جف بزوس کیست؟ زندگینامه ثروتمندترین مرد روی زمین!

سرفصل های مهم این مقاله

نشریه فوربس به تازگی لیست ثروتمندترین افراد جهان را منتشر کرده که جف بزوس برای دومین سال متوالی در صدر این فهرست قرار دارد.
دوست دارید مروری بر زندگینامه این غول پولدار (!) داشته باشیم؟ با ما همراه شوید.

جف بزوس کجا به دنیا آمد و چطور بزرگ شد؟

جفری پرستون یورگنسن کوچک که بعدها نام «جف بزوس» به خود گرفت، در سال 1964 و در 12 ژانویه به دنیا آمد. (به تاریخ خودمان می‌شود یکشنبه 21 دی ماه 1342). او در ایالت نیومکزیکو به دنیا آمد. از ایالت‌های جنوب غربی آمریکا.
اگر در مورد خانواده او بیشتر می‌خواهید بانید باید بگوییم مادرش ژاکلین و پدرش تد نام داشت. بر خلاف بسیاری از مشاهیر، خانواده او فقیر نبودند. پدربزرگ او یک سیاستمدار بود و به گفته خود جف بزوس، منبع الهام او.
مادر آقای جف بزوس وقتی او تنها 4 سالش بود، از پدرش طلاق گرفت و با فردی به اسم مایک میخائیل بزوس ازدواج کرد. ناپدری جف در دانشگاه نیومکزیکو کار می‌کرد و او را به فرزندی قبول کرد. برای همین هم نام خانوادگی او به «بزوس» تغییر پیدا کرد.
جف تا سنین بلوغ (!) در مزرعه دامداری 25 هزار هکتاری پدربزرگش در کنار تحصیل کار می‌کرد. مثلاً تعمیر آسیاب و کارهای فنی دیگری که بلد بود.
در همین حوالی بود که خانواده‌اش به هوستون نقل مکان کردند و او دبیرستانش را تغییر داد و به دبیرستان ریوراوکس رفت.
از همان اوایل هم مشخص بود که جف جوان به مهارت‌های فنی علاقه زیادی دارد و با پشتکار عجیب و غریبی کارهایش را دنبال می‌کند.
مثلاً با کیت‌های الکترونیکی تمرین می‌کرد وبرای اتاقش آژیر خطر درست می‌کرد.
اما مدتی بعد دوباره سودای مهاجرت به سر خانواده جف بزوس جوان زد و آنها به فلوریدا (این بار در جنوب شرق) نقل مکان کردند. جف به دبیرستان پالمتو رفت. جف در سال 1982 میلادی (یعنی وقتی تنها 18 سال داشت) مدال سیلور نایت (مدال ممتاز دانشگاه و مشمول بورسیه تحصیلی) را دریافت کرد.
چهار سال بعد او در مقطع کارشناسی الکترونیک و کامپیوتر از دانشگاه فارغ التحصیل شد. او در طول دوران دانشگاه چند مدال دیگر علمی هم دریافت کرد. او همچنین مدیریت بخش‌های علمی دانشگاه‌ها را در اختیار داشت. از جمله رئیس دانشجویان دانشگاه پرینستون برای اکتشاف و توسعه فضا.
آقای جف بزوس عادت داشت که در تابستان‌ها کار کند. در 20 سالگی یک شغل با عنوان «تحلیلگر» در نروژ پیدا کرد و سال بعد او برنامه شرکت IBM را در کالیفرنیا بهبود بخشید.
در سال 1990 وقتی جف 26 ساله بود، به عنوان جوان‌ترین معاون رئیس شرکت «شاو اند کو» انتخاب شد. کار او در امور مالی بسیار سودآور بود، اما تصمیم گرفت پس از چهار سال از آن خارج شود و کسب و کار خودش را راه بیندازد.

جف-بزوس-در-خردسالی

و آمازون متولد می‌شود…

در سال 1994 میلادی (1373 شمسی) آقای بزوس برای سک سفر کاری از نیویورک به سیاتل می‌رفت که طرح کسب و کار آمازون به ذهنش رسید و فوراً آن را پیاده سازی کرد. جف بزوس در حال کار برای یک شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری در نیویورک بود و اتفاقاً درآمد بالایی هم داشت؛ اما بعد از این‌که اخبار گسترده‌ای در مورد افزایش استفاده افراد از اینترنت خواند، به این زمینه علاقه پیدا کرد. توفیق اجباری دیگری که جف جوان در آن افتاده بود این بود که در آن سال‌ها دولت ایالات متحده آمریکا، شرکت‌های فروش پستی محصول را از پرداخت مالیات در ایالت‌هایی که دفتر فیزیکی نداشتند معاف کرده بود. این اتفاقات دلایلی بودند که جف بزوس را به رها کردن شغل و تأسیس شرکت جدیدش تشویق کردند. والدین او نیز به جف اعتماد کردند و پس‌انداز بازنشستگی خود به مبلغ 300 هزار دلار را به‌عنوان سرمایه به او سپردند.
مثل بسیاری از کسب و کارهای بزرگ جهان مثل گوگل و مایکروسافت، آمازون هم از یک «گاراژ» شروع به کار کرد. گویی گاراژهای آمریکا برای این به وجود آمده‌اند که از درونشان غول‌های تکنولوژی بیرون بیاید!
روش جالب کار آمازون در روزهای ابتدایی به این شکل بود که زنگی برای هر خرید مشتری طراحی کرده بودند. بعد از به صدا در آمدن این زنگ، آن‌ها برای شناسایی خریدار دور هم جمع می‌شدند. پس از چند هفته تعداد خریدها به صورت غیرمعمول و عجیبی انقدر زیاد شد که دیگر زنگ هم جواب نمی‌داد و ناچار به قطع آن شدند.

آمازون

جف بزوس چه ویژگی‌های جالبی دارد؟

به گفته کارمندان شرکت آمازون و افرادی که در مورد این شرکت تحقیق کرده‌اند، آقای بزوس یک مدیر جزئی نگر است و علاقه دارد از تقریباً تمام کارهای شرکت سر در بیاورد.
نیویورک تایمز، فضای محیط کار در آمازون را سرد و بی روح توصیه کرده است. مقاله نیویورک تایمز محیط کاری آمازون را خشک و بدون هیچ تفریح خاصی شرح داده شده است. البته آقای جف بزوس از این مقاله بر آشفته شده و آن را کذب دانسته بود.
جف بزوس در سال 2017 و 2018 دو سال پیاپی به عنوان پولدارترین شخص جهان شناخته شده است. با ثروتی نزدیک به 110 میلیارد دلار!
این تنها دارایی شخصی خود بزوس است. جالب است بدانید ارزش تقریبی شرکت آمازون نزدیک به 500 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

جف-بزوس

جف بزوس فضایی می‌شود!

جف بزوس در انجام کارهای عجیب و غریب پا به پای ایلان ماسک پیش می‌رود. برای ماجراجویی در صنعت فضایی، او در سال 2000 میلادی شرکت «بلو ارجین» را تأسیس کرد؛ اما تا سال 2006 این مرکز به عموم مردم معرفی نشده بود. جف بزوس علاقه مند است مراکز تفریحی فضایی، شهرهای فضایی، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و هتل‌های منحصر به فردی درست کند که می‌تواند سالانه دو میلیون نفر را در خارج از جو زمین به گردش دربیاورد.

زندگینامه یکی دیگر از موفق ترین انسان های جهان را از لینک زیر بخوانید:
زندگینامه ایلان ماسک

هدف جف بزوس از تأسیس این شرکت، آسان‌تر کردن سفرهای فضایی و عادی سازی آن بود.
جالب است بدانید جف بزوس این هدف را از سال‌های نوجوانی یعنی از سالهایی که کمتر کسی فکرش به عادی سازی سفرهای فضایی می‌رسید، در سر می‌پروراند.
او یک هدف خیلی بزرگ و در ظاهر دست نیافتنی هم از این کار دارد: پاک نگه داشتن زمین از طریق تخلیه آن!
او البته نمی‌خواهد به تنهایی این کار را انجام دهد. شاید تلاش‌های او نقطه عطفی باشد برای آیندگان تا فعالیت‌های عجیب و غریبش را تکمیل کنند…

جف بزوس روزنامه نگار می‌شود!

بزوس در ادامه ماجراجویی‌های جذابش در سال 2013 اعلام کرد می‌خواهد روزنامه مشهور واشنگتن پست را بخرد. با 250 میلیون دلار ناقابل!
اگر نمی‌دانید باید بگوییم واشنگتن پست یکی از بزرگترین و در گردشترین روزنامه آمریکاست. این روزنامه که از قدیمی‌ترین روزنامه‌های واشنگتن به‌شمار می‌آید بیش از 80 سال قدمت دارد. واشنگتن پست دارای اعتبار ویژه‌ای در جهان رسانه‌ای است و روزانه به طور متوسط 600 هزار تیراژ دارد.
البته آقای بزوس مصاحبه کرد و گفت: مدیران این روزنامه را تغییر نخواهد داد و دخالت عمده‌ای در تیم مدیریت خبری این روزنامه نمی‌کند چرا که به گفته خود او قطعاً آن‌ها با دنیای خبر بیشتر از وی آشنا هستند.

جف-بزوس

سرمایه‌گذاری‌های دیگر و بزوس اکسپدیشنز

خیلی جالب می‌شود وقتی بدانید جف بزوس یکی از سرمایه گذاران اولیه گوگل است!
در سال 1998 و در حالی که تنها چندماه از آغاز به کار گوگل می‌گذشت، بزوس 250 هزار دلار در این شرکت سرمایه گذاری کرد. احتمالاً در آن موقع او جز معدود افرادی بود که پیش بینی می‌کرد گوگل به چه عظمتی در دنیای رسانه و زندگی روزانه همه ما تبدیل خواهد شد.
او تنها 250 هزار دلار در این شرکت سرمایه گذاری کرد و بیش از 3 میلیون سهم آن را خرید. اکنون حدس می‌زنید 250 هزار دلار او چقدر قیمت دارد؟
بیش از 3 میلیارد دلار! یعنی تقریباً 12 هزار برابر!

جف بزوس به دنبال جاودانگی!

یکی دیگر از شرکت‌هایی که جف بزوس در آن سرمایه گذرای کرده، شرکت یونیتی بیو تکنولوژی است. این شرکت در زمینه کاهش سرعت یا توقف روند پیر شدن انسان یا همان چیزی که ما انسان‌ها همیشه به دنبالش بوده‌ایم یعنی جاودانگی فعالیت می‌کند.
آقای بزوس در شرکت‌های مشهور دیگری مثل توئیتر و اوبر هم سهام دار است.

جف-بزوس

جف بزوس بخشنده می‌شود

جف بزوس جز خیرین درجه یک دنیاست. او در سازمان‌های خیریه فعالیت‌های بزرگی دارد. او خود موسسه خیریه‌ای به نام بزوس فمیلی فاندیشن دارد که در زمینه اعطای بورسیه‌های تحصیلی فعالیت می‌کند.

جف بزوس بازیگر می‌شود

جف بزوس در سال 2016 در فیلم Star Trek Beyond بازی کرد و به دنیای سینما پا گذاشت. البته این فیلم در راستای اهداف فضایی آقای بزوس بودبه رؤیای سفر به فضا، رنگی نزدیک به واقعیت داد و در فیلم سینمایی نقش کوتاهی بازی کرد. او در فعالیت‌های سیاسی نیز شرکت کرده و از منتقدین اصلی دونالد ترامپ است.

جف-بزوس

جوایز و افتخارات

بزوس حدود 20 سال پیش از سوی مجله تایم به عنوان فرد سال معرفی شده بود.
در سال 2008 به عنوان یکی از بهترین رهبران کسب و کار معرفی شد.
مؤسس آمازون یک دکترای افتخاری نیز از دانشگاه کارنگی ملون دریافت کرده است.
در دو سال اخیر هم که ثروتمندترین مرد جهان لقب گرفته است.
مجلهٔ بیزینس هاروارد در سال 2014 او را به‌عنوان برترین مدیرعامل سال انتخاب کرد. مجله فورچن او را به مدت سه سال پیاپی جز برترین رهبران جهان قرار داده است.

کمی درباره آمازون..

آمازون یکی از شرکت‌های مشهور جهان در زمینه تجارت الکترونیک است. از قدمت این شرکت همین بس که 4 سال قبل از اینکه چیزی به اسم گوگل وجود داشته باشد، پا به عرصه دنیای مجازی گذاشت!
این شرکت فعالیت جدی خود را در سال 1995 با فروشگاه آنلاین کتاب، شروع کرد، سپس رو به به فروش محصولات نو یا دست‌دوم از طریق اینترنت آورد. شرکت آمازون امروزه تقریباً همه چیز عرضه می‌کند. از کتاب و سی دی و آموزش تا بسته‌های نرم افزاری و کیف و کفش و لباس!
از ویژگی‌های سایت آمازون (بخش کتاب) امکان ورق زدن و مطالعه نسخه الکترونیکی اغلب کتاب‌هایی است که در این وب سایت برای فروش گذاشته شده‌است. این شرکت همچنین با کمک تکنولوژی‌های نوین چاپ و تولید کتاب، اقدام به ارائه کتاب‌هایی بر اساس سیستم «چاپ بنابر تقاضا» کرده است. در این روش به جای چاپ و انبار کتاب در تعداد وسیع، تنها با نگهداری فایل الکترونیکی کتاب‌ها، پس از سفارش مشتری، اقدام به چاپ و تولید یک یا چند نسخه از کتاب نموده، آن‌ها را به آدرس مشتری ارسال می‌کند.
سایت آمازون بزرگترین سایت کتابفروشی دنیاست.
تقریباً حدود سه چهارم از فروش آنلاین کتاب و کمتر از نیمی از کل فروش کتاب در دنیا از طریق آمازونصورت می‌گیرد. این میزان فروش رکورد جهانی فروش وب سایت را جابجا کرده است.
در بزرگی امازون همین بس که فروشش مجموع فروش اینترنتی 20 خرده فروش بعدی در آمریکا بیشتر است!

جف-بزوس

زندگی شخصی جف بزوس

جف بزوس در سال 1993 (یک سال قبل از تولد آمازون) با مک‌کنزی تاتل ازدواج کرد و در سال 1994 به سیاتل رفت. این زوج چهار فرزند دارند. زندگی آنها به خوبی پیش می‌رفت تا اینکه….

متاسفانه جف بزوس خیانتکار می‌شود!

جف بزوس، بنیان‌گذار و رئیس شرکت فروش آنلاین آمازون، همین امسال پس از 25 سال از همسرش مکنزی جدا شد. جف و مکنزی بزوس در توئیتی اعلام کردند که پس از 25 سال از هم جدا می‌شوند. جالب است بدانید مطابق مقررات آمریکا، جف باید نیمی از اموالش را به همسرش بدهد. این می‌تواند همسرش را به ثروتمندترین زن جهان تبدیل کند و خودش را از رتبه اول ثروتمندان جهان به زیر بکشد.
کمی بعد از اعلام رسمی طلاق بزوس از همسرش، نشریه نشنال اینکوایرر پیامک‌های رد و بدل شده بین او و یک مجری تلویزیونی به نام لورن سانچز را منتشر کرد. براساس گزارش نشنال اینکوایرر بزوس ماه‌ها با سانچز رابطه پنهانی داشته است.

جف-بزوس-و-همسرش

بعد از افشای پیام‌های بزوس و خانم سانچز، او برای یافتن منبع این افشا تعدادی کارآگاه شخصی استخدام کرد. بزوس طی نوشته‌ای در میدیوم، ادعا کرد نشنال اینکوایرر او را تهدید به انتشار تصاویر برهنه کرده و برای اخاذی از او تلاش کرده است. او در نوشته خود، متن تمامی ایمیل‌های فرستاده شده از نشنال اینکوایرر را منتشر کرد. به دلیل رابطه نزدیک سردبیر این نشریه با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، احتمال سیاسی بودن این اتفاقات مطرح شد. جف بزوس روابط خوبی با دونالد ترامپ ندارد و از مخالفان اوست.

 

تیم فنی بیشتر از یک نفر

تیم فنی بیشتر از یک نفر

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه دربارهٔ «جف بزوس کیست؟ زندگینامه ثروتمندترین مرد روی زمین!»

اسکرول به بالا