چگونه افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنیم؟

سرفصل های مهم این مقاله

در مقاله « مثبت اندیشی چیست؟ » مثبت اندیشی را تعریف کردیم و در مقاله پیش رو به این نکته می پردازیم که « چگونه افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنیم؟ »

چرا منفی بافی؟ چرا مثبت اندیشی؟

اگر بخواهیم کمی ماجرا را به طنز برایتان بگوییم، باید عرض کنیم که ما از نسل آدم های منفی باقی مانده ایم و بنابراین همه به صورت پیش فرض منفی بافیم!
شاید برایتان جالب باشد از این زاویه به قضیه نگاه کنید که اجداد مثبت نگر ما همه از بین رفته‌اند. آن‌ها به دلیل اینکه زیادی مثبت اندیش بودند و نگرش مثبت داشته‌اند، هیچ تهدیدی را نمی‌دیدند و جدی نمی‌گرفتند. مثلاً فکر می‌کردند شیر یک حیوان بی‌آزار و زیباست. به سوی او می‌رفتند تا دست نوازشی بر سرش بکشند و می‌شد آنچه نباید می‌شد!
اما آن‌ها که باقی ماندند، اجداد ما هستند.

این البته به شوخی بیشتر شبیه بود.
اما اگر علمی‌تر بخواهیم به قضیه نگاه کنیم، باید بگوییم مغز ما وظیفه شناسایی تهدیدهای بالقوه را دارد. بعد از شناسایی، وقت آن است که برای این تهدیدات، راه‌حلی بیابد و در نتیجه احتمال بقا را زیاد کند.

هر چیز منفی که برای ما نوعی تهدید به حساب بیاید، به سرعت توسط مغز مورد واکنش قرار می‌گیرد. در زندگی ما اگرچه این واکنش‌ها برای بقا لازم هستند، اما می‌توانند اثر مخرب و در اغلب اوقات مضر داشته باشند.

مثبت اندیشی اما همانطور که در مقاله «مثبت اندیشی چیست؟» خواندید، می تواند رنگ تازه ای به زندگی بدهد. تفکر مثبت می‌تواند به ما کمک کند تا شادی را از طریق ساخت عادات خوب، ایجاد کنیم.

آیا افکار منفی «از بین رفتنی» هستند؟

بدیهی است که همه نمی‌توانند همیشه مثبت و شاد بمانند، گاهی اوقات احساس عصبانیت، افسردگی، اضطراب و غیره کاملا طبیعی است.
اینها همه احساسات منفی هستند که ما نمی‌توانیم از آن اجتناب کنیم. اما می توانیم افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنیم.

در کلام خود تغییراتی ایجاد کنید و مثبت تر حرف بزنید

موافق نیستید؟

اجازه دهید بگوییم نگرانی های ما بدیهی است، ما نگران برخی از مسائل هستیم که یا هنوز هم وجود دارند و یا متعلق به آینده هستند، می‌توانند یک جلسه باشند، می‌توانند نگرانی از کمبود پول باشد، نگرانی از وضعیت سلامتی یا هرچیز دیگری باشد.

حالا اگر تمام‌وقت خود را صرف فکر کردن به آن کنیم و فقط نگران باشیم، آیا این باعث می‌شود که احساس بهتری داشته باشیم؟ محال است!

استرس و نگرانی و داشتن افکار منفی نه تنها هیچ کمکی به بهبود اوضاع نمی کند، بلکه در مقاله « 20 راهکار عالی برای کاهش استرس » بخوانید که استرس چه بلاهایی بر سر ما می آورد و چگونه می توانیم از آن اجتناب کنیم؟

نگرانی عواقب زیادی دارد. از همین استرس بگیرید تا تمرکز نداشتن، از خشم و بیماری های روحی بگیرید تا ناتوانی در تصمیم گیری و غیره.

آیا مثبت اندیشی آسان است؟

هرگز…
هرگز آسان نیست که مثبت نگر باشیم، به خصوص زمانی که همه چیز غلط پیش می‌رود و ما با افکار منفی ای که مثل زنبور در ذهنمان وزوز می کند، درگیر می‌شویم. اما اگر فقط این را درک کنیم که گذشته هرگز برگشت پذیر نیست و لحظه ای که در آن هستیم دیگر هرگز تکرار نمی شود، به شدت به مثبت اندیشی مان کمک کرده ایم.

آسان نیست که افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنیم…

راستش را بخواهید همه ما یک «قارقاروی درون» داریم. اگر می‌خواهید بدانید این قارقارو چیست، یک فیلم کوتاه 4 دقیقه‌ای را در زیر تماشا کنید و به خواندن مقاله ادامه دهید:

این فیلم بخش بسیار کوتاهی از فیلم سمینار انگیزه» بود. در انتهای این مقاله، پیشنهاد جذابی برای شما داریم. ادامه دهید…

مثبت اندیشی یک عمل نیست، یک عادت باید باشد!

برای جایگزین کردن افکار منفی با مثبت اولین نکته این است که چطور ساخت عادات پایدار را یاد بگیریم. در حقیقت تنها با خواندن همین مقاله یا تکرار یک جمله انگیزشی نمی توانید مثبت اندیش بشوید. باید برایش کاری کنید. باید عادت های بد را به تدریج از بین ببرید و عادت های خوب را جایگزینش کنید.

زندگی ما بر اساس عادات پیش می رود. همانطور که غم و تفکر منفی و افسردگی میتواند عادت شود، شادی و مثبت اندیشی هم می تواند عادات شما باشد.
هر چه زمان بیشتری صرف ساختن یک وضعیت ذهنی (مثل تفکر مثبت) کنیم، احتمال تبدیل آن به یک عادت پایدار را بیشتر کرده ایم.

نکته بعدی این است که باورهای منفی بسیار قوی تر از باورهای مثبت هستند. هر عادت منفی چندین برابر عادات مثبت قدرت دارد و تاثیرگذار است.
اما همواره یادتان باشد که یک فکر مثبت یک فکر مثبت را جذب می‌کند و یک فکر منفی یک فکر منفی را.

چند راه خوب برای جایگزینی افکار منفی با افکار مثبت

حالا که کمی با ذهنیت منفی و مثبت آشنا شدید، بیایید چند راه خوب را باهم مرور کنیم:

خاطره بازی…

می گویند به گذشته فکر نکنید. اما فکر کردن به خاطرات شیرین می تواند ایده خوبی باشد و حس خوبی به شما بدهد.

فکر کردن به «خاطرات شیرین گذشته» می تواند نوعی محافظ ذهنی در شما ایجاد کند.

کاری که ما باید برای ایجاد یک نشانه مثبت انجام دهیم:

در جایی خلوت و آرام بنشینید. شما در این حالت نیاز به یک تنفس صحیح دارید.  «تنفس دیافراگمی عمیق» می تواند ایده ای عالی باشد. تنفس عمیق، نه تنها روش بسیار موثری است بلکه در عین حال روش ساده ای برای آرام شدن ذهن است. علاوه بر آرامش ذهن، این روش برای مقابله با استرس مفید است. برخی میگویند تنفس سطحی و دیافراگمی، میزان اکسیژنی را که به سلول های مغزی می رسد کاهش می دهد. این گفته صحیح نیست. نفس عمیق باعث ریلکس شدن ماهیچه های شما می شود و به عملکرد مغزتان کمک می کند. سپس سعی کنید یکی از بهترین خاطرات خوبتان را در ذهن مجسم کنید و آن را در همین لحظه بازآفرینی کنید. این خاطره باید شاد و سرشار از حس خوب باشد نه حسرت و غم.

این خاطره می تواند از دوران کودکی تان باشد. جایی که در آن بزرگ شده اید. بازی در کوچه ها، دوچرخه سواری یا حتی مهمانی های قدیمی.

نکته مهم این است که خود را باید دقیقا در آن محل تجسم کنید. ما باید سعی کنیم به یاد بیاوریم که حتی چه لباسی پوشیده بودیم، آب و هوا چطور بود، در کدام فصل اتفاق افتاده بود، محیط اطراف چه شکل و شمایلی داشت و در آن لحظات چه احساسسی داشتید…

چیزی ارزش غصه خوردن ندارد...

عمیقا باور کنید که هیچ چیز ارزش غضه خوردن ندارد…

نویسنده ای در کتابش نوشته: «عمر میگذرد و من بیش تر میفهمم که هیچ چیز در دنیا ارزش گریه کردن را ندارد! ما آدم ها مدام چیزهایی را که اسمشان را مصیبت و بدبختی میگذاریم. در سرزمین افکارمان میچرخانیم و دور میکنیم و همین باعث میشود در صدسالگی حسرت لذت نبردن از زندگی را بخوریم!  شاید کلمه رها کردن و فرار کردن برای چنین لحظاتی به وجود آمده اند. از غصه هایت فرار کن و در ناکجا آبادِ درونت رهایش کن؛ و به دنبال هر چیز که شادت میکند روانه شو… »

واقعیت این است که زندگی اگر چیزهای زیادی برای گریه کردن دارد ، چیزهای زیادتری هم برای لبخند زدن دارد ، فقط کافی است از ته دلت بخواهی که زندگی را زندگی کنی.»

شکرگزاری ، یک معجزه است…

شاید فکر کنید چیزهای کمی برای شکرگزاری در زندگی داریم. اما من به شما یک توصیه می کنم. هر روز صبح که بیدار می شوید، یک کاغذ کوچک استیکی بردارید و برای 7 مورد (هرچند کوچک) خدا را شکر کنید و آن را روی دیوار یا میزتان بچسبایند. اید باورتان نشود اما مواردی که به خاطرش باید خدا را شکر کنیم، بی نهایت زیادند.

به خدا که وصل شوی… آرامش وجودت را فرا می گیرد… نه به ‌راحتی می‌رنجی… و نه به ‌آسانی می ‌رنجانی….

به این نمونه های متفاوت شکرگزاری توجه کنید:

  • خدایا از تو ممنونم  ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺐ ﺻﺪﺍﯼ ﺧﺮﺧﺮ ﺷﻮﻫﺮﻡ ﺭﺍ ﻣﯽﺷﻨﻮﻡ، ﺍﯾﻦ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﻭ ﺯﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ…
  • ﺧﻭﺷﺤﺎﻟﻢ و شکر ﻛﻪ دخترم ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺍﺯ ﺷﺴﺘﻦ ﻇﺮﻓﻬﺎ ﺷﺎﻛﯽ ﺍﺳﺖ، ﺍﯾﻦ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺧﯿﺎﺑﺎﻧﻬﺎ ﭘﺮﺳﻪ ﻧﻤﯿﺯﻧﺪ..!
  • چه خوب است که ﻣﺎﻟﯿﺎﺕ ﻣﯽﭘﺮﺩﺍﺯﻡ، ﺍﯾﻦ ﯾﻌﻨﯽ ﺷﻐﻞ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻣﺪﯼ ﺩﺍﺭﻡ ﻭ ﺑﯿﻜﺎﺭ ﻧﯿﺴﺘﻢ!
  • ﺧﻭﺷﺤﺎﻟﻢ و شکر ﮐﻪ ﻟﺒﺎﺳﻬﺎﯾﻢ ﻛﻤﯽ ﺑﺮﺍﯾﻢ ﺗﻨﮓ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﺍﯾﻦ ﯾﻌﻨﯽ ﻏﺬﺍﯼ ﻛﺎﻓﯽ ﺑﺮﺍﯼﺧﻮﺭﺩﻥ ﺩﺍﺭﻡ!
  • خوشحالم که ﺩﺭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺭﻭﺯ ﺍﺯ ﺧﺴﺘﮕﯽ ﺍﺯ ﭘﺎ ﻣﯽﺍﻓﺘﻢ، ﺍﯾﻦ ﯾﻌﻨﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺳﺨﺖ ﻛﺎﺭ ﻛﺮﺩﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﻡ.
  • خدایا از تو ممنونم ﺑﺎﯾﺪ ﺯﻣﯿﻦ ﺭﺍ ﺑﺸﻮﯾﻢ ﻭ ﭘﻨﺠﺮﻩﻫﺎ ﺭﺍ ﺗﻤﯿﺰ ﻛﻨﻢ، ﺍﯾﻦ ﯾﻌﻨﯽ ﻣﻦﺧﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﻡ…
  • ﮔﺎﻫﯽ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﺑﯿﻤﺎﺭ می شوم، ﺍﯾﻦ ﯾﻌﻨﯽ ﺑﻪ ﯾﺎﺩ ﺁﻭﺭﻡ ﻛﻪ ﺍﮐﺜﺮ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﺳﺎﻟﻢ هستم… 
  • ﺧﻭﺷﺤﺎﻟﻢ و شکر ﮐﻪ ﺧﺮﯾﺪ ﻫﺪﺍﯾﺎﯼ ﺳﺎﻝ، ﺟﯿﺒﻢ ﺭﺍ ﺧﺎﻟﯽ ﻣﯿﮑﻨﺪ، ﺍﯾﻦ ﯾﻌﻨﯽ ﻋﺰﯾﺰﺍﻧﯽ ﺩﺍﺭﻡ ﻛﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻢ ﺑﺮﺍﯾﺸﺎﻥ ﻫﺪﯾﻪ ﺑﺨﺮﻡ 
  • ﺧﻭﺷﺤﺎﻟﻢ و شکر ﮐﻪ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺻﺒﺢ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺯﻧﮓ ﺳﺎﻋﺖ ﺑﯿﺪﺍﺭ ﺷﻮﻡ، ﺍﯾﻦ ﯾﻌﻨﯽ ﻣﻦ ﻫﻨﻮﺯ ﺯﻧﺪﻩ ﺍم…
  • خوشحالم و شکر که بعضی چیزها را ندارم و لایق درخواستم‌ .این یعنی تو ای خدا هر روز به فکر منی…

شکرگزاری یک معجزه است

بنویسید و ذهنتان را خالی کنید

نوشتن برای خیلی از ما سخت است. اما اگر راهش را پیدا کنید که «هرچه فکر منفی در ذهن دارید، روی کاغذ بریزید…»، ذهنتان خالی می شود و افکار مثبت جایگزینش می شود.

با نوشتن به ذهنتان این پیام را می رسانید که : «جای افکار منفی من روی کاغذ است نه در تو!»

نوشتن ذهنتان را خالی می کند و راحت می شوید

وقتی افکار منفی روی کاغذ بیایند، خاصیت مخرب خود را از دست می دهند.

مقالات زیر در این باره بخوانید:

چطور خوب بنویسیم؟

مقاله نوشتن در بیست دقیقه؛ چطور در بیست دقیقه مقاله بنویسیم؟

به تاریک ترین لحظات زندگی تان بخندید

سختی های زیادی در زندگی تجربه خواهیم کرد. اما باید یاد بگیریم حتی به بدترین این اتفاقات بخندیم. فقط کافی است این کار را تمرین کنید تا تاثیرش را مشاهده کنید.
به خود اجازه دهید در تاریک‌ترین و دشوارترین شرایط لبخند و طنز را تجربه کنید. به خودتان یادآوری کنید که این وضعیت احتمالا داستان خوبی خواهد بود و سعی کنید آن را به چشم یک شوخی نگاه کنید!

« مومن غم را در دل دارد و شادی را در چهره»…

 افراد زمانی‌که غم را در درون خود پنهان کنند و شروع به تبسم کنند، تحت تاثیر آن ناخودآگاه غم درونی خود را فراموش کرده و آن را از بین می‌برند.

هر تلخی را مثل یک طنز نگاه کنید

به هر تلخی یا شکست، به چشم یک چالش برای تجربه نگاه کنید

یکی از راه های تغییر نگرش از منفی به مثبت این است که برای انجام هر پروژه یا کاری، به آن به چشم یک چالش جذاب، درگیر کننده و دارای آموزش نگاه کنیم.

شما کامل نیستید. شما قرار است اشتباه کنید و شکست را در چندین زمینه، در چندین شغل و با چند نفر تجربه کنید. به جای تمرکز بر روی این که چطور شکست خورید، به این فکر کنید که بعد از آن چه کاری می‌خواهید انجام دهید . شکست خود را به یک درس تبدیل کنید. 

هرچیزی که شما را نکشد، قوی ترتان می کند…

این مقاله مرتبط را حتما بخوانید: چطور از اشتباهاتمان درس بگیریم ؟

کلامتان را تغییر دهید

تاثیر کلام بر نوع رفتار بسیار زیاد است. منظور از کلام قدرتمند، استفاده به جا و درست از لغات و همچنین انرژی مناسب در گفتار است.
تاثیر کلام خود را موقعی خواهید دید که به جای واژه های منفی از واژه های مثبت استفاده کنید.

در کلام خود تغییر ایجاد کنید

برای بهبود کلام خود، از دو مقاله زیر حتماً استفاده کنید:

ایجاد قدرت در کلام

از قدرت کاریزمای کلمات استفاده کنید

حالا یاد گرفته ایم که « چگونه افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنیم؟ ». مقالات زیر را بخوانید. این مقالات به مثبت اندیش شدن و افزایش رضایت از زندگی به شما کمک زیادی می کند:

چگونه ذهنی آرام داشته باشیم؟ ذهن میمونی چیست؟

شش راه برای افزایش رضایت از زندگی از پروفسور سانتوس

هنوز در آزمون رایگان اعتماد به نفس شرکت نکرده‌اید؟

همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید. این کار تنها 3 دقیقه طول می کشد و تحلیل آزمون شما بلافاصله توسط «پیام بهرام پور» ارائه می شود:

توصیه پایانی ما، آینده بهتری برای شما رقم می‌زند…!

یک بسته فوق‌حرفه‌ای!

با یادگیری علمی مهارت اعتماد به نفس یک سر و گردن از همه بالاتر باش…

بسته فوق‌العاده کاربردی «اعتماد به نفس» را تهیه کنید و اثرات عمیق و بزرگش را ببینید.!

​​​​​​​

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا