معرفی کتاب «هنر گمشده گوش دادن»

سرفصل های مهم این مقاله

گوش دادن و شنیدن باهم فرق دارند. شنیدن یک کار طبیعی است و گوش دادن یک هنر. هنر هم قابل ارزش گذاری نیست.
ما نمی‌دانیم هنر «گوش دادن» تا چه حد می‌تواند بر بهبود روابط ما تأثیر مثبت بگذارد.
بسیاری از تعارضات و مجادلاتی که در طول روز داریم، ریشه‌اش همین خوب گوش ندادن است. تعارضات والدین با فرزندان، زن و شوهرها با هم، همکاران در یک محل اداری و یا بازیکنان یک تیم فوتبال با مربیانشان؛ همه و همه به خاطر خوب گوش ندادن و در نتیجه عدم درک درست از همدیگر است.
این بار به سراغ یک هنر رفتیم اگر چه جز هنرهای هفت گانه محسوب نمی‌شود، اما برای بهبود کیفیت زندگی همه ما لازم است: هنر خوب گوش دادن!

کتاب هنر گمشده گوش دادن

مشخصات کلی کتاب:
نام کتاب: هنر گمشده گوش دادن
نویسنده: مایکل پی نیکولز
مترجم: اکرم کرمی
ناشر: انتشارات صابرین
تعداد صفحات: 325 صفحه
قیمت: نسخه چاپی حدود 20 هزار تومان و نسخه الکترونیک حدود 10هزارتومان

گوش دادن، یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که در موفقیت شغلی و کیفیت روابطمان با دیگران تأثیر بسزایی دارد. خیلی از ما چون به اشتباه فکر می‌کنیم که یک شنونده‌ سراپا گوش هستیم، هیچ‌وقت به صرافت یادگیری این مهارت نیفتاده‌ایم. خوب گوش دادن مثل فن بیان، یک مهارت آموختنی است.

بزرگ‌سالان به طور متوسط 70 درصد اوقاتشان را درگیر فرآیندهای ارتباطی هستند که بیش از 45 درصد آن به گوش دادن اختصاص می‌یابد. کیفیت 45 درصدی که صرف گوش دادن می‌شود فقط در حوزه‌ کسب‌وکار مؤثر نیست، بلکه بر زندگی شخصی افراد نیز تأثیر گذاشته و موجب گسترده‌تر شدن تعداد دوستان و شبکه‌های اجتماعی، ارتقای عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس، کسب نمرات عالی‌تر در دوران تحصیل و حتی تقویت سلامتی و تندرستی عمومی بدن می‌شود.
همچنین مطالعات نشان داده است که حرف زدن موجب بالا رفتن فشارخون خواهد شد، درحالی‌که گوش دادنِ با دقت به افت فشارخون می‌انجامد.

خوب گوش دادن مثل فن بیان، یک مهارت آموختنی است

حرف حسابِ کتاب «هنر گمشده گوش دادن» چیست؟

آقای مایکل پی. نیکولز خودش یک روانکاو و درمانگر خانواده است و نتایج تحقیقاتش در مورد اینکه چگونه فراگیری مهارت گوش دادن به بهبود روابط کمک می‌کند در این کتاب منتشر شده است.
آقای نیکولز در این کتاب ارزشمند شما را دعوت می‌کند که در مورد روش‌های گوش دادن کنونی خود فکر کنید و ببینید چه ضعف‌هایی در این زمینه دارید. در این راه او کمک حال شماست و دست شما را می‌گیرد تا یاد بگیرید.
کتاب «هنر گمشده خوب گوش دادن» می‌خواهد به شما کمک کند به عمق تجربه گوینده نفوذ و دقیقاً همان منظوری که دارد را استخراج کنید.
آقای نیکولز می‌گوید مراقب باشید که عادات نادرست شما در هنگام گوش دادن، از کیفیت گوش دادن شما نکاهد

چرا گوش نمی‌دهیم؟

یکی از مهم‌ترین دلایل اینکه هنر گوش دادن دارد ضعیف می‌شود، فرهنگ مدرن است.
هرچند فرهنگ مدرن سعی دارد از ما افرادی مستقل بسازد، اما استقلال و خودکفایی نیاز ما را به ارتباط‌های انسانی از بین نمی‌برد و گوش دادن مهم‌ترین مهارتی است که ارتباط مؤثر را ممکن می‌سازد.
فشارهای زندگی مدرن از کیفیت گوش دادن و توجه ما به یکدیگر کاسته است و درواقع پرداختن به وظایف و تکالیف گوناگون، بستر مناسبی برای گوش ندادن فراهم ساخته است. این روزها اخبار و تصاویر بی‌شمار و گوناگون از طریق تلویزیون، ایمیل، تلفن همراه، اینترنت و غیره ما را بمباران می‌کنند و توجه ما را مختل می‌سازند. ما نیز از اینکه تصور کنیم همه‌فن‌حریف هستیم، لذت می‌بریم؛ درحالی‌که ایمیل خود را چک می‌کنیم، با تلفن حرف می‌زنیم یا هنگام تماشای تلویزیون لیست خرید را وارسی می‌کنیم و به‌ این‌ ترتیب خود را فریب می‌دهیم و گمان می‌کنیم توانایی انجام دادن هم‌زمان چند کار را باهم داریم. حقیقت این است که یک کار بی‌کیفیت را پس از کار بی‌کیفیت قبلی شروع می‌کنیم و حاصل این همه، آن است که توجه خود را از دست داده‌ایم.

می توانید کتاب های دستچین شده در زمینه ی موفقیت و روانشناسی را از فروشگاه کتاب سایت بیشتر از یک تهیه کنید، برای مشاهده ی لیست کتاب ها کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

خرید کتاب

 

با خواندن کتاب «هنر گمشده گوش دادن» چه چیزهایی یاد می‌گیریم؟

با خواندن این کتاب می‌فهمید چطور به طور مؤثر به صحبت‌های طرف مقابلتان گوش بدهید؛ علاوه بر آن
در شخصی که هرگز به حرف‌هایتان گوش نمی‌دهد، نفوذ کنید؛
از مجادله و جلوگیری و تعارضات را حل کنیم؛
چطور بدون اینکه دیگران را پند و اندرز دهیم، آن‌ها را به مسیر درستی هدایت کنیم؛
چگونه از دیگران انتقاد کنیم به‌طوری‌که ناراحت نشوند؛
و به‌صورت کلی چه کنیم دیگران به ما و ما به دیگران گوش دهیم؟
هیچ‌چیز آزاردهنده‌تر از این نیست که…

آقای نیکولز در بخش ابتدایی کتاب «هنر گمشده گوش دادن» از یک موضوع آزاردهنده می‌گوید:
«هیچ‌چیز آزاردهنده‌تر از این نیست که افراد موردعلاقه یا افرادی که برایمان مهم هستند، به حرف‌هایمان گوش ندهند. نیاز به درک شدن، نیازی همیشگی است که هیچ‌گاه ما را ترک نمی‌کند و به همین دلیل است که گوش شنوا عاملی بسیار نیرومند در روابط انسانی به شمار می‌رود و درک نشدن واقعاً دردناک است. تجربه سی‌وپنج‌ ساله‌ام به‌عنوان روانکاو و درمانگر خانواده، به من نشان داده است که ریشه بسیاری از اختلاف‌ها در این حقیقت ساده نهفته است: مردم واقعاً به یکدیگر گوش نمی‌دهند.
تمرین‌های انتهایی فصل‌های کتاب؛ کمک به یادگیری سریع‌تر و بهتر
یکی از ویژگی‌های مثبت این کتاب، تمرین‌هایی است که در انتهای فصول آن قرار داده شده است.
برای دانلود نسخه الکترونیک این کتاب می‌توانید وارد لینک زیر شوید:

https://yon.ir/GedSC

معرفی کتاب هفته های قبل به صورت زیر است

معرفی کتاب «کِی؟» (بهترین راه حل ها برای یک زمان سنجی عالی)

معرفی کتاب اثر مرکب از دارن هاردی

معرفی کتاب «هنر شفاف اندیشیدن»

معرفی کتاب «تمرکز»

معرفی کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها

 

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا