کتاب های برایان تریسی | معرفی 16 کتاب منتخب برایان تریسی

سرفصل های مهم این مقاله

LOVELY

دوره رایگان چطور جذاب و دوست‌داشتنی باشیم؟!

جذابیت بر اساس اصول روانشناسی!

کتاب های برایان تریسی | معرفی 16 کتاب منتخب برایان تریسی

همیشه زمانی که صحبت از کتاب های برایان تریسی می‌شد، با خودم می‌گفتم: ((من که علاقه‌ای به حیطه فروشندگی یا مدیریت ندارم، پس احتمالا کتاب های برایان تریسی هم به دردم نمی‌خورند.))

این ماجرا همیشه ادامه داشت تا اینکه به توصیه یکی از دوستانم، کتاب هدف‌ها یا همان goals او را خریداری کردم. در اواسط مطالعه کتاب بود که فهمیدم اصلا مطالب و نوشته‌های این شخص به حیطه خاصی مثل فروشندگی و مدیریت محدود نمی‌شود. کتاب هدف‌های او چنان تاثیری روی خودم و زندگی‌ام گذاشت که دفعه بعد که به کتاب‌فروشی رفتم، از فروشنده خواستم من را صرفا به قفسه‌ای راهنمایی کند که کتاب های برایان تریسی درون آن باشد.

در هر حال، بهتر است این بحث را بیش از حد طولانی نکنم. هدفم از تعریف کردن این داستان صرفا این بود که یادآوری کنم برایان تریسی یک نویسنده فوق العاده و چندوجهی است که کتاب‌هایش می‌تواند تاثیر زیادی روی موفقیت شما داشته باشد. در این مقاله می‌خواهم بهترین کتاب‌های او را به شما معرفی کرده و در مورد هر کدام توضیحات کاملی بدهم تا در انتخابشان راحت باشید:

 معرفی کتاب های برایان تریسی

فکر می کنم برایان تریسی بیشتر از آنکه برای زندگی‌اش، تفریح و استراحت وقت بگذارد، به کتاب نوشتن مشغول است! همین موضوع باعث شده تعداد کتاب‌هایش بسیار زیاد باشد. به همین دلیل در این مقاله صرفا کتاب های معروف برایان تریسی را به شما معرفی میکنم و چندتایی را از قلم می‌اندازم:


این هم زندگینامه برایان تریسی که یم‌تواند او را بهتر به شما بشناساند:

برایان تریسی کیست؟ زندگینامه برایان تریسی


1_ کتاب قورباغه ‌ات را قورت بده از برایان تریسی (Eat That Frog)

کتاب قورباغه‌ات را قورت بده یکی از کتاب های معروف برایان تریسی است که باعث افزایش شدید اعتبار او در ایران شد. موضوع اصلی این کتاب، در مورد مدیریت زمان است.

تکنیک‌هایی در این کتاب وجود دارد که اغلبشان در کتاب‌های چاپ شده قبل از آن مشاهده نمی‌شود، اما تمامشان را در کتاب‌های مدیریت زمانی که بعد از این چاپ شده‌اند مشاهده می‌کنید! کتاب های برایان تریسی در اغلب مواقع به دلیل کیفیت مطالب، تبدیل به منابعی برای کتاب‌های دیگر نویسندگان می‌شوند.

در هر حال، قورباغه‌ات را قورت بده به این موضوع اشاره می‌کند که: تعداد زیادی از افراد دوست دارند طی روز به همه کارهای خودشان برسند. می‌خواهند صبح زود از خواب بلند شوند و طبق یک روتین روزانه بعد از خوردن قهوه، چند دقیقه‌ای کتاب خوانده، ورزش کرده و به محل کار بروند. بعد از کار به سراغ یک برنامه آموزشی رفته و چندین کار مفید دیگر را هم انجام دهند.

اما در نهایت چیزی که دستگیرشان می‌شود، انجام یکی دو کار آن هم به شکل ناقص است! پس اینجاست که تکنیک‌ها و راهکارهای مدیریت زمان وارد می‌شوند.

یکی از خاصیت‌هایی که کتاب قورباغه‌ات را قورت بده (Eat That Frog) دارد، بی حاشیه بودن آن است. یعنی شما برای رسیدن به دستورالعمل‌های این کتاب مجبور نیستید ساعت‌ها زمانتان را صرف خواندن مطالبی کنید که به مسائل حاشیه‌ای پرداخته‌اند! بلکه اغلب تکنیک‌ها به صورت مستقیم بیان شده و به شما گفته می‌شود که هر کدام چطور می‌تواند زندگی و زمانتان را نجات دهد. با توجه به اینکه کتاب گفته شده حجم کمی دارد، پیشنهاد می‌کنم آن را به عنوان یک کتاب باارزش به خودتان هدیه دهید! به شما قول می‌دهم که این یکی از بهترین هدیه‌های زندگی‌تان خواهد بود.

2_ کتاب راه نفوذ بر دل‌ها برایان تریسی

بعد از اینکه کتاب آیین دوستیابی اثر دیل کارنگی را خواندم، به خوبی متوجه اهمیت ارتباطات در زندگی روزمره و البته موفقیت یک انسان شدم. نکات این کتاب هم به تنهایی در ساخت روابط فوق‌العاده به من کمک کرد؛ اما باز هم این کافی نبود! من چیزی می‌خواستم که بتوانم به کمکش، ارتباطات خاص و متفاوت‌تری داشته باشم. منظورم صرفا دوستی‌های طولانی نیست، بلکه منظورم اثرگذاری و متقاعدسازی است. در همین بین، کتاب راه نفوذ بر دل‌ها از برایان تریسی مثل یک فرشته نجات به کمکم آمد!

زمانی که این کتاب را بخوانید، مفاهیمش را یاد گرفته و البته از تکنیک‌هایش استفاده کنید، خیلی از درهای بسته زندگی به رویتان باز می‌شود. نمی‌خواهم خیلی فضا را رویایی کنم، اما دقیقا با کمک مطالب این کتاب است که متوجه می‌شوید چرا هنوز رئیس بانک با درخواست وامتان موافقت نکرده! چرا معاون فلان شرکت هنوز در مورد تجاری سازی محصولتان تصمیم نگرفته و اصلا چرا در چند مصاحبه استخدامی پیاپی رد شده‌اید. این کتاب به شما کمک می‌کند که بیشتر از قبل روی انسان‌ها تاثیرگزار باشید و بتوانید با رفتارها و کلام حرفه‌ای، بقیه را مجذوب خودتان کنید.

مفاهیم این کتاب صرفا به کلام و زبان بدن و… محدود نمی‌شود. حتی در بخش‌هایی از آن برایان تریسی در مورد طرز نگاه شما به زندگی صحبت می‌کند. با توجه به اهمیت بالای هوش اجتماعی در زندگی انسان‌ها، مطالعه این کتاب را به شدت به شما پیشنهاد می‌کنم.

3_ کتاب موفقیت در فروش نامحدود از برایان تریسی

 خب بالاخره به یکی از کتاب‌های فروشندگی که تخصص اصلی برایان تریسی است، رسیدیم. قبل از اینکه در مورد این کتاب توضیح بدهم، بگذارید یک موضوع مهم را بگویم: شاید خیلی از شما تصور کنید که کتاب‌هایی در زمینه فروش به دردتان نمی‌خورد. مطمئنم که حتی خیلی از خوانندگان این مقاله سریعا بعد از خواندن سرتیتر این بخش از مطلب، از آن رد شده‌اند. اما نکته مهمی که در مورد فروش وجود دارد این است که: همه مردم جهان در زندگی‌شان فروشنده هستند!

یکی در فروشگاه لوازم خانگی به کار فروش مشغول است، دیگری در یک دفتر در حال فروش خدمات است، آن یکی مهارت‌هایش را به مدیرش می‌فروشد و اصلا یکی دیگر هم در اتاق مصاحبه، در حال ارائه کردن و فروش خودش به مسئولان استخدام است!

زمانی که قصد داریم با یک نفر ارتباط جدید بگیریم، وقتی می‌خواهیم ازدواج کنیم، در زمان استخدام، کار و… همیشه در حال فروش هستیم. بنابراین از کنار کتاب‌های فروش به این آسانی‌ها رد نشوید. مخصوصا کتاب های برایان تریسی!

راستی: یک دوره رایگان آموزش در سایت داریم. تماشا کردید؟ آموزش رایگان مهارت های فروش

کتاب موفقیت در فروش نامحدود، یک سری تکنیک مهم و کاربردی در مورد مبحث فروشندگی است. خوبی کتاب‌هایی که برایان تریسی در زمینه فروش می‌نویسند، تجربی بودن آن است. یعنی به خوبی می‌توانید از داستان‌ها و مثال‌هایی که در مورد تکنیک‌ها می‌زند، متوجه شوید که پشت هر کدام از صحبت هایش چند تجربه، شکست یا موفقیت خوابیده.

4_ کتاب هنر اتمام فروش برایان تریسی

اگر در زمینه فروش مشغول باشید، می‌دانید که مهم‌ترین بخش از فروش یک محصول، قسمت قطعی کردن است. یعنی ممکن است مشتری در تمام مراحل همراه شما بوده باشد، به محصولتان واکنش مثبت نشان دهد و همه چیز خوب پیش برود؛ اما در انتها و در قسمت قطعی کردن فروش خوب عمل نکرده فروش را از دست بدهید!

در کتاب هنر اتمام فروش، برایان تریسی به صورت مفصل به شما آموزش می‌دهد که برای داشتن یک فروش موفق و قطعی کردن آن، باید چطور رفتار کرده و چه کارهایی بکنید. در اصل این کتاب یک سری توضیح در مورد هنر قطعی کردن فروش است تا در ابتدا به خوبی موضوع را درک کنید. بعد از آن هم نوبت به تکنیک‌هایی برای رسیدن به هدف می‌رسد. پس اگر در زمینه فروش کار می‌کنید، بهتر است نگاهی به این کتاب داشته باشید.

5_ کتاب نیروی شگفتی آفرین اعتماد به نفس

قبل از اینکه اولین کلمه‌ام را در مورد این کتاب بنویسم، چند دقیقه فقط به صفحه رایانه نگاه و فکر می‌کردم. چون نمی‌دانستم چطور باید اشتیاقم را برای توضیح دادن در مورد مفهوم اعتماد به نفس قایم کنم تا مخاطبان تصور نکنند در حال اغراق کردن هستم!

نمی‌دانم چندتا از کتاب‌های مربوط به موفقیت فردی را خوانده‌اید؛ اما اگر از مخاطبان دائم این کتاب‌ها باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که 2 مبحث مشترک بین همه این آنها وجود دارد. یعنی چه کتاب‌های قانون جذب را بخوانید، چه کتاب‌هایی در زمینه موفقیت فردی از دارن هاردی، برایان تریسی و حتی انسان‌های ناآشنا؛ همیشه پای 2 موضوع در میان است:

1_ مسئولیت پذیری،

2_ اعتماد به نفس.

فکر نکنم نیازی باشد در مورد هیچکدام از آنها توضیح زیادی بدهم. صرفا خوب است بدانید که کتاب “نیروی شگفتی آفرین اعتماد به نفس” نوشته برایان تریسی، یکی از بهترین کتاب‌ها در این زمینه است که به شما کمک می‌کند این قدرت فوق‌العاده در خودتان را دوباره روشن کنید.

قبل از اینکه سراغ معرفی کتاب بعدی بروم؛ اگر الآن با گفتن جمله‌ای مثل اینکه “من اعتماد به نفس کافی دارم پس نیازی نیست این کتاب را بخوانم” خودتان را از مطالعه‌اش معاف کردید، یکی از بزرگترین اشتباهات زندگی‌تان را مرتکب شدید!

6_ کتاب آینده خودت را بساز از برایان تریسی

این یک کتاب کوچک و جمع جور است که در آن برایان تریسی 12 راه برای رسیدن به موفقیت را به شما آموزش می‌دهد. با خواندن این کتاب شما متوجه می‌شوید که چطور می‌توانید به خواسته‌هایتان برسید و چرا نباید بیخیال رویاهایتان شوید.

در اصل این کتاب 12 ایده‌ای را به شما آموزش می‌دهد که پایه و اساس اغلب موفقیت‌ها هستند و البته بیشتر انسان‌های موفق و معروف هم برای رسیدن به زندگی خوب، از همین راه‌ها استفاده کرده و می‌کنند.

7_ کتاب رهبری کسب ‌و کار

کتاب رهبری کسب و کار، کتابی است در مورد کسانی که رویدادهای متفاوت در جهان را رقم می‌زنند. با خواندن این کتاب، شما با زندگی یک رهبر آشنا شده و متوجه می‌شوید که در بخش‌های مختلف زندگی باید چطور رفتار کنید. از رفتار و ارتباطات گرفته تا استراتژی‌ها و…

مطالب بسیار جالب و البته باکیفیتی در مورد مفهوم رهبری در این کتاب وجود دارد. مثلا در فصل یک، برایان تریسی می‌گوید که رهبران ساخته می‌شوند، به دنیا نمی‌آیند! برایان تریسی در اینجا به این شبهه که انسان‌ها باید از ابتدای زندگی مهارت رهبری را داشته باشند و به طور ذاتی آن را به این دنیا بیاورند، پاسخ می‌دهد.

در بخش دیگری از کتاب، در مورد مفهوم عمل‌گرایی صحبت کرده و می‌گوید که اغلب رهبران معروف جهان از جمله ناپلئون، به جای اینکه صرفا خیال‌پردازی کنند، به فکر عمل کردن بودند و سریعا دست به اقدام می‌زنند. در فصل 4 به وجود ویژگی شجاعت در رهبران اشاره می‌کند و فصل 5 را به مفهوم استراتژی اختصاص داده.

مطالعه این کتاب شگفت‌انگیز چه برای مدیران و رهبران و چه برای افراد عادی، بسیار الهام‌بخش است. دقت کنید که این کتاب 21 فصل دارد و من صرفا در اینجا به چند مفهوم کلی از چندین موضوع آن اشاره کردم.

8_ کتاب هنر بیان (حرف بزن تا برنده شوی)

گاها بعضی‌ها برایان تریسی را مورد این انتقاد قرار می‌دهند که چرا در هر زمینه‌ای ورود کرده و کتاب می‌نویسد! نمی‌خواهم در مورد این نقد صحبت کنم اما چیزی که می‌دانم این است:

با توجه به صدها سمینار و سخنرانی که این شخص طی زندگی خود داشته، یکی از بهترین انسانی‌هایی است که می‌تواند در زمینه فن بیان صحبت کند. در همین راستا هم چندین کتاب موفق در کارنامه کتاب های برایان تریسی ثبت شده. یکی از آنها، کتاب هنر بیان است.

این کتاب به شما کمک می‌کند با ایجاد اعتماد به نفس و شهامت، در مقابل جمع به خوبی صحبت کرده و بقیه را مجذوب خودتان کنید. فرقی نمی‌کند که یک انسان بی تجربه در زمینه سخنرانی باشید یا اینکه یک سخنران حرفه‌ای. مطمئنا این کتاب باز هم نکات و آموزش‌هایی دارد که باعث می‌شود مهارتتان در بیان بهبود پیدا کند.

راستی اگر به آموزش‌های فن بیان علاقه دارید، می‌توانید در دوره رایگان و 21 جلسه‌ای مهارت‌های ارتباطی شرکت کنید. ویدیو پایین، یکی از قسمت‌های این دوره رایگان است که می‌توانید آن را مشاهده کنید:

9_ کتاب هدف‌ها از برایان تریسی

کتاب هدف‌ها، یک کتاب قطور و بزرگ از برایان تریسی است. راستش را بخواهید من این کتاب را نه به خاطر علاقه و شناخت، بلکه به توصیه اشتباه یکی از دوستان خریداری کردم! اما بعد از خرید تصمیم گرفتم که آن را تا آخر بخوانم. (احتمالا به خاطر هزینه‌ای که پرداخت کرده بودم) بعد از اینکه توانستم این کتاب را تمام کنم، تلفن همراهم را برداشتم و به یکی از دوستان در مورد آن پیام دادم. چیزی که به او گفتم این بود:

((فکر می‌کنم برایان تریسی مثل پادشاهان قدیم تصمیم گرفته برای خوانندگان این کتاب یک هدیه مخفی ایجاد کند. چون زمانی که تلاش کنی و نصف کتاب را بخوانی، تازه وارد بخشی از آن می‌شوی که اصلا انگار با بخش‌های قبلی رابطه‌ای ندارد. نیمه دوم کتاب مطالبی دارد که با خواندنشان تصور می‌کنی به یک موفقیت بزرگ و شگفت انگیز رسیده و نقشه گنج را پیدا کرده‌ای!))

 نمی‌توانم به خوبی حسم را در مورد این کتاب بیان کنم. ولی صرفا باید بگویم که این کتابی نیست که آن را سریع بخوانید و بعد هم به سراغ هدف‌گذاری اول سال بروید. این یک کتاب یا شاید بهتر است بگویم یک نقشه مسیر است برای رسیدن به اهداف. اگر قصد خواندن آن را دارید باید چند نکته را به شما گوشزد کنم:

به نظر من هدف‌ها، کتابی نیست که بشود با یک بار خواندن، تمام مطالبش را درک کرد! پس در انتهای مطالعه کتاب، بار دیگر برای خواندنش برنامه ریزی کنید.

هدف‌ها صرفا برای خواندن نیست. اگر سراغ آن می‌روید، به جای عجله کردن یک برنامه ریزی صحیح داشته باشید تا بتوانید تمرین‌های هر بخش از آن را به خوبی انجام بدهید.

کتاب هدف‌ها را با کتاب هدف برایان تریسی اشتباه نگیرید!

آموزش رایگان هدف گذاری حرفه ای را ببینید.

10_ کتاب حرف نزن، کاری بکن: هفت اقدام برای دستیابی به هدف

یک کتاب در زمینه رفع تنبلی و اهمال کاری از برایان تریسی. این یک کتاب فوق‌العاده عملی و البته انگیزشی است. چیزی که برایان تریسی در این کتاب می‌گوید این است که:

اگر دوست دارید به موفقیت برسید، مهم نیست چه چیزی می‌گویید، همینطور مهم نیست چه رویایی در سرتان است و اصلا مهم نیست چه آرزوهایی دارید؛ مهم این است که الآن در حال انجام دادن چه کاری هستید؟ این است که مشخص می‌کند قرار است به اهداف و آرزوهایتان برسید یا نه! در اصل، توانایی شما در شروع کردن یک کار و البته توانایی شما در اتمام آن است که مشخص کننده نتیجه‌ها و آینده زندگی‌تان هستند.

اگر از آن دسته انسان‌هایی هستید که از نتیجه کارهایتان رضایت ندارید و فکر می‌کنید، می‌توانید کارهای بیشتری انجام دهید، مطالعه این کتاب کمکتان می‌کند.

11_ کتاب فکرتان را عوض کنید تا زندگی‌تان تغییر کند

در کتاب هدف‌ها، برایان تریسی به این موضوع اشاره می‌کند که هیچ انسانی در دنیا از تمام توان ذهنی خودش استفاده نمی‌کند. در اصل این‌همه نتیجه فوق‌العاده و متفاوتی که توسط انسان‌ها ایجاد می‌شود، صرفا نتایجی هستند که با استفاده از چند درصد توان ذهنی‌شان اتفاق افتاده.

حالا در کتاب فکرتان را عوض کنید تا زندگی‌تان تغییر کند، این مسئله را کمی بیشتر باز کرده و دنیای جدیدی را در مقابل دید مخاطبش قرار می‌دهد. به کمک این کتاب، می‌توانید زندگی‌تان را به شکلی متفاوت مدیریت کنید.

12_ کتاب 7 قدم تا عادت‌های موفق

نمیدانم با قدرت عادت‌ها در زندگی آشنا هستید یا نه. اگر نمی‌دانید عادت‌ها چه تاثیری در زندگی‌تان دارند، پیشنهاد می‌کنم اول از همه سراغ کتاب “اثر مرکب” از دارن هاردی بروید. بعد از آن کتاب ریزعادت‌ها را مطالعه کنید و سپس این کتاب از برایان تریسی را بخوانید.

کتاب 7 قدم تا عادت‌های موفق، یک کتاب کوچک است که به شما یاد می‌دهد چطور عادت‌هایتان را طوری برنامه‌ریزی کنید که به خواسته‌ها و اهدافتان برسید.

13_ کتاب باور کنید تا به دست آورید از برایان تریسی

چه از طرفداران قانون جذب باشید و چه افرادی که به صورت علمی مسیر موفقیت را طی می‌کنند، در همه منابع با بخش‌هایی روبرو می‌شوید که در مورد باورها صحبت می‌کنند. کتاب باور کنید تا به دست آورید برایان تریسی هم در مورد همین موضوع ذهن و باورها حرف می‌زند.

برایان در این کتاب می‌گوید که: ذهن شما یک شمشیر دو لبه است. می‌توانید از آن برای رسیدن به آرامش و شادی استفاده کرده و همینطور می‌توانید آن را در خدمت ایجاد عذاب و خشم بگیرید. قسمتی از این کتاب روی این موضوع تمرکز دارید که توجهتان را مدیریت کنید. این یعنی به اتفاقات بیرون خودتان بیش از اندازه دقت نکرده و ذهنتان را آشفته نکنید.

چنین دیدگاه‌هایی را اغلب در کتاب‌های روحانی و عرفانی مشاهده می‌کنید. در هر حال این هم یکی از کتاب‌های جذاب و معروف برایان تریسی است که ارزش مطالعه کردن را دارد.

14_ کتاب قورباغه‌ات را ببوس از برایان تریسی

کتاب قبلی برایان تریسی که در مورد خوردن قورباغه بود (!) اشاره به بحث مدیریت زمان و بازدهی داشت. اما در مقابل، این کتاب که نام مشابهی هم به کتاب قبلی دارد، روی موضوع احساسات مثبت و منفی تمرکز کرده! این کتاب راهکارهایی است برای تبدیل حس منفی به احساس مثبت.

همینطور کتابی است برای پیدا کردن مشکلات و موانع موجود در راه رسیدن به اهداف و روبرو شدن با آنها. همانطور که برایان تریسی در این کتاب می‌گوید، اغلب مشکلات زندگی انسان‌ها بیشتر از آنکه واقعی باشند، ذهنی هستند و می‌توان آنها را به کمک همین ذهن از بین برد!

15_ کتاب «یا متمایز شو یا بمیر»

خب راستش را بخواهید، قبلا در مورد تمایز در کسب و کار، کتاب فوق العاده‌ای با اسم “گاو بنفش” را خوانده بودم. اما فکر نمی‌کردم در کتاب های برایان تریسی هم یک کتاب مشابه در این زمینه پیدا کنم. کتاب یا متمایز شو یا بمیر، در مورد این موضوع صحبت می‌کند که برای رسیدن به درجات بالای شغلی، برای فروش بیشتر و برای داشتن کسب و کار موفق، باید انسان متمایزی باشید. انسانی که با بقیه فرق دارد و مطمئنا قرار نیست همان راه ساده و عادی آنها را طی کند. در ادامه هم راهکارهایی را برای رسیدن به این تمایز و تفاوت ارائه می‌کند. خواندن این کتاب را بدون هیچ قید و شرطی، به همه پیشنهاد می‌کنم.

16_ کتاب استخدام و اخراج از برایان تریسی

و در نهایت آخرین کتابی که قرار است در این مقاله به شما معرفی کنم، کتاب استخدام و اخراج از برایان تریسی است. اگر در یک شرکت به عنوان مدیر کار می‌کنید. اگر رهبر یک مجموعه هستید یا اصلا اگر قصد تیم‌سازی دارید، باید به صورت الزامی این کتاب را مطالعه کنید. با مطالعه این کتاب متوجه می‌شوید؛ همانطور که استخدام نیروهای زرنگ و باهوش یکی از وظایف مدیر است، اخراج کردن نیروهای به درد نخور هم از جمله وظایف مهم اوست. پس برای داشتن یک تیم بهتر در کسب و کارتان، نگاهی به این کتاب داشته باشید.

کلام آخر….

به انتهای مقاله معرفی کتاب های برایان تریسی رسیدیم. سعی کردم در این مطلب، اغلب کتاب های معروف برایان تریسی را معرفی کنم. اما به طور کلی باید این نکته مهم را بگویم که همه کتاب های برایان تریسی، کتاب‌هایی با نکات آموزشی فوق‌العاده هستند. خود من اگر زمان کافی داشته باشم، قطعا برای مطالعه همه این آنها برنامه ریزی می‌کنم.

امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. اگر نظری در مورد هرکدام از کتاب های برایان تریسی داشتید آن را در بخش نظرات مطرح کنید. همینطور اگر تصور می‌کنید کتابی از این نویسنده معروف جایش در این لیست خالی است، در بخش نظرات آن را معرفی کنید. با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان.

پشتیبانی بیشتر از یک

پشتیبانی بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا