چطور شوخ طبع باشیم و دیگران را بخندانیم؟

سرفصل های مهم این مقاله

چطور است با سه جمله از سه فرد مشهور این مقاله را شروع کنیم؟

مارک تواین نویسنده سرشناس آمریکایی می گوید:

“زندگی مهم تر از آن است که جدی اش بگیریم…”

یا گاندی در جایی دیگر گفته:

“اگر من فاقد حس شخ طبعی بودم، مدت ها قبل خودکشی کرده بودم!”

و البته جمله ای منسوب به ادری هپبورن هنرپیشه نامدار و جذاب هالیوودی هست که می گوید:

” من کسانی که مرا می خندانند؛ دوست دارم، واقعا فکر می کنم خندیدن چیزی است که خیلی دوستش دارم؛ خندیدن، درمان بسیاری از بیماری ها است؛ شاید خندیدن مهم ترین چیز در یک فرد است.”

می بینید؟ طنز و شوخ طبعی موضوع مهمی است. ما ادم ها ذاتا دوست داریم بخندیم و حالمان خوش باشد. خندیدن طبق بسیاری از تحقیقات و پژوهش ها می تواند اثرات فوق العاده ای روی سطح رضایت از زندگی ما بگذارد.
اما آیا می توان طناز بودن و شوخ طبع بودن را یاد گرفت؟ چطور شوخ طبع باشیم؟ چطور می توانیم دیگران را بخندانیم بدون اینکه بد و بی مزه به نظر برسیم؟
با این مقاله همراه باشید.

در این مقاله می خوانید:

 چطور شوخ طبع و طناز باشیم؟
ما به چه چیزی می گوییم طنز و شوخ طبعی؟
چرا برخی افراد شوخ طبع اند وبرخی دیگر نه! ویژگی های افراد شوخ طبع
شوخ طبع بودن چه فوایدی دارد؟
ما آدم ها به چه چیزهایی می خندیم؟
شوخ طبعی با بی ادبی خیلی فرق دارد!
چطور شوخ طبع باشیم و شوخی کنیم؟ الگوها را دنبال کنید
اگر  کسی به شوخی ما نخندید چه کار کنیم؟
و کلام پایانی…

ما به چه چیزی می گوییم طنز و شوخ طبعی؟

اغلب ما شاید فکر کنیم که طنز بودن یا شوخ طبع بودن یعنی توانایی جوک تعریف کردن یا خاطره گفتن. اما شوخ طبع بودن موضوع گسترده تری است. شوخ طبعی را می توانیم اینطور تعریف کنیم:

به افرادی که می توانند با کلام و رفتارشان حال خوب خنده یا حس درونی مثبتی در دیگران به وجود بیاورند، می گوییم شوخ طبع.

البته که تعریف کردن لطیفه یا خاطره هم خودش هنر است و سختی های خودش را دارد.  مثلا اگر منوچهر نوذری را یادتان باشد، می دانید که همه ما او را فردی بذله گو و لطیف الطبع می شناسیم. به این ویدئو از لطیفه تعریف کردن های منوچهر نوذری توجه کنید:

چرا برخی افراد شوخ طبع اند وبرخی دیگر نه! ویژگی های افراد شوخ طبع

همانطور که می دانید، خنده مسری است و به دیگران سرایت می یابد. یکی از مهم ترین ویژگی های افراد شوخ طبع این است که آنها لطافت طبع دارند. افراد شوخ طبع می توانند به خودشان بخندند و هنگام برخورد بامسائل جدی و بزرگ میزان کمتری اضطراب را تحمل کنند.

برخی دیگر از ویژگی های افراد شوخ طبع:

چطور شوخ طبع باشیم

اعتماد به نفس بالاتری دارند

این افراد معمولا اعتماد به نفس بیشتری برای حرف زدن دارند و از اظهار‌نظر درباره موضوعات گوناگون ابایی ندارند.

توانایی حل مسئله بالاتری دارند

شوخ‌طبع‌ها معمولا در حل مسائل زندگی راحت‌تر و موفق‌تر عمل می‌کنند. چون یاد گرفته اند به مسائل با دید جدی و خشک نگاه نکنند و چنین نگاهی به آنها در یافتن راه‌حل‌های درست برای غلبه بر مشکلات کمک می‌کند.

شوخ طبع ها معمولا خلاق ترند…

شوخ‌طبع‌ها معمولا خلاقیت‌شان در امور زندگی بالاتر است، طوری که خیلی راحت می‌توانند یک جمع را شیفته خود کنند و فضا را برای حاضران دلچسب کنند.

طنازها دوست داشتنی ترند

در مقاله علم می‌گوید: «چکار کنیم جذابیت داشته باشیم» گفتیم که یکی از ویژگی های افراد جذاب و دوست داشتنی که علم هم آن را ثابت کرده شوخ طبعی و توانایی خنداندن دیگران است. افرادی که می توانند دیگران را بخندانند جذاب تر و حرفه ای تر به نظر می رسند.

و….

 

 

 

 

شوخ طبع بودن چه فوایدی دارد؟

شوخ طبعی و خنده به ادعای بسیاری از پزوهشگران علوم زیستی و علوم اعصاب، از مهم ترین عوامل تندرستی و سلامتی است. شوخ طبعی، پادزهری طبیعی برای احساسات منفی، خشم، ناراحتی های روحی، رنجش، تنفر، بیزاری، یأس، ناامیدی و افسردگی است. شوخی وسیله بسیار خوبی برای تضمین موفقیت در روابط میان فردی است.
به علاوه شوخی و خندیدن می تواند:

مسکن و آرامبخش برای دردها باشد

تحقیقات نشان داده بیمارانی که سرگرم تماشای یک برنامه خنده دار می شوند، درد کمتری احساس می کنند. مطالعات فیزیولوژیکی نشان می‌دهد خنده، تولید مسکن و مواد آرامبخش و همچنین توان ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

باعث بهبود روابط جنسی می شود

محققین به این نتیجه رسیده اند که یکی از فاکتورهای حیاتی برای قضاوت در مورد کیفیت رابطه، اندازه گیری میزان خوش مشربی و شوخ طبعی در آن است. اگر در یک رابطه خنده وجود داشته باشد، می توان نتیجه گرفت که آن ارتباط سالم است. زمانی که خنده و شادی متوقف شود، ارتباط به سمت ناسالم بودن میل می کند. اگر به دنبال آن هستید تا روابط رضایت بخش تری با همسرتان داشته باشید باید شوخ طبعی و خنده را وارد روابطتان کنید.

و فواید بی شمار دیگر…!

ما آدم ها به چه چیزهایی می خندیم؟

رود مارتین در کتاب معروف خودش “روانشناسی شوخی” یک جمله طلایی دارد:

“ما به همه چیز، به هیچ چیز و به هر چیزی می توانیم بخندیم!”

به نظر می رسد منظور آقای مارتین این است که واقعا هیچ چارچوبی برای خندیدن نمی توانیم در نظر بگیریم. خنده در فرهنگ های مختلف متفاوت است. ممکن است چیزی که در یک کشور به آن می خندند، در کشوری دیگر توهین آمیز تلقی شود. اما قواعد کلی ای هم برای خندیدن وجود دارد. شاید بتوانیم طیفی از چیزهایی که به ان می خندیم را اینگونه دسته بندی کنیم:

1- رنج خود و دیگران باعث خنده می شود!

اجازه بدهید. لطفا زود قضاوت نکنید. منظور از رنج خود یا دیگران، فقر یا مشکلات نیست. توصیه میکنم اول ویدئوی زیر را ببینید تا به شما توضیح بدهم چطور به رنج خود و دیگران می خندیم:

دیدید؟ ما در اینجا به یک نوع رنج که همان زمین خوردن یا برخورد به در و دیوار بود خندیدیم. 

کارتون تام و جری را یادتان هست؟ ما همیشه به رنجی که گربه برای به دست آوردن موش می کشید میخندیدیم. برای تجدید خاطره یک قسمت از ان را باهم ببینیم:

کارتون رود رانر را چطور؟ یادتان هست چقدر به بدبختی هایش می خندیدیم؟

اغلب طنزهایی که در اینستاگرام یا جاهای دیگر به آن می خندیم، حاکی از نوعی رنج است. مثل لطیفه هایی که حسن ریوندی تعریف می کند از رنجی که مثلا ما داریم و دیگران ندارند. به این ویدئوی آقای ریوندی توجه کنید:

می بینید که اینجا هم رنجی درمیان است.  پس نخستین چیزی که ما به انها می خندیم رنج است. هرچه رنج بیشتر، خنده عمیق تر!

این هم یک کمدی دیگر از مستر بین معروف که رنج های بی پایانش همیشه باعث خنده ما می شد! و البته رنج هایی که او به دیگران تحمیل می کرد!!!!

شما هم اگر دقت کرده باشید همیشه دوست دارید رنج هایتان را برای دیگران تعریف کنید تا بخندند. مثلا وقتی از زمین خوردن با دوچرخه می گویید، وقتی خاطره ای از کتک خوردن دوستتان تعریف می کنید، وقتی از اینکه یک سگ به دنبالتان افتاده می گویید و خلاصه طیف وسیعی از رنج ها هستند که باعث خنده می شوند و اتفاقا ما ایرانی ها تبحر زیادی در خندیدن به رنج هایمان پیدا کرده ایم!

البته به شرطی که آسیب و رنج آنقدر جدی نباشد که باعث ناراحتی ما شود. به این مرز باریک دقت کنیم!

 

 

 

 

2- ما به داستان ها می خندیم

طنزی که در قالب داستان باشد می تواند باعث خنده ما شود. چون اصولا ما به داستان علاقه داریم. انسان ذاتا داستان را دوست دارد و هرچیزی که در قالب داستان بیان شود می تواند ما را بخنداند. پس این بار برای تقویت حس شوخ طبعی خود سعی کنید داستان پردازی و داستان گویی خودتان را تقویت کنید. به این فیلم از علی صادقی دقت کنید دقت کنید:

البته این مورد را می توان در دسته قبل هم تعریف کرد که حاکی رنج است.

3- ما به خاطرات جذاب میخندیم

یکی از چیزهایی که ما حسابی به آن میخندیم خاطرات خنده دار دیگران است. حتما این خاطره مهران غفوریان از سفرش به دوبی را ببینید و به تکنیک های آن دقت کنید:

و این یکی:

4- ما به رفتارهای رایج می خندیم

اگر به طنزهای توئیتری و تلگرامی دقت کنید، می بینید که اغلب اوقات ما به رفتارهای رایجی که بین پدر و مادرها، بین رفقا، بین یک قشر خاص مثل پزشک ها یا بین کارمندان هست می خندیم. 

بهتر است چند نمونه از این طنزها را در اینجا با هم بخوانیم:

نمونه طنز رفتارهای مادر 

به مامانم میگم کیف پولمو پیدا نمی کنم. نمیدونی کجاست؟ میگه فکر کن ببین کجاست!!! دلم میخواد همه سوالای ذهنمو ازش بپرسم
به مامانم میگم ناهار چی داریم؟ میگه سحری دیشب. میگم سحری دیشب چی بود؟ میگه افطار پریشب. ترسیدم ادامه بدم برسیم به سبزی پلو با ماهی شب عید!!
به مامانم میگم چند ماه دیگه من از این خونه میرم. میخوای جای خالیم رو با چی پر کنی؟ میگه یه ماشین ظرفشویی میخرم میذارم جات!

نمونه طنز کارمندی 

کارمندی که ساعت 7 صبح باید پاشه بره سرکار ولی تا ساعت 3 نصف شب بیدار بوده رو از کرونا نمیشه ترسوند.
معروف ترین شوخی کارمندی توی ایران دم ناهاراس که دسته جمعی میرن غذاخوری موقع کارت زدن یکیشون خطاب به بقیه میگه آقا هیشکی دست تو جیبش نکنه همه مهمون منید! فردا دوباره از نو!

نمونه رفتارهای پدرها!! 

به بابام میگم بابا تو که نمیخوای بذاری کولرو روشن کنیم چرا کولر خریدی؟ کولر خاموش به چه دردمون میخوره؟ میگه تو هم هیچ به دردمون نمیخوری. یعنی میگی نباید نگهت داریم؟
یه بار خونه نبودم. بابام زنگ زد گفت کنترل گم شده. گفتم خب؟ گفت بیا خونه بشین من بیام زیرتو نگاه کنم ببینم پیدا میشه.

نمونه طنز راننده تاکسی 

تو تاکسی به راننده گفتم چقدر پروانه زیاد شده! گفت اقعا نفهمیدی این پروانه ها کار خودشونه؟ گفتم نه والاً! گفت اینارو ول کردن که به همه بگن ایران بهشته و همش گل و بلبل داره! گفتم لامصب اینارو از کجات درمیاری؟ گفت گمشو پایین. تو از اون مسافرای نفهمی!
سوار تاکسی شدم راننده تا خواست باهام بحث سیاسی کنه گفتم ببین من از 8 صبح تا حالا سرکلاس بودم و داشتم چرندیان استادو گوش میدادم. گفت باشه فقط بذار بگم که کار خودشونه!

بد نیست در اینجا استنداپ کمدی مکس امینی یکی از کمدین های سرشناس ایرانی که در آمریکا و کشورهای دیگر طرفداران بی شماری دارد را ببینیم:

5- ما به موقعیت های رایج می خندیم

اغلب ما موقعیت هایی که قبلا در انها گیر افتاده ایم و حاوی رنج یا دردسر هستند را دوست داریم و می توانیم به راحتی به آنها بخندیم. موقعیت هایی مثل صف دستشویی عمومی، موقعیتی مثل استفاده از هدفون در گوش، فوتبال دیدن یا رانندگی از این جمله است.

نمونه طنز صف دستشویی 

‏همه تو خارج میرن توالت عمومی کلی امکانات داره بهترین صابون دستمال کاغذی آب سرد و گرم درجه مناسب! خشک کن دست مایع دست شویی اویز کیف و لباس و… تو ایران تنها خواسته ای که همه دارن اینه که فقط در بسته بشه  همچین ملت قانعی هستیم

نمونه طنز استفاده از هدفون 

هروقت هدفون تو گوشمه مردم منو تو خیابون شبیه گوگل مپ می بینند!

نمونه طنز فوتبال دیدن 

فوتبال دیدن با خانواده ظلم به بشریته! مثلا بازیکن توپو خراب می کنه تو نهایتا بتونی بگی چرا چنین کردی ای نابخرد!

نمونه طنز رانندگی 

ممنون که موقع رانندگی آهنگ پخش میکنید فیلم میگیرید میذارید اینستاگرام! آخه ما الاغ سوار میشیم تو صحرا باهاش میریم فیلمم نمیتونیم بگیریم!

حتما این ویدئوی خنده دار حسن ریوندی در مورد توالت را نگاه کنید!

شوخ طبعی با بی ادبی خیلی فرق دارد!

شوخی طبعی هرگز به معنای بی ادبی یا توهین نیست. اگر می خواهیم یاد بگیریم شوخ طبع باشیم نباید از توهین های قومیتی یا جنسیتی، بی ادبی و یا مسخره کردن ویژگی های اشخاص که در به وجود آوردنشان نقشی نداشته اند استفاده کنیم. در واقع بی ادبی نه تنها باعث می شود شوخ طبع و طناز به نظر نرسیم بلکه نوعی حس تنفر یا خشم در دیگران نسبت به ما به وجود می اورد. یادتان باشد، هنر این است که بدون توهین و مسخره بازی بخندانیم. 

البته یک نکته مهم را اینجا بگویم:

افرادی هستند که با توجه به زمینه ای که از آنها در ذهن داریم، می توانند با قومیت های مختلف هم شوخی کنند و هیچ حس بی ادبی یا توهینی به ما دست ندهد. چون می دانیم هدف آنها توهین نیست و صرفا شوخی میکنند. به این ویدئو از حمید ماهی صفت دقت کنید:

چطور شوخ طبع باشیم و شوخی کنیم؟ الگوها را دنبال کنید

شوخ طبعی کار یک شب و دو شب نیست! باید برای این کار هم استنداپ کمدی های زیادی ببینیم و آنها را تحلیل کنیم و هم ببینیم افراد سرشناس چطور دیگران را می خندانند.

خوشبختانه خنداندن دیگران تکنیک هایی دارد که می تواند یک الگو را شکل دهد.

از جمله الگوهای رایج استفاده از مبالغه و اغراق برای شاخ و برگ دادن به یک داستان خیلی معمولی است. در ایران این کار را مهران غفوریان، مهران مدیری و حسن ریوندی خوب انجام می دهند. اگر یادتان باشد کمدین های برنامه خندوانه هم به شدت از این تکنیک بهره می گرفتند.

برای مثال ویدئوی زیر را نگاه کنید:

مبالغه می تواند در هر چیزی اتفاق بیفتد. در اندازه، صفات، حالات، شرایط و غیره.

به این دو نمونه مبالغه هم توجه کنید:

تو دوران مدرسه انقدر خر خون بود که وقتی از خوندن فیزیک خسته میشد برای استراحت ریاضی میخوند!
من اگه قاتل سریالی هم بودم، یک منتقد سخت گیر داشتم که میگفت: کاش طرف رو با چاقوی تیزتری میکشتی تا زیاد درد نکشه!

تکنیک دیگر خودزنی است. گاهی خودزنی می تواند باعث خنده دیگران شود. یعنی با خودمان یا ویژگی هایی که بد به نظر می رسد شوخی کنیم و به اصطلاح زهرش را بگیریم.

به این مثال ها دقت کنید:

ما زشتا فقط یکی از عکسامون قشنگ میشه با همون هم تا سنگ قبر ادامه میدیم!
من انقدر دماغم گنده س که موقع روبوسی تا حالا چهار نفر رو کور کردم!
اگه ما چاقا خوب نیستیم پس شما لاغرا هم حق ندارید هایده گوش بدید!!

الگوی بعدی طناز بودن استفاده از حاضر جوابی یا تکه کلام های ثابت و همیشگی است.

اغلب افراد شوخ طبع، افرادی حاضر جواب هستند و می توانند فورا به شوخی دیگران یا اتفاقاتی که به صورت طبیعی می افتد واکنش نشان دهند. مثلا تکه کلام های ثابت زیر را می توانید یاد بگیرید تا در مواقع لزوم استفاده کنید:

• ما از اون خانواده هاش نیستیم! (در پاسخ به کسی که درخواستی نامعقول دارد و می خواهیم به او نه بگوییم اما رودربایستی داریم)
• من که نفهمیدم … ولی خودتی! (برای استفاده در مواقعی که کسی حرفی یا کلمه ای می گوید که ما معنایش را نمی دانیم)
• مگه خودت برادر پدر نداری؟ (در پاسخ به کسی که نوعی شوخی با ما می کند که کمی از خط قرمزها رد شده!)
• ای کاش این جمله از کوروش بزرگ بود (در پاسخ به کسی که از نظر خودش جمله ای سنگین گفته!! یا اظهار وجود کرده است)
• مرتیکه بی محتوا (از سری فحش های بامزه!! در پاسخ به کسی که چیزی بی مزه تعریف کرده!)
• آره جون خودت (در پاسخ به کسی که لاف می زند و ما می فهمیم!!)
و…

 

 

 

 

اگر  کسی به شوخی ما نخندید چه کار کنیم؟

خیلی وقت ها ممکن است شوخی ای کنیم که از نظر خودمان خیلی بامزه است اما کسی در جمع نمی خندد. دراین مواقع از جملات زیر حسابی می توانید استفاده کنید:
تا شما بخندید من یه دوری بزنم برگردم!
به یکی دیگم گفتم اونم نخندید واقعا چرا؟
اینو یکی گفت راستش منم نخندیدم!
تا اینجاشو داشته باشید قسمت خنده دارش مونده!
آهان اوناهاش یکی خندید…
قسمت مهمش مونده. کجای کارین؟
بلا نسبت شما جای دیگه می خندیدن 
این قسمتش قرار بود خنده دار باشه. چرا اینجوری شد!!
خودمم اصلا نخندیدم. چه جالب!
قابل توجه دوستان این یک لطیفه بود!!

و کلام پایانی…

شما هرگز نمی توانید همه را راضی و خشنود نگه دارید. همین الان هستند کسانی که ویدئوهای بالا برایشان خیلی بی مزه و به درد نخور بود. و در عین حال کسانی هم هستند که با این ویدئوها روده بر شدند.
بیل کازبی، کمدین مشهور آمریکایی جمله ای طلایی دارد با این مضمون:

 من رمز پیروزی را نمیدانم! اما رمز شکست این است که بخواهی همه را راضی نگه داری!

این مقاله را از کجا تهیه کردیم؟

مقاله و محتوایی که در بالا دیدید، تنها بخش کوچکی از بسته جامع غیرحضوری هوش کلامی بود. این بسته شامل 6 سرفصل بسیار مهم برای افزایش هوش کلامی است از جمله اینکه واقعا چطور می توانیم شوخ طبع و باحال باشیم.
با کلی مثال و تمرین های کاربردی. حتما بر روی تصویر زیر کلیک کنید و در مورد این دوره بیشتر بدانید:

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۹ دیدگاه دربارهٔ «چطور شوخ طبع باشیم و دیگران را بخندانیم؟»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام آقای ابوسعیدی
    بابت مسئله به جود اومده متاسفیم ما این مورد رو بررسی کردیم و مشکلی وجود نداشت.
    لطفا با یک مرورگر دیگه مجددا چک کنید.
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    همراه عزیز
    خوشحالیم که در مسیر رشد فردی قدم برداشته و بیشتر ازیک نفر شدید.
    مرسی که نظرتون رو با عموم و با ما به اشتراک می گذارید.
    بیشتر ازیک نفر

  3. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز اهل آموزش؛ خوشحالیم که همراه بیشتر ازیک هستید.
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

اسکرول به بالا