ده تست شخصیت شناسی مشهور

سرفصل های مهم این مقاله

در وب سایت بیشتر از یک مقاله‌ای با عنوان «چگونه به شخصیت دیگران پی ببریم؟» منتشر شده است. در این مقاله خانم ندا سعادتی راد نکات جالبی در مورد شخصیت شناسی بیان کرده است.
او در این مقاله در مورد روش‌های غلط رایج در مورد شخصیت شناسی توضیح داده و جایگزین‌های مهمی برای آن پیدا کرده است.
در مقاله ای که پیش روی شماست، ده تست شخصیت شناسی مشهور در دنیا و کاربردهای هرکدام برایتان توضیح داده شده است. امیدواریم لذت ببرید.

شخصیت-شناسی

 چند نوع تست شخصیت شناسی داریم؟

تست‌های شخصیت شناسی زیادی طراحی و منتشر شده است. به چند نمونه از معروف‌ترین تست‌های شخصیت شناسی اشاره می‌کنیم.

تست شخصیت شناسی اول: تست مایرز – بریگز یا ام بی تی آی (MBTI)

تقریباً می‌توانیم بگوییم مشهورترین تست شخصیت شناسی.
این تست توسط کاترین بریگز و ایزابل مایرز طراحی شده است. آن‌ها این آزمون را ابتدا در طی جنگ جهانی دوم به این منظور طراحی کردند تا بتوانند مناسب‌ترین شغل را برای زنانی که در صنعت نظامی کار می‌کردند پیدا کنند.
این آزمون یک پرسشنامه روان‌سنجی است که هدف از طراحی آن، اندازه‌گیری ترجیحات فرد در فهم دنیا و چگونگی تصمیم‌گیری است.

تست-مایرز-بریگز

تست شخصیت شناسی دوم: تست دیسک (DISK)

دیسک هم مثل مایرز-بریگز تست شخصیت شناسی محبوبی است. این آزمون براساس ایده‌های روان شناسان، ویلیام مارستون و والتر کلارک، برای ارزیابی رفتارهای انسان‌ها طراحی شد.
نام این آزمون از ابتدای 4 کلمه یا رفتار برداشته شده است. حرف اول این چهار رفتار که Dominance (برتری طلبی) و Influence (تاثیرگذاری) و Steadiness (ثبات) و Compliance (تطابق)‌ بودند، در کنار هم قرار گرفت و مخفف DISC را ایجاد کرد.

بسیاری از کسب و کارها برای استخدام کارمندان و اندازه گیری میزان تناسب شغل با شخصیت آن کارمند، به این آزمون تکیه می‌کنند. در حالی که آزمون دیسک کاربردهای دیگری هم دارد.

تست شخصیت شناسی سوم: وین اسلو (Winslow)

این آزمون ارزیابی شخصیت، میزان موفقیت شغلی و میزان شادی را اندازه‌گیری می‌کند.
این آزمون 24 خصیصه شخصیت را مورد سنجش قرار می‌دهد و به شخص در پیدا کردن نقاط قوت شخصیتی خود کمک بسیاری می‌کند. این تست نتایج دقیقی را در اختیار آزمون دهنده قرار می‌دهد، به دلیل اینکه بسیار کاربر پسند است. از نکات جالب این است که بسیاری از افراد سرشناس از این تست بهره برده‌اند. مثل جان الوی، فوتبالیست معروف که توسط بهره‌گیری از این تست توانست یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی حرفه‌ای خود را بگیرد. شما می‌توانید از این آزمون جهت سنجش میزان رضایت شغلی و یا درصد خوشبختی ادراک شده خود بهره بگیرید.

تست شخصیت شناسی چهارم: مدل فرایند ارتباطی (PCM)

جالب است بدانید این تست توسط سازمان ناسا و برای فضانوردان طراحی شده است.
این ارزیابی افراد را به شش نوع شخصیت تقسیم می‌کند. موافق، متفکر، یاغی، خیالباف، مصمم (یا سمج) و پیش برنده.
هرکدام از این اصطلاحات، توضیحات جالبی دارد که به آنها در فرصتی دیگر خواهیم پرداخت.
به دلیل اینکه این آزمون توانایی‌های فردی را می‌سنجد، به راحتی خود واقعیتان را به شما نشان می‌دهد و شما را به سمت یک حرفه متناسب و خوب سوق می‌دهد.

تست شخصیت شناسی پنجم: تست لکه جوهر

این تست معروف توسط آقای وین هولتزمن طراحی شد.
آزمایش لکه و جوهر یک آزمون روانی است که در آن ادراکات فرد از لکه‌های جوهر جمع آوری شده و سپس آن را با کمک تفسیرهای روانی یا الگوریتم‌های پیچیده تجزیه و تحلیل می‌کنند. برخی روانشناسان از این آزمون برای بررسی ویژگی‌های شخصیتی یک فرد یا عملکرد عاطفی وی استفاده می‌کنند. از این آزمون همچنین برای تشخیص اختلال‌های ذهنی پنهان استفاده می‌شود به خصوصو در مواردی که بیمار تمایلی به توصیف تفکرات خود به صورت واضح ندارد.

هولتزمن

تست شخصیت شناسی ششم: شخصیت شناسی هگزاکو (Hexaco)

کلمه HEXACO از سر کلمات شش بعد شخصیتی این مدل تشکیل شده است که عبارتند از موارد زیر:

  • صداقت و تواضع
  • هیجانی بودن
  • برون گرایی
  • توافق جویی
  • وجدانی بودن
  • گشودگی به تجربیات جدید

برخی منتقدان می گویند که این آزمون نادرست است، زیرا تفاوت‌های فرهنگی را در نظر نمی‌گیرد. با این وجود، هنوز هم یک ابزار قابل اعتماد برای شرکت‌ها و مردم است.

هگزاکو-تست

تست شخصیت شناسی هفتم: تست شخصیت شناسی نئو (NEO_FFI)

تست شخصیت شناسی نئو، از مهم‌ترین ابزارها برای پیش بینی رشد حرفه‌ای و عملکرد شغلی افراد است.
با انجام این آزمون میزان روان نژندی N، برون گرایی E، گشودگی به تجربه O، توافق A و وظیفه شناسی و با وجدان بودن C، به عنوان عوامل مؤثر در فرد و شخصیت وی، مشخص می‌شود.
با انجام این آزمون شما نگاه دقیق‌تر و جامع‌تری نسبت به خود دارید. این آزمون به افرادی که دغدغه خودآگاهی در سطحی جامع و با جزئیات کامل را دارند توصیه می‌شود.
در این پرسشنامه 60 سؤال درباره نحوه رفتار و احساس شما وجود دارد، پاسخ دادن به چنین سوالاتی نیازمند فکر کردن طولانی نیست و اولین پاسخ شما احتمالاً بهترین پاسخ خواهد بود. این آزمون موضوع تحقیقات طی 15 سال گذشته بر روی نمونه‌های بالینی و بزرگسالان سالم بوده است.

تست شخصیت شناسی هشتم: سیستم ارزیابی شخصیت (PAS)

سیستم ارزیابی شخصیت (PAS) توسط روانشناس سابق سازمان سیا، جان گیتینگر طراحی شده است.
میزان مهارت‌های شخصی (توسعه فردی) شما با این تست به میزان زیادی مشخص می‌شود.

تست شخصیت شناسی نهم: روش بِرکمن (The Birkman Method)

روش بِرکمن یک تست شخصیت شناسی است.
تست شخصیت شناسی برکمن توسط راجر برکمن طراحی شده است. این آزمون درواقع میزان واکنش یک فرد به استرس را می‌سنجد. این تست همچنین نقاط قوت و رفتار اجتماعی فرد را مورد سنجش قرار می‌دهد. مطالعاتی همچون تئوری آزمون کلاسیک و پاسخ موردی، به دلیل در نظر گرفتن جزییات اعتبار این تست شخصیت شناسی را تأیید می‌کند.

تست شخصیت شناسی دهم: تشخیص تیپ شخصیتی انیگرام یا اناگرام (Enneagram)

اناگرام 9 گونه شخصیتی برای انسان تعریف می‌کند که این گونه‌ها همگی در یک مدل هندسی نمایش داده می‌شوند.
خود این 9 گونه به سه دسته اصلی تفکر، غریزه و احساس تقسیم می‌شوند و ابزار کار آمدی برای درک ابعاد شخصیتی ما است. شخصیت ما بیانگر شیوه عملکرد ما است. هر یک از تیپ‌های 9 گانه شخصیتی دارای نقاط ضعف و قوت مربوط به خود هستند و انسان‌ها می‌توانند با دانستن چنین مشخصاتی، به خودشناسی و ارتباط بهتر با اطرافیان دست یابند.

انیگرام

 

از سیر تا پیاز خودشناسی

می‌گویند تا خودت را نشناسی، زندگی را، لذت‌هایش را و راه درست زیستن را نخواهی آموخت… در محصول ویژه زیر، سحر خانجانی راه‌های اثرگذار خودشناسی را به شما آموزش خواهد داد. روی تصویر کلیک کنید تا اطلاعات کامل‌تری در اختیارتان قرار بدهیم:

 

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳ دیدگاه دربارهٔ «ده تست شخصیت شناسی مشهور»

  1. با سپاس آقای بهرام پور عزیز ، تشکر و سپاس خود را در مورد ارایه مطالب کاربردی و مفیدشان و قرار دادن آنها در سایت امیدوارم دعای خیر همه پشت اشان باشد. پاینده باشید

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    خیلی خوشحالیم که مقاله شخصیت شناسی براتون مفید بوده
    ما رو در جریان موفقیت های بیشتر تون قرار بدین
    ممنون از همراهی شما
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید

اسکرول به بالا