هفت سخنرانی و نطق که مسیر تاریخ را تغییر داد!

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

شما میدونید کلمات و واژه ها چه تاثیری در سخنرانی دارند؟ این سوال بسیار مهمی است که در اینجا می خواهیم به دنبال پاسخی برای آن باشیم. تعداد سخنرانان خوب دنیا بسیار زیاد هستند. کسانی که صحبت هایشان الهام بخش میلیون ها نفر در سراسر جهان بوده و از حرف هایش ان کتاب ها نوشته شده است. اما تاثیر برخی از سخنرانی ها، فراتر از الهام بخش بودن است.

تعداد سخنانی که باعث تغییرات پایدار و دائمی شده است، به انگشتان دو دست هم نمی رسد. سخنانی که مخاطبان را به اقداماتی در جهت بهتر شدن زندگی در جوامع، کشورها و مردم سوق داده است.

به نظر شما می توان با واژه ها دنیا را تغییر داد؟ اگر پاسختان منفی است، پس با ما همراه باشید تا به شما افرادی را معرفی کنیم که تنها با صحبت کردن و استفاده صحیح از واژه ها، دنیا را تغییر دادند

.
در این مقاله به هفت تا از مهم ترین سخنرانی های دنیا اشاره می کنیم. 

پیش از شروع این مقاله، از شما دعوت می‌کنیم اگر هنوز در این دوره رایگان و تازه ثبت نام نکرده‌اید،‌همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید:

 

و در دوره رایگان و جدید «فن بیان و سخنرانی» شرکت کنید:

 

 مارتین لوترکینگ؛ رویایی دارم! (سال 1342 شمسی)

مارتین لوترکینگ جونیور رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌ تبار بود. وی در یک خانواده متوسط در آتلانتا به دنیا آمد. پدر و پدربزرگ وی از رهبران فرقه باپتیست (تعمیدگرا) بودند و همین تمایلات مذهبی موجب ادامه تحصیل وی در رشته علوم دینی شد.

اما یکی از مشهورترین نقاط عطف زندگی آقای لوترکینگ سخنرانی او به نام رویایی دارم بود که در راهپیمایی به سوی واشنگتن برای کار و آزادی و در برابر بنای یادبود لینکلن در واشینگتن دی سی با حضور 250000 نفر ایراد شد. رؤیایی دارم از مهم‌ترین و مشهورترین سخنرانی‌ها در تاریخ آمریکا به‌ شمار می‌آید. بخشی از این سخنرانی را با هم می خوانیم: «از این‌که امروز در تظاهراتی کنار شما هستم که روزی در تاریخ ملت ما به عنوان بزرگ‌ترین رخداد در راستای آزادی به ثبت خواهد رسید، خوشحالم. یکصد سال پیش، یک شهروند بزرگ آمریکایی که ما امروز زیر سایه‌ی نمادین او ایستاده‌ایم، اعلامیه‌ی آزادی بردگان را امضا کرد.

این فرمان پربار، همچون فانوس دریایی، امیدی در دل میلیون‌ها برده‌ی سیاهپوست افکند که در آتش بی‌امان بیداد می‌سوختند. سپیده‌ی مسرت‌ بخشی بود که پایان شب بلند بردگی‌شان را نوید می‌داد. ما نمی‌توانیم بپذیریم که «بانک عدالت» ورشکسته شده باشد. ما نمی‌توانیم بپذیریم که موجودی خزاین بزرگ «فرصت» در این کشور ناکافی باشد. از این‌ رو ما آمده‌ایم تا این چک را نقد کنیم، چکی که با ارایه‌ی آن می‌توانیم صاحب آزادی و امنیت عدالت شویم.»

نکات فن بیان:

– استفاده از عبارات انتزاعی مثل رویا که بار عاطفی زیادی دارد. تکرار عبارت «من رویایی دارم» توسط مارتین لوتر کینگ، جامعه ای سرشار از عدالت و آزادی را برای ما تداعی می کند.
– ترکیب سادگی با صمیمیت
– استفاده از زمان آینده در جملات و به نوعی تبدیل رویا به واقعیت
– استفاده از عبارات معنوی

مارتین لوترکینگ؛ رویایی دارم! (سال 1342 شمسی)

 

 

 نلسون ماندلا؛ من متهم اول هستم (سال 1343 شمسی)

نلسون ماندلا نخستین رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی است. او به مبارزه صلح آمیز معروف بود. وی پیش از ریاست جمهوری از فعالان برجسته مخالف آپارتاید در آفریقای جنوبی و رهبر کنگره ملی آفریقا بود. او به خاطر دخالت در فعالیت‌های مقاومت مسلحانه مخفی محاکمه و زندانی شد. مبارزه مسلحانه، برای ماندلا، آخرین راه چاره بود؛ او همواره پایبند به عدم توسل به خشونت بود.

یکی از نقاط روشن زندگی آقای ماندلا، سخنرانی تاریخی او در سال 1964 میلادی بود.

ماندلا در بیانیه خود که از جایگاه متهم در آغاز جلسه دفاع خود در دیوان عالی پرتوریا بیان کرد، به تبیین دلیل توسل کنگره ملی آفریقا به استفاه از تاکتیک خشونت پرداخت. بیانیه وی نشان می‌داد که چگونه کنگره ملی آفریقا تا پیش از قتل‌ عام شارپویل سال ها از طریق صلح‌ آمیز به دنبال مقابله با آپارتاید بوده‌ است. این حادثه که هم‌ زمان با برگزاری همه‌پرسی تأسیس جمهوری آفریقای جنوبی و اعلام وضعیت فوق‌العاده هم‌زمان با ممنوعیت فعالیت کنگره ملی آفریقا بود تنها چاره‌ای که برای کنگره ملی آفریقا باقی گذاشت توسل به خرابکاری بود.

هر اقدام دیگری معادل تسلیم بی‌قید و شرط بود. ماندلا به ارائه توضیحاتی به منظور افشای شکست سیاست کنگره ملی آفریقا پس از امتناع بیگانگان از سرمایه‌گذاری در کشور پرداخت. اوبا این عبارات یه اظهارات خود خاتمه داد : «من مدرک کارشناسی خود را در رشته هنر گرفتم و به عنوان یک وکیل در ژوهانسبورگ کار کردم. من یک زندانی محکوم به پنج سال حبس برای خروج بدون مجوز از کشور و تهیج مردم برای اعتصاب هستم. در طول زندگی‌ام خود را وقف مردم آفریقا کرده‌ام. با سفید پوست سالاری مبارزه کرده‌ام. به دنبال آرمان جامعه‌ای آزاد و دموکراتیک که همه بتوانند در آن در توازن و با فرصت‌هایی برابر زندگی کنند بوده‌ام. این آرمان من است که امیدوارم با آن زندگی کرده و بدان دست یابم. اما اگر نیاز باشد آماده‌ام برای این آرمان بمیرم….»

نکات فن بیان:

– استفاده از بیانات صلح آمیز و ایجاد بار عاطفی مثبت
– مبارزه طلبی همراه با آشتی
– استفاده از واژه های قدرتمند و صادقانه

نلسون ماندلا؛ من متهم اول هستم (سال 1343 شمسی)

 

 جان اف کندی؛ سخنرانی افتتاحیه (سال 1342 شمسی) 

جان اف کندی سی و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بود. او از سال 1340 تا 1342 شمسی که ترور شد، به مدت حدود 2 سال ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده داشت.

دیوار برلین که دو سال قبل توسط اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده بود نماد پرده آهنینی بود که اروپای غربی را از شوروی جدا می ساخت. ایالات متحده متهم به عدم پاسخ قاطع به ساخت این دیوار بودند. سخنرانی به یاد ماندنی کندی ظلم و ستمی را که برلینی های شرقی با آن مواجه بودند، با این کلمات تقبیح نمود:

«عده ای هستند که می گویند کمونیست موج آینده است. بگذارید آنها به برلین بیایند. عده ای هستند که می گویند اروپا و سایر نقاط دنیا می توانند با کمونیست ها همکاری کنند. بگذارید آنها به برلین بیایند. تمامی مردم آزاد، هر کجا که باشند، شهروندان برلین هستند، و بنابراین، به عنوان یک فرد آزاد، من جمله آیج بین این برلینر (من یک برلینی هستم) را با افتخار به زبان می آورم. در طول تاریخ طولانی جهان فقط چند نسل بوده اند که از آزادی مطلق خود زمانی که در معرض خطر محض قرار داشتند دفاع نمودند. انرژی، تلاش و از خود گذشتگی ما نوری است که به کشور ما می تابد و این روشنایی جهان را روشن می کند»

نکات فن بیان:

– سادگی و صمیمیت سخنان
– ایجاد ضرورت در سخنان برای رسیدن به موفقیت

 جان اف کندی؛ سخنرانی افتتاحیه (سال 1342 شمسی) 

 

  آبراهام لینکلن؛ آدرس گیتسبرگ (1243 شمسی)

آبراهام لینکلن، شانزدهمین رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا بود. او به دلیل خاتمه دادن به برده‌داری در آمریکا و نظارت بر مسائل مربوط به جنگ در دوران جنگ داخلی آمریکا مشهور شده است. او پایه‌گذار خردورزی، آزادی، برابری، دموکراسی و احیاگر اندیشه‌های والای انسانی بود.

نطق گیتسبرگ مشهورترین سخنرانی آبراهام لینکلن و در مورد روشن ساختن معنای جنگ داخلی آمریکا برای غیرنظامیان شمال بود. «چهار دوره بیست ساله و هفت سال پیش، پدرانمان در این قاره ملتی نو پدید آوردند؛ ملتی که رویای آزادی در سر داشت و خود را برای رسیدن به برابری میان تمام انسان ها وقف کرده بود.

ما اکنون درگیر جنگی داخلی شده‌ایم که دوام آن ملت یا هر ملت دیگری را که همان رویاها و همان اهداف را در سر دارد در معرض آزمون و ارزیابی قرار داده است. ما در یکی از میادین نبرد همان جنگ گرد هم آمده‌ایم. آمده‌ایم تا بخشی از آن میدان نبرد را به آرامگاه ابدی کسانی اختصاص دهیم که درست در همین‌جا از جان خود گذشتند تا آن ملت به حیاتش ادامه دهد. این اقدام ما کاملاً مناسب و به جا بود. اما اگر عمیق‌تر بنگریم، ما نمی‌توانیم این زمین را به یاد آنان نامگذاری کنیم، ما نمی‌توانیم به این زمین قداست ببخشیم، ما نمی‌توانیم این زمین را مبارک کنیم. مردان شجاعی که در اینجا جنگیدند، چه مرده چه زنده، آنان‌اند که به این زمین قداست بخشیده‌اند؛ خیلی بیشتر از آن حدی که تلاش‌های ناچیز ما اندکی از آن بکاهد یا به آن بیفزاید.»

نکات فن بیان

– استفاده از لحن حماسی
– برانگیختن شور وطن پرستی در مخاطبین
– تاکید بر ادامه راه آنان که تلاش کافی کرده اند.

 آبراهام لینکلن؛ آدرس گیتسبرگ (1243 شمسی)


در آزمون رایگان زیر شرکت کنید

آزمون رایگان “چقدر از صحبت در جمع می ترسید؟”


 وینستون چرچیل؛ ما در ساحل مبارزه می کنیم! (سال 1319 شمسی)

وینستون چرچیل در اصل یک نویسنده بریتانیایی است که بین سال‌های 1940 تا 1945، یعنی در طول جنگ جهانی دوم، و بار دیگر بین سال‌های 1951 تا 1955 نخست‌ وزیر بریتانیا بود. او افسر ارتش بریتانیا نیز بود. چرچیل جایزه نوبل ادبیات در سال 1953 به‌خاطر نوشته‌هایش دریافت کرد. جالب است بدانید مجله تایم در سال 1949 وینستون چرچیل را به‌عنوان «مرد نیمه اول قرن بیستم» انتخاب کرد. چرچیل در میان عامه مردم مظهر زیرکی و نیرنگ است. البته چرچیل تنها یک سخنرانی معروف نداشت. تسلط بالای او به زبان انگلیسی و فن بیان قوی، از او یک سخنور حرفه ای ساخته بود.

در جریان جنگ سرد و تقابل بلوک شرق به رهبری شوروی و بلوک غرب به رهبری آمریکا؛ شوروی سعی کرد که تماس باز بین خود و کشورهای بلوک خود را از بلوک غرب جدا کند. این کار با منع تردد و مهاجرت بین او دو بلوک انجام شد و نهاتا منجر به ساخته شدن دیوار برلین و مرزی نامرئی شد که چرچیل آن را پرده آهنین نامید. استفاده از لفظ پرده آهنین قدمتی طولانی دارد، در اصل پرده آهنین نامی بود برای پرده‌های ضد آتش در سالن‌های تئاتر اما محبوبیت آن در دروان جنگ سرد ناشی از سخنرانی بود که چرچیل در کالج وست‌منیستر (همنام با کلیسای وست‌منیستر در لندن) انجام داد. در این سخنرانی او ضمن اخطار راجع به خطر بلوک غرب از سیاست‌های شوروری در جلوگیری از ارتباط بین کشورها به عنوان پرده آهنین یاد کرد.

نکات فن بیان:

– تکرار ساختاری جملاتی مثل : ما باید…
– استفاده از افعالی مثل دفاع کردن و نبرد کردن برای ایجاد انگیزه و شور
– استفاده از جملات بلند برای رسیدن به اوج

وینستون چرچیل؛ ما در ساحل مبارزه می کنیم! (سال 1319 شمسی)

 امیلین پانکهرست؛ آزادی یا مرگ! (سال 1292 شمسی)

املین پنکورست فعال حقوق زنان اهل بریتانیا بود. او معتقد بود که حق رأی زنان، زندگی سیاسی را از پایه دگرگون خواهد کرد و حس جدید نوع‌ دوستی و اخلاق را به وجود خواهد آورد. او گروه «سافروجت» را برای کسب حق رای زنان در بریتانیا ایجاد کرد. این زنان از راه‌های مختلف حتی راه‌های خشن برای رسیدن به خواسته خود استفاده می‌کردند. یکی از سخنرانی های مشهور او به نام آزادی یا مرگ در همین رابطه بود.

نکات فن بیان:

– برانگیختن حس عدالت طلبانه در زنان
– یادآوری تبعیض هایی که بر زنان اعمال می شود.
– برانگیختن حس حماسی و شورانگیز

امیلین پانکورست؛ آزادی یا مرگ! (سال 1292 شمسی)

 جورج واشنگتن؛ سخنرانی استعفا! (سال 1187 شمسی)

جورج واشنگتن اولین رئیس جمهور آمریکا بود. او از مهم‌ترین چهره‌های تاریخ ایالات متحده آمریکا است. نقش او به‌خصوص در کسب استقلال برای مستعمرات آمریکایی و سپس متحد کردن آن‌ها زیر پرچم حکومت فدرال ایالات متحده قابل توجه است.

«رویدادهای بزرگی رخ داد. اکنون با افتخار و ضمن تبریکات صمیمانه به کنگره، اعلام می کنم که در برابر خواست آنها تسلیمم و سپاسگزارم از حس اعتمادی که به من داشتند! اکنون آماده بازنشستگی هستم. توانایی انجام وظیفه ای به این اهمیت برای من دشوار بود. اما با حمایت خداوند، اتحادیه و مردم و با اعتماد به آرمان های کشور، ایالات متحده به کشوری محترم تبدیل شده است. خوشبختانه جنگ با موفقیت پایان یافت و انتظارات را برآورده کرد. از خداوند سپاسگزارم»

نکات فن بیان:

– استفاده از بیانات صمیمی و از سر دلسوزی
– به دست آوردن حس احترام زیاد از مخاطبین به دلایل تاریخی
– استفاده از واژه های صادقانه

جورج واشنگتن؛ سخنرانی استعفا! (سال 1187 شمسی)

 


و در دوره رایگان و جدید «فن بیان و سخنرانی» شرکت کنید:

 

هفت سخنرانی و نطق که مسیر تاریخ را تغییر داد! 

 

سایر مقالاتی که ممکن است دوست داشته باشید:

 راز اعتماد به نفس افراد مشهور؛ هیتلر تا انیشتن!

چگونه سخنران انگیزشی شویم؟ + 10 نکته مهم

لیست کلمات و جملات زیبا برای احوالپرسی

چطور جذاب صحبت کنیم ؟

محبوب ترین سخنرانان انگیزشی دنیا

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه دربارهٔ «هفت سخنرانی و نطق که مسیر تاریخ را تغییر داد!»

  1. سلام دوست عزیز
    مطلب مفیدی بود و به ارایه بیشتر مطالب مناسب ادامه بده
    اما باید این رو اضافه کنم که این سخنران ها که در پست خودت اشاره کرده ای برادر آمریکا بودن یا بریتانیا (خوب به جز نلسون ماندلا).خوب این افراد در کشور های خودشون تغییرات بزرگی انجام دادن ولی به این معنی نیست که کل جهان رو تغییر دادن .
    مثلاً آبراهام لینکن چه تفسیری در ایران انجام داده؟
    من حرف حسابم اینکه شاید دونستم این که در بقیه کشور ها چه کسانی مهم آمد خوبه و اینها که در تاریخ ما تاثیری نداشتن . کلا با تیتر موضوع شدت مخالفت رو دارم .
    بازم ممنون .

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    خوشحالیم که مقاله هفت سخنرانی و نطق که مسیر تاریخ را تغییر داد را با دقت مطالعه کردید و از شما ممنونیم که نظر خودتون رو با ما در میان گذاشتید.
    مارو در جریان موفقیت هاتون قرار بدید
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

اسکرول به بالا