معنی درونگرا چیست؟ افراد درون گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟

سرفصل های مهم این مقاله

درونگرایی چیست؟ درون گرا یعنی چی؟

شاید هیچ ویژگی شخصیتی به اندازه درونگرایی و برونگرایی در مکالمات عموم رواج نداشته باشد. در واقع درون گرایی و برونگرایی دو ویژگی شخصیتی‌اند که همه افراد دوست دارند در مورد آن صحبت کنند و احساسات و اندیشه‌های خود را در رابطه با درونگرایی و برونگرایی با یکدیگر به اشتراک بگذارند. علی‌رغم علاقه شدید مردم به این دو ویژگی، متأسفانه بسیاری از تصوراتی که در مورد درونگرایی و برونگرایی وجود دارد ریشه در باورها و اندیشه‌های اشتباه دارند. به همین خاطر در این مقاله سعی می‌کنیم که به صورت علمی و دقیق درونگرایی را تعریف کنیم و تفاوت درونگرا و برونگرا را نشان دهیم. در آخر نیز به چند تصور اشتباه در مورد درون گرایی (introverted)  می‌پردازیم.

 

درونگرایی چیست؟ درون گرا یعنی چی؟

در نظریه‌های مختلف تعاریف متفاوتی از درونگرایی شده است. در این مقاله ما به تعریف درونگرایی از منظر یونگ و همچنین نظریه پنج عاملی شخصیت می‌پردازیم تا معنی درونگرا را بهتر درک کنیم.

 

 

1. درون گرایی در اندیشهٔ یونگ

در نظریه یونگ درونگرایی و برونگرایی بر اساس نگرش ما در مواجهه با دنیای درون و بیرون تفکیک می‌شوند. یک فرد درونگرا در مواجهه با دنیای بیرون سعی می‌کند از آن فاصله بگیرد اما مواجهه با دنیای درون برای او خوشایند و لذت‌بخش است. در واقع در نظریه یونگ دنیای درون برای یک فرد درونگرا منبع انرژی است و ارتباط با دنیای بیرون از این انرژی می‌کاهد. (منبع)

 

2. تعریف درونگرایی در نظریه پنج عاملی شخصیت

این نظریه برخلاف نظریه یونگ که مبتنی بر دوگانگی و دوقطبی است یک طیف مشخص می‌کند و شما را در جایی از آن طیف قرار می‌دهد. در واقع در نظریه یونگ شما یا برونگرا هستید و یا درونگرا اما در نظریه پنج عاملی شما می‌توانید درجات مختلفی از درونگرایی و برونگرایی را داشته باشید و درونگرا، میان‌گرا و یا برونگرا باشید. شاخص برونگرایی یکی از پنج شاخص این نظریه است و شما هر چه اجتماعی‌تر و گرم و صمیمی‌تر باشید و بیشتر با محرک‌های بیرونی عجین شوید برونگراتر هستید. در واقع در این نظریه هر چه برونگرایی شما کمتر باشد، درونگرایی شما بیشتر است.

حال قبل از اینکه به سراغ ویژگی‌های افراد درونگرا برویم لازم است که ذکر کنیم که بر شمردن ویژگی‌های مختلف برای افراد درونگرا و برونگرا کاری بس ظریف و خطرناک است و خیلی محتاطانه باید در این زمینه رفتار کرد. در واقع هیچ فردی کاملاً درونگرا و یا کاملاً برونگرا نیست و این افرادی درونگرا یا برونگرا را مستعد رفتارهایی می‌کند که ما تصورش را نداریم و این ممکن است آن‌ها را در معرض قضاوت‌های بی‌رحمانه‌ای قرار دهد. یونگ می‌گوید: «هیچ فردی کاملاً برونگرا و یا کاملاً درونگرا نیست و چنین فردی احتمالاً در تیمارستان یافت می‌شود» که البته من فکر می‌کنم چنین فردی حتی در تیمارستان هم یافت نمی‌شود. در واقع ما باید بدانیم که هیچ فردی مطلقاً درونگرا یا مطلقاً برون‌گرا نیست و هر فرد دارای درجاتی از برونگرایی و درونگرایی است. در واقع زمانی که از افراد درون گرا صحبت می‌شود منظور افرادی هستند که درصد درون‌گرایی‌شان به برونگرایی‌شان می‌چربد. (منبع)

 

ویژگی افراد درونگرا

 

ویژگی های افراد درون گرا چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید افراد درونگرا چه ویژگی‌هایی دارند، فرق درونگرا و برونگرا چیست و شما هم جزئی از این دسته هستید یا خیر، ادامه مقاله را بخوانید و به این ویژگی‌ها نگاهی بیندازید:

 

3. افراد درون گرا زمان زیادی را صرف تفکر و درون‌نگری می‌کنند

 یکی از خصوصیات افراد درونگرا این است که معمولاً زمان زیادی را صرف سِیر کردن در دنیای درونی‌شان می‌کنند و بیشتر به تفکر و درون‌بینی می‌پردازند. در واقع سیر کردن در دنیای بیرون و معاشرت‌های بیرونی معمولاً از افراد درونگرا انرژی زیادی را می‌گیرد و آن‌ها با تنهایی و ارتباط با دنیای درونی‌شان سعی می‌کنند آن انرژی ازدست‌رفته را بازیابند.

 

4. افراد درونگرا تعاملات اجتماعی محدودی دارند

مهم‌ترین خصیصه انسانهای درونگرا شاید میل زیاد آن‌ها به‌تنهایی باشد. افراد درونگرا معمولاً دوست دارند که وقت خود را در تنهایی سپری کنند. البته این معنی غیراجتماعی و یا ضداجتماعی بودن این افراد نیست بلکه صرفاً یک ترجیح ساده است. در واقع افراد درون گرا دوستان کمتر و محدوده ارتباطی تنگ‌تری دارند اما بااین‌حال در جمع‌های دوستانه خود خیلی صمیمی و گرم و پرانرژی رفتار می‌کنند و این‌گونه نیست که از برقراری ارتباطات اجتماعی ناتوان باشند.

 

5. افراد درونگرا سخت‌تر اعتماد می‌کنند و به راحتی احساسات واقعی‌شان را ابراز نمی‌کنند

افراد درونگرا معمولاً در روابطشان کمی محتاط‌تر رفتار می‌کنند و به‌راحتی از پیله تدافعی خود بیرون نمی‌آیند. این افراد برخلاف افراد برونگرا که معمولاً به سادگی احساساتشان را با دیگران به اشتراک می‌گذراند، به امنیت، اعتماد و صمیمیت بیشتری برای صحبت کردن و سخن گفتن از احساساتشان نیاز دارند.

همان‌طور که در ابتدای کار اشاره کردیم برشمردن ویژگی‌های مختلف برای افراد درونگرا کاری بسیار سخت است و ما خیلی باید با احتیاط در این زمینه رفتار کنیم. در واقع گزاره‌های «درون‌گراها این گونه‌اند و برونگراها آن‌گونه‌اند» از ریشه ایراد دارند و ما باید بدانیم زمانی که می‌خواهیم به ارتباط یک ویژگی با درونگرایی یا برونگرایی سخن بگوییم اول‌ازهمه باید ارتباط آن ویژگی‌ها در یک پژوهش بررسی شده باشد و سپس برای قدرت آن ارتباط اندازه و ضریب تعیین کنیم. درواقع ما هیچ ویژگی‌ای را نمی‌توانیم به صورت مطلق به درون‌گراها یا برونگراها ربط دهیم. متأسفانه ویژگی‌های زیادی به اشتباه به افراد درونگرا یا برونگرا چسبانده می‌شود ولی ما باید بدانیم که در زمینه صفات شخصیتی و ارتباطات مختلف همواره هزاران احتمال مختلف وجود دارد و نادیده گرفتن این احتمالات ممکن است فشار مضاعفی را به افراد درونگرا یا برونگرا وارد کند.

برای مثال معمولاً درون‌گراها افرادی کم‌حرف و خجالتی و سرد معرفی می‌شوند ولی بااین‌حال رفتار درون‌گراها در میان دوستان صمیمی‌شان کاملاً متفاوت از آن چیزی است که ما از آن‌ها انتظار داریم. آن‌ها در جمع‌های دوستانه‌شان ممکن است به فردی کاملاً گرم و پرجنب‌وجوش و صمیمی و پرحرف تبدیل شوند و طبیعتاً چنین چیزی با آنچه که ما از درون گراها در ذهن داریم خیلی متفاوت است. عدم درک ما از موقعیت‌های مختلف در بروز رفتارها ممکن است افراد درونگرا را در معرض قضاوت‌های تندی قرار دهد و فشار زیادی را به آن‌ها وارد کند. در ادامه کمی بیشتر به تصورات اشتباه در مورد برونگرایان می‌پردازیم.

نگاهی به چند تصور غلط در مورد درون گرایی

 

تصورات غلط در رابطه با درون گرایی

بیایید نگاهی به تصورات غلط راجع به درونگرایی بیندازیم:

 

❌ درونگرایی و خجالتی بودن یکی نیستند

اولین تصور غلطی که در مورد درونگراها وجود دارد این است که درونگرایی و خجالتی بودن یکی و هم معنی دانسته می‌شوند؛ اما این دو کاملاً با یکدیگر متفاوت‌اند. درونگرایی به نوع واکنش افراد به محرک‌های مختلف و ترجیحات متفاوت آن‌ها اشاره دارد. اما خجالت چیست؟ خجالتی بودن به معنی ترس از قضاوت منفی دیگران است. در واقع یک فرد درونگرا تنهایی را ترجیح می‌دهد چرا که این‌گونه راحت‌تر اسد و لذت می‌برد ولی یک فرد خجالتی تنهایی را به این دلیل انتخاب می‌کند که از واکنش و ارزیابی دیگران ترس دارد. در واقع ما باید بدانیم که درونگراها از ترس و اضطراب به‌تنهایی پناه می‌برند بلکه در تنهایی لذت‌های بیشتری را می‌توانند تجربه کند.

❌اضطراب اجتماعی و درون گرایی یکی نیستند

دومین تصورغلط این است که درونگراها معمولاً افرادی با اضطراب و ترس اجتماعی معرفی می‌شوند؛ اما اینکه یک فرد ترجیح می‌دهد که وقتش را بیشتر تنها بگذراند و از تنهایی لذت می‌برد اصلاً به این معنی نیست که آن فرد مهارت‌های اجتماعی کافی برای برقراری ارتباط را ندارد. این نوع استدلال مثل این می‌ماند که بگوییم: «فلان شخص گوشت نمی‌خورد، پس دندان ندارد» در واقع اینکه یک فرد ترجیح می‌دهد بجای گوشت از غذاهای ساده‌تر و سبک‌تر استفاده کند به این معنا نیست که او توانایی خوردن گوشت را ندارد بلکه به این معنا است که او صرفاً ترجیح می‌دهد سبد غذایی خود را با غذاهای دیگر پر کند. در مورد یک درونگرا هم داستان کاملاً همین‌گونه است. در واقع اینکه یک فرد درونگرا وقتش را در تنهایی می‌گذراند به این معنا نیست که او مهارت و جسارت لازمه برای حضور در اجتماع را ندارد.

 

❌درونگراها افرادی سرد، بی احساس و مغرور نیستند

یکی دیگر از تصورات غلط این است که درونگراها افرادی سرد، خشک و بی احساس، مغرور و خودگیر معرفی می‌شوند. در این مورد هم باید اضافه کنم که اینکه یک نفر در جمع هیجان زیادی از خود نشان نمی‌دهد به این معنا نیست که احساس و هیجان ندارد بلکه شاید صرفاً راحتی و صمیمیت کافی را برای نشان دادن هیجاناتش را احساس نکند. از طرف دیگر ممکنه یک برون گرا با تفریحات و بازی‌های مختلف به وجد بیاید ولی یک درونگرا ممکن است از خواندن یک کتاب هیجان زده شود. درهرحال اینکه هیجان زیادی را در این افراد مشاهده نکنیم برای چسباندن ویژگی‌های مغرور و سرد و بی احساس به آن‌ها اصلاً کافی نیست.

 

❌ درونگراها افسرده نیستند

متأسفانه یکی از آزاردهنده‌ترین تصورات غلط این است که درونگراها افرادی گوشه‌گیر، منزوی و افسرده پنداشته می‌شوند. متأسفانه در فرهنگ‌های مختلف میل به خلوت و تنهایی هم‌عرض با افسردگی عنوان شده و به هر فردی که وقت خود را تنهایی سپری کند برچسب افسرده و منزوی زده می‌شود. پژوهش‌های مختلف در مورد درونگراها نشان می‌دهند که اصلاً این‌گونه نیست که درونگرایی باعث مبتلا شدن افراد به افسردگی شود و در بعضی از تحقیقات مشکلات روانی در برون‌گراها بیشتر دیده شده است. درهرحال اینکه یک فرد درون گرا است و تنهایی را ترجیح می‌دهد اصلاً به این معنی نیست که او ترسو و افسرده است و مشکلی دارد و به صورت کلی بین درونگرایی و اختلالات روانی لزوماً رابطه‌ای وجود ندارد.

درونگراها لزوماً رهبران ضعیف‌تری نیستند؛ تصور غلط دیگری که در مورد درونگراها وجود دارد این است که افراد باور دارند درونگراها مهارت‌های ارتباطی ضعیفی دارند و به همین خاطر توانایی فعالیت و کار در گروه را ندارند و نمی‌توانند رهبران و یا مدیران خوبی باشند. پژوهش‌های آقای آدم گرنت نشان می‌دهد که شاید درونگراها در شرایطی حتی نسبت به برون‌گراها مدیران و رهبران بهتری باشند و این‌گونه نیست که درون گراها از مهارت‌های ارتباطی مختلف بی‌بهره باشند.

 

درونگرا بودن و یا برونگرا بودن افراد چگونه معین می‌شود؟

در ایجاد این ویژگی مانند هر ویژگی شخصیتی دیگر وراثت و محیط مؤثرند. با اینکه وراثت نقش زیادی در تعیین این ویژگی دارد متأسفانه از گذشته عده زیادی به دنبال تغییر درونگرایی فرزندشان بوده‌اند و با به مراجعه به روانشناس و مشاور سعی کرده‌اند که فرزند خود را تغییر دهند. در واقع مادران زیادی با تلاش و سخت‌کوشی بسیار سعی می‌کنند که فرزند خود را وادار به بیشتر حرف زدن کند که این تلاش عملاً فشار زیادی را به آن کودک وارد می‌کند. در واقع این تلاش ریشه در عدم درک درست از درون گرایی دارد. بااین‌حال با آگاهی‌بخشی‌هایی که در این زمینه شده است روز به روز درونگرایی بیشتر به عنوان یک ویژگی پذیرفته می‌شود.(منبع)

 

درونگرایی بهتراست یا برونگرایی؟

 

درون گرا بودن بهتر است یا برون گرا بودن؟ چرا؟

این سؤال نیز همواره در محافل مختلف مورد بحث بوده و عقاید مختلفی در این زمینه وجود دارند. بااین‌حال ما نباید فراموش کنیم که برونگرایی و درونگرایی هر دو صرفاً دو ویژگی انسانی‌اند و نمی‌توان به هیچ‌کدام لقب خوب و یا بد را داد. به‌صورت کلی اگر بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم باید بگوییم که جهان ما هم به افراد درونگرا نیاز دارد و هم به افراد برونگرا. بااین‌حال ممکن است هر کدام از این افراد در یک شرایط خاص احساس بهتری داشته باشد و راحت‌تر بخواهد خود را شکوفا کند. البته قدرت سازگاری انسان‌ها را هم نباید از یاد ببریم.

افراد درون گرای مشهور

در دنیای ما افراد درون گرای بسیار مشهوری وجود دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنم:

  • استیو جابز (مالک سابق شرکت اپل)
  • آلبرت انیشتین (از بزرگترین فیزیکدان تمام تاریخ)
  • گاندی (رهبر هندوستان)
  • وارن بافت (از ثروتمندترین افراد دنیا)
  • جی کی رولینگ (خالق هری پاتر)
  • آبراهام لینکلن (رئیس جمهوری سابق ایالات متحده)

 

 

برای درک بیشتر مفهوم درونگرایی شما را به دیدن این فیلم دعوت می‌کنیم 👇

 

  برای دانلود کافیست اینجا کلیک کنید   

 

معرفی یک کتاب خوب در مورد درون گرایی

سکوت قدرت درونگراها (قدرت سکوت) نوشته سوزان کین یکی از بهترین کتاب‌هایی است که هر فرد درون گرایی باید بخواند. خانم کین در این کتاب سوزان کین تاکید دارد که درونگرایی و برونگرایی دو الگوی مختلف رفتاری و شخصیتی هستند که به یک اندازه ارزشمند محسوب می‌شوند و می‌توانند در دنیای ما اثربخش و تاثیرگذار باشند.

 

سخن پایانی

برای جمع‌بندی باید گفت که درونگرایی و برونگرایی کاملاً جدا از یکدیگر نیستند و هیچ فردی وجود ندارد که مطلقاً درونگرا و یا مطلقاً برون‌گرا باشد. همه افراد درجات مختلفی از درونگرایی و برونگرایی را دارا هستند و با توجه به این درجات ما می‌توانیم افراد مختلف را درونگرا، میان‌گرا و یا برون‌گرا بنامیم. به‌صورت کلی افراد درونگرا معمولاً توجه بیشتری به دنیای درونی خود دارند و کمتر به دنیای بیرون می‌پردازند و لذت خیلی زیادی را از تنهایی می‌برند. متأسفانه تصورات غلط زیادی در مورد درونگرایی وجود دارد که افرادی با شخصیت درونگرا را بسیار آزار می‌دهد؛ از مهم‌ترین این تصورات غلط می‌توان به یکی دانستن افسردگی و خجالتی بودن با درون گرایی اشاره کرد. در آخر باید بگویم که بسیار ضروری است که درونگرایی و برونگرایی را به عنوان دو ویژگی طبیعی بپذیریم و به دنبال برتر دانستن یکی بر دیگری نباشیم.

 

آزمون آنلاین درونگرایی

در آزمون زیر شرکت کنید. این آزمون برای درون گرایی و برون گرایی و مشخص کردن این مورد طراحی شده است! کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

آزمون درون گرایی و برون گرایی

 

و سرانجام؛ سفر 10 روزه رایگان مهمان ما باشید!

در دوره رایگان اکسیر شرکت کنید. دوره رایگان اکسیر یک سفر 10 روزه است برای اینکه یاد بگیرید چطور با اعتماد به نفس باشید و اصولی و حرفه‌ای ارتباط برقرار کنید!

روی تصویر زیر کلیک کنید: 👇

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ دیدگاه دربارهٔ «معنی درونگرا چیست؟ افراد درون گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟»

اسکرول به بالا