چگونه ارائه کنفرانس خوبی داشته باشیم؟

سرفصل های مهم این مقاله

یقیناً زمانی که ما بتوانیم در دوران دانشجویی ارائه کنفرانس خوبی داشته باشیم، اعتماد به نفسمان خوب باشد و توجه دیگران را به خود جلب کنیم، در آینده نیز می توانیم در زندگی شخصی، اجتماعی و شغلی خود مثل ستاره بدرخشیم و بیشتر از یک نفر باشیم.

 

ارائه کنفرانس

 

اصلاً چه اهمیتی دارد؟! 2 نمره اش مال خودشان!!

چه در زمان دانشجویی خودم و چه الان که برای دانشگاه ها سخنرانی دارم، با این حرف ها خیلی مواجه می شوم:

2 نمره اش مال خودشان!!

بابا! نخواستیم…! اینقدر اذیت شدن و ترس و استرس بخاطر 2 نمره؟!!

مهم تسلط من به محتواست و این مهارت ارائه کنفرانس و سخنرانی و اینها مسخره بازی است!

همه که نباید کنفرانس بدهند، چند تا مقاله کپی می کنم و تحویل می دهم و با این کار نمره اش را هم می گیرم!

مگه اینایی که بلد هستن چه گلی به سر خودشون زدن که من بخوام برم یاد بگیرم؟!

و …

اما قطعاً شما دوست ارزشمندم هدفتان فقط ارائه کنفرانس و رفع تکلیف نیست و اهمیت یادگیری مهارت ارائه کنفرانس را می دانید.

شما نه تنها در دوران دانشجویی باید مهارت ارائه کنفرانس را یاد بگیرید، بلکه باید استاد سخنرانی شوید؛ چرا که موقعیت های شغلی آینده تنها برای افراد تحصیل کرده نیست بلکه هوش اجتماعی بسیار اهمیت دارد و تا حدی که، می توانم بگویم تعیین کننده است.
علاوه بر کار در زندگی روزانه در زندگی اجتماعی و شخصی، شما دائماً یا در حال سخنرانی هستید، یا نظر دیگران را می شنوید و یا سعی می کنید دیگران را تحت تأثیر قرار دهید و آن ها را با نظر خودتان متقاعد کنید.

 

ارائه کنفرانس

 

یقیناً فردی که بتواند در دوران دانشجویی توجه دیگران را به خود جلب کند، اعتماد به نفس بالایی داشته باشد و برای مهارت های خودش زحمت بکشد، در آینده موفقیت های چشمگیرتری خواهد داشت.

پس ما با یک تیر چند نشان را می زنیم! علاوه بر درخشیدن در دوران دانشجویی و داشتن اعتماد به نفس بالا، مهارتی را کسب می کنیم که در زندگی شخصی، اجتماعی و شغلی ما نیز به دردِ ما می خورد.

 

منظور ما از ارائه کنفرانس خوب چیست؟

شاید بهتر باشد قبل از اینکه یاد بگیریم چگونه ارائه کنفرانس خوبی داشته باشیم، ادراک ما از ارائه کنفرانس خوب یکسان باشد.
منظور ما از ارائه کنفرانس خوب یعنی اینکه اعتماد به نفس خوبی در انجام این کار داشته باشیم و حین ارائه کنفرانس، دیگران به ما توجه کنند نه اینکه با بغل دستی خود صحبت کنند یا گوشی خود را چک کنند!

حال چگونه؟!

قبل از اینکه به این بپردازیم که چگونه می توانیم یک ارائه کنفرانس خوب انجام دهیم، می خواهم داستان اولین کنفرانس خودم را برایتان بگویم…

داستان اولین کنفرانس من

پیشنهاد می کنم داستان اولین ارائه کنفرانس من را که در جلسه اول دوره جامع 44 سخنرانی و فن بیان تعریف کردم را دقیق گوش کنید:

 

 

آیا من مناسب آموزش ارائه کنفرانس هستم؟

بعد از آن اتفاق بود که از خودم پرسیدم چرا من نتوانستم خوب سخنرانی کنم و ارائه کنفرانس خوبی داشته باشم؟! با اینکه مشتاق به ارائه کنفرانس خوب در آن درس بودم امّا از دیدگاه خودم افتضاح عمل کردم!
این سوال ذهنم را مشغول کرده بود که چگونه می توانم ارائه کنفرانس خوبی داشته باشم؟

به سراغ منابع آموزش سخنرانی رفتم؛ بهترین منابع داخلی و خارجی را پیدا کردم و به مطالعه ی آنها پرداختم. آن زمان زبان انگلیسی ام چندان تعریفی نداشت و از یکی از اقوامم کمک می گرفتم.
اما بدترین چیز این بود که:

به خودم می گفتم اینها برای خارج از ایران نوشته شده و برای کشور ما جواب نمی دهد!

حرفم درست بود. چرا که بومی سازی انجام نشده بود و کتاب های بسیار محدودی در حیطه سخنرانی داخل کشور خودمان نوشته شده بود که آن هم مختص مهارت های کنفرانس نبود!

بعد از بررسی آن ها به دانشگاه های مختلف رفتم. از آن ها اجازه گرفتم تا درجلسه کنفرانس و دفاع آن ها حضور داشته باشم. بیش از 200 کنفرانس و دفاع دانشجویی را از نزدیک تحلیل و بررسی کردم.

بعد سعی کردم آموزش هایی از خارج کشور که در فضای آنلاین مقدور بود را هم ببینم تا در مهارت ارائه کنفرانس، عالی عمل کنم.

در این مسیر متوجه شدم بسیاری از دانشجویان نیز مشکل من را دارند و این طبیعی است! بنابراین شروع به انتقال تجربیاتم به بسیاری از دانشجوهای دانشگاه خودمان و دانشگاه های دیگر کردم و از اینکه دانشجویان اینگونه استقبال می کردند و به دردشان می خورد، به وجد می آمدم.

 

ارائه کنفرانس

 

بعد ها در دوره هایی داخل کشور شرکت کردم و همزمان با آن، تجربیاتم را با آموزش های کاربردی داخل و خارج از کشور تطابق دادم و توانستم اولین کتاب در زمینه مهارت های ارائه کنفرانس و دفاع دانشجویی را بنویسم.

 

ارائه کنفرانس

 

این کار را ادامه دادم و به تحلیل و بررسی سخنرانی های داخلی و خارجی نیز پرداختم و تقریباً تمام منابع و دوره های آموزش سخنرانی را گذراندم.

به درخواست دانشگاه ها، برای اساتید هیئت علمی آنها آموزش های حرفه ای ارائه دادم و به شما قول می دهم اگر راهکارها و تجربیاتم را در این مقاله به کار بگیرید، شما نیز می توانید ارائه کنفرانس خوب انجام دهید و با مهارتی که کسب می کنید، در هر جمعی بدرخشید.

 

چگونه می توانیم ارائه کنفرانس خوبی داشته باشیم؟

اعتماد به نفس در ارائه کنفرانس

برای اینکه در کاری، از جمله ارائه کنفرانس، اعتماد به نفس لازم را داشته باشیم، پیشنهاد می کنم مقاله زیر را دقیق مطالعه کنید و مهم تر اینکه برنامه 10 روزه آن را جدی بگیرید و به آن عمل کنید:

نحوه شروع کنفرانس

بیایید فرض کنید من می‌خواهم درباره موضوع شخصیت‌شناسی سخنرانی داشته باشم و این‌طور شروع کنم که:

موضوع بحث ما شخصیت‌شناسی است و در شخصیت‌شناسی، افراد به چهار بعد (ترجیح) شخصیتی و شانزده تیپ شخصیتی  دسته‌بندی می شوند که براساس تست MBTI می‌توان به تیپ شخصیتی آن‌ها پی برد.
و ادامه بدهم… .

متأسفانه این کاری است که حتی اغلب سخنرانان مطرح انجام می‌دهند، اما نتیجه‌اش را نیز می‌بینند…مخاطبینی که توجه‌شان پایین می‌آید و دیگر همراه آن‌ها نیستند.

چرا توصیه مربیان سخنرانی‌های برتر در دنیا به این است که…

اگر از مربیان برتر دنیا که در حوزه سخنرانی فعالیت می‌کنند، افرادی مثل نانسی دوراتی که جزو بهترین مربیان سخنرانی در آمریکاست و یا پروفسور مت مک گریتی که استاد دانشگاه واشینگتن در آمریکا و دقیقاً بخشی از فعالیتش به موضوع همین مقاله، یعنی ارائه کنفرانس، مربوط می‌شود و غیره که با آن‌ها در ارتباط هستم، بپرسید که چگونه باید یک شروع خوبی داشته باشم؟ اغلب استفاده از روش داستان، سوال پرسیدن و غیره را پیشنهاد می‌دهند.

این خوب است و دقیقاً من نیز همین را می‌گویم.

اما به نظر شما برای چه؟

ارائه کنفرانس

 

همان طور که در مثال بالا در شروع سخنرانی شخصیت‌شناسی دیدید، من اگر سریعاً سراغ اصل مطلب بروم تعداد زیادی از مخاطبینم را از دست می‌دهم.

چرا که ابتدای صحبتم نتوانسته‌ام یخ مخاطبینم را بشکنم! ابتدای هر صحبتی شما باید یخ مخاطبین خود را بشکنید. تازه بحثمان داغ شد. آماده‌اید تا این موضوع بسیار حیاتی را به شما بگویم؟ موضوعی که حتی بعضی سخنرانان حال حاضر کشورمان آن را نمی‌دانند و بعضی فقط روش‌ها را حفظ کرده‌اند اما دلیل آن را نمی‌دانند. پس با من همراه باشید.

احتمالاً شما نیز یادتان است وقتی در دوران تحصیل در مدرسه معلم می‌آمد و می گفت: کتابتان را باز کنید!
با این جمله در واقع باید بگویم در حد انسان با ما برخورد نمی‌شد و تنها وسیله‌ای بودیم برای انتقال دانش!

جالب است در سخنرانی‌های ما نیز چنین افتضاحی در حال رخ دادن است و به تبع آن در ارائه های کنفرانس ما نیز چنین اشتباهی رخ می‌دهد.

شما در ابتدای صحبت باید کاری کنید تا حس و حال جلسه خشک نباشد و مخاطب از این‌که با شماست حس خوبی داشته باشد.
علاوه بر آن، وقتی یخ مخاطبینتان یعنی دانشجویان و یا اساتید را بشکنید دیگر، از برخی اشتباهات جزئی می گذرند و از حس خوب آن‌ها، شما نیز استفاده می‌کنید.

دلیل تأکید من به شروع بی‌نظیر

ما آدم‌ها قضاوت‌کننده‌های بی‌نظیری هستیم! به محض وارد شدن فردی به داخل اتاق می‌توانیم سریعاً بگوییم این فرد کیست، نظرش چیست، و او را بپذیریم یا رد کنیم. بدون این‌که ذره‌ای به او فرصت دهیم تا خود را نشان دهد.

 

ارائه کنفرانس

 

در سخنرانی نیز همین است. با شروع صحبت، شما قضاوت می‌شوید و مخاطب تصمیم می‌گیرد با شما همراه باشد یا خیر.(هر چند در مواردی شاید داور مجبور باشد با شما در دفاعتان همراه باشد، اما ما می‌خواهیم از نظر حسی با ما همراه شود و این منفعت خیلی زیادی برای ما دارد.)

بنابراین، شروع معیار قضاوت است و ما باید برای شروعمان برنامه خوبی داشته باشیم.

 

ویژگی‌های شروع خوب

اولین ویژگی یک شروع خوب این‌است که شما باید به مخاطبتان بگویید برای چه باید به شما گوش دهند و شما با سخنرانی‌تان چه منفعتی به او می‌رسانید.

این ویژگی در ارائه کنفرانس ها که حتماً باید رعایت شود و این دلیل را گاهی به صورت آشکار و گاهی به صورت پنهان به دانشجویانی که مقابل شما هستند، حتماً باید ارائه دهید.

اما در دفاع دانشجویی، بیشتر روی ویژگی دوم یعنی معیار قضاوت کار می‌کنیم.

اکثر ارائه کنفرانس یا دفاع‌هایی که بررسی می‌کردم، دانشجو با لحن بسیار ضعیف، بدون تماس چشمی که نشان‌دهنده عدم اعتمادبه‌نفس آن دانشجو در دفاعش بود شروع به صحبت می‌کرد.
این شروع با قضاوتی که گفتیم، جمع می‌شود و حضار آماده‌اند تا یک اشتباهی صورت بگیرد تا همین طور انتقاد کنند.
در حالی که با یک شروع خوب و یخ‌شکنی حتی از بعضی اشتباهات ما چشم می‌پوشند و ما هم خیلی راحت‌تر از صحبت کردن خود لذت می‌بریم.

روش‌های متداول برای یخ‌شکنی در ارائه کنفرانس

همان طور که گفتم شما در ارائه یا کنفرانس و هر صحبتی که قرار است داشته باشید و دوست دارید دیگران به آن گوش دهند و همراه شما باشند، باید یخ مخاطبتان را بشکنید.

در یخ شکنی ، دیگر مخاطب نسبت به شما گارد نخواهد داشت و خیلی راحت‌تر با شما همراه خواهد بود.
اگر سوتی دادید همراه هم می‌خندید و دوباره ادامه می‌دهید.

1- سوال پرسیدن

استفاده از سوال و شروع سخنرانی با یک پرسش خوب می‌تواند راه خوبی برای شروع یک ارائه باشد، اما چند نکته و تبصره نیز دارد.

 

ارائه کنفرانس

تبصره های سوال پرسیدن:

اول این‌که باید سوالمان برای مخاطب واضح باشد تا در قدم اول متوجه سوال ما بشود، تا از او انتظار همراهی داشته باشیم و از همراهی او مطمئن شویم.

مثلاً فرض کنید که دانشجویی با شوق و ذوق ارائه‌اش را شروع کند و بپرسد چند نفر از شما دانشجویان می‌خواهید ازدواج کنید؟

دستی بالا نمی‌رود و اصطلاحاً آن دانشجو در قدم اول ضایع می‌شود.

یا سخنرانی را که از سن بالا می‌آید و با شوق و ذوق می‌پرسد چند نفر از شما در زندگیتان و ارتباطتان با همسر و فرزندتان دچار مشکل هستید؟

این موضوع طبیعی است که ما در ارتباطات‌مان دچار ضعف هستیم چرا که در سیستم آموزشی ما هیچ تدبیری برای آن وجود نداشته، اما پذیرفتن این موضوع توسط مخاطب و اعلام آن را نباید انتظار داشت و این غیرحرفه‌ای بودن سخنران را می‌رساند که نتوانسته با یک سوال خوب، حلقه اتصال خوبی را با مخاطب برقرار کند و در این حالت نیز سخنران با قیافه‌هایی که به او زل زده‌اند روبرو می‌شود و با این شروع افتضاحی که داشته باید ادامه دهد.

نکته دومی که در سوال پرسیدن باید دقت کنیم این است که با سوال پرسیدن باید خودمان نیز همراهی کنیم و این نکته بسیار مهمی است.

یک روز در کلاسی که مدرّس آن من نبودم و به عنوان یکی از شرکت‌کنندگان حضور داشتم از من خواسته شد تا یک سخنرانی داشته باشم و من با توجه به این‌که در آن حیطه متخصص نبودم، فقط اطلاعاتی داشتم که کار خودم را راه می‌انداخت. در این سخنرانی بداهه من فقط از همین نکته استفاده کردم و با پرسیدن سوالات مناسب در کنار همراهی و بالا آوردن دستم و نهایتاً یک ارائه خوب باعث شدم تمام مخاطبین آن کلاس درگیر شده و بعضی‌ها نیز از خواب بیدار شوند (البته به آن‌ها حق هم می‌دهم چرا که مدرّس آن کلاس صدای کاملاً یکنواخت و واقعاً خواب‌آوری داشت!!!)

همچنین بعضی از دانشجویان را می‌بینم که بعد از مطرح کردن سوال خود از هم‌کلاسی‌های خود می‌خواهند دست خود را بالا بیاورند و به اصطلاح مدیریت کلاس خوبی داشته باشند.
اما واقعاً این به ضرر آن‌ها عمل می‌کند و چند نفری را با همین کلام از دست می‌دهند و کلاس، حتی در مواقعی آشفته‌تر نیز می‌شود.
بنابراین با همین همراهی و بالا آوردن دست، این موضوع نیز حل می‌شود.

نکته بسیار مهم این‌است که هرگز، هرگز و هرگز در ارائه کنفرانس تان به فردی اشاره نکنید و بگویید شما بفرمایید. این استرسی که به مخاطب می‌دهید و این‌که اگر اشتباه بگوید آبرویش می‌رود باعث می‌شود او نیز دست به کار شود و ارائه کنفرانس شما را با روش‌هایی خراب کند.

و آخرین نکته مهم این‌که اگر از این روش برای کنفرانستان استفاده می‌کنید باز حواستان باشد، ممکن است چند نفر برون‌گرا سر کلاستان باشند و از پرحرفی‌شان بقیه کلافه شوند و بقیه مخاطبین را از دست بدهید.

نقد این روش

روش استفاده از سوال برای شروع در ارائه کنفرانس کمی ریسکش بالاست. هرچند درگیر شدن مخاطب در این روش بالاست، اما فعلاً برای شروع خوب نیست و حرفه‌ای تر که شدیم حتماً از این روش استفاده کنید.

2- اشاره به یک اتفاق

این روش برای ارائه کنفرانس جواب می‌دهد. با یک موضوع مشترکی صحبتتان را آغاز می‌کنید. دقت کنید که اتفاق سلیقه‌ای نباشد. به عنوان مثال، در موضوعاتی مثل برجام و یا رییس‌جمهور آمریکا، افراد نظرات مختلفی دارند و شما نباید از این موضوعات به عنوان اشاره به یک اتفاق مشترک استفاده کنید.

3- استفاده از نقل‌قول‌ها

فرض کنید شما می‌خواهید ارائه‌ کنفرانسی را در مورد روش تدریس و ساده درس دادن داشته باشید و به مخاطبین خود بگویید یکی از نشانه‌های حرفه‌ای بودن در تدریس، ساده کردن محتواست.

می‌توانید ارائه خود را این‌گونه آغاز کنید:

بسیار خوشحالم که با موضوع ساده کردن محتوا و تدریس حرفه‌ای در خدمت شما هستم.
قبل از هرچیز می‌خواهم نقل قولی را از آلبرت اینشتین درباره این موضوع بگویم:
به قول آلبرت اینشتین :…. و صحبتتان را ادامه دهید.

نقل‌قول‌ها بسیار کمک‌کننده هستند و در سخنرانی‌هایی که در مورد موضوع مهارت‌های ارائه کنفرانس در دانشگاه‌های مختلف و سراسر ایران داشته‌ام شاید از هر پنج تای آن‌ها سه تا را با جمله بسیار زیبای استیو جابز شروع کرده‌ام.

جمله‌ای که تک‌تک کلماتش را مدیران و افرادی بیشتر حس می‌کنند که خیلی دیر به من مراجعه می‌کنند و حتّی نمی‌توانند در جمع کارمندان خودشان به خوبی صحبت کنند و آن‌ها را متقاعد به انجام یک ایده، یا تغییری در رفتارشان با یکدیگر کنند.

آن جمله این است که:

 

ارائه کنفرانس

 

خوشحالم که شما دوست خوبم همین امروز برای مهارت‌های خود اقدام کرده‌اید و نتیجه آن را در آینده‌ای نه چندان دور خواهید دید.

4- استفاده از آمار و ارقام

البته نه هر آمار و ارقامی! آمار و ارقامی که عجیب باشند و در ضمن برای مخاطب ملموسش کنید.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید ارائه‌ کنفرانسی را در درس شیمی انجام دهید و در اسلاید خود جدول‌هایی را آورده‌اید و می‌خواهید با استفاده از این روش ارائه خود را آغاز کنید، لطفاً ساکت بمانید و بگذارید اسلایدتان کار خودش را بکند!…

این را به این دلیل نمی‌گویم که اسلاید شما مشکل دارد و اصول ساختن اسلاید حرفه‌ای را رعایت نکرده‌اید.

خیر!!! این موضوع سر جای خود! اما این‌که با یک سری ارقام و آماری که شاید برای شما که روی آن بحث کار کرده‌اید ملموس باشد، ارائه‌تان را شروع کنید فاجعه است، چرا که نتوانسته‌اید آن را برای مخاطب خود نیز ملموس کنید و با او ارتباط برقرار نمایید.

بنابراین اگر از عهده‌ی ملموس کردن آمار و ارقام عجیب و غریب برای مخاطب خود برمی‌آیید روش بسیار خوبیست، اما اگر قرار است با این روش اتفاقاً مخاطب خود را از دست بدهید و نتوانید اتصال خوبی با او برقرار کنید هرگز این کار را نکنید.

 

روش‌های پیشنهادی من در شروع ارائه کنفرانس

1)  استفاده از روش داستان

داستان‌ها فوق‌العاده هستند. خود شما هنگام شنیدن داستان اولین کنفرانس من چه حسی داشتید؟
استفاده از داستان برای شروع ارائه کنفرانس، بی‌نظیر است!

 

ارائه کنفرانس

 

فرض کنید من می‌خواهم برای موضوع مشتری‌مداری یک سخنرانی برای جمعی داشته باشم و موضوع کارگاه، کاربرد فن بیان در مشتری مداریست.
یکی از روش‌های بسیار عالی قطعاً داستان اشتباهاتی است که من در هتل‌ها می‌دیدم و یا مجموعه هایی که از من راهنمایی می‌خواستند تا در این شرایط اقتصادی به آن‌ها کمک کنم تا با امکاناتی که دارند مزیت رقابتی ایجاد نمایند و فروش شان را بیشتر کنند (البته این موضوع با تلاش و عمل کردن آن‌ها میسر می‌شود نه صرفاً انتقال تجربیات من و دانستن مواردی که باید انجامشان دهند.)

بیایید یک مثال از ارائه کنفرانس دانشجویی داشته باشیم:

به عنوان مثال، موضوع کنفرانس شما، علل ضعف سیستم آموزشی ماست و می‌خواهید در این رابطه ارائه‌ای داشته باشید. چند روز پیش با فردی صحبتی داشته‌اید که بر این باور بوده تا معلمان ما ثروتمند نباشند نمی‌توانند فرزندان ما را ثروتمند تربیت کنند و بنابراین جامعه‌ای ثروتمند نخواهیم داشت.
شما از این موضوع استفاده می‌کنید و همین، شروع قدرتمندی برای ارائه‌تان می‌شود.

داستان‌ها از کجا می‌آیند؟

همان‌طور که در مثال آخر دیده‌اید، داستان می تواند از اتفاق‌هایی باشد که شما قبل از ارائه‌تان با آن‌ها برخورد کرده‌اید و یا بهتر بگویم تجربیات شخصی‌تان باشد.

دومین منبع، داستان‌های علمی و مستندی است که در رابطه با موضوع شما وجود دارد. بگردید آن‌ها را پیدا کنید و در ارائه‌ کنفرانس خود از قدرت داستان‌ها استفاده کنید.البته نه هر داستانی، بلکه داستان‌های مرتبط با موضوع شما که با کمی جستجو، چه در موضوعات تخصصی، چه موضوعات عمومی به لطف اینترنت و داستانک‌های گوشی‌های هوشمند پیدا می‌شوند.

مزایای استفاده از داستان بسیار زیاد است که فقط به این اشاره می‌کنم که همه ما از کودکی علاقمند به داستان‌ها بوده‌ایم و هستیم.
بنابراین وقتی ما بتوانیم از این موضوعی که در درون همه ما هست استفاده کنیم، در واقع از درون ارتباط بسیار خوبی در ارائه کنفرانس خود با دانشجویان برقرار کرده ایم که باعث می شود به صحبت ما بیشتر توجه کنند و با ما همراه باشند.

یک نکته پرانتزی

ببینید آقای رضازاده! موضوع من تخصصی است؛ حرف شما صحیح است اما برای من نمی‌شود!

 

اینجا همان جاییست که در مشاوره‌های شخصی، بسیار به آن برخورده‌ام و در کارگاه‌ها و سخنرانی‌هایم قبل از این، به آن‌ها می‌پردازم چرا که می‌دانم ما ایرانی‌ها و به‌خصوص دانشجوها، استاد بهانه آوردن هستیم!

به محض این‌که یک اصل و  یک نکته خوب را که باید رعایت کنیم، یاد می‌گیریم، باید به مغز خود زحمت بدهیم و آن را رعایت کنیم، ولی می‌خواهیم این زحمت را برداریم و بنابراین می‌گوییم:

 

موضوع من تخصصی است و اصلاً داستانی راجع به آن وجود ندارد!

 

و یا داستان باعث می‌شود من غیرحرفه‌ای به نظر برسم (جالب است بدانید  در حال حاضر خانم نانسی دوارتی در امریکا دوره‌هایی با نام story telling  یا مهارت‌های داستان‌گویی با هزینه بسیار زیاد برگزار می‌کند و خود ما نیز داستان را دوست داریم اما بعضاً بهانه می آوریم.)

و یا حرف هایی از این قبیل که داستان‌ها وقت‌گیر هستند و…!
(در این مورد نیز باید با توجه به زمانی که دارید داستان‌های کوتاه انتخاب کنید و آن‌ها را به شیوه‌ای جذاب تعریف کنید و این با توجه به بحث یخ‌ شکنی که بررسی کردیم، بسیار ارزشمند خواهد بود و با یک شروع عالی قدم بسیار بزرگی را برداشته‌ایم.)

اما در موارد قبلی باید بدانیم:

 

اگر بخواهیم کاری را انجام دهیم راهش را پیدا می‌کنیم و اگر نخواهیم بهانه‌اش را.

 

زیاد دیده‌ام افرادی که در ارتباط خود دچار مشکل شده‌اند و به یک جایی رسیده‌اند که نمی‌دانند واقعاً باید چکار کنند، اما حاضر نیستند یک بار برای همیشه روی ارتباط خودشان و این‌که با چه کسانی و چگونه ارتباط موثر برقرار کنند، کار کنند و دائم بهانه‌هایی می‌آورند.

2) استفاده از کلیپ و فیلم مرتبط

یکی از روش‌هایی که سخنران مطرح کشورمان نیز از آن استفاده می‌کنند استفاده از کلیپ چنددقیقه‌ای مرتبط با موضوعشان است.
شما نیز می‌توانید در ارائه‌ کنفرانس های خودتان از آن استفاده کنید و خیلی راحت یخ مخاطبان خود را بشکنید و با ادامه ارائه کنفرانس خود آن‌ها را مجذوب خود نمایید.

کوتاهی  و  بلندی کلیپ‌ها نیز بسته به  مدت  زمان ارائه کنفرانس شماست، اما در ارائه‌ کنفرانس های دانشجویی با توجه به تجربیاتم و بررسی هایی که داشته ام، بیشتر از 3  دقیقه  بازخورد جالبی  نخواهد داشت و اصلاً  توصیه  نمی‌کنم.

کار تمام است؟!

به عقیده بسیاری از سخنران‌ها با یک شروع خوب، مقدار زیادی از مسیر را طی کرده‌اید و البته در این مورد درصدهایی هم ارائه می‌کنند.

من نمی‌خواهم حرف آنان را رد کنم و بگویم نه این‌طور نیست. البته که درست می‌گویند، اما من از دید دیگری می خواهم به این موضوع نگاه کنم.

فرض کنید شما با دوستانتان همراه هستید و سرکوچه وانتی را می‌بینید که اطرافش شلوغ است. به جلو می‌روید و جعبه‌ی میوه‌ای را انتخاب می‌کنید و می‌خواهید بخرید و روی آن را می‌بینید که پر است از میوه‌های تازه و وسوسه‌کننده اما زیر آن‌ها میوه‌های خرابی است که بوی آن‌ها شما را یک‌سال از خرید از هر دست‌فروش و وانتی که میوه بفروشد، متنفر می‌کند.

دقیقاً ادامه ارائه کنفرانس نیز همین است.

با یک لحن یکنواخت صحبت کردن و مونوتُن صحبت کردن فقط باعث می‌شود دانشجویان به زور چشم‌های خود را باز نگه دارد و حتی با محتوای عالی، اثرگذاری و میخکوب کردن استاد در ارائه کنفراس و جلب توجه دانشجویان به خودتان را نداشته باشید!
یکی از بهترین تمرین ها برای داشتن لحن مناسب در ارائه کنفرانس، تمرین خودکار است که پیشنهاد می کنم اگر در دوره رایگان سایت شرکت نکرده اید، همین الان اقدام کنید و از مطالب آموزشی که دریافت می کنید، شگفت زده شوید!

 

چگونه یک پایان خوب در ارائه کنفرانس داشته باشیم؟

گل طلایی پس چه می‌شود…؟ اما می‌رسیم به بخش حیاتی ارائه کنفرانس از نظر من، یعنی پایان و جمع‌بندی.

 

ارائه کنفرانس

 

سعی کنید داستان یا فیلمی را که دوستش داشته‌اید، به یاد بیاورید. تنها چند نکته از آن را به یاد دارید که اغلب آن یا به شروع خوب و یا به پایان خیلی قوی آن برمی‌گردد که باعث شده در ذهنتان بماند.

بنابراین در ارائه کنفرانس با بخش حیاتی پایانی شما می‌توانید تأثیر به‌سزایی داشته باشید و با توجه به بررسی و تحلیل هایم، این دقیقاً جاییست که اغلب دانشجوها آن را دست‌کم می‌گیرند و توجه شما باعث می‌شود نقطه تمایز بزرگی با دانشجویان دیگر به وجود آورید.

اکثر سخنران‌های کشورمان نیز در بخش پایانی، مخاطبین خود را رها می‌کنند و با دانستن تأثیرات بالای آن، شما دیگر اشتباه آن‌ها را تکرار نخواهید کرد.

همچنین با توجه به  این که نباید انتظار داشته باشید حضار تمام مطالبی را که گفته‌اید به یاد بیاورند، پس باید یک جمع‌بندی خوب داشته باشید.

از این طریق به دانشجویان و علی الخصوص استاد ناظر به ارائه کنفرانس شما، به صورت ناخودآگاه و پنهانی می‌گویید که صحبت شما یکپارچه بوده است.

این جمع‌بندی تأثیر شگرفی خواهد داشت و آمادگی آن از قبل، اعتمادبه‌نفس شما را بالا می‌برد و مقصد شما را روشن‌تر می‌کند.

علاوه بر آن، ارائه‌ کنفرانس تان را در ذهن دانشجویان و استاد، ماندگار می‌کنید (در این مورد هسته سخنرانی بسیار کمکتان می‌کند تا به صورت کاربردی به اهمیت و چگونگی این موضوع پی ببرید.)

به عنوان مثال، در کارگاه‌هایی که با موضوع اسلایدسازی و مهارت‌های استفاده از پاورپوینت به عنوان سخنران و مدرّس حضور دارم، در پایان با یک نکته کلیدی به مخاطبین متذکر می‌شوم تا هر وقت پاورپوینت را با ورد اشتباه گرفتند، به یاد کارگاه من بیفتند.

 

تاکتیک‌های گل طلایی

همانند شروع می‌توانید تمامی آن روش‌ها را به کار بگیرید. اینجا من نمی‌خواهم سخنرانی حرفه‌ای را بگویم، بلکه هدف ما یک سخنرانی خوب است که درقالب ارائه کنفرانس انجام می‌شود.

پایان ارائه کنفرانس  می‌تواند با روش‌هایی همانند روش‌های شروع باشد. به عنوان مثال، برای جمع‌بندی پایانی می‌توانید از نقل‌قول استفاده کنید.

مثلاً در موضوع مهارت‌های استفاده از پاورپوینت، جمع‌بندی پایانی من برای اساتید هیئت علمی یکی از دانشگاه‌های خوب کشورمان، جمله گرینولدز بود که در کتاب presentation zen خود می‌گوید:

 

اگر قرار است اسلایدهای پر از نوشته نمایش دهیم، پس شاید بهتر باشد سکوت کنیم و بگذاریم مخاطبین خودشان اسلایدها را بخوانند. اما آن وقت موضوعی که پیش می‌آید این‌است که چرا شما آنجا هستید؟!؟!

 

به شما دوست ارزشمندم تبریک می گم که تا انتهای این مقاله به دنبال نکته ی مخصوص به خودتان بودید که باید آن را در ارائه کنفرانس خود به کار بگیرید و منتظر مقاله های بعدی در زمینه چگونه بدون استرس کنفرانس بدهیم و تمرین های مناسب ارائه کنفرانس خوب، باشید.
خوشحال می شوم در قسمت نظرات مربوط به همین مقاله نکات مفید مخصوص به خودتان را بنویسید.

وحدت خیرخواهان

وحدت خیرخواهان

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۷ دیدگاه دربارهٔ «چگونه ارائه کنفرانس خوبی داشته باشیم؟»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    خوشحالیم که اهل اموزش و یادگیری هستید.
    همراهیتون باعث افتخاره…
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید…

  2. سلام وقتتون بخیر من برای ارائه کنفرانس خیلی استرس میگیرم راه جلوگیری از استرس رو میشه بگین با استرس تمام نطالب از یادم میره حتی از رو هم نمیتونم بخونم مثل داستان خودتو

  3. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    چقدر خوب که دنبال مقالات و محتوای آموزشی هستید؛ امیدواریم متن مقاله در این راستا براتون کاربردی باشد.
    در خصوص کنترل استرس بهتون پیشنهاد می کنیم مدیتیشن کنید؛ اپلیکیشن مدیدیتشن ارامیا در این خصوص براتون کاربردی هست.
    دوره رایگان اکسیر هم جهت ارتقای اعتماد به نفستون براتون مفید خواهد بود.
    بیشتر ازیک نفر…
    دوره رایگان اکسیر | مس ارتباطاتت را طلا کن!

  4. ممنونم آقای رضا زاده ی عزیز
    بسیار عالی و کاربردی بود
    من همین فردا کنفرانس دارم و با خوندن مقاله ی شما اعتماد بنفس گرفتم و استرسم کمتر شد(:

  5. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه ارزشمند
    تغییرات شما ارزوی ماست
    خیلی ممنونیم که تغییراتتون رو بهمون اطلاع می دید.
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید…

  6. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خیر متاسفانه اما در مقاله ای به عنوان ” ۸ تکنیک کاربردی برای رفع استرس سخنرانی و اضطراب سخنرانی” در این باره صحبت کردیم که میتونه براتون کلربردی باشد.
    جهت مطالعه مقاله کلیک نمایید.
    ۸ تکنیک کاربردی برای رفع استرس سخنرانی و اضطراب سخنرانی
    بیشتر ازیک نفر باشید.

  7. بسیار عالی بود هفته آینده کامل ارائه دارم
    مانده بودم چه رقم مخاطبین رو بخودم جلب کنم
    تشکر از رهنمایی های شما

  8. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    چقدر خوب که تو عید نوروز هم دقایقی را به آموزش می گذرانید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک, بیشتر ازیک نفر

  9. باسلام
    سپاس از شما که نکات طلایی را گوشزد کردید حال اگر ارائه ای به زبان دیگر داشته باشیم باز هم همین نکات را باید رعایت کنیم ؟ با توجه به اینکه صحبت کردن به زبان دیگر اعتماد به نفس فراتری میخواهد! لطفا تجربیات خود را در این زمینه نیزاختیارمان قرار دهید.

  10. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که اهل مطالعه مقالات آموزشی هستید؛ بله به زبان دیگر نیز باید این نکات رعایت شود.
    امیدواریم از تجریبات سایر بیشتر ازیکی ها بهره مند شوید.
    بیشتر ازیک نفر

اسکرول به بالا