ایجاد قدرت در کلام | روش هایی ساده و موثر

سرفصل های مهم این مقاله

ایجاد قدرت در کلام

منظور از کلام قدرتمند، استفاده به جا و درست از لغات و همچنین انرژی مناسب در گفتار است. چه خوب است که از سنین پایین تر تمرینات لازم برای ایجاد قدرت در کلام را به کار ببندیم، اگر از سن نوجوانی این تمرینات را خوب انجام دهیم در بزرگسالی قدرت کلام ما چندین برابر خواهد بود. تمریناتی که در ادامه آمده است به شما کمک می­کند تا کلامی قدرتمند داشته باشید.

افزایش دایره لغت

همیشه با افرادی روبرو می­شویم که یکی از اصلی ترین دغدغه ­های آنها ضعیف بودن دایره واژگان است. بدون شک اگر شما در حین صحبت کردن بتوانید از لغات و کلمات متنوعی بهره بگیرید کلام شما بسیار زیباتر و دلنشین­تر جلوه خواهد کرد. اکنون زمان آن رسیده که به صورت ویژه فکری برای گسترش دایره واژگان کنیم. پس دست به کار می­ شویم و تمرین چند مرحله ­ای که به همین منظور طراحی شده است را آغاز می ­کنیم.

در مرحله اول لازم است مکالمات روزمره خود را ضبط کنید. اگر در حال مکالمه با تلفن یا با دوست و یا اعضای خانواده هستید لطفا با استفاده از دستگاه ضبط صدا و یا تلفن همراه خود مکالمه خودتان را ضبط کنید. مراقب باشید تا در حین مکالمه به دستگاه ضبط صوت توجهی نکنید.

در مرحله دوم صدای ضبط شده را گوش کنید. کلماتی که در صحبت شما بیش از یک بار تکرار شده­اند را با ذکر تعداد تکرارشان یادداشت کنید. همچنین لغات و عباراتی که تقریباً در تمامی مکالمات شما وجود دارند را هم بنویسید.

در سومین مرحله لازم است برای واژه ­های نوشته شده جایگزین ­های مناسبی پیدا کنید. بنابراین به فرهنگ لغات مراجعه کنید. وب سایت vajehyeb.com این کار را برای شما راحت کرده است. کافی است کلمه مورد نظر را در کادر موجود در این وب سایت وارد کنید تا تمامی مترادف­ها را به شما نمایش دهد.

در مرحله چهارم یکی از مترادف­های مناسب را انتخاب کنید.

اکنون با خودتان قرار بگذارید تا از این به بعد تنها از کلمه مترادف انتخاب شده به جای واژه اصلی استفاده کنید. با انجام این کار شما از لغات و اصطلاحات متنوعی در صحبت خود استفاده کردهاید که باعث زیبایی در کلام شما می­شود.

به عنوان مثال من تا اینجا چندین بار از لغت، کلمه، واژه، عبارت و اصطلاح استفاده کردم. همچنین چندین بار از گفتار، بیان، صحبت و کلام استفاده کردم. این تنوع را از همین تمرین ساده بدست آورده ­ام.

 

 

 

 

توجه به کلام دیگران

تمرین مکالمه تلفنی را به یاد دارید؟ چه در آن تمرین و چه در مکالمات روزمره، از این به بعد تیز حس باشید. به صحبت افراد، خوب دقت کنید. واژه­ها و جملات زیبایی که دیگران استفاده می­کنند را خوب به خاطر بسپارید. چندین بار تکرار کنید تا در ذهن شما ثبت شود. اکنون سعی کنید از همین واژه ­ها و جملات جدید و زیبا در صحبتتان استفاده کنید.


یک دوره رایگان که به تازگی ضبط شده!

با محتوای به روز و کاربردی!!

رایگان کلیک کنید:

​​​​​​​​​​​​​​

آموزش فن بیان


لحن گفتاری

کلامی قدرتمند و زیباست که لحن مناسبی داشته باشد. اگر کلام فاقد لحن باشد، مخاطب شما خیلی سریع از گوش دادن و توجه به صحبت شما خسته می­شود.

منظور من از لحن، آهنگ کلام است. در حین صحبت کردن باید مراقب آهنگ صحبتمان باشیم. کافی است صحبت ما یکنواخت باشید. در عرض چند دقیقه از نظر شخص مقابل، بسیار خسته­کننده خواهیم بود. در حین صحبت کردن باید با تن صدای خود بازی کنیم. به این معنی که صدای ما بطور مرتب بالا و پایین شود. لحظه­ای با تن بالای صدا صحبت کنیم و لحظه بعد صحبت را با تن پایین صدا ادامه دهیم.

برای دست یافتن به این مهارت لازم است تمرین خاصی را انجام دهیم. یکی از بهترین تمرین­های ایجاد لحن، کلام آهنگین است. یکی از ترانه­های کودکانه را که خوب بلد هستید را بخوانید. مثلاً ترانه تولدت مبارک حالا سعی کنید صحبت­های عادی و عامیانه خود را که در منزل انجام می­دهید را در قالب آهنگ تولدت مبارک بیان کنید.

مسلماً اولین مراحل کمی دشوار به نظر می­رسد. لطفاً تلاش کنید و ادامه دهید. با این کار شما لحن خوبی را در صحبت­های خود خواهید ساخت. چون ذهن شما تن بالا و پایین صدا را تجربه می­کند.

قصه گویی…

قصه­ گویی نیز از بهترین تمرینات فن بیان و ایجاد لحن و احساس در کلام محسوب می­شود که حتی به افراد بزرگسال نیز توصیه می­شود که انجامش دهند. سعی کنید هر شب حداقل یک قصه و یا یک داستان را بازگو کنید. در حین قصه­گویی تلاش کنید از لحن و احساس مناسب در کلام استفاده کنید. پیشنهاد می­کنم برای الگو برداری، تعدادی از قسمت­ها و قصه ­های شب بخیر کوچولو را دانلود کرده و به آنها گوش دهید. خواهید دید قصه ­گو، در زمانی که در مورد ترس، خشم، عجله، خوشحالی، تعجب و… صحبت می­کند دقیقاً لحن گفتار و تن صدای متناسب با همان حالت را به خود می­ گیرد. شما هم باید همین کار را انجام دهید. در حین قصه­ گویی، ضبط صدا و سپس گوش دادن به آن را فراموش نکنید.

تمرین مشدّد خوانی

برای ادای بهتر و کامل­تر کلمات، به تمرین مشدد خوانی نیاز داریم. این تمرین همچنین تن صدای ما را تقویت و قدرتمند کرده و لحن مناسبی را نیز برای صحبت ما ایجاد میکند.

روش تمرین به این صورت است که هر بار یک جمله­ای را انتخاب می­کنیم. روی تمامی حروف جمله تشدید می­گذاریم. اکنون سعی کنید با صدای بلند و بسیار مشدد، همان جمله را تکرار کنید. مثل جمله زیر: فّـنّ بّیّـاّنّ یّـعّنّـیّ خّـوّبّ صّحّبّـتّ کّرّدّنّ

چرا تمرین مشدد خوانی تمرین خوبی است و هدفش چیست؟
یک تمرین عالی برای افزایش برد صدا و بیان بهتر کلمات. 

تمرین خودکار

تا این مرحله، توانستیم هوش کلامی خود را تقویت کنیم به نحوی که دچار گم شدن کلمات نشویم. سپس توانستیم با استفاده از تمرین مکالمه تلفنی و دقت به گفتار دیگران، از واژه­های زیبا در کلام استفاده کنیم. با کمک تمرینات افزایش دایره لغات، تنوع کلمات مورد استفاده در صحبت را بیشتر کردیم.

لحن و آهنگ کلام را هم یاد گرفتیم…

اکنون زمان آن رسیده که در کنار تمامی این ویژگی­های کلامی، انرژی کلامی خود را هم افزایش دهیم. یکی از علت­های بی انرژی بودن کلام، استفاده نکردن از تمام ظرفیت اندام­ های کلامی در حین صحبت کردن است. طی تحقیقی که انجام شده متوجه شدیم اغلب ما ایرانی­ها، در حین صحبت کردن، لب و دهان را به اندازه کافی باز نمی­کنیم. یعنی ماهیچه­ های فک، در حین صحبت فعالیتی انجام نمی ­دهند. این عدم فعالیت باعث نبود انرژی در صحبت ما می­شود.

با کمک تمرین خودکار، انرژی کلامی ما چندین برابر شده به نحوی که صحبت ما همیشه برای دیگران جذاب و دلنشین باشد. نحوه انجام این تمرین به این صورت است:

انتهای یک خودکار را با دندانهای خود نگه می­داریم. در این حالت شروع به صحبت کردن می­کنیم. باید سعی کنیم در حین صحبت کردن، لب­ها کاملاً باز و بسته شوند و کلمات را بسیار واضح ادا کنیم. در ابتدا متوجه درد خفیفی در ناحیه صورت و ماهیچه­ های فک می­شویم. این درد به این علت است که این ماهیچه ­ها تاکنون به این شکل فعالیت نکرده­اند. اگر تمرین را مرتب ادامه دهیم ماهیچه ­های فک کاملاً نرم شده و از این به بعد لب و دهان ما در حین صحبت کردن بیشتر باز می­شوند. اکنون کلمات را بسیار واضحتر ادا می­کنیم. همچنین به این دلیل که دهان ما بیشتر باز می­شود، در حین صحبت کردن حجم بیشتری از هوا از دهان خارج میشود و باعث افزایش انرژی کلامی خواهد شد.

 

 

 

تمرینات فن بیان پی دی اف

شاهنامه خوانی

من همیشه در کلاس­های فن بیان، از شاهنامه خوانی بعنوان یک معجون یاد می­کنم. در حقیقت شاهنامه خوانی واقعاً همانند معجون عمل می­کند. معجونی که تمامی مهارتهای فن بیان را از جمله تقویت تن صدا، لحن، ادا کردن کامل کلمات، حس کلامی، زبان بدن و… شامل می­شود.

به سایت آپارات مراجعه کنید و چند کلیپ شاهنامه خوانی را دانلود کنید. متن گفته شده را بنویسید و سعی کنید دقیقاً مانند کلیپ، آن متن را اجرا کنید. حس و انرژی کلامی را هم حتماً مدنظر قرار دهید.

اضافات در گفتار

یکی از مهم­ترین دلایل خسته کننده بودن کلام، وجود اضافات گفتاری در کلام است. منظور از اضافات، صداهای اضافه، بیهوده و بی معنی است که تنها بر حسب عادت آنها را در کلام به کار می­بریم. مانند حرف اضافی اِ که در کلام بسیاری از ما به وفور دیده می­شود. و یا حرف اضافی ” امـــ” و مواردی شبیه به اینها…

تمامی صداهای اضافی در کلام سبب تضعیف گفتار و صحبت می­شوند و مخاطب ما بعد از 3-2 دقیقه، از گوش کردن به صحبت ما خسته می­شود. پس باید این اضافات را از گفتار خود حذف کنیم.اما اجازه دهید ابتدا علت وجود این اضافات را بررسی کنیم و سپس به حذف آنها بپردازیم.

دلیل اصلی حضور این صداهای عزیز و گرامی و البته مزاحم در کلام ما این است که در یک لحظه خاص در حین صحبت کردن، ذهن ما دنبال یک واژه­ی خاص می­گردد تا بتواند صحبت را ادامه دهد. اما از آنجاییکه آن واژه­ی خاص را در آن لحظه پیدا نمی­کند، با جایگزین کردن صداهای اضافی مثل اِ ، قدری زمان به دست می­آورد تا بتواند کلمه­ی مورد نظر را پیدا کند. در طول سال­هایی که ما حرف زدن را یاد گرفتیم، این ترفند برای مغز تبدیل به عادت شده است.

 

 

 

 

اما روش درست چیست؟

شما می­توانید با دو گام ساده و اساسی، به طور کامل اضافات کلامی را حذف کنید به طوری که دیگر نیازی به استفاده از آنها نداشته باشید.

گام اول:

در ابتدا بهتر است صدای اضافی را حذف کنیم و سکوت و مکث را جایگزین آن کنیم. هر قدر که صداهای اضافی، کلام را تضعیف می­کند؛ مکث و سکوت، کلام را قدرتمند می­کند. پس باید استفاده از سکوت را جایگزین صداهای اضافی کنیم. اما چگونه این کار را انجام دهیم؟ یکی از بهترین روش­ها برای تغییر عادت­ها، استفاده از کش است. منظور من از کش، یک کش ساده و یا همان کش پول است.

لطفاً یک کش پول تهیه کنید. آن را دور مچ دستتان بیندازید.

از این به بعد تصمیم بگیرید که به جای گفتن اِ ، فقط سکوت کنید. هر بار که اِ را تکرار کردید، کش را بکشید و رها کنید. با این کار یک ضربه کوچک به مچ دست وارد می­کنید. این یک تنبیه کوچک و ملایم ذهنی است. فراموش نکنید که هر بار اِ را تکرار کنید باید کش را بکشید و رها کنید. اگر این کار را به طور مستمر انجام دهید ظرف یک هفته اِ حذف خواهد شد.

گام دوم:

با کمک وب سایت vajehyab.com و فراگیری مترادف­ها، دایره لغات شما به طور چشمگیری افزایش می­یابد و دیگر ذهن شما نیازی ندارد که حتماً به دنبال واژه­ای خاص بگردد. به راحتی یکی از مترادف­ها را در سریع­ترین زمان ممکن جایگزین می­کند. در این صورت نیازی به فرصت بیشتر ندارد. بنابراین به طور کامل اضافات گفتاری حذف خواهند شد.

اما برای حذف اضافات گفتاری به چند نکته دقت کنید:

 هر بار فقط برای یک حرف اضافه کش بزنید. تا زمانی که آن حرف اضافه کاملاً حذف شود. سپس می­توانید حرف اضافی دیگری را انتخاب کنید.

 در استفاده از کش استمرار و مداومت لازم است. اگر یک روز از کش استفاده کنید و روز دیگر به هر دلیلی کش را کنار بگذارید نتیجه­ای نخواهید گرفت.

 قبل از استفاده از کش، مکالمات خود را ضبط کنید تا اضافات گفتاری را کشف کنید.

 گام ها و تمریناتی که در این مقاله به آن ها اشاره شد بخشی از اقداماتی است که برای قدرت بخشیدن به کلام خود میتوان از آن ها بهره برد.

برای ایجاد قدرت در کلام، چه خوب است که ابتدا به تقویت فن بیان خود بپردازیم. می‌توانید مقالات تمرین‌دار زیر را هم مطالعه کنید:

در مورد هوش کلامی لطفا مقالات زیر را هم بخوانید:

اگر هنوز چیزی در مورد بسته جامع هوش کلامی نمیدانید، همین الان روی تصویر زیر کلیک کنید و اطلاعات بیشتری در مورد این محصول فوق العاده به دست آورید.

قطعا این دوره برای همه ما دوره ای ضروری و مهم است

مطالب مرتبط:<< فن بیان چیست؟ تکنیک های بهبود فن بیان کدامند؟چگونه فن بیان قوی داشته باشیم و خوب صحبت کنیم؟ >>
سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ دیدگاه دربارهٔ «ایجاد قدرت در کلام | روش هایی ساده و موثر»

  1. یکی از مشکلات اساسی که در گفتار من وجود داره و غیر از ام ام کردن(اضافات در گفتار) اینه که بیشتر از یکبار جملات رو تکرار میکنم
    تازگیا فهمیدم که نمیتونم کنترلش کنم بیشتر از سه چهار بار ممکنه همون جمله رو به شکل‌های مختلف بگم
    حس میکنم توی اون یکبار منظورمو بخوبی نرسوندم دوباره همونو میگم (تا موقعی که خسته بشم!)

    وقتی با کسی صحبت میکنم حس میکنم بعد مدتی ارزش کلامم کم میشه و به حرفام دیگه توجهی نمیکنن
    میدونین راهکارش چیه؟چجوری میشه درستش کرد؟!

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام فراز سمیعی عزیز
    از شما ممنونیم که برای رشد و یادگیری خودتون مجموعه بیشتر از یک نفر رو انتخاب کردید.
    بهترین روش برای حل این مسئله این هست که برای چند دقیقه از صحبت خودتون فیلم بگیرید و فیلم رونگاه کنید و سعی کنید اصلاح کنید و این بررسی رو دائما تکرار کنید تا به مرحله ای برسید که احساس کنید این فیلم دیگه بهتر از این نمیشه.
    ما رو در جریان موفقیت هاتون قرار بدید.
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

  3. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که تو اولین روز سال جدید هم، دغدغه رشد و آموزش دارید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک؛ بیشتر ازیک نفر

اسکرول به بالا