چطور کار پیدا کنیم؛ توصیه های کاربردی محمد پیام بهرام پور در شبکه یک سیما

سرفصل های مهم این مقاله

محمد پیام بهرام پور بار دیگر در شبکه یک سیما و در برنامه «حرف حساب» حاضر شده تا برای یکی دیگر از دغدغه‌های شایع، راه حل‌هایی ارائه دهد.
این بار او به سراغ دغدغه «شغل» رفته است. مسئله شغل مسئله بسیاری از افراد است که نه تنها خودشان را درگیر می‌کند، بلکه بعضاً برای خانواده‌ها هم مشکلاتی ایجاد می‌کند. باهم ببینیم آقای بهرام پور این بار چه روش‌هایی برای حل این مسئله پیشنهاد کرده است:

کار پیدا میشه یا نمیشه؟

وقتی از اغلب افراد می‌پرسیم که چرا شغلی برای خود نداری، بسیاری از آنها پاسخ می‌دهند: «چون کار نیست!».
این جمله صحیح نیست. اگر بخواهیم اصلاحیه‌ای روی این جمله بزنیم، تبدیل می‌شود به: «کار برای معمولی‌ها نیست!»
یعنی اگر عادی و مثل بقیه باشیم، کار پیدا نمی‌شود. ما در این برنامه می‌خواهیم بررسی کنیم که چگونه می‌توانیم خاص و غیرمعمولی باشیم تا شغل‌های خاص و مناسب خودمان بیابیم؟

قانون دانه چیست؟

قانون دانه یعنی اینکه ما برای خودمان چند عدد دانه می‌کاریم تا بعداً آن را برداشت کنیم؟
مثلاً من در بررسی‌هایم وقتی از چندین نفر به صورت تصادفی پرسیدم که چندجا برای کار رفته است، اغلب به یکی دوجا اشاره می‌کردند. در حقیقت آنها انتظار دارند تنها با یکی دو مورد مصاحبه رفتن و تست دادن، کار مناسب را گیر بیاورند.
مطابق قانون دانه، وقتی می‌خواهید درختی تنومند در آینده داشته باشید، نباید تنها یک دانه بکارید. شما باید دانه‌های زیادی در جاهای مختلف بکارید تا احتمال تبدیل شدن یکی از آنها به درخت تنومند، بیشتر شود.
برای شغل هم به دوستان، آشنایان و هرکسی که فکر می‌کنید می‌تواند به شما کمکی کند، بسپارید. به سایت‌ها، روزنامه‌ها و رسانه‌های مرتبط سر بزنیم و آنها را تحت نظر داشته باشید.

پارتی سازی خوبه یا بد؟

 

شبکه-سازی

 

خیلی از افراد، نداشتن پارتی را توجیهی برای عدم موفقیت خود می‌دانند. البته که شاید لفظ «پارتی» لفظ چندان خوشایندی نباشد، اما «شبکه سازی» صحیح و از راه درست، می‌تواند به شدت احتمال موفقیت ما را بیشتر کند.
پارتی سازی یا شبکه سازی یعنی تعامل با انسان‌های ارزشمند.

آیا برای خودتان یک گاو بنفش پرورش داده‌اید؟

احتمالاً عبارت «گاو بنفش» به گوشتان خورده است. با توجه به زندگی شهری روزانه، به ندرت پیش می‌آید که گاو ببینیم. وقتی که گاوی را ببینیم به شدت توجهمان جلب می‌شود؛ اما فرض کنید که به یکباره هزار گاو شبیه هم پیش روی شما قرار بگیرد. از آنجایی که همه این گاوها شبیه هم هستند دیگر هیچ یک به تنهایی نظر شما را جلب نمی‌کند؛ و پس از گذشت مدتی برایتان کاملاً عادی می‌شوند؛ اما اگر بین تمامی این گاوها یک گاو بنفش وجود داشته باشد، آن وقت چی؟
قطعاً تمام توجه‌ها به همان گاو بنفش که با بقیه گاوها متفاوت است جلب می‌شود.
در دنیای واقعی، اگر به دنبال شغل می‌گردید، گاو بنفش شما می‌تواند همان مهارت خاص شما باشد که می‌تواند توجهات را به سوی خود جلب کند.

رزومه نوشتن یک مهارت است

افراد بسیاری بوده‌اند که حتی با وجود داشتن مهارت‌های خوب، نتوانسته‌اند شغل مناسبی پیدا کنند. آن‌ها رزومه نوشتن را بلد نبوده‌اند. رزومه نوشتن یعنی معرفی کردن خود. اگر شما مهارت‌های خاصی داشته باشید اما نتوانید به درستی آنها را در قالبی زیبا و شکیل به دست کارفرما برسانید، او از کجا باید به مهارت‌های شما پی ببرد؟
اگر رزومه چشم نواز و زیبا نوشته نشده باشد، شما به خوبی دیده نخواهید شد؛ بنابراین یکی از ابزارهایی که خیلی ساده و با سرچ در اینترنت باید بیاموزید، مهارت رزومه نویسی است.
شاید بهانه برخی افراد این باشد که «وقت نداریم چنین مهارت‌هایی را یاد بگیریم!»؛ اما یاد گرفتن بیشتر مهارت‌ها، تنها 20 ساعت از شما وقت می‌گیرد. خیلی از ما حاضریم چندین ساعت از زمانمان را در اینترنت و پای شبکه‌های اجتماعی بگذرانیم، اما حاضر به یادگیری مهارت‌های ساده نیستیم. مهارت‌هایی مثل تایپ ده انگشتی، کار با نرم افزار یا حتی ساخت پاورپوینت و اسلاید.

 

مثل کارآگاه باشید!

حس کنجکاوی، عامل خیلی از موفقیت‌ها بوده است. حس کنجکاوی در مورد کسب و کارهای موفق می‌تواند شما را به همان مسیرهای موفقیت هدایت کند.
می‌توانید خود را یک کارآگاه درنظر بگیرید و به بررسی عمیق کسب و کارهای مختلفی که علاقه دارید بپردازید و رمز و راز موفقیت‌هایشان را بفهمید.

مستندات را برای ارائه به کارفرما آماده داشته باشید

همیشه مستندات لازم را برای ارائه به کارفرما، آماده داشته باشید. از جمله اسناد تحصیلی، مدارک مربوط به مهارت‌ها و مدارک شخصی.

حین جلسه مصاحبه چه کار کنیم؟

بررسی جلسات استخدامی متعدد، نشان می‌دهد بسیاری از آنها از الگوهای خاصی پیروی می‌کنند. با بررسی این الگوها نکات زیر را یادداشت کرده‌ایم و در اختیار شما قرار داده‌ایم. سعی کنید این چند نکته ساده را به یاد داشته باشید:

1- مراقب اثر هاله‌ای باشید
اثر هاله‌ای یعنی اینکه ویژگی‌های اصلی شما، بر روی سایر چیزها اثر می‌گذارد. مثلاً اگر شما با دستان روغنی یا کثیف به جلسه مصاحبه بروید، برداشت بسیار بدی از شما می‌شود. اگر برعکس، مرتب و با پوشش مناسب بروید، اثر هاله‌ای که ایجاد می‌کنید، به ادامه مسیرتان کمک خواهد کرد.

2- برای سؤالات، آماده باشید
در جلسه مصاحبه چندین سؤال مرسوم وجود دارد که از شما می‌پرسند.
مثلاً از شما می‌پرسند «آیا اینجا را راحت پیدا کردی؟» می‌توانید این پاسخ خوب را بدهید: «بله! چون دیروز برای چک کردن آدرس به اینجا سری زدم».
یا ممکن است بپرسند «آیا شما سوالی از ما ندارید؟». اغلب افراد از شنیدن این سؤال گیج می‌شوند و جا می‌خورند. شاید پاسخ مناسب این باشد: «آیا آموزش‌های خاصی وجود دارد که من باید برای ورود به شرکت ببینم؟»
اگر از شما یک معرفی بخواهند، چطور خود را معرفی می‌کنید؟ این کلید می‌تواند راهگشا باشد: «تمرین ضبط با موبایل» معرفی‌های گوناگونی برای خود طراحی کنید و آنها را ضبط کنید. سپس با تمرین زیاد، آن‌ها را ببینید و اشکالاتش را برطرف کنید.

سؤال چهارمی که ممکن است در مصاحبه‌های استخدامی بپرسند این است: «چقدر حقوق مدنظر شماست؟» در پاسخ باید از کارفرما بخواهید اول کیفیت کار شما را مشاهده کنند و سپس بعد از مدتی، بر سر حقوق می‌توانند مذاکره داشته باشند. در صورتی که به کار خود مطمئن هستید، این پیشنهاد را به کارفرما بدهید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از روش های کسب و کار خلاقانه روی مقاله زیر کلیک کنید

5 راه برای ایجاد یک کسب و کار خلاقانه

در این بخش، آقای بهرام پور به برخی از سؤالات بینندگان، پاسخ می‌دهد

در مورد درآمدهای مبتنی بر اینترنت مثل بیت کوین توضیح دهید؟
تخصصی راجع به بیت کوین ندارم؛ اما توصیه می‌کنم تا زمانی که از چیزی شناخت کافی به دست نیاورده‌اید، وارد آن نشوید. در نظر بگیرید که حتی برای خرید یک لباس ساده، چقدر بررسی و جستجو می‌کنید. برای چنین حوزه‌هایی باید چندین برابر وقت گذاشته و از تمام زوایا آن را بررسی کنید.

شش ماه است تولیدی بلدرچین راه اندازی و 70 میلیون تومان هزینه کرده‌ام. در شرف ورشکستگی هستم. چه کنم؟
اولین کسی که باید به فکر شما باشد، خودِ خودتان هستید. باید بررسی کنید که بازار این محصول کجاست و چه مشکلاتی در راه تولیدات وجود دارد. اینکه آیا بازاریابی شما ضعیف است یا تولیدات خوبی ندارید.
به چنین عزیزانی توصیه می‌کنم با مشاورین کسب و کار خبره، حتماً مشورت کنند و از آنها راهکار بخواهند.

همسرم کارگر ساختمانی است و بسته حمایتی هم نداریم. به نظر شما، چطور می‌توانیم کارمان را ارتقا دهیم؟
توصیه اول من این است که حتی با وجود درآمد کم، مدیریت مالی را یاد بگیرید. مدیریت مالی، بر خلاف تصور عموم، می‌تواند حتی برای درآمدهای کم هم مؤثر باشد. امتحانش کنید.
توصیه دوم من این است که با یادگیری مهارت‌های تازه و پولسازتر، می‌توانید کارتان را ارتقا دهید و در نتیجه درآمد بیشتری کسب کنید.

آیا شما خودتان پارتی داشته‌اید که موفق شده‌اید؟
کسانی که با من آشنایی دارند، به خوبی می‌دانند که از چه جایی آغاز کردم. من در ابتدای شروع کسب و کارم، 8 شغل عوض کردم و هربار خود را ارتقا دادم. به یاد دارم اولین جایی که کار می‌کردم، هیچ حقوقی دریافت نمی‌کردم؛ اما کسانی که باید مرا می‌دیدند، فهمیدند که چه توانمندی‌هایی دارم؛ بنابراین مرا جذب کردند و به من حقوق پرداخت کردند. از آنجا با ارتقای سطح کاری خودم، مجدداً به شرکت بزرگتری رفتم و همین روند را ادامه دادم تا بالاخره فهمیدم که بتوانایی کارآفرین شدن را دارم؛ بنابراین کسب و کار خودم را راه اندازی کردم.
هیچگونه رانت یا پارتی نداشتم. شاید با پارتی داشتن بتوانید زودتر پیشرفت کنید، اما هرگز بدون پارتی بودن توجیهی برای شکست یا عدم موفقیت نیست. سعی کنید با شبکه سازی صحیح، جای خالی پارتی را در زندگیتان پر کنید.

من کشاورزم و زمینمان دچار خشکسالی شده است. چه کنیم؟
وقتی شرایط تغییر می‌کند، ما هم باید به نسبت تغییر شرایط، تغییر کنیم و در کسب و کارمان تغییر ایجاد کنیم. اگر به خوبی بررسی و تحلیل کنیم، حتماً راه حل‌های خوبی به ذهنمان خواهد رسید.
در برخی شرایط هم شاید لازم باشد، نوع کسب و کار را تغییر دهیم و به کسب و کاری دیگر که متزلزل نباشد، فکر کنیم.

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا