11 تکنیک کاربردی برای افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران

سرفصل های مهم این مقاله

11 تکنیک افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران

افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران راهی عالی برای یک زندگی شادتر و موثرتر است. اگر اعتماد به نفس کافی نداشته باشید، بسیاری از فرصت‌ها را از دست می‌دهید. همچنین ممکن است بسیاری از افرادی که فرصت طلب هستند، از کمبود اعتماد به نفس شما سو استفاده می‌کنند! به نظر شما با افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران چه چیزهایی به دست می‌آوریم و با نداشتنش چه چیزهایی از دست خواهیم داد؟

 

افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران از چه چیزهایی جلوگیری می‌کند؟

اعتماد به نفس نداشتن باعث می‌شود خیلی چیزها را از دست بدهیم. موافقید چند نمونه از نتایج اعتماد به نفس نداشتن را با هم بخوانیم؟

افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران از چه چیزهایی جلوگیری می‌کند؟

 

1. ممکن است موقعیت‌های شغلی زیادی را از دست بدهیم

وقتی اعتماد به نفس نداشته باشیم، ممکن است اصلاً از وجود موقعیت‌های شغلی جذاب و پولساز خبردار نشویم. حتی امکان دارد خودمان را در حد و اندازه این شغل‌ها نبینیم؛ اما وقتی کمی دقت کنیم، می‌بینیم کسانی که عهده دار شغل‌های رؤیایی هستند لزوماً افراد عجیب غریبی نیستند. آن‌ها فقط با تمرین، باعث افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران شده‌اند.

 

2. درگیر تعارفات ناخواسته می‌شویم

خیلی از مواقع به دلیل خجولی یا کمبود اعتماد به نفس، درگیر تعارفات بیجا و ناخواسته می‌شویم. نمی‌توانیم نه بگوییم. دیگران بر ما مسلط می‌شوند. در حقیقت پلکانی می‌شویم برای بالا رفتن دیگران.

 

3. از مشکلات فرار می‌کنیم و در دور باطل گیر می افتیم!

کمبود اعتماد به نفس باعث می‌شود به جای حل مسائل، به فکر پاک کردن صورت مسئله باشیم. با افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران از چرخه باطل زندگی خارج می‌شویم. سپس درهای زیادی به روی ما گشوده خواهد شد و زندگی تازه‌ای خواهیم داشت.

 

4. از نظر روانی، خوشحال و شاد نیستیم

وقتی اعتماد به نفس نداشته باشیم، اسیر خواسته‌های دیگران شویم، در دور باطل بیفتیم، قاعدتاً شادی و سرزندگی‌مان کاهش می‌یابد؛ اما نگران نباشید. همیشه می‌توانیم با افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران، جبران مافات کنیم. فقط تا وقتی دیر نشده اقدام ضروری است. همچنین ممکن است حرف‌های ناگفته درون‌مان و احساساتی که قدرت ابرازشان را نداشته‌ایم به نفرت، اندوه و گاه حقارت تبدیل شود.

 

چند راه خوب برای افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران

 

چند راه خوب برای افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران

شما که نمی‌خواهید دست‌هایتان در هنگام دست دادن به کسی یخ باشد و حس بدی را منتقل کند؟ نمی‌خواهید رنگتان در مواجهه با افراد پرجسارت مثل گچ سفید شود؟ دوست ندارید دهانتان مثل کویرلوت خشک شود؟ شاید این‌ها ریشه فیزیولوژیکی هم داشته باشد، اما اغلب به دلیل کمبود اعتماد به نفس و خجولی است!

 

1- احساسات خود را بشناسید و آن‌ها را کنترل کنید (نه از بین ببرید)

قبل از اینکه کاری کنید، باید خودتان را خوب بشناسید. اعتماد به نفس را در وجود خود پیدا کنید، بدون اینکه از آن فرار کنید! شما باید کاملاً احساسات خود را بشناسید تا بدانید با خودتان چند چندید!

بعد از اینکه احساسات خود را شناختید، باید سعی کنید در مواقع حساس آنها را به بهترین شکل مدیریت کنید.

مثلاً یاد بگیرید وقتی عصبانی هستید نفس عمیق بکشید، صبور باشید و تلاش کنید عمق ناراحتی‌تان را کاهش دهید. یا اینکه آنقدر تمرین کنید تا اول فکر کنید و سپس بتوانید واکنش نشان دهید. واکنش صحیح نه فقط موقع ناراحتی بلکه در مواقع خوشحالی هم مهم است. مدیریت هیجانات مثبت و منفی رفتار منجر به ابراز منطقی احساسات می‌شود.

 

2- طرف مقابلتان را به خوبی بشناسید و هدف‌هایتان را تعریف کنید

برای افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران باید طرف مقابلتان را کاملاً بشناسید. شما قرار است با او مواجه شوید. در چنین شرایطی با اعتماد به نفس بیشتر ظاهر می‌شوید. با خودتان صادق باشید؛ تا اینجا احساس خود را شناختید، آن را کنترل و مدیریت کردید و حالا باید بتوانید با شناخت هدف خود از ابراز احساس‌تان، ارتباط مؤثری را با دیگران شکل دهید.

مثلاً اگر در یک قرار کاری، دوستتان دیر کرد، ترجیح می‌دهید خشم را در خودتان بریزید و دق و دلی‌تان را سر خودتان خالی کنید؟ به نظر شما بهتر نیست به او تذکر بدهید، رفتار بدش را گوشزد کنید و بخواهید بدانید واقعاً برای او چه مشکلی پیش آمده که دیر کرده است؟

بنابراین یک راه خوب این است: هر احساسی دارید ابراز کنید! نترسید!

 

3- احساس ضعف نکنید. قدرتمند باشید

اگر در مقابل کسی احساس ضعف می‌کنید یعنی اعتماد به نفستان کم است. دلیل ضعف شما چیست؟ خوشتیپ تر است؟ بهتر حرف می زند؟ نقصی در بدنتان دارید که از مسخره شدن می‌ترسید؟ خیلی‌ها از مشکلات زیادی رنج می‌برده‌اند اما با تمرین توانسته‌اند اعتماد به نفسشان را افزایش دهند.

از چرچیل و مستربین و الویس پریسلی یاد بگیرید! آن‌ها همه لکنت زبان داشته‌اند؛ اما اعتماد به نفسشان فوق العاده بود.

محصول فوق العاده شهامت رفع خجولی و افزایش اعتماد به نفس را تهیه کنید: 

محضول فوق العاده شهامت رفع خجولی و افزایش اعتماد به نفس

 

4- هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد

اگر می‌خواهید در مقابل دیگران مشکلی را بازگو کنید، موقعیت شناس باشید. قبل از حرف زدن فکر کنید تا دیگران بیشتر روی شما حساب کنند. وقتی دیگران به حرف‌های شما اهمیت بدهند، اعتماد به نفس‌تان خود به خود بالاتر می‌رود. پس اگر طرف مقابل شما عجله دارد، حواسش پرت است و یا کاری برایش پیش آمده، سکوت کنید و بیهوده ارزش خود و کلام‌تان را پایین نیاورید.

 

5- صحبت کردن را با خود تمرین کنید

قبل از اینکه با کسی حرف بزنید، بارها و بارها در خانه با صدای بلند تمرین کنید. اصلاً این را عادت روزانه کنید. این کار نوعی برنامه‌ریزی غیرمستقیم است که از آشفتگی در مقابل جمع جلوگیری می‌کند و باعث افزایش اعتماد به نفس‌تان در مقابل دیگران می‌شود. وقتی مسیر حرف‌هایتان را بدانید، اعتماد به نفس و کنترل بیشتری در مقابل دیگران خواهید داشت. با صدای بلند حرف بزنید اما شمرده و آرام. از هیچ‌کس و هیچ‌چیز نترسید. خجالت نکشید. شما بهترین هستید.

به نظر شما چرا در مقابل دیگران ممکن است بترسیم؟ همه چیز از افکار منفی شروع می‌شود.

این چرخه را ببینید:

چرخه ترس ها در افزایش اعتماد به نفس مقابل دیگران!

 

6- حسابی روی زبان بدنتان کار کنید

ارتباطات غیرکلامی مثل زبان بدن و حالات صورت در نشان دادن اعتماد به نفس اهمیت بسیار زیادی دارند. تماس چشمی در ارتباطات معجزه می‌کند. وقتی با آرامش و مهربانی به افراد نگاه می‌کنید، دیگران به شما اعتماد می‌کنند و نتیجه اعتماد و راحتی آنها، بالا رفتن اعتماد به نفس شماست.

 

7- احساس راحتی کنید اما نه هر جایی

تا جایی که می‌توانید دیگران را در عین صمیمیت با اسم کوچک صدا بزنید، در هنگام صحبت کردن به آنها نگاه کنید، همیشه لبخند بزنید و سعی کنید فردی مثبت باشید و این انرژی خوب را در ظاهرتان نیز نشان بدهید.

 اگر به زمین نگاه کنید و از تماس چشمی پرهیز کنید، خجول و بی اعتماد به نفس به نظر می‌رسید. صاف و شق و رق راه بروید. برای تمرین جلوی آینه بایستید و بهترین حالاتتان را کشف کنید.

به حالات چهره خود هنگام خشم، ناراحتی یا دیدن و شنیدن چیزی چندش‌آور دقت کنید و ببینید واکنش‌های صورت و بدن‌تان به خوبی احساسات درونی‌تان را منعکس می‌کند؟

بعضی مواقع زبان بدن و ابزارهای غیرکلامی ارتباطات، دقیقاً احساسات و نظرات درونی افراد را آشکار نمی‌کنند و این مسئله موجب سوءتفاهم می‌شود. پس شناسایی حرکات و حالات صورت و بدن گام مؤثری در بهبود ارتباطات و در نتیجه افزایش اعتماد به نفس شماست. اگر در برابر دیگران واکنش‌های دقیقی داشته باشید، می‌توانید با اعتماد به نفس بیشتری با آنها معاشرت کنید.

 

8- شنونده خوبی باشید

اگر خواهان افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران هستید، باید شنونده خوبی باشید. در این صورت باید با آرامش و صبر به دیگران گوش کنند و در مواقع مناسب تأیید بدهند و عبارات دوستان بیان کنند.

این به معنای موافقت بی چون و چرا و دائمی نیست! بلکه به معنای درک متقابل است. وقتی به دیگران گوش می‌کنید، باید به آنها نشان بدهید که برایشان ارزش و اهمیت قائل هستید.

اگر هم با طرف مقابل مخالفید باید به آرامی و منطقی مخالفت کنید. باید به آنها نشان دهید حتی در صورت مخالفت یا انتقاد، موقعیتشان را درک می‌کنید. قوی باشید. نشان دهید که بدون به کرسی نشاندن حرفتان، می‌توانید قاطعانه صحبت کنید.

 

9- سفید سفید یا سیاه سیاه نگاه نکنید!

بعضی‌ها معتقدند یا سفید یا سیاه. دیدگاه سفید و سیاه شما را در محدودیت نگهم یدارد. واقعیت این است که بسیاری از مفاهیم زندگی نسبی هستند. بنا به اقتضای موقعیت، نتایج، رفتارها و کیفیت ارتباطات متفاوت خواهد بود. قضاوت‌های کلی می‌تواند اعتماد به نفستان را کم کند.

انعطاف‌پذیر باشید، وسواس و لجاجت برای رسیدن به نظرات شخصی ثابت را کنار بگذارید و بپذیرید که گاهی باید به جریان سیال زندگی دل بسپارید. مثلاً وقتی با یک قضاوت کلی میگویید: «تو همیشه خدا شلخته و نامنظمی» اعتماد به نفس طرف مقابل را هم داغون می‌کنید.

افزایش اعتماد به نفس مقابل دیگران و نزد بقیه چگونه امکان پذیر است؟

 

10- به جای «اما» از «و» استفاده کنید

«اما» واژه مناسبی نیست! اگر صدبار از یک نفر تعریف کنید اما در انتها یک «اما» اضافه کنید، همه تعاریفتان را زیر سؤال برده‌اید. «اما» کلمه دلهره آوری است.

برقراری ارتباط خوب با دیگران و محبوبیت میان آنها باعث شکل‌گیری اعتماد می‌شود و این انرژی مثبت اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد. اگر می‌خواهید در مقابل دیگران اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید از به کار بردن کلمه «اما» بپرهیزید و به جای آن از «و» استفاده کنید.

این دو جمله را مقایسه کنید:

  • «امروز کلی کار کردی اما خب گزارش رو برام نفرستادی!»
  • «از کار امروزت راضی هستم و فقط مونده گزارشت رو برام ارسال کنی»

می‌بینید که جمله دوم بار مثبت‌تری دارد.

  • «دوچرخه سواریت عالیه، اما تعادل نداری!»
  • «دوچرخه سواریت عالیه و فقط باید روی تعادلت بیشتر کار کنی»

 

سخن پایانی مقاله افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران

اگر می‌خواهید اعتماد به نفستان زیاد شود، در راستای افزایش اعتماد به تنفس دیگران هم بکوشید. رشد همه ما به همدیگر وابسته است. ضمن تلاش برای توسعه ویژگی‌های مثبت فردی، در پی رشد و موفقیت دیگران نیز باشید. زندگی گروهی ما به اندازه زندگی فردی ما مهم است. افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران درست مثل تمام ویژگی‌های خوب دیگر، دست‌یافتنی است و تنها به تمرین و تکرار و تلاش نیاز دارد.

​​​​

توصیه پایانی ما، آینده بهتری برای شما رقم می‌زند…!

بسته فوق‌العاده کاربردی «اعتماد به نفس» را تهیه کنید و اثرات عمیق و بزرگش را ببینید.!

آرمان مهراوران

آرمان مهراوران

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴۰ دیدگاه دربارهٔ «11 تکنیک کاربردی برای افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که محتوا براتون کاربردی بوده است؛ امیدواریم در ادامه نیز بتوانیم با محتوایی مفید همراهتون باشیم.
    بیشتر ازیک نفر

  2. ازکلمه اما خیلی استفاده میکردم با خوندن این مقاله سعی میکنم از و استفاده کنم
    واقعا دمتون گرم تیم بیشترازیک

  3. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که تو جمع بیشتر ازیکی ها هستید و اهل آموزش؛ ممنوینم بابت همراهیتون.
    بیشتر ازیک نفر

  4. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که اهل مطالعه مقاله هستید؛ امیدواریم در فرصت های بعدی نیز در خدمتتون باشیم.
    بیشتر ازیک نفر

  5. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که اهل محتوای آموزشی هستید؛ امیدواریم براتون کاربردی باشد.
    ممنونیم بابت همراهیتون؛ موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  6. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سپاس بابت همراهی ارزشمندتون؛ امیدواریم در مقالات بعدی نیز در خدمتتون باشیم.
    بیشتر ازیک نفر

  7. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که به دنبال نکات آموزشی هستید؛ همراهیتون بسیار برامون ارزشمنده.
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  8. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز

    خوشحالیم که به محتوای آموزشی توجه دارید؛ تبریک به شما

    امیدواریم بازهم بتونیم با محتوایی مفید در خدمتتون باشیم.

    بیشتر ازیک نفر

  9. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که تو اولین روز سال جدید، دغدغه رشد و آموزش دارید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک؛ بیشتر ازیک نفر

  10. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که تو اولین روز سال جدید هم، دغدغه رشد و آموزش دارید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک؛ بیشتر ازیک نفر

  11. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که تو اولین روز سال جدید هم، دغدغه رشد و آموزش دارید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک؛ بیشتر ازیک نفر

اسکرول به بالا