نقش شانس در زندگی واقعا چقدر است؟ (یک سؤال از بیشتر از یک)

سرفصل های مهم این مقاله

به احتمال خیلی زیاد برای شما هم پیش آمده که با خود این واگویه‌ها را تکرار کنید:

 فلانی عجب شانسی داره! 

 خداوکیلی من خیلی بدشانسم!

 من اگه شانس داشتم که وضعیتم اینجوری نبود!

 بعضی‌ها در زندگی خیلی شانس میارن. نمی‌دونم مهره مار دارن، پیش فالگیر میرن، دقیقا چیکار می‌کنن؟ خدا داند!

 و…!

یکی از کاربران سایت سوال کرده 

به نظر شما نقش شانس برای موفقیت چقدره؟ من مقاله‌ای خوندم که با استفاده از پژوهش علمی در پی اثبات نقش داشتن شانس در موفقیت بود! همینطور نقش استعداد! میشه لطفا در مورد این‌ها هم توضیحاتی بدین؟

فرزین سلطانی نژاد به سوال خوب این کاربر عزیز، این چنین پاسخ داده است: 

چرا بعضی از آدم‌ها خوش شانس‌تر هستند؟

کلیپ بالا را دیدید؟ به نظر می‌رسد صحبت‌های فرزین سلطان نژاد به اندازه کافی کامل و جامع بود. اما بد نیست به نتایج تحقیقاتی که ریچارد وایزمن (Richard Wiseman)، روانشناس اهل بریتانیا در زمینه شانس به دست آورده نگاهی بیندازیم. آقای وایزمن انسان‎‌های خوش‌‌شانس و بدشانس را بر اساس 4 فاکتور کلیدی از هم جدا می‎کند؛ او از ترفندی پرده برمی‌‎دارد که می‏تواند شانس را بالا ببرد.

ریچارد وایزمن می‌گوید:

«انسان‎ها خودشان خوش‌‎شانسی یا بداقبالی‎ خود را رقم می‎زنند.»

او که روی نقش شانس در زندگی مطالعه می‎کند و کتاب «فاکتور شانس» را هم در این زمینه نوشته، می‎گوید مطالعه‌اش یک تحقیق علمی است و به تفاوت‎های میان انسان‎هایی که خودشان را خوش‎شانس یا بدشانس تصور می‎کنند، می‎پردازد. اما نتیجه نهایی تحقیقات آقای وایزمن چیست؟ آیا شانس یک قابلیت جادویی یا حاصل یک تصادف است؟ یا کاملا تحت تأثیر نحوه تفکر و رفتار ماست؟

البته که منظور ما از شانس در زندگی، اتفاقاتی که در کلیپ پایین می‌افتد نیست:

پس نقش شانس در زندگی چیست؟

همانطور که گفتیم، آدم‎هایی که ما آن‌ها را «خوش‎شانس» می‌نامیم، در واقع به خوبی از عهده انجام این چهار مورد برآمده ‎اند:

اول: آن‌ها از فرصت‌های تازه استفاده می‌کنند

افرادی که ما ان‌ها را خوش شانس می‌دانیم، این توانایی را دارند که به موقع فرصت‌‎ها را به چنگ آورند و از آن‎ها استفاده کنند. این افراد از هر راه جدیدی که جلوی پایشان باز می‌شود استقبال می‎کنند و در آن مسیر قدم برمی‌‎دارند. آن‌ها عاشق چالش‌‌ها هستند!

آقای وایزمن می‎گوید، انسان‎های بدشانس درست برعکس عمل می‌‏کنند، یعنی «این آدم‎ها به برنامه یکنواخت خود عادت کرده‎اند و حتی اگر فرصتی برایشان پیش بیاید، از رفتن به سمت آن می‎ترسند.»

دوم: از حس ششم خود پیروی می‌کنند، نشانه‌ها را درمی‌یابند

از جمله راه‎های اصلی برای به چنگ آوردن فرصت‎های تازه، پیروی از حس ششم است؛ کاری که افراد از نظر ما «خوش شانس» از انجامش نمی‌ترسند. اگر چیزی به نظرشان خوب بیاید، با اعتماد به حس درونی خود جلو می‏روند.

اما بدشانس‌‏ها به شکل ذاتی بیش از حد به یک موضوع فکر و آن را تجریه و تحلیل می‏‌کنند؛ چیزی که در نهایت به ضررشان تمام می‎شود. در نظر آقای وایزمن،  زمان زیادی طول می‌‏کشد تا افرادی که آن‌ها را بدشانس می‌‌نامیم، به نتیجه برسند و فکر کردن‎ هم خیلی به آن‎ها کمک نمی‎‌کند.

سوم: آن‌ها انتظار موفقیت را می‌کشند

آدم‎های خوش‎شانس، معمولاً آدم‌های خوش بینی هستند. (منظورمان کسانی که هیچ کاری نمی‌کنند و فقط سعی می‌کنند با جملات انگیزشی یا جملات امید دهنده خودشان را گول بزنند، نیست). بنابراین انتظار دارند در همه کارها موفق شوند. وایزمن می‏گوید: «این دسته از افراد انتظار دارند همه کارهایشان نتیجه بدهد و این طرز فکر باعث می‎شود پیش‎بینی‌‎شان خیلی از مواقع درست از آب درآید.»

البته که چنین رویکردی همیشه هم قرار نیست جواب بدهد! اما داشتن تفکر مثبت به آن‏ها این قدرت را می‏دهد که حتی در شرایط سخت هم ناامید نشوند. این ویژگی آن‏ها باعث می‌شود برای دیگران جذاب و دوست داشتنی باشند.

اما آدم‎های بدشانس بدبینی وجود دارد. آقای وایزمن در مورد آن‌ها می‌گوید: «آدم‎ها معمولا از آن‎ها دوری می‏کنند چون بیشتر مواقع دلمرده وغمگین هستند.»

چهارم: تفکر مثبت را حفظ می‌کنند

برای همه آدم‌ها اتفاقات بد زیادی در طول زندگی می‌افتد، اما آدم‏های خوش‎شانس این توانایی را دارند که دوباره روی پای خود بایستند. آن‎ها از تجربه‌های خود درس می‌گیرند و ادامه می‏دهند. چنین رویکردی حتی می‏تواند بدشانسی را به خوش‎شانسی تبدیل کند.

اما آن‎هایی که خود را بداقبال و بدشانس می‏دانند، حتی با کوچک‏ترین مسأله منفی کاملا به هم می‏ریزند. آن‎ها مطمئن هستند، که آینده‎ای تیره و تار انتظارشان را می‏کشد و تلاش کردن هیچ فایده‎ای ندارد.

در این باره به مقالات بسته جملات مثبت به جای جملات منفی + واژه‌های قدرتمند و البته شش راه برای افزایش رضایت از زندگی از پروفسور سانتوس دقت کنید!

نقش شانس در زندگی

چطور خوش شانس بمانیم؟

خوش‏ شانسی‌‏های خود را بشمارید تا نگرشی مثبت پیدا کنید می‎خواهید خوش‎شانس باشید؟ خوش‎بختانه هنوز هم امید هست. ریچارد وایزمن می‏گوید با به‎کارگیری چند تکنیک مشخص هر کس می‏تواند مثل افراد خوش‎شانس فکر و رفتار کند.

یکی از این راهکارها، داشتن یک «دفترچه شانس» برای ثبت اتفاقات مثبت روزانه است:

«هر بار که خوش‎شانسی می‎آورید یا اتفاق مثبتی برایتان می‏افتد ، هر چقدر هم کوچک به نظر بیاید، آن را یادداشت کنید.» این کار به کاهش انرژی‎های منفی و توجه‎ به جنبه‌‏های مثبت زندگی کمک می‏‌کند.

شکی نیست که گاهی اوقات اتفاقاتی برایمان می‏افتد که خارج از کنترل ماست، اما داشتن یک «دفترچه شانس» کمک می‎کند انعطاف‎پذیرتر باشیم. وایزمن می‏گوید این تکنیک فورا نتیجه نمی‏‌دهد و تأثیرش بعد از حدود یک هفته آشکار خواهد شد

راستی، حتماً مقالات زیر رو هم مطالعه کنید

بعد از اینکه از نقش شانس در زندگی مطلع شدید، خواندن این مقالات هم  بدون شک کمک می کنه دید مثبت‌تر و قشنگ‌تری به زندگی داشته باشید:

 نگرش افراد کاریزماتیک چگونه است؟ مثبت نگری

 9 عادت ساده برای خوش بینی و مثبت ماندن در زندگی

 راهکارهای افزایش اعتماد به نفس ؛ 8 راه متفاوت!


یک دوره رایگان و جذاب!

یک دوره حرفه‌ای به اسم «چطور جذاب و دوست داشتنی باشیم»، براتون درست کردیم! کلی راه و روش فوق‌العاده توش هست برای اینکه یاد بگیریم چطور جذاب به نظر برسیم. جذاب بودن، فقط خوش قیافه بودن نیست. جذاب بودن یعنی کاریزماتیک بودن، وقتی هم کاریزما داشته باشید، شانس بیشتری در خونتون رو میزنه و نقش شانس در زندگی رو بهتر درک می‌کنید…! کلیک کنید:

پانویس: بخش‌هایی از این مقاله، ترجمه شده از این لینک است.

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ دیدگاه دربارهٔ «نقش شانس در زندگی واقعا چقدر است؟ (یک سؤال از بیشتر از یک)»

  1. این حرفا درست نیست اونی که با یک شوهر پولدار از همون سن بچگی ازدواج کرده و همیشه تو رفاه بوده چه کار کرده که شخص دیگه ای در مقابل تو سن کم هزار بلا سرش میاد

  2. با سلام
    کسی که ۲ تا بلیط لاتاری میخره و یک میلیون دلار برنده میشه چه تلاش مثبتی کرده؟ کسانی که در مناطق محروم و از والدین معتاد یا خلافکار متولد میشوند و هرچه تلاش میکنند به جایی نمی رسند چه گناه یا قصوری دارند؟

اسکرول به بالا