حرمت نفس چیست و چطور حرمت نفس بیشتری داشته باشیم؟

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

حرمت نفس چیست و چطور حرمت نفس بیشتری داشته باشیم؟

حرمت نفس چیست و چطور حرمت نفس بیشتری داشته باشیم؟

اگر تا به حال با خودمان گفتیم چرا انقدر به اکبر آقا و کبری خانم احترام می‌گذارند ولی به من نه؟
چرا برای اکبر آقا و کبری خانم از در و دیوار شانس می‌بارد؟
چرا با این‌که انقدر دستاورد داریم به اندازه اکبر آقا و کبری خانم شاد و راضی نیستیم؟
در این مقاله قرار است به بررسی حرمت نفس بپردازیم و یک سری راهکار ساده برای رشد حرمت نفس سالم پیشنهاد بدهیم. 

در مقدمه اگر بخواهیم خیلی به زبان ساده بگوییم حرمت نفس چیست؟

 حرمت نفس یعنی میزان ارزشمندی و احترام به خودمان.

حرمت نفس چیست و چطور حرمت نفس بیشتری داشته باشیم؟

حرمت نفس پیش نیاز موفقیت در هر بعدی از زندگی می‌تواند باشد. 

ویژگی افراد با حرمت نفس پایین

در ابتدا وضعیت و ویژگی‌های افراد با حرمت نفس پایین را نگاهی داشته باشیم. افرادی که حرمت نفس پایینی دارند برای خود احترامی قائل نمی‌شوند. به سلامت جسم و روح خود ارزش نمی‌دهند. به روابط انسانی خود توجهی ندارند، حتی اگر در یک رابطه سمی باشند هم چون حرمت نفس پایینی دارند؛ در آن رابطه می‌مانند. چرا که فکر می‌کنند مشکل از خودشان است. افراد با آمپر پایین حرمت نفس چون به خودشان اعتماد ندارند به دیگران هم راحت نمی‌توانند اعتماد کنند. پس روابط محدودی دارند، اطلاعات کمی به دیگران می‌دهند. و بسیاری دیگر از ویژگی‌هایی که حاکی از حرمت نفس پایین است. 

جا دارد که سه وضعیت را بیشتر بررسی کنیم تا بهتر متوجه حرمت نفس چیست بشویم.

حرمت نفس چیست و چطور حرمت نفس داشته باشیم؟

قندعسل و دوست داشتنی تقلبی

معمولا نظر و عقیده خود را بروز نمی‌دهند؛ به دلیل اینکه از رد شدن و مخالفت با نظرشان به شدت می‌ترسند. در ذهن این تصور را دارند که اگر با همه موافق باشند، فرد دوست داشتنی هستند. در حالی که این وضعیت به شدت غیرجذاب و کلافه کننده است. یک لحظه تصور کنید در کنار یک فردی هستیم در محیط کار یا خانواده که دائما می‌گوید من با نظر جمع موافقم، هر چی نظر خود شما است. شاید در ابتدا بگوییم اتفاقا چقدر بودن در کنار این فرد خوب است، در تصمیمات دخالت نمی‌کند. بله در ابتدا شاید! اما اگر در یک رابطه بلند مدت باشیم به هیچ عنوان خوب نیست! 

فکر نکنیم افراد با حرمت نفس پایین نظر و راهکار ندارند! معلوم است که آن‌ها هم در ذهن خود ایده دارند فقط از ابراز آن واهمه دارند. پس به مرور تبدیل به یک کوه آتفشان می‌شوند که بالاخره یک روزی انفجار رخ می‌دهد. آن روز است که با حادثه وحشتناکی رو به رو می‌شویم. همان فردی که می‌گفت هر چی شما بگید؛ به یک باره با سیلی از نارضایتی شروع به بحث می‌کند. 

آن روز من به خاطر شما کوتاه آمدم. آن روز من اگر بودم فلان کار را می‌کردم. اگر نظر من اجرایی می‌شد قطعا به این حال و روز نمی‌رسیم. تازه متوجه می‌شویم که چه قدر توقع پنهان در پشت ماسک دوست داشتنی داشته است….

حالا یک لحظه تصور کنیم، آیا واقعا می‌توان همه افراد را راضی نگه داشت؟ غالبا مردم بر اساس حال و حوصله، مودی که دارند به ما بازخورد می‌دهند. کافی است تا در زندگی شخصی و کاری دچار نگرانی شوند، مطمئن باشید بازخوردی که در آن شرایط می‌دهند با شرایطی که حال خوبی دارند به اندازه زمین تا آسمان متفاوت است.

مقایسه ناعادلانه و بی رحمانه خود با دیگران

وضعیتی که کاملا مشخص می‌کند حرمت نفس چیست و آیا سالم است مربوط می‌شود به مقایسه ناعادلانه شخص با دیگران. فردی که 10 سال در رشته و تخصص خودش خاک خورده است، کلی آدم در جلوی پایش سنگ انداختند و او آن سنگ ها را دانه دانه زیر پایش گذاشته است تا قد بکشد و رشد کند را با خودش مقایسه می‌کند. هیج وقت شروع کار خود را با انتهای کار دیگری مقایسه نکنیم.

فردی که از حرمت نفس سالم برخوردار نباشد، خودش را قبول ندارد. در حالی که اگر داشت می‌دانست که شاید انسان کاملی نباشد ولی کافی است. جمله‌ی معروف افراد با حرمت نفس پایین I’m not enough است. یعنی من کافی نیستم. به همین دلیل دائما در بیرون از خود به دنبال مقایسه خود با دیگران هستند. 

جالب است که بدانیم نه تنها خودشان از خودشان تعریفی نمی‌کنند، بلکه اگر کسی هم از آن‌ها را تحسین و تعریفی کند، این تعریف را رد می‌کنند. حتی دیگران را چاپلوس، حقه باز و ریاکار ممکن است تصور کنند. 

عدم قدرت ریسک‌پذیری

حرمت نفس چیست و حرمت نفس بیشتری داشته باشیم؟

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که نشان‌دهنده حرمت نفس پایین است عدم قدرت ریسک پذیری یا ریسک پذیری بسیار پایین است. چنین فردی احتیاط بیش از اندازه دارد. پس بسیاری از فرصت‌ها را به راحتی از دست می‌دهد. به هر شخصی نمی‌تواند اعتماد کند. خود را کمتر در معرض موقعیت‌های جدید می‌گذارد.

جالب است بدانیم که همین در معرض موقعیت‌ها و افراد جدید قرار نگرفتن باعث می‌شود حرمت نفس شخص پایین بیاید. چرا که بعدا این شخص خودش را با اکبر آقا و کبری خانم مقایسه می‌کند که قدرت ریسک و تجربه به خودشان دادند و بعضا با سرندیپیتی‌هایی (پیشنهادات و فرصت‌های عالی باورنکردنی) هم مواجه شدند. اما شخص با حرمت نفس پایین فقط موقعیت کاری یا ارتباطی که بر سر راه آن‌ها قرار گرفته است را می‌بیند. ریشه ناکامی خودش را نمی‌بیند که حتی به خودش فرصت وارد شدن به فضای جدید را نداد. 

مطمئن باشیم بعدا فرد خودش را به خاطر کارهایی که تا به حال تجربه نکرده است بیشتر سرزنش می‌کند تا اشتباهاتی که انجام داده است.

بیست سال بعد، بابت کارهایی که نکرده‌ای بیشتر افسوس می‌خوری تا بابت کارهایی که کرده‌ای…
-Mark twain-

حرمت نفس چیست؟

چطور حرمت نفس بیشتری داشته باشیم؟

این کارها را انجام دهید:

ذهن آگاهی داشته باشیم

اولین راهکار ارتقا حرمت نفس سالم زندگی آگاهانه در تمامی ابعاد است. این ذهن آگاهی باعث می‌شود متوجه شویم آیا بر اساس ارزش‌ها و باورهای خودمان زندگی می‌کنیم یا یک خود دروغین دوست داشتنی ساختیم که دیگران دائما در حال دست و جیغ و هورا کشیدن برای ما هستند.

همان طوری که اگردر حال رانندگی باشیم  باید برای رسیدن به مقصد پدال ترمز، گاز، کلاج را در زمان درست به کار ببریم. در زندگی هم همین کار را بکنیم. هر چند وقت ترمز بگیریم؛ تمامی ابعاد زندگی خودمان را بررسی کنیم. آیا فقط داریم کار، کار و کار می‌کنیم تا زندگی کنیم. اصلا آیا کاری که انجام می‌دهیم با علاقمندی ما جور در می‌آید یا روز به روز در حال تخریب حرمت نفس هستیم.
شاید یک جایی حتی متوجه شویم باید یک دوربرگردان پیدا کنیم و دور بزنیم. یا به قول استفان کاوی در کتاب هفت عادت مردمان موثر ببینیم اصلا نردبانی که به دیوار تکیه داده‌ایم آیا به دیوار درست تکیه داده شده است؟

به دنبال کافی بودن باشیم تا کامل بودن

حرمت نفس چیست و چطور حرمت نفس بیشتری داشته باشیم؟

 حرمت نفس چیست؟
به دنبال کامل بودن یعنی استاندارهایی تعیین کنیم که ضررهای بیشتری از منافعش دارد. یک فرد با حرمت نفس پایین متاسفانه باور دارد که اشتباه بی‌اعتبارش می‌کند و ارزش خودش را به موفقیت‎هایش می‌داند.

زیادی به خودمان سخت نگیریم. بپذیریم و مرتبا یادآوری کنیم که ما انسانیم. ممکن است اشتباه کنیم. این چیز بدی نیست! اما باید مسئولیت اشتباه خود را بپذیریم، از آن درس بگیریم و در صدد جبران باشیم.  

یک فرد با حرمت نفس کم از اول می‌خواهد کامل باشد. در حالی که یک فرد باحرمت نفس سالم به تکامل باور دارد. برای یک فرد با حرمت نفس کم، اگر چیزی دستاورد نداشته باشد عذابی بیش نیست. چون به فرآیند رشد اعتقادی ندارد. حتی اگر مریض هم شده باشد باید در بستر بیماری هم کاری انجام دهد تا احساس پوچی نگیرد.

به قول ویلیام گلاسر:
هر تصمیم و راه حلی مشکلات خاص خودش را دارد! باید تصمیم بگیریم که کدام مشکلات را انتخاب می‌کنیم!

پس در یک جمله تمرین کنیم که به کافی بودن فکر کنیم تا کامل بودن.

به خود احترام بگذاریم

حرمت نفس چیست؟

حرمت نفس چیست؟
 یکی از مهمترین راهکارهای رشد حرمت نفس احترام به خود است. 

این احترام گذاشتن یعنی به سلامت جسمی و روحی خود اهمیت بدهیم. ورزش کنیم، رژیم غذایی متناسب خود را داشته باشیم. همان طور که برای جسم غذا فراهم می‌کنیم؛ به فکر غذای روح خود هم باشیم. کتاب بخوانیم، به توسعه فردی بپردازیم. فراموش نکنیم یک خوراک خوشمزه برای روح، آگاهی است. 

روح گرسنه شادی و احساس رضایت را می‌گیرد…

هر چه قدر فعال و پرانرژی باشیم، به رشد حرمت نفس هم کمک کردیم.  چرا که باعث می‌شوند احساس کنیم کنترل بیشتری بر زندگی و محیط اطراف خود داریم. وقتی کاری را خوب انجام دادیم، به اصطلاح خودمانی بپریم بالا و خوشحال باشیم! منتظرنباشیم که یک نفر دیگر بیاید به ما بگوید چقدر خوب کار را انجام دادی! خودمان به خودمان بگوییم! خودمان جایزه برای خودمان بخریم!

اگر اشتباهی کردیم همان طور که با دوست خود اگر اشتباه کند بااحترام رفتار می‌کنیم با خودمان هم همان‌گونه صحبت کنیم. خودمان را با عناوین منفی بمباران نکنیم. بهترین و عزیزترین فرد را در ذهن تصور کنیم چطور او را راهنمایی می‌کنیم، باید با خودمان هم همان‌گونه باشیم.

مسئولیت پذیر باشیم

 

حرمت نفس چیست؟

هرچقدر به موفقیت‌های بیشتری در قبال مسئولیت‌هایی که پذیرفتیم برسیم، به همان اندازه احساس حرمت نفس بیشتری پیدا می‌کنیم.

یکی از رموز موفقیت در حرمت نفس، مسئولیت پذیری است. آدم مسئولیت پذیر مسئول محقق کردن خواسته های خود است. کسی را نسبت به خودش بدهکار نمی‌بیند. اطرافیان خود را وسیله و ابزار رسیدن به خواسته‌ها و نیازهای خود در نظر نمی‌گیرد.

 مسئول انتخاب‌ها، اعمال و تصمیمات خود در زندگی است. فرد با حرمت نفس بالا، اگر کاری را انجام نداد به جای اینکه بگوید وقت نکردم، می‌گوید در زمان بندی و الویت‌هایم قرار نگرفت.

اگر به دنبال رشد حرمت نفس هستیم باید بدانیم بهانه آوردن دشمن حرمت نفس است. به جای آن مسئولیت پذیری را تمرین کنیم.

به قول آقای پیام بهرام پور:
یادمان باشد، وقتی مسئولیت پذیر شدیم تازه یک نفر می‌شویم….

حرمت نفس چیست؟


آخرین مقالات در شاخه مرتبط با حرمت نفس در سایت بیشتر از یک نفر:

جملات اعتماد به نفس دهنده ؛ 100 جمله تاثیرگذار!

 راز اعتماد به نفس افراد مشهور؛ هیتلر تا انیشتن!

عزت نفس و اعتماد به نفس، پیش نیاز موفقیت نامحدود


با یک آزمون ساده و فوری برای تعیین میزان اعتماد به نفس خودتان موافق هستید!؟

روی لینک زیر کلیک کنید:

آزمون آنلاین و رایگان تعیین میزان اعتماد به نفس

و در نهایت معرفی محصول پرفروش، کاربردی و فوق العاده شهامت. بر روی تصویر زیر کلیک کنید و اطلاعات کامل تر را دریافت کنید:

حرمت نفس چیست؟ - محصول شهامت

 حرمت نفس – حرمت نفس هلاکویی – تفاوت عزت نفس و اعتماد بنفس – چرا عزت نفس نداریم – سوالات عزت نفس – تعریف عزت نفس کوپر اسمیت – عزت نفس در اسلام – عزت نفس روانشناسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۸ دیدگاه دربارهٔ «حرمت نفس چیست و چطور حرمت نفس بیشتری داشته باشیم؟»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام آقای حسینی عزیز
    خوشحالیم که مقاله حرمت نفس برای شما کاربردی بوده.
    ما رو در جریان موفقیت هاتون قرار بدید
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

  2. این خیلی عالی است که با خواندن مقالات این سایت تفاوت کلماتی را که در گذشته دربسیار ی از موارد تفاوت آنها را به روشنی نمیدانستم ومترادف هم به کارمیبردم را به طور واضح ومشخص درک میکنم.وراههای جدید تقویت مهارتهای فردی را می آموزم.متشکرم از +۱

اسکرول به بالا