مهارت های کارآفرینی؛ این 10 مهارت را کسب کنید!

سرفصل های مهم این مقاله

اینجا چندین مورد از مهم‌ترین مهارت‌هایی که به عنوان کارآفرین‌ باید داشته باشید، لیست کرده‌ایم!

جالب است بدانید در فضای کسب و کار آمریکا، از هر 10 کسب و کار جدیدی که راه‌اندازی می‌شود، 5 تای‌شان در همان 1 سال اول و 90 درصدشان در 5 سال ابتدایی شکست می‌خورند! در ایران متاسفانه آمار دقیقی در مورد کسب و کارها وجود ندارد اما مطمئنا با توجه به شرایط اقتصاد و خام بودن دانش کارآفرینی، آمار خیلی وحشتناک‌تر از این است.

اما چه چیزی باعث می‌شود کسب و کارها اینقدر شکست بخورند؟ در واقع یکی از دلایل مهم، عدم مدیریت صحیح است. به زبان دیگر، افرادی که بدون داشتن هیچ کدام از مهارت های کارآفرینی اقدام به راه‌اندازی کسب و کار کرده و هیچ تلاشی هم برای یادگیری و ارتقاء مهارت های مورد نیاز کسب و کار نمی‌کنند، باعث می‌شوند سرمایه سرمایه‌گذاران و امید خودشان از بین برود.

با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله می‌خواهم مهم‌ترین مهارت های کسب و کار و کارآفرینی را به شما توضیح بدهم. با من همراه باشید.

شاید بد نباشد اول تعریفی ساده و جالب در مورد کارآفرینی بخوانیم:

کارآفرینی چیست؟ یک تعریف ساده!

کارآفرینی به عنوان یک فرایند خلاقانه و کارآمد برای ایجاد یا شناسایی فرصت‌های کسب و کار، طراحی و توسعه محصولات و خدمات جدید و در نهایت رشد و پایداری کسب و کارها شناخته می شود.

به زبان ساده، کارآفرینی به معنای راه اندازی و مدیریت یک کسب و کار است که به عنوان یک پیشه در نظر گرفته می‌شود و تلاش می‌کند با بهره گیری از ایده‌های نو و خلاقانه، یک محصول یا خدمت نوآورانه را به بازار عرضه کند و در نهایت به موفقیت اقتصادی برسد.

چند مورد از مهم‌ترین ویژگی های کارآفرین ها چیست؟

مهم‌ترین ویژگی‌های کارآفرینان عبارت‌اند از:

خلاقیت و ابتکار و نوآوری

کارآفرینان عادت دارند تا به چالش‌های پیچیده، با راه‌حل‌های تازه و نوآوری‌ها پاسخ دهند.

تصمیم‌گیری جسورانه

کارآفرینان در برخورد با ریسک‌های بالا، تصمیمات دقیق و جسورانه می‌گیرند.

انگیزه و پشتکار

کارآفرین‌ها به دنبال رسیدن به موفقیت هستند و توانایی این را دارند که مسیرشان را با وجود موانع مختلف، ادامه دهند.

توانایی مدیریت زمان و منابع

کارآفرینان توانایی مدیریت بهینه زمان، منابع و نیروی کار خود و همچنین برنامه‌ریزی و استفاده بهینه از آن‌ها را دارند.

توانایی پذیرش شکست

کارآفرینان، قابلیت تعامل با شکست را دارند و از آن به عنوان یک فرصت برای یادگیری و رشد بهره می‌برند.

شبکه‌سازی

کارآفرینان توانایی برقراری ارتباطات مؤثر با سایرین و ایجاد شبکه‌هایی همچون شبکه‌های حرفه‌ای و اجتماعی را دارند.

10 مورد از مهم‌ترین مهارت های کارآفرینی!

کارآفریی شخصی است که یک کسب‌وکار جدید راه‌اندازی می‌کند و معمولاً برای تحقق ایده‌ای خلاقانه و نوآورانه موردتوجه قرار می‌گیرد.

در طراحی و راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید، کارآفرین باید با مهارت‌های مختلفی از جمله مهارت‌های فنی، مدیریتی و رهبری آشنا باشد تا بتواند کسب‌وکار خود را موفقیت‌آمیز کند.

کارآفرینی یک فرایند پویا و پیچیده است که مستلزم مهارت‌های مختلفی است. در واقع، کارآفرین‌ها برای موفقیت در کسب‌وکار خود، باید با چالش‌های متنوعی مواجه شوند و باید قادر باشند به صورت هم‌زمان با این چالش‌ها مهارت‌های مختلفی را به کار بگیرند

با 10 مورد از این موارد آشنا شویم:.

1_ مهارت‌های مالی اساسی

 

مهارت های کارآفرینی؛ این 10 مهارت را کسب کنید!

هاروارد بیزینس ریویو می‌گوید یکی از مهم‌ترین مهارت های کارآفرینی لازم برای هر فردی که قصد ورود به این دنیا را دارد، مهارت‌های اساسی مالی است. منظور مهارت هایی مثل بودجه‌بندی، تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی و… است.

طبق گفته این منبع؛ یک کارآفرین موفق باید بتواند بودجه کسب و کارش را با هوش مالی مناسبش تعیین کرده و علاوه بر آن، بتواند به آن پایبندی کامل داشته باشد. اگر در دنیای کسب و کار فعال باشید می‌دانید که یکی از دلایل رایج شکست، عدم مدیریت هزینه‌هاست و خب زمانی که شما به عنوان صاحب کسب و کار توانایی بودجه‌بندی و مدیریت هزینه‌ها را داشته باشید، عملا یک قدم به موفقیت نزدیک‌تر و قدمی از شکست دور شده‌اید.

علاوه بر موارد بالا، شناخت مهارت‌های مالی به شما در پیش‌بینی نسبی آینده و همینطور متقاعدسازی همکاران، سرمایه‌گذاران و حتی بانک‌ها برای پرداخت وام کمک می‌کند. اهمیت این موضوع آنقدر بالاست که در دوره پول، استاد بهرامپور در یک جلسه هدیه، مهارت‌های حساب و کتاب شخصی و در جلسه‌ای دیگر، مهارت‌های مالی مورد نیاز صاحبان کسب و کار را به آنها آموزش می‌دهد.

همین حالا می توانید این دوره را با تخفیف ویژه تهیه کنید. کافیست روی تصویر زیر کلیک کنید:

دوره جامع پول | کارآفرین ها چه ویژگی هایی دارند؟

اگر خودتان می‌خواهید مهارت‌های مالی‌تان را افزایش بدهید، بهتر است از دوره‌های حسابداری پایه‌ای شروع کنید و گریزی هم به مفاهیم مربوط به اقتصاد زده و با کلمات تخصصی این حوزه آشنا شوید.

2_ مهارت‌های ارتباطی

فرقی ندارد یک صاحب کسب و کارید یا کارمند یک اداره دولتی یا حتی یک دانشجو. در هر مقطعی و با هر شرایطی هم که باشید، یکی از نیازهای اساسی شما برای پیشبرد اهداف‌تان و رسیدن به موقعیت مناسب، توانایی ایجاد ارتباطات موثر و شبکه‌سازی است.

شبکه‌‌سازی کمک‌تان می‌کند با افراد متخصص ملاقات کنید، تیم خودتان را بسازید و ارتباطاتی ایجاد کنید که به موفقیت‌تان منجر شود. یک شبکه حرفه‌ای برای یک صاحب کسب و کار، می‌تواند شامل این موارد باشد:

  • همکاران،
  • متخصصان،
  • افراد علاقه‌مند،
  • سرمایه‌گذاران،
  • مشتریان،
  • و…

البته که همه ارتباطات شما قرار نیست به طور مستقیم به کمک‌تان بیایند. بلکه خیلی مواقع صرفا اینکه با یکی از دوستان قدیمی‌تان تماس گرفته و از او در مورد تجربه‌اش در راه‌اندازی فلان کسب و کار یا حل فلان مسئله بپرسید، چند قدم مسیرتان را کوتاه‌تر می‌کند. همینطور این روابط می‌توانند خودشان آغازگر روابط ارزشمند دیگری باشد. مثلا ممکن است دوست قدیمی‌تان در دانشگاه، شما را با چند متخصص آشنا کند که بتوانید به کمک آنها، پایه کسب و کارتان را پی‌ریزی کرده و به مرور جلو بروید.

اگر در مورد اهمیت شبکه‌سازی و ایجاد ارتباطات موثر شک دارید، کافی است نگاهی داشته باشید به دنیای اطراف و کسب و کارهای موفق. اگر دقت کنید، مارک زاکربرگ، جف بیزوس، بیل گیتس، لری پیج و… که موسسان کسب و کارهایی مثل گوگل، فیسبوک، مایکروسافت و آمازون هستند، همگی‌شان در ابتدا از ارتباط و شبکه‌شان برای شروع کمک گرفتند. همین موضوع به ما ثابت می‌کند که حداقل در کسب و کار یک دست صدا ندارد!

اما اگر در مورد چگونگی برقراری ارتباطات موثر می‌پرسید، به طور خلاصه:

  • ابتدا باید جاهایی را پیدا کنید که می‌توانید از طریق‌شان ارتباطات بسازید. دانشگاه، شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین، رویدادهای حضوری و غیر حضوری و…
  • در قدم دوم باید اصول برقراری ارتباط موثر را یاد بگیرید. در این زمینه دوره ارتباط موثر و همینطور کتاب آیین دوستیابی را پیشنهاد می‌کنم.

3_ مهارت فن بیان

 

مهارت های کارآفرینی - مهارت های مورد نیاز یک کارآفرین

می‌توان گفت فن بیان هم یکی از مهارت‌های مورد نیاز کارآفرینان است. مخصوصا اگر قرار است با سرمایه اندکی به دل دنیای کارآفرینی بروید، قطعا نیاز شدیدی به مهارت فن بیان دارید. چرا که شما باید در ابتدا به خوبی خودتان و کسب و کار نوپای‌تان را معرفی و ارائه کنید.

شاید در ابتدا به دنبال سرمایه‌گذار باشید و شاید هم بخواهید اولین پروژه‌های کسب و کارتان را با مشتریان به امضا برسانید. مطمئنا در این شرایط نبود مهارت فن بیان کافی و توانایی ارائه، می‌تواند باعث شکست‌تان شود.

در دوره رایگان و تازه سخنرانی و فن بیان ما شرکت کنید. کافی است روی تصویر زیر کلیک کنید:

آموزش فن بیان

اهمیت فن بیان و ارائه برای کارآفرینان آنقدر مهم است که حتی موضوعی به اسم سخنرانی آسانسوری پیرامونش به وجود آمده. سخنرانی آسانسوری مهارت ارائه و معرفی تاثیرگذار خودتان در مدت زمان بسیار کوتاه برای متقاعد کردن دیگران یا ایجاد ارتباطات است. برای یادگیری این مهارت کارآفرینی می‌توانید نگاهی به دوره سخنرانی آسانسوری داشته باشید.

4 مهارت خدمت‌گذاری

در جلسه پنجم از دوره پول که در واقع جلسه کسب و کار نام دارد، استاد بهرامپور به عنوان یک مدیر کسب و کار، به یک مهارت بسیار حیاتی برای کارآفرین شدن اشاره کرد. مهارت خدمت‌گذاری! استاد می‌گوید: مهارت خدمت‌گذاری یعنی داشتن این تفکر که حتی زمانی که به شما از طرف مشتریان‌تان انتقاد یا توهین می‌شود، باز هم بدون هیچ تغییری، مسیرتان را برای خدمت‌گذاری به همان مشتریان ادامه بدهید!

مثلا اگر پیج اینستاگرام بیشتر از یک نفر را دنبال کنید، می‌بینید که خیلی از پست‌های پیج ما در جهت فرهنگ‌سازی و آموزش نکات مهم به مخاطبان منتشر می‌شود. اما در همین حال، خیلی از مخاطبان نیت‌مان را به اشتباه برداشت کرده و اقدام به انتقاد و حتی فحاشی می‌کنند. مهارت خدمت‌گذاری این است که حتی با مشاهده چنین چیزهایی، باز هم انگیزه‌تان را از دست نداده و به خدمت رساندن به مشتریان و مخاطبان مشغول باشید.

5_ مهارت انتقادپذیری!

انتقادپذیری هم یک مهارت است و یک کارآفرین موفق باید در این مهارت خبره باشد. این مهارت کارآفرین را ملزم می‌کند در مقابل نظرات و پیشنهادات فروتن بوده و بپذیرد که قطعا ایده، محصول و خدماتش بی‌نقص نیست. حتی کمپانی‌های بزرگی مثل مایکروسافت یا adobe به خوبی به این موضوع واقف هستند و طی سال، چندین بروزرسانی با توجه به بازخوردها و انتقادات مشتریان ارائه می‌کنند.

نکته: جلساتی از دوره 18 ساعته پول به آموزش مفاهیم کسب و کار، سرمایه گذاری و افزایش درآمد اختصاص پیدا کرده. پیشنهاد میکنم پیش از شرکت در این دوره, فقط با 99 هزار تومان در جلسه صفرم آن شرکت کنید.

بیش از 7 هزار نفر در سانس‌های قبلی این جلسه شرکت کرده‌اند؟ راستی، همین 99 هزار تومان هم گارانتی بازگشت وجه دارد. پس خیالتان تخت!!! این فیلم کوتاه را حتما تماشا کنید تا اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهیم!

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

 

برای ثبت نام روی لینک زیر کلیک کنید:

جلسه صفرم دوره پول

اهمیت موضوع انتقادپذیری آنقدری است که اگر بیشتر در نحوه فعالیت کارآفرین‌های بزرگ ریز شویم، می‌بینیم آنها تمامی تلاش‌شان را می‌کنند تا به نحوی بتوانند بازخوردها و انتقادات مشتریان را دریافت کنند. مثلا بعضی از آنها از فرم‌های نظرسنجی آنلاین و غیر آنلاین استفاده می‌کنند، بعضی دیگر اقدام به تحقیقات می‌کنند، بعضی دیگر برای دریافت انتقادات از شبکه‌های اجتماعی کمک می‌گیرند و… .

در مورد انتقاد و انتقاد پذیری بیشتر بخوانید:

 چگونه اصولی و حرفه ای انتقاد کنیم؟

9 دلیل جالب برای اینکه «چرا مورد انتقاد قرار گرفتن خوب است؟»

6_ ذهنیت رشد

 

مهارت های کارآفرینی | مهارت یک کارآفرین

به طور کلی دو نوع ذهنیت وجود دارد:

  • ذهنیت رشد،
  • ذهنیت ایستا.

کسانی که ذهنیت ایستا دارند، می‌گویند ما نمی‌توانیم فلان کار را انجام بدهیم. اما کسانی که ذهنیت رشد دارند، می‌گوید ما هنوز نمی‌توانیم فلان کار را انجام بدهید.

در واقع ذهنیت رشد، به معنی داشتن توانایی رشد و یادگیری به جای بهانه آوردن در مقابل شرایط مختلف است. اینکه بتوانیم در زمان نیاز، مهارت‌های جدیدی یاد بگیریم…

اجازه بدهید یک مثال بزنم: زمانی که ویروس کرونا انتشار پیدا کرد، تفاوت کارآفرینان با ذهنیت رشد و ایستا معلوم شد. کارآفرینانی که ذهنیت ایستا داشتند، در مقابل این مشکل مقاومتی نکردند و سریع شکست را پذیرفتند. اما آنهایی که ذهنیت رشد داشتند، می‌دانستند که الان زمانی است که باید چند مهارت و توانایی جدید فرا بگیرند. به همین دلیل سریعا به سراغ مهارت‌هایی مثل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، کار با سیستم‌های آنلاین وبیناری و… رفته و به کمک تکنیک‌های آنلاین، نه تنها کسب و کارشان را نجات دادند بلکه باعث افزایش رشد آن نسبت به قبل شدند.

7_ کنترل استرس و مدیریت بحران

یک کسب و کار در شرایط خوب و بد با مسائل مختلفی روبرو می‌شود. یک روز مسائل مالی و روز دیگر مشکلات قانونی. این مشکلات مطمئنا باعث می‌شود که هم اعضا و هم صاحب کسب و کار، به طور مداوم با استرس روبرو باشند. با توجه به این موضوع، باید بگوییم مهارت کنترل استرس، یکی از مهارت های کسب و کار است که مدیر و صاحب مجموعه حتما باید به آن مسلط باشد.

در واقع مدیر باید در مرحله اول بتواند استرس خودش را کنترل کند و سپس با سخنان و رفتارش، استرس نیروها را در شرایط نامناسب کاهش بدهد تا بازدهی آنها پایین نیاید.

اگر نمی‌دانید چطور باید استرس خودتان را کنترل کنید؛ اول از همه بدانید که سطح استرس در ذهن بعضی انسان‌ها پایین و بعضی دیگر بالاست. دوم اینکه باید برای یادگیری روش‌های کاهش استرس آموزش ببینید و در نهایت؛ بهترین تمرین برای کاهش استرس، مدیریت کسب و کار است! زمانی که شما در کسب و کارتان دائما با مسائل و موقعیت‌های استرس‌زا روبرو شوید، به مرور یاد می‌گیرید که چطور باید در این شرایط استرس را کنترل کرده و موقعیت را کنترل کنید. راستی پیشنهاد می‌کنم حتما سری هم به مفاهیم مربوط به خودآگاهی و مدیتیشن بزنید.

8_ استخدام و نگهداری نیروهای موثر

 

مهارت های کارآفرینی | 9 مهارت مورد نیاز یک کارآفرین

چند سال پیش جایی خواندم:

مهم‌ترین دارایی یک کسب و کار، نیروهایی است که دارد…

 آن روز متوجه منظور این جمله نشدم اما بعدها که وارد دنیای کسب و کار شدم و دیدم چطور یک نیرو می‌تواند میلیون‌ها تومان سود یا ضرر برای یک کسب و کار بیافریند، به خوبی آن را درک کردم.

با توجه به اهمیت وجود نیروهای موثر در هر سازمان و کسب و کاری، مهارت شناخت، استخدام و نگهداری از نیروهای موثر هم یکی دیگر از مهارت های مورد نیاز کارآفرینان است.

چه بسیار کارآفرینانی هستند که قدر نیروهای ارزشمندشان را نمی‌دانند و با مدیریت غلط و از دست دادن آنها، شرایط کل مجموعه‌شان را به خطر می‌اندازند. در مقابل اما معدود مدیرانی هم هستند که نه تنها قدر نیروهای خوب را دانسته و سعی در نگهداری‌شان می‌کنند، بلکه باعث شکوفایی استعداد نیروهای عادی شده و از حداکثر توان آنها استفاده می‌کنند.

9_ مهارت آموزش و رشد کارکنان

ببینید، در هر کسب و کاری هستند نیروهایی که بعد از مدتی فعالیت و یادگیری اصول کار، استعفا داده و از مجموعه خارج می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود بعضی از صاحبان کسب و کار نسبت به صرف زمان و آموزش دادن نیروهای جدید ناامید شوند. اما زمانی می‌توانیم بگوییم یک کارآفرین مهارت لازم در این زمینه را دارد که ابتدا خروج ناگهانی نیروها را پذیرفته و باز هم تمام توانش را برای آموزش نیروهای جدید به کار بگیرد.

شاید جالب باشد بدانید در شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ بین‌المللی، حتی بخشی از واحد منابع انسانی، فارغ از ریزش نیروها، صرفا وظیفه آموزش نیروهای جدید را به عهده دارد. بنابراین زمانی که آنها اینقدر به رشد کارکنان اهمیت می‌دهند، ما نمی‌توانیم با بهانه‌های کوچکی مثل استعفای نیروها، از آموزش دادن‌شان خودداری کنیم.

10_ مهارت فروش

پیام بهرام پور:

یک فروشنده حرفه‌ای، حتی در بدترین اقتصاد هم بیکار نمی‌ماند!

و در نهایت آخرین ملزومات کسب و کار، داشتن مهارت فروش است. فرقی هم ندارد که صاحب یک کسب و کار با یک کارمند هستید یا کسب و کارتان بیشتر از 200 نیرو دارد. در هر حال شمایِ کارآفرین باید به خوبی مهارت فروش را بلد باشید. این مهارت فقط برای فروش محصولات و خدمات کاربرد ندارد، در واقع مهارت فروش به شما در جلسات سخنرانی، همکاری، مذاکره و… کمک زیادی می‌کند. همینطور کمک‌تان می‌کند در مهم‌ترین فعالیت کسب و کارتان که همان فروش است، روی نحوه کارکرد نیروها به شکل آگاهانه نظارت کرده و آنها را برای رسیدن به فروش بیشتر راهنمایی کنید.

برای آموزش بیشتر، در دوره رایگان مهارت های فروش ثبت نام کنید!

سخن پایانی مقاله مهارت های کارآفرینی

به عنوان کلام آخر: تصور نکنید برای ورود به دنیای کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کار، ابتدا باید همه این مهارت های کارآفرینی را فرا گرفته و آنها را ارتقاء بدهید. در واقع اغلب صاحبان کسب و کارهای بزرگی که امروز می‌بینیدشان، بدون مهارت خاصی اولین کسب و کارهای‌شان را شروع کردند اما به مرور به کمک تجربه و یادگیری مستقیم، مهارت‌های‌شان را ارتقاء دادند. بنابراین یادتان باشد که به عنوان یک کارآفرین نباید به هیچ عنوان کمال گرایی کرده و شروع را با دلایل این‌چنینی عقب بیندازید.

به انتهای مقاله مهارت های کارآفرینی رسیدیم. در این مقاله با چند تا از اثرگذارترین مهارت های کسب و کار و مدیریتی کارآفرینان آشنا شدیم. در نهایت اگر سوال و نظری دارید، در بخش نظرات منتظر شما هستم.

سایر مقالات مرتبط با کارآفرینی که حتماً باید بخوانید

ویژگی های شخصیتی کارآفرینان بزرگ | 10 ویژگی مهم

11 ایده کارآفرینی در خانه | جدید و واقعی

اشتباهات کارآفرینان از زبان خودشان! | 16 اشتباه رایج

 

در این مدرسه، کسب‌وکارتان را در 100 روز راه‌اندازی می‌کنید!

روی تصویر زیر کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری در اختیارتان بگذاریم:

مدرسه کسب و کار | راه اندازی و به سود رساندن بیزینس در 100 روز

تیم فنی بیشتر از یک نفر

تیم فنی بیشتر از یک نفر

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه دربارهٔ «مهارت های کارآفرینی؛ این 10 مهارت را کسب کنید!»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    خوشحالیم که همراه بیشتر ازیکی ها دغدغه رشد و یادگیری دارید؛ موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

اسکرول به بالا