تیپ های شخصیتی  MBTI (نگاهی به 16 تیپ شخصیتی)

سرفصل های مهم این مقاله

LOVELY

دوره رایگان چطور جذاب و دوست‌داشتنی باشیم؟!

جذابیت بر اساس اصول روانشناسی!

تیپ های شخصیتی  MBTI  (نگاهی به 16 تیپ شخصیتی)

چه چیز بهتر از این که در دنیای پر از ابهام امروزی با ابزارهایی از تیپ شخصیتی آشنا باشیم که خود و دیگران را بهتر بشناسیم. اگر دوست دارید شخصیت شناسی‌های مختلف را بشناسید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را از دست ندهید.

ده تست شخصیت شناسی مشهور

 تیپ شخصیتی MBTI چیست؟

 MBTI یا مایرزبریگز یک ابزار مدیریتی، روانشناسی بر اساس نظریات کارل گوستاو یونگ روانشناس سوئیسی است.  MBTI مورد اعتمادترین و پرکاربردترین ابزار چندمنظوره ارزیابی و توسعه فردی است. یک ابزاری که اگر درست استفاده شود موجب درک بهتر خود و صد البته دیگران می‌شود.

تست و تایپ mbti

تیپ های شخصیتی  MBTI - مقدمه

 تست mbti چیست
در عصر امروز، تست MBTI به‌عنوان یکی از پرکاربردترین ابزارهای روان‌شناسی در دنیا به کار می‌رود. بر اساس تیپ شخصیتی MBTI افراد در یکی از 16 تیپ شخصیتی قرار می گیرند. بله تیپ شخصیتی MBTI شامل 16 تیپ شخصیتی است. 

لازم است بدانیم که هیچ تیپی بر تیپ دیگر برتری ندارد. قرار نیست صرف دانستن تیپ شخصیتی به افراد برچسب زده شود. در واقع تیپ شخصیتی MBTI به درک تفاوت‌ها می‌تواند خیلی کمک کند. از طرف دیگر، با پی بردن به تیپ شخصیتی خود با نقاط ضعف و قوت خود بیشتر آشنا می‌شویم. در انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب شغل و حتی در ازدواج می‌تواند تا حدودی کمک کننده باشد.

هر کسی را بهر کاری ساختند
میل آن را در دلش انداختند
هم چنان که سهل شد ما را حضر
سهل شد هم قوم دیگر را سفر

                                                                                           -مثنوی مولوی-

چهار بعد تیپ شخصیتی MBTI

در ابتدا بدانیم که 16 تیپ شخصیتی MBTI از ترکیب 4 بعد اصلی است. یعنی E/I ، S/N ، T/F ، J/P. حالا اجازه بدهید کمی مفصل‌تر این حروف را توضیح بدهیم. (تست mbti برای نوجوانان)

تیپ های شخصیتی  MBTI - چهار بعد اصلی

  E/I  درونگرایی – برونگرایی 
افرد ترجیح می‌دهند انرژی خود را از چه منبعی بگیرند؟

 N/S  حسی – شهودی
افراد از چه طریق اطلاعات را به دست می‌آورند؟

 T/F  احساسی –منطقی
افراد چگونه اطلاعات را پردازش می‌کنند و تصمیم می گیرند؟ 

J/P دریافت کننده – قضاوت کننده
افراد چه روشی را برای سبک زندگی خود ترجیح می دهند؟ آیا ترجیح می‌دهند در شرایط باساختار و منظم باشند یا شرایط بدون ساختار و منعطف را ترجیح می‌دهد؟


یک نکته را در نظر داشته باشیم یک هر کدام از این چهار دسته را یک طیف در نظر بگیریم. یعنی کسی که اگر برونگرا باشد این طور نیست که هیچ وقت درونگرایی را تجربه نکرده است. بلکه ترجیح تیپ شخصیتی او برون گرایی است. 

یک مثال بزنیم تا بهتر متوجه بشویم. یک قلم و کاغذ برداریم و اسم و فامیل خود را با هر دو دست بنویسیم! هر دو دست!؟ بله! لطفا! ممنونم از شما!!

آخه من چپ دستم! آخه من با دست راست می‌نویسم نداریم! 

نوشتین؟

ای بابا هنوز نرفتین قلم و کاغذ بردارید؟! امتحان کنید تا بهتر متوجه ترجیحات شخصیتی افراد بشوید.

خب! گویا الان نوشتید.

یک سوال آیا توانستید با هر دو دست بنویسید؟!

قطعا توانستیم! MBTI test

اما، اما داریم حالا.دانلود رایگان تست mbti pdf

 ما با یک دست راحت‌تر، سریع‌تر و خوش خط تر نوشتیم! این یعنی تفاوت و ترجیح دادن.

درون گرایی Introvert) I)  و برون گرایی  (E  (Extrovert

افراد درون گرا منبع دریافت انرژیشان درون خودشان است. بر عکس افراد برون گرا که انرژی خود را از دیگران می‌گیرند. توجه داشته باشیم درون گرایی و برون گرا بودن هر دو خوب است و نمی‌توان گفت یکی بر دیگری برتری دارد. از طرف دیگر بر اساس ترجیحات فرد درون‌ گرا شاید این تصور پیش بیاید که فرد درون گرا خجالتی است؛ که این‌طور نیست!

افراد برون گرا بیشتر از افراد درون گرا نیاز  به تعامل و معاشرت با دیگران دارند. حتی در شبکه اجتماعی هم برخی مواقع برون گرایی و درون گرایی قابل تشخیص است. یکی این‌که فرد برون گرا تعداد follower های خیلی بالایی دارد. در حالی که یک فرد درون گرا تعداد followerهایش زیر 200 تا شاید باشد.  

فرد برون گرا راحت تر احساسات خود را بروز می‌دهند. معمولا افراد درون گرا به راحتی افراد برون گرا شناخته نمی‌شوند. چون خیلی بروز احساسات ندارند و به خصوصی بودن زندگی خودشان اهمیت می‌دهند. افراد درون گرا اهل تمرکزند. 

آخر هفته تفریح محبوب یک درون گرا احتمالا کتاب خواندن و در خانه ماندن باشد. اگر قصد آزار یک برون گرا را داشتید آخر هفته به او بگویید در خانه بماند و کتاب بخواند یا فیلم ببیند. نه که او از کتاب خواندن لذت نبرد ولی تفریحات او در جمع دوستان بودن، گردش و مسافرت است. 

افراد E  فکر می‌کنند که افراد I خجالتی، مرموز و تودار هستند…
افراد I فکر می‌کنند که افراد E چقدر پرحرف هستند…

پیشنهاد می‌کنیم دو مقاله زیر را از دست ندهید.

مقاله “درون گرایی چیست؟ درون گرا کیست؟” از آقای پیام بهرام‌پور

مقاله “این 16 اشتباه را هرگز با افراد درونگرا INTROVERT مرتکب نشوید” از آقای دکتر شیری


حسی Sensing) S)  و شهودی Intuition) N)

تیپ های شخصیتی  MBTI - حسی و شهودی

  

نوع جمع‌آوری اطلاعات افراد از دنیای اطراف‌شان تعیین کننده حسی S  یا شهودی N بودن آنان است. افراد حسی S  بیشتر به کلیات توجه دارند در حالی که تمرکز یک فرد شهودی روی جزئیات است.  افراد شهودی N بیشتر ترجیح می‌دهند کارهای تصوری و فکری انجام دهند.  افراد N شهودی معمولا زیاد از این شاخه به آن شاخه می‌روند.

افراد حسی (Sensing) ، توجه زیادی به واقعیت دارند؛ به‌ویژه آن‌چیزی را که می‌توانند از حواس‌  پنج‌گانه استفاده کنند. این افراد، تمایل دارند روی واقعیت‌ها و زمان حال تمرکز کنند و از تجربه کردن لذت ببرند. افراد شهودی (Intuition) ترجیح می‌دهند بیشتر به تصورات‌ و ایده ها توجه کنند. آن‌ها درباره احتمالات، آینده فکر می‌کنند و لذت می‌برند.

 یک مثال جالب داشته باشیم: اگر یک سیب را به دو گروه حسی S و شهودی  N  نشان بدهیم:

فرد S حسی می‌گوید: به به چه سیبی! وای که دلم می‌خواهد این سیب را گاز بزنم.

فرد N شهودی احتمالا می‌گوید: خدا رحمت کند استیو جابز را شاید هم یاد نیوتون بیفتد. بستگی به سن و سالش دارد. 

افراد N  فکر می‌کنند که افراد S چقدر مو را از ماست می‌کشند بیرون و چقدر به جزئیات کار دارند…
افراد S فکر می‌کنند که افراد N افرادی رویاپردازند…

احساسی Feeling) F)  و منطقی  Thinking) T)

حالا بپردازیم به نحوه تصمیم گیری افراد.

افراد F با قلب خودشان تصمیم می‌گیرند در حالی که افراد T با مغز خودشان.

 افرادی که ترجیح می‌دهند منطقی باشند ( Thinking ) بر اساس واقعیت‌ها، داده‌ها بیشتر تصمیم می‌گیرند. از بیرون به ماجرا نگاه می‌کنند و تجزیه و تحلیل می‌کنند.

کسانی که احساسات ( Feeling ) را ترجیح می‌دهند، در هنگام تصمیم‌گیری معمولا مردم و احساسات‌شان را هم در نظر می‌گیرند. به طور کلی در فهمیدن دیگران معمولا قوی هستند.

افراد T  فکر می‌کنند که افراد F چقدر جلف هستند و بلد نیستند احساسات خود را کنترل کنند…
افراد F فکر می‌کنند که افراد T افرادی سرد، یخ و بی‌احساس هستند…

دریافت کننده  Perceiving) P)  و قضاوت کننده (J  (Judging

و در آخر برویم سراغ سبک زندگی افراد و در آخر برویم سراغ سبک زندگی افراد P و J. چطور با جهان اطراف برخورد می‌کنند. کسانی که قضاوت‌گر Judging  هستند، ساختار و تصمیمات قانونمند و منظم را ترجیح می‌دهند. افرادی که تمایل دارند دریافت کننده  Perceiving  باشند،طرز فکر و ادراک منعطف‌تری دارند. از چارچوب و ساختار خوششان نمی‌آید.

یک فرد P ادراکی عاشق تجربیات جدید است و سورپرایز می‌شود در حالی که ابهام و مسائل ناشناخته برای یک فرد J قضاوت کننده زجری بیش نیست. تست درون شناسی

نظم و مرتب بودن ویژگی بارز یک فرد J است، در حالی که فرد P به هیچ عنوان این طور نیست. میز کار P  اغلب اگر تازه نگوییم همیشه پر از برگه و کاغذ و پوشه است. در حالی که میز کار J خلوت‌تر است.

فرد P از برنامه‌ریزی و زمان بندی خوشش نمی‌آید بر عکس فرد J. اگر یک قرار ملاقات با فرد J داشته باشید تا 80 درصد احتمال بدهید که حتی چند دقیقه زودتر از زمان قرار به محل قرار ملاقات رسیده است. در حالی که آن زمان اغلب تازه یک فرد P در حالت خوش بینانه به سمت قرار راه افتاده است.

افراد P  فکر می‌کنند که افراد J خشک و سخت‌گیرند…
افراد J فکر می‌کنند که افراد P افرادی شلخته و بادی به هر جهت هستند…

کاربردهای MBTI

 

تیپ های شخصیتی  MBTI - کاربردهای آن

تست ام ام پی آی – تست شخصیت بی تی اس – MBTI

کاربردهای ام بی تی آی می‌تواند بسیار گسترده باشد. از توسعه فردی و خودشناسی، بخش منابع انسانی و برای جذب نیروهای انسانی، شناخت سبک‌های یادگیری، فروش و ارتباط با مشتری، ارتباط موثر، ازدواج، مسیر تحصیلی، مسیر شغلی ، مربی‌گری تا کلی موارد دیگر.

یک نکته را فراموش نکنیم در عین حال که این ابزار بسیار کمک کننده است، نباید شاه کلید تمام کار و زندگی بشود. فقط یک سری دید به ما می‌دهد که اولا خودمان را بهتر بشناسیم و در صدد رفع نقاط ضعف باشیم و از نقاط قوت هم لذت ببریم. دوم به تفاوت دیگران احترام بیشتری می‌گذاریم چون درک می‌کنیم که مثلا اگر طرف دیر سر جلسه و قرار ملاقات می‌آید لزوما قصد آزار ندارد، تیپ و مدل شخصیتی او بدین شکل است.

  16 تیپ شخصیتی MBTI

در نهایت، هر کدام از چهار بعد اصلی تیپ شناسی ترکیب می‌شود و به 16 تیپ شخصیتی می‌رسیم تحلیل تست mbti .

تیپ های شخصیتی  MBTI - شانزده تیپ شخصیتی

ISTJ بازرس
ISTP  صنعت‌گر
ISFJ محافظ
ISFP هنرمند
INFJ حامی
INFPواسطه‌گر
INTJ معمار
INTPمتفکر
ESTP تشویق‌گر
ESTJ کارگردان
ESFPبازیگر
ESFJ مراقب
ENFP قهرمان
ENFJ بخشنده
ENTP مناظره‌گر
ENTJ رئیس

تست ام بی تی آی کاربوم

برای دانستن تیپ شخصیتی کافی است تست MBTI را انجام بدهیم و بهتر است یک فردی که در این حیطه مسلط است هم تفسیری از تست ما انجام بدهد. از طرف دیگر هم می‌توانیم با مطالعه مفصل‌تر از تک تک تیپ‌ها خودمان به این نتیجه برسیم که در کدام تیپ شخصیتی قرار داریم.

 

لطفا نظر خودتان را پایین همین مقاله برای ما بنویسید.

 


یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و فوق‌العاده…!

همین الان وارد تصویر زیر شوید و یکبار برای همیشه، مهارت مهم اعتماد به نفس را یاد بگیرید!

تا تحولاتی عالی در وضعیت مالی، ارتباطی و کاری خود به وجود بیاورید…

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه دربارهٔ «تیپ های شخصیتی  MBTI (نگاهی به 16 تیپ شخصیتی)»

اسکرول به بالا