چگونه تنبلی را کنار بگذاریم؟ بهترین روش درمان تنبلی

سرفصل های مهم این مقاله

LOVELY

دوره رایگان چطور جذاب و دوست‌داشتنی باشیم؟!

جذابیت بر اساس اصول روانشناسی!

چگونه تنبلی را کنار بگذاریم؟ بهترین روش درمان تنبلی+تغییر سبک زندگی

همه ما دوره‌هایی در زندگی‌مان داریم که در آن کمتر احساس انرژی داشتن می‌کنیم و برای یافتن انگیزه تلاش می‌کنیم. اینکه گاهی اوقات چنین احساسی داشته باشیم، کاملاً طبیعی است. حتی لازم است گاهی تنبلی پیشه کنیم تا خستگی چندین روز کارمان به در شود؛ اما زمانی که این لحظات شروع به تکرار شدن می‌کنند یا برای مدت زمان طولانی‌تری ادامه می‌یابند، می‌توانیم نامش را بگذاریم تنبلی! این مقاله برای کسانی است که در مقابل سؤال: چگونه تنبلی را کنار بگذاریم حساس شده‌اند و می‌خواهند تنبلی‌شان را رفع کنند. در شرایط تنبلی، انرژی کمتری حس می‌کنیم و احساس الهام گرفتن از دیگران برای ما دشوار است. در اینجا به شما می‌گوییم که چگونه تنبلی را متوقف کنید تا بتوانید بهره‌وری بیشتری داشته باشید.

 

دانستن معنی تنبلی و ویژگی افرادی که دچار حالت تنبلی می‌شوند کمک زیادی در نحوه رهایی از آن دارد. برای درک بهتر این مفهوم پیشنهاد می‌کنیم مقاله تنبلی چیست را مطالعه کنید.

 

چگونه تنبلی را کنار بگذاریم و بر آن غلبه کنیم؟ با این ۱۰ راه مفید!

برخی از افراد ممکن است بیشتر از دیگران مستعد تنبلی باشند، حتی افراد با بهره‌وری بالا نیز ممکن است انجام کارها گاهی اوقات برایشان چالش‌برانگیز شود، دلایل تنبلی می‌تواند موارد زیادی را شامل شود. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا از شر تنبلی خلاص شوید و بهره‌وری خود را بیشتر کنید:

 

۱. اهداف خود را مدیریت کنید

تعیین اهداف غیرواقعی و انجام بیش‌ازحد کار، می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی شود. فرسودگی شغلی می‌تواند باعث خستگی، از دست دادن علاقه و انگیزه و اشتیاق به فرار از زیر کار شود، با تعیین هدف کوچک‌تر و دست‌ یافتنی که شما را به جایی که می‌خواهید برسید، بدون اینکه در طول مسیر تحت‌ فشار باشید، از کار بیش‌ازاندازه خودداری کنید.

 

دانستن چیستی هدف بسیار در انتخاب آن تاثیرگذار است. پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت اطلاعات بیشتر برای انتخاب هدف مقاله (هدف چیست؟) را مطالعه نمایید.

 

۲. از خودتان انتظار نداشته باشید که کامل باشید

 

از خودتان انتظار نداشته باشید که کامل باشید... جلوگیری از تنبلی

کمال‌گرایی در حال افزایش است و عوارض روانی دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ که دانشجویان بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۶ را موردبررسی قرار داد، افزایش کمال‌گرایی را طی سال‌ها نشان داد. محققان می‌گویند: «جوانان اکنون با محیط‌های رقابتی‌تر، انتظارات غیرواقعی‌تر و والدینی مضطرب‌تر و کنترل‌کننده‌تر از نسل‌های قبل مواجه هستند».

این افزایش کمال‌گرایی باعث می‌شود افراد بیش‌ازحد از خود و دیگران انتقاد کنند. همچنین منجر به افزایش افسردگی و اضطراب می‌شود. یک مطالعه کوچک‌تر دیگر روی دانشجویان نشان داد کمال‌گرایی تلاش شما برای درمان استرس را با کندی مواجه خواهد کرد.

 

 

۳. از خودگویی‌های مثبت به جای منفی استفاده کنید

خودگویی منفی می‌تواند تلاش‌های شما را برای انجام کارها در هر جنبه‌ای از زندگی‌تان نابود کند. اینکه به خودتان بگویید فردی تنبل هستید، نوعی خودگویی منفی است. با تمرین خودگویی مثبت می‌توانید صدای درونی منفی خود را متوقف کنید. به جای اینکه بگویید «هیچ راهی وجود ندارد که بتوانم این کار را انجام دهم»، بگویید، «من تمام تلاشم را می‌کنم تا این اتفاق بیفتد».

 

۴. یک برنامه عملی ایجاد کنید

برنامه‌ریزی برای اینکه چگونه کاری را انجام خواهید داد می‌تواند رسیدن به آن را آسان‌تر کند. در مورد اینکه چقدر زمان، تلاش و عوامل دیگر برای رسیدن به هدفتان و ایجاد یک برنامه عملی نیاز است، واقع‌بین باشید. داشتن یک برنامه خوب، اعتمادبه‌نفستان را زیادتر کرده و کمک می‌کند حتی اگر در طول مسیر به مانعی برخورد کنید، خسته و فرسوده نشوید.

 

۵. از نقاط قوت خود استفاده کنید

چگونه تنبلی را کنار بگذاریم؟ هنگام تعیین اهداف یا آماده شدن برای انجام یک کار، لحظه‌ای به نقاط قوت خود فکر کنید. سعی کنید آن‌ها را در جنبه‌های مختلف یک کار به کار ببرید تا به شما در انجام کارها کمک کند. تحقیقات نشان داده است که تمرکز بر نقاط قوت بهره‌وری، احساسات مثبت و مشارکت در کار را افزایش می‌دهد.

 

۶. موفقیت‌های خود را در طول مسیر تشخیص دهید

گاهی یک آفرین گفتن به خود برای انجام یک کار خوب می‌تواند به شما انگیزه برای ادامه راه بدهد. تمام دستاوردهای خود را در هر کاری که انجام می‌دهید، چه در محل کار و چه در خانه، یادداشت کنید. این یک راه عالی برای تقویت اعتمادبه‌نفس و مثبت بودن شما است و شما را برای ادامه کار تحریک می‌کند.

 

۷. از دیگران کمک بخواهید

بسیاری از مردم بر این باورند که درخواست کمک نشانه ضعف است؛ اما کمک نخواستن می‌تواند شما را برای شکست آماده کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد افرادی که از همکاران کمک نمی‌خواهند بیشتر در شغل خود ناراضی هستند و عملکرد شغلی پایین‌تری دارند. آن‌ها همچنین توسط کارفرمایان خود کمتر مورد توجه قرار گرفتند. درخواست کمک شانس موفقیت شما را افزایش داده و به شما کمک کند با کسانی که می‌توانند شما را تشویق کرده و انگیزه دهند ارتباط برقرار کنید.

 

۸. از حواس‌پرتی اجتناب کنید

همه ما حواس‌پرتی‌های موردعلاقه‌مان را داریم که وقتی نمی‌خواهیم کاری را انجام دهیم (مثل گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی و یا بازی با حیوان خانگی)، به آن‌ها روی می‌آوریم.

راه‌هایی بیابید که حواس‌پرتی‌هایتان را کمتر در دسترس قرار دهید. این می‌تواند به معنای یافتن یک مکان آرام برای کار باشد، مانند کتابخانه یا یک اتاق خالی، یا استفاده از یک برنامه برای مسدود کردن سایت‌هایی که در زمانی که باید در حال انجام‌وظیفه باشید، بدون توجه به آن‌ها شروع به چرخ زدن می‌کنید.

 

۹. کارهای خسته‌کننده را سرگرم‌کننده کنید

ما تمایل داریم از مشاغلی که به نظرمان کسل‌کننده یا خسته‌کننده هستند، اجتناب کنیم. کارهایی مانند تمیز کردن ناودان‌ها یا حمام هرگز سرگرم‌کننده نیستند، اما می‌توانید آن‌ها را لذت‌بخش‌تر کنید. گوش دادن به موسیقی یا پادکست را امتحان کنید یا ردیاب تناسب‌اندام خود را قرار دهید تا ببینید در حین انجام این کارها چه مقدار کالری می‌سوزانید.

 

۱۰. به خود پاداش دهید

انجام یک کار به‌خودی‌خود یک پاداش است، اما برخی از افراد توسط پاداش‌های بیرونی هدایت می‌شوند. روی آنچه از انجام کاری به دست می‌آورید تمرکز کنید، مانند نزدیک شدن به ارتقا درجه، یا به خودتان برای انجام یک کار خوب پاداش دهید. پایان یک پروژه بزرگ را با یک شب بیرون از خانه جشن بگیرید یا پس از یک روز کار حسابی، دوستان را برای یک مهمانی خودمانی دعوت کنید.

 

چطور تنبلی را با سبک غذایی و زندگی سالم درمان کنیم؟

 

چطور تنبلی را با سبک غذایی و زندگی سالم درمان کنیم؟

وقتی صحبت از نحوه توقف تنبلی می‌شود، ایجاد برخی تغییرات سالم در سبک غذایی می‌تواند بهترین راه باشد.

 

۱. غذاهای پرپروتئین بخورید

آیا از خود می‌پرسید “چگونه می‌توانیم تنبلی را کنار بگذاریم؟” برخی از غذاها انرژی شما را افزایش می‌دهند و قند خونتان را ثابت نگه می‌دارند تا کمتر احساس تنبلی و دل‌مردگی کنید. غذاهای پرپروتئین این کار را انجام می‌دهند، مانند:

  • ماست یونانی
  • بادام‌زمینی و درختی
  • تخم‌مرغ
  • ماهی تن

 

۲. از مصرف غذاهای شیرین و پرچرب خودداری کنید

تغذیه و بهره‌وری با هم مرتبط هستند. از غذاهایی که انرژی شما را تخلیه می‌کنند دوری کنید؛ زیرا دیرهضم هستند یا باعث افزایش قند خون می‌شوند . این شامل:

  • غذاها و نوشیدنی‌های حاوی قند بالا
  • کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده ، مانند نان سفید و پاستا
  • الکل
  • غذاهای سرخ شده و فست فود

 

۳. ورزش کنید

در کنار فواید بی‌شمار دیگر ، ورزش راهی مطمئن برای رهایی از تنبلی است. فقط چند دقیقه ورزش می‌تواند سطح انرژی را افزایش دهد، خلق‌وخویتان را بهبود بخشد و اضطراب، استرس و افسردگی را کاهش دهد (همه این‌ها باعث می‌شود شما احساس خستگی و بی‌انگیزگی کنید). برای مبارزه با این احساس تنبلی، یک پیاده‌روی کوتاه یا دوچرخه‌سواری کنید.

 

۴. بخوابید و استراحت کنید

کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای خواب بهتر در شب انجام دهید – از دوری از تماشای صفحه‌نمایش درست قبل از خواب تا محدود کردن زمان چرت در طول روز. سعی کنید هر شب هفت تا نه ساعت بخوابید تا احساس شادابی و آمادگی برای مقابله با روز پیش رو داشته باشید؛ این برای افزایش اراده و دوری از تنبلی بسیار مهم است!

 

۵. استرس را مدیریت کنید

استرس می‌تواند به تنبلی دامن بزند، یافتن راهبردهایی برای مقابله با استرس می‌تواند به‌بهبود خلق‌وخوی شما کمک کند و انرژی و انگیزه برای انجام کارها را به شما بازگرداند. گذراندن زمان با عزیزان، در آغوش گرفتن حیوان خانگی و غوطه‌ور شدن در وان تنها چند ایده هستند. رهایی از استرس، راه خوبی برای مبارزه با افسردگی و تنبلی است

 

۶. آب همراه داشته باشید

فواید نوشیدن آب بی‌پایان است و بسیاری از آن‌ها می‌توانند به مبارزه با تنبلی کمک کنند. هیدراته ماندن می‌تواند سطح انرژی و عملکرد مغز را افزایش دهد. همچنین به حداکثر رساندن عملکرد فیزیکی کمک می‌کند. اگر احساس تنبلی می‌کنید، چند جرعه آب نیز می‌تواند به شما کمک کند.

 

۷. سیگار را ترک کنید

افزایش سطح انرژی به لطف گردش خون و اکسیژن بهبودیافته تنها چند مورد از مزایای ترک سیگار است. ترک سیگار همچنین می‌تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند، زندگی جنسی شما را بهبود بخشد و خطر ابتلا به چندین بیماری جدی را کاهش دهد؛ هرچند ترک سیگار می‌تواند دشوار باشد.

 

سخن پایانی

در مقاله ای که امیدواریم مورد توجهتان قرار گرفته باشد، تلاش کردیم روشهای برای درمان تنبلی ارائه کنیم که کمتر جایی گفته شده است. همچنین نوعی از سبک زندگی غذایی که به بهبود تنبلی کمک می‌کند را خدمتتان معرفی کرده و نکات آن را یادآور شدیم. لطفا نظراتتان را در قسمت کامنت‌ها برایمان بنویسید!

 

منابع:

  1. https://www.healthline.com/health-news

 

بهترین روش کنار گذاشتن تنبلی+تمرینات عملی!

در دوره‌ای که نظیرش را پیدا نخواهید کرد و پر از تمرینات عملی و واقعاً تاثیرگذار برای رفع تنبلی است، برای همیشه از شر این عنصر سد راه موفقیت، خلاص شوید. برای درمان قطعی تنبلی، روی تصویر زیر کلیک کنید:

چطور تنبلی را کنار بگذاریم؟ دوره رفع اهمال کاری

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۶ دیدگاه دربارهٔ «چگونه تنبلی را کنار بگذاریم؟ بهترین روش درمان تنبلی»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    ممنون که همراهمون هستید و دغدغه آموزش و یادگیری دارید؛ همراهیتون باعث افتخارمون هست…
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  2. با سلام خیلی عالی بود .نهایت استفاده از را کارهای مفید شما را کردیم .پاینده و سالم و سلامت در پناه حق باشید .وخداوند به شما اجر بدهد.

  3. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    ممنون که همراهمون هستید و دغدغه آموزش و یادگیری دارید؛ همراهیتون باعث افتخارمون هست…
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

اسکرول به بالا