سحرخیزان ثروتمند؛ سحرخیز بودن؛ رمز موفقیت!

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

سحر خیز بودن و صبح زود بیدار شدن یکی از ویژگی‌های مشترک انسان‌های موفق و ثروتمند است. شاید در این بین استثناهایی هم وجود داشته باشد، اما اگر نگاهی دقیق به زندگی افراد قدرتمند بیندازید، می‌بینید که سحرخیز بودن آنها ترک نمی‌شود.
یکی از گزینه‌هایی که در اکثر افراد موفق و ثروتمند به صورت کاملاً مشترک وجود دارد، سحر خیز بودن است.
سحرخیزی یکی از عوامل موفقیت است. بیدار شدن در اول صبح معجزه می‌کند؛ به زندگی نظم می‌بخشد و باعث می‌شود همیشه نسبت به افرادی که دیر بیدار می‌شوند، یک قدم جلوتر باشیم.

سحرخیزی

مطالعات علمی در مورد سحرخیز بودن چه می گویند؟

تمام افرادی که عادت سحرخیز بودن را به یک عادت دائمی تبدیل کرده‌اند، جز افراد ثروتمند و یا موفق در زمینه کاری خود هستند. مدیران اجرایی، ورزشکاران، هنرمندان و بسیاری از افرادی که به نظر اشخاص موفقی می‌رسند یک سلاح مخفی دارند که اغلب افراد از میزان فواید آن خبر ندارند. آن سلاح مخفی این است: سحرخیزی!
سحرخیزی یکی از موضوعاتی است که در اغلب فرهنگ‌ها به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم توصیه می‌شود. در فرهنگ ما نیز ضرب‌المثل‌هایی از قبیل «سحرخیز باش تا کامروا باشی» وجود دارد. لابد در بین افراد مسن‌تر و باتجربه‌تر هم دیده‌اید که می گویند: «روزی را اول صبح تقسیم می‌کنند».
درست هم می‌گویند. به‌خصوص اگر بتوانید از این سحرخیز بودن به بهترین شکل استفاده کنید؛ اما دلایل بسیاری باعث می‌شود که فراموش کنید می‌توانید روز خود را کمی زودتر آغاز کنید.

زندگی یعنی زنده بودن و زندگی کردن، نه خوابیدن!

مطالعات علمی نشان می‌دهد که نتایج کاری و فردی افرادی که سحرخیزند، نسبت به بقیه افراد هم رده خود به میزان قابل ملاحظه‌ای بالاتر و بهتر است. آن‌ها در زندگی احساس شادی و آرامش بیشتری را تجربه می‌کنند، یکی از مواردی که افراد ثروتمند خودساخته به آن پایبند هستند همین گام سحر خیزی و برنامه‌ریزی فردی است.

برخی از مزیت‌های علمی سحرخیزی را بخوانید

1. می‌توانید صبحانه‌ خوبی بخورید
وقتی سحرخیز باشید، می‌توانید صبحانه‌ای مقوی و کامل در بهترین ساعات شبانه روز میل کنید. این صبحانه سطح انرژی شما را بهبود ‌بخشد و به بدن کمک ‌کند تا غلظت گلوکز خون را تنظیم و در نتیجه حافظه بهتری در طول روز داشته باشید.
2. احساس می‌کنید زمان بیشتری قبل از شروع کار دارید
سحرخیزی تأثیرات منفی تمایل به خواب زیاد را که بر اساس پژوهش‌ها تا دو ساعت یا حتی بیشتر نیز طول می‌کشد، از بین می‌برد؛ بنابراین عملکرد حافظه، زمان واکنش، توانایی انجام عملیات اساسی ریاضی، هوشیاری، تمرکز و توجه را افزایش می‌دهد.
3. سحرخیز باش، بهتر مسائلت را حل کن!
بر اساس تحقیقات علمی صورت گرفته، افراد سحرخیز به نسبت افراد بیشتر، توانایی بیشتری برای حل مسائل دارند.
4. سحرخیز باش، خوشحال‌تر باش!
پزوهش های علمی بیان می‌کنند که «چکاوک‌ها» از «جغدها» خوشحال‌تر هستند. چکاوک‌ها کسانی هستند که صبح زود بیدار می‌شوند و جغدها، افراد شب زنده دارند!
چکاوک‌ها فعالیت‌های صبحگاهی را برنامه‌ریزی می‌کنند و سلامت ذهنی بهتر و شخصیت پایدارتر و باثبات‌تری دارند.
جغدها صبح‌ها دیر برمی‌خیزند و شب‌ها فعالیت می‌کنند. آن‌ها استعداد بیشتری برای افسردگی و استفاده از الکل و محرک دارند. احتمالاً استرس زیاد و سلامت عمومی کمتری دارند.

5. سحرخیز باش، بازدهی‌ات را زیادتر کن
در یک نظرسنجی مشخص شد، افراد سحرخیز عباراتی مثل «من زمانی را صرف مشخص کردن اهداف بلندمدت برای خودم می‌کنم» و «من احساس می‌کنم می‌توانم هر کاری را انجام دهم» را به نسبت افراد شب زنده دار، بیشتر بیان کردند.
6. ورزش صبحگاهی کن، چربی‌هایت را بسوزان
محققان می گویند کسانی که صبح‌ها زود از خواب بلند می‌شوند و با شکم خالی ورزش می‌کنند، 20 درصد بیشتر چربی می‌سوزانند و علاوه بر این اندورفین آزادشده برای شروع روز حال خوبی به آن‌ها می‌بخشد.

سحرخیزی

یک کتاب خوب برای سحرخیز بودن و بهترین بازدهی در صبح

برای برخی افراد امکان صبح زود بیدار شدن نیست. مثلاً افرادی که شب کار هستند و باید تا نزدیکی‌های صبح کار کنند.
آن‌ها به دلیل خوابیدن در ساعت نامناسب شبانه‌روز و یا به تناسب شغلی که دارند زود خوابیدن برایشان امکان پذیر نیست و صبح بیدار شدن، برایشان مثل کابوس و امکان ناپذیر است.
برای این افراد می‌توان راه کارهای دیگری را بیان کرد که در مسیر رشد و بهبود زندگی قرار بگیرند. این افراد می‌توانند عاداتی را برای خودشان ایجاد کنند که دستکم بخشی از مضرات دیر خوابیدن و عدم سحرخیزی را جبران کند.
می‌خواهم در اینجا یک کتاب خوب به شما معرفی کنم.
کتاب صبح جادویی به نویسندگی هال الرود.
موضوع این کتاب در نگاه اول شاید فقط نحوه بیدار شدن در صبح و سحرخیزی باشد، ولی پس از مطالعه این کتاب به ابعاد عمیق‌تر این کتاب پی خواهید برد.
شاید بتوان گفت که این کتاب نقطه شروعی برای بهبود شرایط زندگی فعلی‌مان باشد که با هدف به وجود آوردن عادات خوب؛ سعی در ایجاد انگیزه برای به کار بستن تمامی انرژی و افزایش بازدهی در طول مدت طولانی دارد.

صبح-جادویی

در این کتاب پاسخ این سؤالات را می‌گیرید:

  1. شروع راه موفقیت، در شرایط بحرانی چیست؟
  2. آدم‌های موفق چگونه صبحشان را شروع می‌کنند؟
  3. عادات افراد موفق چیست و چطور این عادات رو در خودمان ایجاد کنیم؟
  4. چطور عادات خوب را جایگزین عادات بد بکنیم؟
  5. چطور با شرایط اقتصادی بد، انگیزه خود را حفظ کنیم؟

در این کتاب فردی در ابتدای موفقیت و رشد شخصیتی و شغلی خود بوده است، ولی به ناگاه دچار تصادف شدیدی می‌شود و کل مسیر زندگی‌اش تغییر می‌کند و به بدترین حدی می‌رسد که یک انسان می‌تواند در زندگی خود تجربه کند. او در حالی که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، موفق می‌شود با ایجاد عاداتی خوب، موفق به رشدی بی نظیر ‌شود و رسالت زندگی خویش را دریابد. بعد از آن شروع به سخنرانی و آموزش در این باره می‌کند و بعد از مدت کوتاهی تبدیل به یک سخنران و نویسنده حرفه‌ای می‌شود. سپس تصمیم می‌گیرد به کمک افرادی که می‌خواهند رشد پیدا کنند برود و راه کارهای مختلفی به آنان آموزش ‌دهد.

صبح-عالی

یک شروع خوب برای صبح زود

در این کتاب یک شروع ساده، سبک و پرانرژی برای صبح پیشنهاد شده است که سطح انرژی شما را تا حد بسیار زیادی بالا می‌برد. برای شروع و ساختن یک روز عالی و پر انرژی آماده باشید.
مورد اول: در ابتدای صبح بعد از بیدار شدن یک لیوان آب بنوشید تا سیستم گوارش بدن شروع به کار کند.
مورد دوم: با ورزشی کوتاه و یا استحمام، انرژی بهتری به دست بیاورید.
مورد سوم: مروری از برنامه‌هایی که در طول روز پیش رو دارید انجام دهید.
مورد چهارم: به سراغ دیدن یک فایل آموزشی و یا مطالعه چند صفحه از کتابی که به شما در مورد رشد کاری‌تان کمک می‌کند بروید.
مورد پنجم: در انتها برای بالا بردن انرژی در طول روز، یک آهنگ انگیزشی انتخاب کنید و یا تمرین مدیتیشن انجام دهید.

مدت زمان اجرای هر قسمت به دلخواه شما می‌تواند تغییر کند.

برخی از افراد سحرخیز و مشهور دنیا

می‌توانیم تعداد زیادی از افراد موفق را به شما معرفی کنیم که عادت سحرخیز بودن دارند و صبح زود از خواب برمیخیزند.

آنتونی رابینز؛ سخنران انگیزشی

آنتونی رابینز یکی از پیشگامان عرصه موفقیت و بهبود رفتارهای فردی است. او هر روز رأس ساعت 4 بیدار می‌شود. آقای رابینز، اول صبح خود را «ساعت قدرت» خود می‌نامد. آقای رابینز می‌گوید دلیل اصلی انرژی‌ای که دارد، تمرکز دائمی و موفقیت‌هایش بدلیل کارهایی است که اول صبح‌ها انجام می‌دهد. او بعد از بیدار شدن بلافاصله در داخل استخر آب گرم و سرد می‌پرد. این کار، بدن و دستگاه عصبی او را بیدار می‌کند. سپس مدیتیشن می‌کند و برنامه روزانه‌اش را چک می‌کند.برای اینکه به صورت کامل از زندگینامه آقای رابینز سر در بیاورید به لینک زیر بروید:

استیو جابز

آقای «اپل» صبح‌ها به ارزیابی دوباره کارها و اهداف خود می‌پرداخت. او ساعت 4 و سی دقیقه از خواب بیدار می‌شد.
آقای جابز در سخنرانی خود در دانشگاه استنفورد، گفت: در 33 سال گذشته، هر روز صبح به آینه نگاه کرده‌ام و از خودم پرسیده‌ام: «اگر امروز آخرین روز زندگی من بود، آیا کاری که امروز می‌خواهم انجام دهم را انجام می‌دادم؟»
وقتی چند روز جواب این سؤال منفی باشد، متوجه می‌شوم که باید چیزی را تغییر دهم.

تیم کوک، مدیرعامل اپل

این غول تکنولوژی به سحرخیزی مشهور است. آقای کوک هر روز صبح حوالی ساعت 4 صبح از خواب بیدار می‌شود، به باشگاه ورزشی می‌رود، صبحانه می‌خورد، ایمیل‌هایش را چک می‌کند و در نهایت به دفتر کار خود می‌رود.

بیل گیتس؛ آقای مایکروسافت

بیل گیتس، رئیس شرکت مایکروسافت و مرد 83 میلیارد دلاری جهان، ساعت 4 و سی دقیقه از خواب بیدار می‌شود.
او روز خود را با یک ساعت دویدن روی تردمیل (تقویت جسم) شروع می‌کند و همزمان دوره‌های آموزشی را نگاه می‌کند (تقویت ذهن).

دکتر دی پاک چوپرا

دیپاک چوپرا که بیش از 40 کتاب در زمینه معنویت تا سلامتی نوشته است، می‌گوید: «من هر روز صبح ساعت 4 بیدار می‌شوم. به مدت دو ساعت مدیتیشن می‌کنم. این بخشی از برنامه روزانه من است. این کار مرا در سراسر روز سرحال نگه می‌دارد»
و هزارن نفر دیگر…

سحرخیزی

تنبلی، اهمال کاری یا پشت گوش انداختن

خیلی از ما انسان‌ها در زندگی عادی خودمان فعال و پر انرژی هستیم، ولی به قول معروف حال انجام خیلی از کارها را نداریم!
اهمال کاری و تنبلی می‌کنیم و کارها را پشت گوش می‌اندازیم.
نتیجه این می‌شود که به نتیجه دلخواه خودمان دست پیدا نمی‌کنیم.
در این مواقع می‌توانیم از یک تکنیک ساده و عملی استفاده کنیم؛
تکنیک 5 دقیقه:
فقط 5 دقیقه آن کار را انجام بدهید. بعد در نزدیکی اتمام آن دوباره 5 دقیقه دیگر و همین‌طور می‌توانید مدت زمان بیشتری انجامش بدهیم. از کارهایی که در این زمان می‌توانید انجام بدهید این است که در زمان رسیدن به آن کار مثل از خواب بیدار شدن وقتی دستمان را به سمت گوشی می‌بریم فقط به خودمان تلقین کنیم و بگوییم «کافیه! وقتشه بلند شوم و انجامش دهم!» همین یک کلمه ساده می‌تواند کمک کند تا آن کار را به سادگی انجام دهید.

 اهمال کاری‌هایتان را یادداشت کنید

 چند کاری که همیشه در انجام آن‌ها اهمال کاری می‌کنید را یادداشت کنید و از خود این سؤالات را بپرسید:
من چه کارهایی می‌توانم بکنم تا در زمان برخورد با این موضوع دچار اهمال کاری نشوم؟
من چه راه‌کارهایی برای انجام این کار دارم و چه طوری می‌توانم بهتر عمل بکنم؟
آیا این کار به من احساس خوبی انتقال می‌دهد یا بد؟
بعد از پرسیدن چنین سؤال‌هایی که ذهن به دنبال جواب‌های منطقی برای آن‌ها می‌گردد، در واقع خودمان جواب و راه کارها را پیدا می‌کنیم و به دنبال بهبودی فرایند عمل می‌کنیم.

و کلام آخر، یک توصیه دوستانه!

برای تمام افرادی که تمایل به سحرخیز بودن دارند و علاقه به اینکه در زندگی و کارهای خودشان بتوانند رشد کافی کنند و بتوانند به تمامی ظرفیت‌های خود دست پیدا بکنند و آن‌ها را پرورش دهند یک پیشنهاد ساده داریم.
سحرخیز بودن را برای خود به صورت یک عادت دایمی در بیاورند و آن را جزوی جدا نشدنی از زندگی خود کنند. اگر امکان بیدار شدن و سحرخیز بودن برای آن‌ها در اولین روزها به نظر سخت و نشدنی هست، دلیلی بر غیرممکن بودن آن نیست.
کافی است که ساعتی که همیشه از خواب بیدار می‌شوند را مبدأ قرار دهند و بعد از آن هر روز و یا هر هفته 1 ساعت زمان بیدار شدن را به عقب بکشند تا به ساعت مخصوص خود برسند. این نکته را یاد اوری می‌کنم که میزان خواب برای هر فردی متفاوت است. ولی استانداردان که توسط پزشکان مورد تأیید است بین ساعات 4 تا 7 است.

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ دیدگاه دربارهٔ «سحرخیزان ثروتمند؛ سحرخیز بودن؛ رمز موفقیت!»

  1. خیلی ممنون از نکات خوبی که به اشتراک گذاشتید حتما از روش آخر شروع میکنم و یک ساعت از ساعت همیشگی بیدار شدنم ساعت کوک میکنم

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که اهل مطالعه مقالات آموزشی هستید؛ تبریک به شما
    رضایت و همراهیتون باعث افتخار ماست؛ ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
    بیشتر ازیک نفر

اسکرول به بالا