آیا تندخوانی درک مطلب را کاهش میدهد؟ بررسی علمی و منطقی

سرفصل های مهم این مقاله

ما آدم‌ها زمانی که بخواهیم از انجام یک کار شانه خالی کنیم، هزار دلیل و بهانه برایش می‌آوریم! مثلا خود من از 17 سالگی می‌دانستم مهارتی وجود دارد به اسم تندخوانی ولی برای اینکه نخواهم خودم را در دام یادگیری این مهارت انداخته و از انجام تمرین‌هایش خودداری کنم، همیشه با این بهانه کارم را توجیه می‌کردم: تندخوانی درک مطلب را کاهش می‌دهد!

اما بعد از اینکه به اجبار تندخوانی را یاد گرفتم، خودم تبدیل شدم به یک مدافع حقوق این مهارت و قصد کردم به همه ثابت کنم که تندخوانی نه تنها باعث کاهش درک مطلب نمی‌شود بلکه روی آن تاثیر مثبت دارد!
با توجه به اینکه مهارت تندخوانی می‌تواند به شدت در موفقیت تحصیلی به افراد کمک کرده و همینطور باعث رشد سریع‌تر افراد علاقه‌مند به مطالعه شود، در این مقاله قرار است با هم به شکل کاملا علمی بررسی کنیم و مطمئن شویم که
آیا واقعا تندخوانی درک مطلب را کاهش می‌دهد یا نه؟!

آیا تندخوانی درک مطلب را کاهش می‌دهد؟

اگر به دنبال یک جواب سریع و تک‌کلمه‌ای در مقابل این سوال هستید، باید بگویم که خیر! تندخوانی نه تنها درک مطلب را کاهش نداده بلکه باعث افزایش آن می‌شود. اما اگر می‌خواهید به شکل علمی این موضوع را به شما ثابت کنم، در مورد استثناها بدانید و چند نکته مهم را هم یاد بگیرید، ادامه مقاله را بخوانید:

سرعت مطالعه استاندارد!

اول از همه باید این نکته مهم را بدانیم: ما به کمک تکنیک های تندخوانی و تمرین‌هایی که در کلاس‌های آموزشی آن یاد می‌گیریم، در مرحله اول به کسی تبدیل می‌شویم که سرعت مطالعه استاندارد دارد! یعنی چه؟ ببینید ما در حالت عادی سرعت مطالعه‌ای برابر با 200 تا 400 کلمه در یک دقیقه داریم. شاید خیلی‌ها فکر کنند که خب این یک سرعت قابل قبول است اما اینطور نیست.

در واقع سرعت مطالعه 200 تا 400 کلمه یک سرعت بسیار پایین است. چرا؟ چون در هنگام مطالعه ما زمان زیادی را بدون دلیل روی کلمات و جملات عادی کتاب صرف می‌کنیم، به دلیل مشکلات مطالعه مثل بلندخوانی، سرعت مطالعه را کاهش می‌دهیم و همینطور به خاطر وسواس، بارها به سراغ کلمات و جملات قبلی بازگشته و آنها را دوباره خوانی می‌کنیم. همه اینها باعث می‌شود سرعت مطالعه ما نه یک سرعت استاندارد بلکه سرعت بسیار پایینی باشد.

بنابراین شما با آموزش تندخوانی و یادگیری تکنیک‌ها و البته با انجام تمرین‌ها، سرعت مطالعه خودتان را به یک سرعت استاندارد تبدیل می‌کنید. در این حالت دیگر زمانی را برای دوباره خوانی کلمات صرف نمی‌کنید، سرعت مطالعه با چشم را بالا برده و در ادامه زمان بیهوده‌ای را برای مطالعه جملات عادی هدر نمی‌دهید. پس تا اینجا نه تنها درک مطلب شما کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه افزایش یافته و باعث می‌شود بهتر از قبل متوجه مفهوم متن شوید.

قبل از یادگیری مهارت تندخوانی، به دلیل مشکلات مطالعه مثل بلندخوانی، سرعت مطالعه را کاهش می‌دهیم و همینطور به خاطر وسواس، بارها به سراغ کلمات و جملات قبلی بازگشته و آنها را دوباره خوانی می‌کنیم.

آشنایی با متن

یک موضوع مهمی که شاید باید همان ابتدای مقاله به شما می‌گفتم این است: بخش اعظمی از آموزش تندخوانی، در واقع آموزش روش‌های مطالعه اصولی است نه فقط سریع‌تر خواندن! این یعنی اینطور نیست که در کلاس‌های آموزشی شما صرفا یاد بگیرید چطور سرعت مطالعه‌تان را بالا ببرید. بلکه یاد می‌گیرید چطور به استانداردترین شکل ممکن بخوانید.

در ادامه همین موضوع، اصولا ما عادت نداریم قبل از اینکه کتاب یا متنی را بخوانیم، با آن آشنا شویم. این یعنی مثلا اگر قرار باشد کتاب از شنبه را بخوانیم، نگاهی به نام و نویسنده کتاب کرده، متن موجود در پشت جلد را خوانده و در نهایت نگاهی هم به صفحه اول آن می‌کنیم. در ادامه هم به سراغ مقدمه رفته و شروع می‌‌کنیم به خواندن کتاب.

اما در کلاس های تندخوانی شما یاد می‌گیرید که چطور قبل از شروع مطالعه متن، جزوه و کتاب، با آن به بهترین شکل ممکن آشنا شوید. به این ترتیب ذهن خودتان را با مفاهیم کتاب آشنا کرده و می‌توانید درک مطلب بهتری از موضوع داشته باشید. در حالی که در زمان آشنا نبودن با کتاب و مطالعه ناگهانی مطلب، به شدت درک مطلب خودتان را کاهش می‌دهید. بنابراین این یکی دیگر از موضوعاتی است که باعث می‌شود تندخوانی روی افزایش درک مطلب شما تاثیر مثبت داشته باشد.

رابطه سرعت بالا و کاهش درک مطلب!

خب، همانطور که گفتم در این مقاله قرار است اشاره‌ای هم به استثنائات داشته و اینطور نیست که صرفا قرار باشد یک قضاوت یک‌طرفه کنم. در ادامه می‌خواهم کمی در مورد اطلاعات موجود در کتاب “حرکت چشم و پردازش اطلاعات هنگام مطالعه” با شما صحبت کنم.

افرادی که تندخوانی می‌کنند سرعت مطالعه متفاوتی دارند. ممکن است بعضی از آنها در یک دقیقه 500 کلمه متن بخوانند و بعضی دیگر 1000 کلمه. همینطور آماری در مورد مطالعه حدود 4000 کلمه متن در یک دقیقه هم ثبت شده!

طبق گفته کتاب ذکر شده در بالا، سرعت مطالعه خیلی زیاد، می‌تواند باعث کاهش درک مطلب ذهنی شود! چرا؟ چون اصولا چشم ما در چنین شرایطی نمی‌تواند مطالب را به درستی خوانده و آنها را برای پردازش وارد ذهن‌مان کند.

من هم کاملا با این موضوع موافقم و به نظرم افرادی که سرعت مطالعه بسیار بالا دارند، احتمالا بخشی از مفهوم کتاب را از دست می‌دهند. اما موضوع مهم اینجاست که اصولا هدف از شرکت در کلاس های تندخوانی نه رسیدن به سرعت مطالعه بالای هزار کلمه، بلکه یک سرعت مطالعه متعادل همراه با بیشترین درک مطلب ذهنی است. حداقل کلاس‌هایی که در مجموعه بیشتر از یک نفر برگزار می‌شود، چنین هدفی دارند!

برای یادگیری بیشتر در زمینه مطالعه، مقاله «بهترین روش مطالعه» را بخوانید.

تندخوانی و افزایش حافظه

یکی دیگر از نکاتی که باعث پرطرفدارتر شدن تندخوانی شده و افراد را به شرکت در کلاس‌های آن ترغیب می‌کند، این است که طبق بعضی تحقیقات، روش های تندخوانی روی افزایش توان ذهنی و تقویت حافظه  و هوش تاثیر مثبت دارند! در واقع اگر کمی با کارکرد مغز آشنا باشید، می‌دانید که مغز انسان دقیقا مشابه عضلات بدن، در صورت استفاده زیاد تقویت شده و با توان بیشتری فعالیت می‌کند. به همین دلیل است که همیشه پزشکان توصیه می‌کنند طی زندگی روزمره کارهای جدید و چالش برانگیز انجام داده یا حتی به سراغ بازی‌های معمایی و حل جدول‌ها بروید.

همانطور که گفتم، تحقیقات ثابت کرده زمانی که می‌خواهید تندخوانی کنید، ذهن‌تان را تحت فشار قرار می‌دهید تا سرعت درک مطلب را با سرعت مطالعه یکسان کند. به این ترتیب ذهن شما تحت این فشار رشد کرده و می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

 البته یک نکته مهم دیگر هم وجود دارد. اینکه در آموزش‌های تندخوانی حرفه‌ای و کلاس‌های معتبر، مدرسان صرفا به تاثیر تندخوانی بر افزایش توان ذهنی شما بسنده نکرده و تمرین‌هایی را هم برای افزایش توان حافظه (از جله تقویت حافظه تصویری) معرفی می‌کنند. مثلا در کلاس تندخوانی بیشتر از یک نفر، بخشی از چندین ساعت آموزش، صرفا به تمرین‌هایی اشاره دارد که باعث می‌شود توان ذهنی شما افزایش پیدا کرده و در ادامه، قدرت تندخوانی‌تان بیشتر شود. در اصل حافظه قوی‌تر، راحت‌تر مطالب را پردازش کرده و به یاد می‌آورد.

تندخوانی و حواس پرتی

احتمالا طی سال بارها شده فایل‌های صوتی و تصویری سخنرانی‌های متفاوت را گوش داده باشید. مثلا یک فایل صوتی آموزشی، یک سخنرانی در سمینار و… اگر تا الان دقت کرده باشید، زمانی که مدرس یا گوینده با سرعت کمی صحبت می‌کند، کمی ذهن ما خسته شده و این حتی باعث می‌شود ما در هنگام شنیدن صحبت‌هایش، به کارهای دیگری مثل چک کردن پیام‌های واتس‌اپ مشغول شویم. اما در ادامه اگر سرعت صحبت کردن فرد بالا باشد، از ترس از دست دادن موضوعات، با تمرکز بیشتری به حرف‌هایش گوش می‌کنیم.

چنین موضوعی دقیقا در مورد تندخوانی هم صدق می‌کند. در واقع یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود با خیال راحت رابطه تندخوانی و درک مطلب را مستقیم بدانم، این است که وقتی کتاب یا متن را با سرعت عادی مطالعه می‌کنید، به ذهن‌تان فرصت می‌دهید به صداهای اطراف فکر کرده، نگاهی به اتفاقات دوروبرتان داشته و به طور کلی بخشی از حواستان را پرت می‌کنید. اما زمانی که با سرعت بالا مطالعه کنید، آن بخش از ذهن را هم درگیر مطالعه کرده و به او اجازه رفتن به بیراهه و حواس پرتی را نمی‌دهید. بنابراین به این شکل مطالعه با سرعت بالا، روی درک مطلب تاثیر مثبت دارد.

لذت مطالعه

خب اگر بخواهم روراست باشم، افراد کمی هستند که واقعا از مطالعه لذت ببرند! در واقع خیلی از مردم دوست دارند مطالعه کنند اما آن زمانی را که به خواندن کتاب و متن صرف می‌کنند، خیلی دوست ندارند. چرا؟ چون مطالعه کار نسبتا سخت و شاید حتی حوصله‌سربری به نظر برسد. در هر حال، چه از آن دسته افرادی باشید که مطالعه را دوست ندارند اما برای ارتقا خودشان انجامش می‌دهند و چه آن دسته که عاشق مطالعه هستند، تندخوانی روی افزایش لذت مطالعه‌تان تاثیر مثبت دارد. چطور؟

یکی از نکاتی که باعث افزایش لذت مطالعه می‌شود، این است که صفحات بیشتری را در یک زمان مشخص بخوانیم. مطمئنا اینکه بتوانید در یک ساعت، 70 صفحه از کتاب را بخوانید نسبت به قبل که در همین زمان حدود 30 صفحه کتاب می‌خواندید، مطالعه را برایتان لذتبخش‌تر می‌کند. در ادامه هم این لذت و سرگرمی باعث افزایش توان ذهنی و انگیزه‌تان برای مطالعه و یادگیری می‌شود.

مردم در مورد تندخوانی و درک مطلب چه می‌گویند؟

در ادامه تحقیقاتی که در وب انگلیسی داشتم، به سایت quora رسیدم. در این سایت مردم می‌توانند نظرات و تجربه خودشان را در مورد موضوعات مختلف به اشتراک بگذارند. با توجه به همین تلاش کردم در مورد موضوع تندخوانی و رابطه‌اش با درک مطلب، به دنبال نظرات مختلف بگردم و البته چندین نظر را هم پیدا کردم. چکیده تجربه اکثر افراد هم دقیقا همین بود که:

تندخوانی توانسته سرعت مطالعه و درک مطلب من را افزایش بدهد.

آیا تندخوانی همیشه جواب می‌دهد؟

به یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مقاله رسیدیم. در ادامه می‌خواهم به این سوال مهم جواب بدهم که آیا واقعا تندخوانی برای همه نوع مطالعه‌ای جواب می‌دهد؟ یا استثناهایی هم دارد؟

اگر دیگر مقالات ما در مورد تندخوانی را مطالعه کرده باشید (از جمله باورهای غلط تندخوانی) حتما می‌دانید که همیشه می‌گوییم قرار نیست سرعت مطالعه شما در مطالعه هر نوع متن و کتابی یکسان باشد! این یعنی ممکن است مطالعه یک کتاب تخصصی برای شخصی که در مورد آن اطلاعات کافی ندارد اما به تندخوانی مسلط است، با نصف سرعت حالت عادی جلو برود. چرا؟ چون در نهایت هدف تندخوانی صرفا خواندن نیست، بلکه می‌خواهیم متن و مطلب را درک کنیم و خب بعضی متون نیاز به تمرکز حواس و مکث بیشتری برای درک شدن دارند.

بنابراین باید این نکته بسیار مهم را همیشه به یاد داشته باشید: قرار نیست مطالعه همه کتاب‌هایی که در سطح جهان وجود دارند برای شما با یک سرعت مطالعه یکسان جلو برود. بلکه ممکن است گاها با توجه به آشنایی قبلی، موضوع کتاب، تخصص خودتان و… سرعت مطالعه را کاهش داده تا بتوانید با تفکر روی موضوعات متن، بهتر آن را متوجه شوید.

تندخوانی و تست زنی!

در میان مطالعاتم در یکی از سایت‌های انگلیسی، به یک نکته جالب رسیدم که گفتم شاید خالی از لطف نباشد گفتن آن. با توجه به اینکه این روزها موضوع کنکور مبحث داغی است و البته می‌دانم یکی از مشکلات کنکوری‌های عزیز، زمان کم برای حل سوالات است، باید بدانید که تندخوانی به شما کمک می‌کند سوالات تست را با سرعت بیشتری مطالعه و درک کرده و در ادامه تست زنی سریع‌تری داشته باشید. بنابراین تندخوانی اصولی می‌تواند باعث کاهش استرس شما سر جلسه امتحان یا کنکور شده و نتیجه بهتری را رقم بزند.

آیا ممکن است درک مطلب کاهش پیدا کند؟

 در نهایت آخرین سوالی که قرار است در این مقاله به آن جواب بدهم، به نوعی همان سوال اول است! آیا با تندخوانی سرعت مطالعه کاهش پیدا می‌کند؟

تا اینجا احتمالا متوجه شدید که بنا به گفته تحقیقات و تجربه‌ها، تندخوانی باعث افزایش درک مطلب می‌شود. اما خب در هر حال باید این را هم بدانید که خواندن مطالب با سرعت بالا ممکن است باعث کاهش درک مطلب شود. این یعنی ممکن است با بالاتر بردن سرعت مطالعه از یک سرعت استاندارد، درک مطلب ذهنی شما کاهش پیدا کند.

مثلا در مسابقات تندخوانی که در آمریکا برگزار می‌شود، درک مطلب 50 درصد از متن، برای افرادی که سرعت مطالعه حدود 4 هزار کلمه تا چندین هزار کلمه در یک دقیقه را دارند، یک سرعت مناسب است. بنابراین اگر واقعا برایتان مهم است که مطالب را با درک مطلب کامل بخوانید، بهتر است در کلاس های تندخوانی حرفه‌ای شرکت کرده و سعی کنید به کمک تکنیک‌ها و تمرین‌های آن، سرعت تان را به یک سرعت استاندارد برسانید نه سرعتی رویایی.

توصیه من به شما!

در این رابطه توصیه من به شما این است که این محصول تازه رونمایی شده را از دست ندهید.

محصول تازه و فوق‌العاده ما، بالاخره با بهترین کیفیت آماده شد و اکنون در دسترس شماست!

روی تصویر کلیک کنید تا اطلاعات کامل محصول تندخوانی و تقویت حافظه «نوروریدینگ» را در اختیار شما قرار دهیم.

علمی بیاموزید تا موثرتر و سریع‌تر بخوانید…!

**************

سخن پایانی…

خب، بالاخره به انتهای مقاله تندخوانی و درک مطلب رسیدیم. در این مقاله با هم بررسی کردیم که آیا تندخوانی بر درک مطلب تاثیر مثبت دارد یا نه و اینکه آیا تندخوانی باعث کاهش درک مطلب میشود؟ اگر هنوز سوالی در مورد تندخوانی دارید، پیشنهاد می‌کنم سوالتان را در بخش نظرات پایین همین مقاله از من بپرسید. همینطور خوشحال می‌شوم اگر نظر منفی یا مثبتی در مورد این مقاله دارید، آن را در بخش نظرات برای من بنویسید. با آرزوی موفقیت….

 

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه دربارهٔ «آیا تندخوانی درک مطلب را کاهش میدهد؟ بررسی علمی و منطقی»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    چقدر خوب که دنبال مقالات و محتوای آموزشی هستید؛ امیدواریم متن مقاله در این راستا براتون کاربردی باشد.
    بیشتر ازیک نفر…

اسکرول به بالا