تکنیک های افزایش هوش کلامی؛ کلام موثرتر و بانفوذتر!

سرفصل های مهم این مقاله

تکنیک های افزایش هوش کلامی؛ کلام موثرتر و بانفوذتر!

 

هاوارد گاردنر روانشناس ارشد و استاد دانشگاه هاروارد، در سال 1983 میلادی، نظریه هوش‌های چندگانه را ارائه کرد که «هوش کلامی» یا «هوش زبانی» یکی از آن‌ها بود.

اگر می خواهید بدانید هوش کلامی چیست، توصیه می‌کنم ابتدا مقاله هوش کلامی چیست؟ +راهکارها، تکنیک‌ها و معرفی کتاب! را مطالعه کنید و سپس به ادامه این مقاله بپردازید تا تکنیک‌های هوش کلامی را یاد بگیرید.

هوش های چندگانه گاردنر | تقویت و افزایش هوش کلامی

 

هوش کلامی به زبان ساده یعنی چه؟

هوش کلامی به زبان ساده یعنی:

توانایی کاربرد موثر زبان مادری و گاه سایر زبان‌ها به صورت شفاهی یا نوشتاری.

نویسندگان، شاعران، وکلا، سیاستمداران و سخنرانان از جمله کسانی هستند که هوش کلامی عموماً بالایی دارند.

از جمله ویژگی‌های هوش کلامی می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  •  مهارت در به یادآوردن اطلاعات نوشته یا گفته شده
  •  لذت بردن از خواندن و نوشتن
  •  مهارت در مباحثه یا صحبت‌های متقاعد کننده
  •  توانائی در توضیح دادن مسائل
  •  استفاده از شوخ‌طبعی به هنگام بیان داستان‌ها
  •  و…

آیا می‌توانیم هوش کلامی‌مان را افزایش دهیم؟

 

آیا می‌توانیم هوش کلامی‌مان را افزایش دهیم؟

گاردنر توضیح می دهد که هرکدام از انواع هوش‌ها را می‌توان درست مثل یک مهارت، پرورش داد. از جمله هوش کلامی که به راحتی می‌توانیم با تکرار و تمرین زیاد، آن را بهبود ببخشیم. در حقیقت هوش کلامی یک مهارت اکتسابی است که می توانیم به دستش بیاوریم. هرچند نمی‌توانیم نقش ژنتیک را هم در این مورد کتمان کنیم.

 

 

اما چرا هوش کلامی مهم است؟

بخش مهمی از ارتباطات ما در طول روز، کلامی است. ما در طول روز با خانواده، سرکار، همکاران، هم‌کلاسی‌ها، همسر و بچه‌هایمان و آدم‌های اطرافمان (مثلاً در اتوبوس و مترو و تاکسی) و همچنین فروشندگان و مشتریان صحبت می‌کنیم. بنابراین لازم است برای تقویت این مهارتمان وقت بگذاریم و تمرین کنیم.

برایان تریسی می گوید:

85% موفقیت افراد به این دلیل هست که آنها ارتباطات و نوع مهارت‌های ارتباطی خودشان را به شدت ارتقا دادند.

بنابراین می‌بینیم که یکی از ارکان موفقیت افراد موفق، همین ارتباطات خوب کلامی‌شان است.

تکنیک‌های افزایش هوش کلامی موثر و کاربردی!

در اینجا شش روش عالی برای تقویت هوش کلامی – زبانی شما آورده شده‌است.

1. یک روتین برای نوشتن (هرچند کوتاه) داشته باشید

نوشتن به طور منظم یکی از بهترین تکنیک‌های افزایش هوش کلامی است. اگر هر روز بنویسید، به زودی شاهد بهبود نحوه بیان خودتان و در نتیجه افزایش هوش کلامی‌تان خواهید بود.  راستی، مراقب باشید کسی نوشته‌های خصوصی‌تان را نبیند!! 

تمرین های افزایش هوش کلامی | روش های تقویت هوش کلامی - زبانی

یک راه دیگر، این است که برای ژورنال‌ها، مجلات، سایت‌ها یا وبلاگ‌ها بنویسید.  اگر خودتان یک سایت داشته باشید که عالی است. هم می‌توانید در آن تمرین کنید و هم یک دفترچه خاطرات آنلاین راه‌اندازی کنید.

خاطره‌نویسی از دیگر راه‌های خوب برای نویسندگی است. اگر یک دفترچه کنار خودتان بگذارید و هر روز بعد از بیدار شدن 200 کلمه در آن بنویسید، مطمئناً بعد از مدتی حدود یک ماه، 100 درصد خودتان نتایج آن را خواهید دید.

بسیاری از مجلات هم هستند که به دنبال محتوا هستند. می‌توانید به صورت رایگان پیشنهاد بدهید که برایشان می‌نویسید.

تولید محتوا در شبکه اجتماعی‌تان (مثل تلگرام و اینستاگرام) هم از راه‌های دیگر تمرین برای بهبود هوش کلامی است.

نوشتن به جز هوش کلامی، می‌تواند منجر به بهبود هوش میان فردی (از انواع دیگر هوش‌های گاردنری) هم مؤثر باشد. افرادی که هوش میان فردی بالایی دارند، نقاط قوت: ارتباط برقرار کردن و درک دیگران کسانی که هوش میان فردی بالایی دارند در تعامل با دیگران و درک آن‌ها قوی هستند. این افراد در سنجش هیجانات، انگیزه‌ها، تمایلات و منظور کسانی که دوروبرشان هستند مهارت دارند.

 

 

2. مطالعه، مطالعه و مطالعه!

دومین راه موثر برای تقویت و افزایش هوش کلامی – زبانی این است که به طور گسترده مطالعه کنید.

تکنیک های افزایش هوش کلامی | تکنیک مطالعه و خواندن کتاب

در حالت ایدئال، شما باید کتاب‌هایی را انتخاب کنید که کمی شما را به چالش بکشد. سعی کنید سبک‌های مختلف و گسترده‌ای از موضوعات و ژانرهای مختلف را مطالعه کنید. این کار اگرچه در بلندمدت توصیه نمی‌شود، اما دستکم در کوتاه‌مدت به «به جریان افتادن افزایش هوش کلامی» شما کمک خواهد کرد.

برای اینکه مهارت نویسندگی‌تان را تقویت کنید، حتماً این مقالات را هم بخوانید:

 

 

تکنیک های بهبود هوش کلامی | مطالعه و تندخوانی

 

3. مکالمه سر میز شام

سومین راه مؤثر برای بهبود هوش کلامی شما صحبت کردن با دیگران است. از هر فرصتی برای صحبت با افراد مختلف استفاده کنید و درباره ایده‌ها، تجربیات و نظرات آن‌ها یاد بگیرید. این به این معنی است که تلویزیون یا تلفن همراه شما جایی روی میزم نخواهد داشت!

ورزش های افزایش هوش کلامی | صحبت کردن و مکالمه

4. جدول حل کنید

جدول حل کردن یکی از تکنیک‌های خوب برای افزایش هوش کلامی شماست. بازی‌هایی از جمله پانتومیم نیز برای بهبود هوش کلامی مؤثر است.

نکته: در دوره هوش کلامی، با تعداد زیادی از بهترین و تازه‌ترین بازی‌های جهان و ایران برای افزایش هوش کلامی آشنا خواهید شد. بسیاری از افرادی که در این کارگاه شرکت کرده‌اند، علاوه بر اینکه مطالب عالی فرا گرفته‌اند، کلی بازی هم آموزش می‌بینند و می‌توانند در مواقع مختلف، در جمع‌های خانوادگی و دورهمی های دوستانه از آن استفاده کنند.

به‌طورکلی بازی کردن (مثلاً درست کردن پازل) با دیگران به شدت می‌تواند به افزایش مهارت‌های ارتباطی و یادگیری کمک کند. شما می‌توانید به جای هدر دادن زمان و یا چرخیدن بیهوده در شبکه‌های اجتماعی، هوش کلامی و زبانی خودتان را بهبود بخشید.

 

5. نامه نوشتن

به ندرت اتفاق می‌افتد که ما در قرن حاضر، نیاز به نوشتن یک نامه داشته باشیم. با این حال، نوشتن نامه یک روش عالی برای بهبود مهارت‌های ارتباطی و هوش کلامی است. مشهور است که بسیاری از نویسندگان معروف، ابتدا نامه‌های جالب، عاشقانه یا شاعرانه می‌نوشته‌اند.

راه های افزایش هوش کلامی | نوشتن

یک نامه برای یک عضو خانواده و یا یک دوست بنویسید که اغلب او را نمی‌بینید. اقوام سن و سال دار تر و بزرگ‌تر به‌احتمال‌زیاد خیلی از نامه ما ابراز تشکر و شگفتی خواهند کرد!

6. هر روز یک کلمه جدید یاد بگیرید

یادگیری یک کلمه جدید در هر روز و گسترش دایره واژگان یک راه عالی برای بهبود واژگان و تبدیل شما به یک گوینده و نویسنده مؤثر است. این کلمه جدید می‌تواند از زبانی دیگر (مثل انگلیسی) باشد یا شامل کلمه یا یک ضرب‌المثل از زبان مادری‌تان باشد.

مثلاً شما می‌دانستید چوله به چه معناست؟

  • تغار چطور؟
  • قازان چطور؟

جواب این است:

چوله: سبدی از جنس چوب‌های منعطف درخت «به» که دارای دسته بوده و استفاده‌های زیادی در آشپزی داشته است.

تغار: ظرفی سفالی که برای غذا خوردن مشترک افراد در یک ظرف مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

قازان: معادل دیگ‌های بزرگ امروزی است که کاربردهای متفاوتی داشته است.

یادگیری کلمات جالب ، کاری سرگرم‌کننده است.

7. تندگویی (تمرین هوش کلامی در فن بیان)

در این تمرین، فرد با سرعت بالا شروع می‌کند به صحبت کردن و در تلاش است تا کلمات را به‌طور صحیح و روان بیان کند. تمرین تندگویی، تمرکز و دقت فرد را به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

علت این موضوع، این است که زمان انجام تمرین تندگویی، فرد باید به صورت همزمان به چند موضوع توجه کند. به‌همین خاطر، این تمرین را می‌توان از کاربردی‌ترین و موثرترین تمرینات تقویت فن بیان در بزرگسالان دانست.

8. صدایتان را ضبط کنید

تقویت فن بیان در بزرگسالان

تمرین ضبط صدا، از متداول‌ترین و قدرتمندترین تمرینات تقویت فن بیان در بزرگسالان و نوجوانان است.

برای انجام این تمرین کافی است:

  • موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید.
  • قبل از شروع به صحبت کردن، کمی فکر کنید و به حرف‌هایتان ساختار بدهید.
  • حالا کاملا واضح و رسا، شروع به صحبت کنید.
  • سعی کنید از کلمات و جملات مناسب استفاده کنید.
  • حالا به فایل صوتی ضبط شده گوش کنید و نقاط ضعف و قوت آن را پیدا کنید.
  • حالا یک نقطه ضعف برجسته را انتخاب کنید و برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

9. تکنیک اگه جاش بودم

تکنیک “اگه جاش بودم” یکی از قدرتمندترین تمرینات ذهنی برای تقویت هوش کلامی است. این تمرین به شما کمک می‌کند دیدگاه و احساسات دیگران را به شکل بهتری درک کنید و مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنید.

خود را جای یک شخص دیگر قرار دهید: به موقعیتی فکر کنید که در آن با فرد دیگری (معلم، دوست، همکار، …) تعامل دارید. سعی کنید خود را جای آن شخص بگذارید و از دیدگاه او به موقعیت نگاه کنید.

از خودتان بپرسید: اگر من جای او بودم، در این موقعیت چه می‌گفتم؟ چه احساسی را تجربه می‌کردم؟ چه نگرانی‌ها یا دغدغه‌هایی داشتم؟

حالا شما صحبت کنید: با توجه به جواب‌هایی که به سوال بالا داده‌اید، در ذهن‌تان به‌جای آن فرد حرف بزنید. سعی کنید احساسات و شخصیت طرف مقابل را با کلام خودتان ترکیب کنید.

10. صحبت بدون مکث و تپق

حرف زدن بدون تپق یک مهارت کلیدی است. برای تقویت هوش کلامی به اعتماد به نفس نیاز دارید و باید بتوانید با وضوح بالا صحبت کنید. این تکنیک نه تنها در موقعیت‌های رسمی مانند ارائه و سخنرانی، بلکه در گفتگوهای روزمره هم مفید بوده و تسلط کلامی‌تان را افزایش می‌دهد.

کافی است عوامل حواس‌پرتی را کاهش دهید و با تمرکز بالا در مقابل آیینه قرار بگیرید، موضوعی‌که به آن علاقه دارید را مشخص کرده و شروع به صحبت کنید. با تمرکز بر روی لب‌ها و حرکات دهان‌ خود، کلمات را به شکل بهتر تلفظ کنید و از به‌کار بردن جملات ناقص یا نامفهوم خودداری کنید.

با صدای بلند صحبت کنید، به‌طوری که اگر کسی در فاصله چند متری شما قرار گرفته باشد، متوجه حرف‌هایتان بشود. علاوه‌بر آن، به خودتان سخت نگیرید. در ابتدا ممکن است مکث و تپق داشته باشید، اما با تمرین و ممارست می‌توانید ایرادها را برطرف کنید و رساتر و روان‎تر صحبت کنید.

سخن پایانی مقاله تکنیک های هوش کلامی!

در مقاله تکنیک‌های افزایش هوش کلامی تنها چند تکنیک بسیار ساده برای افزایش هوش کلامی خواندید. هوش کلامی کمک می‌کند ارتباطات بهتر و قدرتمندتری با دیگران برقرار کنید و از گستره وسیع‌تر کلمات و جملات و ضرب المثل‌ها استفاده کنید. به این ترتیب، کلام اثربخش‌تر و بانفوذتری خواهید داشت.

چگونه تکنیک‌های موثر و واقعی هوش کلامی را یاد بگیریم؟

در دوره جامع غیرحضوری هوش کلامی، کلی بازی، آموزش، تکنیک و درس وجود دارد که می توانید بعد از دیدن آن، با قبل از خودتان مقایسه کنید و ببینید چقدر کیفیت ارتباطاتتان بهبود خواهد یافت. روی تصویر زیر کلیک کنید:​​​​​​​​​​​​​​​

تکنیک های افزایش هوش کلامی

آرمان مهراوران

آرمان مهراوران

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴۲ دیدگاه دربارهٔ «تکنیک های افزایش هوش کلامی؛ کلام موثرتر و بانفوذتر!»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    چقدر خوب که تو عید نوروز هم دقایقی را به آموزش می گذرانید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک, بیشتر ازیک نفر

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    چقدر خوب که تو عید نوروز هم دقایقی را به آموزش می گذرانید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک, بیشتر ازیک نفر

  3. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    چقدر خوب که تو عید نوروز هم دقایقی را به آموزش می گذرانید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک, بیشتر ازیک نفر

  4. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    چقدر خوب که تو عید نوروز هم دقایقی را به آموزش می گذرانید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک, بیشتر ازیک نفر

  5. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    چقدر خوب که تو عید نوروز هم دقایقی را به آموزش می گذرانید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک, بیشتر ازیک نفر

  6. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    چقدر خوب که تو عید نوروز هم دقایقی را به آموزش می گذرانید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک, بیشتر ازیک نفر

  7. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    چقدر خوب که تو عید نوروز هم دقایقی را به آموزش می گذرانید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک, بیشتر ازیک نفر

  8. برای موفقیت نیاز به تمرین در زمینه های فن بیان و هوش کلامی هستش
    افرادی که این دو ایتم رو دارن قطعا موفق خواهند بود
    ممنون بابت مقاله علمیتون

  9. خدا قوت
    تمام نوشته ها منبع علمی دارن
    ممنون بابت ارائه تکنیک های کاربردی افزایش هوش کلامی
    ایشالا انجام بدیم و تاثیرشو ببینیم

  10. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که همراهمون هستید و دغدغه اموزش و یادگیری دارید؛ بهتون پیشنهاد می کنیم در این راستا در دوره رایگان فن بیان نیز از طریق لینک زیر همراهمون باشید.
    دسترسی به دوره رایگان فن بیان
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

اسکرول به بالا