مدیریت انرژی بدن +راه های افزایش انرژی

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

با یکی از دوستانم به نام محمدرضا که حرف میزدم، از این می گفت که روزانه بین 12 تا 14 ساعت کار می کند؛ اما از این گله می کرد که همیشه کم انرژی و خسته است. خواب چندان با کیفیتی ندارد، فرصتی برای ورزش یا رسیدگی به کارهای شخصی اش پیدا نمی کند و به ندرت برای غذا خوردنش وقت کافی می گذارد.

 شاید از نظر خود او، این میزان کار کردن خوب است و باعث ارتقا و پیشرفت می شود. البته که زیاد کار کردن بد نیست اما اگر مدیریت انرژی بدن را بلد نباشیم نه تنها فایده ندارد بلکه می تواند انرژی ای که باید برای خانواده، فرزندان یا کارهای دیگر بگذاریم را از ما بگیرد.

 مدیریت کردن انرژی در بدن

تجربه محمدرضا البته غیرعادی نیست. خیلی از ما دچار «سرشلوغی» بعضاً الکی هستیم!

دنیای امروز به خودی خود شلوغ است و تمرکز و انرژی ما را می گیرد. حالا فرض کنید مدیریت انرژی بدن را هم بلد نباشیم. دیگر قوز بالای قوز!

چرا مدیریت انرژی بدن بسیار مهم است؟

انرژی ما محدود است. تمام موفقیت ما در راه رسیدن به اهداف به این بستگی دارد که چقدر انرژی داریم و چطور انرژی بدن را مدیریت کنیم.
انرژی بیشتر توان کار بیشتر و البته موثر تر را به ما می دهد.

مدیریت انرژی بدن می‌تواند سطح کیفی زندگی ما را به طور شگفت انگیزی ارتقا دهد. هرچه بهتر مصرف انرژی مان را مدیریت کنیم، بهتر می توانیم برای اولویت های زندگی وقت بگذاریم. البته اینکه انرژی ما دقیقاً در چه جاهایی مصرف می شود، بستگی به این دارد که اولویت های زندگی ما چه چیزهایی است.

انرژی ما از کجا می آید؟

ما چهار نوع انرژی داریم. انرژی فیزیکی، انرژی احساسی، انرژی ذهن و انرژی روح.
در هر یک، انرژی را می توانیم به طور منظم با ایجاد رفتارها و عادات خاص و تمرین و تکرار آنها با یک برنامه ریزی خوب ملکه ذهنمان کنیم.
انرژی ما را اولویت های زندگی مان تعیین می کند.

مدیریت انرژی جشمی

اگر برای کارهایی وقت می گذاریم که در راستای رسالت و اهدافمان است، مصرف انرژی می تواند به بهبود شرایط زندگی منجر شود؛ اما اگر برای کارهای بیهوده (مثل چرخیدن بی هدف در شبکه های اجتماعی که به شدت باعث کاهش انرژی می شود) انرژی مان را هدر دهیم به زودی خسته و بی انرژی می شویم و به اهدافمان نمی رسیم.

چرا بی انرژی می شویم؟

بیشتر اوقات خستگی های ما نتیجه فعالیت های سنگین در طول روز نیستند. بلکه نتیجه این احساس است که در طول روز کار مفید و قابل توجهی انجام نداده ایم و در واقع دستاوردی آنچنانی نداشته ایم.

در اکثر مواقع دلیل بی انرژی بودن ما خودمان هستیم. خیلی اوقات این کم انرژی بودن را می اندازیم گردن شرایط بیرونی و مثلاً از همکاران که روز سختی را برای ما رقم زدند گله می کنیم. یا از مشتری ای می نالیم که وقت ما را گرفته و در نهایت از ما خرید نکرده است.
مشکل را اما باید فقط و فقط از چشم خودمان ببینیم.  (مقاله زیر را حتماً مطالعه کنید: 
توصیه های کوتاه و راه های از بین بردن خستگی )

دلایل بی انرژی بودن می تواند گسترده باشد.

از کم خوابی و سبک زندگی نامناسب تا تغذیه بد و بلد نبودن روش های حل تعارض و تنش در محل کار.

قبل از اینکه توضیح دهیم چطور می‌توانید انرژی خود را مدیریت کنید، بیایید نگاهی سریع به مفهوم مدیریت زمان بیندازیم.

با این ماتریس معروف باید یاد بگیرید کارهایتان را اولویت بندی کنید. یادگیری همین ماتریس به شدت بر میزان انرژی شما اثر مثبت دارد.

در فیلم کوتاه زیر محمدپیام بهرام پور از ماتریس آزنهاور برای مدیریت زمان و برنامه ریزی می گوید:

ماتریس آیزنهاور چیست؟

ماتریس آیزنهاور ابزار ساده‌ای برای اولویت‌بندی کارها و مدیریت زمان است.
برای استفاده از ماتریس آیزنهاور، باید اول لیستی از کارها و پروژه‌هایی که احساس می‌کنید باید انجامشان بدهید تهیه کنید. سعی کنید هر چیزی که وقتتان را سر کار می‌گیرد، هر قدر هم که بی‌اهمیت باشد، در این لیست بگنجانید.

در این ماتریس چهار وضعیت وجود دارد.

ما اسم این وضعیت‌ها را با کلمه‌ای که دقیق‌ترین توصیف برای آن وضعیت است تعریف کرده‌ایم.

ماتریس آیزنهاور یکی از ابزارهای ساده و در عین حال کارآمد برای کارها  و مدیریت زمان است.

در حالت اول یعنی کارهای «فوری» و «مهم» کارهایی است که همین الان باید انجامشان دهید. مثلاً رفتن به دندان پزشکی برای درمان دندان. یا دفاع از پایان نامه.

در وضعیت دوم که ما آن را «ذکاوت» نامیده‌ایم، باید کارهایی که بعداً تبدیل به ضرورت می‌شود را انجام دهید. مثلاً همین برنامه ریزی کردن. یا کارهایی مثل «اجرای یادگیری» و «آنالیز و بررسی گام‌های رسیدن به هدف». احتمال زیادی وجود دارد که در این حالت مسخره شوید.

در وضعیت سوم، کاری که انجام می‌دهید، «باطل» است و شما در بطالت به سر می‌برید. مثلاً یک تلفن که فوری است اما واقعاً لزومی ندارد به آن جواب بدهید.

و وضعیت چهارم که بدترین وضعیت است و «حماقت» نام دارد. مثلاً اوقاتی که در اینستاگرام مشغول چرخیدن هستیم، در این دسته قرار می‌گیریم! این جور کارها اصلاً کار نیستند. فقط وقت تلف کن هستند، پس تا حد ممکن از انجام دادنشان خودداری کنید.

ماتریس آیزنهاور می‌گوید کارهایتان را به دو دسته تقسیم کنید. آن‌هایی که باید رویشان تمرکز کنید و آنهایی که باید از آنها فرار کنید.

با رعایت این ماتریس می‌توانید یک اولویت بندی جانانه روی کارهایتان داشته باشید و مدیریت انرژی بدن را بر عهده بگیرید.

بعد از شناسایی نوع کارهایتان، از طریق این 4 استراتژی، جدول زمانبندی خود را بر اساس فوریت یا اهمیت کارها تنظیم کنید.

مدیریت انژری جسمی

برای مدیریت انرژی بدن و افزایش آن چه کنیم؟

برخی از فعالیت‌های زیر می‌توانند شما را به خوبی شارژ کنند که بتوانید از آن‌ها برای بهبود انرژی بدن استفاده کنید. برخی از منابع انرژی می‌توانند با تحریک ترشح هورمون های دوپامین، سروتونین یا اکسی‌توسین انگیزه شما را افزایش دهند، به شما در مدیریت حال روحی و ذهنی تان کمک کند، تمرکز شما را افزایش دهند و آرامش شما را بیشتر کنند.

در اینجا چند گزینه وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید و ببینید که کدام یک از آنها برای شما کار کرد بهتری دارد:

گوش دادن به موسیقی

برای افزایش تمرکز خود هنگام انجام کار عمیق می‌توانید به صداهای پس‌زمینه یا موسیقی ساده و ملایم (مثلاً موسیقی حاوی صدای آب) گوش کنید.
موسیقی یک شارژ کننده بسیار خوب برای بدن است.

از موسیقی همچنین می توانیم برای درمان افسردگی و افزایش انرژی کمک بگیریم.

موسیقی درمانی در مدیریت انرژی

موسیقی درمانی می‌تواند برای درمان افسردگی، حداقل در کوتاه مدت، به کار گرفته شود. نتایج یک پژوهش در فنلاند این یافته‌ها را تأیید می‌کند.
در این تکنیک از ارتباط غیرکلامی برای کمک به بیان احساسات بیماران استفاده شد. این مطالعه بر 79 نفر که نتایج آن در نشریه بریتانیایی «روانپزشکی» منتشر شد، نشان دهنده بهبود بیشتر نسبت به بیمارانی بود که با شیوه‌های رایج درمان شدند. کارشناسان بریتانیایی گفتند که موسیقی می‌تواند انسان را طوری از لحاظ ذهنی درگیر کند که کلمات نمی‌توانند.

بیماران روانی که تحت موسیقی درمانی قرار می گیرند، در شماری از تست ها مثل استرس و افسردگی، حالت بهبودی نشان می دهند

تصور می‌شود که نواختن ساز و خواندن آواز با یک متخصص موسیقی درمانی به کودکان کمک می‌کند احساساتشان را بیان کنند. در این مطالعه همه بیماران مبتلا به افسردگی به شیوه استاندارد مشاوره و تجویز داروی مناسب درمان شدند. 33 نفر آن‌ها همچنین در 20 جلسه با یک متخصص موسیقی درمانی شرکت کردند که با نواختن بعضی سازها همراه بود.

بعد از سه ماه، بیمارانی که تحت موسیقی درمانی قرار گرفتند در شماری از تست‌ها مانند اضطراب و افسردگی بهبود بیشتری نسبت به سایر بیماران نشان دادند.

بخوابید یا چرت کوتاه بزنید

خواب راه نهایی برای جوان‌سازی دوباره است. هر روز 7 تا 9 ساعت بخوابید و به تحول جادویی در انرژی، تمرکز و حالت خود توجه کنید.
خواب کوتاه بعدازظهر هم می تواند باعث طراوت و مدیریت انرژی بدن شود.

چرت زدن و مدیریت انرژی

از چرت قهوه خبر دارید؟

«چرت قهوه» حالتی است که شما قهوه میخورید و بلافاصله چرت می زنید. چون 20 دقیقت طول می کشد که قهوه اثر کند، بعد از بیدار شدن از خواب کاملاً پرانرژی و تازه هستید و سطح انرژی شما بالا می رود.

فقط مطمئن شوید که بیش از حد کافیین مصرف نکنید. شما باید از وابستگی به کافئین برای انرژی دوری کنید. هم چنین از نوشیدن قهوه در شب اجتناب کنید تا بتوانید در شب خواب با کیفیت داشته باشید.

اگر قبل از چرت زدن قهوه بنوشید، بعد از بیداری حسابی سرحال و شاداب خواهید بود….

مدیتیشن و تنفس عمیق…

تنفس عمیق به مغز شما کمک می‌کند که آرام شود. تنفس عمیق با افزایش سطح اکسیزن مغز به ما کمک می‌کند تا تمرکز خود را دوباره بدست آوریم.
آرام سازی ذهن هم به مدیریت انرژی بدن کمک زیادی می کند. دراین باره بیشتر بخوانید: 
رهایی از شلوغی ذهن

روش دیگر هیچ کاری انجام ندادن و یا مدیتیشن است. از آنجا که ما در عصر اینترنت زندگی می‌کنیم، زمان زیادی را در مقابل یک صفحه سپری می‌کنیم. مغز ما به ندرت شانس استراحت دارد.
برای بهبود میزان انرژی خود، کمی زمان برای گردش به مغز خود بدهید. به آن فضای خصوصی بدهید که در آن هیچ تحریک خارجی از افراد، تلفن و یا کامپیوتر و شبکه های اجتماعی وجود ندارد.

چگونه ذهنی آرام داشته باشیم؟ ذهن میمونی چیست؟

حرکت کنید و ثابت نمانید

ثابت شده‌است که حرکت فیزیکی، حافظه، عملکرد شناختی و عدم ابتلابه افسردگی را بهبود می‌بخشد. حتی وزنه زدن سبک، ورزش های هوازی و شنا!
در روزهایی که شانس ورزش کردن را ندارید، سعی کنید بدن خود را با تغییر بین ایستادن و نشستن مداوم در حین کار حفظ کنید. حتی انجام حرکات پروانه ای و یا پیاده روی در محل کار هم گردش خون را تنظیم می کند.

مدیتیشن و مدیریت انرژی

یوگا، تای چی و ماساژ دادن خود روش های خوبی برای شل کردن عضلات و ستون فقرات هستند.

حرکات ساده ورزشی را با یک سرچ در اینترنت می توانید به راحتی یاد بگیرید.

خواندن مقاله روبرو هم در این زمینه مفید است : فواید ورزش صبحگاهی و چند قانون مهم

دوش آب سرد

دوش آب سرد برای مدیریت انرژی بدن و بهبود آن مفید است. این ایده را ورزشکار حرفه‌ای هلندی ویم هوف که به طور مرتب در آب یخ حمام می‌کرد به محبوبیت رساند.
هوف چنین استدلال می‌کرد که سرما باعث می‌شود جریان خون بهتر شود و هوشیاری را بهبود می‌بخشد و با تمرکز ذهن‌‌تان بر خطر «واقعی» آب یخ انرژی شما بیشتر شود و در مسیر نوعی فعالیت بدنی و جسمانی می‌افتد. به جای آنکه درگیر هدف‌های غیر‌واقعی مثل داشتن عضلات ورزیده شکم یا راضی نگه داشتن رئیس‌تان باشد.

شکرگزاری و مدیریت انرژی

30 ثانیه یخ زدن را امتحان کنید. ناخوشایند است اما پس از آن بسیار هوشیارتر خواهید شد. البته روشن است که هر زمان که دچار استرس می شوید نمی توانید دوش آب سرد بگیرید.

خوب بخورید؛ آب بنوشید…

خواندن یک مقاله تازه در سایت بیشتر از یک نفر در مورد تغذیه می تواند مفید باشد:

برای تمرکز حواس چه بخوریم ؟ 

 غذاهای غنی از مواد مغذی بخورید که حاوی مقدار کافی ویتامین، مواد معدنی و مواد گیاهی باشند.

بدن و مغز خود را با نوشیدن آب کافی، خوردن پروتئین به اندازه کافی، سبزیجات و میوه‌ها، چربی‌های سالم و دیگر غذاهای سالم که بدن شما خوب هضم می‌کند، بهبود ببخشید.
شما بهترین فردی هستید که می تواند بگوید چه چیزهایی باید بخورد؛ اما تا می توانید سبک غذایی سالم برگزینید.

از کربوهیدرات و قند تا حد امکان خودداری کنید تا قند خون را بیش از اندازه بالا نبرید. در عوض میزان گلوکز خون خود را با خوردن کربوهیدرات و غذاهای غنی از فیبر حفظ کنید. چون برای مدیریت انرژی بدن لازم است.

سپاسگزار باشید…

شکرگزاری به شدت می تواند باعث بهبود انرژی بدن شما شود.

با سپاسگزار بودن، مهارت شادی بیشتر را یاد می گیرید. منفی بافی را با مقاله « چگونه افکار مثبت داشته باشیم » رها کنید و مثبت اندیش شوید.

اگر هر روز بتوانید یک کار از روی لطف و مهربانی انجام دهید، سطح انرژی شما بالا می رود. کمک به یک غریبه، نوشتن یک نامه سپاسگزاری برای یکی از عزیزان، هدیه دادن به بهترین افراد زندگی و قدرشناسی و تحسین دیگران می تواند از جمله این روش ها باشد.

تاثیر انجام این کارها، باعث تقویت روح شما خواهد شد.

شکرگزاری به شدت می تواند باعث بهبود انرژی بدن شما شود.

این مقاله را حتماً مطالعه گنید: شش راه برای افزایش رضایت از زندگی از پروفسور سانتوس

تازه باشید…

برای مدیریت انرژی بدن و بهبود آن در یک محیط متفاوت کار کنید، مسیر متفاوتی را برای رفتن به سرکار انتخاب کنید، به یک مکان جدید بروید، با افراد جدید ملاقات کنید، ذهن آگاهی را بیاموزید و یاد بگیرید در لحظه زندگی کنید.

دوش آب سرد در مدیریت انرژی

حتی زمانی که کارهای روزمره را انجام می‌دهید، سعی کنید به چیزهای جدید توجه کنید. کارهای جدید کنید (مثلاً‌این بار با دست چپ غذا بخورید!). برای افزایش سطح انرژی بدن، هر روز دستکم یک کار متفاوت انجام دهید.  مقاله روبرو را می توانید بخوانید و از آن الهام بگیرید: درس‌هایی از زندگی رونالدو؛ فوق ستاره خستگی ناپذیر

به طبیعت سلامی دوباره باید کرد!!

یکی از چیزهایی که باعث مدیریت بهتر انرژی بدن می شود، آشتی با طبیعت است. بودن در طبیعت و گوش دادن به صداهای طبیعی می‌تواند باعث آرامش شما شود. ممکن است سطح ویتامین D دریافتی شما از نور خورشید کم باشد. نور خورشید بیشتری دریافت کنید تا هورمون های شما تنظیم شوند. نور می تواند افسردگی را کاهش دهد و شما را سرحال نگه دارد.

همچنین داشتن یک حیوان خانگی می تواند باعث بهبود انرژی شما شود.

اگر امکان رفتن به طبیعت را ندارید،‌ حتی دیدن مستندهای حیات وحش به شما در زمینه مدیریت انرژی بدن کمک می کند.

آواز بخوانید، برقصید، بنویسید…

انجام بعضی کارهایی که فراموششان کرده ایم، می تواند دوباره به ما انرژی و خون تازه ای تزریق کند..

آواز خواندن یکی از کارهایی است که ثابت شده باعث کاهش استرس و بهبود میزان انرژی بدن می شود.
بنا بر تحقیق منتشر‌شده رویال کالج موسیقی، حتی آواز‌های معمولی «می‌توانند احساس خشنودی ایجاد کنند و اثر شفا‌بخش داشته باشند.»

ورزش و مدیریت انرژی بدن

دکتر مارک وینوود روان‌شناس از لندن می‌گوید: «آواز خواندن میزان هورمون‌های استرس در خون را کاهش می‌دهد».
آواز خواندن باعث فعال شدن «انتقال‌دهنده‌های عصبی مثبت مغز» می‌شود که به طور کلی باعث ایجاد تصاویر مثبتی در ذهن می‌شود که نتیجه آن احساس آرامش بیشتر است.

و شما راهکارهای دیگری ارائه دهید…

شما برای مدیریت انرژی بدن یا بهبود میزان آن چه کارهایی انجام می دهید؟
با دیگران در قسمت کامنت ها به اشتراک بگذارید. به این ترتیب به هم کمک می کنیم تا انرژی بیشتری داشته باشیم و در نتیجه کارهای بزرگتری انجام دهیم…


با یک اپلیکیشن فوق العاده، به سوی پاکسازی جسم و روان خود بروید و ازهرگونه آلودگی خود را رها کنید…

در مورد  اپلیکیشن آرامیا در لینک زیر بیشتر بخوانید:


آرامیا چیست؟ چه بود و چه می‌شود؟!

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه دربارهٔ «مدیریت انرژی بدن +راه های افزایش انرژی»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که مقاله براتون مفید و کاربردی بوده
    موفق باشید.
    بیشتر ازیک نفر…

اسکرول به بالا