غلبه بر رودربایستی | چطور رودربایستی را کنار بگذاریم؟

سرفصل های مهم این مقاله

غلبه بر رودربایستی | چطور رودربایستی را کنار بگذاریم؟

آیا شما نیز تاکنون در موقعیت‌های شبیه به زیر گیر افتاده‌اید؟ (می‌خواهیم در این مقاله یاد بگیریم چطور رودربایستی را کنار بگذاریم؟)

  • می‌خواسته‌اید نظری بدهید، اما مصلحت‌اندیشی کرده‌اید و در نهایت با گیر افتادن در رودربایستی، از خیر نظر دادن گذشته‌اید؛
  • دلتان تنهایی می‌خواسته، اما وقتی دوستتان تماس گرفته و از شما تقاضای ملاقات کرده، نتوانسته‌اید نه بگویید و در رودربایستی گیرکرده و برخلاف میلتان، قرار ملاقاتی تنظیم کرده‌اید؛
  • به فروشگاهی رفته‌اید و برخلاف میل درونی‌تان که فلان لباس را قبلاً دوست نداشته‌اید، در رودربایستی فروشنده گیرکرده‌اید و لباس را خریده‌اید؛
  • و موقعیت‌های مشابه دیگر…!

همه ما بسیاری از اوقات ناچار شده‌ایم برخلاف میلمان کاری کنیم؛ چون در رودربایستی (یا رودرواسی) یا هرچیز دیگری که اسمش را بگذارید، گیرکرده‌ایم.

در مقاله پیش رو، می‌خواهیم کمی به این مسئله بپردازیم و یاد بگیریم چطور در رودربایستی گیر نکنیم و چطور رودربایستی را کنار بگذاریم؟

رودربایستی داشتن به چه معناست؟

به نظر می‌رسد همین که شما در موقعیت‌هایی گیر بیفتید که میلی به انجامشان ندارید، به معنای این است که رودربایستی دارید!

موقعیت‌های آشنای دیگری هم برای اثبات رودربایستی وجود دارد: مثلاً:

  1. وقتی خود را ملزم کرده‌اید که از کودک همسایه برای ساعاتی مراقبت کنید.
  2. وقتی مجبور شده‌اید علیرغم میل باطنی‌تان کلید ویلای شمال خود را به دوستتان بدهید.
  3. وقتی خودتان کار مهمی دارید اما به جای همکارتان شیفت شب ایستاده‌اید.

و ده‌ها موقعیت مشابه دیگر؛ یعنی شما یا خجول هستید و یا رودربایستی دارید.

رودربایستی داشتن در بلندمدت می‌تواند به «عزت نفس» شما صدمه وارد کند.

همچنین هزینه‌های مالی و روانی زیادی را برای شما ایجاد می‌کند. شاید سخت‌ترین کار این باشد که بخواهید به یک دوست یا آشنا نه بگویید. در موقعیت بالا هم شما احتمالاً در این موقعیت گیر افتاده‌اید.

چرا نباید رودربایستی داشته باشیم؟ مضرات رودربایستی!

 

چرا نباید رودربایستی داشته باشیم؟ مضرات رودربایستی!

رودربایستی به میزان بسیار کم، نه تنها بد نیست بلکه برای اهمیت دادن به خواسته‌های عزیزان و اطرافیانمان لازم هم هست. اما مقدار زیاد ان، می‌تواند به روح و روان ما آسیب بزند. برخی از مضرات داشتن رودربایستی زیاد را با هم مرور کنیم:

  • با داشتن رودربایستی، احساس ناامیدی و نداشتن شهامت خواهید کرد و نسبت به خودتان احساس بدی خواهید داشت.
  • دچار استرس و فرسودگی می‌شوید. تضور کنید دائماً در حال برآورده کردن نیازهای دیگران باشید؛ بدون شک بعد از مدتی خسته و فرسوده می‌شوید.
  • موردسواستفاده قرار می‌گیرید! اگر افراد دیگر بفهمند که شما هرچه می‌گویند گوش می‌دهید، طبیعتاً برای سواستفاده از شما برنامه‌ریزی خواهند کرد و به این ترتیبف احتمال سواستفاده از خود را بالا خواهید برد.
  • از روابط خود با دیگران لذت نخواهید برد. وقتی رودربایستی در میان باشید، کارها را با قلبتان و با میل درونی‌تان انجام نمی2دهید و در نتیجه لذت کافی از روابط خود نخواهید برد.

مزایای نداشتن تعارف و رودربایستی در فضاهای مختلف!

اکنون بیایید با هم برخی از مهم‌ترین مزیت‌های نداشتن تعارف و رودربایسی را مرور کنیم:

اولین مزیت رودربایستی نداشتن، افزایش کیفیت روابط است. وقتی شما اسیر رودربایسی باشید، دائماً از روابطتان آسیب دیده و دستکم از آن لذت نخواهید برد.

دومین مورد از مزایای نداشتن رودربایستی، این است که احساس خوب شهامت را در خود خواهید داشت. وقتی قاطعانه و محترمانه بتوانید در برابر خواسته‌های دیگران که بر خلاف میل شماست بایستید، حس خوبی در خود احساس خواهید کرد.

مزیت بعدی، این است که شما به فردی مطیع و کم عزت نفس و کم اعتماد به نفس تبدیل نمی‌شوید. اگر یاد بگیرید چگونه در مقابل رودربایستی دیگران بایستید طبیعتاً دیگر خود را فردی با اعتماد به نفس کم در نظر نمی‌گیرید.

سوال یکی از کاربران و پاسخ پیام بهرام پور در مورد رودربایستی!

در این قسمت از مقاله، اجازه بدهید سوال یکی از کاربران خوب وب سایت بیشتر از یک نفر را بررسی کنیم که به موضوع رودربایستی مرتبط است. ایشان پرسیده است:

«سلام، وقتتون بخیر من اصلاً دوست ندارم برای تولدم از دوستانی که زیاد به هم نزدیک نیستیم کادو بگیرم، در واقع حس می‌کنم این من رو موظف می‌کنه اینکار رو متقابلاً برای تولدشون انجام بدم. درصورتی که اونقدر برام جایگاه بالایی ندارن که بخوام برای خرید هدیه براشون وقت بزارم، امسال برای تولدم از یک نفر کادویی گرفتم که می‌دونم از نظر مادی مخصوصاً برای ایشون قیمت بالایی داشت. اول نپذیرفتم اما با اصرار ایشون قبول کردم، چند ماه دیگه تولدشونه، صادقانه بخوام بگم اصلأ دوست ندارم وقت و انرژی برای خرید هدیه تولد براشون بزارم. از طرفی حس می‌کنم شاید موظف باشم چیزی به همون ارزش (از لحاظ مادی) براشون تهیه کنم. نمی‌دونم شیوه درست و حرفه‌ای رفتاری توی این موقعیت چی هست. ممنون می‌شم راهنماییم کنید.»

پاسخ پیام بهرام پور را در فایل صوتی 5 دقیقه‌ای زیر بشنوید و با ادامه مقاله همراه شوید:

دانلود همین فایل صوتی

راه‌های غلبه بر رودربایستی؛ این تکنیک‌ها را امتحان کنید!

 

راه‌های غلبه بر رودربایستی؛ این تکنیک‌ها را امتحان کنید!

بسیار خب! می‌دانی که گیر افتادن در رودربایستی، چندان برایتان خوشایند نیست. برای همین هم سعی کردیم چند تکنیک کاربردی و موثر برای غلبه بر رودربایستی به شما آموزش دهیم.

تکنیک اول: گربه را دم حجله بکشید!

خیلی اوقات بهتر است همان دم حجله، به اصطلاح گربه را بکشیم!

یعنی چی؟

یکی از موضوعاتی که در رودربایستی گریبان گیر ماست، این است که حرفمان را نمی‌زنیم.

بیایید در مورد همین شرایط خاص که کاربر عزیز سایت پرسیده این مورد را بررسی کنیم.

در این شرایط خاص، من (پیام بهرام پور) همان اول دوستی با هرشخصی، وقتی روز تولدم را از من می‌پرسد، می‌گویم روز تولدم زیاد برایم اهمیتی ندارد و روز تولد دوستانم هم معمولاً یادم نمی‌ماند.

در واقع شاید برای بسیاری از افراد این امر مهم باشد اما برای من اهمیتی ندارد. این به معنای بی اهمیت دانستن آن نیست. منتها اعتقاد من این است که تنها با تبریک تولد نمی‌توان ابراز محبت کرد. ده‌ها راه بهتر و موثرتر برای ابراز محبت وجود دارد.

من این موارد را همان اول کار به هرکسی با من آشنا می‌شود می گویم تا یک موقع در مورد من فکر بد نکند یا اذیت نشود.

شما هم با دادن این آگاهی به دوستانتان، می‌توانید مطمئن شوید که دیگر از دست شما اذیت نخواهد شد. چون می‌داند ویژگی شما این است. البته اگر درک بالایی داشته باشد.

پس نخستین گام این است که «ویژگی‌های ارتباطی خودتان را به صورت واضح و شفاف به دوستانتان گوشزد کنید.»

تکنیک دوم: محترمانه با او صحبت کنید

در تکنیک دوم، به سراغ این می‌رویم که میل و خواسته خودمان را به طور واضح و شفاف و البته با نهایت احترام، به شخص مقابل گوشزد کنیم.

درست است که این کار به نظر دشوار می‌رسد، اما باور کنید یکی دوبار که انجامش دهید، آنقدر از شهامت و شجاعت خودتان لذت خواهید برد که دیگر محال است در رودربایستی کسی گیر کنید.

مثلاً در مورد هدیه:

کسی که برای شما هدیه‌ای تهیه کرده، قطعاً شما را دوست دارد و برای خوشحال کردن شما این کار را کرده است.

اما اگر شما از این کار خوشتان نمی‌آید، خیلی محترمانه ابتدا از او تشکر می‌کنید و سپس به او می‌گویید که با این کار او چندان راحت نیستید.

این سؤال پیش می‌آید که اگر در این شرایط او ناراحت شد چه کنیم؟

اگر با تمام این کارها، بازهم او از شما ناراحت شد، باید بگویم این تقصیر شما نیست و خودتان را بابت ناراحتی او سرزنش نکنید!

در دوره شهامت یاد می‌گیریم که ما چه حقوق انسانی‌ای داریم و چه مسئولیت‌هایی داریم. (به انتهای مقاله مراجعه کنید)

هیچ جایی نوشته نشده که اگر کسی به ما هدیه‌ای داد، ما موظف به قبول آن و جبران آن هستیم؛ بنابراین راحت باشید و خودتان را اذیت نکنید.

تکنیک سوم: نمی‌شود همه را ارضی نگه داشت!

 

تکنیک غلبه بر رودربایستی | نمی‌شود همه را ارضی نگه داشت!

همواره این موضوع را به یاد داشته باشید: اگر تلاش می‌کنید همه را از خودتان راضی نگه دارید، نه تنها موفق نخواهید شد بلکه آزار هم خواهید دید. خسته هم خواهید شد.

شما حتی اگر محبوب‌ترین رئیس جمهور و مشهورترین بازگر و فوتبالیست هم باشید، ناراضیانی خواهید داشت. پس تلاش شما برای راضی کردن همه، فقط انرژی‌تان را هدر خواهد داد.

برای موفق بودن نیاز نیست همه را از خودمان راضی نگه داریم. اگر بخواهیم در تمام امور زندگی موفق باشیم باید از راضی نگه داشتن دیگران دست بکشیم.

اگر کسانی هستند که از شما راضی نیستند، غصه نخورید و عذاب وجدان نداشته باشید. رودربایستی داشتن در کل می‌تواند روان شما را تحت تأثیر قرار دهد و یکی از موانع موفقیت شما باشد.

تکنیک چهارم: از  اینکه قضاوت شوید، اصلا نترسید!

یکی از مهم‌ترین دلایل رودربایستی داشتن با دیگران این است که از قضاوت شدن و چگونگی آن می‌ترسیم! باید این نکته را دائماً به خود گوشزد کنیم که قضاوت دیگران، صرفاً و فقط اندیشه و فکر آن‌ها در مورد شماست و ممکن است درست نباشد. حتی اگر درست هم باشد، شما در مورد اینکه دیگران چه فکری درباره‌تان می‌کنند، اصلاً مسئول نیستید!

بنابراین در شرایط رودربایستی از اینکه دیگران در مورد شما چه فکری می‌کنند، هراس نداشته و به هدف و عمل خود فکر کنیم.

تکنیک پنجم: اول خودمان مهم هستیم، بعد دیگران!

اگر بتوانید این نکته را در ذهن خودتان جا بیندازید که اول خودتان در زندگی مهم هستید و سپس دیگران، دیگر امکان ندارد در رودربایستی با دیگران گیر کنید.

شاید فکر کنید مقدم دانستن خود بر دیگران خودخواهی است؛ اما در علم روانشناسی، به این نمی‌گویند خودخواهی و اسم آن  را تا جای یکه حق دیگران پایمال نشود، عزت‌نفس است!

تکنیک ششم: گاهی منجر به اتفاقات خوب خواهد شد!

این را باور کنید که گاهی طرز شدن از سوی دیگران به خاطر رضایت ندادن به خواسته‌هایشان یا رد کردن درخواست‌هایشان، می‌تواند منجر به اتفاقات خوبی شود.

مثلاً پیدا کردن دوستان جدید که به خواسته‌های شما کاملاً احترام می‌گذارند و اجازه نمی‌دهند در رودربایستی گیر کنید.

سخن پایانی مقاله غلبه بر رودربایستی!

همانطور که در مقاله چطور رودربایستی را کنار بگذاریم خواندید، داشتن تعارف و رودربایستی، می‌تواند به کیفیت روابط ما با دیگران و البته به اعتماد به نفس و عزت نفس خودمان آسیب برساند. سعی کردیم تکنیک‌های مناسبی برای غلبه بر این پدیده خدمتتان ارائه کنیم و حالا، قصد داریم تا یک دوره منحصر به فرد و ویژه برای رفع خجولی و رودربایستی به شما معرفی کنیم.

یک هدیه بزرگ و فوق العاده به خودتان؛ دوره شهامت!

به شما و تمام کسانی که مشابه شما هستند و در موقعیت‌های رودربایستی قرار می‌گیرند و می‌پرسند راه‌های غلبه بر رودربایستی چیست، یک دوره فوق العاده را توصیه می‌کنیم.

همان‌طور که ده‌ها نفر زندگی‌شان به قبل و بعد از دیدن دوره شهامت تقسیم شده، به شما هم پیشنهاد می‌دهم این دوره را تهیه کنید.

روی تصویز زیر کلیک کنید: 

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳ دیدگاه دربارهٔ «غلبه بر رودربایستی | چطور رودربایستی را کنار بگذاریم؟»

اسکرول به بالا