فن بیان در خواستگاری | یک خواستگاری دلپذیر!

سرفصل های مهم این مقاله

با وجود اینکه زمانه تغییر کرده و طبیعتاً مدل خواستگاری کردن هم عوض شده، اما هنوز هم بسیاری از خانواده‌ها، به رسم و رسومات پایبند مانده و خواستگاری را به شکل سنتی آن برگزار می‌کنند. در این مقاله، تمرکز ما نه روی خود خواستگاری، بلکه روی فن بیان و نکات مربوط به آن در خواستگاری  است. البته گریزی به موضوعات دیگر هم زده‌ایم! همچنین تلاش می‌کنیم نکاتی راجع به خواستگاری به شما یاد بدهیم که احتمال موفقیت و سربلندی‌تان را بیشتر می‌کند.

ابتدا اجازه بدهید پیام بهرام پور (مدرس سخنرانی و فن بیان) مراسم خواستگاری خود را برایتان تعریف کند. چون حاوی درس‌های فراوانی است. سپس در ادامه، با نکاتی جالب در مورد نوع صحبت و فن بیان در خواستگاری همراهمان باشید.

فایل صوتی پیام بهرام پور در مورد فن بیان در خواستگاری (داستان خواستگاری من!)

در این فایل صوتی، آقای بهرام پور که خود اکنون جز مدرسین شناخته شده و درجه یک ایران است، در مورد تجربه خواستگاری خود (که البته در سن نسبتاً پایینی هم انجام شده بود) نکات جالبی مطرح کرده که شندنشان خالی از یادگیری نیست!!

اول باید بگویم پدر و مادر من، تحصیلات ویژه‌ای ندارند و یک پدر و مادر دلسوز و معمولی هستند. کسی که می‌خواستم به خواستگاری او بروم (که اکنون همسر من است و حدود 6 سال از من بزرگ‌تر) در ابتدای امر پدرش از ما خواسته بود که اگر می‌خواهیم، به‌جای خواستگاری یکی دوباری به بیرون برویم و صحبت‌هایمان را به‌جای منزل، در بیرون انجام دهیم.

مادرم (از سر دلسوزی و شاید کمی ناآگاهی) صحبت‌هایی را مطرح کردند که چندان به مذاق جمع خوش نیامد و شاید بهتر بود مطرح نشود. چون مربوط به حریم شخصی خانواده همسرم بود. همسرم از این صحبت‌ها کمی نگران شده بود که نکند به دیدارهای آینده لطمه وارد کند. از پدر و مادرم خواهش کردم که دفعه بعدی اجازه دهند بیشتر خودم صحبت کنم تا ببینند که چطور مسیر خواستگاری را به‌جاهای خوبی هدایت می‌کنم.

بحث خواستگاری، بحث پیچیده‌ای است و فرهنگ‌های مختلف و نوع تربیت خانوادگی هر شخص به دلیل تفاوت‌هایی که دارد، ممکن است تعارض‌هایی ایجاد کند

مثلاً فرض کنید قاشق در چای گذاشتن در یک فرهنگ خوب است و در یک فرهنگ دیگر ممکن است کار خوبی محسوب نشود. به‌طورکلی بحث فرهنگ‌های متفاوت بسیار مهم است و باید به‌خوبی ابتدا از فرهنگ خانوادگی همدیگر، باخبر و آگاه شوید؛ اما چگونه؟

 

برای داشتن فن بیان قوی در خواستگاری، این نکات پراهمیت را رعایت کنید!

اینکه خواستگاری موفقی داشته باشید یا نه، بستگی زیادی به نوع صحبت‌هایتان در این مراسم هیجان‌انگیز دارد. نکات زیر را رعایت کنید و یاد بگیرید چگونه فن بیان قدرتمندی در جلسه خواستگاری از خود نمایش دهید!

1- بداهه‌سرایی را حتماً یاد بگیرید! جملات خواستگاری؟!

 

سخنرانی آسانسوری و سخنرانی بداهه، هردو می توانند موقع خواستگاری به دادمان برسند!

بداهه گویی این نیست که ناگهان هرچه به ذهنتان رسید بگویید. اتفاقاً برای بداهه گویی باید از قبل آماده شوید. مثلاً برای این کار بروید به دنبال سؤالات متداولی که در مراسم خواستگاری زیاد استفاده می‌شود.

مهم‌ترین موضوع متداول و ابتدایی این است: «آقا داماد خودتون رو معرفی کنید». شما باید برای این سؤال از قبل آماده ‌باشید تا بتوانید خیلی خوب خودتان را معرفی کنید. یادتان نرود. جلسات اول، معرفی اول و از این قبیل مسائل خیلی مهم و سرنوشت‌ساز است. همچنین شغل، برنامه‌های آینده و اینکه از کجا باهم آشنا شدید؟

اما باید حواستان باشد که در مورد آشنایی‌تان یک داستان معقولانه و صادقانه را تعریف کنید. چون خانواده‌ها بر مبنای همین چیزهاست که تصمیم‌گیری می‌کنند. پیشنهاد می‌شود یکی از فایل‌های صوتی من به اسم «دروغ گفتن در گفتگو که با هوش ها کمتر دروغ می گن یا بیشتر» را حتماً گوش کنید. حالا تصمیم داریم به شما مسیری نشان دهیم که فن بیانتان قدم به قدم بهتر شود.

اول از همه، واجب است که در دوره رایگان فن بیان شرکت کنید! برای این کار، روی تصویر زیر کلیک کنید:

آموزش فن بیان

2- آمادگی داشته باشید!

قبل از هر کار مهمی، باید آمادگی کسب کرد و در موردش تمرین کرد. خواستگاری جزو پراهمیت‌ترین تصمیمات زندگی است. خوشبختی یا عدم خوشبختی شما ممکن است به جلسه خواستگاری‌تان گره خورده باشد. بنابراین پیش از رفتن به خواستگاری، حتماً آمادگی لازم را کسب کرده و فن بیانتان را برای خواستگاری قوی‌تر کنید.

 

 

3- لیستی از معیارها و خواسته‌های خود تهیه کنید!

در مورد معیارهای مدنظرتان فکر کنید. در مورد خواسته‌هایی که از زندگی خود دارید، توقعاتی که از همسر احتمالی آینده خود دارید و آرزوهایی که دوست دارید در زندگی مشترک محقق شود را برای خود معلوم کنید.

به یاد داشته باشید که باید نسبت به خود و انتظاراتتان از طرف مقابل، واقع‌بین باشید. پس از آن لیست سوالات خود را آماده کنید. در جلسه خواستگاری این سوالات را باید با مهارت گفتگو و فن بیان قوی بپرسید. مثال‌هایی از سوالات و معیارها:

  • آیا دوست دارید شاغل باشید؟ چه شغلی دارید؟ کار شما تا چه میزانی برای شما اهمیت دارد؟
  • اهل مطالعه هستید؟ بیشتر چه کتاب‌هایی می ‌خوانید؟
  • به فیلم علاقه‌مندید؟ در چه زمینه‌هایی فیلم می‌بینید؟
  • اهل موسیقی و گوش دادن به موسیقی هستید؟ چه نوع موسیقی‌هایی گوش می‌دهید؟
  • چه آرزوها و اهدافی برای آینده دارید؟
  • اولویت ها و ارزش‌های زندگی شما چه چیزهایی هستند؟
  • با کار کردن همسرتان در بیرون از خانه مشکلی ندارید؟
  • میزان درآمد ماهیانه شما چقدر است؟ از عهده مخارج زندگی بر می‌آیید؟
  • شما و خانواده‌تان چقدر مذهبی هستید؟ ملاکتان برای مذهبی بودن همسرتان چه چیز هست؟ اهل نماز و روزه گرفتن هستید؟

4- صادق باشید؛ صداقت بهترین سیاست است!

دروغ گفتن در خواستگاری خوب نیست. چون ماه پشت ابر همیشه پنهان نمی‌ماند. مثلاً اگر سیگاری هستید و در خواستگاری بگویید که سیگار نمی‌کشید، ممکن است لو رفتن این قضیه عواقب بدی داشته باشد و روی زندگی‌تان اثرگذار باشد.

لزومی ندارد تمام جزئیات زندگی‌تان را شرح دهید در عوض جواب‌های عاقلانه‌ای آماده کنید. در یک مورد پسر گفته بود سیگار نمی‌کشد؛ اما مادرش گفته بود سیگار می‌کشد.

فن بیان در خواستگاری | یک خواستگاری دلپذیر!

5- برخورد اولیه چگونه باشد؟

زمان رسیدن، نوع پوشش، نوع گل و شیرینی و غیره، می‌تواند به‌نوبه خود تأثیرگذار باشد. در مورد زمان رسیدن، توجه کنید که زودتر از موعد به منزل میزبان نروید. چون ممکن است آن‌ها هنوز آماده نشده باشند. اگر قرار را برای ساعت 7 بعدازظهر می‌گذارید، به مادرتان بگویید به خانواده آن فرد زنگ بزند و بگوید امکان دارد چند دقیقه دیر برسید. مثلاً هفت و ده دقیقه. وقتی یک عدد غیر رند می‌گویید آن‌ها خیالشان راحت است که شما زودتر نمی‌آیید.

در مورد پوشش، مناسب‌ترین گزینه را در نظر بگیرید. ممکن است کت‌وشلوار از مد افتاده باشد. ممکن است لباس دیگری مناسب‌تر باشد. همچنین در نظر بگیرید که خانواده فرد مقابل، چه نوع پوشش را بیشتر می‌پسندد.

6- کجای مجلس بنشینیم؟

اولاً بالای مجلس باید بزرگ‌ترها بنشینند. دوما لزومی ندارد عروس و داماد روبروی هم یا کنار هم قرار بگیرند. چون ممکن است برداشت خوبی در جلسات اولیه نشود. بهتر است فاصله‌ها فعلاً حفظ شوند. اگر نمی‌دانید کجا بنشینید، می‌توانید بپرسید: «کجا میتونم بنشینم؟»

سوتی‌های متداول در خواستگاری | نبایدهای فن بیان در خواستگاری!!

سوتی‌های متداول در خواستگاری | نبایدهای فن بیان در خواستگاری!!

چند مدل از اتفاقاتی که می‌تواند روند خواستگاری را برایتان بد کند بخوانید؛ سعی کنید این نبایدهای خواستگاری را انجام ندهید.

1- دروغ گفتن و اغراق بی‌مورد!

شما در خواستگاری معامله می‌کنید؛ اما نه پول. بلکه دل‌ها را معامله می‌کنید. اگر خشت اول را کج بگذارید، این دیوار تا ثریا کج ساخته می‌شود! سعی کنید از دروغگویی و یا اغراق و بزرگنمایی بیهوده پرهیز کنید، چون ماه پشت ابر نمی‌ماند!

2- نگاه زیاد و طولانی و خیره!

املا توصیه نمی‌شود که زیاد از حد به یکدیگر نگاه کنید، چشم بدوزید یا شوخی‌های خارج از عرف داشته باشید. همچنین سعی کنید زیاد به وسایل خانه طرف مقابل چشم ندوزید. چون ظاهر خوبی ندارد و پیام آن مثبت نیست.

3- قلمبه‌سلمبه حرف زدن (متن خواستگاری)

بعضی وقت‌ها به‌قول‌معروف طرفین جوگیر می‌شوند! به یاد دارم در مراسم خواستگاری یکی از بستگانم، دو بار از ناحیه «قلمبه حرف زدن» ضربه خورد. بار اول به‌جای اینکه بگوید عرضی داشت، گفت امری داشتم! درحالی‌که در جواب «عرضی داشتم» معمولاً «امر بفرمایید» گفته می‌شود. بار دوم «عزت زیاد» و «عنایت بفرمایید» زا باهم قاطى کرده بود و اشتباهی گفته بود : «عنایت زیاد!!»

4- خجالتی نباشید و روی مهارت شهامتتان کار کنید

یکی از بلاهای بزرگ بحث خواستگاری خجالت است. هرگز و هرگز نباید خجالتی باشید و در رودربایستی گیر نکنید. مثلاً برخی افراد در جواب اینکه مهریه چقدر باشد می‌گویند: «هرچه شما بفرمایید».  سعی کنید قاطعانه رفتار کنید و از همین‌جا آن را تمرین کنید. مذاکره کنید. بحث و گفتگو کنید و در عین حفظ احترام متقابل، قاطعانه نظرتان را بگویید. قاطعیت به معنی وقیح بودن و با ادبیات سخیف حرف زدن نیست.

5- جملات ممنوعه را به کار نبرید (متن خواستگاری رسمی)

برای اینکه فن بیان در خواستگاری، به شما آسیب نزند، لطفا از به کار بردن جملاتی مثل «دختر ما هزار تا خواستگار رد کرده» ، «دختر من تو رفاه کامل بوده، نباید آب تو دلش تکون بخوره»؛ «ببینیم پسر ما می‌پسنده یا نه» پرهیز و خودداری کنید! این‌ها جملاتی است که دور از ادب و احترام است. در مورد جملاتی که می‌خواهید بگویید، اول خوب فکر کنید.

سخن پایانی؛ دو نکته مهم را به خاطر بسپارید!

نکته اول اینکه ضروری است مهارت‌های حل تعارض را یاد بگیرید. قطعاً تعارض پیش می‌آید. روی قول و قرارها، زمان عروسی و یا مهریه و این قبیل چیزها. یادتان باشد خیلی از مشکلاتی که در زندگی اتفاق می‌افتد به خاطر این است که تعارض ایجادشده به خاطر عدم مدیریت، به بحران تبدیل می‌شود.

و نکته دوم اینکه نحوه نه گفتن را تمرین کنید. در روش سنتی به این شکل است که اگر طرفین از هم خوششان نیاید، می‌گویند تا سه هفته اگر تماسی ردوبدل نشد، یعنی جوابمان «نه» بوده است! این هم از روش‌های عجیب خواستگاری است که باید اصلاح شود. روش خوب نه گفتن گفتگوست. یک گفتگوی سازنده.

 

در دوره رایگان چطور جذاب باشیم ثبت نام کنید تا روش‌های افزایش کاریزما و جذابیت را بیاموزید:

فن بیان در خواستگاری و چطور جذاب باشیم؟

مطالب مرتبط:<< بهترین روش‌های تقویت فن بیان نوجوانان + تمرین!14 نکته فن بیان در فروشندگی و ارتباط موثر با مشتری >>
سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴۲ دیدگاه دربارهٔ «فن بیان در خواستگاری | یک خواستگاری دلپذیر!»

  1. سلام به مجموعه وزین بیشتر از یک نفر
    میشه خواهش کنم متن سخنرانی در مراسم خواستگاری هم چندتا کوتاه و ساده رو به این مقاله اضافه کنید؟
    البته میدونم توی خواستگاری سخنرانی نمیکنند. ولی متن میخوام که بتونم جلوی جمع یه حرفایی بزنم و نظرات رو جلب کنم!!

  2. سلام و وقت بخیر
    به نظرم بعضی جاهای این مقاله به جای متن خواستگاری رسمی و اینجور چیزاف یه سری تکنیک اضافه کنید مبنی بر اینکه بتونیم اعتماد به نفسمون رو بیشتر کنیم.
    من حس میکنم خیلی فضای ترسناکی داره خواستگاری!!!

  3. سلام خوبین؟
    داشتم جملات خواستگاری سرچ می کردم یه جوک بامزه دیدم گفتم اینجا بگم شاید بخندین 🙂
    مورد داشتیم تو مراسم خواستگاری داداش عروس از حموم اومده بیرون به باباش گفته بابا شیر حموم آب میده…
    دوماد برگشته گفته…
    عه هنوز درستش نکردین؟…

  4. من یه دختره ای رو میخوام و نمیدونم باید چی بگم!
    متن خواستگاری از پدر دختر ندارید؟ میخوام مستقیم برم سر اصل مطلبببببب.

    خداااا

  5. سلام خیلی ممنون
    مقاله خوبی بود ولی میشه خیلی کامل تر هم بشه. متن برای مراسم خواستگاری هم اضافه بشه. مثلاً اینکه در مورد چه موضوعاتی حرف بزنیم که احتمال موفقیت و پذیرش مون رو بیشتر کنه. ممنون ازتون.

  6. در گوگل این عنوان رو سرچ کردم:
    چگونه در جلسه خواستگاری صحبت کنیم
    رسیدم به مقالتون. ضمن اینکه خوشم اومد، دوتا دوره رایگان هم در این مقاله معرفی شده که به نظر من میلیون هاتومان می ارزه. واقعاً خوشم اومد. به خصوص دوره فن بیان.
    دوره چطور جذاب باشیم هم میتونه آپدیت بشه محتواش.
    دستتون درد نکنه.

  7. سلام
    یه توصیه به دوستانی که مشغول خوندن این مقاله هستن:
    نحوه بیان خواستگاری خیلی مهمه.
    این دوتا نکته از من به شما نصیحت (که تا به حال ۴ بار خواستگاری رفتم و تجربه خوبی دارم!!)

    ۱- خود خودتون باشید. فیلم بازی نکنید. خیلی راحت با قضیه برخورد کنید.
    ۲- از قبل گه میتونید با عروس هماهنگ کنید که چی بگید. چون اون خانواده ش رو بهتر میشناسه و میتونه راهنماییتون کنه.

    انشالا موفق باشید.

  8. سلام
    خسته نباشید و مرسی از مقاله خوبتون عزیزان.

    متن جواب مثبت به خواستگاری میخوام. یعنی میخوام ببینم چه جملاتی بگیم که مورد قبول واقع بشه و ضمن اینکه یه جوری بشه که ما در نظر خانواده عروس، با وجنات و با کلاس دیده بشیم.

    مرسی و منتظرم…

  9. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که اهل مطالعه هستید؛ پیشنهادتون منتقل خواهد شد.
    بیشتر ازیک نفر باشید.

  10. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که اهل مطالعه هستید؛ مرسی نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید؛ حتما منتقل خواهد شد.
    بیشتر ازیک نفر باشید.

  11. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    از اینکه اهل مطالعه و آموزش هستید خوشحالیم و بهتون تبریک میگیم…
    امیدورایم سایر مقالات و دوره ها براتون مفید و کاربردی باشد…
    بیشتر ازیک نفر باشید.

  12. باسلام و وقت بخیر.بنده پسری بشدت خجالتی هستم.دو ساله توی شرکت کار میکنم که من و یک خانمی تنها تو اون اتاق هستیم و فقط آبدارچی گاهی اوقات میاد اتاق ما.۲۷سالمه و اون خانم ۲۸سالشه.اصلا نمی‌دونم چه حسی نسبت به من داره اما من خیلی عاشقش هستم و می‌خوام باهاش ازدواج کنم.فقط نمی‌دونم چطوری ازش خواستگاری کنم و اگه از پیشنهاد من ناراحت شد چیکار کنم؟
    لطفاً کمکم کنید.باتشکر فراوان

  13. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    چقدر خوب که دنبال مقالات و محتوای آموزشی هستید؛ امیدواریم متن مقاله در این راستا براتون کاربردی باشد.
    بهتون پیشنهاد می کنیم در این راستا در دوره رایگان اکسیر نیز همراهمون باشید.
    بیشتر ازیک نفر…

  14. سلام وقت بخیر
    من وقتی تو جمع بخوام صحبت کنم کلا زبونم میگیره و فراموش میکنم چی میخواستم بگم
    متاسفانه فقط وقتی تو جمعی هستم این اتفاق میوفته
    و خاستگاری رفتم بخاطر همین مسئله جواب منفی گرفتم
    برای حل این مسئله راهکاری وجود داره؟

  15. یادمه رفتم خواستگاری
    پدر دختر اینقد تیکه کلام های بدی داشت بخاطر همین کلا بهم خورد
    کاش علاوه بر داشتن دغدغه پول روی فن بیان و … هم کار بشه

  16. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که همراهمون هستید و دغدغه اموزش و یادگیری دارید؛ بهتون پیشنهاد می کنیم در این راستا در دوره رایگان فن بیان نیز از طریق لینک زیر همراهمون باشید.
    دسترسی به دوره رایگان فن بیان
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  17. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که همراهمون هستید و دغدغه اموزش و یادگیری دارید؛ بهتون پیشنهاد می کنیم در این راستا در دوره رایگان فن بیان نیز از طریق لینک زیر همراهمون باشید.
    دسترسی به دوره رایگان فن بیان
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

اسکرول به بالا