رهایی از شلوغی ذهن | از تشویش به آرامش!

سرفصل های مهم این مقاله

نگران نباشید!

فکر کرده‌اید فقط شماهستید که ذهنی شلوغ و مشوق دارید؟ شلوغی ذهن فقط مختص به شما نیست. زندگی در عصر حاضر خاصیتش همین است. ذهن ما روزانه توسط هزاران خبر و فکر و تنش بمباران می‌شود!!

ممکن است سر شما پر از صدها فکر، توجه به افکار، کشمکش، تنش و ناامیدی باشد. آیا شما آنها را به ذهنتان دعوت کرده بودید؟ هم بله و هم خیر. چون ورودی‌های ذهن ما تا حدود زیادی دست خود ماست؛ اما خواه ناخواه اخبار به گوش ما خواهد رسید…

یک ذهن شلوغ می‌تواند منجر به رهایی رادیکال‌های آزاد، استرس و در نتیجه تسریع فرایند سالخوردگی شود. در مقاله «رهایی از شلوغی ذهن» تکنیک‌هایی موثر به شما یاد می‌دهیم. امیدواریم برایتان مفید باشد.

همین اول؛ اصلا چرا باید از شلوغی ذهن رها بشویم؟

سوالی که پیش می‌آید این است. خب اگر قرن حاضر قرن شلوغی است، پس چرا تلاش کنیم ذهنمان را آرام و زندگی‌مان را با کیفیت‌تر کنیم؟ این ویدئو که بخشی از بسته حرفه‌ای هست رو ببینیم:

بسیار خب. همانطور که دیدید، در بخشی از این ویدئو آقای بهرام پور به نکته مهمی اشاره کردند. طبق تحقیقی که بر روی 1000 راننده که سابقه تصادف داشتند انجام شده است، دیده شد که بیش از نیمی از آن‌ها پیش از تصادف، ذهنشان جایی دیگر بوده. یا اینکه 75 درصد مردم حتی نمی‌توانند با تمرکز کامل، کلمات یک صفحه از کتاب را بشمارند!

بنابراین معلوم می‌شود که چقدر تمرکز کردن و رهایی از شلوغی ذهن می‌تواند موضوعی مهم باشد.

 روتین صبحگاهی شما خیلی مهم است

  بگو آآآآآآآآآآآ

  انرژی شلوغ اطراف خود را تمیز کنید

  افکارتان را روی کاغذ بریزید و راحت شوید…

  تمام حواس خود را فعال کنید

  توجهتان را کم کنید!

  ذهن آگاهی چرا خوب است؟

  تنفس خود را اطلاح کنید

چند راه‌حل ساده زیر را امتحان کنید تا برایتان دستکم یک چیز خوب به ارمغان بیاورد: رهایی از شلوغی ذهن!

1. روتین صبحگاهی شما خیلی مهم است

اولین گام این است که ملایم و معتدل باشید. این ملایمت و تعادل با یک روتین صبحگاهی عالی آغاز می‌شود. در واقع یک بیداری خوب و یک آغاز عالی می‌تواند روز شما را بسازد و کمک کند از شلوغی ذهن رها شوید.

خواب مهم است و اهمیت خواب بر کسی پوشیده نیست. بیدار شدن از خواب موضوع مهمی است. خواب یک امر مقدس و برای سلامتی بسیار حیاتی است. یک مراسم بیداری جدید را آغاز کنید که به خودتان اجازه می‌دهد تنها افکار ملایم را دعوت کنید. این برنامه باید بین 10 دقیقه تا نیم ساعت طول بکشد.

در مقاله چطور صبح از خواب بیدار شویم؟ سحرخیزی  یاد می‌گیرید که صبح، یک بیدار دلچسب داشته باشید. 

چطور از شلغی ذهن رها شویم؟

2. بگو آآآآآآآآآآآ

دهان خود را باز کنید. انتشار فشار و استرسی که اغلب در فک شما نگه‌داشته می‌شود می‌تواند میزان زیادی از آسودگی به شما بدهد و فشاری که در ذهنتان و اطراف گردن شما هست را کم کند. امتحانش کنید.

بگو آآآآآآآآآآآ

سعی کنید تمریناتی برای ورزش و ماساژ دادن صورتتان پیدا کنید. ماساژ دادن نواحی صورت و سر، جریان طبیعی انرژی را دوباره به بدن باز می‌گرداند. شما بلافاصله بعد از ماساژ صورت متوجه خواهید شد که آن افکار غیر ضروری رها می‌شوند. یک راه لذت بخش هم وجود دارد که دهانتان را باز کنید و بگویید آآآآآآ. مثل وقتی پیش دکتر می‌روید و می‌خواهد چوب در حلق شما کند!

مطمئن باشید با این کار حداقل 10 فکر مزاحم از سرتان می‌پرند بیرون. 

3. انرژی شلوغ اطراف خود را تمیز کنید

حدس می‌زنم اگر دچار شلوغی ذهن هستید، خانه یا اتاقی شلخته (با کلی وسیله غیرضروری) دارید یا دستکم فایلهای داخل کامپیوترتان خیلی به هم ریخته و نامرتب است. اگر می‌خواهید 30 درصد از افکار ناخواسته را حذف کنید، پس باید 30 درصد چیزهای ناخواسته را دور بریزید و دستکم 30 درصد منظم‌تر شوید. وقتی محل زندگی یا کار شما خلوت و مینیمال باشد، احساس سبک یخواهید کرد و در نتیجه رهایی از شلوغی ذهن هم راحت‌تر می‌شود.

ذهنتان را باید تمیز کنید

وقتی ذهن شما خلوت باشد، توجه شما بیشتر می‌شود و افکار بهتری خواهید داشت. 

در مورد نظم و انضباط شخصی، بیشتر بخوانید: 

 8 عادت مردمان منظم! چطور منظم باشیم؟


4. افکارتان را روی کاغذ بریزید و راحت شوید…

یک راه خوب که همیشه برای رهایی از شلوغی ذهن توصیه می‌شود نوشتن است. خالی کردن ذهن می‌تواند فشار روانی را آزاد کند. ما اغلب با ترس از اینکه ممکن است چیزهای مهم را فراموش کنیم، به تکرار تفکر ادامه می‌دهیم.

برای شما یک توصیه دارم. یک دفترچه کوچک همراه داشته باشید. اگر از یک مقاله الهام گرفتید، اگر ایده‌ای به ذهنتان رسید، اگر کاری بود که بعداً باید انجامش دهید و یا نکته‌ای که مال الان نیست روی آن بنویسید. این کار کمک می‌کند تا به ذهنتان برای یادآوری مجدد چنین چیزهای تقریباً بی اهمیتی فشار وارد نکنید.

افکارتان را روی کاغذ بیاورید

همچنین گاهی اوقات بنشینید و برای خودتان تمرین نویسندگی کنید. چه بهتر که آخر شب‌ها قبل از خواب باشد.

خب حالا برای تمرین نویسندگی، چه کار کنیم؟ می‌توانید مقاله تمرینات نویسندگی ؛ 10 روش برای بیدار کردن نویسنده درون! را بخوانید. همچنین این مقاله چطور نویسنده شویم؟ تنها یک کلیک تا نویسندگی را مطالعه کنید.

5. تمام حواس خود را فعال کنید

وقتی هر کدام از حواس پنجگانه ما در جای خودش به درستی کار کند، دیگر فقط فکرمان مشغول نیست و بهش فشار زیادی وارد نمی‌شود. آوردن آگاهی به پنج حس بویایی، چشایی، لامسه، بینایی و صدا به رهایی از شلوغی ذهن کمک می‌کند. بنابراین گاهی اوقات سعی کنید تمرین کنید و از احساستان در جای خودش استفاده کنید.

حواستان کجاست؟

مثلاً برای تقویت حس بینایی، روی یک کاغذ سفید بدون خط، یک دایره بکشید. سپس چشمانتان راببندید و به صورت ذهنی دایره را از سطح کاغذ جدا کنید و آن را در هوا معلق سازید تا بتوانید از پایین آنرا بررسی کنید. حالا دایره را سه بعدی کنید و مثل یک کره آنرا ببینید. بعد از آن چشمانتان را باز کنید.

و یا برای تقویت حس شنوایی، یک آهنگ از موسیقیدانهای معروف انتخاب کنید. آهنگ‌های کلاسیک و زیبا از موسیقیدانهای خارجی یا داخلی مثل سیاوش قمیشی ، موتزارت، بتهون و … با شروع موسیقی وارد سطح آلفا شوید. در سطح آلفا، تمام حواستان را به صداهایی که از نوار پخش می‌شوند متمرکز کنید. کوشش کنید تک تک صداهایی را که از نوار پخش می‌شوند را بشنوید.

به تمام حواستان توجه کنید. به این درک برسید که تمام بخش‌های بدن انسان شگفت‌انگیزند و شایسته توجه. تقویت احساس می‌تواند به شما کمک کند تا افکارتان آرام‌تر شوند. حتماً امتحانش کنید.

6. فضای سبز، یکی از بهترین روش‌های رهایی از شلوغی ذهن!

دکتر استیون کاپلان استاد دانشگاه کانزاس معتقد است استفاده از فضای سبز و آرامش گرفتن از آن، به رهایی از شلوغی و در هم ریختگی ذهن کمک می‌کند. این ویدئو را تماشا کنید:

7. توجهتان را کم کنید!

ذهن ما به راحتی حواسش پرت می‌شود. روزانه تعداد زیادی فکر منفی به سراغ ما می‌آید. از کجا؟ از اخبار گوناگون. از شبکه‌های اجتماعی و این همه رسانه.

توجهاتان را نسبت به خیلی چیزها کم کنید

چنین لوازم و وسایلی بیشتر از آن که وقت ما را بگیرد، «توجه» ما را به خودش مشغول می‌کند و اجازه نمی‌دهد روی چیزهای مهم تمرکز کنیم. اکنون بخش بزرگی از توجه ما به چیزهای واقعاً نامربوط و غیرضروری اختصاص دارد. بنابراین برای رهایی از شلوغی ذهن سعی کنید توجه‌های بدون فایده خودتان را کم کنید. 

و مقاله چگونه اعتیاد به گوشی را از بین ببریم؟ هم برای ترک اعتیاد به گوشی تلفن همراه بسیار مفید است.

چطور بی خبری و بی توجهی به چیزهای بیهوده، می‌تواند به آرامش ذهن و رهایی از شلوغی ذهن کمک کند:

8. ذهن آگاهی چرا خوب است؟

بیشتر افکاری که داریم یا مربوط به گذشته‌اند یا آینده. ذهن آگاه بودن یک کیفیت ذهنی بدنی است و به نوعی آگاه شدن حداکثری فرد از خودش و محیط اطرافش محسوب می‌شود. براساس نتایج به دست آمده از تحقیقات، تمرینات ذهن آگاهی می‌تواند با بیشترین تأثیر بر کاهش اضطراب عمومی فرد و کاهش استرس، بر کیفیت نهایی زندگی فرد و حتی اختلالات فردی و اجتماعی آن تأثیر درمانبخش و رهایی بخش داشته باشد.

دهن آگاهی ما را نجات می دهد

9. تنفس خود را اطلاح کنید

تنفس آرام و عمیق، اکسیژن کافی را به ریه‌های شما می‌آورد. جریان تنفس خوب، جریان خون را تنظیم می‌کند و ذهن شما فشار کمتری تحمل می‌کند. در مقاله چگونه صدای خوب و قدرتمندی داشته باشیم؟ چند راه خوب برای تمرینات تنفسی عالی یاد خواهید گرفت:

اصلاح تنفسسسسسسس

خب علاوه بر اینکه روش‌های بسیار عالی بالا را می‌توانید تمرین کنید، ما برای شما در مقاله بهترین تمرینات فزایش دقت و تمرکز هم راه‌های خوبی برای افزایش تمرکز، در مقاله روش های تقویت حافظه و هوش روش های خوبی برای افزایش توان ذهنی و در مقاله حواس پرتی؛ عامل فراموشی  راه هایی برای جلوگیری از حواس پرتی را آورده ایم که حتماً می‌تواند به شما در این زمینه بیشتر کمک کند.

حالا که به انتهای مقاله رسیده‌ایم، یک توصیه ردنشدنی و فوق‌العاده برایتان داریم.

چطور تمرکز، حافظه و هوشمان را تقویت کنیم؟

محصول تازه‌ای که برای شما درست کرده‌ایم، مبتنی بر روش‌های علمی تقویت حافظه و هوش است. ضمن اینکه بهترین روش‌های تندخوانی و درک مطلب کامل و عمیق هم در ان به شما آموزش داده می‌شود.

 

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۹ دیدگاه دربارهٔ «رهایی از شلوغی ذهن | از تشویش به آرامش!»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام خانم سید آبادی
    خیلی خوشحالیم که مقاله رهایی از شلوغی ذهن برای شما مفید بوده.
    ما رو در جریان موفقیت هاتون قرار بدید.
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

  2. اومدین یه مطلب خیلی عالی درباره ذهن آگاهی و تمیز کردن ذهن از شلوغی و حواس پرتی نوشتین اما توی همین یه مطلب و همین یه صفحه شونصدتا عامل برای حواس پرتی و پرت کردن توجه فرد از مقاله قرار دادین…

  3. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    از شما ممنونیم که برای رشد و یادگیری خودتون مجموعه بیشتر از یک نفر رو انتخاب کردید.
    خوشحالیم که مقاله رهایی از ذهن شلوغ مورد توجه شما واقع شده.
    نظر شما را به همکاران واحد فنی منتقل میکنیم.
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

  4. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    برای تمرکز و ارامش بهتون پیشنهاد میکنیم از موزیک بی کلام بیشتر استفاده کنید چراکه اهنگای رپ روی روح و روان تاثیرات مخربی خواهند داشت که در خصوص این تاثیرات میتونید در گوگل اسکولار اطلاعات موثقی کسب کنید.

  5. سلام من الان ۶ ماهه مغزم شلوغه انگار که کار نمیکه نمیتونم حتی جای شلوغ برم روز به روز بدتر میشم سر درد زیاد دارم چیکار کنم

  6. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    چقدر خوب که دنبال مقالات و محتوای آموزشی هستید؛ امیدواریم متن مقاله در این راستا براتون کاربردی باشد.

    بهتون پیشنهاد می کنیم در این خصوص مدیتیشن رو هم از دست ندید؛ اپلیکیشن و سایت ارامیا در خصوص مدیتیشن براتون کاربردی خواهد بود.

    سایت آرامیا

    بیشتر ازیک نفر…

  7. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که همراهمون هستید و دغدغه آموزش و یادگیری دارید؛ همراهیتون باعث افتخارمون هست…
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  8. ذهنم انقد شلوغه انقد درگیره
    که اگه از این بیماری رهایی پیدا کنم انگار بهشت بهم دادن انقد من اذیت شدم حدود دوسال اینجور شدم خستم کرده نشخوار ذهنی همش افکار منفی مزاحم و الکی پوچ

  9. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    چقدر خوب که دنبال مقالات و محتوای آموزشی هستید؛ امیدواریم متن مقاله در این راستا براتون کاربردی باشد.
    همچنین بهتون مدیتیشن رو پیشنهاد می کنیم؛ مجموعه مدیتیشن آرامیا در این خصوص همراه شماست؛ برای دسترسی به اپلیکیشن روی لینک زیر کلیک نمایید.
    دسترسی به اپلیکیشن
    بیشتر ازیک نفر…

  10. سلام ممنون از مطالب بسیار مفیدتون همچنین از استاد گرانقدر آقای بهرام پور عزیز من معمولا وقتی ذهنم زیاد درگیر میشه مدیتیشن میکنم تا به آرامش برسم و فکر میکنم که اگر اینکار(مدیتیشن) روآخر هرروز انجام بدیم درگیری های ذهنمون کمتر میشه و در زندگیمون آرامش بیشتری داشته باشیم .

  11. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    خوشحالیم که همراه بیشتر ازیکی ها دغدغه رشد و یادگیری دارید؛ موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

اسکرول به بالا