بیزینس کوچینگ چیست؟ کمک‌کننده به میلیاردرها!

سرفصل های مهم این مقاله

 کوچینگ کسب و کار واقعاً چیست؟ و چطور بیزینس کوچینگ شما را نجات می‌دهد؟

 

 کوچینگ کسب و کار واقعاً چیست؟ و چطور بیزینس کوچینگ شما را نجات می‌دهد؟

گوگل امروز یکی از بزرگترین شرکت‌ها در کل آمریکا و البته جهان است. زمانی که صحبت از چگونگی رشد و ارتقای این شرکت می‌شود؛ پای نظریه‌های مختلفی به میان می‌آید. از اینکه آنها ایده متفاوتی برای شروع داشتند؛ تا اینکه به کارمندان خودشان اهمیت زیادی می‌دهند و… خب البته که همه اینها هم درست است؛ اما بیاید کمی هم از زبان خود اریک اشمیت؛ مدیر عامل سابق این شرکت بشنویم!

چند سال پیش اریک اشمیت در مصاحبه‌ای که با مجله معروف Fortune داشت؛ خیلی صریح اعلام کرد (فیلمش پایین هست) بخش اعظمی از موفقیت‌های کسب و کارش را مدیون به بیزینس کوچینگ است! اشمیت گفت:

مطمئنا برای من که مدیر عامل یک شرکت میلیارد دلاری و رو به رشد هستم؛ کار سختی بود که بخواهم خودم را قانع کرده و سراغ یک مربی کسب و کار بروم. اما در نهایت یکی از اعضای شرکت من را به انجام این کار قانع کرد و بعد از اولین جلسات بیزینس کوچینگ، نتایج فوق‌العاده آن، من را به وجد آورد! در واقع استخدام کوچ کسب و کار، حرفه‌ای‌ترین تصمیم من در دوران کاری‌ام بود…

خب الان چند سوال مهم به وجود می‌آید: بیزینس کوچینگ یا همان کوچینگ کسب و کار چیست؟ به چه دردی می‌خورد و چطور کسب و کارها از این رو به آن رو می‌کند؟ در واقع اینها سوالاتی است که می‌خواهم در این مقاله با زبانی ساده به شما جواب بدهم. البته اگر هنوز چیز زیادی در مورد مفهوم کوچینگ نمی‌دانید، دو مقاله کامل و ساده  کوچینگ چیست؟ مهم ترین چیزها در مورد کوچینگ و  آموزش کوچینگ به زبان ساده و عملی را اول بخوانید و بعد دوباره برگردید!

کوچینگ کسب و کار چیست؟ (بیزینس کوچینگ)

 

بیزینس کوچینگ چیست؟ (کوچینگ کسب و کار)

بیزینس کوچینگ فرآیندی است که در آن یک کوچ کسب و کار سعی می‌کند با بررسی روحیات خودتان، کسب و کار شما، جزئیات آن و تمامی زوایای بازار، برنامه عملی رشدی را در اختیارتان گذاشته تا بتوانید با آن بیزینس خودتان را رشد دهید.

در واقع کوچ های کسب و کار مانند مربی در کنار شما قرار گرفته و با توصیه‌های کاملا خصوصی‌سازی شده (و نه توصیه‌های همگانی) باعث رشد شما و کسب و کارتان می‌شوند. قدم اول فرآیند کوچ کسب و کار، شناخت خود شما، سپس کسب و کار، زوایا، اهداف و… است که با پرسش‌های مربی از شما انجام می‌شود. قدم‌های بعدی هم ارائه راه حل عملی برای حل مشکلات و رسیدن به رشد شخصی و بیزینسی است.

نقش اصلی را در این فرآیند قرار است خودتان بازی کنید و مربی به عنوان یک راهنمای متخصص و خصوصی در کنار شما نقش بازی می‌کند. اما نقش این مربی در به موفقیت رسیدن شما بسیار حیاتی است! اصلا بیایید کمی بیشتر با او آشنا بشویم:

بیزینس کوچ کیست و چه کار می‌کند؟

مربی کسب و کار کسی است که در اولین مرحله؛ دانش لازم برای ارائه راهنمایی به صاحبان کسب و کارهای مختلف را داشته و در مرحله دوم؛ خودش در زمینه کسب و کار فردی با تجربه باشد. بگذارید یک مثال بزنم:

در حال حاضر مربی تیم رئال مادرید، زین‌الدین زیدان است. این فرد قبل از اینکه وارد دنیای مربی‌گری شود؛ سال‌ها در زمین فوتبال و در کشورهای مختلف از جمله همین کشورهای اسپانیایی، بازی کرده. حالا زیدان یک فرد کاملا مناسب برای سرمربی‌گری تیم فوتبال است. چرا؟ چون او قبلا در مسیر فوتبال قدم برداشته، با تنش‌ها و چالش‌ها آشناست، موفقیت‌هایی کسب کرده و به طور کلی تجربه واقعی در این زمینه دارد.

یک کوچ کسب و کار هم دقیقا چنین شرایطی دارد. آنها صرفا یک دانش جزئی در مورد حیطه کسب و کار ندارند؛ بلکه افرادی هستند که در زمینه راه‌اندازی و مدیریت کسب و کار هم تجربه کسب کرده‌اند.

کار کوچ کسب و کار این است که با توصیه‌ها، راهنمایی و مربی‌گری، فرد را به اهدافش در کسب و کار برساند. در واقع این کاری است یک بیزینس کوچ می‌کند:

1. بررسی اهداف فرد و کسب و کار،

2. روشن کردن مسیر،

3. اولویت‌بندی برای اهداف،

4. چیدن استراتژی برای رسیدن به هدف،

5. اولویت بندی اقدامات،

6. پیگیری و بررسی اقدامات فرد تا رسیدن به اهداف.

البته در ادامه مقاله بیشتر در مورد وظایف کوچ کسب و کار صحبت می‌کنم؛ اما الان بهتر است چند موضوع حاشیه‌ای ولی مهم را بررسی کنیم:

آیا بیزینس کوچ، همان مشاور کسب و کار است؟

یکی از اشتباهات رایج در مورد مبحث بیزینس کوچینگ، این است که افراد تصور می‌کنند مشاور کسب و کار همان بیزینس کوچینگ (کوچ کسب و کار) است. البته که ایجاد تمایز بین این 2 کمی سخت است؛ اما به طور خلاصه باید اینطور بگویم:

مشاور کسب و کار با توجه به دانشی که دارد؛ یک سری راهکار در اختیار شما قرار می‌دهد. در اصل آنها جواب‌هایی برای سوالات شما دارند. اما یک کوچ کسب و کار با توجه به دانش و تجربه قبلی و البته سوالاتی که از خود صاحب کسب و کار می‌پرسد؛ او را به “انجام عمل” وامی‌دارد. این یعنی بیزینس کوچ، با ارائه یک سری برنامه عملی و البته پیگیری‌های مداوم هفتگی و ماهانه، سعی می‌کند شما را وادار به انجام برنامه‌های عملی کند. در اصل توصیه به عمل‌گرایی، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بیزینس کوچ و مشاور کسب و کار است.

کوچ کسب و کار  یا بیزینس کوچ کیست و چه کار می‌کند؟

اگر بخواهم باز به شکل خلاصه‌تر بگویم: مشاور کسب و کار روی بهبود بیزینس به کمک آموزش و ارائه تجربیات تمرکز می‌کند؛ اما کوچ کسب و کار روی شما تمرکز دارد! او با آموزش و پیگیری شما، رسیدن به اهداف را برایتان راحت کرده و البته در این مسیر “همراهی‌تان” خواهد کرد.

در زمینه تفاوت‌های کوچینگ با منتورینگ و مشاروه، حتما مقاله تفاوت کوچینگ با مشاوره و منتورینگ را بخوانید.

سراغ کوچینگ بیزینس برویم یا جستجو در گوگل؟

بگذارید یک داستان برایتان تعریف کنم. فکر می‌کنم سال پیش بود که تازه فهمیده بودم “کوچینگ چیست” و چه مزایایی در زندگی شخصی، کسب و کار و… دارد. در همین حین با یکی از دوستان صمیمی‌ام در مورد کوچینگ کسب و کار حرف زدم و به او از مزایای این جلسات گفتم و اینکه چطور می‌تواند به کمک آنها کسب و کارش را زیر و رو کند.

در نهایت بعد از چند ده دقیقه صحبت کردن، قبول کرد به خاطر من هم که شده سراغ یک کوچینگ معروف رفته و از او کمک بگیرد. (البته قرار شد اگر جلسه بی‌فایده بود پولش را من بدهم!) بعد از یک ماه دوباره با او در مورد بیزینس کوچینگ صحبت کردم و در مورد نتایج جلسه پرسیدم؛ اما او گفت که به جای جلسه، به سراغ گوگل رفته و چند مقاله در مورد رشد کسب و کار خوانده است!

از او پرسیدم نتیجه مطالعه این مقالات چه چیزی بود؟

_ گفت:((خب با چند روش قیمت‌گذاری و تخفیف‌گذاری، استراتژی‌های کسب و کار و… آشنا شدم.))

باز در مورد نتیجه پرسیدم…

_ بعد از چند ثانیه مکث گفت:((خب هیچ! هنوز شروع نکرده‌ام…))

البته این نظر من است اما فکر می‌کنم تفاوت کوچینگ با اینکه صرفا به سراغ دوره‌های آموزش رفته یا در گوگل و منابع دیگر مطالب را بخوانید؛ این است که کمتر راهکارهای منابع آموزشی را به کار می‌بندید. علاوه بر این من فکر می‌کنم توصیه‌های ارائه شده در کوچینگ؛ به شدت نسبت به توصیه‌های این منابع کارسازتر هستند چون هم خصوصی‌سازی  شده‌اند و هم توسط یک فرد با تجربه در اختیار شما قرار می‌گیرند. در ضمن مربی های کوچ کسب و کار دائما وضعیت شما را رصد می‌کنند در حالی که چنین چیزی در دوره‌ها و آموزش‌های عادی وجود ندارد.

اشتباهات رایج در بیزینس کوچینگ که باید بدانید!

حالا با توجه به تجربه بالا، بیایید کمی هم در مورد اشتباهات رایج در مورد کوچینگ کسب و کار صحبت کنیم. با خواندن ادامه مقاله خیلی از پیش فرض‌های ذهنی اشتباهتان از بین می‌روند:

1_ پرداخت هزینه‌های کوچینگ؛ هزینه‌های کسب و کار را بالا می‌برد

زمانی که صحبت از جلسات کوچینگ می‌شود؛ خیلی از مدیران اینطور می‌گویند که پرداخت هزینه جلسات کوچینگ؛ باعث می‌شود هزینه‌های کسب و کار افزایش پیدا کند.

البته که چنین صحبت‌هایی را اغلب از زبان مدیران مشاغل کوچک می‌شنویم؛ اما در هر حال این یک تفکر کاملا اشتباه است. می‌دانید قبلا مشابه آن را کجا دیده‌ام؟ این دقیقا مشابه حرفی است که حدود 5/6 سال پیش صاحبان کسب و کارهای سنتی، در جواب کسانی می‌گفتند که از آنها می‌خواستند وارد دنیای آنلاین شده و از به خطر افتادن موقعیت کسب و کارشان جلوگیری کنند.

در واقع هر دو دسته این افراد تصور می‌کنند پرداخت هزینه‌های این‌چنینی قرار نیست برای کسب و کارشان هیچ سودی در پی داشته باشد و آنها با پرداخت هزینه، چیزی به دست نمی‌آورند. اما برعکس، اینها همه هزینه‌هایی هستند که مثل سرمایه‌گذاری‌های میان‌مدت عمل کرده و بعد از چند وقت؛ نتیجه‌هایی می‌دهند که روی کل کسب و کار را زیر و رو می‌کنند.

اشتباهات رایج در بیزینس کوچینگ که باید بدانید!

 

2_ فعلا زمان خوبی برای جلسات کوچینگ نیست!

می‌دانید این جمله چه زمانی از زبان یک مدیر کسب و کار شنیده می‌شود؟

1. اول زمانی که کسب و کارش در حال سقوط است و فکر می‌کند الان دیگر کاری از کسی ساخته نیست،

2. دوم زمانی که کسب و کار در حال رشد داشته و تصور می‌کند نیازی به مشاوره و راهنمایی کسی ندارد.

به نظر من اتفاقا این 2 موقعیت، مهم‌ترین زمانی است که یک مدیر باید به سراغ بیزینس کوچینگ رفته و اقدام به بهبود کسب و کارش کند. چرا؟ چون اتفاقا در فرآیند کوچینگ، مسائل ریشه‌ای کسب و کار بررسی می‌شود و اشتباهات ریز و درشت در مسیر تصحیح قرار می‌گیرند.

3_ خودم مشکلات را می‌شناسم!

بعضی از مدیران زمانی که صحبت از مشکلات می‌شود؛ با تمام غرور از این می‌گویند که می‌دانند مشکل چیست و نیازی به جلسات مشاوره یا کوچینگ ندارند. خب این تفکر از چند جهت اشتباه است:

1. اولا که مطمئنا صاحب کسب و کار بدون همفکری و بدون وجود سوالات درست، توانایی درک همه مشکلات را ندارد،

2. دوما اینکه در اغلب مواقعی که مدیر اقدام به حل مشکلات می‌کند؛ در اصل یک مسکن کوتاه‌مدت برای آنها ایجاد کرده و نمی‌تواند در حل مشکل ریشه‌ای، عملکرد خوبی نشان دهد.

بنابراین کوچ کسب و کار به شما کمک می‌کند علاوه بر شناخت مشکلات واقعی، به راه حل‌های عمیق رسیده و البته در مسیر رشد کسب و کار قدم بگذارید.

4_ کوچینگ کسب و کار می‌تواند ما را به همه اهدافمان در کسب و کار برساند!

در مقابل چند باور اشتباه قبلی، این باور قرار دارد. در واقع این باورِ افرادی است که تصور می‌کنند کوچینگ بیزینس قرار است آنها را به تمامی اهدافی که برای خودشان تعیین کرده‌اند، برساند. البته که اگر اهداف تعیین شده عقلانی باشند؛ چنین چیزی کاملا شدنی است. اما مشکل از آنجایی شروع می‌شود که مدیر برای رسیدن به موفقیت و درآمدهای بالا، دیدگاهی غیر واقعی داشته و تصور می‌کند می‌تواند در مدت یک سال، به جایی برسد که کسب و کارهای بزرگ در ده سال رسیده‌اند!

کوچینگ کسب و کار می‌تواند سرعت رشد شما را نسبت به رقبا چندین برابر کند اما به هیچ عنوان قرار نیست کارهای جادویی کرده و وعده‌های غیر قابل انجام بدهد.

اشتباهات رایج در بیزینس کوچینگ که باید بدانید!

 

نتایج جلسات بیزینس کوچینگ برای مدیر چیست؟

بیایید تصور کنیم شما به یک جلسه کوچینگ کسب و کار رفته و مدتی است با مربی خودتان همراه شده‌اید. می‌خواهیم در ادامه ببینیم که این جلسات چه نتایجی برای شما به همراه داشته است؟

  •  در حال حاضر شما یک سری اهداف اصلی و فرعی صحیح برای زندگی و کسب و کارتان دارید،
  •  مهارت‌های لازم برای رسیدن به اهداف را یاد گرفته و البته در حال یادگیری بقیه آنها هستید،
  •  به خوبی در مسیری یادگیری دانش قدم برمی‌دارید و تا الان هم نسبت به قبل، به دانش خیلی زیادی رسیده‌اید،
  •  نقاط قوت خودتان را شناخته و از آنها برای بهبود زندگی و کسب و کار استفاده می‌کنید،
  •  نقاط ضعف‌تان را شناخته و در صورت نیاز، برای رفع آنها قدم برمی‌دارید،
  •  یک سری ارتباطات با شرکت‌ها و افراد مختلف برای شما ایجاد شده تا بتوانید مشکلات را به کمکشان حل کرده و به اهداف برسید،
  •  دیگر نگران زمان کار زیاد و بی‌توجهی به زندگی شخصی و خانواده خود نیستید؛ چون میان آنها تعادل ایجاد کرده‌اید،
  •  اهداف جدید خودتان را با کوچ بیزینس مطرح کرده و به کمک او برای رسیدن به آنها برنامه‌ریزی و اقدام می‌کنید،
  •  و در نهایت اعتماد به نفس زیادی به دست آورده‌اید.

نکات بالا در واقع توصیف زندگی شخصی بود که در حال کمک گرفتن از یک کوچ بیزینس است. اما اگر بخواهم به شکل خلاصه اشاره‌ای به دستاوردهای نهایی کنم؛ باید این‌طور بگویم:

1. کوچینگ به شما کمک می‌کند که بر ترس‌ها غلبه کرده و از حاشیه‌های امن زندگی خارج شوید،
2. کوچینگ در شناخت اشتباهات و رفع آنها برای رسیدن به اهداف کمک زیادی به شما می‌کند،
3. فرآیند کوچینگ کسب و کار باعث می‌شود شما در مسیر یادگیری علوم و مهارت‌های جدید قدم بردارید،
4. کوچ کسب و کار شما را در معرض ارتباطات جدید زیادی قرار می‌دهد که در مسیر، کمک زیادی به شما می‌کنند،
5. با کمک توصیه‌های کوچ، می‌توانید به خوبی زمانتان را برای انجام کارهای درست و “تاثیرگذار” صرف کنید،
6. اعتماد به نفستان در نتیجه رسیدن به چنین نتایجی به شدت افزایش پیدا می‌کند،
7. و در نهایت درآمد شما و کسب و کارتان نسبت به قبل از شروع جلسات بیزینس کوچینگ، افزایش پیدا می‌کند.

همانطور که دیدید، کوچینگ کسب و کار هم مثل انواع دیگر کوچینگ نظیر «کوچینگ موفقیت» و یا «کوچینگ زندگی» برای شما دستاوردهای گوناگونی به همراه دارد.

 

نتایج بیزینس کوچینگ برای کسب و کار چیست؟

علاوه بر نتایجی که یک مدیر یا شخص در جلسات کوچینگ بیزینس به دست می‌آورد؛ کسب و کار او هم از این جلسات سود بسیاری می‌برد. در ادامه اشاره‌ای هم می‌کنم به نتایج به دست آمده برای خود کسب و کار:

  • به وجود آوردن یک مدیر کاردان و هوشمند برای مدیریت کل کسب و کار،
  • ایجاد ارتباطات مناسب برای رشد سریع‌تر کسب و کار،
  • تعیین اهداف کوچک و درشت صحیح برای کسب و کار،
  • شناخت نقاط کور کسب و کار که باعث هدر رفت انرژی و منابع می‌شوند،
  • ایجاد چالش‌های جدید در جهت رشد،
  • اولویت بندی ریسک‌ها و اهداف کسب و کار،
  • شناخت کارمندان نامناسب و بی‌ارزش،
  • شناخت و افزایش روحیه کارمندان متعهد و ارزشمند در کسب و کار،
  • کمک به تیم‌سازی صحیح و کارآمد،
  • ایجاد دوستی و همدلی در سازمان،
  • کمک به برنامه‌ریزی سازمان،
  • کمک به مدیریت مالی صحیح شرکت،
  • شناخت استعدادها و کارکنان کلیدی سازمان،
کوچینگ کسب و کار، اغلب نتایج بسیار خوبی برای سازمان به همراه دارد و باعث رشد سازمان خواهد شد….

 

سوالات مهم کوچینگ که شاید دانستنشان ضروری باشد!

با هم برخی از سوالات رایج و مهم در مورد بیزینس کوچینگ را مرور و بررسی کنیم:

چه کسانی باید سراغ کوچ کسب و کار بروند؟

چه کسانی باید سراغ جلسات کوچینگ کسب و کار بروند؟ خب احتمالا با خواندن متن مقاله تا اینجا خودتان متوجه  جواب این سوال شده‌اید؛ اما باز هم برای از بین بردن ابهامات، به شکل خلاصه این سوال را جواب می‌دهم:

1. در مرحله اول همه مدیران کسب و کارهای بزرگ باید به سراغ بیزینس کوچینگ بروند،

2. علاوه بر این، کسانی که کسب و کارهای کوچکی داشته و دوست دارند شغلشان را به درستی مدیریت کرده و آن را به سمت یک کسب و کار بزرگ رشد دهند؛ باید به سراغ بیزینس کوچینگ بروند،  در نهایت هم کوچینگ کسب و کار برای همه کسانی که قصد راه‌اندازی شغل و کسب و کار را داشته و می‌خواهند از همان ابتدا، خشت‌ها را به شکل اصولی بچینند؛ توصیه می‌شود.

به طور خلاصه این جلسات برای صاحبان کسب و کار، کارآفرینان، صاحبان ایده، مدیران ارشد و مدیران میانی، نتایج شگفت‌انگیز دارد.

چه کسانی از جلسات بیزینس کوچینگ استفاده کرده‌اند؟

بگذارید کمی مقاله را جذاب‌تر کنیم! در ادامه می‌خواهم به چند نفر از بزرگانی که برای رشد، از بیزینس کوچینگ استفاده کرده‌اند اشاره کنم! فکر می‌کنم با خواندن این بخش از مقاله کمی نظرتان نسبت به بیزینس کوچینگ تغییر کند:

دونالد رامسفلد

دونالد رامسفلد یکی از سیاستمداران جمهوری‌خواه معروف آمریکایی است. او در مورد بیزینس کوچینگ اینطور می‌گوید:

همیشه چیزهایی ناشناخته‌ای وجود دارند که آنها را کشف نکرده‌ایم. یک کوچ کسب و کار اطلاعاتی به ما می‌دهد که آنها را از طریق تجربیات خودش با مراجعان دیگر به دست آورده و نگاهی گسترده و فراتر از چشمان ما در اختیارمان می‌گذارد. این اطلاعات می‌تواند باعث شود ما نقاط کور و ناشناخته کسب و کارمان را شناسایی کنیم.

استیو جابز و بیل گیتس!

به گزارش سایت برایان تریسی (briantracy) خیلی از کارآفرینان موفق دنیا که حتی فکرشان را هم نمی‌کنید؛ از بیزینس کوچینگ برای رشد استفاده کرده‌اند. از جمله معتبرترین آنها می‌توان به استیو جابز موسس اپل و همینطور بیل گیتس، پولدارترین انسان جهان (سابق) اشاره کرد. فکر می‌کنم زمانی که انسان‌هایی با این‌همه موفقیت، هوشمندی و ذکاوت، خودشان را برتر از دیگران ندانسته و برای رسیدن به اهداف سراغ مربی می‌روند؛ جای سوال برای بقیه مدیران باقی نمی‌گذارند.‌

اریک اشمیت

همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتم؛ اریک اشمیت مدیر سابق شرکت شرکت گوگل در یکی از مصاحبه‌های خودش صراحتا در مورد بیزینس کوچینگ صحبت کرد و نتایج آن روی کسب و کارش را فوق‌العاده‌ دانست.

نظر بیل گیتس و اریک اشمیت در مورد کوچینگ و اهمیت کوچینگ را در این ویدئوی کوتاه ببینید:

 

تحقیقات معتبر درباره بیزینس کوچینگ

تحقیقات موسسه Hay Group نشان داد که حدود 40 درصد از شرکت‌های fortune500 از کوچ‌های کسب و کار برای آموزش مدیران خودشان استفاده می‌کنند. (فورچون 500، لیست 500 شرکت برتر آمریکایی از لحاظ درآمدی است.)

همینطور مطالعات شرکت MetrixGlobal نشان داده شرکت‌هایی که از خدمات کوچینگ کسب و کار استفاده می‌کنند؛ بابت هر 1 دلار هزینه خود در این مسیر، حدود 7.9 دلار بازدهی داشته‌اند.

در نهایت هم این آمار در مورد کوچینگ بیزینس منتشر شده:

  • 53 درصد از صاحبان مشاغل اجرایی از دریافت خدمات کوچینگ سازمانی اظهار رضایت کرده‌اند،
  • 61 درصد صاحبان مشاغل از دریافت این خدمات راضی بوده‌اند،
  • 23 درصد از مدیران گفته‌اند که مربیان کوچ کسب و کار به آنها در کاهش هزینه‌ها کمک کرده‌اند،
  • 67 درصد از صاحبان مشاغل و مدیران گزارش داده‌اند که به کمک کوچ‌ها توانسته‌اند مهارت‌های خودشان را بهبود بدهند.

آینده بیزینس کوچینگ چگونه است؟

در میانه نوشتن این مقاله از خودم پرسیدم که واقعا آینده بیزینس کوچینگ کجاست و در چند سال بعد قرار است کسب و کارها چه دیدگاهی به این نوع جلسات داشته باشند؟ بعد از آن سریع یاد روزی افتادم که فضای کسب و کار ایران داشت به سوی آنلاین شدن حرکت می‌کرد. یادم هست آن روزها اغلب کسب و کارها در مورد فضای آنلاین اطلاعات کافی نداشتند و آن دسته کمی هم که چیزهایی در موردش شنیده بودند؛ اصلا به آن اهمیت نمی‌دادند.

در همین حین شرکت‌های اروپایی و آمریکایی از این نقطه تاریخی مشابه ایران گذر کرده و به اهمیت کسب و کار آنلاین پی برده بودند. دقیقا چند سال بعد هم همین داستان در ایران تکرار شد و شاهد هجوم کسب و کارها به فضای آنلاین بودیم.

با توجه به اینکه همیشه ایران حدود چند سال از اروپا و آمریکا در فضای کسب و کار عقب است؛ سری به سایت‌های خارجی زدم تا بتوانم با بررسی دیدگاه آنها نسبت به بیزینس کوچینگ، آینده این شغل و البته نحوه برخورد کسب و کارهای ایرانی با آن را پیش‌بینی کنم.

بعد از جستجو چند کلمه انگلیسی مربوط به کوچینگ کسب و کار، فهمیدم چند سالی هست که فضای کسب و کار غرب به اهمیت بالای بیزینس کوچینگ پی برده و امروز توجه زیادی نسبت به آن معطوف شده. آنطور که من فهمیدم اغلب کسب و کارهای کوچک و بزرگ غربی سعی می‌کنند از این نوع خدمات استفاده کرده و به کمک آن بیزینس‌شان را رشد بدهند. با توجه به این موضوع؛ من فکر می‌کنم در حدود 5 سال آینده باید در ایران هم شاهد هجوم کسب و کارها به سمت کوچ ها و مربی های کسب و کار باشیم؛ بنابراین آینده روشنی برای آن می‌بینم.

سخن پایانی مقاله بیزینس کوچینگ

به عنوان خلاصه کل این مقاله، در بیزینس کوچینگ مدیر کسب و کار:

  • اهداف درست را تعیین می‌کند،
  • با کمک کوچ، منابع فعلی (انرژی، دانش، منابع مالی) را شناسایی می‌کند،
  • منابع مورد نیاز برای رسیدن به اهداف را تعیین کرده،
  • در نهایت با برنامه ریزی و پیگیری کوچ کسب و کار، به سمت رسیدن به منابع مورد نیاز و اهداف نهایی قدم برمی‌دارد.

فکر می‌کنم دیگر نکته‌ای وجود نداشته باشد که در این مقاله از آن صحبت نکرده باشم؛ بنابراین صرفا می‌توانم بگویم اگر سوالی در مورد بیزینس کوچینگ یا مسیر یادگیری آن دارید؛ سوالتان را در بخش نظرات مطرح کنید. با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان.

برخی مقالات مهم و خواندنی دیگر در مورد کوچینگ

اصلی‌ترین تفاوت کوچینگ با منتورینگ و مشاوره چیست؟

کوچینگ فردی چیست؟ (+فیلم) | دروغ‌هایی در مورد Personal coaching

کوچینگ سازمانی چیست و چطور شرکت شما را متحول می‌کند؟

کوچینگ در مدیریت چیست + مزایای کوچینگ رهبری!

در این مدرسه، کسب‌وکارتان را راه‌اندازی می‌کنید و در 100 روز به سوددهی می‌رسانید!

روی تصویر زیر کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری در اختیارتان بگذاریم:

مدرسه کسب و کار | راه اندازی و به سود رساندن بیزینس در 100 روز | بیزینس کوچینگ

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ دیدگاه دربارهٔ «بیزینس کوچینگ چیست؟ کمک‌کننده به میلیاردرها!»

  1. از خوبی های داشتن کوچ ترغیب به عملگرایی است واینکه خودت را ملزم به تمرین واجرا میکنی تا پاسخ را از درون خودت بیابی با طرح سوالاتی که کوچ از شما میکند.

اسکرول به بالا