چطور خوشتیپ باشیم؟ (اصول کت و شلوار مردانه)

سرفصل های مهم این مقاله

در سری مقالات بیشتر از یک نفر این بار به سراغ اصول و قواعد خوش پوشی رفتیم، اصلی مهم در سخنرانی که دغدغه بسیاری از سخنرانان است.
در این مقاله قصد داریم نکات و اصول ست کردن پوشاک مختلف بسته به شرایط و موقعیت های مختلف را با شما مطرح کنیم.
در مقاله اول نکات مربوط با کت و شلوار آقایان رو با شما به اشتراک می گذاریم، کت و شلوار جزو پوشاکی هست که هیچ وقت از مد نمی افتد و در هر فصلی قابل استفاده است.
در موقعیت هایی که قصد دارید پوشش رسمی داشته باشید می تونید از کت و شلوار استفاده کنید، موقعیت های رسمی شامل جلسات اداری، سمینارها، کنفرانس ها، مهمانی های اداری یا دیدارهای رسمی هست.

کت و شلوار جزو پوشاکی است که هیچ وقت از مد نمی افتد

شاید علاقه ای به کت و شلوار پوشیدن نداشته باشید یا بگویید برای شغل من این پوشش مناسب نیست ولی به هر حال شرایطی براتون پیش میاد که نیاز باشد کت و شلوار بپوشید پس نیاز هست که اصول مربوط به پوشیدن کت و شلوار رو رعایت کنید.
قبل از انتخاب لباس باید به این توجه داشته باشید که لباس رو قرار هست برای چه محیطی انتخاب کنید و بعد از اون نیاز هست اصولی رو برای این که بدونید لباس سایز شما هست یا خیر.
شاید یک کت و شلوار رو خیلی گرون خریده باشید ولی اگر این لباس اندازه شما نباشد و نکات ست کردن را برای آن رعایت نکرده باشید تمام هزینه و وقتی که برای خرید اون لباس اختصاص دادید هدر می رود.

اصول خوش پوشی

قبل از ست کردن یک لباس نیاز هست که این لباس اندازه شما باشد، نکاتی که برای اندازه بودن کت و شلوار باید رعایت کنید رو می تونید در زیر مطالعه کنید:
– در زمان خرید کت و شلوار از امتحان کردن یک سایز کوچک تر نترسید شاید کت و شلوار یک سایز کوچک تر برای شما مناسب تر باشد.
– در هنگام خرید کت و شلوار اول به این توجه داشته باشید که کت شما اندازه شما باشد و بعد از اون به اندازه بودن شلوار توجه کنید چون اندازه کردن شلوار از کت راحت تر هست.
– کت و شلوار و جلیقه شما باید اندازه تنتان باشد و گشاد نباشد، در کت نباید زیادی حس راحتی داشته باشید و باید کمی تنگی و سفتی در تن خود را حس کنید.

سرشانه های کت باید به چه صورت باشد؟

– سرشانه های کت باید اندازه شما باشد و از کتف های شما آویزان نباشد، اگر می خواهید متوجه شوید که سرشانه کت شما اندازه شما هست یا خیر به دیوار تکیه دهید و توجه داشته باشید که سرشانه خودتون زودتر از سرشانه کت باید به دیوار برخورد کند. (نباید برآمدگی یا چین چین ایستادن به دلیل بزرگی سرشانه ها روی کت ایجاد شود.)

آستین های کت باید به چه صورت باشد؟

– آستین های کت شما نباید آن قدر گشاد باشد که دستانتان در آن گم شود و از سرشانه هایتان نباید به صورت خط خط بایستد.
اندازه آستین کت شما باید طوری باشد که آستین پیراهن حدود 1تا 1.5 سانتی متر از کت بیرون بزند حتما توجه داشته باشید که این اندازه نباید از 1.5 سانتی متر عبور کند و بیش تر شود، آستین کت باید در بالای مچ دستتون قرار بگیرد.

قد کت باید چگونه باشد

– قد کت شما باید طوری باشد که شما بتونید دستتان را راحت در جیب شلوارتان قرار دهید و اگر نمی تونید این کار رو به راحتی انجام بدید یعنی قد کت شما بلند هست قد کت باید تا جایی باشد که قوس بالایی باسن را بپوشاند و نهایتا از قوس باسن پایین تر نباشد. لبه‌ی پایین آستین کت با قد پایین کت تقریبا به هم نزدیک هستند البته قد کت چند سانتی متری بلندتر باشد. بلندی کت باید آنقدر باشد که کل زیپ شلوار را بپوشاند.

– یقه پیراهن از برگردان کت نباید فاصله داشته باشد، این فاصله این را نشان می دهد که اندازه کت شما مناسب نیست

یقه پیراهن در کت به چه صورت باشد؟

– کت بعد از بسته شدن دکمه ها حالت ضربدری به خود نباید بگیرد و این اتفاق افتاد یعنی کت شما تنگ است
کمر کت خود را کمی تنگ کنید تا چهارشانه تر به نظر برسید

کمر کت به چه صورت باشد؟

 – حدود 0.5 تا 1 سانتی متر یقه پیراهن باید بالاتر از یقه کت باشد و همین طور در زمان نشستن از قایم شدن یقه لباس در زیر یقه کت باید جلوگیری کنید و حواستان باشد که در زمان نشستن کت حالت بدی به خودش نگیرد.
یقه کت شما نباید از گردن شما دور باشد و نباید آن قدر به گردن بچسبد که باعث چین و چروک شود.

یقه کت شما باید به چه صورت باشد؟

– شلوار باید کاملا مچ پای شما رو بپوشاند و بسته به اندازه کفش شما قد آن کوتاه شود، قد شلوار از پشت باید تا بالای پاشنه کفش شما باشد و اصلا جوراب شما مشخص نباشد. شلوار باید روی کفش مماس شود و نباید روی آن جمع شود. شلوار را از بالا تا پایین حدود 2.5 سانتی متر تنگ تر کنید، شلوار تنگ قد شما رو بلندتر نشان می دهد. شلوار شما نباید هیچ گونه پیلی و چینی داشته باشد.

سایز شلوار باید به چه صورت باشد

– نشیمن شلوار باید طوری باشد که اندازه ی نشیمن گاه شما باشد و نشیمن شلوار نباید خیلی بزرگ و آویزان یا خیلی کوچک و تنگ باشد. سایز شلوار شما نباید آنقدر تنگ باشد که جیب شما را بکشد و باعث شود که داخل جیب شما نمایش داده شود.

اصول خوش وشی

بعد از این مرحله که به طور کامل یاد گرفتید چه کت و شلواری اندازه شما هست نیاز هست که اصول دیگری از کت و شلوار رو بدونید که در زیر برای شما شرح می دهیم.
کت و شلوارها یا یک طرف دکمه دار هستند یا دو طرف دکمه دار، کت های یک طرف دکمه دار برای تمامی مردان مناسب هست  و کت های دو طرف دکمه دار کت های شیکی هستند ولی پوشیدن این نوع کت ها رو به آقایان جوان و چهارشانه توصیه نمی کنیم.

انواع کت مردانه

به طور کلی کت ها به 4 دسته تقسیم می شوند

کت تک دکمه: اگر قصد دارید کلا یک عدد کت و شلوار داشته باشید این مدل به شما پیشنهاد نمی شود چون کت های تک دکمه جزو کت های رسمی به حساب  نمی آید.

کت دو دکمه: این کت ها جزو کت های رسمی هستند چون یقه بازتری دارد و پیراهن زیر کت دیده می شود. دکمه بالایی این کت باید بالای ناف قرار گیرد، دکمه بالایی کت دو دکمه را باید بست ولی دکمه پایینی را نباید ببندید.

کت 3 دکمه: در کت های سه دکمه دکمه وسط باید همیشه بسته باشد، دکمه بالایی رو می تونید گاهی اوقات ببندید و دکمه پایینی رو هرگز نباید ببندید، این کت ها رسمی نیستند و برای جلسات رسمی پیشنهاد نمی شوند چون حالت اداری دارند. در این کت ها ناف شما باید در راستای دکمه وسط باشد و زیر آن قرار نگیرد.

کت 4 دکمه و بیش تر: در کت های 4 دکمه باید دو دکمه وسط بسته شود. اگر کت شما 4 دکمه هست و می خواهید مدرن دیده شوید باید کمر کت را باریک و جذب ترکنید. اگر قصد دارید کت های 4 دکمه بپوشید پیشنهاد ما به شما استفاده از کت های 6 دکمه (3 دکمه دو طرف دکمه دار) است.

دکمه کت ها به طور معمول به چند دسته تقسیم میشونذ

در هنگام نشستن هیچ کدام از دکمه ها نباید بسته باشد و حتما در هر شرایطی وقتی نشستید باید دکمه کت خود را باز کنید در غیر این صورت زمانی که می نشینید کت شما حالت بدی به خودش می گیرد.

در هنگام نشستن دکمه ها نباید بسته باشند

دکمه های آستین کت

هر چه دکمه های آستین بیش تر باشد کت رسمی تر هست، طبق عکس زیر می تونید این اصول رو بهتر متوجه شوید

دکمه های آستین کت مردانه

 کت ها بر اساس چاک به 3 دسته تقسیم می شوند

– کت های بدون چاک
– کت ها تک چاک
– کت های دو چاک (چاک از بغل)
کت تک چاک بهتر هستند چون تمیزتر و ساده تر دیده می شود ولی کت های 2 چاک شما رو خوش قواره تر نشان می دهند و البته این کت ها فشن تر و جذاب تر هستند.

انواع کت شلوار مردانه

کت ها از مدل یقه هم برای رسمی و غیررسمی بودن قابل حدس هستند. کت های با یقه های باریک که در پهن ترین قسمت آن 5 سانتی متر باشد بسیار شیک هستند.

مدل یقه کت مردانه

اگر قصد دارید که رسمی و غیررسمی بودن کتتان را از فرم جیب هاتون تشخیص بدهید می تونید از عکس زیر کمک بگیرید.

کت های رسمی و غیر رسمی

رنگ کت و شلوار

تعیین رنگ کت و شلوار بستگی به سلیقه شما دارد و فکر نکنید که حتما باید کت و شلوار شما مشکی باشد البته اگر قصد دارید تنها یک کت و شلوار داشته باشید می تونید رنگ مشکی رو انتخاب کنید.
اگر می خواهید کت و شلوار شما رسمی باشد به ترتیب از رنگ های سرمه ای، خاکستری تیره، قهوه ای تیره و مشکی می تونید استفاده کنید، کت و شلوار سرمه ای رسمی ترین کت و شلوار برای استفاده است.

رنگ مناسب برای کت و شلوار

چندین نکته را باید در زمان داشتن این پوشش رعایت کنید، این نکات رو در زیر مطالعه کنید:
– بعد از خرید کت خود حتما تمامی کت ها مثل کت جیب نما، لیبل و چاک پشت کت را باز کنید.

لیبل ها را بعد از خرید از کت جدا کنید

 – از شلوارهای پاکتی سعی کنید استفاده نکنید این مدل پاکتی در هر بازه زمانی مد نیست و تاریخ استفاده اون روی لباس درج می شود.

استفاده از شلوار پاکتی مناسب

– اگر قصد دارید کت و شلوار طرح دار بپوشید از طرح های ساده تر استفاده کنید و توجه داشته باشید که خط های آن نازک باشد. از کت و شلوار چهارخانه استفاده نکنید چون کت و شلوار را از حالت رسمی خارج می کند، اگر برای تنوع قصد دارید که از کت و شلوار چهارخانه استفاده کنید سعی کنید از طرح هایی که کم تر این چهارخانه ها به چشم می آید استفاده کنید.
– هرگز در جلسات رسمی با کت تک ظاهر نشوید.
– جیب شلوارتون رو پر نکنید و باعث نشوید که برآمدگی روی جیب شلوار ایجاد شود.

جیب شلوارتان را پر نکنید

– کت و شلوارهای براق رسمی نیستند و باعث می شود که چاق تر از چیزی که هستید نشان داده شوید حتی کت هایی که سرآستین و یقه آن ها از جنس و رنگ دیگری هم هستند از حالت رسمی خارج می شوند.
– از پوشیدن کت هایی با اپل های بزرگ خودداری کنید.
– جیب های کت برای تزیین کت قرار داده شده است و سعی کنید در جیب های بیرونی کت چیزی قرار ندهید تا جیب حالت بدی به خودش نگیرد و احیانا سرجیب شما وقتی حواستون نیست به داخل جیب نرفته باشد، اگر توجهی به این مورد ندارید و ممکن هست چک کردن این مورد رو فراموش کنید پیشنهاد ما این هست که کک جیب های بیرونی خودتان را باز نکنید.
– می تونید برای زیباتر دیده شدن کتتون از کت های با جیب نما استفاده کنید.

کت هایی که رنگ دکمه آن ها با رنگ پارچه تفاوت زیاد دارند رسمی نیستند.

– کت هایی که رنگ دکمه آن ها با رنگ پارچه تفاوت زیاد دارند رسمی نیستند.

تمامی نکاتی که در بالا اعلام کردیم برای رعایت سایز و غیره برای مردانی هست که تناسب اندام دارند ولی اگر در بخشی از اندامتان تناسب ندارید نیاز هست که مواردی رو رعایت کنید که این نکات رو بسته به اندام های مختلف به شما توضیح می دهیم.

مردان قدبلند

– افراد قد بلند بهتر است از کت های 3 دکمه استفاده کنند.
– بهترین انتخاب شلوار برای این افراد شلوارهای راسته هست.
– این افراد بهتر است کت هایی بپوشند که بلندی آن دقیقا تا میانه باسن باشد تا بدنشان را عریض‌تر نشان دهد.
– انتخاب کت و شلوار با رنگ روشن انتخاب بسیار بهتری نسبت به کت و شلوارهای تیره است.
– کتی که جیب نمای کوچکی دارد را انتخاب کنید تا با قرار دادن دستمال جیب در کتتان توجه دیگران را به بالاتنه جلب کنید.
– سعی کنید از پارچه‌های طرح دار که مورب یا افقی هستند استفاده کنید و هرگز طرح های عمودی استفاده نکنید.
– اگر می خواهید اندامتان درشت تر دیده شود از کت های چپ و راستی 4 یا 6 دکمه استفاده کنید.

مردان کوتاه قد چه کت هایی را بپوشند

مردان کوتاه قد

– کت هایی که قد آن بلند است را استفاده نکنید چون قد شما رو کوتاه تر نشان می دهد.
– از کت های دو دکمه استفاده کنید.
– یک شلوار راسته نسبتاً جذب به جای شلوار گشاد می‌تواند طول پاها را بلندتر نشان دهد البته قد شلوارتان خیلی کوتاه نباشد و روی کفش را بگیرد.
–  کت یقه هفت باز بالاتنه را بلندتر نشان می دهد
– از کت هایی که طرح های راه راه و عمودی دارند استفاده کنید چون باعث می شود که شما بلندتر دیده شوید، کت های برش دار هم پیشنهاد خوبی به شما است.
– نمایش لبه آستین‌های پیراهن از لبه آستین کت باعث بلدتر دیده شدن دست‌ها می‌شود.
– از جلیقه استفاده نکنید چون باعث می شود که پایین تنه و با تنه شما از هم جدا شود.

مردان چاق

– جمع شدن پاچه شلوار شما در قسمت قوزک پا وزن شما را بیش تر نشان می هد، از شلوارهای گشاد و پلیسه دار استفاده نکنید.
– کت هایی که دکمه های آن پایین تر هست باعث می شود که بالاتنه شما باریک تر و بلندتر نشان داده شود، کت های 2 دکمه شما را باریک تر نشان می دهند.
– سر آستین های پیراهنتان را از کت خود بیرون بگذارید تا دست های شما بلندتر دیده شود.
– از کت هایی که کمرشان تنگ تر شده است استفاده نکنید و سعی کنید که از مدل های راسته استفاده کنید.
– از کت های با رنگ های تیره  و طرح های ساده یا ریز استفاده کنید مثل: چهارخانه های ریز و یا راه راه عمودی ریز
– از کت هایی که دارای برش هستند استفاده کنید که بالاتنه شما را باریک تر نشان دهد.

کت های مناسب برای مردان چاق

مردان لاغر

– پوشیدن کت و شلوار برای این دسته مردان بسیار مناسب هست چون باعث می شود که چهارشانه تر دیده شوند.
– از طرح های شلوغ مثل طرح های راه راه درشت یا چهارخانه بزرگ استفاده کنید.
– از کت های با پارچه های ضخیم استفاده کنید.
– از کت های اپل دار استفاده کنید که شما را چهارشانه تر نشان دهد.
– کت یقه هفت پهن باعث می شود لاغری شما کم تر دیده شود.
– کت های چپ و راستی 4 یا 6 دکمه شما را پرتر نشان می دهد.
– از شلوارهای راسته استفاده کنید چون باعث می شود که پاهای شما کشیده شود و لاغری پاهای شما پنهان شود.
– پوشیدن کت های تک دکمه برش دار باعث می شود که شانه های شما پهن تر از دور کمرتان دیده شود.

نکته

–  اگر بالاتنه بلندی دارید از کت هایی با یقه باز و برگردان یقه بلند و باریک استفاده کنید و اگر پایین تنه کوتاهی دارید کت های کوتاه برای شما مناسب تر است.
– مردانی که چهارشانه هستند نباید از کت های دو طرف دکمه دار استفاده کنند چون عرض شانه هایشان را بیش تر نشان می دهد.

اصول خوش پوشی در فصل های مختلف

پوشش کت و شلوار در فصل های مختلف

جنس کت و شلوار بسته به فصل و دمای هوا می تواند تغییر کند و وقتی دما افت می کند می توانید از پارچه های سنگین استفاده کنید و وقتی هوا گرم می شود از پارچه های سبک و نخی استفاده کنید ولی اگر می خواهید تیپ شما رسمی دیده شود بهتر است که با کت و شلوار در فصل سرما پالتو بپوشید.
در زمستان می تونید از پارچه های فلانل، مخمل کبریتی و پشمی استفاده کنید (اگر از پارچه مخمل کبریتی استفاده کردید سعی کنید راه های ظریف و باریک داشته باشند و فاصله راه ها زیاد نباشد تا با پارچه مخمل اشتباه گرفته نشود.)
اگر کت و شلوار شما بدون طرح بود و خواستید که پالتو روی آن بپوشید از پالتو طرح دار می تونید استفاده کنید.

 

برای دانلودفایل پی دی اف مقاله روی لینک زیر کلیک کنید

netpydar

netpydar

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۸۸ دیدگاه دربارهٔ «چطور خوشتیپ باشیم؟ (اصول کت و شلوار مردانه)»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    خیلی ممنون از کامنت شما
    خوشحالیم که مقاله چطور خوشتیپ باشیم براتون موثر و کاربردی بوده
    ما رو در جریان موفقیت های بیشترتون قرار بدین
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که اهل مطالعه مقالات آموزشی هستید؛ تبریک به شما
    رضایت و همراهیتون باعث افتخار ماست؛ ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
    بیشتر ازیک نفر

  3. سلام خدا قوت
    مطالب بسیار بسیار کامل و مفید بود . از همه نظر این موضوع بررسی شده و هیچ چیز جا نیافتاده.
    ممنون بابت این مقاله کامل و جامع

  4. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز

    خوشحالیم که همراهمون هستید و به آموزش و یادگیری علاقه مندید.

    بهتون تبریک میگیم که تصمیم گرفتید با مطالعه آموزش، آگاهانه تر زندگی کنید.

    رضایت و همراهیتون باعث افتخارمون هست؛ مرسی که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

    بیشتر ازیک نفر

  5. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز

    خوشحالیم که همراهمون هستید و به آموزش و یادگیری علاقه مندید.

    بهتون تبریک میگیم که تصمیم گرفتید با مطالعه آموزش، آگاهانه تر زندگی کنید.

    رضایت و همراهیتون باعث افتخارمون هست؛ مرسی که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

    بیشتر ازیک نفر

  6. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    چه خوب که تو دنیای امروزی شما به فکر آموزش و مطالعه هستید؛ خوشحالیم بابت همراهیتون
    بیشتر ازیک نفر باشید.

  7. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که اهل مطالعه مقاله هستید؛ امیدواریم در فرصت های بعدی نیز در خدمتتون باشیم.
    بیشتر ازیک نفر

  8. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که تو دنیای امروزی دغدغه آموزش و یادگیری دارید؛ موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  9. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که در این مقاله همراه ما بودید؛ مرسی که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  10. باسلام. باتوجه به اهمیت نگاه اول و برداشتی که طرف مقابل از ما داره، به نظرم نوع پوشش میتونه بسیار تاثیر گذار در برداشت فرد از شخصیت ما باشه. چون در ۹۰ ثانیه اول برخورد با هر فردی سریعترین آیتمی که فرد به اون توجه میکنه پوشش ما هست.

  11. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سپاس بابت همراهی ارزشمندتون؛ امیدواریم در مقالات بعدی نیز در خدمتتون باشیم.
    بیشتر ازیک نفر

  12. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    چه خوب که از افرادی هستید که به رشد فردیشون توجه دارند؛ تبریک به شما
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  13. به نظر من استایل یکی از ویژگی های شخصیت یه کار افرینه اهمین به همین موارد مثل تنگی گشادی لباس خیلی تو شخصیت ادم تاثیر داره

  14. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    خوشحالیم که همراه بیشتر ازیکی ها دغدغه رشد و یادگیری دارید؛ موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  15. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز

    خوشحالیم که به محتوای آموزشی توجه دارید؛ تبریک به شما

    امیدواریم بازهم بتونیم با محتوایی مفید در خدمتتون باشیم.

    بیشتر ازیک نفر

  16. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که تو اولین روز سال جدید هم، دغدغه رشد و آموزش دارید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک؛ بیشتر ازیک نفر

  17. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    چقدر خوب که تو عید نوروز هم دقایقی را به آموزش می گذرانید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک, بیشتر ازیک نفر

اسکرول به بالا