آموزش تندخوانی فقط در 20 دقیقه

سرفصل های مهم این مقاله

آموزش تندخوانی تنها در 20 دقیقه!؟ مگر می‌شود؟ چطور این روند امکان پذیر است. فقط کافی است کمی همراه من باشید تا ببینید چه اتفاقی در حال رخ دادن است. اگر بخواهم کل مسیر این نوشتار را تیتر وار توضیح دهم به صورت زیر است.

 

  • در ابتدا باید بدانیم ما تندخوان هستیم یا کندخوان پس همین جا یک تست سرعت مطالعه قرار داده ایم که متوجه این امر خیلی سریع بشویم.
  • سپس باید بدانیم سرعت مطالعه ما در مقیاس جهانی چگونه است؟ چقدر از دنیا عقب تر یا شاید جلوتر هستیم؟
  • بعد از آن تنها با چند دقیقه آموزش تندخوانیه سرعت شما را در همین نوشتار 2 برابر خواهیم کرد
  • در انتها هم یک تست سرعت مطالعه دیگر از شما خواهیم گرفت تا اثبات کنیم دو برابر شدن این سرعت اتفاق افتاده است.

برای این نوشتار تلاش بسیاری شده است امیدوارم شما هم همین حالا دست به کار شوید و با جدیت تمام این آموزش تندخوانی را یاد بگیرید. لطفا یک کاغذ و قلم در کنارتان قرار دهید. حاضرید برای یک آموزش عالی؟

آموزش تندخوانی در 20 دقیقه قدم اول: محاسبه سرعت اولیه

در این مرحله قصد داریم خیلی ساده و سریع سرعت مطالعه شما عزیزان را محاسبه کنیم. اما در ابتدا قصد دارم به چند سوال بسیار مهم پاسخ دهم سوالاتی که مطمئنا اگر با اینکه تندخوانی آشنا نباشید همین حالا در سر شماست:

  • تندخوانی یعنی سرسری بخونم و رد شم؟
  • خب خواندم و رد شدم مگه میفهمم؟
  • من دارم کتاب میخونم پر از نکته است روزنامه که نمیخونم!
  • تندخوانی یک ریشه علمی و حقیقی داره؟
  • خب بر فرض که من سریع خواندم اما خب درک مطلب چی؟ باید یاد بگیرم! (آیا تندخوانی درک مطلب را کاهش میدهد؟)

مهم ترین نکته برای ما همین ترس شما از نفهمیدن است زمانی که قصد دارید سریع تر بخوانید.
باید بدانید تمام تست های سرعت مطالعه ما در تمام کارگاه های حضوری و غیر حضوری همراه با تست درک مطلب است. این بدین معنی است که شما به محض انجام تست سرعت مطالعه باید بعد از آن تست درک مطلب را انجام دهید. نکته بسیار مهم اینجاست که بدانید هدف از تندخوانی و آموزش آن چیست؟

تندخوانی یعنی موثر خوانی، یعنی مطالعه به صورت موثر که همراه با افزایش سرعت مطالعه و همچنین درک مطلب باشد…

این امر امکان پذیر است؟ بهترین کار این است که همین حالا اقدام کنیم …

آموزش تندخوانی تنها در 20 دقیقه!؟

آموزش تندخوانی در 20 دقیقه: نحوه انجام تست

برای محاسبه سرعت مطالعه شما، متنی در پایین برای شما قرار داده‌ایم. قسمتی از یک کتاب مفید و آسان و روان است. شما شروع به مطالعه این متن این تست می‌کنید و به روشی می خوانید که تا به حال مطالعه داشته اید قصد پیاده سازی هیچ تکنیکی را نداریم (خودمان را گول نمی زنیم!)

نکته بسیار مهم: قبل از اینکه شروع به مطالعه کنید باید زمان سنج کنار خود قرار دهید و زمان مطالعه خود را داشته باشید. در تمامی تست های سرعت مطالعه شما می بایست زمان را داشته باشید بهتر این است که از کرنومتر یا تلفن همراه خود استفاده کنید.

آموزش تندخوانی و سرعت مطالعه

تست سرعت مطالعه اولیه:

شروع به مطالعه متن زیر کنید (از کتاب شش کلاه تفکر) و بدانید که بعد از مطالعه می بایست به تست درک مطلب آن هم پاسخ دهید (زمان فراموش نشود).

شروع تست: برگی از شش کلاه تفکر – ادوارد دبونو

در عصر حاضر، ادوارد دبونو متولد 1933 به عنوان یکی از پیشگامان (تفکر خلاق) و یکی از برجسته ترین مربی های آموزش (تفکر به عنوان یک مهارت) شناخته شده است. او بنیان گذار نظریه (تفکر جانبی) است که در حال حاضر در واژه نامه انگلیسی آکسفورد به صورت رسمی از آن نامبرده شده است.

او نویسنده کتاب های بسیار زیادی است که به بیست زبان ترجمه شده است. بسیاری از شرکت های بزرگ از جمله آی‌بی‌ام (IBM) رهنمودهای دکتر دبونو در شیوه تفکر را به کار برده اند. هدف از کاربرد شش کلاه، تسهیل روند تفکر استU به صورتی که متفکر بتواند به جای آنکه با یک دست چند هندوانه بردارد و آن واحد به تمام روش های ممکن فکر کند، در هر لحظه تنها با یک شیوه ی مشخص به تفکر بپردازد.

بهترین تشبیهی که می توان در این مورد به کار برد چاپ چند رنگ است. هر رنگ مجزا چاپ می شود اما در نهایت همه آنها در یک تصویر گرد هم می آیند. من ادعا نمی کنم که این شش کلاه تفکر تمام انواع و جنبه های مختلف تفکر را بر می گیرند اما کاربرد آنها، عمده ترین شیوه های تفکر را بررسی خواهند کرد. این را هم نمی خواهم بگویم که در هر لحظه از تفکر حتما باید یکی از کلاه ها را بکار برد. استفاده از این روش بسیار آسان است. نیازی نیست که خواننده تمام جزئیات و نکات مطرح شده این کتاب را به خاطر بسپارد. نکات اصلی و اساسی هر کلاه را می توان به سادگی به یاد سپرد و خود این نکات اصلی می توانند از نظر معنا و مفهوم وسعت یابند.

در این طرز فکر باید به همه چیز منفی گرایانه، محتاطانه و تدافعی نگاه کنید. ببینید چرا ایده ها و رویکردهای مختلف ممکن است موثر نباشد. این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که نقاط ضعف مسئله را در برنامه تان به خوبی به شما نشان می دهد. به شما این امکان را می دهد که آنها را از بین برده، رویکردتان را تغییر دهید یا برنامه های تصادفی برای برخورد با مشکل آماده کنید. این کلاه به شما کمک می کند برنامه هایتان را سخت تر و ارتجاعی تر اتخاذ کنید.

کلاه سفید: سفید، رنگ خنثی و کنش پذیر است. کلاه سفید با ارقام و اطلاعات ملموس و واقعی سرکار دارد.
کلاه قرمز: قرمز احساسات و شور و هیجان و نیز خشم (مثل کسی که خون جلو چشمش را گرفته است) را بیان می کند. کلاه قرمز بیانگر دیدگاه احساسی و عاطفی است.
کلاه سیاه: سیاه، غمگین و منفی است. کلاه سیاه شامل جنبه های منفی و علل ناممکن بودن کارهاست.
کلاه زرد: زرد، مثبت و آفتابی است. کلاه زرد خوشبین است و جنبه های امیدوارانه و مثبت تفکر را در بر می گیرد
کلاه سبز : سبز، یعنی چمن، گیاه، فراوانی نعمت و زمین حاصلخیز. کلاه سبز نشانگر خلاقیت و نظرات نو است.
کلاه آبی: آبی، رنگ سرد مطبوعیست رنگ آسمان هم هست. آسمانی که بالای همه چیز قرار دارد کلاه آبی با احاطه، تنظیم و سازماندهی روند تفکر و سایر کلاه ها مرتبط است.

این تکنیک را می توانید در جلسات و یا در مشکلات شخصی خودتان مورد استفاده قرار دهید. در جلسات این مزیت را دارد که اختلاف نظرها و سلیقه ها را از بین می برد. یک رویکرد متفاوت می تواند این باشد که به مشکلات از دید متخصین مختلف (مثلاً پزشکان، معماران، مدیران و …) یا از دید مشتریان مختلف نگاه کنید.

مثال:
مدیران یک شرکت تولیدی دنبال این هستند که آیا باید یک دفتر جدید بر پا کنند یا خیر. اوضاع اقتصادی شرکت رو به راه است و فضای خالی درون شرکت رو به اتمام. آنها تصمیم می گیرند از تکنیک «6 کلاه فکری» برای تصمیم خود استفاده کنند.

وقتی با کلاه سفید به مسئله نگاه می کنند، اطلاعاتی را که در دست دارند تحلیل می کنند. شرایط پر شدن فضاهای شرکت را نشان می دهد که روبه کاهش سریع است بررسی ها نشان می دهند که تا زمان ساخته شدن دفتر جدید، مطمئناً با کمبود فضا روبه رو خواهند شد. طرح های کنونی دولت نیز نشان می دهد که اقتصاد حداقل در دوره ساخت، رشد ثابتی دارد. با کلاه قرمز بعضی از مدیران فکر می کنند که ساختمان پیشنهادی اصلاً زیبا نیست. بااینکه خیلی اقتصادیی است اما کارمندان ممکن است علاقه ای به کار کردن در آن محل را نداشته باشند.

وقتی مدیران با کلاه سیاه به قضیه نگاه می کنند نگران این هستند که طرح های هیئت مدیره اشتباه باشد. اقتصاد باید به رکود چرخشی وارد شده باشد که در آن مورد ساختمان شرکت ممکن است برای مدت طولانی خالی باشد. اگر ساختمان مورد نظر زیبا نباشد، آنوقت کمپانی ها تصمیم می گیرند که در یک ساختمان بهتر و زیباتر با همان میزان اجاره بها کار کنند.

اما با کلاه زرد، فکر می کنند که اگر اقتصاد رونق پیدا کند و طرح ها به همان صورت باقی بمانند، شرکت بیشترین سود را خواهد داشت. اگر خوش شانس باشند می توانند ساختمان را قبل از اینکه به رکود اقتصادی برسند، فروخته یا به رهن و اجاره بگذارند. با کلاه سبز این نکته را در نظر می گیرند که آیا باید طرح ساختمان را تغییر دهند تا کمی خوشآیندتر شود. مطمئنا می توانند طراحی داخلی آن را کمی تغییر دهند و با خرید وسایل و لوازم ارازن قیمت آنجا را بهتر از آنچه هست نشان دهند.

کلاه آبی توسط رئیس جلسه برای حرکت بین روش های فکری مختلف استفاده می شود. ممکن است سایر شرکت کننده های میتینگ (جلسه) را از تغییر سبک های مختلف یا نقد ایده های افراد دیگر بازدارد.

سخن آخر: اینکه از هم اکنون تلاش گردد تا از دوران کودکی، شیوه های درست اندیشیدن و تفکر خلاق و مهارت های مورد نیاز آن را در خانواده، مهد کودک، دبستان، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه و همین‌طور در «رسانه‌ها» تدریس و مطرح شوند، باشد که روزی فرا رسد که در هر محله ای مراکز و آموزشگاههای «اندیشه» تأسیس شوند تا فرهنگ مراقبت و بهداشت اندیشه ارتقاء یابد.

 

پایان تست سرعت مطالعه اولیه

خب حالا زمانی که صرف کردید برای مطالعه این تست را بنویسید. به طور مثال: 6 دقیقه و 43 ثانیه
حال برای آموزش تندخوانی نیاز داریم تست درک مطلب زیر را هم پاسخ دهید. (برای پاسخ به سوالات زمان نیاز نیست)

تست درک مطلب

1. بهترین تشبیهی که در متن برای شش کلاه آورده شده بود چه بود؟

2. نام شرکتی که رهمنود های دکتر دبونو را در شیوه های تفکر استفاده می کند چه بود؟

3. کدامیک از کلاه های زیر جز کلاه های تفکر نیست؟ الف) کلاه سفید ب) کلاه بنفش ج) کلاه آبی د) کلاه زرد

4. کدام کلاه تنظیم کننده و سازمان دهنده کلاه های دیگر است؟

5.دکتر دبونو متولد چه سالی است؟

6. کدام کلاه نشانگر خلاقیت و نظرات نو است؟

7. کدام کلاه نشانگر افکار مثبت و خوشبینی است؟

8. اعداد ارقام به کدامیک از کلاه های زیر مربوط است؟

الف) کلاه سفید ب) کلاه سیاه ج) کلاه سبز  د) کلاه قرمز

9. ما وقتی خشمگین می شویم کدام کلاه را بر سر گذاشته ایم؟

10. وقتی مدیران با کلاه سیاه به قضیه نگاه می کنند نگران چه چیزی هستند؟

الف) طراحی داخلی ساختمان نیاز به تغییر دارد ب) ساختمان پیشنهادی اصلا زیبا نباشد ج) شاید طرح های هیئت مدیره اشتباه باشد د) هیچکدام

تعداد کلمات متن: 1025

خب حالا زمان رسیدن به نتیحه این تست است. ما قصد داریم به دو عدد زیر برسیم

سرعت مطالعه شما:             درک مطلب شما:             

اولین قدم چگونگی محاسبه سرعت مطالعه است. کافی است به فرمول ارائه شده در تصویر زیر دقت کنید:

 

تعداد کلمات متن × 60 ÷ زمان بر حسب ثانیه = سرعت مطالعه شما بر حسب دقیقه

 

مساحبه سرعت مطالعه

یعنی برای ما مهم است در انتها شما چند کلمه در هر دقیقه مطالعه می کنید. به طور مثال نتیجه می شود 120 کلمه در دقیقه. برای واضح تر شدن به مثالی که در بالا زدیم توجه کنید:
به طور مثال من این متن را در 6 دقیقه و 43 ثانیه مطالعه کرده ام. اگر به انتهای تست درک مطلب هم دقت کنید تعداد کلمات متن را برای شما عزیزان آورده ایم. تعداد کلمات متن 1025 کلمه بود. بر حسب فرمول بالا سرعت مطالعه ما می شود. ( فراموش نکنید باید زمانتان را به ثانیه تبدیل کنید، 6 دقیقه و 43 ثانیه می شود 403 ثانیه)

1025× 60 ÷ 403 = 152  

سرعت مطالعه

سرعت مطالعه مثال ما شد عدد 152 کلمه در دقیقه. حال سرعت مطالعه رو محاسبه کردیم. در ذیل پاسخ تست ها رو هم قرار دادیم تا درک مطلب خودتان را هم محاسبه کنید.

پاسخنامه تست سرعت مطالعه

چاپ دستگاه چند رنگ
آی بی ام
کلاه بنفش
کلاه آبی
1933
کلاه سبز
کلاه زرد
کلاه سفید
کلاه قرمز
گزینه 3

تعداد سوالاتی که درست پاسخ داده اید می شود درک مطلب شما

به طور مثال سرعت مطالعه = 152 کلمه در دقیقه درک مطلب = 50 درصد ( 5 سوال پاسخ صحیح ). حال ما معیار اولیه خود را پیدا کردیم و زمان آن رسیده است که بدانیم سرعت مطالعه ما چگونه بوده است.

آموزش تندخوانی در 20 دقیقه قدم دوم: مقایسه سرعت

حالا قصد داریم بدانیم که سرعت مطالعه ما به نسبت سرعت مطالعه کشورهای پیشرفته جهان در چه حدودی است.

چند نکته مهم: در تست هایی که خود من از بیش از 5000 نفر در تمام ایران گرفته ام، روی کتاب و متون مختلف سرعت مطالعه افراد شرکت کننده در کارگاههای  تندخوانی و تقویت ذهن عددی نزدیک به 100 کلمه در دقیقه برای کتابهای تخصصی و علمی و برای کتب داستانی و روان عددی نزدیک به 150 تا 200 کلمه در دقیقه بوده است.

همچنین تستی که از شما گرفته شد ساده ترین تست سرعت مطالعه موجود در جزوه های ما بود و متن بسیار روان و ساده ای داشت. در دوره های آموزشی ما از کتب داستانی تنها آزمون نمی گیریم از کتب تخصصی همه ی دروس در پایه های مختلف از کارشناسی تا دکتری این تست ها را مطرح می کنیم.

حال به تصویر زیر دقت کنید:

آموزش تندخوانی

تا این حد اختلاف؟ چرا؟ تنها یک دلیل…

از سال 1970 آموزش تندخوانی در تمام کشورهای پیشرفته ی جهان در مدارس و دانشگاه ها انجام می شود اما در کشور ما چی؟ خیلی از شما اولین بار است که در حال مشاهده آموزش تندخوانی هستید. خب زمانی که آموزش ندیده ایم نمی شود انتظار داشت سرعت مطالعه بالایی هم داشته باشیم. اما همین حالا مغز بهانه جوی ما شروع به آوردن بهانه های زیر کرده است:

  • خب میدونی فرق میکنه زبان آنها با ما مثلا ژاپنی ها کلا حروفشون متفاوته
  • با این سرعت به نظرم اصلا افراد درکی ندارند

اینکه ذهن شما شروع به ساخت چنین بهانه هایی کند برای فرار از یادگیری یک مهارت جدید کاملا طبیعی است. اما باید بدانید که تست ها به صورت زبان اصلی و انگلیسی در مسابقات تندخوانی ارائه می شوند پس تفاوتی بین زبان ها نیست.

و نکته بعدی اینکه این تست ها مانند تست سرعت مطالعه ای که زده اید دارای تست درک مطلب هستند و در صورتی که افراد درک زیر 70 درصد داشته باشند در این تست ها رد می شوند. پس لطفا بهانه ها را کنار بگذاریم به یادگیری و آموزش این مهارت فوق العاده کاربردی بپردازیم.

آموزش تندخوانی در 20 دقیقه قدم سوم: تندخوانی چیست؟

حال قصد داریم به آموزش تندخوانی بپردازیم. در ابتدا باید بدانید تندخوانی چیست؟ همانطور که گفتیم تندخوانی به معنای موثر خوانی است اما هدف ما رسیدن به چه سرعتی است؟ اگر بخواهم با شما عزیزان صادق باشم اگر شما از تست سرعت مطالعه بالا 100 کلمه در دقیقه کم کنید می شود سرعت مطالعه حقیقی شما در کتابها. چرا؟

متن این تست بسیار روان و ساده بود. بسیاری از کتابها مخصوصا کتب تخصصی به این صورت نخواهند بود. به علاوه این تست به صورت الکترونیکی و در صفحه موبایل یا کامپیوتر شما انجام شده است. در صورت فیزیکی بودن و مطالعه از روی کتاب سرعت به مراتب پایین تر است. اگر عدد متوسط سرعت مطالعه را عددی نزدیک به 100 کلمه در دقیقه بگیریم:

هدف ما از آموزش تندخوانی این است که شما به متوسط سرعت مطالعه جهانی یعنی عددی بین 400 تا 600 کلمه در دقیقه با درک خوب برسید.

اما آیا آموزش تندخوانی بیش از این امکان پذیر نیست؟

چراکه نه اما ملاک من نیست! افراد بسیاری بوده اند که سرعت مطالعه بسیار بالاتر از طیفی که گفته ام را کسب کرده اند. به طور مثال در هرکارگاه حداقل چندین نفر را داریم که به سرعت 1000 کلمه در دقیقه می‌رسند اما نکته مهم اینجاست که این افراد ملاک من نیستند! ما قصد فریب دادن افراد را نداریم. سرعت مطالعه افراد به طور متوسط و حداقل به عدد 400 تا 600 که در بالا ذکر کرده ایم حتما خواهد رسید. پس شما هم به سادگی می توانید.

خب برای آموزش تندخوانی باید چه کاری انجام دهیم؟

پیش از این هم مقاله و نوشتارهای بسیاری برای آموزش تندخوانی در این وب سایت قرار داده ام. مقاله ای که به سادگی می تواند به شما کمک کند مقاله برترین تکنیک های تندخوانی است. در این مقاله سه دلیل اصلی کاهش سرعت مطالعه را توضیح دادیم و گفتیم چطور باید آن را رفع کنید. همانطور که مشاهده کردید برای تندخوان شدن سعی کنید همین حالا در تست سرعت مطالعه بعدی مواردی که گفته شد را رعایت کنید.

  • سعی کنید مکث روی کلمات نداشته باشید
  • به عقب برنگردید
  • به جای خط کشیدن علامت بزنید و عبور کنید علاوه بر این من یک راز مهم نیز در زمینه تندخوانی در این قسمت به شما خواهم گفت.

چشمان شما شگفت انگیز هستند!

بسیاری از شما عزیزان سرعت مطالعه پایینی دارید چون عضلات چشم ضعیفی دارید. هدف ما از آموزش تندخوانی این است که شما از طریق چشم هایتان مطالعه داشته باشید.

  • اگر هنگام مطالعه خوابتان میگیرید
  • اگر دچار چشم درد یا سردرد می شوید
  • اگر از مطالعه بعد از مدت کوتاهی خسته می شوید.

فقط و فقط به یک دلیل است آن هم اینکه عضلات چشمان شما ضعیف است.

آموزش تندخوانی تنها در 20 دقیقه! مگه میشه؟

خب چرا اینقدر اصرار دارید از طریق چشم مطالعه کنیم؟ چشم سریع ترین راه انتقال محتوا به مغز شماست. اگر من یک تصویر را برای شما با جزئیات تعریف کنم بهتر و سریعتر یاد می گیرید و یا اینکه آن را ببینید؟ مسلما زمانی که مشاهده کنید تمام آن تصویر به سرعت به مغز شما منتقل می شود در کسری از ثانیه.

اما آموزش تندخوانی و تقویت عضلات چشم از کجا شروع شد؟

بعد از جنگ جهانی خلبان ها دچار مشکلاتی از لحاظ دید بودند. آنها فقط هواپیماهایی که از مقابل به سمت آنها حرکت می کردند را می دیدند! ولی هواپیمای جنگی که تنها از روبرو به آن حمله نمی شود. برای گسترش حوزه دید این افراد شروع به آموزش تمریناتی جهت تقویت عضلات چشم این افراد کردند و وقتی متوجه اثر گذاری عالی این تمرینات شدند این تمرینات را وارد دانشگاه ها هم کردند و جهت بهبود روند مطالعه از آنها بهره گرفتند. خب این تمرینات چه بود؟

همین حالا قصد داریم نمونه ی همان تمرینات را باهم به زبان فارسی انجام دهیم. با ما همراه باشید. ویدیو کوتاه و چند ثانیه ای زیر دارد سرعت مطالعه بسیاری از شما عزیزان را نمایش میدهد یعنی با سرعتی نزدیک به 200 کلمه در دقیقه کلمات در حال حرکت هستند لطفا و حتما این ویدیو چند ثانیه را برای آموزش تندخوانی مشاهده کنید.

خب مشاهده کردید؟ حوصلتان سر نرفت؟ بیشتر حواستان پرت نشد؟ طبیعتا وقتی شما با سرعت مطالعه پایینی مطالعه می کنید عوامل برهم زننده تمرکز بیشتری به سمت شما هجوم می آورند و کاهش تمرکز یعنی کاهش سرعت مطالعه ودرک مطلب. زمانی که شما سریعتر مطالعه می کنید درک مطلب شما هم بیشتر خواهد شد. از مطلب بالا به چه میزان در خاطرتان است. بیاید حالا سرعت را دو برابر کنیم در متنی جدید و شما عزیزان مشاهد کنید آیا چشمان شما حالا قدرت درک کردن را دارند؟ ویدیو چند ثانیه زیر را همین حالامشاهده کنید.

چطور بود با سرعت 400 کلمه هم متوجه شدید؟

تنها با انجام چند روزه ی تمرینات تقویت عضلات چشم شما حتما مشاهده خواهید کرد که سرعت مطالعه بسیار بالاتری را هم می توانید با باور کردن قدرت چشم هایتان داشته باشید. و الان خواهشی داریم اینکه همین حالا به تقویت عضلات چشم خود بپردازید و بعد از آن می خواهیم به یک تست سرعت مطالعه دیگر بپردازیم. و ببینیم چقدر پیشرفت داشته ایم.

برای تقویت عضلات چشم تنها کافی است شما همیت حالا به مدت یک دقیقه به 4 نقطه اطراف اتاقتان به نوبت نگاه کنید. دقت کنیدکه سر باید ثابت باشد و چشم فقط به 4 راس این مربع نگاه می کند روی هر نقطه یک مکث بسیار کوتاه و بعد نقطه بعد.

احتمالا بعد از انجام این تمرین و آموزش تندخوانی شما دچار چشم درد خواهید شد و این کاملا امری طبیعیست. چرا؟ آیا تا به حال به باشگاه بدنسازی رفته اید؟ شما در روزهای ابتدایی چون عضلات ضعیفی دارید وقتی وزنه میزنید حتما بدن درد و درد در عضلات را حس می کنید اما بعد از چند روز دیگر این درد را نخواهید داشت. دقیقا عضلات چشم هم به همین ترتیب هستند. زمانی که شما شروع به تقویت آنها می کنید درد خواهند گرفت اما بعد از چند روز قطع خواهد شد. حالا وقت این است که بررسی کنیم آیا این روند موثر بوده است یا نه!

آموزش تندخوانی در 20 دقیقه قدم چهارم: تست سرعت مطالعه دوم

همین حالا همانطور که در ابتدا قول دادیم قصد داریم بعد از این آموزش تندخوانی بررسی کنیم که چقدر این آموزش توانسته است سرعت مطالعه ما را تغییر دهد.

آموزش تندخوانی تنها در بیست دقیقه و فوری

فراموش نکنید این تست دقیقا مانند تست سرعت مطالعه قبلی است. پیشنهاد می کنم اگر که خسته شده اید همین حالا بلند شوید چند حرکت کششی انجام دهید کمی آب یا نوشیدنی بنوشید و بعد این تست را انجام دهید.

دقیقا عین بار قبلی زمان را باید در نظر بگیریم. یک مرتبه به صورت کامل متن زیر را که قسمتی از کتاب من می باشد مطالعه می کنید. و بعد از آن زمان خود را یادداشت کرده و به سراغ تست درک مطلب می روید.

نکته ی بسیار مهم این که این تست به مراتب از تست قبلی سخت تر است. اگر نگاهی کوتاه در ابتدا به سوالات درک مطلب بیاندازید، متوجه خواهید شد که هم تست این بار مفهومی تر شده و هم عدد و رقم بسیاری از آن سوال طرح شده است.

حالا نوبت به آن رسیده است که شروع به محاسبه سرعت مطالعه کنید. فقط خواهش می کنم تکینک هایی که آموزش دیدید را پیاده کنید اصلا مکث نکنید به عقب برنگردید و فقط یک مرتبه سریع مطالعه کنید. و بعد به سراغ درک مطلب بروید. (نگران نباشید حتما به این صورت درک خواهید داشت، امتحان کنید)

آزمون سرعت مطالعه دوم

برگی از کتاب بی سوادی – حمید وجکانی

همه ما بیماریم:

شما هم عاشق کتاب هستید و مانند من از آن دسته افراد بودید که کتاب های بسیاری می خریدید یا دانلود می کردید و نمی خواندید! کتاب هایتان مدت ها در گوشه ی اتاقتان می ماند، با جرات می گویم این بخش برای شماست. این رفتار خودش یک نوع بیماری است. تصور می کنید چنین افرادی در ایران کم هستند؟ می دانید میزان مطالعه در کشور ما چقدر است؟ می دانید سرانه مطالعه در جهان چقدر است؟

میزان مطالعه در ایران آمار بسیار دقیقی دارد ! عددی که بیان می شود عددی است بین 2 تا 79 ! به گزارش لیزنا،که چند سال پیش اعلام شد سرانه مطالعه در ایران 2 دقیقه در سال است! همان زمان دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی اعلام کرد که خیر اینطور نیست و آمار مطالعه در ایران 79 دقیقه در روز است!

2 دقیقه در سال و 79 دقیقه در روز؟ اختلاف این قدر زیاد؟ خب کیفیت آمار در کشور ما موردی است که بحث در رابطه با آن به این کتاب مربوط نمی شود. اما نکته ی جالب اینجاست که آسمان همه جای دنیا همین رنگ است! تصور نداشته باشید همه ی آمار ها راجع به سرانه مطالعه در کشورهای جهان صحیح هستند.

حالا معلوم نیست چطور هند که در سال 2010 جزء 20 کشور اول هم نبود به یک باره به رتبه اول رسید در طی 5 سال! و چگونه شد که در فنلاند به یک باره مردمانش تصمیم گرفتند در این 5 سال کتاب نخوانند را من نمیدانم. اما واقعا به این آمار ها در هیچ جای دنیا نمی شود اعتماد کرد. اما در ایران بعد ازآن اختلاف فاحش اعلام شد که سرانه مطالعه در ایران را که گفته اند 79 دقیقه در روز با محاسبه خواندن قرآن و ادعیه و نشریات بوده است و بعد از آن هم به این صورت بیان کردند که:

سرانه مطالعه 75 دقیقه و 34 ثانیه محاسبه شده که 15 دقیقه و 17 ثانیه مربوط به کتاب، 21 دقیقه و 31 ثانیه برای قرآن و ادعیه، 32 دقیقه و 36 ثانیه روزنامه و پنج دقیقه و 42 ثانیه به نشریه خوانی اختصاص پیدا کرده است که هر دو فضای مجازی و فیزیکی را شامل می شود.

طبق این آمار یعنی حدودا روزی 20 دقیقه ما قرآن می خوانیم! ای کاش همینطور که این آمار می گوید باشد !نمیدانم… شنونده خودش باید عاقل باشد! اما اگر کمی واقع بینانه بخواهیم نگاه کنیم پس از جستجوی فراوان به این رسیدم که: طبق آمارهای جهانی، آمریکایی ها 20 دقیقه، انگلیسی ها 55 دقیقه و ژاپنی ها 90 دقیقه از وقت خود را در شبانه روز به مطالعه کتاب اختصاص می دهند. بر این اساس آماری که از سرانه مطالعه کتاب در ایران در کنار تمام نوسانات عددی (از 2 دقیقه به 15 دقیقه و آخرش 18 دقیقه رسید) تا حالا ارائه شده است، نشان می دهد که ایرانیان تقریبا به میزان آمریکایی ها به مطالعه کتاب علاقه مند هستند.

خب چرا در ابتدای این بخش من اشاره کردم همه ی ما بیماریم؟ خوب است که بدانید که یکی از پر بازدیدترین نمایشگاه های کتاب جهان در فرانکفورت آلمان میزانی بالغ بر 300 هزار نفر بازدیدکننده داشته است. اما نمایشگاه کتاب تهران هر ساله بیش از یک میلیون نفر بازدید دارد و تعداد بسیار بالایی کتاب در آن به فروش می رسد.

به نظر شما میزان علاقه مندی ما به کتاب ها از تمام مردمان جهان بالاتر نیست؟ پس چرا سرانه مطالعه کشور ما این قدر پایین است؟ آیا این میزان خریدن و علاقه مندی به کتاب و نخواندن آنها بیماری نیست؟  خب همین حالا لطفا این زمان خود را یادداشت کنید و بعد به سراغ تست درک مطلب بروید.

تست درک مطلب

1. نام کدام شهر آلمان در متن آورده شده بود؟
2. طبق آمار نهاد کتابخانه های عمومی ما حدودا روزانه چند دقیقه قرآن می خوانیم؟
3. میزان بازدید از نمایشگاه کتاب تهران چقدر است؟ الف) 300 هزار نفر  ب) 500 هزار نفر  ج) بیش ازیک میلیون نفر   د) بیش از دو میلیون نفر

4. ایرانیان تقریبا به میزان ……………… به کتاب خواندن علاقه مند هستند

الف) ژاپنی ها  ب) انگلیسی ها  ج) هندی ها   د) آمریکایی ها

5. به گزارش لیزنا زمان مطالعه ایران چقدر در سال است؟
6. چرا گفته شد همه ی ما بیماریم؟
7. سرانه مطالعه انگلیسی ها چند دقیقه بود؟
8. در انتها متن نتیجه گرفته شد سرانه مطالعه ما چقدر است؟
9. در سال 2010 کدام کشور جزء 20 کشور اول هم نبود؟
10. در سرانه مطالعه ارائه شده توسط سازمان کتابخانه ملی ایران میزان نشریه خوانی چقدر است؟ الف) 32 دقیقه ب) 3 دقیقه  ج) 17 دقیقه  د) 5دقیقه

تعداد کلمات: 600 کلمه

سرعت مطالعه شما:             درک مطلب شما:             

حال به همان ترتیبی که قبلا آموزش دیدید سرعت مطالعه خود را حساب کنید.

تعداد کلمات متن که 600 کلمه بود ضربدر 60 تقسیم بر زمان بر حسب ثانیه. به طور مثال اگر شما در دو دقیقه یعنی 120 ثانیه این متن را مطالعه کرده اید سرعت مطالعه شما 300 کلمه در دقیقه بوده است. حال از طریق پاسخنامه زیر درک مطلب خود را بسنجید:

پاسخنامه تست سرعت مطالعه

1. فرانکفورت
2. حدود 20 دقیقه
3. گزینه 3
4. گزینه 4
5. 2 دقیقه در سال
6. کتاب می خریم اما نخوانیم
7. 55 دقیقه
8. عددی بین 15 تا 18 دقیقه
9. هند
10. گزینه 4

تعداد سوالاتی که درست پاسخ داده اید می شود درک مطلب شما. مشاهده کردید این تست به مراتب از تست قبلی مفهومی تر و سخت تر بود.

آیا آموزش تندخوانی که دیدیم موثر بود؟

حتما بسیاری از شما الان تعجب کرده اید که چطور افزایش سرعت مطالعه داشته اید. این امر کاملا ساده است من چند تکنیک کاملا ابتدایی تندخوانی را به شما عزیزان آموزش دادم و بعد از آن کمی به تقویت عضلات چشم شما پرداختیم و این افزایش سرعت مطالعه فقط به همین دلیل است.

نکته مهم: تا چه میزان افزایش سرعت مطالعه ملاک ماست؟

بسیاری از شما عزیزان هم افزایش سرعت مطالعه را داشته اید نسبت به تست اول هم افزایش درک مطلب و این امری کاملا طبیعی در تندخوانی است. اما برای تعدادی که نمی دانند چه سرعت و درکی مناسب است باید توضیح بدهم با توجه به تستی که انجام دادیم اگر شما سرعت مطالعه حدود 300 کلمه در دقیقه و درک نزدیک به 40 درصد داشته اید برای شروع عالی است.

اما الان مسئله ای ذهن شما را بسیار آزار می دهد. خب درک 40 درصد مناسب نیست. پاسخ این سوال را به صورت کامل در ویدیو زیر که بخشی از آموزش من در کارگاه های تندخوانی است، داده ام فقط 1 دقیقه زمان شما را خواهد گرفت همین حالا این ویدیو را مشاهده کنید

همانطور که مشاهده کردید ما باید سعی کنیم بر مبنای عملکرد مغز خود آموزش ببینیم. و اگر نیاز بود در تکرار ها درک مطلب خود را بالا ببریم. هنر بسته آموزش جامع تندخوانی این است که تعداد تکرارهای شما را کم کند و در یکبار مطالعه به درک عالی برسید.

امیدوارم از این آموزش کامل هم استفاده کنید و هم لذت برده باشید. در 20 دقیقه خیلی از مواقع ما کار مهمی انجام نمی دهیم اما حالا دیدید که در زمان 20 دقیقه میتوان به خوبی یک مهارت جدید را آموزش دید.  ولین قدم برای رسیدن به رویاهامون کتاب خواندن است امیدوارم با این آموزش بهتون کمک کرده باشیم که کتابها را ساده تر مطالعه کنید و یک قدم به رویاهایتان نزدیک تر شده باشید.

بیشتر از یک نفر باشید.

بریم چندتا مقاله باحال دیگه رو هم بهتون معرفی کنیم:

این هم مقالاتی که می‌تونه در زمینه کتاب خواندن بیشتر بهتون کمک کنه. می‌تونید با مقاله «فواید کتاب خوانی | 10 فایده کتاب خواندن» ببینید اصلا اگه کتاب بخونید، چه فایده‌های شگفت‌انگیزی براتون داره. توی مقاله «چطور کتاب های خوانده نشده را بخوانیم؟» یهتون میگیم که چطوری یک کوه کتاب جمع شده رو بخونید. یه پادکست آموزشی داریم در مورد کتاب خوندن به نام «کتاب خواندن (پادکست آموزشی)» و آخرش هم می‌تونید یاد بگیرید که «چطور هر سال بیشتر کتاب بخوانیم ؟».

تندخوانی را چطور حرفه‌ای یاد بگیریم؟

محصولی که با استفاده از پژوهش‌های علمی، به روز و دقیق تلاش می‌کند به شما به صورت کاملاً کاربردی تندخوانی را بیاموزد و شما بعد از دیدن این محصول، حافظه ای قدرتمندتر و ذهنی فعال‌تر خواهید داشت!

روی تصویر کلیک کنید تا اطلاعات کامل محصول تندخوانی و تقویت حافظه «نوروریدینگ» را در اختیار شما قرار دهیم.

علمی بیاموزید تا موثرتر و سریع‌تر بخوانید…!

 

حدیث رحمانی

حدیث رحمانی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا