چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم؟ تمرکز بر هدف بلند مدت!

سرفصل های مهم این مقاله

چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم؟ تمرکز بر هدف بلند مدت!

تمرکز بر هدف یکی از مهم‌ترین توانایی‌های فردی است. همه ما اهداف گوناگون و متفاوتی داریم که رسیدن به برخی از این اهداف گاهی ماه‌ها و یا شاید سال‌ها زمان‌بر خواهد بود. در چنین شرایطی اکثر افراد توسط عوامل گوناگون از هدف خود دور می‌مانند و شاید نتوانند به آن برسند.

  • وقتی اهداف بلندمدت دارید و رسیدن به آن نیازمند صرف زمان، انرژی و تمرکز بیشتری است چگونه با آن برخورد می‌کنید؟
  • آیا در تمام طول زمان انگیزه کافی برای رسیدن به هدفتان دارید و یا نیمه‌های راه توسط عوامل مزاحم و تفریحات زود گذار دچار حواس‌ پرتی و عدم تمرکز می‌شوید؟
  • آیا می‌توانید ذهن خود را بر اهدافتان متمرکز کنید؟

در این مقاله در مورد تمرکز بر اهداف بیشتر خواهید خواند. همراهمان باشید!

قطعا داشتن تمرکز در انجام هر کاری یکی از اصول اساسی است که از اهمیت بالایی در زندگی برخوردار است. برای مطالعه بیشتر در مورد اهمیت تمرکز مقاله چرا باید متمرکز باشیم؟ را به شما عزیزان پیشنهاد می‌دهیم.

چرا باید بر تمرکز بر هدف بلندمدت را یاد گرفت؟

 

چرا باید بر تمرکز بر هدف بلندمدت را یاد گرفت؟

بیایید کمی از زبان نویسنده این مقاله، یعنی پیام بهرام پور (مدرس و سخنران) و تجربیاتش در زمینه تمرکز بخوانیم: از دوران کودکی در کلاس‌های زیادی شرکت می‌کردم چون همیشه عشق زیادی به یادگیری داشتم. تمام دوران کودکی و نوجوانی من در یادگیری رشته‌های مختلف سپری شد. تابستان هرسال به کلاس‌های متفاوت می‌رفتم. نقاشی، خط، ورزش، شنا، موسیقی، زبان انگلیسی و … الآن که در حال نوشتن این مقاله هستم برخی از این کلاس‌ها را به یاد نمی‌آورم.

فقط می‌توانم بگویم که یادم می‌آید همیشه در حال یادگیری بودم. شاید در این روزها بچه‌ها در کلاس‌های بسیار متفاوت‌تر و بیشتری شرکت کنند اما در زمان کودکی من بچه‌ها کمتر تابستان خود را در کلاس‌های متفاوت سپری می‌کردند.

ارتباط داستان کودکی من با تمرکز بر هدف چیست؟

در مورد خودم توضیح دادم تا موضوعی را با شما در میان بگذارم. من درگذشته همیشه به این فکر می‌کردم که چرا بااینکه من کلاس‌های متفاوتی می‌رفتم اما چرا هیچ‌کدام را به‌صورت جدی دنبال نکردم؟

همیشه به افرادی که در یک‌رشته متخصص می‌شدند توجه می‌کردم و با خود فکر می‌کردم که رمز موفقیت آن‌ها این است که سال‌ها بر یک موضوع تمرکز کرده‌اند و برای رسیدن به آن تلاش کرده‌اند.

  • اما یادگیری‌های من کوتاه‌مدت بودند و در آن زمان اصلاً نمی‌دانستم که می‌توانم یکی از آن‌ها را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنم.
  • واقعیت این بود که من مهارت تمرکز بر اهداف بلندمدت را نمی‌دانستم.
  • من اصلاً نمی‌دانستم که شرط موفقیت در هر حوزه‌ای این است که باید اهداف بلندمدتی داشته باشم و برای رسیدن به آن تلاش کنم.
  • شاید هم می‌دانستم اما آن اهداف چیزی نبودند که من باید زمان و انرژی‌ام را صرفشان می‌کردم.

تا اینجا احتمالاً متوجه شده‌اید که افرادی که بر اهداف بلندمدت تمرکز می‌کنند دستاورد بیشتری نسبت به افرادی دارند که فقط اهداف کوتاه‌مدت را دنبال می‌کنند. (من اهداف کوتاه‌ مدت را دنبال می‌کردم. در کلاس‌های خطاطی شرکت می‌کردم اما نه با این هدف که آن را حرفه‌ای یاد بگیریم و یا در آینده بتوانم از طریق آن کسب درآمد کنم)

علت رها کردن اهداف بلندمدت چیست؟

علت رها کردن اهداف بلندمدت

از دلایلی که افراد اهداف بلندمدت را دنبال نمی‌کنند می‌توانم چندین مورد را نام ببرم:

  1. اهداف خود را مدام تغییر می‌دهند
  2. با کوچک‌ترین شکست از ادامه مسیر منصرف می‌شوند
  3. مهارت تمرکز بر هدف بلندمدت را ندارند
  4. به دلیل وجود عوامل حواس‌پرتی متفاوت در مسیر گاهی هدف کم‌رنگ می‌شود
هدف گذاری یک مهارت است که قطعا باید اصولی آن را یاد بگیریم. پیشنهاد میکنیم برای داشتن یک هدف اصولی دوره رایگان هدف گذاری را حتما مشاهده نمایید و از روش‌های نام برده شده آن استفاده نمایید.

تمرکز چیست؟

تمرکز به معنی اختصاص دادن تمام توجه و انرژی به یک موضوع است. هنگامی‌که در حال مطالعه کتابی هستیم متمرکز هستیم. وقتی کار می‌کنیم، حرف می‌زنیم و یا در حال انجام فعالیتی هستیم باید بر روی آن کار تمرکز کنیم.

اگرچه تمرکز خود یک مهارت است بااین‌حال اغلب تمرکز بر اهداف کوتاه‌مدت آسان‌تر از تمرکز بر اهداف بلندمدت است.

تصور کنید دو هدف دارید:

  1. پس‌انداز 100 میلیون تومان
  2. پس‌انداز 1 میلیون تومان

مشخص است که شما خیلی راحت‌تر می‌توانید 1 میلیون تومان پس‌انداز کنید تا 100 میلیون تومان؛ زیرا سریع‌تر می‌توانید نتیجه هدف خود را ببینید درنتیجه انگیزه بیشتری دارید. 100 میلیون تومان زمان بیشتری می‌خواهد و شما ممکن است در طول مسیر از پس‌انداز کردن منصرف شوید. درنتیجه اینکه یاد بگیرید چگونه بر هدف بلندمدت خود تمرکز کنید یکی از شرایط موفقیت است.

چگونه مهارت تمرکز بر هدف بلند مدت را تقویت کنیم؟

تا اینجا در مورد علت مهم بودن تمرکز بر اهداف بلندمدت صحبت کردیم و در ادامه در مورد راهکارهای صحبت می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا اهداف خود را جدی‌تر دنبال کنید، بر آن‌ها متمرکز باشید تا مجبور نشوید آن‌ها را در نیمه‌راه رها کنید.

1- اهداف معنی‌دار

یکی از ابزارهای تمرکز بر هدف، بامعنی بودن اهداف برای ماست. اگر هدفتان برای شما معنی و مفهوم داشته باشد و در راستای ارزش‌های شما باشد انگیزه بیشتری برای ادامه دادن آن دارید.

در یکی از جلساتم با فردی صحبت می‌کردم که بین انتخاب دو هدف مانده بود. او نمی‌دانست کدام مسیر را ادامه دهد و کدام را رها کند. طبق صحبت‌هایش یکی از اهدافش بلندمدت بود و برای آنکه خروجی آن را ببیند باید سال‌ها زحمت می‌کشید.

او مطمئن بود که اگر تلاش کند به خواسته خود می‌رسد اما در حین صحبت‌هایش متوجه شدم که مسئله او چیز دیگری است. در طی گذر زمان ارزش‌های او تغییر پیداکرده بود و هدفی که سال‌ها قبل برای او ارزشمند بود اکنون دیگر جز ارزش‌های او به شمار نمی‌رفت.

برای همین او دچار شک در تصمیم‌گیری شده بود. از یک طرف می‌خواست هدفی را دنبال کند که سال‌ها برای او ارزشمند بوده و از طرف دیگر در حال حاضر معنای هدف برای او تغییر کرده بود.

بنابراین ممکن است هدف بلندمدت شما برای به نتیجه رسیدن نیازمند گذر سال‌ها باشد. اینکه بتوانید ارزش‌های خود را بشناسید و اهدافتان در راستای ارزش‌هایتان باشد ابزاری مهم است.

چگونه؟

برای این کار اهداف بلندمدت خود را درزمینه‌های کاری، تحصیلی، سلامتی و یا خانوادگی مشخص کنید.

  • سپس بررسی کنید که آیا این اهداف برای شما هیجان‌آور است؟
  • آیا روش رسیدن به این هدف‌ها برای شما جالب است؟
  • آیا این هدف متعلق به خود شماست و یا بر اساس ارزش‌های دیگران چنین هدفی را انتخاب کرده‌اید؟
  • آیا این اهداف به‌قدری برای شما مهم هستند که تا ماه‌های آینده و یا سال‌ها بعد برای ان تلاش کنید؟

اگر پاسختان به سؤال‌های بالا منفی است در اهداف خود تجدیدنظر کنید؛ یا آن‌ها را از لیست خود حذف کنید و یا آن‌ها را به‌گونه‌ای ویرایش کنید تا شبیه خواسته‌های شما شوند. بنابراین تمرکز بر هدف بلندمدت نیاز به شوق شدید و حس عمیق درونی برای رسیدن است. اهداف بلندمدت باید رسالت شما را دنبال کنند.

2- نوشتن چرایی هدف

یکی دیگر از مهم‌ترین راهکارهای حفظ تمرکز بلندمدت، به یادآوردن چرایی هدف است.

یکی دیگر از مهم‌ترین راهکارهای حفظ تمرکز بلندمدت، به یادآوردن چرایی هدف است. همه ما اهداف خود را با یک چرایی محکم شروع می‌کنیم. درس می‌خوانیم زیرا هدفی داریم، در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنیم و یا تصمیم می‌گیریم صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شویم زیرا چرایی و دلیل محکمی پشت این خواسته خودداریم.

با گذر زمان این چرایی فراموش می‌شود و گاهی آن‌قدر کم‌رنگ می‌شود که دیگر نمی‌توانیم آن را ببینیم. پس در انتخابمان دچار شک و تردید می‌شویم و یا هدف خود را در نیمه‌راه رها می‌کنیم.

اغلب ما چرایی اهداف خود را فراموش می‌کنیم. بنابراین یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای تمرکز بر هدف مان به آن نیاز داریم نوشتن هدف و  چرایی آن است.

اگر هدف بلندمدتی دارید و می‌خواهید که این مسیر را تا انتها ادامه دهید و میوه‌ای که کاشته شده ثمره دهد همین الآن چرایی هدف خود را یادداشت کنید و آن را در جایی قرار دهید تا هر زمان احساس کردید سوخت شما در حال کاهش است از آن استفاده کنید.

مرور چرایی یک هدف زمانی مهم‌تر می‌شود که شکست‌هایی در طول مسیر به وجود می‌آید و مرور این چرایی سوخت لازم برای شروع دوباره را تأمین می‌کند.

سؤالات زیر به شما کمک می‌کند چرایی هدف خود را بهتر مشخص کنید:

  • چرا رسیدن به هدف برای شما مهم است؟
  • از یک تا ده چه نمره‌ای به شور و اشتیاق خود برای رسیدن به این خواسته می‌دهید؟
  • اگر به این هدف رسیدید زندگی شما چه تغییری می‌کند؟

3- انضباط شخصی برای تمرکز بر هدف

برای اینکه بتوانیم اهداف بلندمدت خود را پیگیری کنیم باید نظم و برنامه مشخص و منظمی داشته باشیم. برای مثال افرادی که می‌دانند هر کاری را در چه زمانی باید انجام دهند و از نظم بهتری برخوردارند متمرکزتر هستند.

یکی ازاین‌روش‌ها این است که عادت‌های بد خود را با عادت‌های مؤثرتر جایگزین کنید.

با یکی از مراجعینم بر روی این موضوع کار می‌کردم تا بتواند انضباط شخصی خود بهبود دهد و عملکرد بالاتری در کارش پیدا کند. مسئله‌ای که بارها با آن مواجه شده بود این بود که نمی‌توانست به برنامه‌ ریزی خود پایبند بماند و نمی‌دانست که چرا چنین می‌شود.

در بررسی‌هایی که با او انجام دادم متوجه شد که در طی روز کارهای غیر مهمی را انجام می‌دهد که می‌تواند آن‌ها را به دیگران واگذار کند. برای مثال اگر قرار بود نامه‌ای پست کند این کار را خودش انجام می‌داد. شاید این مسئله خیلی ساده به نظر برسد ولی گاهی ما چنان به برخی رفتارها عادت می‌کنیم که متوجه اشتباه بودن آن نمی‌شویم.

پس‌ازاینکه متوجه این رفتار شد، از پیک‌ برای ارسال نامه‌ها و یا بسته‌های سفارشی استفاده می‌کرد. بنابراین اگر می‌خواهید نظم بهتری داشته باشید به مدت چند روز رفتار خود را بررسی کنید. از خود بپرسید:

  • امروز چه‌کارهایی باید انجام می‌دادید و آیا همه آن‌ها انجام شد؟
  • اگرنه علت چه بود؟
  • چه رفتارهایی را می‌توانید جایگزین رفتارهای قدیمی‌کنید تا از نظم بهتری برخوردار شوید؟

4- خودداری از اجرا دیگر اهداف

در طی مسیر اهداف بلندمدت مشکل رایجی وجود دارد و آن چشمک زدن سایر اهداف است. در طول مسیر راه‌ها و اهداف و ایده‌ای جدیدی ظاهر می‌شوند که ما را به‌سرعت منحرف می‌کنند و تمرکز ما را می‌دزدند.

در بسیاری از جلسات کوچینگ با افراد شنیده‌ام که آن‌ها می‌گویند برای چندین هفته با جدیت هدف خود را پیگیری می‌کردند ولی نمی‌دانند چرا بی‌خیال آن هدف شدند. وقتی از آن‌ها می‌پرسم که به‌جای آن چه‌کاری انجام دادند اغلب می‌شنوم که هدفی دیگر جایگزین آن شده است.

برای مثال فردی می‌گفت که هدفش کسب درآمد بیشتر است. اما همیشه سرگرم جلسات متفاوت است و به آن درآمدی که می‌خواهد نمی‌رسد. وقتی بیشتر با او صحبت کردم مشخص شد که در حین کار ایده‌ای به ذهنش می‌رسد. برای مثال این ایده که همکاری با فردی می‌تواند درآمد او را افزایش دهد.

درنتیجه سریع دست به اقدام می‌زد و جلسات متفاوتی تشکیل می‌داد تا بتواند به کمک او درآمد خود را افزایش دهد اما نه‌تنها درآمدش تغییری نمی‌کرد بلکه وقت زیادی را دراین‌بین از دست می‌داد و از انجام کارهای مهم و ضروری بازمی‌ماند.

بنابراین نمی‌خواهم بگویم که کلاً بی‌خیال ایده‌های دیگر شوید بلکه می‌گویم که گاهی این ایده‌ها چنان شما را درگیر می‌کنند که از هدف اصلی خود بازمی‌مانید.

راه‌حل:

هر زمان که ایده جدیدی به ذهنتان رسید آن را یادداشت کنید. سریع دست به اقدام نزنید بلکه آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید آن ایده زیرمجموعه هدف شماست. اگر این‌طور بود و آن ایده به هدف شما کمک می‌کرد برای آن برنامه‌ریزی کنید؛ در غیر این صورت مواظب باشید که این ایده‌های جدید جایگزین هدف اصلی شما نشوند و مرتب جهت شما تغییر پیدا نکند.

5-بررسی پیشرفت‌ها

اینکه بدانید وضعیت شما در زمان شروع چگونه بود و الآن کجا هستید تأثیر به سزایی در انگیزه شما دارد. ازآنجاکه اهداف بلندمدت ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا به نتیجه برسد بنابراین بررسی پیشرفت خود و تشویق خودتان نقش مهمی در متمرکز ماندن شما دارد. شما می‌توانید ماهانه مسیر خود را بررسی کنید و به خود پاداش دهید.

دوست دارم در انتهای این مقاله در مورد داستان کودکی بگویم. در ادامه داستانی که در ابتدا خواندید باید بگویم که من به‌مرور یاد گرفتم برای خودم هدف بلندمدت قرار بدم اما نکته‌ای که همیشه در خانواده بر روی آن تأکید می‌شد این بود که نباید منتظر نتیجه بمانید. من از خانواده‌ام یاد گرفتم که اگر برای رسیدن به هر هدفی تلاش می‌کنم باید در طول مسیر لذت کافی ببرم وگرنه در مقصد خبر خاصی نیست.

مسیر رسیدن به مقصد است که دارای زیبایی است و به نظر من این ارزشمندترین و مهم‌ترین راهکار تمرکز بر هدف است. ازاین‌رو یاد بگیرید که تک‌تک پیشرفت‌های کوچک خود را ارزشمند بدانید. برای هر موفقیت کوچک به خود پاداش دهید و قدر لحظات خود را بدانید.

تمرکز بر هدف‌ها در 10 گام ساده!

با کمک این ۱۰ مرحله، از یک فرد رؤیاپرداز به یک تلاش‌گر برای رسیدن به اهداف، تبدیل خواهید شد:.

  1. هدف‌هایی تعیین کنید که دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر باشد.
  2.  اهداف‌تان را بنویسید و در معرض دید قرار دهید
  3. اهداف بزرگ را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید
  4. یک برنامه‌ عملیاتی بنویسید و به آن متعهد باشید
  5. اهداف خود را در طول روز هر چه زودتر به انجام برسانید و نگذارید روی هم جمع شود
  6. به کسانی که برای رسدن شما به اهدافتان کمک می‌کنند، در مورد اهداف خود بگویید تا آن را پیگیری کنند
  7. اطمینان حاصل کنید که اهداف‌تان شما را سر شوق می‌آورند
  8. در مورد اهداف خود از زبان مثبت استفاده کنید
  9. برای جنبه‌ها و ابعاد مختلف زندگی‌تان هدف داشته باشید
  10.  اهداف عملکردی را جایگزین اهداف نتیجه‌ای کنید (فارغ از نتیجه، بهترین عملکرد را داشته باشید)

سخن پایانی مقاله تمرکز بر هدف

اگر موفقیت می‌خواهید، باید روی مهارت بسیار مهم تمرکز بر اهداف، کار کنید و آن را تقویت کنید. در این مقاله ضمن بیان برخی از تجربیات شخصی پیام بهرام پور، روش‌های تمرکز بر اهداف را ذکر کنیم. همچنین در انتهای این مقاله، دوره‌ای مهم و تاثیرگذار به شما معرفی کرده‌ایم. اگر نظری در مورد موضوع این مقاله دارید، در قسمت کامنت‌ها برایمان بنویسید.

 

چگونه در وضعیت بحرانی یک هدف‌گذاری علمی و اصولی داشته باشیم

در دوره ویژه‌ای که برای هدفگذاری تدارک دیده‌ایم، هدف شما به طور اصولی و به صورت علمی و با تمرینات دقیق، تعیین خواهد شد. برای ثبت نام در این دوره رایگان روی تصویر زیر کلیک کنید:

دوره هدف گذاری

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۵ دیدگاه دربارهٔ «چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم؟ تمرکز بر هدف بلند مدت!»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام آقای محسنی
    خوشحالیم که که مقاله مربوط به تمرکز روی اهداف براتون مفید و کاربردی بوده.
    لطفا ما رو در جریان موفقیت هاتون قرار بدید.
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    خیلی خوشحالیم که مقاله چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم برای شما مفید بوده.
    مارو در جریان موفقیت هاتون قرار بدید.
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

  3. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    خیلی خوشحالیم که مقاله تمرکز بر اهداف براتون موثر بوده
    ما رو در جریان موفقیت های بیشتر تون قرار بدین
    ممنون از همراهی شما
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید

  4. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام آقای هاشمی
    خوشحالیم که مقاله چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم برای شما کاربردی بوده.
    ما رو در جریان موفقیت هاتون قرار بدید.
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

  5. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام خانم شاملو
    خیلی خوشحالیم که مقاله چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم برای شما مفید بوده.
    مارو در جریان موفقیت هاتون قرار بدید.
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

  6. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام آقای حسینی عزیز
    خوشحالیم که مقاله چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم برای شما مفید بوده.
    ما رو در جریان موفقیت هاتون قرار بدید.
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

  7. من خودم به شخصه برا افزایش تمرکز هر وقت حین کار افکار منفی یا افکار دیگه‌ای غیر کارم میان سراغم مینویسمشون و به خودم میگم بعد کار تو استراحت بهش میرسم اول این کاری که دارمو تموم کنم بعد

  8. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    چه خوب…
    تبریک به شما که تونستید افکارتون رو کنترل کنید.
    موفق تر از دیروز باشید.
    بیشتر ازیک نفر

اسکرول به بالا