چطور به خودمان دلداری بدهیم؟

سرفصل های مهم این مقاله

LOVELY

دوره رایگان چطور جذاب و دوست‌داشتنی باشیم؟!

جذابیت بر اساس اصول روانشناسی!

از خودمان بپرسیم که آیا می‌توانیم هر وقت خواستیم مهربان باشیم و به خودمان دلداری بدهیم؟

با غصه، مواخذه و سرزنش، شرایط سخت درست نمی‌شوند. ما با این کارها شرایط را برای خود سخت‌تر می‌کنیم. سپس شرایط را طوری برای خود تعبیر می‌کنیم که انگار ما کمتر و بی‌ارزش‌تر از دیگران هستیم خصوصاً وقتی مرتکب اشتباهی می‌شویم و خودخوری می‌کنیم. در آن لحظه حس غم، تنهایی و حتی اضطراب به سراغ ما می‌آید. شاید احساسات و ناراحتی خود را بر سر دیگران خالی می‌کنیم، اما درستش این است که باید به خودمان دلداری بدهیم!

بیایید یاد بگیریم چطور در شرایط سخت به خودمان دلداری بدهیم.

باور من این است که ما، همگی خلاق، باارزش، توانا، باهوش و خوب هستیم. می‌توانیم دیگران و حتی خودمان را دعوت کنیم تا شرایط را با دیدگاه متفاوتی ببینیم.

دلداری دادن روش سالم‌تری از سرزنش و خودخوری است. ما باید خودمان را درک کنیم.

همان‌طور که کریستین نف، روان‌شناس معروف می‌گوید: برای دلداری به خود به سه عامل اصلی نیاز داریم: خودآگاهی، حس انسانیت و انسان‌دوستی و درنهایت محبت به خود.

چطور به خودمان دلداری بدهیم؟

پنج گامی که در زیر به توضیح آن‌ها می‌پردازیم سه عامل بالا را به خوبی به شما یاد می‌دهد و دیگر آن‌طور که استرس می‌گرفتید نخواهد بود. محققان ثابت کرده‌اند افرادی که با خودشان مهربان هستند و به خود دلداری می‌دهند، خود را قضاوت نکرده و خودخوری نمی‌کنند از لحاظ فیزیکی و ذهنی سالم‌ترند.

برای دلداری به خود چقدر زمان لازم داریم؟

برای این دلداری شاید 5 دقیقه وقت لازم باشد. اگر تازه دارید این کار را شروع می‌کنید شاید کمی برایتان سخت به نظر بیاید یا حتی در لحظه رویارویی با لحظات استرس‌زا، یادتان برود خودتان را آرام کنید و بامحبت به خود دلداری بدهید. حالا باید از خودتان بپرسید که آیا می‌توانید برای خودتان یک هدف بگذارید؟ که مثلاً یک‌بار در هفته این 5 گام را تمرین کنید!

اکثر اوقات آن‌قدر که به دیگران دلداری می‌دهیم، با خودمان این‌گونه نیستیم. همیشه محبتی که به دوستان، فرزندان و همکارانمان داریم از توجهی که به خودمان داریم بیشتر است. این 5 مرحله به شما یاد می‌دهد چطور با خودتان مهربان باشید.

وقتی به خودمان دلداری بدهیم، خودمان را بیشتر دوست خواهیم داشت و کارها بهتر پیش خواهد رفت.

 

5 قدم به سمت دلداری

1- به مشکلی که موجب استرس و ناراحتی در زندگی شما شده فکر کنید.

2- آن مشکل را به ذهن خود فرابخوانید. ببینید آیا واقعاً به شما احساس ناآرامی و ناراحتی دست می‌دهد.

3- حالا به خودتان بگویید: «من از این لحظه و فکرش زجر می‌کشم». وقتی علم به این نگرانی و سختی را دارید به خودتان خودآگاهی داده‌اید. یعنی به سادگی فقط آن را فهمیدید و می‌دانید چه احساسی را به شما منتقل می‌کند. فقط یادتان باشد که نباید آن شرایط را قضاوت کنید: نیاز نیست بدانید بد است یا خوب. همچنین می‌توانید به خودتان بگویید: «در این شرایط احساس راحتی ندارم.» یا «موجب استرسم شده!». از هر جمله‌ای که می‌خواهید برای توصیف مشکلتان استفاده کنید طوری که طبیعی‌ترین و واقعی‌ترین احساساتان را نشان دهد.

4- حالا به خودتان بگویید: «زجر کشیدن، بخشی از زندگی است». این کار شناخت انسانیت است. شما در دلداری به دیگران، بخش انسانیت احساساتتان فعال می‌شود. انسانیت موجب می‌شود به انسان دیگری دلداری بدهید چون او را درک می‌کنید یا خود را جای او می‌گذارید. پس با این کار به خود نشان می‌دهید که شما هم انسان هستید مثل تمام همکاران، دوستان و آشنایانتان. شما هم ممکن است تجربه تلخی داشته باشید پس باید نسبت به خودتان هم انسانیت به خرج دهید، نه اینکه فکر کنید بی ارزش و ناتوان هستید. جملات دیگری که می‌توانید در این مرحله به خودتان بگویید از این قبیل هستند: «دیگران هم همین احساسات را تجربه کرده‌اند»، «این، فقط مشکلِ من نیست» یا «همه‌ی ما گاهی با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم».

بهتر است همیشه به خودمان دلداری بدهیم.

5- حالا دست خود را روی قلبتان بگذارید و گرمای دست خود را روی سینه احساس کنید و بگویید: «میشه یه بار هم که شده با خودم مهربون باشم؟». این هم روشی برای دلداری به خودمان هست. همچنین می‌توانید از جملات دیگری در آن شرایط خاص استفاده کنید. مثلاً: «می شه خودم رو همونطور که هستم بپذیرم؟»، «میخوام یاد بگیریم خودمو همونطور که هستم بپذیرم»، «می خوام خودمو ببخشم>، «می تونم قوی باشم!» و «می خوام صبوری کنم»!

این تمرین‌ها را می‌توانید هر لحظه از شبانه روز انجام دهید، هر وقت که حس کردید نیاز به آرامش دارید. مواقعی که بیشترین احساس ناراحتی و غم را دارید، تجربه‌ی سه عامل دلداری ساده‌تر می‌شود.

وقتی در لحظاتی که مضطرب و غمگین هستیم از این مراحل استفاده کنیم، کم کم به جای قضاوت نا به جای خودمان یاد می‌گیریم به خودمان دلداری بدهیم و خود را درک کنیم. یعنی شرایطی که در آن به جای خودخوری و ضعف نشان دادن، احساس اطمینان و آرامش خواهیم داشت. اینطوری بهتر می‌توانیم بر استرس و نگرانی غلبه کنیم و به آرامش برسیم، شرایط را بپذیریم و خوشحال شویم.

وقتی کمی یاد بگیریم و شرایط سخت به خودمان دلداری بدهیم، نتیجه مثبتش در بلندمدت عالی خواهد بود، برای خودمان، همکاران و دوستان و آشنایانمان چون انرژی مثبت و محبت را پرآکنده کرده‌ایم، قدرت ما بیشتر شده پس در نتیجه بهتر هم عمل خواهیم کرد.

برای اینکه یاد بگیریم خودمان را دوست داشته باشیم،

برای خود ارزش قائل شویم و بتوانیم در مواقع سخت به خودمان دلداری بدهیم،

پیشنهاد می‌کنیم دوره زیر را تهیه کرده و از ایده‌های آن استفاده کنید.

مطمئنم نتیجه خواهید گرفت و بدانید که دوست داشتن خودمان در زندگی برای درک معنای زندگی از همه چیز مهم تر است.

 آموزش تقویت و افزایش عزت نفس و خودباوری 

پشتیبانی بیشتر از یک

پشتیبانی بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا