باورهای غلط تندخوانی | 11 افسانه غلط!

سرفصل های مهم این مقاله

 شاید شما هم بارها افرادی را دیده باشید که سرعت مطالعه بالایی دارند، سریع برگ‌های کتاب را رد می‌کنند و سرعت‌شان حداقل 3/4 برابر از سرعت کتاب خواندن عادی بیشتر است. در واقع اینها افراد تندخوان هستند و تندخوانی یک مهارت است.

اما با توجه به اینکه افسانه‌های زیادی در مورد این مهارت وجود دارد، در این مقاله می‌خواهم 11 تا از باورهای غلط تندخوانی را به شما توضیح بدهم. با مطالعه این مطلب، درک بهتری از نحوه تندخوان شدن پیدا کرده و خود مفهوم speed reading را بهتر درک می‌کنید.

باورهای غلط تندخوانی | 11 افسانه غلط!

1_ در تندخوانی درک مطلب کاهش پیدا می‌کند

رایج‌ترین باور غلط در مورد تندخوانی، این است که مردم فکر می‌کنند با تندتر خواندن مطلب، درک و دریافت ذهنی از آن کاهش پیدا می‌کند. اما در واقع دریافت ذهنی حین تندخوانی می‌تواند تا حد زیادی افزایش نیز پیدا کند. چرا؟ چون در حالت کندخوانی شما بخشی از ذهن و تمرکزتان را به مطالعه اصولی کتاب مشغول می‌کنید و بخش دیگر آن به وقایع اطرافتان سرگرم می‌شود.

اما حین تندخوانی، شما با تمرکز بیشتری روی مطالب متن فوکوس کرده و دریافت ذهنی بیشتری پیدا می‌کنید. البته نکته مهمی که اینجا وجود دارد این است: در واقع دریافت ذهنی شما بیشتر به این مربوط است که چقدر در استخراج نکات مهم کتاب و موضوعات اصلی آن مهارت داشته باشید. به طور خلاصه میزان دریافت ذهنی شما وابسته به این است که چقدر در خلاصه نویسی و نکته برداری از کتاب مهارت داشته باشید. این مهارتی است که در کلاس آموزش تندخوانی بیشتر از یک نفر و با آموزش نقشه ذهنی یا همان مایندمپ، آن را یاد می‌گیرید.

در این مورد به مقاله کامل و جامع زیر مراجعه کنید:

آیا تندخوانی درک مطلب را کاهش میدهد؟

 

2_ برای درک مطلب بهتر است با صدای بلند متن را تکرار کنم

خیلی‌ها تصور می‌کنند چون در تندخوانی سرعت مطالعه بالا می‌رود، اگر مطالب را با صدای بلند تکرار کنند، درک مطلب بهتری پیدا کرده و بهتر موضوعات را می‌فهمند. خب این هم یکی دیگر از باورهای غلط در تندخوانی است. در واقع خود تکرار کردن متن با دهان چه با صدای بلند باشد و چه با صدای کم، یکی از راهکارهای کاهش سرعت مطالعه است.

بنابراین اگر در حین مطالعه، مطالب کتاب را دوباره تکرار می‌کنید، بدانید که نتیجه‌ای جز کاهش دریافت ذهنی و در ادامه کاهش سرعت مطالعه ندارید. پیشنهاد می‌کنم برای اینکه از شر این عادت خطرناک خلاص شوید، حداقل 3 بار سعی کنید متن مورد نظر را با بدون تکرار کردن با دهان بخوانید. درست است که این یک عادت بد است اما باور کنید ترک کردن آن راحت‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید.

3_ تندخوانی ربطی به چشمان ما ندارد

یکی دیگر از باورهای اشتباه تندخوانی ، این است که تندخواندن ربطی به چشمان ما ندارد. یعنی خیلی از افراد علاقه‌مند به مطالعه تصور می‌کنند که تندتر خواندنشان صرفا مربوط به ذهن توانا یا مهارت‌های دیگری است که طی چندین سال به دست آورده‌اند. اما این یک باور اشتباه است. در واقع یک بخش از تمرین‌های مهم کلاس های تندخوانی روی بهبود قدرت چشم‌ها تمرکز دارد. این یعنی شما به کمک این تمرین‌ها، عضلات چشم خودتان را قوی‌تر می‌کنید. به این ترتیب می‌توانید کلمات و جملات کتاب را با سرعت بیشتری مطالعه کرده و زودتر از آنها بگذرید.

بنابراین اگر قصد دارید به یک فرد تندخوان تبدیل شده و بتوانید کتاب‌ها را با لذت بیشتری بخوانید، از همین حالا مراقب چشم‌های خودتان باشد. حداقل‌ترین کار ممکن این است که هنگام مطالعه کردن مراقب حالت نشستن و حفظ فاصله مناسب با کتاب باشید تا چشمانتان دچار خستگی و ناراحتی نشوند.

باورهای غلط تندخوانی تقویت عضلات چشم ها

4_ نمی‌توان بیشتر از 500 کلمه در یک دقیقه خواند

خب سرعت مطالعه افراد تندخوان نسبت به موارد زیادی مثل موضوع کتاب، آشنایی قبلی با متن و البته مهم‌تر از همه، مهارتی که آنها در پی تمرین کردن به دست آورده‌اند، تعیین می‌شود. اما اینکه در بهترین حالت ممکن می‌توان در یک دقیقه 500 کلمه متن را خواند، یک باور اشتباه است. در اصل استاندارد مطالعه افراد تندخوان بین 400 تا 1200 کلمه متن در یک دقیقه است.

علاوه بر این هستند رکورد دارانی که حدود 4 هزار کلمه متن را صرفا در یک دقیقه مطالعه می‌کنند! البته که رسیدن به چنین جایگاهی نیاز به انجام تمرین‌های حرفه ای و زمانبر دارد. بنابراین مطالعه 500 تا 1000 کلمه متن در یک دقیقه، به نظر یک سرعت عالی و دلخواه می‌آید.

آیا می‌دانید افرادی در دنیا هستند که می‌توانند 4 هزار کلمه را در یک دقیقه بخوانند، تازه آن هم با درک مطلب!!

5_ با آهسته خواندن، درک مطلب خیلی بیشتری داریم

در مقاله کندخوانی به این موضوع اشاره کردم که به طور کلی 2 نوع کندخوانی وجود دارد. روش اول کندخوانی عمدی است که در آن مطالعه کننده، سرعت مطالعه‌اش را برای دریافت ذهنی بیشتر کاهش می‌دهد. اما نوع دوم کندخوانی است که در آن فرد به طور ناخواسته و به دلیل آشنا نبودن با اصول مطالعه، با سرعت بسیار پایینی متن مورد نظر را مطالعه می‌کند.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که با تمام اصول مطالعه مثل استفاده از خط‌بر، بلندخوانی نکردن، حفظ استایل صحیح بدنی، روش صحیح مطالعه کلمات و… آشنا بوده و حالا قصد دارید با رعایت این اصول، برای یادگیری بهتر کتاب تخصصی، آن را با سرعت کم مطالعه کنید؛ خب احتمالا درک مطلب‌تان بالا می‌رود. البته که در این شرایط هم با توجه به کاهش تمرکز حواس، باید مراقب حواس پرتی‌ها باشید وگرنه باز هم درک مطلب کاهش پیدا می‌کند.

در مقابل، اگر بدون دانستن اصول مطالعه صحیح به سراغ کندخوانی رفته و با سرعت پایین و مکث روی جملات در حال مطالعه هستید، بدانید نه تنها نمی‌توانید کتاب را بهتر درک کنید، بلکه سرعت پایین‌تان باعث هدر رفتن مقدار زیادی از زمان خواهد شد. بنابراین مهم است که بتوانید مرز میان کندخوانی عمدی و اصولی با کندخوانی غلط را درک کنید.

6_ تندخوانی یک استعداد است

نمی‌دانم چرا از هر مهارتی که صحبت کنم، باز هم هستند تعداد زیادی از انسان‌ها که موفقیت افراد دارای این مهارت را به استعداد ذاتی‌شان مرتبط بدانند. اینها فکر می‌کنند خداوند قبل از زاده شدن بعضی‌ها، ناگهان نگاهی به آنها کرده، چند مهارت خاص را برایشان هدیه آورده و سپس مجوز به دنیا آمدن‌شان را صادر می‌کند. در ادامه هم همین استعدادهای ذاتی باعث موفقیت آنها و رسیدن‌شان به ثروت و شادی می‌شود.

به قول «پیام بهرام پور»:

نداشتن استعداد به معنی این نیست که نمی‌توانید در حیطه مورد نظرتان فعالیت کنید. به این معنی است که برای رسیدن به موفقیت در آن، نیاز به تمرین و تلاش بیشتری دارید.

مثلا اگر یک فرد با استعداد برای موفقیت در فوتبال نیاز به روزانه 4 ساعت تمرین دارد، آن فرد کم استعداد باید 6 ساعت تمرین کند تا به مهارت او برسد.

جالب اینجاست که خیلی‌ها حتی موفقیت بعضی از افراد موفق و پرتلاش را هم پای استعداد خدادادی آنها می‌گذارند. مثلا زیاد هستند افرادی که موفقیت‌های کریستیانو رونالدو را صرفا به دلیل استعدادش می‌دانند. در حالی که در خاطرات همه دوستان و هم‌تیمی‌ها او، صحبت‌هایی از این پیدا می‌کنید که رونالدو پرتلاش‌ترین فرد تیم است و همیشه بیشتر از همه تمرین می‌کند. 

در هر حال، در مورد تندخوانی هم شرایط به همین صورت است. ممکن است بعضی‌ها در تندخوانی استعداد بیشتری داشته باشند و بعضی‌ها کمتر. اما اینکه تصور کنید صرفا افراد با استعداد توانایی فراگیری تندخوانی را دارند یک اشتباه بزرگ است. طبق چیزی که تا اینجا گفتم، هر کسی که حاضر باشد برای یادگیری تکنیک های تندخوانی تمرین کند، مطمئنا در آن به موفقیت می‌رسد.

باورهای غلط تندخوانی - تندخوانی استعداد و ذاتی است یا قابل کسب کردن؟

8_ باید کلمه خوانی کنیم تا به درک مناسبی برسیم

یکی دیگر از باورهای غلط تندخوانی ، اعتقاد به کلمه خوانی است. این مربوط به زمانی است که فرد تصور می‌کند با خواندن کلمه به کلمه متون، می‌تواند درک بهتری از آن به دست بیاورد. مثلا اینکه به جای مطالعه یک جمله و گذشتن از آن، سعی کنید کلمه به کلمه را خوانده و حتی روی بعضی از مفاهیم زمان زیادی سپر کنید! خب در واقع کلمه خوانی یکی از دلایل کندخوانی است و باعث می‌شود سرعت مطالعه شما به شدت کاهش پیدا کند.

حتی اگر بخواهم به شکل آکادمیک صحبت کنم، باید بگویم که ذهن ما برای خواندن کلمات طراحی نشده بلکه ساخته شده تا معنای عبارت‌ها را در کنار همدیگر درک کند. به همین دلیل است که در اغلب مواقع می‌توانیم به راحتی یک متن پر از غلط املایی را خوانده، مفهوم را متوجه شده و حتی اصلا نفهمیم نیمی از کلمات آن همراه با غلط‌های املایی بودند. در اصل ذهن ما خودش این توانایی را دارد که کلمات را جایگزین کرده و مفهوم را بازسازی کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنم به هیچ عنوان برای تندخوان شدن یا اصلا برای درک بهتر مطلب، کلمه خوانی نکنید.

9_ آهسته خوانی لذت بیشتری دارد (باورهای غلط تندخوانی)

البته من نمی‌توانم در مورد همه افراد نظر بدهم، اما اصولا و در اغلب مردم مطالعه با سرعت پایین، باعث لذت بردن بیشتر نمی‌شود. چرا؟ این دقیقا مثل زمانی است که یک فیلم را پِلِی کرده و با سرعتی کمتر از سرعت عادی آن را مشاهده کنید؛ با این بهانه که به این شکل بهتر فیلم را متوجه می‌شوم!

خب در واقع با آهسته خوانی حواس پرتی شما بیشتر می‌شود و این حواس پرتی باعث خواهد شد که حس لذت مطالعه کمتری هم احساس کنید. اما در مقابل مطالعه با سرعت بالا باعث افزایش احساس لذت می‌شود. چرا؟ چون به این شکل می‌توانید مطالعه بیشتری داشته و مطالب زیادتری را یاد بگیرید. همینطور با تندخوانی سریعتر لذت مطالعه کامل کتاب را احساس کرده و این موضوع شما را خشنود می‌کند. به نظرتان تمام کردن یک کتاب در یک هفته لذت بیشتری دارد یا تمام کردن همان در 3 روز؟

باورهای غلط تندخوانی | لذت مطالعه با تندخوانی آموختن

10_ تندخوانی برای هر کتابی ممکن است!

یکی دیگر از افسانه‌ها و باورهای غلط در مورد تندخوانی، این است که می‌توان همه انواع کتاب‌ها را با سرعت بالا مطالعه کرد. این یعنی فرد تصور می‌کند اگر توانسته یک کتاب رمان را با سرعت 600 کلمه در هر دقیقه بخواند، قرار است کتاب فیزیک کوانتوم را هم به همان سرعت مطالعه کند.

خب البته که افراد تندخوان سرعت مطالعه بیشتری در هر نوع مطالعه نسبت به افراد عادی دارند، اما موضوع اینجاست که سرعت مطالعه دقیق، نسبت به نوع کتاب و آشنایی قبلی ما با آن تعیین می‌شود.

این یعنی اگر من تا الان چیزی در مورد فیزیک نشنیده باشم و حالا بخواهم یک کتاب حجیم درموردش بخوانم، احتمالا حین مطالعه آن باید سرعت مطالعه‌ام را کاهش بدهم تا دریافت ذهنی بیشتری به دست بیاورم. بنابراین یادتان باشد که موضوع کتاب در میزان سریع خواندن شما تاثیر زیادی دارد.

11_ تندخوانی فقط در مورد تکنیک‌هاست! (باورهای غلط تندخوانی)

خیلی از دانشجویانی که به کلاس های تندخوانی می‌روند، تصور می‌کنند قرار است در این کلاس‌ها صرفا تکنیک یاد بگیرند و با اجرای این تکنیک‌ها، به موفقیت برسند. خب با توجه به اینکه احتمالا تعداد زیادی از مطالعه کنندگان این مطلب هم علاقه دارند در کلاس آموزش تندخوانی شرکت کنند، بهتر است این موضوع را همین جا روشن کنم تا بعدا دلخور نشوند.

در واقع بخش مهمی از محتوای کلاس های تندخوانی، همین تکنیک‌هاست. اما بخش دیگری از آن به انجام یک سری اصول ساده اشاره دارد. مثلا اینکه در هنگام مطالعه تلفن همراه را از خودتان دور کنید. همینطور بخشی از محتوای دوره هم به یک سری تمرین‌ها اشاره می‌کند. مثلا تمرین‌هایی برای افزایش قدرت عضلات چشمی، روش هایی برای تقویت حافظه و هوش در جهت یادگیری بهتر و…

بنابراین یادتان باشد مسیر یادگیری تندخوانی صرفا مسیر اجرای تکنیک‌ها نیست و نیاز به تمرین و “انجام ندادن یک سری کارها” دارد.

باورهای غلط تندخوانی | عوامل حواس پرتی را دور کنید!

سخن پایانی…

خب، بالاخره به انتهای مقاله باورهای غلط تندخوانی رسیدیم. در این مقاله سعی کردم باورهای غلط در مورد تندخوانی که توسط خیلی افراد مطرح می‌شود را عنوان کرده و به شما توضیح بدهم که باور درست در مورد هر کدام چه چیزی است. البته که فکر می‌کنم سوالات بسیار زیادتری در مورد مفهوم تندخوانی در ذهن شما وجود داشته باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم سوالات خودتان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در زمان کوتاه جواب تخصصی آن را در اختیار شما بگذارم.

به عنوان کلام آخر، می‌خواهم این نکته مهم را یادآوری کنم: مطالعه صحیح آن مطالعه‌ای است که بعد از اتمام کتابخوانی یا جزوه چیزی به شما اضافه کرده باشد. منظورم صرفا یک درس یا جمله انگیزشی نیست. بلکه در واقع شما باید بعد از اتمام کتاب، تمام مفاهیم آن را به شکل خلاصه، نه در ذهن‌تان بلکه در یک جزوه آنلاین یا غیر آنلاین در اختیار داشته باشید.

اگر قرار است به کلاس تندخوانی بیشتر از یک نفر بیایید که با کمک روش حرفه‌ای مایند مپ اصول جزوه برداری و یادآوری آنها را یاد می‌گیرید. در غیر اینصورت، حتما چند مقاله در مورد جزوه‌برداری مطالعه کنید. اگر هم با خودتان می‌گویید که می‌توانید به راحتی مطالب را به خاطر بسپارید.

چطور اصولی، حرفه‌ای و موثر تندخوانی را یاد بگیریم؟

محصول تازه و فوق‌العاده ما، بالاخره با بهترین کیفیت آماده شد و اکنون در دسترس شماست!

روی تصویر کلیک کنید تا اطلاعات کامل محصول تندخوانی و تقویت حافظه «نوروریدینگ» را در اختیار شما قرار دهیم.

تندخوانی را علمی بیاموزید تا موثرتر و سریع‌تر بخوانید…!

 

 

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳ دیدگاه دربارهٔ «باورهای غلط تندخوانی | 11 افسانه غلط!»

اسکرول به بالا