چگونه اتاقی مرتب داشته باشیم؟

سرفصل های مهم این مقاله

میخواهم از اتاق خودم برایتان بگویم.

من از وقتی به یاد دارم، شلخته بودم. تا همین یک سال قبل، مادرم کمابیش زحمت می کشید و اتاقم را هر از چندگاهی (یک جورهایی تقریباً هر روز) مرتب می کرد. البته من به این کار چندان راضی نبودم. من در ذهنم یک قانون نانوشته داشتم و آن این بود: «وقتی همه چیزم مرتب باشد، وسایلم بیشتر گم می شود».

در واقع در همان حالت شلوغی، طبیعتاً بیشتر از موقعی که مادرم اتاقم را مرتب می کرد می دانستم که وسایلم را کجا گذاشته ام.

وقتی وارد اتاق من می شدید، مجله ها و کتاب ها کف اتاق پهن بود. به طوری که تقریباً نمی شد در آنجا راه رفت. روی تختم پر از لباس و وسایل دیگر مثل لپ تاپ بود. سشوار و اتو مو و اینطور وسایلم هم به صورت شلخته و درهم برهم چیده شد و سیم هایش در هم پیچیده شده بود و اصلا یک وضعی!

مادر همین اواخر دیگر از من ناامید شده بود و از اینکه هر روز انجا را مرتب می کرد، خسته شده بود. برای همین هم دیگر از یک جایی به بعد صورت مسئله را پاک می کرد و به جای مرتب کردن، در اتاق را می بست.

اتاق مرتب داشته باشید

بالاخره به خود آمدم و شرمنده از مادرم، تصمیم گرفتم یک بار برای همیشه یاد بگیرم که چگونه اتاقی مرتب داشته باشیم؟ اما چگونه؟

این راه ها که بیشترش تجربیات خود من هم هست را به شما توصیه می کنم:

چرا باید یاد بگیریم اتاقی مرتب داشته باشیم؟

خوابیدن و فعالیت و به خصوص «تمرکز کردن» در یک اتاق شلوغ آسان نیست. به ویژه اگر اگر یک اتاق کوچک دارید. کافی است روش های نظم دادن به اتاق شلخته را یاد بگیریم. 

برای این کار مدرن ترین روش حال حاضر دنیا روشی است که دیوید آلن آن را ابداع کرده است. محمد پیام بهرام پور این روش را بومی سازی کرده و در بخش « مدیریت زمان و برنامه ریزی» محصول حرفه ای به همراه مثال های تصویری و عینی توضیح داده است. 

اما نکاتی جالب و جذاب هم برایتان در این مقاله آماده کرده ام تا بتوانید اتاقی مرتب و منظم داشته باشید. به این راه ها دقت کنید:

مینیمال باشید….

می گویند «زیبایی در سادگی است…». چقدر این جمله را باور دارید؟

یک اتاق مرتب

شاید به صورت خیلی ساده بتوانیم مینیمالیست بودن را توضیح دهیم. ساده‌گرایی یا مینیمالیسم یک مکتب هنری است که اساس آثار و بیان خود را بر پایه سادگی بیان و روش‌های ساده و خالی از پیچیدگی بنیان گذاشته‌است. 

از شما میخواهم در چینش اتاقتان مثل مینیمالیست ها فکر کنید.

در نگاه اول به نظر نمیرسد چیزی در اتاقتان اضافی باشد. اما باور کنید که می توانید بسیاری از وسایل را یا به جایی دیگر انتقال دهید، یا دور بریزید و یا بفروشید.

شاید یک نیمکت اضافی در اتاق، یک میز غیرضروری، لباس هایی که تا زمستان یا فصل های بعد از آنها استفاده نمی کنید و یا وسایلی که ماهی یکبار از آنها استفاده می کنید.

تمام چیزی که شما در اتاق‌خواب خود نیاز دارید یک تخت‌خواب و مقداری وسایل ضروری است. حتی می توانید قید تخت خواب را هم بزنید. اما اگر از زیر آن به خوبی استفاده کنید، تخت خواب می تواند نظم دهنده اتاق لقب بگیرد.

 پس یادتان نرود: مینیمالیست شوید!

نایت استند استفاده کنید

به میزهای کوچک کنار تخت اصطلاحاً می گویند نایت استند.

شما می توانید میز بزرگ اتاق را بیرون ببرید و به جای آن از یک نایت استند استفاده کنید. این کار شما را ناچار می کند که وسایل اضافی روی میز گذارید. چون جای آن کم است.

در یک اتاق با میز بزرگ، بهترین بهانه را دست خودتان می دهید. چون همه چیز را روی آن کپه می کنید. برای اینکه از آن اجتناب کنید یک میز کوچک با کشوهای کم بخرید. نایت استندها فضای ذخیره‌سازی بسیار کمی دارند. این فضا را تنها به دو یا سه آیتم محدود کنید (مثلا یک جعبه دستمال‌کاغذی و یک جعبه کوچک برای نگهداری از جواهرات مثل گوشواره یا یک جعبه برای نگهداری از لوازم الکترونیک مثل فلش مموری.)

زیر تخت را استفاده کنید

زیر تخت فقط جای هیولا نیست!

معمولاً‌در فیلم های ترسناک، زیر تخت جای موجودات ترسناک است. لطفاً آنها را بیرون کنید و به جای آن از زیر تخت کلی استفاده بهینه کنید.

اگر تخت شما فضای ذخیره‌سازی در زیرش دارد، مکان خوبی برای نگه داشتن کفش و یا لباس‌های فصل سرد و گرم است. فقط مطمئن شوید که فضای زیر تختان قرار نیست نامرتب بماند. اشیائی که در زیر تخت شما نگهداری می‌شوند شامل چمدان‌ها، لباس‌های فصول دوردست (مثل زمستان) ، جعبه های وسایل، اسباب‌بازی‌ها، ملحفه، و کتاب‌هایی که فعلا به آن نیاز ندارید، هستند. می توانید آنها را در جعبه های پهن و بزرگ بگذارید و هلشان بدهید زیر تخت. به همین سادگی…

آرام بخش ترین جای خانه اتاق باشد

اتاق را به یک محیط آرام بخش تبدیل کنید

اتاقتان را به یک پناهگاه امن برای آرامش تبدیل کنید که روزمرگی هایتان را آن وارد می کنید و آنها در این اتاق هضم می شوند و از بین می روند.

اتاق شما باید جایی باشد که هروقت احساس خستگی کردید، وقتی به آن وارد می شوید احساس کنید چیزی برای ناراحتی یا دلخوری وجود ندارد. 

مقالات مرتبط:

راه رسیدن به آرامش دلخواه چیست؟

چگونه مدیتیشن کنیم؟

چگونه ذهنی آرام داشته باشیم؟ ذهن میمونی چیست؟

چرا باید امید به آینده را فراموش نکنیم؟

در مرتب بودن استمرار داشته باشید و عادتش را بسازید

مرتب بودن به ویژه برای افرادی که عمری شلخته بوده اند، کار واقعاً سختی است و طول می کشد تا به یک عادت پایدار تبدیل شود.

اما کم نیاورید و استمرار و پافشاری نشان دهید. مثلاً قرار بگذارید که دستکم هفته ای دو بار حتماً اتاق را تمیز و مرتب کنید. حتی اگر می دانید چندان نیازی به این کار نیست.

ساخت عادات پایدار؟ چطور؟ به لینک زیر مراجعه کنید:

عادات موفق‌ترین افراد جهان در کتاب «High Performance Habits»

از فاضاها خلاقانه استفاده کنید

از فضاها خلاقانه استفاده کنید

استفاده از فضاها به صورت خلاقانه می تواند به اتاقتان شکل تازه ای دهد.

لابد تخت هایی که تا می شود و به بالا می رود را دیده اید. این تخت ها موقع خواب تخت می شوند و موقع بیداری به صورت عمودی قرار میگیرند و حالت خلاقانه ای دارند.

تمرینات پرورش خلاقیت

خلاقیت چیست و چه کسانی خلاق هستند (قسمت چهارم پادکست آموزشی)

ببینید چه چیزهایی باید بیرون بروند

شما مجبور نیستید فقط به خاطر اینکه لباس‌های شما در اتاق است، کفش خود را در اتاق‌خود قرار دهید. کفش جایش در اتاق نیست. اما اگر ناچار به این کار هستید از تمیز بودن کفش ها مطمئن شوید. می توانید برای آن کیسه بگیرید و به پشت در وصل کنید.

باید بگردید ببینید چنین وسایلی را چطور می توانید به بیرون اتاق انتقال دهید.

یک اتاق مرتب

کمدها خیلی مهمه!

وقتی مجبور باشیم در میان انبوهی شلوغ از سوئیشرت ها و شلوارها و پیراهن ها بگردیم، باعث می شود که ذهنمان هم شلوغ شود.

بنابراین ارزشش را دارد که دستی به سر و روی کمد لباس خود بکشید. در ابتدای هر فصل لباس های خود را بررسی کنید و با خودتان روراست باشید که چه چیزی را واقعاً می خواهید نگه دارید. کشویی بزرگ یا جعبه نگهدارنده ای یا جایی دیگر از خانه را به آیتم هایی اختصاص دهید که قصد ندارید در حال حاضر بپوشید، ولی می خواهید آن ها را نگه دارید. از زیر تخت هم می توانید استفاده کنید. هر چیزی که دیگر اصلاً قصد پوشیدنشان را ندارید را می توانید به خیریه اهدا کنید. چوب لباس هایی جذاب بخرید و آیتم ها را از روی رنگ یا نوع لباس دسته بندی کنید تا پیدا کردن چیزی که به دنبالش هستید آسان تر شود.مسلماً خیلی خوب است که کمدی پر از لباس برای موقعیت های گوناگون داشته باشیم، ولی داشتن لباس ها، کفش ها و اکسسوری های بسیار زیاد می تواند گیج کننده باشد و منجر به در هم ریختگی شود. 

کمدها خیلی مهمن!

فنگ شویی بیاموزید…

اسم فنگ شویی را اگر نشنیده اید باید بگویم فنگ شویی یک فلسفه و فن باستانی در چین است و برای پیدا کردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیا در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، باغ و غیره استفاده می‌شود تا بهترین اثر را بر سلامتی، شادی، موفقیت، هماهنگی و به‌طور کلی انرژی مثبت داشته باشد. مهم‌ترین چیزهایی که باید در فنگ شویی رعایت کنید، پرهیز از بی نظمی و هرگونه انباشتگی، استفاده از رنگ‌های مناسب، خطوط منحنی، در نظر گرفتن جهت‌های مناسب است. برای یادگیری فنگ شویی در گول جستجو کنید.

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه دربارهٔ «چگونه اتاقی مرتب داشته باشیم؟»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که اهل مطالعه هستید؛ و ممنونیم بابت همراهیتون…
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

اسکرول به بالا