چگونه به شخصیت دیگران پی ببریم ؟

سرفصل های مهم این مقاله

چگونه به شخصیت دیگران پی ببریم ؟ اگر اهل شبکه های اجتماعی باشید، شاید روزانه با تعداد زیادی از این نوع پیغام ها مواجه می شوید که شما را به شناخت شخصیت خود و دیگران، از روی موارد متفاوتی دعوت می کنند با عناوینی از این دست که:

  • شخصیت شناسی بر اساس پرنده ماه تولد
  • شخصیت شناسی از روی غذای مورد علاقه
  • شخصیت شناسی از نحوه مشت کردن دست
  • شخصیت شناسی بر اساس ادویه ماه تولد
  • شخصیت شناسی از روی انگشتان
  • شخصیت شناسی از روی فرم دهان

و انواع دیگر روش ها که شاید هنگام خواندن عنوان آنها بسیار متعجب شوید که واقعاً چه ارتباطی مثلاً بین نوع غذای مورد علاقه و شخصیت شما وجود دارد.

 

چگونه به شخصیت دیگران پی ببریم ؟

 

تعجبتان هم بی مورد نیست.

 

آیا ارتباطی بین آنها وجود دارد؟

با توجه به علاقه روزافزون انسان ها برای شناخت خصوصیات خود و از آن مهم تر شناخت افرادی که با آنها در ارتباطند یا قرار در آینده با آنها در ارتباط باشند، استفاده از روش هایی برای دستیابی به شناخت، بسیار فراوان شده است و بنابر افزایش علاقه افراد، تعداد و تنوع این روش ها نیز بسیارند.

 

چرا این روش ها برای پی بردن به شخصیت دیگران مورد پسند عده ای قرار می گیرد؟

دلایل مختلفی را می توان برشمرد، اما شاید چند دلیل مهم آن این باشد که:

  1. در دسترس بودن این روش ها. شما برای استفاده از آنها نیازی نیست به مشاور و یا مراکزی که این آزمون ها برگزار می کنند، مراجعه نمایید.
  2. قابل فهم بودن برای همه. شاید پاسخ بسیاری از آزمون های شخصیت شناسی دشوار باشند و نیاز به تحلیل بسیاری  دارند، اما این شبه آزمون ها به راحتی پاسخ را در اختیار مخاطب قرار می دهد. (هرجند که ممکن است صحیح نباشند)
  3. تنوع موضوعی. یکی دیگر از دلایل مورد استفاده از این دست آزمون ها، تنوع در موضوعات آنهاست، مثلاً اینکه شما موقع  عصبانیت چه تصمیمی می گیرید و یا خون گرم هستید یا خیر؟

و موارد دیگری که می شود به آنها اشاره نمود…

ولی نکته مهمی که در این میان نادیده گرفته شده است، صحت و درستی آن ها می باشد.

 

دوره غیر حضوری فن و بیان و سخنرانی را از دست ندهید

با توجه به اینکه افرادی که از این آزمون ها استفاده می کنند به دنبال راه حل هایی برای تغییرات مثبت در خود و یا ارتباط با دیگران، راه اندازی کسب و کار و شغل متناسب، درک همسر و فرزندان، تصمیم گیری در شرایط خاص و … هستند، صحت و درستی آزمون های شخصیت شناسی بسیار مهم است.

برای بررسی درستی این آزمون ها باید پارامترهای مختلفی را در نظر گرفت و هرکدام از این روش ها را بررسی نمود تا بتوانیم به این شبه آزمون ها اعتماد کنیم و جواب آن را ارزشمند بدانیم.

اما پیشنهاد می کنم به جای اینکه وقت خود را صرف تعیین صحت و درستی این شبه آزمون ها کنیم، بهتر است از روش و آزمون معتبری برای کشف خصوصیات شخصیتی خود استفاده کنیم.

هدف این مقاله آشنایی شما با روش معتبر و علمی برای کشف تیپ شخصیتی خود است. این روش مورد تایید انجمن های روانشناسی دنیا قرار گرفته و نیازی ندارد که ما برای تعیین درستی آن، دست بکار شویم و خودمان اقدام نماییم.

کشف تیپ شخصیتی به کمک ابزار میرز- بریگز، که به اختصار MBTI می نامیم، راه بسیار مناسب و ساده ای است تا ما بتوانیم در  ابتدا تیپ شخصیتی خود را کشف کنیم و پس از آن بتوانیم دیگران را نیز بهتر بشناسیم تا ارتباط موثری با  آنها داشته باشیم.

اعتماد به نفس چیست؟ اهمیت داشتن اعتماد به نفس!

در ابتدا این روش توسط تحقیقات روانشناس مشهور سوئیسی، کارل گوستاوو یونگ شکل گرفت و نتیجه این تحقیقات به دست مادر و دختر آمریکایی به نامهای کاترین بریگرز و ایزابل میرز رسید و آنها با امتحان کردن روش های ارائه شده بر روی دوستان و آشنایان، توانستند روشی منسجم را طراحی کنند که امروزه به پاس زحمات آنها نام این روش از نام آنها گرفته شده است.

 

چگونه به شخصیت دیگران پی ببریم ؟

 

این روش با بیان چهار سوال اساسی و پاسخ به این سوالات، تیپ شخصیتی افراد را کشف و خصوصیات آن ها را با جزئیات بسیار مشخص می کند.

این سوالات در مورد نحوه دریافت انرژی، نحوه دریافت اطلاعات، چگونگی تصمیم گیری و سبک زندگی است، که مهم ترین نکات ابعاد شخصیت هر فرد را کشف و در آخر از کنار هم قرار دادن آنها، تیپ شخصیتی او را مشخص می کند.

پیشنهاد می کنم در گام اول و در همین مقاله، به کشف نحوه دریافت انرژیمان بپردازیم.

 

برای اینکه به شخصیت دیگران پی ببریم از کجا شروع کنیم؟

برای کشف نحوه دریافت انرژی از مثالی ملموس استفاده می کنیم. اگر در درون ما باتری وجود داشته باشد، ما برای شارژ این باتری ( که همان انرژی روحی می باشد) یکی از این دو روش را ترجیح می دهیم.

عده ای این باتری را به میان افراد دیگر برده و از هم صحبتی با دیگران و حضور در جمع آنها احساس شادی می کنند و به مرور که در این محیط قرار دارند، باتری درونی آنها شارژ می شود و انرژی مورد نیازشان را از جمع و محیط پیرامونشان و در اصل از دنیای بیرونی می گیرند.

به این دسته از افراد برون گرا گفته می شود.

اما دسته دیگری از افراد زمانی که نیاز به شارژ باتری درونیاشان دارند، سعی می کنند تا در محیطی خلوت و به دور از سایرین و در تنهایی خود، شروع به شارژ این باتری نمایند و انرژی مورد نیاز را از خود و دنیای درونیشان می گیرند.

این خلوت و تنهایی ممکن است به شکل مطالعه، گوش دادن به یک موسیقی و … انجام گیرد. این افراد حتی اگر مجبور باشند در جمعی حضور داشته باشند به دنبال فرصتهایی هستند که بتوانند در تنهایی باتری درونیشان را شارژ و مجدد به میان سایرین بازگردند.

به افرادی که انرژی را از خود، در تنهایی و از درونشان می گیرند، درونگرا می گویند.

 

چگونه به شخصیت دیگران پی ببریم ؟

 

لازم است در این جا یک نکته را یادآوری کنم.

درونگرایی با خجالتی بودن متفاوت است. درونگرایی یک ترجیح است و افراد درونگرا از اینکه زمانی را در تنهایی و با خود سر کنند لذت می برند اما خجولی به طرز فکر ما نسبت به قضاوت سایرین در مورد ما برمی گردد که یک نقص است که باید برطرف شود.

حال اگر شما برای شارژ و دریافت انرژی به میان سایرین و محیط پیرامون خود می روید، برونگرا هستید و اگر برای دریافت انرژی، تنهایی را ترجیح می دهید یک درونگرا می باشید.

هر دوی این ترجیحات (درونگرایی و برونگرایی ) با ارزش هستند، فقط سبک و ترجیح هرکس با دیگری متفاوت است که این اختلاف در  نحوه دریافت انرژی را شامل می شود.

 

توضیحات بیشتر در مورد MBTI (شخصیت شناسی)

وجه تمایز روش MBTI (شخصیت شناسی) نسبت به روشهای دیگر این است که جزئیات شخصیت را بطور کامل مطرح نموده و  پس از آن به بیان نقاط ضعف و قوت هر تیپ شخصیتی می پردازد که سبب می شود این روش بسیار کاربردی و قابل استفاده باشد.

از دیگر نقاط قوت این روش این است که، بعد از پاسخ به آزمون و مشخص شدن تیپ شخصیتی، روش MBTI (شخصیت شناسی) اصراری به آن پاسخ ندارد و فقط آن پاسخ را به عنوان پیشنهاد مطرح می کند و فردی که آزمون را انجام داده است می تواند باا خواندن شرح تیپ شخصیتی به دست آمده، متوجه بشود که آیا پاسخ آزمون با خصوصیات او همخوانی دارد یا خیر.

 

چگونه به شخصیت دیگران پی ببریم ؟

 

اگر شرح تیپ شخصیتی همخوانی داشته باشد،‌ فرد آزمون را به درستی پاسخ داده است، اما اگر پاسخ آزمون دور از خصوصیات فرد باشد، می توان با کمک مربی MBTI (شخصیت شناسی) به تحلیل آن پرداخت تا به تیپ شخصیتی درست و مورد تایید برسیم.

 

اما چند نکته مهم در هنگام آزمون MBTI (شخصیت شناسی)

در هنگام آزمون همه گزینه ها را با دقت بخوانید و گزینه و عبارتی که شما و خصوصیات شخصیتی شما را بهتر توصیف می کند، انتخاب نمایید.

اگر در انتخاب گزینه و عبارتی مطمئن نیستید، از مربی MBTI (شخصیت شناسی) خود بخواهید تا آن عبارت را برای شما توصیف کند تا بتوانید بهترین پاسخ را انتخاب نمایید.

در پاسخ به کلیه آزمون های روانشناسی سعی کنید اولین پاسخی که به ذهنتان می رسد را انتخاب نمایید، زیرا معمولاً اولین پاسخی که بدون فکر کردن به ذهن می رسد، بهتر خصوصیات شخصیتی ما را بیان می کند.

به این نکته هم توجه داشته باشید که در آزمون های MBTI (شخصیت شناسی)، کلیه پاسخ ها و گزینه ها صحیح می باشند و ما گزینه غلط یا اشتباه نداریم، شما باید از بین گزینه های صحیح، گزینه ای که رفتار و خصوصیات اخلاقی و شخصیتتان را بهتر توصیف نموده است، انتخاب نمایید و به عبارت دیگر به دنبال ترجیحات خود بین گزینه ها باشید.

امیدوارم با شناخت روش شخصیت شناسی به کمک ابزار میرز – بریگز (MBTI)، بتوانید ارتباطات موثرتر و زندگی بهتری برای خود و دیگران رقم بزنید و با فراگیر شدن آن، جامعه بهتری را با تعامل بین همه افراد بسازیم.

 

چگونه به شخصیت دیگران پی ببریم ؟

علیرضا

علیرضا

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۹۰ دیدگاه دربارهٔ «چگونه به شخصیت دیگران پی ببریم ؟»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که اهل مطالعه مقالات آموزشی هستید؛ تبریک به شما
    رضایت و همراهیتون باعث افتخار ماست؛ ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
    بیشتر ازیک نفر

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    چه خوب که تو دنیای امروزی شما به فکر آموزش و مطالعه هستید؛ خوشحالیم بابت همراهیتون
    بله بله؛ میانگرا هم داریم که میتونه گه گداری برونگرا و گاهی درونگرا باشد.
    بیشتر ازیک نفر باشید.

  3. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که به رشد فردیتون توجه دارید؛ موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  4. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    چقدر خوب که برای یادگیریتون زمان می گذارید؛ تبریک به شما
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  5. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که اهل مطالعه مقاله هستید؛ امیدواریم در فرصت های بعدی نیز در خدمتتون باشیم.
    بیشتر ازیک نفر

  6. پیش فرض ذهنی یکسری انسان ها به شخصیت افراد با توجه به محل سکونت انخا است که به نظرم شاید ۲۰ درصد درست باشه.

  7. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    دمتون گرم که تو دنیای امروزی دغدغه آموزش دارید.
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  8. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که اهل مطالعه مقاله هستید؛ امیدواریم در مقالات بعدی نیز مطالبی مفید در اختیارتون قرار دهیم.
    بیشتر ازیک نفر

  9. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز اهل مطالعه؛ خوشحالیم که همراهمون هستید و دغدغه آموزش دارید.
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  10. یه نکته ی خیلی جالبی که این ازمون داره اینه که وقتی تو شرایط و زمان های متفاوت ازش استفاده می کنید متوجه تغییر شخصیتتون هم نسبت به سالهای گذشته می‌شید نه به صورت کلی ولی یه سری مولفه ها می‌تونه با گذشت زمان تعییر کنه و به نظرم خیلی جالبه سپاس از مقاله ی خوبتون

  11. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    چه خوب که از افرادی هستید که به رشد فردیشون توجه دارند؛ تبریک به شما
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  12. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    خوشحالیم که همراه بیشتر ازیکی ها دغدغه رشد و یادگیری دارید؛ موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  13. ابزار میرز – بریگز رو من فقط شنیده بودم اما نمی دونستم چه محتوایی داره این موضوع ممنونم ازتون الان دید پیدا کردم نسبت بهش

  14. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که تو اولین روز سال جدید هم، دغدغه رشد و آموزش دارید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک؛ بیشتر ازیک نفر

  15. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که تو اولین روز سال جدید هم، دغدغه رشد و آموزش دارید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک؛ بیشتر ازیک نفر

  16. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    چقدر خوب که تو عید نوروز هم دقایقی را به آموزش می گذرانید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک, بیشتر ازیک نفر

  17. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که تو این روزای شلوغ نوروز, شما به فکر رشد فردی هستید؛ موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

اسکرول به بالا