چطور راحت حرف بزنیم؟ بدون نگرانی حرف بزنید!

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

در این مقاله به موضوع « چطور راحت حرف بزنیم؟ » می‌پردازیم.

اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که حرف زدن، برایتان سخت و دشوار است، ما در مقاله «چطور راحت حرف بزنیم؟» هفت راه خوب و اساسی به شما پیشنهاد می‌دهیم تا دشوار حرف زدن را کنار بگذارید.

این راه‌ها از منابع داخلی مجموعه بیشتر از یک نفر گردآوری شده است که توسط اساتید سخنرانی و فن بیان از جمله پیام بهرام پور، به صورت حرفه‌ای آموزش داده می‌شود.

بدون تلف کردن وقت، به سراغ هفت راه عالی برای راحت حرف زدن در جمع می‌رویم و به شما می‌گوییم که باید چه کارهایی انجام دهید و روی چه بخش‌هایی از مهارت‌های خودتان کار کنید:

اول: اعتماد به نفس و رفع خجولی در هنگام حرف زدن

ابتدا این فیلم کوتاه را تماشا کنید و چند نکته خوب راجع به اعتماد به نفس موقع حرف زدن یاد بگیرید:

یکی از مهم‌ترین فاکتورها و دلایل اینکه نمی‌توانیم راحت حرف بزنیم، خجولی و عدم اعتماد به نفس کافی (شهامت) در موقع صحبت کردن است.

خجولی همواره یکی از دغدغه‌های بسیار بزرگ برای بسیاری از افراد است.

آیا شما هم موقع صحبت کردن، خجالتی هستید؟ مطمئن هستم که نسبت به این شرایط اصلاً حس خوبی ندارید!

شما حتی اگر در کار خودتان فوق تخصص باشید و ایده‌ها، تولیدات و توانمندی‌های فوق‌العاده‌ای هم داشته باشید، اما بلد نباشید آن را با بیان خود به دیگران ارائه کنید، نتیجه‌ای نخواهید گرفت.

همه ما افرادی را می‌شناسیم که به خاطر اینکه نمی‌توانستند توانمندی‌هایشان را خوب بروز بدهند، بقیه انگ بی‌عرضگی و عدم توانایی به آن‌ها می‌چسبانده‌اند. پس این اتفاق خیلی اتفاق بدی است و ما نباید به‌هیچ‌عنوان در موقع صحبت کردن، خجول باشیم.

 

 

 

 

چطور راحت حرف بزنیم؟

دوم: خود گویی مثبت، خیلی کمکتان خواهد کرد!

در بسیاری از مواقع علت اینکه نمی‌توانیم راحت صحبت کنیم، گفتگوهای درونی منفی با خود است. در این موارد اگر توجه کنیم متوجه صحبت‌هایی از سمت ضمیر ناخودآگاه می‌شویم. جملاتی مانند:

تو نمی‌توانی راحت حرف بزنی…
سکوت کن، حرف نزنی بهتره!
مسخره‌ات می‌کنند!
تحقیر می‌شوی…
و…

ابتدا فیلم کوتاه زیر را در رابطه با «حذف دیالوگ‌های درونی» از پیام بهرام پور حتماً گوش بدهید و سپس یک تمرین جالب هم برای شما توضیح داده‌ام:

با استفاده از تکنیک زیر، گفتگوهای داخلی منفی را تبدیل به گفتگوهای داخلی مثبت کنید و به این ترتیب، یاد بگیریم که «چگونه راحت حرف بزنیم؟»

در محلی آرام به گفتگوی منفی درونی خود توجه کنید. مثلاً: تو نمی‌توانی!

بر روی یک کاغذ سفید با رنگ مشکی بنویسید: «تو نمی‌توانی راحت حرف بزنی!» و بر روی یک کاغذ دیگر با رنگ مشکی جمله معکوس آن را می‌نویسیم: «تو می‌توانی راحت و جذاب صحبت کنی!»

کاغذی که جمله منفی بر روی آن نوشته شده است را در مقابل چشم (بالا و سمت راست) می‌گیریم و آهسته آهسته آن را به پایین و سمت چپ حرکت می‌دهیم و با چشم آن را دنبال می‌کنیم تا از محدوده دید ما خارج شود (این کار را 10 مرتبه انجام می‌دهیم).

در این مرحله کاغذی که جمله مثبت بر روی آن نوشته شده است را از پایین و سمت چپ با چشمان خود دنبال می‌کنیم تا کاغذ در بالا و سمت راست چشم قرار بگیرد و در آن نقطه چند ثانیه تمرکز می‌کنیم و به آن نگاه می‌نماییم (این کار را نیز 10 مرتبه انجام می‌دهیم).

همین کار کوچک، به مرور زمان باعث می‌شود یک گفتگوی درونی مثبت در شما شکل بگیرد و به ضمیر ناخودآگاهتان بفهماند که شما می‌خواهید تغییر کنید.

 

 

 

سوم: خسته کننده حرف می‌زنید؟ راهش این است…

اگر خسته کننده حرف بزنید، به زودی مخاطب یا مخاطبین شما، از حرف‌های شما کلافه و دلسرد می‌شوند. در نتیجه شما وقتی ببینید که حرفتان اثرگذار و جذاب نیست، از دفعات بعدی، دیگر نمی‌توانید راحت صحبت کنید.

پس یک راه دیگر برای اینکه « چطور راحت حرف بزنیم؟ » این است که ببینیم چرا خسته کننده حرف می‌زنیم و برای رفع آن چه کار باید کنیم.

این که چرا خسته کننده هستیم می‌توان هزاران دلیل داشته باشد! اما بهترین هنر این است که تا می‌توانیم با مخاطبان همدلی داشته باشیم، خودمان را جای آن‌ها بگذاریم و ببینیم که به چه دلایلی ممکن است خودمان از چیزی خسته شویم؟

چطور راحت حرف بزنیم؟ بدون نگرانی حرف بزنید!

چهارم: کوتاه و مفید حرف زدن

هر چیز با ارزشی، کمیاب است. حتی اگر بهترین حرف‌های دنیا را هم داشته باشید، مطمئناً زیاد صحبت کردن می‌تواند ارزش حرف‌هایتان را کم کند.

اگر می‌خواهید صحبت شما مورد توجه دیگران قرار بگیرد تا حد ممکن کوتاه صحبت کنید. اگر سخنرانی می‌کنید یا حتی با یک دوست حرف می‌زنید، اجازه ندهید تحت هیچ شرایطی بیش از 60 دقیقه پشت سر هم حرف بزنید. فراموش نکنید که شن‌های ساحل آن‌قدر زیاد هستند که کم ارزش شده‌اند. در حالی که اگر به همین مقدار طلا روی زمین ریخته شده بود، طلا هم مثل شن بی ارزش می‌شد.

برای این که بتوانید تمرین کنید تا کوتاه صحبت کنید، باید چند گفت‌وگو از خودتان با فرد دیگری را ضبط کنید و متن آن را بنویسید و یک بار دقیق به آن نگاه کنید و ببینید که کدام قسمت‌ها را می‌توان حذف کرد.

و سعی کنید مجدداً آن را اجرا کنید و این‌قدر این کار را انجام دهید که مطمئن شوید هیچ بخشی از حرف‌هایت شما قابل حذف نیست.

پس از چهار یا 5 بار تمرین کردن در این حیطه، کم کم به صورت ناخودآگاه خلاصه‌تر صحبت خواهید کرد.

پنجم: یک لحن مناسب چگونه است؟

لحن مناسب باعث می‌شود بتوانید بهتر و زیباتر حرف بزنید.

داشتن لحن مناسب باعث می‌شود مخاطب شما، احساس کند که شما راحت‌تر حرف می‌زنید و در نتیجه خود شما احساس بهتری از حرف زدن و راحت حرف زدن داشته باشید.

اگر شما لحن و بیان خوبی نداشته باشید می‌توانید مطمئن باشید که «راحت حرف زدن» شما با چالش مواجه خواهد شد.

سعی کنید تا حد ممکن به افرادی که بیان خوبی دارند و لحن صحبت کردن آن‌ها را دوست دارید توجه کنید. (این افراد می‌توانند سخنران، گوینده، بازیگر، مجری و … باشند).

به نوع صحبت کردن آن‌ها توجه کنید و ببینید که چه زمانی لحن آن‌ها تغییر می‌کند و چطور دهان آن‌ها باز و بسته می‌شود.

مقاله زیر را در ابن رابطه بخوانید: 

چطور لحن مناسبی داشته باشیم؟

ششم: زبان بدن شما موقع حرف زدن راحت است یا سخت؟

زبان بدن در راحت حرف زدن شما، تأثیر مستقیم دارد.

در سه مقاله زیر در این باره صحبت کرده‌ایم که می‌توانید به صورت کامل در مورد آن بخوانید:

هفتم: معجزه تمرین و تکرار

مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نکته در رابطه با اینکه «چطور راحت حرف بزنیم؟» این است که به این درک برسیم که تمرین و تکرار چقدر می‌تواند مؤثر باشد.

واقعاً برای قوی کردن فن بیان، یادگرفتن مهارت سخنرانی و حرف زدن، هیچ چیزی مهم‌تر از تمرین زیاد نیست. 

تمریناتی از جمله ضبط ویدئو از خودتان اگرچه در مراحل اولیه می‌تواند برای شما کمی ناخوشایند باشد، اما هرچه جلوتر می‌روید، بهتر و بهتر خواهد شد.

تمریناتی از جمله ضبط صوت، تمرین جلوی آینه و تمرینات فن بیان دیگر هم می‌تواند به رشد شما در این زمینه و چگونگی راحت حرف زدن کمک کند.

هنوز در دوره رایگان فن بیان و سخنرانی شرکت نکرده‌اید؟

کیفیت این دوره رایگان، درست مثل دوره های پولی گران قیمت است. ببینید و به دوستانتان هم معرفی کنید.

 آموزش فن بیان  

شما همچنین می‌توانید برای حرفه‌ای شدن در سخنرانی و فن بیان و یادگیری رازهای یک ارتباط جذاب، به بسته فوق‌العاده زیر مراجعه کنید:

دوره فن بیان بیشتر ازیک

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳۹ دیدگاه دربارهٔ «چطور راحت حرف بزنیم؟ بدون نگرانی حرف بزنید!»

  1. مطالب مفید بود ولی اینکه نتونیم همون موقع جواب بدیم خوبه یا حاضر جواب باشیم یه موقع سکوت کردن آیا بهتر نیست حداقل اینکه دعوا وجنجال نمیشه اگه میشه راهنمایی کنید سپاسگزارم

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    چقدر خوب که دنبال مقالات و محتوای آموزشی هستید؛ امیدواریم متن مقاله در این راستا براتون کاربردی باشد.
    به هرحال هر تصمیمی بهای خود رو به دنبال داره اما در چنین مواقعی اگر احساس کردیم بهای آن زیاد بوده و به بحث و جدل کشیده می شود شاید لازم باشه از حق خود بگذریم…
    در این خصوص در دوره رایگان اکسیر و دوره غیر رایگان شهامت بیشتر صحبت کردیم که میتونه براتون مفید و کاربردی باشد…
    دوره رایگان اکسیر | مس ارتباطاتت را طلا کن!
    شهامت | دوره کاربردی رفع خجولی و کم حرفی و کمرویی
    بیشتر ازیک نفر…

  3. سلام استاد خیلی خوبه که میتونیم اموزش فن بیان رو به صورت رایگان ببینیم ,البته که متاسفانه خیلی از ما یاد نگرفتیم برای آموزش ارتباطاتمون هزینه کنیم امیدوارم اموزشی هم بزارید برای خانمهایی که با فرهنگ بد ترکی و اروپایی دارن پیش میرن و همیشه دنبال جلب توجه و ابراز محبت هستن

  4. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که همراهمون هستید و اهل آموزش…
    روزگارتون نیک؛ بیشتر ازیک نفر

  5. من خیلی استرس میگیریم و چیزای منفی تو سرم میاد ک باعث میشه نمیتونم حرف بزنم یا باعث میشه حرفام تکراری باشه دوس دارم ک تغییر کنه رفتارام ک واسه هر مشکلات یه حرفو نزنم بتونم راحت حرفامو بزنم ب طرفم

  6. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    چقدر خوب که دنبال مقالات و محتوای آموزشی هستید؛ امیدواریم متن مقاله در این راستا براتون کاربردی باشد.
    بهتون پیشنهاد می کنیم در خصوص اعتماد به نفس بیشتر آموزش دیده تا این مسئلتون کمرنگ و کمرنگ تر شود؛ در خصوص اعتماد به نفس دوره رایگان اکسیر براتون مفید خواهد بود.
    بیشتر ازیک نفر…

  7. مرسی با این تکنیک هایی که گفتین حالا میدونم چطور راحت حرف بزنم و نذارم کسی حقم رو بخوره… مشکل اصلیم همون راهکار اوله که باید اونو درست کنم

  8. یه مدت اینقد تو کلمات و حرفام انرژی منفی بود که به وضوح میدیدم اطرافیانم نمیخوان صحبتامو بشنون
    از یه جایی به بعد دیگ راحت نتونستم صحبت کنم
    اما با راهکار هایی که در دوره و مقالاتتون خوندم مشکلم حل شد
    هم راحت و بی استرس صحبت میکنم و از کلمات خوب استفاده میکنم

  9. با سلام و عرض ادب
    من با وجود کار و کمبود وقت همیشه برای خوندن مقاله هایی که میزارین وقت میزارم
    و به چشم دیدم ک راهکار ها همه موثر و کاربردی هستن
    سپاس

اسکرول به بالا