ورزش تمرکز ذهن؛ 5 تمرین تازه و کاربردی!

سرفصل های مهم این مقاله

ورزش تمرکز ذهن؛ 5 تمرین تازه و کاربردی!

شما تنها نیستید؛ این روزها اغلب آدم‌ها حواس‌پرت هستند! احتمالاً برای شما هم پیش آمده: «به منظور انجام کاری وارد یک اتاق می‌شوید و بعد می‌ایستید، گیج و کمی منفک هستید و متوجه می‌شوید که کاملاً فراموش کرده‌اید چرا آنجا هستید!!». بعله! شما تنها نیستید…!

در این عصر تازه، حواس‌پرتی‌های فراوان داریم و برای مبارزه با آن خود را به سلاح‌های خوب مجهز نکرده‌ایم! بنابراین در این جنگ نابرابر محکوم به شکستیم اگر مهارت‌های مقابله با حواس‌پرتی را یاد نگیریم و ورزش‌ تمرکز ذهن را جدی نگیریم.

بنابراین خبر خوب این است که اگرچه‌ حواس‌پرت‌تر شده‌ایم، اما علم هر روز راه‌های تروتازه و جذابی پیش رویمان می‌گذارد. پس نگران نباشید….! با این چند ورزش تمرکز ذهن آشنا شوید!

ورزش های تمرکز ذهن -سلاح به اندازه کافی دارید؟

 

ورزش تمرکز ذهن؛ پژوهش‌ها چه می‌گویند؟

بد نیست برای شروع مقاله، به نتایج یک پژوهش نگاه کنیم. (منظورم این پژوهش است که نتایجش توسط مجله تایم منتشر شده است)

جالب است بدانید طی آزمایش روی 2000 داوطلب، مشخص شد میانگین طول میزان توجه و تمرکز از سال 2000 به این طرف، 30 درصد کاهش یافته است و از 12 ثانیه به تنها 8 ثانیه رسیده است! باور نکردنی است که ما تنها 8 ثانیه می توانیم روی یک چیز تمرکز کنیم! درست مثل یک ماهی!!! (البته نمی‌دانم اینکه می‌گویند ماهی‌ها فقط 8 ثانیه حافظه دارند، درست است یا خیر!)

بخشی از نتایج این تحقیق در عکس زیر پیداست:

تحقیق در مورد تمرکز و ورزش های تمرکز ذهنی

بسیار خب! گفتیم زمانه تغییر کرده است. در شرایط جدید باید تمرینات جدید را هم یاد بگیرید و سلاح های خود را دائماً به روز کنید. حواس پرتی و نداشتن تمرکز ذهنی واقعیتی است که نباید آن را انکار کنیم. بلکه باید بپذیریمش و مشتاقانه مهارت تمرکز ذهن را یاد بگیریم و ورزش تمرکز ذهن انجام دهیم.

در اینجا پنج تا از ورزش‌های تمرکز ذهن وجود دارد: اما قبل از آن باید ببینیم اصلا چرا تمرکز ذهن ما به هم می‌ریزد؟ در مقاله چطور حواسمان را جمع کنیم  دلایل نداشتن تمرکز و حواس پرت بودن را برایتان شرح داده‌ام. همچنین در مورد اهمیت ورزش تمرکز ذهن و تمرکز حواس بخوانید:

اهمیت ورزش تمرکز ذهن و حواس؛ 3 دلیل مهم!

به این دلایل، تمرکز ذهن مهم است و باید برایش تلاش کنیم:

  • توان و انرژی مغز ما محدود است و باید آن را به طور بهینه مصرف کنیم، حواس پرتی، این اجازه را به ما نمی‌دهد؛
  • کارهایی که با ذهنیت عمیق و با تمرکز کامل انجام شود، معمولاً نتایج بهتری به بار می‌آورد؛
  • حواس جمع و تمرکز بالا باعث می‌شود با احتمال بالاتری به اهداف و آرزوهایتان برسید
  • و…

5 ورزش تمرکز ذهن که موثر و کاربردی هستند!

حالا به سراغ تمرین‌های ساده ولی کاربردی تمرکز ذهن برویم.

1- پیروزی‌های کوچک به دست بیاورید

با تمرین تمرکز روی چیزهای کوچک در زمان‌های کوچک شروع کنید. مثلاً اول به مدت 8 ثانیه امتحان کنید. سپس یک دقیقه و سپس بازه زمانی 5 دقیقه‌ای را بدون حواس‌پرتی تمرکز کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که کودکان، خلاقیت را با تمرکز بر جزئیات کوچک اطرافشان می‌بینند. این کار باعث بهبود تمرکز آن‌ها در بازی می‌شود.

حالا چه‌کار کنیم؟

یک کار مانند فکر کردن به آینده، برنامه‌ریزی، خواندن یک مقاله یا طراحی استراتژی کلی یک پروژه را انتخاب کنید. یک زمان واقعی را تعیین کنید که بتوانید به طور کامل در آن کار شرکت کنید. تایمر خود را تنظیم کنید و تنها همان کار تعیین‌شده را بدون هرگونه حواس‌پرتی دیگر انجام دهید. هرگونه نوتیفیکیشن گوشی‌تان را هم ببندید تا در آن مدت زنگ نخورد و عوامل حواس‌پرتی را مسدود کنید.

بهتر است تایمر را ابتدا برای زمان‌های خیلی کوتاه تنظیم کنید. مثلاً 10 دقیقه. هر روز این تایم را افزایش دهید. ببینید می‌توانید تا 90 دقیقه بالا بروید. 90 دقیقه، حداکثر زمانی است که شما کار تمرکزی کنید و سپس استراحت فیزیکی و ذهنی داشته باشید.

تمرکز ذهن و ورزش های مربوط به آن

 

2- نور شمع برای تمرکز!

برای تمرکز ، باید چیزی برای ثابت کردن نگاه خود پیدا کنید، چیزی که هر ذهنی را به سوی خودش جلب می‌کند. همه ما شیفته آتش و نور هستیم. (آتش درست مثل اوقاتی که دور آتش در کویر نشسته‌اید و سیب زمینی آتشی میل می‌کنید و یکی حافظ‌خوانی می‌کند) غده پینه آل (Pineal gland) ما با نور تحریک می‌شود و اگر آن را تحریک نکنید، کم کم ضعیف می‌شود.

حالا چه کار کنیم؟

 یک شب پس از آمدن از سرکار، چند لحظه در یک اتاق تاریک بنشینید و یک شمع روشن کنید. روی یک صندلی در حدود شش قدم دورتر از شمع بنشینید و بر نور ضعیف سوسو زننده روبروی خود تمرکز کنید. سعی کنید در مورد چیز دیگری جز نور شمع فکر نکنید. اگر ممکن است این کار را تا پنج دقیقه انجام دهید.

ورزش های تمرکز ذهن - تمرین با شمع

اجازه دهید اینجا یک پرانتز باز کنیم!

قبل از اینکه سراغ تمرین شماره 3 برویم، بیایید یک فیلم جالب در مورد تمرکز ببینیم. راستی آخرین باری که ده دقیقه هیچ کاری نکردید کی بوده؟ سخنرانی جذاب اندی پادیکامب را ببینید!

3- به «ذن» سلام کنید!

ذن مکتبی در مذهب بودایی است که تأکید فراوانی بر تفکر لحظه به لحظه و ژرف نگری به ماهیت اشیا، جانداران و… به وسیله تجربه مستقیم دارد.  ذن یکی از ورزش های تمرکز ذهن خیلی خوب و کاربردی است. حتماً بیشتر با آن آشنا شوید و بیشتر در موردش بخوانید. با این کار یاد می‌گیریم چگونه تمرکز را بالا ببریم.

حالا چه کار کنیم؟

با یادگیری ذن به راحتی تمرکز شما بهبود می یابد. البته برخی افراد ذن را با مدیتیشن اشتباه می گیرند. این دو فلسفه، دو فلسفه جدا هستند. برای یادگیری ذن، آن را در اینترنت جستجو کنید.


تمرین های بیشتری برای تمرکز می خواهید؟ لینک روبرو را باز کنید: تمرین های افزایش تمرکز


تمرین ذن برای ورزش های تمرکز ذهن

4- آینه انگیزاننده!

ساده‌ترین شکل تمرکز، برقراری ارتباط چشمی با فرد دیگر و درک یک ارتباط عمیق‌تر است. حس اعتمادبه‌نفس و آرامش در تمام سلول‌های بدن شما در طول آن لحظه پخش می‌شود. تمرین پیدا کردن آرامش درونی‌تان می‌تواند به راحتی انجام شود.

حالا چه‌کار کنیم؟

با ایستادن در مقابل آینه، دو علامت را در یک سطح با چشم‌های خود درست کنید و آن‌ها را به‌عنوان دو چشم انسان تصور کنید که به شما نگاه می‌کنند. تمام افکار شما باید متمرکز بر نگاه داشتن سر خود و اجتناب از افکار دیگر در ذهن باشد. حالا سر، چشم‌ها و بدن خود را باز نگه دارید، فکر کنید که شما به یک فرد قابل‌اعتماد نگاه می‌کنید، کسی که عمیقاً دوستش دارید. نفس عمیق خود را در مقابل آینه تمرین کنید.

تمرین آینه - ورزش های تمرکز ذهن

5- شمارش متمرکز

در ادامه مقاله تمرین‌های تمرکز حواس و تمرین شماره 5 همراه هستید. شمارش، ساده‌ترین شکل از تمرکز درمانی و افزایش تمرکز و کنترل ذهن است. این نه‌تنها توانایی شما را برای تمرکز در یک کار واحد افزایش می‌دهد، بلکه با آن می‌توانید قابلیت ارتجاعی ذهنی خودتان را افزایش دهید. با این روش تمرکز حواس، توانایی ذهنی‌تان را ارتقا بدهید.

چه‌کار کنیم؟

یک صفحه تصادفی از مجله یا کتاب را باز کنید. شروع به شمردن کلمات در یک صفحه آن کنید. آن‌ها را دوباره بشمارید تا مطمئن شوید که اولین شمارش را درست انجام داده‌اید. حالا شمردن کلمات در صفحه بعدی را شروع کرده و آن‌ها را از بند اول بشمارید. اضافه کنید. سعی کنید این کار را برای کل کتاب انجام دهید.

اگر می‌خواهید کتاب یا درس بخوانید و تمرکز ندارید، لازم است این مقاله را مطالعه کنید:

راه‌های مرحله‌به‌مرحله برای افزایش تمرکز در مطالعه!

اگر هم فرزندی دارید که فکر می کنید، تمرکز کافی ندارد، این مقاله را مطالعه کنید:

راه‌حل‌های ساده، موثر و 11 تمرین تمرکز برای کودکان

 

شمارش معکوس - ورزش های تمرکز ذهن

 

و در آخر؛ برای تمرکز ذهن، چه بخوریم؟

ما می‌دانیم که ورزش های تمرکز ذهن و تکنیک های مدیریت ذهن در ابتدا آسان نخواهد بود. برای اینکه یک مکمل به این ورزش‌ها بیفزایید بهتر است بدانید برای تمرکز ذهن باید چه غذاهایی بخورید. یک مقاله کامل در این زمینه برای شما در سایت بیشتر از یک نفر منتشر کرده‌ایم. پس همین حالا می‌توانید آن را باز کنید و بخوانید: برای تمرکز حواس چه بخوریم ؟ 

 

سخن پایانی مقاله ورزش تمرکز ذهن

همانطور که خواندید، در این مقاله 5 تمرین ساده ولی کاربردی برای تمرکز بیشتر ذهن شما بیان کردیم. همچنین در تصویر زیر می‌توانید خلاصه این مقاله را ببینید. لطفاً نظر یا پیشنهاد و یا اگر تمرین دیگری سراغ دارید، برای ما در قسمت کامنت‌ها بنویسید.

ورزش های تمرکز ذهن

 

معرفی یک کتاب خوب برای تمرکز!

حالا که با تمرین‌های خوبی برای تمرکز آشنا شدیم، وقتش رسیده یک کتاب بسیار خوب و کاربردی هم در این زمینه معرفی کنم. «کتاب تمرکز». کتاب تمرکز که عکس آن را در زیر می‌بینید، نوشته آقای دنیل گولمن  (Daniel Golman) روانشناس مطرح آمریکایی است. کتاب تمرکز (با نام کامل: Focus: The Hidden Driver of Excellence ) کتاب مطرحی در سراسر جهان است و خودِ آقای گولمن هم فردی شناخته شده و معتبر.

در پشت جلد کتاب نکته جالبی نوشته شده است. «تمرکز» مانند یک عضله است که نیاز به پرورش و تمرین دارد. شما باید تمرین و کار و تلاش کنید تا آن را پرورش دهید. تکنیک‌های عملی و کاربردی این کتاب به شما کمک می‌کند تا روی قوای تمرکزتان کار کنید، ضمن آنکه داستان‌ها و موضوعات دیگر هم هست که در مسیر موفقیت، می‌تواند عصای دستتان شود.

در کتاب «تمرکز» از تست‌های علمی، مقالات معتبر و آزمون‌های استاندارد بهره گرفته شده و به شما آموزش داده می‌شود که با کمک همین تمرینات تخصصی می‌توانید در کسب و کار، هنر، تحصیل، ورزش و زندگی موفق شد.

کتاب تمرکز برای ورزش تمرکز ذهنی

 

چطور تمرینات بیشتری برای تمرکز و تقویت حافظه و ذهن یاد بگیریم؟

 تقویت حافظه و هوش اگرچه کار یکی دو روز نیست، اما یادگیری‌اش بسیار آسان است. یعنی اگر شما به صورت اصولی و علمی بهترین تکنیک‌های تمرکز ذهن را یاد بگیرید، تنها با تمرین و تکرار می‌توانید چنان بر ذهن خود مسلط باشید که مهارت یادگیری‌تان را واقعا بهبود ببخشید و هرچیزی را سریع‌تر و موثرتر یاد بگیرید.

روی تصویر زیر کلیک کنید و با تمرین‌های بیشتری برای تمرکز و توجه آشنا شوید:

دوره توجه و تمرکز | ورزش تمرکز ذهن

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۸ دیدگاه دربارهٔ «ورزش تمرکز ذهن؛ 5 تمرین تازه و کاربردی!»

  1. سلام یه بخشی تو سایت وجود داره در حساب کاربری به نام علاقه مندی ها اما من توی دوره ها و مقالات این بخش رو پیدا نکردم که به لیست اضافه کنم آیا این سکشن توی سایت ایجاد شده؟

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که همراهمون هستید؛ این بخش در حال راه اندازی می باشد.
    بیشتر ازیک نفر

اسکرول به بالا