چرا هیتلر سخنران بسیار ماهری بود؟

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

آدولف هیتلر،  در نزد عامه مردم یک رهبر خشن و افراطی به نظر میرسد. در مقاله پیش رو قصد نداریم در مورد هیتلر، ماهیت فعالیت ها و اعمالش نقد و قضاوتی کنیم. چون اینجا دادگاه نیست. اما یکی از دلایلی که آدولف هیتلر به رهبری آلمان نازی رسید، قدرت خارق العاده سخنرانی و فن بیان تاثیرگذارش بود. او چنان حماسی صحبت می کرد که افکار مردم کاملاً به سمت و سوی اهدافش هدایت می شد و به نوعی مردم را مسخ می کرد.

یک سری اطلاعات فوری در مورد هیتلر: 

هیتلر روز 20 آوریل 1889 در بران‌آئو ام این به‌دنیا آمد
در 16 سالگی بدون گرفتن مدرک تحصیلی مدرسه را رها کرد. او در وین نقاشی می‌کشید، و برای تأمین زندگی‌اش دچار مشکل بود
در جریان جنگ جهانی اول به ارتش آلمان پیوست. او در جنگ تیر خورد و مدال شجاعت دریافت کرد
در سال 1919 به حزب فاشیستی کارگران آلمان پیوست
در سال 1921، بعد از تغییر نام حزب به حزب نازی، به‌رهبری آن رسید
در انتخابات سال 1932 نازی‌ها بیشترین کرسی‌ها را در پارلمان آلمان به دست آوردند
با حمله آلمان به لهستان در سپتامبر 1939 جنگ جهانی دوم آغاز شد
هیتلر روز 30 آوریل 1945 در برلین خودکشی کرد

هیتلر در مورد قدرت سخنرانی می گوید: «می‌دانم که بشر خیلی نتوانسته از نوشتن به نسبت فن بیان و سخنرانی برای متقاعد کردن دیگران استفاده کند، به همین دلیل است که هر حرکت بزرگ و هر جنبشی در این کره خاکی توسط سخنرانان بزرگ آغاز شده و به ثمر نشسته است.»
هیتلر، رهبر آلمان در صدها سخنرانی در طول دوران رهبری و قبل از آن، مخاطبینش را گویی سحر و جادو می کرد و سال ها قبل از اینکه به رهبری برسد، به نزدیکانش قول داد که روزی به رهبری برسد و حکومتش برای هزاران سال با دوام خواهد بود.
او وقتی رهبر شده بود، به اطرافیانش می گفت:

«موقعی که به آنها می گفتم روزی به رهبری آلمان کبیر خواهم رسید، آنها فقط به من خندیدند و مرا تمسخر کردند.»

ابتدا به بخشی از یکی از سخنرانی های هیتلر توجه کنید:

 

سخنرانی های هیتلر، چه اعجازی دارند؟

پروفسور بروس لوئیز، یکی از اساتید بزرگ فن بیان و سخنرانی در دانشگاه ایالتی اوهایو می گوید: «من فصحاحت، بلاغت و تاثیرگذاری عجیب سخنرانی سخنرانان بزرگ مثل هیتلر و وینستون چرچیل را به کاریزمای آنها نسبت می دهم. هیتلر سخنران بزرگی بود. من می گویم کاریزما همه چیز است. آنها یاد گرفته اند که چطور کاریزمای خود را به مغز مخاطبینشان میخ کنند و آنها را شیفته خود سازند»
آقای لوئیز ادامه می دهد: «مردم پیرو و شیفته هیتلر بودند، به نظر می رسید که او کلید حل همه مشکلات است و در انقلاب اقتصادی بزرگ آن زمان، پاسخ های درستی برای حل مشکلات در نظر گرفته بود.»

هیتلر البته به جز فن بیان و قدرت سخنرانی عجیب خود، توانست از اوضاع آشفته آن روزهای آلمان و نارضایتی عمومی نهایت استفاده را ببرد و خود را به عنوان پیشوای مردم، جا بیندازد.

صدای هیتلر، هیپنوتیزم می کرد!

هیتلرسخنران بسیار ماهری بود

صدای هیتلر نوعی قدرت منحصر به فرد در خود داشت.
آقای اشتاینر، یکی دیگر از اساتید سخنوری آلمانی می گوید: «من در سال 1929 به دنیا آمدم. از 4 سالگی به یاد دارم در آشپزخانه می نشستم و به صدای هیتلر در رادیو گوش میدادم.»
اشتاینر ادامه می دهد: «توضیح دادنش کمی دشوار است؛ اما صدای هیتلر گویی هیپنوتیزم می کرد. به طور عجیبی می توانستید ژست های بدنش را از طریق رادیو درک کنید و او را کاملاً در نظر بیاورید. نمی توانم بهتر از این توصیفش کنم. اشارات و حرکات بدنش را گویی زیر نظر می گرفتید.»
هیتلر نوعی از قدرت و فصاحت بلاغی را وارد زبان آلمانی کرد و مفاهیم انتزاعی مثل وطن پرستی و نژاد را به موضوعاتی مثل خشونت و جنگ پیوند می زد.

هیتلر یک سخنران کاریزماتیک بود

آقای هنری مورای، روانشناس آمریکایی در گزارشی به عنوان «شخصیت آدولف هیتلر» از ظاهر کلی هیتلر با عنوان «هیپنوتیزم کننده» نام برد.
این گزارش که به سفارش اداره خدمات استراتژیک سازمان سیا تهیه شده و در سال 1943 منتشر شد، علاوه بر رازهای سخنرانی پیشوا نکاتی راجع به کاریزماتیک بودن چهره اش بیان می کرد. در این گزارش هیتلر مردی تقریبا با قد متوسط و با چشم های خاکستری مایل به آبی معرفی شده بود که بد اخلاق بود، لب های خوش فرمی داشت و موهایش را به عقب شانه می زد. دستانش به خوبی با زبان بدنش هماهنگ بود و هرجا که لازم بود، از آن ها استفاده می کرد.
نکته عجیب در این گزارش این بود که رهبر نازی ها، در صحبت های کوتاه مدت کمی ناشی بود!

قدرت هیتلر اکتسابی بود نه ذاتی

چطور مثل هیتلر سخنرانی کنیم؟

از وقتی هیتلر فهمید که برای به قدرت رسیدن باید با مجلس شورای کشور آلمان رقابت کند، می دانست که سخنرانی های پر قدرت تا چه اندازه به او کمک خواهد کرد. او ناچار شد برای کسب رای عمومی مردم، سخنرانی های بسیار عالی ای طراحی کند.
در واقع بر خلاف عقیده مردم که اعتقاد داشتند هیتلر یک سخنران بلافطره است و سخنانش بداهه گویی است، اما هیتلر برای هر سخنرانی اش، کاملا با برنامه و طرح قبلی حاضر می شد.

این مقاله مرتبط به موضوع تلاش یا استعداد را هم بخوانید:

استعداد یا تلاش؟ تحقیقات علمی چه می گویند؟

فرآیند نوشتن متن سخنرانی توسط هیتلر

جوزف گوبلز، وزیر تبلیغات نازی‌ها، در خاطرات خود نوشته که هیتلر به نوشتن سخنرانی هایش علاقه وافری داشت و به طور متوسط هر سخنرانی را 5 بار ویرایش می کرد.
او می گوید: «هیتلر تا پاسی از شب به سختی مشغول نوشتن و طراحی بود. چندین بار تمرین و تکرار می کرد، سه منشی داشت که قبل از طراحی هر سخنرانی، متن هیتلر را می خواندند، تایپ می کردند و اشکالات احتمالی را به او یادآور می شدند. برای هیتلر، سخنرانی ها چنان اهمیت داشتند که هرگز به کسی برای نوشتن سخنرانی هایش اعتماد نکرد و طراح اصلی سخنرانی ها، فقط و فقط خودش بود.»
جالب است بدانید، وینستون چرچیل هم مثل هیتلر عادت داشت خودش سخنرانی هایش را بنویسد. چیزی که در بین رهبران آن زمان و حال حاضر، خیلی نادر و کمیاب است.

دوست دارید بدانید چطور می شود برای افراد سیاسی یک متن جذاب سخنرانی نوشت؟ لینک زیر را باز کنید:
نوشتن و اجرای متن سخنرانی سیاسی برای کاندیداها.

یک زبان بدن قدرتمند و آگاهانه!

آقای جورج اشتاینر، توضیح می‌دهد که: «هیتلر مجبور بود روی ارائه هایش کار کند؛ اما می دانست که این تها نیمی از پیام هایش را منتقل می کند؛ بنابراین کاملاً آگاهانه ساعت ها بر روی روش های درست زبان بدن، حرکت دست ها، نوع لحن و اینکه در چه جاهایی باید فریاد بزند، کار می کرد. او جزو افراد مهمی بود که به زبان گفتاری اش، زبان بدن را به خوبی اضافه کرد»

در مورد زبان بدن، این سه لینک بسیار یاری کننده هستند:

زبان بدن چیست؟ تکنیک‌های زبان بدن

زبان بدن چیست؟ قسمت دوم: زبان بدن در سخنرانی

زبان بدن چیست؟ قسمت سوم: زبان بدن حرفه ای در سخنرانی

آینه نقش پررنگی در موفقیت هیتلر داشت!

آینه نقش پررنگی داشت

طبق خاطرات هاینریش هافمن، عکاس شخصی هیتلر، او در مقابل آینه سخنرانی اش را تمرین می‌کرد و آقای هافمن از ژست های او عکس می گرفت.
او محرم اسرار و یکی از نزدیک ترین افراد به هیتلر بود و دسترسی اختصاصی به رهبر نازی ها داشت و مهم تر از همه اینکه شانس کار کردن با یکی از قدرتمندترین و کاریزماتیک ترین رهبران جهان را داشت.

سخن پایانی

هرچند هیتلر یک رهبر دیکتاتور بود و یکی از عوامل اصلی مرگ میلیون ها نفر در سراسر جهان بود، اما از سخنرانی ها و فن بیانش می توانید درس بگیرید و به قدرت سخنرانی پی ببرید.
می بینید که با قدرت سحنرانی و فن بیان می توانید به رهبری یک کشور بزرگ مثل آلمان برسید. فقط حواستان باشد جنبه های دیگر زندگی هیتلر را تکرار نکنید.

دوست دارید تحلیل های دیگری را از سخنرانی های افراد مشهور بخوانید؟ لینک های زیر برای شماست:

تحلیل سخنرانی کنفرانس رونمایی از I watch و I phone 6

netpydar

netpydar

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا