چرا تنبلی می‌کنیم؟ 10 مورد از دلایل تنبلی خود را بشناسید!

سرفصل های مهم این مقاله

چرا تنبلی می‌کنیم؟ 10 دلیل از دلایل تنبلی خود را بشناسید!

همه ما گاه‌ و بیگاه با تنبلی درگیر بوده‌ایم و خوب می‌دانیم که تنبلی می‌تواند ما را با چه چالش‌هایی روبرو کند. شناخت دلایل تنبلی می‌تواند به ما در جهت درک بهتر تنبلی‌مان و همچنین تلاش برای تغییر شرایط کمک کند. شاید بارها سوال در ذهن شما پیش بیاید که چرا در انجام کاری دچار تنبلی می‌شوید و دلایل و علت‌های آن چیست؟ ما در این مقاله به معرفی دلایل تنبلی می‌پردازیم. پس برای دریافت پاسخ خود در مورد علت تنبلی در ادامه متن با ما همراه باشید.

 

دانستن معنی تنبلی و ویژگی افرادی که دچار حالت تنبلی می‌شوند کمک زیادی در نحوه رهایی از آن دارد. برای درک بهتر این مفهوم پیشنهاد می‌کنیم مقاله تنبلی چیست را مطالعه کنید.

 

دلایل تنبلی چه چیزهایی هستند؟!

این‌ها اصلی‌ترین دلایل تنبلی هستند که شناختنشان به خودآگاهی شما در این زمینه کمک خواهد کرد. قبل از آن: در یکی دیگر از برنامه‌های وقت کار، پیام بهرام پور در مورد یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که بین موفق شدن و موفق نشدن مرز باریکی ایجاد می‌کند صحبت کرده است. بله! تنبلی! ابتدا فایل ویدئویی 7 دقیقه‌ای این برنامه به نام «چرا تنبلی می کنیم» را نگاه کنید. سپس ادامه مطلب که توضیحات همین ویدئو هست را بخوانید:

 

۱- صرفه‌جویی در مصرف انرژی و بقا

اول‌ از همه باید به تلاش مغز برای دوری از خطر و بقا اشاره کرد. خیلی اوقات تنبلی پیام و درخواستی از سمت مغز و بدن ما مبنی بر نیاز آن‌ها به استراحت است. خیلی اوقات نیز تنبلی نتیجه تلاش مغز برای دوری از ابهام و خطر است. انجام کارهای مختلف به انرژی نیاز دارد و گاه مغز ما میلی به صرف انرژی بر یک فعالیت خاص را ندارد. به همین خاطر ترجیح می‌دهیم بی‌حرکت بنشینیم و هیچ فعالیت خاصی نکنیم.

 

۲- استرس، اضطراب و سایر فشارهای روانی

دیگر عاملی که می‌تواند ما را به تنبلی وادار کند فشار روانی است. ترس، استرس و اضطراب خیلی از اوقات توانایی ما را محدود می‌کنند و به ما اجازه فعالیت خاصی را نمی‌دهند. خیلی اوقات افراد بیش از اینکه تنبل باشند، با فشارهای روانی درگیرند. در واقع خیلی از ما گاه‌وبیگاه در زندگی با شرایط اجتماعی و اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم و از طرف دیگر نیز با چالش‌های درونی سروکار داریم. طبیعی است که این چالش‌ها در مجموع ظرفیت و توانایی ما برای عمل را کاهش دهند.

 

۳- پوچی، بی‌انگیزگی و بی‌هدفی

 پوچی و بی‌انگیزگی از دیگر دلایل اصلی هستند که ما را وادار به تنبلی می‌کنند. در وقتی معنایی در زندگی خود نمی‌یابیم و انگیزه خاصی برای فعالیت نداریم، طبیعی است که نشستن در گوشه تنهایی و اتلاف وقت را به کار کردن ترجیح دهیم؛ چرا که اصلاً کاری برای انجام نمی‌بینیم. در واقع فردی که با پوچی و بی‌هدفی دست‌وپنجه نرم می‌کند، انگیزه‌ای برای انجام فعالیت خاصی را نیز ندارد. به همین دلیل روزها و ماه‌های او بدون انجام هیچ کار خاصی سپری می‌شوند.

 

۴- کار و وظایف بیش‌ازحد، از دلایل تنبلی

 

کار و وظایف بیش‌ازحد، از دلایل تنبلی است

خیلی اوقات انتظارات نامعقولی از خود داریم و خود را هم‌زمان درگیر کارهای طاقت‌فرسا و انرژی بر زیادی می‌کنیم. گاهی اوقات این انتخاب‌ها و برنامه‌ریزی‌های ما هستند که موجب تنبلی  می‌شوند و نه ضعف در قدرت اراده. با اینکه میل داریم سریعاً تنبلی هر فرد را به بی‌اراده بودن و کم‌کار بودن او ربط دهیم، تنبلی خیلی اوقات بیش از اینکه ناشی از بی‌اراده ‌بودن ما باشد، ناشی از روبرویی با کار و وظایف بیش‌ازحد است. به همین خاطر برای فرار از تله تنبلی باید به نوع برنامه‌ریزی خود نیز توجه کنیم.

 

۵- جستجوی لذت آنی

از دیگر دلایل تنبلی میل ما به ارضای فوری وسوسه‌هایمان است. در واقع این میل باعث می‌شود که در زمان حال به دنبال لذت‌های فوری برویم و از تحمل فشار دوری کنیم. در نهایت این میل می‌تواند ما را در دام تنبلی بیندازد.

 

۶- کمال‌گرایی و ترس از شکست

کمال‌گرایی و ترس از شکست نیز می‌توانند از فعالیت‌های ما جلوگیری کنند. این‌طور که با خود بگوییم فقط زمانی شروع به کار می‌کنیم که صد درصد امکانات و شرایط فراهم باشد. یا اینکه با خود بگوییم: «اگر قرار است شکست بخورم اصلاً چرا شروع کنم؟» در نهایت این افکار می‌تواند ما را به سمت تنبلی سوق دهند.

 

۷- آماده نبودن برای روبرویی با چالش‌ها

هر فعالیتی نیازمند تحمل میزانی از استرس، ابهام و مسئولیت‌پذیری است. بااین‌حال گاهی اوقات تاب و تحمل روبرویی با این مسئولیت و ابهامات را نداریم. به همین خاطر هیچ کاری نکردن و تنبلی را ترجیح می‌دهیم.

 

۸- بی‌تحرکی یا ورزش سنگین

ورزش یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده در سلامت جسمانی و روانی ماست. ورزش شدید می‌تواند بدن ما را خسته کند و از طرف مقابل نیز بی‌تحرکی می‌تواند ما را بی انرژی کند. به همین خاطر باید ورزش و تحرک را از عوامل مؤثر بر تنبلی دانست.

 

۹- کمبود خواب و اختلال در آن!

 

خواب یکی از تأثیرگذارترین عناصر سبک زندگی ما است و به شدت بر وضعیت روانی، جسمانی و رفتاری ما تأثیر می‌گذارد.

خواب یکی از تأثیرگذارترین عناصر سبک زندگی ما است و به شدت بر وضعیت روانی، جسمانی و رفتاری ما تأثیر می‌گذارد. خواب نامنظم و ناکافی با مختل کردن سلامت جسمانی و روانی ما می‌تواند جلوی ما برای انجام کارهای‌مان را بگیرد.

 

۱۰- تغذیه نامنظم و ناکافی

تغذیه و رژیم غذایی نامناسب نیز می‌توانند به تنبلی ما دامن بزنند. در واقع انجام هر کاری به میزانی از آمادگی جسمانی نیاز دارد و آمادگی جسمانی نیز در گرو یک رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی سالم است. به همین خاطر برای دوری از تنبلی ضروری است که تغذیه مناسبی داشته باشیم.

 

سخن پایانی مقاله دلایل تنبلی

در این مقاله به دلایل مختلف تنبلی پرداختیم. تنبلی می‌تواند به دلایل متعددی از جمله تلاش مغز برای صرفه‌جویی در انرژی مصرفی، فشارهای روانی، بی‌انگیزگی یا کمبود خواب و عدم وضعیت مناسب جسمانی رخ دهد. شناخت دلایل تنبلی بدون شک می‌تواند در مدیریت آن به ما کمک کند.

 

منابع:

  1. www.femina.in
  2. www.hindustantimes.com
  3. medium.com

 

چگونه اصولی و حرفه‌ای با تنبلی مقابله کنیم؟

بعد از گذراندن دوره زیر، شما دیگر یک فرد اهمال کار یا تنبل نخواهید بود + تمرینات کاربردی ساده و موثر برای از بین رفتن اهمال کاری و تنبلی! روی تصویر زیر کلیک کنید:

چگونه تنبلی را از بین ببریم؟

آرمان مهراوران

آرمان مهراوران

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. صرفنظر از تربیت نادرست و محبت بیجا به فرزندان، مهمترین دلیل تنبلی ایرانیها، روابط تنگ اجتماعی و وقتگذرانی و نقد یکدیگر است. حاضرند ساعتها به مزخرف گویی و خنده بگذرانند اما اهل تفکر و مطالعه هدفمند و کار مفید نیستند. کار توام با مسئولیت برایشان زجر اور اما کار تفریحی بدون مسئولیت بشکل جهادی و بسیجی وار لذتبخش است. جامعه بیمار و پرتنش و خشونتگرای ایرانی، انگیزه و روحیه کار و مطالعه را میگیرد. در یک رانندگی درون شهری بقدری توهین و ناراحتی میکشی که رمق تمرکز و تفکر بر امور ارزشمند اینده ساز وجود ندارد. وقتی در یک معامله بدون زحمت به ثروت کلان میرسی و از یک پزشک با سالها زحمت تحصیل بیشتر کسب میکنی، چرا درس بخوانی و زحمت بکشی؟

اسکرول به بالا