زندگینامه ایلان ماسک ، طرز فکر و حقایق جالب در مورد نابغه جاه‌طلب

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

درحالی‌که هنوز 30 سالش هم نشده بود، به یک میلیونر تبدیل شده بود. ده دوازده سال بعد شده بود 38 اْمین فرد قدرتمند دنیا. اکنون بیش از 25 میلیارد دلار دارایی خالص دارد؛ نزدیک به تولید ناخالص داخلی کشور تاجیکستان!
هر روز حضور آقای ایلان ماسک در دفترش برابر است با پرتاب یک موشک تازه، اختراع یک وسیله جدید یا نوآوری‌ای برای بهبود کیفیت زندگی ما انسان‌ها!
با فعالیت‌های بعضاً عجیب‌وغریبش به یکی از نمادهای خلاقیت، سخت‌کوشی و نوآوری تبدیل شده است و به‌تنهایی تغییرات خارق‌العاده‌ای در دنیای همه ما به وجود آورده است.

خانم‌ها؛ آقایان؛ ایلان ماسک ، مرد آهنی! با زندگینامه ایلان ماسک همراه ما باشید.

ایلان ماسک

ایلان ماسک کیست؟

مادرش کانادایی-بریتانیایی است. پدرش و خودش در آفریقای جنوبی به دنیا آمده، در کانادا بزرگ شده و اکنون در آمریکا زندگی می‌کنند! بنابراین پیدا کنید پرتقال فروش را!
ایلان ماسک در28 ژوئن 1971 به دنیا آمد و اکنون 48 ساله شده است. باوجوداینکه خانواده فقیری نداشت، اما او هم مثل خیلی از افراد مشکلاتی در زندگی داشت. پدر و مادرش درحالی‌که هنوز ده سالش نشده بود، جدا شدند.
از همان سنین بچگی مشخص بود که در دو حوزه می‌تواند موفق شود: هم حوزه الکترونیک و هم تجارت و فروش. در یازده سالگی اولین کامپیوتر شخصی‌اش را خرید و برنامه‌نویسی به زبان بیسیک را فرا گرفت. یک سال بعد او یک بازی کامپیوتری با نام بلاستر طراحی کرد و 500 دلار بابت فروش آن پول به دست آورد! جالب است بدانید موضوع بازی در مورد افرادی بود که میخواستند کشتی های فضایی دشمنانشان را ساقط کنند.
بعدازاینکه دبیرستانش تمام شد، خانواده را ترک کرد و به آمریکا رفت. او در آمریکا توانست بورس تحصیلی بگیرد،

دیدار لئوناردو دیکاپریو از یکی از شرکت های ایلان ماسک

ایلان ماسک یک برادر به نام کیمبال و یک خواهر به اسم توسکا دارد.آقای ماسک بعد از جدا شدن مادر و پدرش منزوی تر از قبل شد و با دیگران نمی جوشید.
او در کودکی مورد آزار هم سن و سالانش قرار می گرفت و چون جثه کوچکی هم داشت، مرتب کتک می خورد!

ایلان ماسک می‌خواهد دنیا را تغییر دهد!

اکثر حوزه‌هایی که آقای ماسک در آن‌ها سرمایه‌گذاری و فعالیت می‌کند، حوزه‌هایی هستند که یا هنوز به وجود نیامده‌اند، یا دارای فناوری‌های پیچیده و تازه‌ای هستند و یا هدفشان تغییرات بنیادین در کره زمین است! حوزه‌هایی مثل اتومبیل‌های برقی، سفر به فضا، حمل‌ونقل تازه و جدید و یا فناوری‌های الکترونیکی بسیار جدید. او برای این پرسش که چه تکنولوژی هایی در آینده بیشترین تاثیر را خواهند داشت، این پاسخ را پیدا کرد:
انرژی های تجدید پذیر، سفر به فضا و دنیای در حال رشد محیط وب.
او چندین شرکت تأسیس کرده که سه تای آن‌ها از بقیه بیشتر مشهور شده است. با ما همراه باشید تا ببینیم آقای ایلان ماسک دقیقاً دارد چه‌کاری انجام می‌دهد، هدفش چیست و چطور به جایگاه والای کنونی رسیده است.

ایلان-ماسک

پی پال؛ نوآوری اول ایلان ماسک !

آقای ماسک در سال 1997 (همان سالی که ایران استرالیا را با گل خداداد عزیزی برد و رفت جام جهانی!) شرکت پی پال را راه‌اندازی کرد. پی پال یک شرکت خدمات مالی و پرداخت آنلاین است. سامانه پی‌پال پرداخت و انتقال وجه را از طریق اینترنت و به صورت آنی ممکن ساخت و جایگزین مناسبی برای شیوه‌های سنتی نقل‌وانتقال وجه نقد همانند چک و حواله پولی شد و انقلابی در زمینه پرداخت به وجود آورد. پی‌پال اکنون یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پرداخت الکترونیکی در سرتاسر جهان است و نزدیک به 10 میلیارد دلار (اندازه کشور فلسطین) درآمد سالانه دارد.
این سامانه علاوه بر اینکه نقل‌وانتقال پول را آسان کرد، با ایجاد ضوابط پیچیده و قوانین سفت‌وسخت، امکان پول‌شویی، نقل‌وانتقال درآمدهای غیر مشروع و فساد مالی را به حداقل رساند.
پی پال اکنون در 192 کشور فعالیت دارد، بیش از 230 میلیون حساب در آن وجود دارد و گردش مالی سالانه‌اش به رقم شگفت‌انگیز حدوداً 14 میلیارد دلار در سال می‌رسد.

پی پال؛ نوآوری اول ایلان ماسک!

اسپیس ایکس

ایلان ماسک در سال 2002 میلادی، وارد چالش هیجان‌انگیز تازه‌ای شد. او کمپانی اسپیس ایکس (Space X) را با هدف تجاری‌سازی سفرهای فضایی بنیان‌گذاری کرد. اسپیس ایکس یکی از سه شرکتی است که در آینده نزدیک برای ناسا سفینه‌های سفارشی خواهند ساخت تا جایگزین موشک‌های روسی شوند.
آقای ماسک رویای ساخت یک موشک قابل‌اطمینان نسبتاً ارزان را داشت که بتواند بارها به فضا برود و قابل‌استفاده مجدد باشد. برای همین میلیون‌ها دلار از سرمایه‌اش را روی این کار گذاشت. قرار است این کمپانی تا سال 2025 میلادی (همین 6 سال دیگر!) انسان روی مریخ پیاده کند! هزینه ارسال تنها یک سرنشین به سوی مریخ و فرود او بر روی این سیاره، چیزی در حدود 500 میلیون دلار برای کمپانی اسپیس ایکس هزینه خواهد داشت؛ اما؛ آقای ماسک جاه‌طلب‌تر از این حرف‌هاست که این هزینه‌های بالا، سد راه او شوند.

اسپیس ایکس

تسلا موتورز

مشهورترین شرکت آقای ایلان ماسک تسلا موتورز است. تسلا، شرکت خودروسازی آمریکایی و تولیدکننده خودروهای برقی و قطعات موردنیاز قطارهای برقی است. تسلا البته توسط آقای ماسک تأسیس نشده است، اما اکنون تحت مدیریت عاملی اوست.
ارزش سهام تسلا اکنون به رقم خارق‌العاده 53 میلیارد دلار رسیده است (برابر با تولید ناخالص داخلی کشور لبنان در یک سال).
اگر می‌خواهید بدانید تسلا موتورز چقدر در پیشرفت فناوری در دنیا مؤثر است، کافی تنها بخش کوچکی از فعالیت‌های این شرکت در دو سال را در اینفوگرافی تایم لاین زیر نگاه کنید

تسلا موتورز

 

تسلا علاوه بر کار بر روی حوزه حمل‌ونقل عمومی (جابجایی سریع و ساده مسافران شهری و بین‌شهری) تحت عنوان پروژه هایپرلوپ، می‌خواهد سهم بزرگی در حفظ محیط‌زیست به عهده بگیرد. برای همین هم هست که می‌خواهد طی چند سال، بخش بزرگی از اتومبیل را برقی کند.

هایپرلوپ چی هست؟!

هایپرلوپ نوع جدیدی از حمل و نقل سریع است. در این نوع حمل و نقل کپسول‌هایی در داخل لوله‌هایی که در آن شرایط خلأ حکم فرماست (تا اصطکاکی در کار نباشد) قرار می‌گیرند که سرعتی بالغ بر 1220 کیلومتر بر ساعت دارد. با این سرعت می‌شود ظرف تنها 40 دقیقه از تهران به مشهد رفت. هایپرلوپ با استفاده از فشار هوایی که از عقب وسیله وارد و از خروجی‌های پائین آن به بیرون رانده می‌شود حرکت می‌کند.
تا اجرایی شدن و بهره‌برداری از آن زمان بسیاری مانده‌است، چرا که هزینه بهره‌برداری از آن در حال حاضر 70 میلیارد دلار است که باید کاهش یابد و موانع زیست‌محیطی بسیاری در راه آن قرار دارد. برای مثال آلودگی صوتی آن در حال حاضر به قدری است که نمی‌توان آن را در نزدیکی مناطق مسکونی استفاده کرد.

کار شروع ساخت اولین مسیر آزمایشی تکنولوژی حمل‌ونقل هایپرلوپ به تازگی انجام شده است. طراحان این تکنولوژی در نظر دارند 10 میلیون نفر از این مسیر آزمایشی استفاده کنند. ساخت این مسیر آزمایشی اما زمانی بیشتر از 2 سال زمان نیاز دارد.

 

طرح بدیع مسافرت

ایلان ماسک، طرح بدیعی برای سفر بین دو سانفرانسیسکو و لس آنجلس ارائه کرده است. آقای ماسک می‌گوید که با ساخت تونل «هایپرلوپ» می توان زمان سفر بین دو شهر را به 30 دقیقه کاهش داد.
آقای ماسک در عین حال گفته گرفتار‌تر از آن است که خودش شخصا این پروژه را پیش ببرد. او در مقاله‌ای نوشته است اگر این سیستم که با انرژی خورشیدی کار کند، سریع‌تر، کم هزینه‌تر و کارآمد‌تر از قطار سریع السیری خواهد بود که هم اکنون در دست توسعه است. ایده اصلی طرح آقای ماسک این است که واگنی در یک تونل بین دو شهر با حداقل مقاومت سر بخورد. حالت ایده آل این است که هوا از تونل یادشده تخلیه شود اما ایجاد خلا در یک مسیر 600 کیلومتری کار بسیار دشواری است.
حالت ایده آل این است که هوا از تونل یادشده تخلیه شود
به این ترتیب آقای ماسک می‌خواهد کمپرسوری را در برابر یک کپسول قرار دهد تا هوا را به پشت آن منتقل کند. بخشی از هوا نیز برای ایجاد یک لایه هوا که واگن روی آن حرکت خواهد کرد، به کار گرفته می‌شود.

هایپرلوپ

آقای ماسک می‌گوید با کمک متخصصان ایرودینامیک و ساخت موتور در شرکت اسپیس اکس و تلسا جزئیات اولیه طرح آماده شده است.
یک فیزیکدان به نام دکتر دیوید برایان دیویدسون،در مورد چگونگی عملکرد چنین وسیله‌ای می‌گوید: «براساس این طرح کپسول‌های حامل مسافران می‌تواند هر 30 ثانیه یک بار راه بیافتد و با سرعت 1220 کیلومتری در ساعت که تقریبا نزدیک به سرعت صوت است حرکت کنند.»
گفته می شود که مسافران در این سفر احساسی مثل پرواز با هواپیما را خواهند داشت. آقای ماسک تخمین زده است که  ایجاد شبکه‌ای که لس آنجلس و سانفرانسیسکو را وصل کند شش میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.
بر اساس برآورد آقای ماسک، این سفر باید 20 دلار هزینه داشته باشد. در آینده به شدت از این پروژه بیشتر خواهیم شنید.

هایپرلوپ

ایلان ماسک یک شهر خورشیدی می‌سازد!

یکی از جذاب‌ترین پروژه‌های آقای ماسک ساخت یک شهر خورشیدی است. پروژه سولار سیتی سیستم‌های تأمین انرژی خورشیدی را برای ادارات، خانه‌ها و کارخانه‌ها فراهم می‌کند.
این سیستم انرژی مقرون‌به‌صرفه، سازگاربامحیط‌زیست و کاملاً منطبق با اصول آقای ماسک را به ارمغان می‌آورد.

ایلان ماسک چگونه فکر می‌کند؟

تا اینجا از زندگینامه ایلان ماسک لذت برده اید؟ با ادامه این مقاله با ما همراه باشید.
ایلان ماسک با هر معیاری یک نابغه است. او توانسته چهار شرکت چند میلیارد دلاری بسازد. فناوری‌های نوین و تازه‌ای اختراع کرده و در رشته‌های گوناگون در حال کار کردن است. از سفرهای فضایی تا انرژی پاک، از حمل‌ونقل عمومی تا درگاه پرداخت بانکی و از الکترونیک تا طراحی شهر خورشیدی!
این در حالی است که هنوز به 50 سالگی هم نرسیده است! اما ایلان ماسک چگونه آن‌قدر سریع همه‌چیز را یاد می‌گیرد و چطور فکر می‌کند؟
خود ماسک می‌گوید برای مدت 15 سال هفته‌ای بیش از 100 ساعت کار می‌کرده است. حتی گفته می‌شود او فرصت استراحت و پاسخگویی به ایمیل‌ها را ندارد.
شاید پی بردن به رازهای ذهن او از هرکدام از شما ایلان ماسکی دیگر بسازد. بیایید بررسی کوتاهی داشته باشیم:

ایلان-ماسک

ایلان ماسک حلقه گمشده نبوغ را یافته است!

اگر به الگوی یادگیری نوابغی مثل ماسک، ارسطو، ادیسون یا نیکولا تسلا دقت کنیم، می‌بینیم آن‌ها بین خلاقیت نوآورانه و موفقیت سریع نوعی پیوند برقرار کرده‌اند.
این پیوند گم‌شده چیست؟ از این پیوند برای یادگیری سریع، حل مشکلات سخت و ایجاد کارهای بزرگ در طول زندگی استفاده می‌کنند.
این پیوند ازدست‌رفته ربطی به نحوه کار آن‌ها ندارد. همه‌چیز به نحوه تفکر آن‌ها بستگی دارد.
بیایید در مورد این‌که چطور می‌توانید به‌سرعت از این روش استفاده کنید، صحبت کنیم.
آقای ایلان ماسک در مورد مفهومی به نام «اصول اولیه تفکر» صحبت می‌کند. این مفهوم، همان پیوند گمشده‌ای است که فقط برخی افراد می‌توانند پیدایش کنند. به این مثال از زبان ایلان ماسک توجه کنید:
«در سال 2002 تحقیقات خود را جهت فرستادن اولین سفینه فضایی به مریخ آغاز کردم، این ایده تلنگری بود که در نهایت به تأسیس کمپانی هوافضایی «اسپیس ایکس» کمک کرد. من وارد چالش دیگری شدم. پس از دیدار از کارخانه‌های هوا فضایی در جهان، متوجه قیمت نجومی سفینه شدم؛ هزینه‌ای حدود 65 میلیون دلار. با توجه به قیمت بالای این سفینه، درباره این مشکل فکر کردم. من سعی می‌کنم بر اساس اصول و بنیان فیزیکی، مسائل را پیش ببرم. فیزیک به من آموخت به جای مقایسه، از اصول اولیه برای استدلال استفاده کنم؛ بنابراین گفتم: «بسیار خب بگذار یک نگاهی به اصول اولیه بیندازم.» سفینه فضایی از چه ساخته شده است؟ آلیاژ‌های آلومینیومی هوا فضا، به علاوه مقداری تیتانیوم، مس و فیبر کربن. پس از آن پرسیدم که ارزش این مواد در بازار کالا به چه مقدار است؟ متوجه شدم که هزینه مواد لازم برای ساخت یک سفینه، تقریباً دو درصد قیمت معمول جهانی است.»
او می‌گوید: «من در این باره استدلال منطقی برعکس انجام دادم. در حقیقت من اصل موضوع (سفینه) را به ریشه بنیادی‌اش برگرداندم و سعی کردم راه‌حلی تازه برایش بیابم.»
به عبارت ساده در اصول اولیه تفکر، هر فرضی درباره یک مشکل یا سناریو مشخص را مورد سؤال قرار می‌دهید و سپس دانش و راه‌حل‌های جدیدی برای آن از نو ایجاد می‌کنید. تقریباً مثل یک نوزاد تازه متولد شده که هیچ‌چیزی نمی‌داند.

ایلان ماسک حلقه گمشده نبوغ را یافته است!

 

داستان دوچرخه، تانک و قایق موتوری!

در اصول اولیه تفکر ایلان ماسک، وضعیت‌های مختلف را به پایه‌های کوچک‌تر می‌شکنید و از آن‌ها راه‌حل‌های تازه‌ای می‌سازید.
مثلاً تصور کنید سه چیز دارید:
یک قایق موتوری با وسیله جت اسکی که به پشت آن وصل شده است
تانک نظامی
دوچرخه
حال، این موارد را به بخش‌های تشکیل‌دهنده خود تقسیم کنید:
قایق موتوری: موتور، بدنه قایق و یک جت اسکی.
تانک: بدنه فلزی، صفحات زرهی فولادی و یک شلیک کننده.
دوچرخه: فرمان، چرخ‌ها، دنده و یک صندلی
چه چیزی می‌توانید از این قطعات جداگانه بسازید؟ شاید یک اتومبیل برفی از ترکیب کردن فرمان و صندلی از دوچرخه، بدنه فلزی تانک و موتور و جت اسکی قایق.
یک تانک و دوچرخه هیچ ربطی به هم ندارند؛ اما می‌بینید با تجزیه آن‌ها به اصول اولیه‌شان، می‌توانیم ترکیب تازه‌ای از آن‌ها به دست آوریم.

 

یا مثلاً در رم باستان، سربازان برای حمل غذا از چرمی استفاده می‌کردند. درعین‌حال، رومیان وسایل نقلیه زیادی مثل چرخ‌ها و ارابه‌ها داشتند. با این حال، برای قرن‌ها هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که این کیف‌های چرمی را با وسایل حمل و نقل ترکیب کند و وسیله تازه‌ای بسازد.
در اینجا نحوه استفاده سریع از این روش در سه مرحله ساده توصیه‌شده توسط ایلان ماسک وجود دارد.

گام اول: مفروضات فعلی خود را شناسایی و تعریف کنید
انیشتین می‌گوید: «اگر یک ساعت وقت داشتم تا یک مشکل را حل کنم، 55 دقیقه وقت صرف فکر کردن درباره مشکل می‌کردم و 5 دقیقه صرف حل کردن آن!»
در مرحله اول وقتی با یک مشکل یا چالش آشنا مواجه هستید، به سادگی فرضیات (انگاشت های) فعلی خود را در مورد آن‌ها یادداشت کنید. این سه فرض را به یاد بسپارید تا در ادامه درباره‌اش صحبت کنیم:
«رشد کسب‌وکار من هزینه زیادی خواهد داشت.»
«من باید تقلا کنم و از گرسنگی بمیرم تا یک هنرمند موفق شوم.
«من نمی‌توانم زمان کافی برای ورزش کردن پیدا کنم و وزنم را کاهش دهم.»

گام دوم: مسئله را به اصول بنیادینش تجزیه کنید
ایلان ماسک می‌گوید: «وقتی می‌خواهید یک درخت را بررسی کنید، قبل از وارد شدن به جزئیاتی مثل برگ‌ها، اصول اساسی آن مثل تنه و شاخه‌های بزرگ را بررسی کنید.»
پرسیدن سؤالات درست موضوع بسیار مهمی است که منجر به کشف راه‌حل‌ها می‌شود. از خود بپرسید اگر من نمی‌توانم وزنم را کم کنم، می‌توانم چه‌کار کنم تا دستکم قدری به هدفم نزدیک شوم؟ اگر رشد کسب‌وکار من هزینه زیادی دارد، چه‌کار کنم تا بتوانم هزینه‌های آن را کاهش دهم؟

گام سوم: راه‌حل‌های جدید از پایه ایجاد کنید
ایلان ماسک می‌گوید: «کسی که می‌گوید می‌داند چه فکر می‌کند اما نمی‌تواند آن را بیان کند، در حقیقت نمی‌داند که چه فکر می‌کند.»
وقتی مشکلات یا مفروضات خود را به مهم‌ترین حقایق تبدیل کردید، می‌توانید راه‌حل‌های خردمندانه جدیدی را از ابتدا برای آن ایجاد کنید. اولین اصل این است که بدانید در فکرتان چه می‌گذرد.
شاید کمی گیج شده باشید. پس این شیوه حل مسئله را با مثال تشریح می‌کنیم:

فرض اول: «رشد کسب‌وکار من هزینه زیادی را صرف خواهد کرد»

اصول اولیه تفکر:
برای رشد سودآوری به چه چیزی نیاز دارید؟ من نیاز به فروش محصولات یا خدمات به مشتریان بیشتری دارم.
آیا باید هزینه زیادی برای فروش به مشتریان جدید کنید؟ لزوماً نه اما من احتمالاً نیاز به دسترسی به مشتریان جدید ارزان دارم.
چه کسی این دسترسی را دارد و چگونه شما می‌توانید مشتریان جدید را بیابید؟ می‌توانم با سایر شرکت‌هایی که به همان مشتری خدمات ارائه می‌دهند همکاری کنم و سودی 50-50 داشته باشیم.
این هم یک راه‌حل اولیه!
فرض دوم: «من نمی‌توانم زمان کافی برای ورزش و رسیدن به اهداف کاهش وزن خود پیدا کنم.»

اصول اولیه تفکر:
واقعاً برای رسیدن به هدف کاهش وزن خود به چه چیزی نیاز دارید؟ من نیاز دارم بیشتر تمرین کنم. ترجیحاً 5 روز در هفته و هرروز دو ساعت.
آیا در حال حاضر می‌توانید کمتر ورزش کنید اما مستمر؟ احتمالاً، من الآن می‌توانم 3 روز در هفته و روزی 20 دقیقه ورزش کنم.
این هم یک راه‌حل اولیه!
فرض سوم: «برای یک هنرمند بزرگ شدن، حتماً باید روزهای سخت و گرسنگی زیادی کشید!»
اصول اولیه تفکر:
شما واقعاً نیاز به ایجاد یک شغل عالی و یک زندگی خوب به عنوان یک هنرمند دارید؟ من به کسی نیاز دارم که کار هنری من را درک و تحسین کرده و آن را خریداری کند.
برای بیشتر دیده شدن به چه چیزی نیاز دارید؟ احتمالاً باید کمی بازاریابی انجام دهم، اما دوست ندارم به یک هنرمند «زرد» تبدیل شوم! می‌خواهم خاص باشم؛ بنابراین ترجیح می‌دهم این کار را نکنم.
بسیار خب! آیا راهی وجود دارد که کارتان را تبلیغ کنید بدون اینکه به ابتذال یا زردی بیفتید؟ بله اگر تمرکز فروش آثار هنری من با هدف خدمت به مخاطبین فرهیخته باشد.
بسیار خب! یک راه‌حل اولیه یافت شد!

و اما حقایقی جالب در مورد ایلان ماسک

شاید تعاریف دیگری از زندگینامه ایلان ماسک بتوانید پیدا کنید؛ اما حالا که با زندگی و فعالیت‌های او آشنا شدید، بد نیست با چند حقیقت جذاب هم درباره این نابغه مخترع آشنا شوید. در هرکدام از این فکت ها، نکته‌ای خاص و پندآموز نهفته است که می‌توانید برداشت کنید.
برای پایان بندی چیز خوبی است؛ نه؟

فکت جالب 1:
اگر فیلم مرد آهنی را دیده باشید، رابرت داونی جونیور نقش یک مخترع نابغه را بازی می‌کند. این شخصیت از روی شخصیت آقای ایلان ماسک کپی برداری شده است. حتی گریم آقای جونیور در این فیلم به چهره اصلی آقای ایلان ماسک بی شباهت نیست.
همچنین در یک قسمت از سریال مشهور سیمپسون‌ها، شخصیت ایلان ماسک، بازسازی شده بود.

فکت جالب 2:
آقای ماسک شخصیتی خیال پرداز دارد. شاید یکی از دلایل موفقیت‌های او هم خیال پردازی‌هایی است که از کودکی تا به امروز دارد. مثلاً نام موشک مشهور او یعنی «فالکون» از یکی از سری فیلم‌های جنگ‌های ستاره‌ای برداشت شده است.
آقای ماسک همچنین بعد از دیدن فیلمی علمی تخیلی در مورد ماشین‌های زیر آب، می‌خواهد چنین ماشین‌هایی را تولید کند!

 

فکت جالب 3:
ایلان ماسک تنها دو روز بعد از ورود به دانشگاه استنفورد، از ادامه تحصیل انصراف داد! او به زودی فهمید که راه موفقیت اش از دانشگاه نمی‌گذرد؛ بنابراین خیلی سریع مسیرش را پیدا کرد، شرکت اولش را راه انداخت و قبل از آغاز دهه چهارم زندگی به یک میلیاردر تبدیل شد.

فکت جالب 4:
در سال 2008 میلادی، شرکت اسپیس یکس آقای ایلان ماسک فقط چند روز تا ورشکستگی فاصله داشت!
اما انعقاد یک قرارداد یک و نیم میلیارد دلاری با ناسا، این شرکت را از ورشکستی نجات داد.

فکت جالب 5:
آقای ایلان ماسک، سیاست‌های پیچیده‌ای برای استخدام افراد در شرکت‌هایش ندارد. اگر خودش شخصاً مصاحبه کند، یکی از مهم‌ترین سوالاتی که از افراد می‌پرسد این است که آن‌ها چطور می‌توانند «آسان‌تر کار کنند و کارها را آسان‌تر کنند!»
ماسک می‌گوید این یکی از مهم‌ترین عوامل برای اجاد یک تیم پویاست.

فکت جالب 6:
بعد از هایپرلوپ، تسلا، اسپیس ایکس و بورینگ، ایلان ماسک قصد راه‌اندازی خط تولید هواپیماهای سبک الکتریکی و برقی را دارد.
یکی از مهم‌ترین اهداف آقای ماسک ساده کردن حمل و نقل عمومی است. چه با هایپرلوپ، چه با قایق‌های زیر آب و چه با جت‌های برقی!

 

بد نیست یه فیلم انگیزشی در مورد ایلانماسک با هم ببینیم:

 

 

و سرانجام، ده راز موفقیت از ایلان ماسک را به خاطر بسپارید!

بعد از آشنایی با زندگینامه ایلان ماسک ، وقت آن است که از او چیزهای دیگری هم یاد بگیریم.
حتی اگر دوست ندارید یک کارآفرین یا مخترع باشید، این توصیه‌های ایلان ماسک به بهبود کیفیت زندگی شما کمک خواهد کرد.

1- برای رهبر شدن، بخوانید و آموزش ببینید
مدرسه تمام می‌شود اما آموزش هرگز نباید تمام شود.
ایلان ماسک دانشنامه بریتانیکا را در کودکی خوانده است. هم‌زمان با رشد او هرگز مطالعه و آموزش دیدنش متوقف نشده است.
ایلان ماسک می‌گوید خواندن پست در رسانه‌های اجتماعی مطالعه محسوب نمی‌شود. مطالعه با کار عملی و تمرین باید همراه باشد.
در کتاب‌هایی که افق‌های دید شما را گسترش می‌دهد و بینش‌ها و ایده‌های تازه‌ای در اختیار شما قرار می‌گذارد، غرق شوید. جای تعجب نیست که بزرگ‌ترین آموزش‌گیرندگان، بزرگ‌ترین افراد یک جامعه می‌شوند.

2- ارزش ارائه دهید نه محصول و خدمت
ایلان ماسک می‌گوید تبلیغات مهم است اما تمام پول‌هایم را صرف آن نمی‌کنم. او همیشه در هنگام راه‌اندازی یک پروژه جدید از خود می‌پرسد: «آیا نتیجه این کارم ارزش‌های تازه‌ای به افراد اضافه می‌کند یا خیر؟ در غیر این صورت فعالیت باید متوقف شود»

3- ریسک کنید قبل از اینکه زندگی مانع آن شود
جوانی فرصت مناسبی برای کارآفرینی است که نباید از دست برود.
ایلان ماسک می‌گوید: «همان‌طور که سنتان زیاد می‌شود، تعهدات شما افزایش می‌یابد. پس پیشنهاد می‌کنم اکنون برای انجام کارهای شجاعانه‌تان ریسک کنید، پشیمان نمی‌شوید. یا پیروز می‌شوید و یا یاد می‌گیرید».
همان‌طور که سن شما بالاتر می‌رود، ریسک‌پذیری بر خانواده و فرزندان شما بیشتر می‌شود. همچنین، شما زمان کمتری خواهید داشت.

 

4- شب‌زنده‌دار باشید و دود چراغ بخورید!
ایلان ماسک برای اخلاق کاری خود شهرت دارد.
او معمولاً بیش از 100 ساعت در هفته کار می‌کند. هیچ‌کس نمی‌گوید با کار زیاد لزوماً موفق خواهید شد، اما دفعه‌ بعد که احساس خستگی، بی‌انگیزگی و یا دلسردی کردید ایلان ماسک را به خاطر بیاورید.

 

5- شکایت نکنید، غر نزنید؛ فقط خلق کنید!
وقتی در ترافیک قرار می‌گیریم، احتمالاً یا به شهرداری بدوبیراه می‌گوییم یا با ماشین‌های دیگر درگیر و یا کلافه و سردرگم می‌شویم! ایلان ماسک این‌گونه نیست. او می‌گوید به جای غرغر کردن و شکایت از هرچیزی، به دنبال راه‌حل باشید. غر زدن شما هیچ دردی را دوا نمی‌کند. در عوض وقتی برای یافتن راه‌حل جستجو کنید، حتماً آن را می‌یابید.
مثلاً ایلان ماسک آن‌قدر جستجو کرد تا کمپانی «بورینگ» را راه انداخت. این کمپانی با تأسیس تونل‌های ویژه به کم کردن تراکم خیابان‌ها و بزرگراه‌ها کمک می‌کند.
شکایت و غرغر نشانه‌ای از این است که یک مشکل حل نشده است؛ اما توجه به شکایات یک راه عالی برای یافتن راه‌حل‌های خلاقانه است که مردم واقعاً به آن نیاز دارند.

 

6- شرکای خود را مثل خانواده‌ دوست داشته باشید
بهترین رهبران کسب‌وکار، مشتریان و همکاران خود را مثل خانواده دوست دارند. مثلاً ماسک به طور منظم با توییتر از مشتریان خود تشکر می‌کند. شاید کوچک به نظر برسد اما مردم به آن توجه می‌کنند.
ارزشمندترین دارایی ما مشتریان ما هستند. اگر مراقب آن‌ها باشیم، آن‌ها نیز از کسب‌وکار ما مراقبت می‌کنند.
مثل ایلان ماسک، زمانی را برای خارج شدن از گوشه‌ دفتر خود صرف کنید تا سنگ بنای کسب‌وکار خود را از طریق کارکنان و روابط مشتری ایجاد کنید.

 

7- برای موفقیت برنامه‌ریزی کنید ولی آماده‌ شکست هم باشید
هیچ راه تضمین‌شده‌ای برای موفقیت وجود ندارد. اگر زندگینامه ایلان ماسک را بخوانید می بینید که خود ایلان ماسک هم بعد از راه‌اندازی تسلا یا پی پال، مطمئن نبود کارش می‌گیرد!
اما می‌گوید اگر چیزی خیلی برای شما مهم است، باید برای آن تلاش کنید حتی اگر نتیجه احتمالی شکست باشد.
اگر به چیزی اهمیت می‌دهید، باید هر کاری می‌توانید برای رسیدن به واقعی شدن آن رؤیا انجام دهید درعین‌حال، برای شکست آماده باشید. پذیرفتن شکست زمانی که یک برنامه پشتیبان دارید، بسیار راحت‌تر است.

8- به دنبال روند نباشید، خودتان روندهای تازه‌ای ایجاد کنید
روندهای سابق را رها کنید و به ایجاد نوآوری‌های جدید تمرکز کنید. موفق‌ترین شرکت‌ها سعی در دنبال کردن رقیب ندارند. بیشترین تمرکز را بر کار خودتان بگذارید تا رشد کنید. کاری به اینکه رقبا چه می‌کنند نداشته باشید.

9- یک حلقه بازخورد ایجاد کنید
همیشه جا برای پیشرفت هست. ماسک می‌گوید: «بسیار مهم است که یک حلقه بازخورد داشته باشید، حلقه‌ای که دائماً در مورد آنچه انجام داده‌اید و اینکه چگونه می‌توانید آن را بهتر انجام دهید فکر ‌کنید. من فکر می‌کنم این بهترین توصیه است: به طور مداوم در مورد چگونگی انجام بهتر کارها فکر کنید و خود را به چالش بکشید.»
از انتقاد منفی نترسید. انتقادات می‌تواند جنبه‌هایی از کارتان را نشان دهد که هرگز به آن فکر نکرده‌اید.

10- ارزش‌های کارتان را کشف کنی
لازم نیست دنیا را زیر و رو کنید تا مؤثر باشید؛ اما همیشه باید سعی کنید یک ارزش واقعی داشته باشید. اگر چیزی را به مردم می‌دهید (هرچیزی حتی یک عکس در شبکه‌های اجتماعی) باید بتواند چیزی به آن‌ها اضافه کند. اگر این کار شما علت خاص یا منطقی نداشته باشد به درد نمی‌خورد.
مهم نیست اهداف شما در زندگی چه هستند، خلق عادت‌های خوب به شما کمک خواهد کرد که به هدف خود برسید. تلاش‌های فوق‌العاده‌ای که امروز انجام می‌دهید، فردا تأثیر مهمی خواهند داشت.

امروز کارهایی انجام دهید که دیگران حاضر نیستند انجام دهند

تا فردا کارهایی انجام دهید که دیگران قادر نیستند انجام دهند

 

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۵ دیدگاه دربارهٔ «زندگینامه ایلان ماسک ، طرز فکر و حقایق جالب در مورد نابغه جاه‌طلب»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    خوشحالیم که مقاله مربوط به زندگی نامه ایلان ماسک برای شما مفید بوده.
    ممنون که مجموعه بیشتر از یک نفر رو برای رشد خودتون انتخاب کردید.
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    خیلی خوشحالیم که مطالعه مقاله زندگینامه ایلان ماسک براتون مفید بوده.
    ممنون که همراه ما هستید.
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

  3. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    همراه عزیز
    خوشحالیم که همراهمون هستید و اهل مطالعه.
    نام نویسنده های مقاله در ابتدای مقاله ذکر خواهد شد…
    نویسنده این مقالمون جناب اقای سعید عباسی بودند.
    بیشتر ازیک نفر باشید.

  4. درود بسیار عالی و آموزنده و انگیزش بخش است ممنون از اطلاعات خوب شما و امیدوار م افراد مثل آقای ماسک همیشه سلامت و موفق باشند چون برای دنیا مفید هستند.

  5. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    ممنون که همراهمون هستید و دغدغه آموزش و یادگیری دارید؛ همراهیتون باعث افتخارمون هست…
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  6. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    ممنون که همراهمون هستید و دغدغه آموزش و یادگیری دارید؛ همراهیتون باعث افتخارمون هست…
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  7. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز

    خوشحالیم که همراهمون هستید و به آموزش و یادگیری علاقه مندید.

    بهتون تبریک میگیم که تصمیم گرفتید با مطالعه آموزش، آگاهانه تر زندگی کنید.

    بیشتر ازیک نفر

  8. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که همراهمون هستید و به آموزش و یادگیری علاقه مندید و بهتون تبریک میگیم که تصمیم گرفتید با مشاهده مطالعه، آگاهانه تر زندگی کنید.
    بیشتر ازیک نفر

  9. دورود به شما آقای ایلان ماسک من تا امروز در مورد داشتن الگو فکر نکرده بودم داشتم در مورد اشخاص موفق تحقیق میکردم خیلی ها را دیدم و زنده گی نامه شأن را مطالعه کردم ولی طرز فکر و اندیشه شما خلاقیت شما نوحی کار کرد شما برام خیلی جالب و انگیزه بخش بود از الان دیگر تصمیم گرفتم شما را الگوی خودم قرار بدهم

  10. با درود
    نوشته فوق بسیار آموزنده و حاوی نکاتی ست که بسیار جای تامل دارد و بنظر بنده هر شخصی نیاز دارد یکبار این مقاله را
    مطالعه کند.ریز شدن در عادات و شخصیت و نبوغ نابغه ای چون ماسک ، ولو از طریق مختصر نوشته ای تکان دهنده و وادارکننده به
    ایجاد ارزش و تغییر است.
    /بسیار ممنون از مجموعه خودمون/

  11. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که در این مقاله همراهمون بودید؛ امیدواریم بازهم با محتوایی کاربردی در خدمتتون باشیم.
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

اسکرول به بالا