راه‌های مرحله‌به‌مرحله برای افزایش تمرکز در مطالعه!

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

راه‌های مرحله‌به‌مرحله برای افزایش تمرکز در مطالعه

نبود تمرکز در مطالعه از مهم‌ترین دلایلی است که باعث کاهش بازدهی در هنگام مطالعه، نفهمیدن درس‌ها و در نتیجه مطلوب نبودن نتایج امتحانات می‌شود. شاید شما هم تا به حال خیلی از اینکه هنگام مطالعه یا درس خواندن حواستان پرت شده، رنج کشیده‌اید. خیلی‌ها شکایت می‌کنند و می‌گویند موقع درس خواندن تمرکز ندارم. چه کنم؟ حواس پرتی یعنی تمایل ذاتی ذهن به درگیری و فعالیت و مشغول بودن!

ذهن ما همیشه دلش می‌خواهد درگیر و مشغول باشد، بنابراین، اگر آنچه اکنون انجام می‌دهید، در شما درگیری و مشغولیت ذهنی ایجاد کند، فکر شما دیگر احساس نمی‌کند که جای دیگری برود و در آنجا درگیر شود؛ اما اگر در انجام این کار، درگیری ذهنی ایجاد نشود، ذهن شما شتابان به‌جایی می‌رود تا خود را در آنجا مشغول کند و این، همان حواس‌پرتی است.

چرا در هنگام مطالعه، حواسمان پرت می‌شود؟

دلایل حواس پرتی در هنگام مطالعه می‌تواند گسترده داشته باشد. اما می‌توانیم بگوییم مهم‌ترین دلایل تمرکز نداشتن هنگام درس خواندن این‌هاست:

1- اجبار به درس خواندن

 وقتی خود یا دیگری را مجبور به درس خواندن می کنید در حالی که تمایل بیرونی برای آن وجود ندارد، ناخودآگاه ذهن میخواهد از آن موقعیت بیرون بیاید و در واقع به جای دیگری «پرت» شود. خیلی از ما دچار چنین موقعیتی شده‌ایم. وقتی به اجبار از ما خواسته شده درس بخوانیم یا چیزی که کسی دیگر میخواهد را بخوانیم نه چیزی که دوست داریم.

2- چندکاره بودن یا مالتی تسکینگ (Multi Tasking)

در رابطه با مولتی تسکینگ بودن و کاری که با حواس ما می‌کند، حتماً ویدئوی جذاب زیر را تماشا کنید: (این ویدئو بخشی از دوره تمرکز است که انتهای مقاله معرفی شده)

 

3- شلوغی ذهن

 

شلوغی ذهن می‌تواند از عمده‌ترین دلایل حواس‌پرتی در هنگام درس خواندن شود.

شلوغی ذهن می‌تواند از عمده‌ترین دلایل حواس‌پرتی در هنگام درس خواندن شود.

اگر احساس می‌کنید ذهن شلوغی دارید، حتماً به لینک زیر سری بزنید و راهکارهای عالی آن را مطالعه کنید: رهایی از شلوغی ذهن

4- فشارهای روانی

اغلب افراد وقتی با مسئله‌ای مواجه می‌شوند، اگر معتقد باشند زمان کافی برای حل آن ندارند و یا توانایی حل مسئله و موفق شدن را در خود نبینند، دچار نگرانی و استرس می‌شوند و درنتیجه ترس از شکست، افکار منفی عدم اعتمادبه‌نفس و خیال‌بافی‌های منفی‌گرایانه، توان عمل و ابتکار و خلاقیت را از آنان می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد روی موضوعی خاص متمرکز شوند.

در این‌گونه مواقع ما ناچار می‌شویم به جای تمرکز بر کار و درس و مطالعه، بر ترس و احتمال شکست تمرکز کنیم و حواسمان پرت شود.

5- بلد نبودن روش‌های مطالعه

گاهی واقعاً روش‌های مطالعه را بلد نیستیم و به همین دلیل در هنگام مطالعه تمرکز لازم را نداریم. این باعث خستگی جسمی و روانی می‌شود و انگیزه ما برای درس خواندن را می‌گیرد.

6- موبایل، دشمن همیشگی تمرکز!

 

بیشتر حواس‌پرتی‌ها، علل درونی دارند و به طبیعت فرد، ویژگی‌ها، حالات روحی و روانی و عادات فردی بستگی دارند.

بازی با موبایل یا دادن حواس به موبایل در موقع درس خواندن از بزرگ‌ترین عوامل حواس‌پرتی است.  درست است که بیشتر عوامل حواس‌پرتی برای درس خواندن عوامل درونی هستند، اما موبایل می‌تواند بزرگ‌ترین عامل بیرونی باشد. یادمان باشد، بیشتر حواس‌پرتی‌ها، علل درونی دارند و به طبیعت فرد، ویژگی‌ها، حالات روحی و روانی و عادات فردی بستگی دارند.

بدون تردید، حواس‌پرتی بیرونی، آسان‌تر از عوامل حواس‌پرتی درونی برطرف می‌شود. به همین دلیل می‌توان بدون توجه به عوامل محیطی، مانند سروصدای زیاد، شلوغ بودن محیط و حتی داخل سرویس بهداشتی و در موقع مسافرت تمرکز حواس خود را حفظ کرد؛ اما نمی‌توان در حال گرسنگی و یا تشنگی شدید، نگرانی و ناراحتی و فکر و اندیشه، با تمرکز مطالعه کرد و یا کار دیگری را با تمرکز انجام داد.

چند راه مرحله‌به‌مرحله برای افزایش تمرکز در مطالعه

اگر می‌خواهیم مطالب درس یا کتاب را بفهمیم، کلید اصلی‌اش این است: تمرکز عمیق…

عدم تمرکز حواس هنگام درس خواندن و مطالعه، می‌تواند وقت ما را هدر بدهد. مثلاً برای چیزی که یک‌ساعته قرار بوده بفهمیم، چند ساعت از ما وقت بگیرد و در این صورت هم خستگی زیادی برای ما دارد و هم ممکن است بازدهی لازم را نداشته باشیم.

کاربرد روش‌های زیر می‌تواند به شما در افزایش تمرکز هنگام درس خواندن کمک کند درمان عدم تمرکز در درس خواندن اینجاست:

1- برای خواندن با برنامه پیش برو

اگر پیش از خواندن درس‌ها برنامه‌ریزی کنید، چند گام به سوی تمرکز بیشتر برداشته‌اید. همه آزمایش‌ها نشان می‌دهد که یادگیری ارادی و با برنامه، مؤثرتر از یادگیری اتفاقی است. یادگیری اتفاقی یعنی بدون نیت و قصد قبلی مطالعه کردن.

برنامه‌ای دقیق تنظیم کنید و اگر نرسیدید تمام آن برنامه را اجرا کنید هم هیچ اشکالی ندارد. اما سعی کنید تا جایی که می‌شود به آن برنامه پایبند بمانید.

چگونه از حواس پرتی هنگام مطالعه دوری کنیم؟

 

2- برای تمرکز در مطالعه، ذهنتان را ابتدا از شلوغی دربیاورید

ذهن شلوغ می‌تواند به راحتی حواس شما در هنگام مطالعه را پرت کند. بنابراین پیش از ادامه مباحث، حتماً ذهنتان را به روش‌هایی که در مقاله «رهایی از شلوغی ذهن» گفته شده، از شلوغی‌ها برهانید. خواهید دید که تا چه اندازه باعث افزایش تمرکز در هنگام درس خواندن می‌شود.

3- سؤال پرسیدن؛ یک کلید طلایی است

طرح سؤال موقع مطالعه کردن درس‌ها، یکی از روش‌هایی که خوانند را به صورت عمیق با درس و مطالعه درگیر می‌کند و باعث برانگیختن حس جدیت و تلاش زیاد او می‌شود. با طرح سؤال به صورت فعالانه درگیر می‌شوید و  دقتتان هم بیشتر می‌شود.

وقتی سؤال مطرح می‌کنید، مغز شما برای یافتن پاسخ سؤال‌ها، مجبور می‌شود تمرکز بیشتری نشان دهد. طرح سؤال همچنین سبب ایجاد نگاه انتقادی نسبت به مطالب می‌شود و موجب می‌شود تا خواننده در مطالعات بعدی، برای از بین بردن نقاط ضعف خود، با دقت و تمرکز بیشتری مطالعه کند.

4- تندخوانی را یاد بگیرید

به نظر شماع آیا تندخوانی باعث کاهش درک مطلب می‌شود؟ تصور عموم بر این است که هرچه آهسته‌تر و کندتر مطالعه شود، اندوخته ذهنی افزایش خواهد یافت، حال آنکه بر پایه دیدگاه پژوهشگران خلاف این امر صادق است.

به باور آنان در حالی که میزان اندوخته ذهنی مطالعه‌کننده معمولی تنها 35٪ است، این حالت برای کسانی که تکنیک های تندخوانی را بلدند، حداقل 53٪ خواهد بود.

تندخوانی، باعث توجه و تمرکز بیشتر و فهمیدن مطالب و در نتیجه، باعث یادگیری بهتر می شود.  فکر و ذهن ما می تواند هزاران کلمه را در دقیقه از خود عبور دهد؛ ولی اگر سرعت مطالعه ما پایین باشد، ذهن، وقت اضافی می آورد و ناچار به این شاخه و آن شاخه می پرد و در نتیجه، حواسش پرت می شود.

مطالعه سریع یا تندخوانی، فرصت این طرف و آن طرف رفتن به ذهن نمی دهد و سبب افزایش تمرکز هنگام درس خواندن می شود. با آموزش تندخوانی، به خودتان این لطف را کنید که تمرکز بهتری داشته باشید و راحت‌تر هرسال بیشتر کتاب بخوانید.

چگونه تمرکز کنیم و درس بخوانیم؟ (دوره ویژه تندخوانی)

محصولی که با استفاده از پژوهش‌های علمی، به روز و دقیق تلاش می‌کند به شما به صورت کاملاً کاربردی تندخوانی را بیاموزد و شما بعد از دیدن این محصول، حافظه ای قدرتمندتر و ذهنی فعال‌تر خواهید داشت!

روی تصویر کلیک کنید تا اطلاعات کامل محصول تندخوانی و تقویت حافظه «نوروریدینگ» را در اختیار شما قرار دهیم.

علمی بیاموزید تا موثرتر و سریع‌تر بخوانید…!

افزایش تمرکز هنگام مطالعه و درس خواندن

 

1- خلاصه خوانی کنید

روش خواندن اجمالی مثل این است که شما نکات اساسی را سریع بگیرید و تمام شاخ و برگ ها و حواشی اضافی را کنار بگذارید. در این روش، خواننده، مطالب را سازمان بندی می کند و اجازه می دهد مهم ترین نکات در کمترین زمان وارد ذهنش شده و به راحتی پردازش شوند.

2- در خواندن مطالب درسی، باید جدی باشید

وقتی تصمیم به درس خواندن گرفتید، باید تمام توجه و تمرکزتان را به آن بدهید. اگر سریع مشغول به کار مطالعه شوید، کم کم یاد میگیرید که چگونه تمرکز کنید.

یک ضرب المثل چینی هست که می گوید: «می شود ستارگانی که میلون ها کیلومتر از ما دور هستند را با برداشتن قدم اول، فتحشان کرد». 

جدی باشید و با علاقه و انگیزه مطالعه کنید تا هنگام مطالعه، دچار حواسنقشه پرتی نشوید. اجازه ندهید چیزی جز مطالعه، ذهن شما را مشغول کند. خود را به مدت زمانی خاص محدود کنید. تصمیم بگیرید و مقدار زمانی را برای مطالعه مشخص کنید. در این زمان از مطالعه دست نکشید و به مطالعه ادامه دهید؛ اما زمان مطالعه را خیلی هم طولانی نکنید. البته خیلی هم وسواس به خرج ندهید و بهانه تراشی نکنید. به خود تلقین کنید که فرد بااراده ای هستید و می توانید هر درسی را به خوبی یاد بگیرید. (در فیلم سمینار انگیزه بهترین و علمی‌ترین راه‌های پرورش انگیزه را یاد بگیرید)

3- عوامل حواس پرتی را از میان ببرید

برای اینکه یاد بگیریم چگونه تمرکز کنیم و درس بخوانیم، عوامل حواس پرتی که در مقاله چطور حواسمان را جمع کنیم؟  زا از بین ببریم. تلاش کرده‌ایم راهکارهایی فوق‌العاده در اختیارتان بگذاریم.

4- از نقشه ذهنی استفاده کنید

استفاده از روش نقشه ذهنی ساختاری به ذهن شما می‌دهد که به راحتی شاخه‌های اضافی و حاشیه‌های حواس پرت‌کننده را از بین می‌برد.

تسلیم حواس پرتی های درونی هنگام مطالعه نشوید!

5- زیر مطالب مهم خط بکشید

بسیاری از افراد از این روش استفاده می‌کنند. نکته مهم این است که در این روش باید فقط زیر مهم‌ترین مطالب خط بکشید تا در هنگام مرور مجبور نشوید همه مطالب را دوباره بخوانید. خیلی‌ها را دیده‌ایم که زیر همه‌چیز خط می‌کشند. این کار چندان مؤثری نیست.

6- از راهنماها استفاده کنید

استفاده از چیزهایی مثل انگشت سبابه یا یک تکه کاغذ برای مطالعه، باعث تمرکز حواس بهتر می‌شود. استفاده از این ابزارآلات ساده همچنین باعث به وجود آمدن عادت به روان خواندن، جلوگیری از برگشت برای دوباره خواندن و اتلاف وقت و جلوگیری از خستگی چشم و ذهن می‌شود.

7- آیا به موضوع مورد مطالعه علاقه دارید؟

یکی از شروط حواس‌جمع بودن در هنگام درس خواندن، علاقه به چیزی است که می‌خوانید.

وقتی به موضوعی علاقه‌مند می‌شوید، خودبه‌خود روی آن تمرکز می‌کنید؛ بیشتر دقت می‌کنید حواستان کمتر پرت می‌شود. حتی اگر به درس علاقه ندارید، سعی کنید با ایجاد انگیزه‌های قوی و در نظر گرفتن اهدافی که برایتان مهم و جالب است، نسبت به مطالعه، علاقه‌مند شوید.

8- تعیین زمان و مکان مطالعه برای تمرکز در مطالعه

زمان خودتان را پیدا کنید. شاید شب‌ها مغزتان به‌قول‌معروف بیشتر می‌کشد. شاید صبح‌ها انرژی بیشتری دارید. همه‌چیز بستگی به عادات شما دارد. شاید جغد باشید یا گنجشک.  شاید عادت داشته باشید تا پاسی از شب مطالعه کنید و از سکوت شب لذت ببرید و شاید صبح‌ها کلی انرژی ذخیره کرده‌اید.

تخمین مناسب‌ترین زمان مطالعه، کاری دشوار است و به عادات فرد بستگی دارد. بنابراین تعیین زمان و مقدار مطالعه، باعث آگاهی از تمام زمینه مطالعه، بهبود تمرکز، عدم سردرگمی، جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی و فهم بهتر مطالب می‌شود.

9- نه گفتن را بیشتر تمرین کنید

یک مهارت بسیار خوب برای بهبود تمرکز، «مهارت نه گفتن» است. وقتی یاد بگیرید که به درخواست ناگهانی و یا نامعقول دوستان یا خانواده نه بگویید، بیشتر تمرکز خواهید کرد. می‌توانید روی در اتاق مطالعه خود بنویسید: «در حال حاضر در وقت تمرکز هستم» و به همه بگویید در این زمان، کسی به شما مراجعه نکند.

10- ذهنیت مثبت داشته باشید

 

تمرکز هنگام مطالعه چطور به دست می آید؟

درس خواندن عمیق موقعی به دست می‌آید که ذهنیت مثبتی داشته باشید و به خود اعتماد کنید. اعتمادبه‌نفس، مهارت شما در تمرکز را زیاد می‌کند، باعث سلامت مغز شما می‌شود و در نهایت کاری عمیق‌تر انجام می‌دهید. حالا چگونه این ذهنیت را ایجاد کنید؟ از طریق لینک‌های زیر:

11- اراده و تخیل خود را هماهنگ کنید

موقع درس خواندن اگر تخیل و اراده شما همسو و هماهنگ نباشند، تمرکز حواس سخت‌تر می‌شود. روانشناسان می‌گویند که در این تضاد، قدرت تخیل، قدرت بیشتری از اراده دارد. وقتی کتابی را باز می‌کنید ، پس از مدتی کوتاه، افکاری به ذهنتان خطور می‌کند؛ مثلاً با دوستانتان فوتبال بازی کنید یا با هم به سینما بروید یا فلان فیلم را تماشا کنید.

این تخیلات، باعث می‌شود تا تمرکزتان را از دست بدهید و احتمالاً از خواندن کتاب منصرف شوید.

راه‌حل این مسئله، وقتی مایل به مطالعه درباره موضوعی خاص هستید، بهتر است خود را در حال و هوای مخصوص آن موضوع قرار دهید؛ مثلاً اگر کتاب پزشکی می‌خوانید، خود را در حال و هوای پزشک در هنگام درمان بیمار قرار دهید تا از این طریق، خیال و اراده را با هم هماهنگ کنید. تا زمانی که آهنگ تخیل و اراده هماهنگ باشند، تمرکز شما حواس حفظ می‌شود.

12- برای تمرکز در درس خواندن، از نظر بدنی آماده باشید

یکی از چیزهایی که باعث افزایش تمرکز هنگام درس خواندن می‌شود، بازدهی بالای شرایط بدنی است. خواب خوب و با کیفیت، عادات غذایی سالم و فعالیت بدنی از جمله چیزهایی است که باید رعایت کنیم. مثلاً در مورد غذا، وقتی با معده سنگین می‌خواهید درس بخوانید، شاید چندان نتوانید روی درس تمرکز کنید. همچنین باید بدانید که صبحانه کافی و مقوی، نقش مهمی در ایجاد تمرکز حواس در طی روز دارد.

13- یادداشت‌برداری تمرکز حواس را بالا می‌برد

یکی از ملزومات تمرکز، تکرار و تمرین است و یادداشت‌برداری، نوعی تکرار درست است. یادداشت‌برداری هم سبب تمرکز حواس و هم موجب بیشتر به خاطر سپردن مطلب می‌شود.

اگر می‌خواهید یک نوع یادداشت‌برداری جالب یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله روش جزوه نویسی؟ + معرفی «روش کرنل»مطالعه نمایید.

14- دنبال سکوت مطلق نباشید

یک باور اشتباه این است که حتماً هیچ صدای اضافی نباید باشد. حقیقت این است که هر چه محیطی ساکت‌تر باشد، برای تمرکز حواس بهتر است اما سروصدا نبودن لزوماً به معنای تمرکز بیشتر نیست. باوجوداینکه بهترین مکان برای مطالعه، جایی است که سروصدا در آن از بقیه جاهای موجود کمتر باشد؛ اما شما باید عادت کنید با وجود سروصدا هم هنر تمرکز را به دست آورید.

یادتان باشد اگر به محیط کاملاً ساکت عادت کنید، شرطی می‌شوید و فقط در مکان‌های ساکت می‌توانید مطالعه کنید و آن وقت در محیط‌های دیگر، با کوچک‌ترین سروصدایی، تمرکز حواس شما در هنگام مطالعه به هم می‌ریزد.

تمرکز حین درس خواندن

 

15- برای بهبود تمرکز، نظم مکانی را رعایت کنید

طی تحقیقی که پژوهشگران ژاپنی انجام دادند مشخص شد میزان مطالعه، بازدهی، میزان به خاطر سپاری و تمرکز، با میزان نظم و ترتیب اتاق‌ها، نسبت مستقیم داشت. در این مطالعه روی یک گروه هزارنفری تحقیقات جالبی انجام شد. کودکان ده‌ساله با بهره هوشی نسبتاً مساوی هرکدام در محیط متفاوتی از دیگران قرار گرفتند. محیط مطالعه گروه اول، بسیار درهم‌ریخته و شلوغ بود. اتاق گروه دوم، آشفتگی نسبتاً کمتری داشت و اتاق گروه سوم نسبت به گروه قبلی، کمی منظم‌تر و با وسایل کمتری بود.

گروه‌های بعدی بسیار مرتب و منظم بود. کتاب‌های یکسانی به همه داده شد و به هر یک، فرصت مناسبی برای مطالعه در اتاق‌های مخصوص داده شد. بعد از پایان زمان تحقیق بازدهی کمّی و کیفی در افرادی که در اتاق منظم مطالعه کرده بودند، بیشتر بود. هر وضعیت درونی، انعکاسی بیرونی و محیطی دارد و هر وضعیت محیطی، بازتابی درونی

وضعیت منظم پیرامون شما، به نظم فکری و درونی شما کمک می‌کند. بنابراین، قبل از مطالعه، دو سه دقیقه هم که شده، به مرتب کردن اتاق یا میز مطالعه خود بپردازید و این مسئله را جدی بگیرید.

حالا چطوری منظم باشیم؟ اگر می‌خواهید اتاق مرتب داشته باشید، حتما تکنیک‌های مقاله چگونه اتاقی مرتب داشته باشیم؟ را مطالعه نمایید.

16- از تکنیک «حالا اینجا باش» استفاده کنید

هر وقت متوجه می‌شوید که موقع درس خواندن، فکرتان از موضوع انحراف پیدا کرده به خودتان بگویید «حالا اینجا باش».  سپس به‌آرامی توجهتان را به‌جایی که می‌خواهید، برگردانید.

مثال: پشت میز نشسته‌اید و مشغول حل مسئله ریاضی هستید.  توجهتان ناگهان پرت قرار ملاقاتی می‌شود که فردا دارید. به‌محض اینکه متوجه این قضیه شدید فوراً به خودتان بگویید: «حالا اینجا باش» و دوباره حواستان را متمرکز کنید و تمرکزتان را به حل مسئله بپردازید. تا جایی که ممکن است، این حالت را حفظ کنید.

ممکن است لازم باشد این تکنیک را صدبار در یک هفته انجام دهید تا کم‌کم نتایج فوق‌العاده‌اش را ببینید. به‌تدریج خواهید فهمید هرروز نسبت به قبل، فاصله زمانی بین منحرف شدن افکارتان بیشتر می‌شود. پس صبور باشید و ادامه کنید.

17- تسلیم حواس‌پرتی‌های بیرونی نشوید

در اتاق نشسته‌اید و ناگهان برادرتان در را محکم می‌بندد. رویتان را به‌هیچ‌وجه به سمت او برنگردانید. بلکه ذهنتان را به آن چیزی که مقابلتان است، متمرکز سازید. این کار را در موقعیت‌های متعدد، مانند موارد زیر تمرین کنید:

  • در کلاس درس وقتی کسی سرفه یا عطسه می‌کند؛
  • وقتی با کسی در حال حرف زدن هستید، تمام توجه خود را به او معطوف کنید؛ به صورتش نگاه کنید و به گفته‌هایش توجه کنید و بقیه دنیا را از ذهنتان بیرون کنید.
  • وقتی دارید درس می‌خوانید، به صدای تلویزیون توجهی نکنید..
  • و…

لطفاً این تکنیک جالب را برای توجه و تمرکز موقع حواس‌پرتی را ببینید:

18- عوامل حواس‌پرتی را یادداشت کنید و از ذهنتان بیرون بیندازید

یک واقعیت را می‌خواهیم به شما بگوییم: امکان ندارد عوامل حواس‌پرتی را به صفر برسانید. ممکن است پس از مدتی تمرین، حواس‌پرتی شما تا حد بسیار زیادی کم شده باشد؛ اما بازهم برخی اوقات، افکار دیگری غیر از موضوع مطالعه، به سراغ ذهن شما می‌آید و حواستان را پرت می‌کند. بهترین و مؤثرترین راه برای مقابله با این حواس‌پرتی باقی‌مانده، نوشتن آن‌ها بر روی یک برگ کاغذ و اختصاص دادن زمانی برای فکر کردن درباره این مسائل است.

با این کار دو هدف را با یک تیر زده‌اید:

  • هم آن‌ها را از ذهنتان خالی می‌کنید و به آن‌ها این پیام را می‌رسانید: «جای شما روی کاغذ است نه توی ذهن من!»
  • و خوبی دوم این است که به آن‌ها رسیدگی می‌کنید.

عوامل حواس‌پرتی را روی کاغذ یادداشت و از ذهنتان خارج کنید…

اگر شما در اوج مطالعه، ناگهان به خاطر آورید که امشب حتماً باید پیش یکی از دوستانتان بروید، از این لحظه به بعد، شما هرچه هم سعی کنید فکر خود را بر روی مطالعه متمرکز کنید، فکرِ رفتن پیش او و این که «نکند فراموش کنم»، ذهن شما را آشفته می‌کند. اگر فکر رفتن را روی کاغذ بنویسید، دیگر خیالتان راحت می‌شود و می‌توانید به مطالعه متمرکز خود ادامه دهید.

یادتان باشد حواس‌پرتی را نیز باید جایی تخلیه کنید. اگر ننویسید و بگویید باشد برای بعد، توانایی ذهنی خود را کم کرده‌اید. هر چیزی را که در حین درس خواندن یا مطالعه به خاطر می‌آورید و عامل مزاحم به حساب می‌آید، گوشه‌ای یادداشت و بار ذهنی مربوط به آن را تخلیه کنید.

19- هنگام مطالعه با خودتان حرف نزنید

خیلی از ما موقع درس خواندن به شکل خاموش، با خودمان صحبت می‌کنیم. البته این گفتگو چندان هم بد نیست. ما از طریق صحبت با خود، بر جریان پیشرفت خود نظارت می‌کنیم.  اما اگر گفتگو با خود، بیش‌ازاندازه  انتقادی باشد، بر تمرکز، اثر منفی می‌گذارد.

تابه‌حال شده بخواهید یک مقاله بنویسید و در همان سطر اول گیر بیفتید؟

احتمالاً دچار کامل گرایی شده‌اید و ویراستار درونی بسیار سخت‌گیر شما مانع نوشتنتان می‌شود. مقایسه توانایی خود با توانایی دیگران و انتظارات غلط در مورد مدت و کیفیت تمرکزی که باید داشته باشید، می‌تواند مسئول شکل‌گیری یک گفت‌وگوی منفی با خویش باشد. با کمی تمرین، شما می‌توانید هر قضیه مختل کننده درونی را اداره کنید.

سخن پایانی مقاله تمرکز در مطالعه

در این مقاله ضمن توضیحاتی که در مورد تمرکز در مطالعه خواندیم، یاد گرفتیم که چگونه تمرکز کنیم و درس بخوانیم. روش‌های برای تمرکز در درس خواندن و مطالعه را مرور کردیم که رعایت آن‌ها بدون تردید می‌تواند رضایتمندی بیشتر و بهره‌وری بالاتری به ما هدیه دهد.

لطفا نظر خودتان را در مورد این مقاله، همین پایین کامنت کنید.

دوره‌ای که تمرکز را به شما هدیه می‌دهد!

با دوره تمرکز یاد می‌گیرید که چگونه بهترین ذهنیت را داشته باشید و چطور می‌توانید با ذهنی آرام اجازه ندهید هر چیزی وارد مغزتان شود. روی تصویر زیر بزنید و اطلاعات کامل‌تر را دریافت کنید:

دوره افزایش تمرکز برای مطالعه و درس خواندن

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۶ دیدگاه دربارهٔ «راه‌های مرحله‌به‌مرحله برای افزایش تمرکز در مطالعه!»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که به دنبال نکات آموزشی هستید؛ همراهیتون بسیار برامون ارزشمنده.
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

اسکرول به بالا