افزایش اعتماد به نفس در زنان با 12 تکنیک واقعی!

سرفصل های مهم این مقاله

LOVELY

دوره رایگان چطور جذاب و دوست‌داشتنی باشیم؟!

جذابیت بر اساس اصول روانشناسی!

 افزایش اعتماد به نفس زنان با 12 تکنیک واقعی!

روانشناسان می‌گویند کم و زیاد بودن اعتماد به نفس انسان‌ها، با کودکی و رفتاری که بزرگ‌ترها با آنها داشته‌اند ارتباط زیادی دارد. با توجه به این و البته ساختار فرهنگی نامناسب کشور ما که اغلب باعث رفتار نامناسب با کودکان و مخصوصا دختران می‌شود، می‌توان حدس زد که چرا در ایران اینقدر با مشکل اعتماد به نفس زنان روبرو هستیم. البته خب نمی‌توانیم همه تقصیرها را گردن والدین و رفتار آنها با ما در کودکی بیندازیم چراکه آنها هم ناآگاه بوده‌اند، اما قطعا اگر هنوز در زمینه اعتماد به نفس مشکل دارید و تصمیم جدی برایش نگرفته‌اید، می‌توانید خودتان را مقصر بشناسید! در ادامه بهترین راه حل‌ها برای افزایش اعتماد به نفس در زنان را برای شما عزیزان قرار داده‌ایم، پس با ما همراه باشید.

 

تعریفی از اعتماد به نفس

اعتماد به نفس به معنی باور داشتن به توانایی‌ها و مهارت‌هایمان است. ما در مجموعه بیشتر از یک نفر، یک تعریف خاص هم از اعتماد به نفس داریم و آن این است: ما زمانی اعتماد به نفس خواهیم داشت که: مهارت کافی در انجام کاری داشته باشیم و همچنین تصویر ذهنی ما نسبت به توانایی انجام آن مثبت باشد.

 

 

چرا افزایش اعتماد به نفس در زنان بسیار مهم است؟

همه انسان‌ها نیاز به درک شدن، تحسین شدن و موردتوجه قرار گرفتن دارند. زنان هم از این قاعده مستثنی نیستند. زنان هم دوست دارند توانایی‌هایشان به اندازه مردان دیده شود نه کمتر از آنان. زنان از اینکه طی دهه‌ها، به‌عنوان جنس دوم شناخته‌شده‌اند، سرخورده شده و اعتمادبه‌نفسشان را از دست داده‌اند. نیمی از جمعیت جهان، زنان هستند. در جامعه ما هم زنان، نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند. اهمیت اعتماد به نفس زنان را می‌توان در چند گزینه زیر خلاصه کرد:

 

1- باعث ارائه توانایی‌های واقعی و رشدشان می‌شود

همان‌طور که در تعریف اعتماد به نفس گفتیم، اعتماد به نفس، باور به توانایی انجام کارها و مهارت‌هاست. اگر زنان اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند، بدون شک شکوفاتر شده و کارهای بزرگ و به نظر غیرممکنی انجام می‌دهند.

 

2- باعث بهبود وضعیت امنیت روانی در جامعه می‌شود

وقتی زنان رشد کنند، به خودباوری برسند و همپای مردان، در جامعه نقش ایفا کنند، احساس سرخوردگی و انزوا ندارند. همین نقش فعالشان در جامعه، می‌تواند هم جلوی سوءاستفاده دیگران را تا حد زیادی بگیرد و هم به بلوغ و توسعه جامعه کمک کند.

 

3- افزایش اعتماد به نفس در زنان به بهبود زندگی مردان هم کمک خواهد کرد

شاید بعضی از افراط‌گرایان و زن‌ستیزان، نگران افزایش اعتماد به نفس در زنان هستند تا اجازه ندهند تسلطشان روی زنان کاهش یابد. بااین‌حال، افزایش خودباوری زنان و اعتمادبه‌نفسشان، به‌طورکلی روی سلامت زندگی زناشویی‌شان هم تأثیرگذار است.

 

چرا اعتماد به نفس در زنان کم شده است؟

 

زنان با اعتماد به نفس چگونه رفتار می کنند

همانطور که بالاتر هم گفتم، دلیل عمده کمبود اعتماد به نفس هر انسانی، رفتار بزرگ‌ترها با او در کودکی است. اما خب علاوه بر این، هرکسی ممکن است برای کمبود اعتماد به نفسش دلایلی داشته باشد. مخصوصا که در کشور ما دلایل مشترکی برای این موضوع وجود دارد.

شاید یکی از عمده‌ترین دلایل کمبود اعتماد به نفس خانم ها در ایران، نوع دیدگاه‌های خودشان به زندگی است. دیدگاه‌هایی که به‌خاطر آموزش‌های نادرست به‌ناچار آن‌ها را پذیرفته‌اند. مثلا متاسفانه در کشور ما دختران از کودکی خودشان را در نقش مادری می‌بینند که قرار است برای یک خانواده دائما فداکاری کند و ذره‌ذره آب شود. دقیقا همین موضوع باعث می‌شود آنها ارزش خودشان را پایین بیاورند و اعتماد به نفس کم‌تری داشته باشند.

اما علاوه بر این، یک دلیل عمده دیگر هم وجود دارد که این یکی فقط مختص کشور ما نیست. همانطور که باربارا دی آنجلیس در کتاب اعتماد به نفس خود می‌گوید:

در واقع اینکه هیچ تلاش خاصی برای افزایش اعتماد به نفس‌مان نمی‌کنیم هم دلیل بسیار مهمی است که باعث شده نتوانیم در این حوزه موفقیتی داشته باشیم.

 

روش‌های افزایش اعتماد به نفس در زنان

همانطور که بالاتر هم گفتم، افزایش اعتماد به نفس چه در زنان و چه در مردان، نیاز به یک محرک به نام “خواستن” دارد! تا زمانی‌که شما واقعا نخواهید اعتماد به نفس‌تان را بالا ببرید، قطعا حاضر نیستید برای تمرین‌هایش زمان صرف کرده و سختی‌هایش را تحمل کنید.

آیا می‌دانید زنان با اعتماد به نفس چگونه رفتار می کنند؟ اینجا راههای بالا بردن اعتماد به نفس در خانمها را با هم مرور کنیم و یاد بگیریم چگونه یک زن با اعتماد به نفس و قوی باشیم:

 

 

1- سعی کنید مهارت زبان بدن را یاد بگیرید!

 

افزایش اعتماد به نفس در مقابل شوهر

شناخت بهتر از تکنیک‌های زبان بدن می‌تواند به کاریزماتیک‌تر شدن و جذاب‌تر به نظر رسیدنتان کمک کند و در نهایت منجر به افزایش اعتماد به نفس در زنان شود.

 

همچنین می‌توانید در دوره رایگان زیر که تاکنون بیش از ۳ هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند، ثبت‌نام کنید! (روی تصویر بزنید)

 

2- در راه رفتن خمیده و بی انرژی نباشید

صاف بِایستید! اگر می‌خواهید با اعتماد به نفس بالا به نظر برسید، محکم و صاف بایستید و شانه‌ها و سرتان را بالا بگیرید. علاوه بر این، وقتی راه می‌روید، پاهایتان را به هم نزدیک کنید و قدم‌های محکم و منظم بردارید.

 

3- وقتی صحبت می‌کنید از دست‌ها کمک بگیرید

وقتی با دست‌هایتان حرف می‌زنید، احساس شوق و هیجان شما به دیگران منتقل می‌شود پس دست خود را در هنگام حرف زدن پنهان نکنید. البته نباید در استفاده از دست زیاده‌روی هم کنید. استفاده بیش‌ازاندازه از حرکات بدن و دست‌ها می‌تواند برای مخاطب آزاردهنده باشد.

 

با شرکت در دوره رایگان فن بیان، می‌توانید مهارت‌های کلامی خود را به طرز چشمگیری بهبود ببخشید و با اعتماد به نفس‌تر به نظر بیایید. روی تصویر زیر کلیک کنید:

آموزش فن بیان

 

4- ارتباط چشمی داشته باشید

اگر می‌خواهید فردی با اعتماد به نفس بالا به نظر برسید، باید وقت صحبت با دیگران ارتباط چشمی خود را با آن‌ها حفظ کرده و در چشم‌هایشان نگاه کنید. دقت کنید؛ باید ارتباط چشمی را در هر دو حالت، زمانی که دیگران صحبت می‌کنند و زمانی که خودتان در حال صحبت هستید، داشته باشید.

 

5- نگرش و رفتارتان را تغییر دهید

 

کتاب افزایش اعتماد به نفس در زنان

بسیاری از زنان به‌دلیل نگرش‌های سنتی و غلط، اعتماد به نفس ضعیفی دارند. پس تغییر نگرش می‌تواند به‌شدت به افزایش و بهبود مهارت اعتماد به نفس در زنان کمک کند. در مورد این موضوع در ادامه صحبت می‌کنم:

 

6- با نواقص خودتان کیف کنید!

خیلی برایم جالب بود که در گوگل، کلمه افزایش اعتماد به نفس زنان زشت یک کلمه پر جستجو است! و چقدر وحشتناک است وقتی‌که انسان اعتمادبه‌نفسش را به زیبایی ظاهری یا بدنی خود گره بزند.

کمی فکر کنید؛ به چه؟ به اطرافیان نزدیک خود فکر کنید، کدام زن یا مردی را می‌شناسید که واقعاً نقصی در جودش نداشته باشد؟ قطعاً همه افراد در زمینه‌های رفتاری، ظاهری، بدنی و زوایای پنهان زندگی خودشان نقص‌هایی دارند؛ اما آن‌هایی که اعتمادبه‌نفسشان کم است، این نقص‌ها را نمی‌پذیرند! درواقع آن‌ها نه‌تنها این‌ها را نمی‌پذیرند، بلکه سعی می‌کنند دائم به آن‌ها دقت کنند.

در مقابل، افراد با اعتماد به نفس، به‌راحتی نقص‌های جسمی خود را پذیرفته‌اند. چراکه آن‌ها می‌دانند هیچ‌کس کامل نیست؛ بنابراین سعی نکنید با ماسک، مشکلات و نواقص خود را بپوشانید. بلکه سعی در پذیرفتن خودتان به همین شکل که هستید کنید.

 

7- مسئولیت زندگی‌تان را بر عهده بگیرید

 

زنان با اعتماد به نفس چه زبان بدنی دارند

اگر اهل مطالعه کتاب‌های موفقیت فردی باشید قطعاً بارها با واژه مسئولیت‌پذیری روبرو شده‌اید. این موضوع نه تنها در افزایش اعتماد به نفس زنان و مردان بلکه در کل فرآیند موفقیت تاثیر زیادی دارد. اجازه بدهید به جای توضیح اضافه، داستانی که “دارن هاردی در کتاب اثر مرکب” برای تفهیم این موضوع نوشته را برایتان بازگو کنم:

چندین سال پیش در یک کسب‌وکار با دوست عزیزی شراکت کردم. اما در حین راه‌اندازی و رشد کسب‌وکار، به دلیل اشتباهات و تصمیم‌های غلط دوستم، شکست خوردیم. خب در ابتدا خیلی عصبانی بودم، اما در ادامه نه‌تنها تصمیم گرفتم به دوستم توهین نکنم، بلکه برای رهایی دادنش از شرایط سخت، به او کمک مالی هم کردم! چرا؟ چون در واقع من مسئولیت تصمیماتم را پذیرفتم. من قبول کردم که قبل از این بدون تحقیق کافی، با کسی شراکت کرده بودم که صلاحیت لازم را نداشت. بنابراین همه‌چیز گردن خودم بود نه شخص دیگر.

این داستان دقیقاً مصداق بارز مسئولیت‌پذیری است، یادتان باشد مسئولیت‌پذیری در مرحله اول شما را از بند قربانی بودن نجات می‌دهد و در مرحله دوم، سریعاً قدرت عملکرد دوباره در اختیارتان می‌گذارد. به‌این‌ترتیب می‌توانید اعتماد به نفس زیادی کسب کنید.

 

8- از به‌کار‌بردن عبارات خاص موقع حرف زدن بپرهیزید

شیوه حرف زدن تأثیر زیادی در افزایش اعتماد به نفس زنان دارد. کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند، در هنگام حرف زدن مدام شک و تردید دارند و از عباراتی استفاده می‌کنند که نشانه‌ عدم قطعیت و اطمینان است. مثلاً باوجوداینکه به‌طور کامل در خصوص موضوعی اطلاع دارند با دیده شک می‌گویند «شک دارم»، «نمی‌دانم»، «شاید» یا «مطمئن نیستم!»

علاوه بر اینکه بهتر است کم‌تر از این کلمات استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنم به‌هیچ‌عنوان از کلمات و جملاتی که مضمونشان توهین به خودتان است، استفاده نکنید. حتی به شوخی!

 

9- سبک زندگی‌تان را تغییر دهید

 

علائم کمبود اعتماد به نفس در زنان

شاید واقعا برای‌تان عجیب باشد اما خب باید با اطمینان کامل بگویم که تغییر سبک زندگی هم تاثیر زیادی روی افزایش اعتماد به نفس خانم‌ها دارد. اما چه تغییراتی برای رسیدن به این هدف باید ایجاد کنیم؟

 

10- برنامه‌ریزی داشته باشید

می‌دانستید شکست‌های ریزی که طی روز می‌خوریم هم تاثیر منفی روی اعتماد به نفس ما دارند؟ یعنی حتی اینکه ابتدای روز با خودتان بگویید امروز فلان کار را در خانه یا محل کار می‌کنم و انتهای شب متوجه شوید که زمان کافی برای انجامش نداشته‌اید، اعتمادبه‌نفستان را کاهش می‌دهد. اما در مقابل، همین پیروزی‌های کوچک روی اعتمادبه‌نفستان تاثیر مثبت دارد.

با توجه به این موضوع، باید برنامه‌ریزی کنید. می‌توانید برنامه‌ریزی را به شکل اصولی به کمک دوره‌ها و کتاب‌ها یاد بگیرید. اگر هم نمی‌خواهید، می‌توانید به شکل تجربی جلو بروید. از امروز شروع کنید و صرفاً برای رسیدن به 2 کار مهم برنامه‌ریزی کنید، سپس در آینده تعداد کارها را افزایش بدهید. در ضمن یادتان هم باشد که اصولاً برخورد با بی‌برنامگی در زندگی روزمره و نرسیدن به بعضی کارها، یکی از چیزهای غیرقابل‌اجتناب است و نباید به خاطرش ناراحت شوید.

 

11- الگو داشته باشید

کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند، الگوی مناسبی برای تغییر هستند. پس در رفتارشان دقیق شوید و از آن‌ها الگو بگیرید، سعی کنید عادات و حالات آن‌ها را بشناسید، خودتان را به این افراد نزدیک کنید و از آن‌ها مشورت بگیرید. چراکه معاشرت و مشورت با چنین افرادی روی شما نیز تأثیرات بسیار مثبتی در جهت افزایش اعتماد به نفس می‌گذارد.

 

12- کتاب بخوانید

هر انسانی با کتاب خواندن و یادگرفتن چیزهای جدید، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کند. برای شروع حتی پیشنهاد می‌کنم که به سراغ کتاب‌های افزایش اعتماد به نفس زنان بروید! مثلاً این کتاب‌ها:

  • کتاب عزت‌نفس در زنان | از ناتانیل براندن
  • کتاب عزت‌نفس در ده گام | از دیوید د. برنز
  • کتاب اعتماد به نفس | از باربارا دی آنجلیس

 

13- به سلامتی‌تان اهمیت بدهید

 

افزایش اعتماد به نفس با اهمیت دادن به سلامتی

عزت نفس خودتان را با اهمیت دادن به خودتان زیاد کنید! سلامتی و آرامش شما از هر چیز دیگری مهم‌تر است. گاهی اوقات افراد اهمیت‌دادن به خود را با خودخواهی یکسان می‌دانند. اما این تصور بسیار اشتباهی است. یادتان باشد حتی برای کمک به دیگران، اول از هر چیز باید خودتان را قوی و شایسته کنید. پس برای خودتان ارزش قائل باشید و در طول روز زمانی را به ورزش اختصاص دهید. همینطور خواب کافی، تغذیه‌ سالم و تفریح را فراموش نکنید.

 

14- افزایش اعتماد به نفس در زنان با ورزش کردن!

 

افزایش اعتماد به نفس در زنان با ورزش کردن!

ورزش‌کردن علاوه بر اینکه اندام شما را زیبا می‌کند، انرژی و شادابی شما را نیز افزایش داده و باعث می‌شود شما نسبت به خودتان احساس بهتری داشته باشید. پس فردی که ورزش می‌کند، علاوه بر داشتن اندامی مناسب، روحیه‌ای شاد نیز خواهد داشت.

 

15- تجربیات تازه کسب کنید

از منطقه امن خود خارج شوید. اگر در زندگی به‌دنبال تغییر و موفقیت بیشتری هستید، باید کمی خطر کنید. با هر قدمی که برای خارج‌شدن از منطقه امن‌تان انجام می‌دهید، اعتماد به نفس‌تان بیشتر و بیشتر می‌شود. می‌توانید از کارهای ساده شروع کنید. مثلاً تنهایی به رستوران بروید، دوست جدیدی در پارک یا باشگاه ورزشی پیدا کنید، تفریحات تازه برای خود دست‌و‌پا کنید و…

 

چرا افزایش اعتماد به نفس در زنان ضروری است؟

حتی اگر نخواهم به این موضوع بپردازیم که اعتماد به نفس داشتن چقدر روی به‌دست آوردن احساس خوب و لذت بردن در زندگی تاثیر مثبت دارد، باید به نقش زنان در جامعه اشاره کنم! زنانی که اعتماد به نفس پایینی داشته باشند، کودکانی با مشکلات رفتاری فراوان تحویل جامعه می‌دهند و در بخش‌های مختلف زندگی زناشویی و البته ارتباطات خودشان به مشکل می‌خورند. بنابراین افزایش اعتماد به نفس زنان، یک موضوع به شدت پراهمیت و ضروری برای خودشان و کل جامعه است.

 

سخن پایانی

خب به انتهای مقاله اعتماد به نفس در زنان رسیدیم. در این مقاله علاوه بر بررسی دلایل عدم اعتماد به نفس زنان، با چند تکنیک برای افزایش و بهبود اعتماد به نفس در خانمها آشنا شدیم. در نهایت اگر سوال و نظری هست، در بخش نظرات منتظرم. همینطور بسیار به من و بقیه مخاطبان این مقاله کمک می‌کنید اگر خانم هستید و تجربیات‌تان در زمینه افزایش یا کاهش اعتماد به نفس را با ما و در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

 

یک دوره فوق‌العاده برای افزایش اعتماد به نفس در زنان و مردان!

بسته‌ای با تمرینات کاربردی و اثربخشی بسیار بالا برای زنان؛ تمام مطالب و محتوای این بسته، مبتنی بر تحقیقات علمی است. روی تصویر زیر کلیک کنید:

افززایش اعتماد به نفس در زنان و خانم ها - بسته ویژه اعتماد به نفس

تیم فنی بیشتر از یک نفر

تیم فنی بیشتر از یک نفر

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۲ دیدگاه دربارهٔ «افزایش اعتماد به نفس در زنان با 12 تکنیک واقعی!»

  1. باسلام گاهی هم دیگران با حرفاشون ونظراتشون راجب ظاهر ما وغیره از اعتماد بنفس ما کم میکند و حرفشون تو ذهنمون میمونه ک فلانی همچین نظری دارد نکنه نظر بقیه هم همین باشه و…

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که همراهمون هستید و دغدغه آموزش و یادگیری دارید.
    بصورت کلی میتونه ریشه در کودکی و رفتار والدین با کودک باشه؛ اما تقریبا همه انسان ها نیاز دارند در زمینه های مختلف رشد فردی خودشون رو ارتقا داده و آموزش ببینند؛ ممکنه یک فردی در زمینه اعتماد به نفس نیاز به آموزش داشته باشه و فردی دیگر در زمینه سواد مالی و…
    بیشتر ازیک نفر

  3. با سلام
    خیلی ممنون از مقاله خوبتون من ۵۲ سال سن دارم ولی متاسفانه هنوز خجالتی هستم و نمیتونم توی جمع صحبت کنم و اصلا نمیتونم ابراز وجود کنم از این حالت خودم شدیدا اعصابم خورد میشه
    همش احساس میکنم دیگران دارن کل حواسشون به منه و هول میشم حتی نمیتونم یه خاطره یا تعریفی از زندگی با کسی داشته باشم خیلی برام رنج اوره

  4. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    چقدر خوب که دنبال مقالات و محتوای آموزشی هستید؛ امیدواریم متن مقاله در این راستا براتون کاربردی باشد.

    بهتون پیشنهاد می کنیم در این راستا در دوره رایگان اکسیر نیز همراهمون باشید.

    دوره رایگان اکسیر | مس ارتباطاتت را طلا کن!
    بیشتر ازیک نفر…

  5. عالی بود
    نقاش و خطاطم
    اخیرا داستان مینویسم
    شغل دارم
    اخیراً با موزیسینی آشنا شدم که پیشش دستپاچه ام و بهش گفتم‌ بره
    همیشه تنهام

  6. در دوران تحصیل در دبستان خیلی از معلماناعتمادبه نفس کودکان را کاهش میدهند وعزت نفس بچه ها را نابود میکنند.در مثلا بیژن استرس معروف که توسط آموزگارش تبدیل به برند ضعف و ناتوانی شد.این مورد دربین دختران هم خیلی شایع بود حتی زمانیکه دختری از زیبایی کمتری برخوردار بود رفتار معلم با او منصفانه نبود در حالیکه میتوانست از او دختری شجاع وبا اعتماد به نفس بسازد.

  7. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که اهل مطالعه هستید؛ بله متاسفانه این موضوع کاملاقابل مشهود هست؛ به امید روزایی که رشد فردی و مهارت های زندگی در مدارس آموزش داده شود.
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

اسکرول به بالا