10 مهارت حیاتی و ضروری که برای آینده نیاز داریم!

سرفصل های مهم این مقاله

10 مهارت حیاتی و ضروری که برای آینده نیاز داریم!

از آنجا که ما هم اکنون درگیر تأثیر تحول آمیز انقلاب صنعتی چهارم هستیم، باید خودمان را برای دوره‌ای تازه از تاریخ آماده کنیم. آماده شدن یعنی یادگیری مهارت هایی که قرار است چالش های مهم آینده مان را حل کنند.  نشریه فوربس در پژوهشی به این نتیجه رسیده است که این 10 مهارت، احتمالاً در بازه زمانی 5 سال آینده به مهم ترین مهارت هایی که هرکسی باید بلد باشد، تبدیل خواهند شد.

مهارت های لازم جهت آینده

اگر نمی‌دانید انقلاب صنعتی چهارم، چیست، ابتدا کمی در مورد آن می‌گوییم، سپس در بخش بعدی مقاله از این می‌گوییم که چگونه در طی 5 سال آینده، یک سوم مهارت‌های کنونی بلااستفاده و منقضی می‌شود؛ و در آخر از 10 مهارتی صحبت می‌کنیم که طی سال‌های آینده به مهم‌ترین مهارت‌ها تبدیل خواهند شد.

انقلاب صنعتی چهارم چیست؟

انقلاب صنعتی چهارم به چهارمین دوره اصلی از ابتدای انقلاب صنعتی تاکنون اطلاق می‌شود.

در دوره انقلاب صنعتی چهارم که هم اکنون در آن به سر می‌بریم، فناوری‌هایی به وجود آمده که فاصله میان چشم‌اندازهای فیزیکی، کامپیوتری و زیستی را کمرنگ یا حذف می‌کنند و دائماً تغییراتی گسترده در سبک زندگی ایجاد می‌کنند.

در این دوره با ظهور فناوری‌های نوین در چند حوزه رباتیک، هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی، نانوتکنولوژی، پردازش کوانتومی، زیست فناوری، اینترنت اشیا و خودروهای خودران مواجه هستیم یا در آینده خواهیم شد.

این انقلاب، کل نظام تولید، مدیریت و حکمرانی را در هر صنعت و هر کشوری متحول می‌کند.

انقلاب صنعتی چهارم

اگر بخواهم خیلی کوتاه به انقلاب صنعتی اول، دوم و سوم هم اشاره کنم، باید بگویم:

در انقلاب صنعتی اول

که نزدیک به 300 سال پیش تا 150 سال پیش رخ داد، جوامع عمدتاً کشاورزی و روستایی تبدیل به جوامع صنعتی و شهری شدند و صنعت نساجی و آهن به همراه ماشین بخار نقش محوری در این انقلاب صنعتی ایفا کرد.

در انقلاب صنعتی دوم

که از حدود 150 سال پیش تا حوالی جنگ اول جهانی رخ داد، صنعت نفت، صنعت فولاد و صنعت برق پدیدار شد و با استفاده از نیروی برق، فرایند تولید انبوه شکل گرفت. مهم‌ترین اختراعات این دوره عبارت بودند از تلفن، چراغ برق، ضبط صوت و موتور احتراق درون‌سوز.

در انقلاب صنعتی سوم

یا انقلاب دیجیتال هم که شامل 100 سال پیش تا همین 20 و اندی سال قبل می‌شود، فناوری‌های الکتریکی و مکانیکی آنالوگ به فناوری‌های دیجیتال می‌شود. نقش محوری این انقلاب را جزء کوچک اما تأثیرگذاری به نام «ترانزیستور» ایفا کرد. پیشرفت‌های انقلاب دیجیتال عبارت‌اند از رایانه شخصی، اینترنت و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات.

10 مهارت حیاتی و ضروری که برای آینده نیاز داریم چه مهارت‌هایی هستند؟

اما بعد از این مرور تاریخی کوتاه برویم سراغ مهارت‌هایی که از الآن تا اطلاع ثانوی (احتمالاً انقلاب صنعتی پنجم!) به آن نیاز خواهیم داشت. شاید فکر کنید منظورمان از مهارت، چیزهایی مثل نرم افزارهای مختلف یا پیچیده است؛ اما این مهارت‌ها، ساده‌تر به نظر می‌رسند. هرچند، هرگز نباید به اهمیت آن‌ها شک کرد:

یکم: مهارت خلاقیت!

کارگران انسانی در آینده باید خلاق باشند تا به طور کامل بتوانند منافع و فواید همه محصولات و اختراعات جدید را درک کنند، روش‌های کار آن را بیاموزند و به صورت خلاقانه به کار بگیرند.

مهارت های ضروری برای آینده

روبات‌ها در حال حاضر نمی‌توانند با انسان در زمینه خلاقیت رقابت کنند. محیط کار آینده نیاز به روش‌های جدید تفکر دارد و خلاقیت انسان کلید آن است.

در مورد خلاقیت بیشتر بخوانید:

تمرینات پرورش خلاقیت

خلاقیت چیست و چه کسانی خلاق هستند (قسمت چهارم پادکست آموزشی)

دوم: هوش هیجانی یا عاطفی (EQ)

توانایی فرد برای آگاه بودن، کنترل و بیان احساسات خود و نیز آگاه بودن از احساسات دیگران، هوش عاطفی آن‌ها را توصیف می‌کند. اگر در کار با دیگران، همدلی، صداقت و مسئولیت‌پذیری دارید، احتمالاً دارای هوش عاطفی زیادی هستید.

یک ماشین (حداقل در کوتاه مدت) نمی‌تواند به راحتی توانایی یک انسان برای اتصال با یک انسان دیگر را جایگزین کند، بنابراین آن‌هایی که EQ بالایی دارند، حتی در آینده نیز بیکار نخواهند ماند.

10 مهارت ضروری برای آینده

در مورد هوش هیجانی یا عاطفی بیشتر بخوانید:

معرفی کتاب هوش هیجانی – پانزده کتاب در یک مقاله

چطور هوش هیجانی کودکان را درست هدایت کنیم؟

سوم: تفکر تحلیلی (انتقادی)

فردی که مهارت تفکر انتقادی دارد می‌تواند راه‌حل‌ها و ایده‌های خلاقانه را بیان کند، مشکلات پیچیده را با استفاده از استدلال و منطق حل کند و استدلالات را ارزیابی کند.

چطور تفکر کنیم؟

اولین قدم در تفکر انتقادی، تجزیه و تحلیل جریان اطلاعات از منابع مختلف است. بعد از مشاهده، فردی که یک متفکر تحلیلی قوی است به جای احساسات به استدلال منطقی تکیه خواهد کرد، مزایا و معایب یک وضعیت را جمع‌آوری کرده و پذیرای بهترین راه‌حل ممکن خواهد بود. افراد با تفکر تحلیلی قوی برای هدایت تقسیم کار انسان / ماشین در آینده مورد نیاز خواهند بود.

چهارم: یادگیری فعال با طرز فکر رشد

سبک یادگیری در حال تحول است.

هر کسی در آینده، نیاز به یادگیری فعالانه و طرز فکر رشد خواهد داشت.

مهارت هایی که در آینده به آنها نیاز داریم

فردی با طرز فکر رشد درک می‌کند که توانایی‌هایش از جمله هوش، نه صرفاً ذاتی، بلکه اکتسابی است و می‌توان آن‌ها را توسعه و گسترش داد.

افراد موفق در آینده کسانی هستند که بدانند تلاششان برای ایجاد مهارت‌ها منجر به موفقیت بیشتر خواهد شد؛ بنابراین آن‌ها با هر چالشی که روبرو شوند و هر اشتباهی که کنند، از آن یاد می‌گیرند و فعالانه به دنبال دانش جدید می‌گردند.

در مورد طرز فکر رشد، بیشتر بخوانید:

هفت عادت کسانی که طرز فکر رشد دارند

طرز فکر افراد موفق چطور باعث موفقیت آن ها می شود؟ کارل دوک

پنجم: قضاوت و تصمیم‌گیری

تصمیم‌گیری انسان در محیط کار آینده پیچیده‌تر خواهد شد. در حالی که ماشین‌ها و داده‌ها می‌توانند اطلاعات را جمع آوری و پردازش کنند و دیدگاه‌هایی را به انسان گزارش دهند، در نهایت، یک انسان باید تصمیم‌گیری کند.

با وجود اینکه در آینده ربات‌ها نقش بسیار مهمی در انجام کارهای روزمره انجام می‌دهند، اما هرگز توان تصمیم گیری صحیح را به نسبت انسان نخواهند داشت.

مفاهیم آینده

مفهوم گسترده‌تری را که «مهارت تصمیم گیری» ممکن است در زمینه‌های دیگر کسب‌وکار، پرسنل و تأثیر بر احساسات انسانی دارد، به انسان تعلق خواهد داشت.

با اینکه تکنولوژی کاره‌ای روزمره و کاره‌ای روزمره را انجام می‌دهد، انسان‌ها را ترک می‌کند تا تصمیم‌گیری سطح بالاتر بیشتری انجام دهند.

در مورد تصمیم گیری، در دو مقاله زیر بیشتر بخوانید:

چرا تصمیم گیری مهم است ؟ +ویدئو

تصمیم گیری یکی از بخش‌های مهم دوره حرفه‌ای است که دارد شما را برای آینده آماده می‌کند. لینک زیر را باز کنید و خودتان تفاوت بین قبل از یادگیری این بحث و بعد از آن را ملاحظه خواهید کرد:

تصمیم گیری

ششم: مهارت‌های ارتباطی بین فردی

توانایی تبادل «اطلاعات و معنا» بین مردم یک مهارت حیاتی در طول چهارمین انقلاب صنعتی خواهد بود. این به این معنی است که افراد باید توانایی خود را برای ارتباط مؤثر با دیگر انسان‌ها، طوری که قادر به بیان چیزهای درست، با استفاده از لحن مناسب صدا و زبان بدن باشند، افزایش دهند.

ابرشغلهای آینده

مقالات مرتبط:

مهارت های ارتباطی

هفتم: توانایی‌های رهبری

در رهبری صفاتی از جمله «الهام بخشیدن به دیگران» و یا «کمک به دیگران برای تبدیل شدن به بهترین نسخه‌های خود» وجود دارد که برای کسب و کارهای آینده و توسعه فردی در آینده ضروری و حیاتی است.

بهترین شغل های آینده

مطابق با یک تعریف، رهبری یعنی کمک به دیگران برای تبدیل شدن به بهترین نسخه‌های خودشان.

در حالی که نقش رهبری هم اکنون ممکن است چندان به چشم نیاید، در آینده، بدون شک نقشی بسیار مهم‌تر را رفع مشکلات و ایجاد راه حل‌های پایدار بر عهده خواهد گرفت.

در مورد رهبری در مقاله علمی زیر بیشتر آموزش ببینید:

تفاوت های مدیر با رهبر؛ مدیر باشیم یا رهبر؟

هشتم: تنوع فرهنگی و درک و تشخیص آن

از آنجا که جهان و مکان‌های کار متنوع‌تر و گشوده‌تر می‌شوند، بسیار مهم است که افراد با وجود اختلاف در نژاد، فرهنگ، زبان، سن، جنسیت، گرایش جنسی، عقاید سیاسی یا مذهبی و غیره مهارت درک، احترام و همکاری با دیگران را داشته باشند.

توانایی درک و سازگاری با دیگران که ممکن است روش‌های متفاوتی برای درک جهان داشته باشند، نه تنها باعث تعامل مردم در شرکت می‌شود بلکه احتمالاً محصولات و خدمات یک شرکت را فراگیرتر و موفق‌تر می‌کند.

بنابراین درک تنوع فرهنگی و نحوه تعامل انسان‌ها با هم می‌تواند به بهتر شدن جهان و احتمال موفقیت افراد کمک ویژه‌ای کند.

نهم: مهارت‌های تکنولوژیکی

 انقلاب صنعتی چهار و آینده دنیا، توسط نوآوری‌های تکنولوژیکی مانند هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ (بیگ دیتا)، واقعیت مجازی، بلاک چین و غیره تغذیه می‌شود.

آینده مشاغل

این به این معنی است که همه به سطح خاصی از راحتی در اطراف فن‌آوری نیاز دارند. در ابتدایی‌ترین سطح، کارکنان در بیشتر نقش‌ها برای دسترسی به داده‌ها و تعیین اینکه چگونه بر روی آن عمل کنند، به مهارت‌های فنی خاصی نیاز خواهند داشت.

در یک سطح اساسی‌تر، همه باید بتوانند تأثیر بالقوه فن‌آوری‌های جدید در صنعت، تجارت و کار خود را درک کنند.

دهم: پذیرش تغییرات

به خاطر سرعت تغییراتی که در آینده اتفاق می‌افتد (کما اینکه الآن هم شاهد تغییرات گسترده‌ای هر سال هستیم)، افراد باید چابک و قادر به پذیرش و اعمال تغییرات باشند. نه تنها مغز ما باید انعطاف‌پذیر باشد، بلکه باید با تطبیق آن با تغییر محل کار، انتظارات و مجموعه مهارت‌ها، سازگار باشیم.

مهارت های حیاتی برای آینده

یک مهارت ضروری در طول چهارمین انقلاب صنعتی، توانایی این است که «تغییرات» را موانعی بر سر راه نبینیم، بلکه فرصتی برای رشد و نوآوری ببینیم.

سخن پایانی…

از آنجا که نیمه عمر یک مهارت از 30 سال به متوسط 6 سال کاهش‌یافته است، زمان آن رسیده که همه ما مهارت‌هایی که از آن‌ها نام بردیم و به ما منابع ارزشمندی را در محل کار آینده هدیه می‌دهد، شروع کنیم.

نظر شما در این مورد چیست؟

کدام مهارت‌ها را دارید؟

کدام یک را شروع به یادگیری کرده‌اید؟

چرا محصول حرفه ای، کامل ترین محصول جهت آماده شدن برای اینده است؟

محصول حرفه ای، تمام مهارت هایی که در آینده به آنها نیاز پیدا خواهیم کرد را پوشش می دهد. در هر بخش از این محصول 21 درسی، به سراغ بهترین کسانی رفته ایم که می توانند به شما مهارت لازم را آموزش دهند. در محصول حرفه ای از دقیق ترین فکت های علمی و پژوهشی استفاده شده است.

روی صفحه زیر کلیک کنید، صفحه حرفه ای را بخوانید و سرفصل های آن را نگاه کنید. حرفه ای نه فقط برای خودمان بلکه برای پرورش نسل های موفق آینده ضروری و حیاتی است:

 

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۶ دیدگاه دربارهٔ «10 مهارت حیاتی و ضروری که برای آینده نیاز داریم!»

  1. با درود
    مهارتهای ده گانه فوق به ظاهر ساده بنظر میاد اما هرکدام ازین مهارتها خود دریایی از علم و تجربه و آگاهی در دل دارد اما در هر حال
    دارابودن این مهارتها و مهمتر از همه زندگی کردن آنها برای انتقال به نسل بعد و کودکان برای قدرتمند کردن آنها بسیار حیاتی و از نون شب
    لازم تر است.

اسکرول به بالا