فواید کتاب خوانی | 10 فایده کتاب خواندن

سرفصل های مهم این مقاله

همه ما شنیده‌ایم که کتاب خواندن خوب است. اما شاید از فواید کتاب خوانی آگاه نباشیم. کتاب خواندن تاثیرات باورنکردنی روی ذهن و عملکرد انسان در زندگی شخصی و اجتماعی می‌گذارد و فواید فوق‌العاده‌ای به همراه دارد.

ما نمی‌دانیم که کتاب خواندن از همان دوران کودکی چه تاثیری بر زندگی‌شان می‌گذارد. مطالعات نشان می‌دهد:

کودکانی که والدینشان چندبار در هفته برای آنهای کتاب می‌خوانند در مقایسه با کودکان دیگر در چهار سالگی مهارت خواندن و نوشتن بهتری دارند، نمره بالاتری در آزمون‌های هوش می‌گیرند و سال‌ها بعد در زندگی شغل بهتری خواهند یافت.

این چند مورد را از فواید کتابخوانی برای شما انتخاب کرده‌ایم…

تحریک روانی

مغز شما نیاز به تمرین دارد تا آن را قوی و سالم نگه دارد، همانند تمام ماهیچه‌های بدن.

خواندن برای بهبود ارتباطات بین نورون‌ها در مغز فوق العاده است. کاهش حافظه و عملکرد مغز یک عارضه جانبی پیری است، اما خواندن منظم ممکن است باعث کند شدن این فرآیند شود. فعال و درگیر نگه داشتن مغز در کند شدن بیماری آلزایمر و زوال عقل مؤثر است.

فواید کتابخوانی - فایده های کتاب خواندن

کاهش استرس

هنگام خواندن، باید بر روی شخصیت و داستان کتاب تمرکز کنید. غرق شدن در دنیای ادبیات و آموزش به شما این امکان را می‌دهد که خودتان را از استرس زندگی روزمره دور کنید و ذهن و بدن خود را ریلکس و راحت کنید. گم شدن در کتاب می‌تواند یک درمان کامل برای استرس باشد. (سایر راهکارهای کاهش استرس)

خواب بیشتر و با کیفیت‌تر

اهمیت خواب کافی بر کسی پوشیده نیست. گاهی اوقات سخت است که ذهن شلوغ شما (که به سرعت در حال دویدن است و نگران چیزهای مختلف است) به خواب رود. مطالعه، حتی اگر فقط ده دقیقه باشد، می‌تواند به شما کمک کند عوامل حاشیه‌ای را از ذهنتان بیرون کنید.

بهتر است وقتی می‌خواهید بخوابید، نور کتاب خواندنتان کمتر باشد.

آدم‌های خوره کتاب می‌توانند به این مسئله اعتراف کنند. هیچ‌چیزی به اندازه گرفتن کتاب در دست احساس خواب آلودگی نمی‌آورد! کتاب خواندن مثل قرص خواب‌آور است که آرامش‌بخش بوده و خصوصاً زمانی که خسته‌اید یا استرس زیاد دارید باعث خواب می‌شود.

کتاب خواندن کیفیت کلی خواب را نیز بهبود می‌بخشد. از آنجایی‌که مطالعه آرام‌بخش است و از میزان استرس و تنش می‌کاهد، شما را به خواب عمیق و آرامی فرو خواهد برد.

فواید کتاب خواندن - فواید کتاب خوانی

آموزش و یادگیری

تحصیل ارزان نیست. کلاس‌ها، سمینارها و نرم‌افزارهای آموزشی تنها چند روش پولی هستند که شما می‌توانید برای یادگیری داشته باشید.  با این حال خواندن کتاب‌های کتابخانه رایگان است! اگر موضوعی را پیدا کنید که مایل به یادگیری بیشتر در مورد آن هستید، کتاب‌های زیادی برای برای آن نوشته شده است.

حتماً بخوانید:

راهنمای جامع نوشتن کتاب | چگونه کتاب غیرداستانی بنویسیم؟

حافظه بهتر

کتاب خوانی یکی از روش‌های تقویت حافظه و هوش است. مطالعه نیاز دارد که از ماهیچه حافظه خود استفاده کنید و آن را به یک ماهیچه پرقدرت تبدیل کنید. ورزش کردن مغز شما به طور ذهنی می‌تواند منجر به کاهش سرعت زوال حافظه شود.

شما می‌توانید مهارت‌های مختلفی هم یاد بگیرید تا حافظه‌تان را قوی‌تر کنید و کتاب‌های بیشتری هم بخوانید. مثلاً حتما می دانید تندخوانی چیست؟ درست است؟ با یادگیری مهارت تندخوانی اتفاقا کتاب های بیشتر هم می‌خوانید!

کتاب خواندن چه فوایدی دارد؟

همدلی‌ها زیاد می‌شود

خواندن نیاز به این دارد که با احساسات شخصیت‌ها همدردی کنیم. وقتی شما با شخصیت‌های کتاب همذات پنداریم یکنید، ناخودآگاه «حس همدلی» شما بیشتر می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که خواندن کتاب‌های تخیلی به خوانندگان کمک می‌کند درک کنند که مردم بیشتر به چه چیزهایی فکر می‌کنند و به چه چیزهایی نیاز دارند.

مهارت‌های تفکر تجزیه و تحلیلتان بهبود می‌یابد

فرض کنید در حال خواندن یک رمان پلیسی هستید. معمایی برای مطرح می‌شود تا آن را حل کنید؛ به این ترتیب مهارت‌های تحلیلی و تجزیه‌ای شما توسعه می‌یابند. خواندن یک کتاب اسرارآمیز و تلاش برای حل آن راز، بسیار هیجان‌انگیز و جذاب است. حتی اگر خودتان معما را حل نکنید با این حال تفکر تحلیلی و انتقادی‌تان را به بهترین شکل به کار گرفته‌اید.

فایده های کتاب خوانی برای مغز

بهبود تمرکز

در دنیای امروز، توجه ما اغلب به یک میلیون جهت مختلف جلب می‌شود! یکی از تمرین های افزایش تمرکز، کتاب خواندن است.
زمانی که مطالعه می‌کنید روی یک چیز تمرکز دارید. با انجام این کار، شما به بدن خود آموزش می‌دهید تا از ایجاد مزاحمت اجتناب کنید. این توانایی می‌تواند به هنگام انجام وظایف دیگری که نیاز به تمرکز دارند، کمک کند. این هم یکی از بهترین فواید کتاب خوانی

خواندن بهترین سرگرمی و تفریح است

خواندن بسیار ارزان‌تر از رفتن به سینما یا بسیاری دیگر از انواع تفریحات است. در حقیقت خواندن در کتابخانه رایگان است! کتابخانه دائماً در حال آپدیت شدن است و هر روز کتاب‌های بیشتری چاپ می‌شود. بنابراین هرگز خیال نکنید که روزی به نقطه پایان خواندن می‌رسید. کتاب‌ها می‌توانند شما را به دنیاهای متفاوتی هدایت کنند

 

فواید کتابخوانی

بهبود دایره واژگان

یکی دیگر از فواید کتاب خوانی هرچه بیشتر در معرض خواندن باشید، کلمات بیشتری یاد می‌گیرید و ببیشتر از کلمات مناسب و خوب استفاده می‌کنی. افزایش دایره واژگان به شدت بر فن بیان شما تأثیر مثبت می‌گذارد. بنابراین می‌تواند به بهبود عملکرد شغلی و عزت نفس منجر شود. قرار گرفتن در معرض آثار عالی می‌تواند تأثیر زیادی بر روی نویسندگی شما داشته باشد.

همچنین با گسترش دایره واژگان بهتر می‌توانید احساسات و تفکرات‌تان را بروز دهید. افرادی که به خوبی با انواع واژه‌های توصیفی از زبان استفاده می‌کنند همواره مورد تحسین بقیه قرار می‌گیرند.
این یک واقعیت است که توانایی
خوب صحبت کردن روی سایرین تأثیر می‌گذارد و راه را برای ترفیع، پیشرفت، نقش‌های رهبری و دولتی هموار می‌کند. مطالعات همچنین نشان داده است که دامنه واژگان غنی، زوال عقل و آلزایمر را به تأخیر می‌اندازد. بنابراین هرچه دامنه واژگان شما گسترده‌تر باشد، احتمال سلامت روانی در سنین پیری بالاتر می‌رود.

دو تا مقاله مفید در مورد کتاب‌خوانی

چطور هر سال بیشتر کتاب بخوانیم ؟

چطور بیشتر کتاب بخوانیم و از فواید کتابخوانی استفاده کنیم؟

محصولی که با استفاده از پژوهش‌های علمی، به روز و دقیق تلاش می‌کند به شما به صورت کاملاً کاربردی تندخوانی را بیاموزد تا بیشتر و موثرتر بخوانید و یاد بیگرید!

شما بعد از دیدن این محصول، حافظه ای قدرتمندتر و ذهنی فعال‌تر خواهید داشت!

روی تصویر کلیک کنید تا اطلاعات کامل محصول تندخوانی و تقویت حافظه «نوروریدینگ» را در اختیار شما قرار دهیم.

علمی بیاموزید تا موثرتر و سریع‌تر بخوانید…!

 

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۸ دیدگاه دربارهٔ «فواید کتاب خوانی | 10 فایده کتاب خواندن»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    خیلی خوشحالیم بابت همراهی و رضایتتوناین موضوع باعث افتخارمون هست.
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید…

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    دوست گرامی سلام
    از شما ممنونیم که در این مسیر ما رو همراهی میکنید موفق، شاد و بیشتر از یک نفر باشید.

  3. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام از همراهی شما بسیار متشکریم. امیدواریم بتوانیم در کنار هم در مسیر رشد با قدرت ادامه دهیم.

  4. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که به فکر رشد فردی خود هستید؛ مرسی که نظرتون رو با ما به اشتراک می گذارید.
    بیشتر ازیک نفر

  5. چند جمله قصار درباره کتابخوانی.
    کتاب‌خواندن، اندیشیدن با ذهن دیگران است (آرتور شوپنهاور).
    مطالعه، لذت بی‌نظیر باخودبودن، ولی تنها نبودن است (علی عبداله زاده).
    کتاب‌ تلویزیون آدم‌های باهوش است (طاهره شفیعی).
    کسی که مطالعه نمی کند نسبت به کسی که خواندن بلد نیست هیچ برتری ندارد (مارک تواین).
    مردم نمی‌دانند چطور ممکن است کل زندگی انسان فقط با یک کتاب تغییر کند (مالکوم ایکس).

اسکرول به بالا