10 تا از بهترین راهکارهای ایجاد انگیزه در کارکنان در محیط کار

سرفصل های مهم این مقاله

راهکارهای ایجاد انگیزه در کارکنان در محیط کار +10 روش!

برای کارمندان و کارکنان یک اداره، شرکت یا کسب و کار کاملاً طبیعی است که با کاهش انگیزه مواجه شوند، اما زمانی که این امر به صورت مستمر صورت بگیرد و نمودارش رو به رشد باشد، تبدیل به یک مشکل می‌شود. این نکات برای یک صنعت خاص نیستند. ضمن اینکه اغلب آن‌ها بدون هزینه یا با هزینه‌ای بسیار کم صورت می‌پذیرد. یعنی این راه‌ها را می‌توانید از مؤسسات کوچک گرفته تا مؤسسات خیلی بزرگ، به کار بگیرید. به همین دلیل ما «راهکارهای ایجاد انگیزه در کارکنان در محیط کار» را برایتان آماده کرده‌ایم. پس شما به عنوان کارفرما و یا کرمند برای دانستن این راه حل‌ها در ادامه متن با ما همراه باشید.

چرا افزایش انگیزه کارکنان در محیط کار اهمیت دارد؟

 

راهکارهای ایجاد انگیزه در کارکنان در محیط کار +10 روش!

مدیران و رهبرانی که هوشمندانه می‌اندیشند، می‌دانند که ایجاد انگیزه در کارکنان چه مزایایی دارد. آن‌ها مزایا و ارتباط تنگاتنگ ایجاد انگیزه در کارکنان را را با موفقیت سازمان به‌خوبی می‌فهمند و برای انگیزش نیروی انسانی، استراتژی و برنامه ریزی مشخصی دارند. ایجاد انگیزه در کارکنان همان نیروی محرکه‌ای است که کارکنان را متقاعد می‌کند تا بهترین عملکرد را از خود نشان دهند. بدون انگیزش، بهره‌وری کم شده و نرخ ترک شغل بالا می‌رود که این به‌نوبه خودش، سازمان را از اهدافی که دارد، دور می‌کند.

ایجاد انگیزه در کارکنان به چه معناست؟

خوب است بدانیم “انگیزش” در کارکنان چگونه تعریف می‌شود.

طبق یک تعریف:

به فرایند تحریک، الهام بخشی و رساندن کارکنان به نقطه‌ای که در آن به‌واسطه استفاده از حداکثر پتانسیل، بهترین عملکرد ممکن را داشته باشند، انگیزش کارکنان می‌گوییم.

یا به بیان ساده‌تر، انگیزش، همان فرایند ایجاد انگیزه است. انگیزه حالتی روان‌شناختی بوده که نمی‌توان آن را به زور و اجبار ایجاد کرد.

10 مورد از راهکارهای ایجاد انگیزه در کارکنان در محیط کار

 

راهکارهای ایجاد انگیزه در کارکنان در محیط کار (+10 راهکار)

با هم چند راه خوب در زمینه بهبود انگیزه در محیط کار را مرور می‌کنیم:

1- کارکنان، مهم‌اند و کارشان با ارزش است

یکی از مهم‌ترین عواملی که به انگیزش کارکنان کمک می‌کند، این است که آن‌ها شناخته شوند و به آن‌ها توجه کافی شود. کارکنان دوست دارند کارفرما با سختی‌ها و چالش‌های ریز و درشتی که با آن مواجه می‌شوند، آشنا باشند و دقیقاً بدانند در فرایند کاری آنان چه می‌گذرد.

طی یک پژوهش مشخص شد که نزدیک به 70 درصد کارکنان می‌گویند «انگیزه و روحیه آن‌ها با افزایش آشنایی مدیرانشان نسبت به کار آن‌ها افزایش می‌یابد.»

تصور کنید اگر یک کارمند تلاش زیادی برای ایجاد نتایج استثنایی کند، اما کار سخت آن‌ها شناخته نشده باشد، آیا دیگر انگیزه‌ای برای ادامه دادن عملکرد عالی دارد؟

شناسایی کارمندان نباید تنها در دادن یک پاداش سالانه خلاصه شود. این شناسایی و این به رسمیت شناختن باید معنادار و مرتب باشد. در حقیقت بسیاری از کارکنان تنها توقع مالی ندارند. آن‌ها نیاز به توجه، تشکر و صحبت کردن با مدیرانشان دارند.

خانم مگان بیرو، متخصص ارزیابی شغلی می‌گوید: «پول خیلی مواقع تأثیر دارد، اما همیشه محرک اثرگذاری نیست. کارمندانتان باید بدانند عضوی اثرگذار (نه فقط عددی) از یک تیم هستند و ارزش کافی به آن‌ها گذاشته می‌شود.»

2- اهداف کوچک و قابل‌اندازه‌گیری مشخص کنید

ما همه پروژه‌هایی را داریم که به راه خود ادامه می‌دهند و به نظر می‌رسد که هرگز به پایان نمی‌رسند. چنین کارهایی واقعاً باعث تضعیف روحیه ما می‌شود. یک راه خوب برای اینکه این تهدید را به یک فرصت تبدیل کنیم، دیدن نمودار پیشرفت در آن کار است.

بنابراین برای اینکه کارکنانتان بدانند در حال پیشرفت هستند، شاخص‌هایی واضح مشخص کنید از کارهایی که کارکنان در آن‌ها در حال پیشرفت هستند.

تعیین اهداف واضح و قابل‌دستیابی به خصوص در مواقعی که تیمتان در پروژه‌هایی شکست می‌خورد، می‌تواند انگیزه بخش باشد و از بهترین راههای افزایش انگیزه کارکنان در محیط کار باشد.

در مواقعی که در پروژه‌ها موفق می‌شوید باید جشن‌های کوچکی بگیرید و از کارکنان تجلیل کنید.

3- از نتایج مثبت لذت ببرید و از آن تجلیل کنید

بخشی از آنچه باعث ایجاد اهداف کوچک و قابل‌اندازه‌گیری می‌شود این است که فرصت‌های زیادی برای تجلیل از کارهای سخت تیمتان پیدا کنید.

این به این معنا نیست که شما هر کارمندی که هرکاری می‌کند را تجلیل یا تشویق کنید؛ اما مهم است که همه بدانند کارشان در مواقعی که نتایج مثبت دارد، دیده می‌شود و در مواقعی که اشتباه می‌کنند، فرصت جبران دارند.

چرا افزایش انگیزه کارکنان در محیط کار اهمیت دارد؟

در مورد تشویق کردن کارکنان هم خاص باشید. می‌توانید راه‌های تازه‌ای برای تشویق آن‌ها پیدا کنید.

مثلاً می‌توانید به آن‌ها بفهمانید که برای پیشرفت جامعه‌شان مؤثر بوده‌اند؛ و یا مثلاً آن‌ها موقعی که به خانه می‌روند و ایمیلشان را چک می‌کنند، پیام تبریکی از شما دریافت کرده باشند. به همین سادگی! چه راه‌های دیگری برای تشویق‌های کوچک می‌شناسید؟

4- مثبت بمانید

بیایید واقع بین باشیم: «ما نسبت به افرادی که همیشه خوشحال هستند، کمی مشکوک هستیم؛ یعنی نمی‌توانیم باور کنیم یک نفر همیشه خوشحال و مثبت باشد.»

احساسات منفی جایگاه خود را دارند. با این حال، یافتن راه‌هایی برای تزریق تجربیات مثبت به تعاملات تیم شما برای ایجاد یک محیط کار مثبت مهم است. چرا؟ زیرا در واقع یک مزیت رقابتی برای داشتن کارمندان خوشحال است. تحقیقات نشان می‌دهد که شاد بودن محیط کار، ممکن است موفقیت تجاری را تا 31% و فروش را تا 37% افزایش دهد.

در شادی محل کار البته نباید افراط کرد. گاهی یک تغییر ساده می‌تواند تأثیرات فوری بر کار و روابط ما بگذارد.

5- از نظر تغذیه‌ای به کارکنان خود اهمیت بدهید

تمرکز در هنگام گرسنه بودن سخت است. بنابراین باید مطمئن باشید که کارکنانتان هم خوب غذا می‌خورند و هم انرژی کافی برای کار دارند.

طی یک پژوهش مشخص شد که نزدیک به 70 درصد کارکنان می‌گویند «انگیزه و روحیه آن‌ها با افزایش آشنایی مدیرانشان نسبت به کار آن‌ها افزایش می‌یابد.»

در حقیقت توجه به نیازهای تغذیه‌ای و فیزیکی کارکنان هم به اندازه توجه به نیازهای عاطفی‌شان اهمیت دارد. داشتن تنقلات سالم در محیط کار، راهی آسان برای کمک به تیمتان در حفظ سطح انرژی در طول روز است. هزینه تأمین این تنقلات احتمالاً با افزایش بهره‌وری تیم شما جبران خواهد شد.

6- کارکنان باید زمان استراحت منظم داشته باشند

برای سه ساعت روی چیزی کار کردن، مشکل است. برای سلامتی و تمرکز کارکنان لازم است آن‌ها استراحت‌های متوالی داشته باشند. نشستن در تمام روز برای کارکنان نه تنها مفید نیست بلکه باعث کاهش بهره وری آنان می‌شود. می‌توانید روزی 20 دقیقه همراه با هم نرمش کنید و بخندید.

استراحت‌های کوتاه هر ساعت یا دو ساعت یک‌بار می‌تواند تأثیر مثبتی بر ذهن و بدن کارکنان داشته باشد. فراموش نکنید که از روی میز بلند شوید و کمی هوای تازه به شش‌هایتان تزریق کنید.

حتی می‌توانید گامی رو به جلو بردارید و یک مدرس مدیتیشن بیاورید تا به کارکنانتان مدیتیشن آموزش دهد. مدیتیشن معجزه می‌کند!

7- تصاویر و اهداف بزرگ مجموعه‌تان را به کارکنان نشان دهید

 

شاد بودن محیط کار در افزایش انگیزه کارکنان موثر است!

یکی از راهکارهای افزایش انگیزه کارکنان در محیط کار این است که به آن‌ها این درک را بدهید که چگونه هر یک از تلاش‌های آن‌ها بر سازمان، مشتریان و جامعه تأثیر می‌گذارد.

برای بسیاری از کارکنان این مهم است که بدانند چطور دارند به پیشرفت جامعه‌شان کمک می‌کنند. مثلاً اگر شما یک مجموعه آموزشی دارید، باید به تک تک کارکنانتان این مفهوم را منتقل کنید که با آموزش‌هایتان، دنیا را جای زیباتری برای زندگی می‌کنید…!

ضمن اینکه کارکنان اگر بدانند هدف واقعی کسب و کار شما چیست و به وضوح بیشتری دست یابند، راحت‌تر در این مسیر پیش می‌روند و انگیزه بیشتری برای به سرانجام رساندن این هدف، خواهند داشت.

8- پیش‌بینی و به اشتراک گذاشتن نتایج مثبت

زمانی که موفقیت را تجسم و تصور کنید، رسیدن به موفقیت آسان‌تر است. متخصصان، از ورزش‌کاران تا موسیقی‌دانان و مدیران عامل، همگی این تکنیک را برای بهبود انگیزش خود تمرین می‌کنند. خوشبختانه، اگر شما یک هدف مشخص دارید، در حال حاضر بیش از نصف راه را رفته‌اید.

به تیم کمک کنید تا درک کند که اهداف واقعی کسب و کارتان چیست. به آن‌ها اطلاعات کافی بدهید. از روابط شرکت با دیگر شرکت‌ها برایشان بگویید و آن‌ها را در جریان امور تا حدی که می‌توانید، قرار دهید.

9- حالات بدنی

برای اینکه ببینیم ژست قدرت و حالات بدنی چقدر می‌تواند به ما در ایجاد انگیزه کمک کند، پیشنهاد می‌کنم این ویدئو از امی کادی را نگاه کنید:

 

10- تشویق کار گروهی

 

حفظ انرژی کارکنان و افزایش انگیزه در آنان

کار گروهی یکی از بزرگ‌ترین محرک‌ها و از راههای افزایش انگیزه کارکنان در محیط کار است. زمانی که انگیزه تیمتان کاهش می‌یابد، آن‌ها باید بدانند در راه موفقیت تنها نیستند.

بنابراین شما باید اهمیت کار تیمی و گروهی را به آن‌ها یادآور شوید و تأثیر مشارکت تک تک اعضا در موفقیت‌های تیم را یادآور شوید. یادتان باشد شادی کارکنان رابطه نزدیکی با روابط همتا در کار دارد و نه روابط با مدیران یا سرپرستان.

در مورد نحوه ساختاربندی محیط کار خود فکر کنید: آیا کار گروهی را تشویق می‌کند، یا تعاملات بین کارمندان را محدود می‌کند؟

11- پاداش‌های کوچک و مداوم ایجاد کنید

 

پاداش‌های کوچک و مداوم ایجاد کنید

پاداش دادن به کارمندان به خاطر سخت کوشی آن‌ها یک قاعده انگیزشی است. راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد و برخی از آن‌ها مؤثرتر از سایرین هستند.

پاداش‌های سالانه روشی متداول است؛ اما متأسفانه، اغلب انگیزه‌ای که برای آن طراحی شده‌اند را فراهم نمی‌کنند. یک پاداش سالانه که ناعادلانه تلقی شود، می‌تواند حتی به انگیزه در محیط کار آسیب برساند.

ارائه پاداش سازگارتر و عادلانه‌تر، راهی خوب برای بالا بردن انگیزه به طور مداوم در طول زمان است.

12- تغییراتی در محیط فیزیکی کار ایجاد کنید

 

تغییراتی در محیط فیزیکی کار ایجاد کنید

گاهی اوقات یک تغییر کوچک از محیط فیزیکی کار می‌تواند یک تغییر بزرگ در انگیزه ایجاد کند. اگر این امکان وجود دارد، به این فکر کنید که چطور محیط کار را برای کارکنان تغییر دهید و اثربخشی آن را بیشتر کنید.

مثلاً ببینید می‌توانید نور بیشتری به کارکنان برسانید. یا می‌توانید یک میز بازی برای آن‌ها فراهم کنید. (مثل پینگ پنگ)

13- ترویج تمرکزی کار کردن

 

ترویج تمرکزی کار کردن

ممکن است به نظر برسد ترویج تفکر «تمرکزی کار کردن» تأثیر منفی بر بهره وری دارد؛ اما در بسیاری از موارد خلاف آن درست است. بسیاری از ما در مشاغلی کار می‌کنیم که استرس یک مسئله بزرگ است، اما همان‌طور که کارکنان مجله کسب وکار هاروارد در مقاله خود «ذهن آگاهی در عصر پیچیدگی» توضیح می‌دهند: «استرس، تابعی از رویدادها نیست؛ بلکه تابعی از دیدگاه شما از رویدادها است.»

افزایش ذهن آگاهی و تمرکزی کار کردن (مثلاً یک و نیم ساعت کار مداوم و نیم ساعت استراحت) در محل کار میزان انگیزه و بهره وری را بهبود خواهد بخشید و به کارکنان کمک می‌کند تا استرس کمتری را تجربه کنند.

14- سرگرمی ایجاد کنید

همان‌طور که کمی بالاتر توضیح دادیم، داشتن تفریح و سرگرمی یکی از عالی‌ترین راههای افزایش انگیزه کارکنان در محیط کار است. نه تنها یک میز پنگ پنگ یا فوتبال دستی، بلکه کارهای کوچک سرگرم کننده می‌تواند در بهبود میزان تمرکز و انگیزه کارکنان مؤثر باشد.

سخن پایانی مقاله راهکارهای ایجاد انگیزه در کارکنان

در این مقاله 10 تا از بهترین راهکارهای ایجاد انگیزه در کارکنان را برایتان شرح دادیم. یادتان باشد شما به عنوان مدیر وظیفه دارید برای افزایش انگیزه کارکنان، محیط کار را تغییر داده و این راهکارها را به کار بگیرید.

اگر نظری دارید یا راهکار دیگری به ذهنتان می‌رسد یا تجربه‌ای در این زمینه دارید، در قسمت کامنت‌ها بنویسید.

چطور موثرترین راه‌های افزایش انگیزه را یاد بگیریم؟

در سمینار انگیزه، به طور جدی و کاملاً علمی در مورد انگیزه صحبت کرده‌ایم. روی تصویر زیر کلیک کنید:

چگونه انگیزه کارکنان در محیط کار را افزایش دهیم؟ سمینار ایجاد انگیزه!

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه دربارهٔ «10 تا از بهترین راهکارهای ایجاد انگیزه در کارکنان در محیط کار»

اسکرول به بالا