تکنیک های شاد زیستن؛ 11 راه‌ ساده برای شاد بودن

سرفصل های مهم این مقاله

تکنیک های شاد زیستن؛ 11 راه‌ ساده برای شاد بودن

چرا فلانی با این همه مال و املاک، دل شادی ندارد؟ چرا نمی‌تواند به خوشی زندگی کند؟ چرا زندگی‌اش بدون تنوع است؟ و… این‌ها سوالاتی است که بارها از خودمان پرسیده‌ایم؛ اما بیایید یک بار هم این سؤال را درباره خودمان مطرح کنیم؟ چرا خودمان آنطور که باید، شاد نیستیم؟ چرا در بسیاری از شرایط زندگی نمی‌توانیم لذت ببریم؟

تکنیک های شاد زیستن

خب جواب همه سوال‌های بالا، از چرایی شاد نبودن ما و آن فرد ثروتمند و اصلاً فلان شخصی که وضع مالی مناسبی هم ندارد، در تکنیک های شاد زیستن خلاصه می‌شود! در این مقاله به شما توضیح می‌دهم که چطور می‌توانیم به کمک راهکارهای ساده، زندگی شادتر و لذت بخش‌تری داشته باشیم:

تکنیک های شاد زیستن

خب اول از همه بگذارید یک نکته بسیار مهم در مورد شادی را به شما بگویم: طبق تحقیقات دانشمندان، 80 درصد حس خوب یا همان شادی در ذهن انسان شکل می‌گیرد و 20 درصدش نسبت به شرایط تعیین می‌شود. این یعنی ممکن است 2 نفر در یک شرایط قرار گرفته باشند، اما یکی از آنها به شدت لذت ببرد و دیگری احساس نارضایتی کند.

در ادامه و با مطالعه تکنیک های شاد زیستن بهتر متوجه این موضوع می‌شویم:

 1_ شاد زیستن را به چیزی گره نزنید

این موضوع خیلی مهمی است که شاد زیستن خودتان را به چیزی گره نزنید. خیلی از آدم‌ها برای داشتن یک زندگی شاد، نیاز به وجود عوامل بیرونی زیادی دارند و در اصل این عوامل را خودشان تعیین کرده‌اند. یک نفر خوشحال بودنش را به ماشین مدل بالا گره زده، نفر دیگر به خرید خانه چند صد متری، آن یکی به بودن در فلان شرایط آب و هوایی و حتی یک نفر هم فکر می‌کند با وجود فلان انسان در زندگی‌اش، می‌تواند شاد باشد.

با توجه به اینکه 80 درصد از حس شادی بنابر احساسات درونی ما است و نه شرایط بیرونی، ما نباید آن را به مسائل بیرون از زندگی خودمان گره بزنیم. ما باید سعی کنیم در هر لحظه، از قسمت مثبت زندگی خودمان لذت ببریم.


پروفسور سانتوس توصیه‌هایی برای شما دارد:

شش راه برای افزایش رضایت از زندگی از پروفسور سانتوس


 2_ خودتان را عوض کنید!

خب راستش سرتیتر اصلی مربوط به این بخش از متن، این است که بخشنده باشید! اما با توجه به اینکه احتمال می‌دادم خیلی از مخاطبان بعد از مطالعه سرتیتر، از آن بگذرند و نخوانندش، ترجیح دادم متنش را عوض کنم.

یک نکته در روابط ما آدم‌ها واضح است: زمانی که کسی رفتار بدی نسبت به ما دارد و در مقابل، ما هم رفتار بدی به او نشان می‌دهیم و اصطلاحاً حقش را کف دستش می‌گذاریم، احساس قدرت می‌کنیم. شاید هم بتوان اسمش را همان کِیف کردن گذاشت؛ اما بیایید کمی به این احساس دقیق‌تر نگاه کنیم:

زمانی که به خواسته خود که همان تلافی کردن است می‌رسیم، یک احساس خوشی کاذب به ما دست می‌دهد. این احساس گاهی آنقدر جذاب است که حتی برای شریک شدنش با بقیه، برای دیگران هم موضوع را تعریف کرده و حس قدرت بیشتری به دست می‌آوریم؛ اما چند سؤال:

کمی به این حس بهتر نگاه کنید؛ این واقعاً همان احساس شاد زیستن واقعی است؟ دقت کرده‌اید این احساس اصلاً از ته دل ما را خوشحال نمی‌کند؟!

و سؤال دوم: آن زمان‌هایی که به فکر انتقام گرفتن بودید چه حسی داشتید؟ گاهی این زمان چند روز، ماه یا حتی سال طول می‌کشد. خودتان بهتر می‌دانید که حس انسان در این شرایط هر حسی هم که باشد، احساس خوب و شادی نیست.

بنابراین به عنوان یکی از کلیدی‌ترین تکنیک‌های شاد زیستن باید به به بخشندگی اشاره کنم. تا زمانی که بخواهید از زمین و زمان ناراحت شده و به فکر انتقام باشید، احساس خوب و لذت بخش شادی را آنطور که باید تجربه نمی‌کنید.


بیشتر شاد شوید!! 

چگونه احساس شادی کنیم ؟ 10 روش رایگان برای همین الان!


 3_ کمک کنید

تا الان چندبار احساس خوب بعد از کمک کردن را تجربه کرده‌اید؟ منظورم صرفاً کمک کردن به فقرا نیست. کمک به یک بچه چند ساله برای پایین آوردن توپش از بالای درخت و سپس مشاهده چهره خوشحالش، کمک به آن پیرزنی که در حمل بارش به مشکل خورده و شنیدن دعاهای زیرلبی‌اش برای شما و…

تکنیک های شاد زیستن و شاد زندگی کردن

اگر کمک کردن را به یک عادت تبدیل کنید، احساس فوق العاده‌ای از مردم دریافت خواهید کرد. احساسات خوب، مثبت و مناسبی که مثل یک باتری قوی حال دلتان را شارژ می‌کند؛ بنابراین از امروز با خودتان تصمیم بگیرید که برای داشتن زندگی شادتر، هر روز به اطرافیانتان و بدون چشم‌داشت کمک کنید.


عادت های کوچک و جالب برای زندگی روزانه


 4_ در لحظه باشید

بیایید چند دقیقه‌ای مطالعه این مقاله را متوقف کنیم و در گذشته به دنبال بدترین اتفاقات و ترس‌هایمان بگردیم. جستجو کنید و ببینید که کجاهای زندگی از چیزی ترس داشتید؟ و بعد دوباره بررسی کنید و ببینید که آن مشکلات وحشتناک و بزرگ چطور حل شدند؟

ما همیشه از آینده خودمان ترس داریم. ذهن انسان به شکلی ساخته شده که برای کاهش ریسک و خطرات، دائماً مواردی که ممکن است برای او خطرآفرینی کند را تجسم کرده و حتی آنها بزرگنمایی می‌کند. اگر قرار باشد امروز هم به ذهن اجازه دهیم که به ترس‌هایمان پر و بال دهد، مطمئن باشید شاد زیستن را از دست می‌دهیم.

تا زمانی که ترس‌های بزرگی از آینده داشته باشیم، شادی در زندگی جایی ندارد. پس در درجه اول برای بودن در لحظه و لذت بردن از آن، به ترس‌ها و مشکلات گذشته خود و نحوه حل شدنشان فکر کنید، به این صورت متوجه می‌شوید که واقعاً چیزی برای نگران بودن وجود ندارد.

موضوع بعدی که باز هم ما را از در لحظه بودن و لذت بردن دور می‌کند، این است که بیش از حد به گذشته فکر کنیم. مطمئنم شما هم تعداد زیادی فامیل و دوست دارید که هرازگاهی این جملات را به زبان می‌آورند: اگر آن تکه زمین را خریده بودم… اگر آن خانه را نفروخته بودم… به محض اینکه ماشینم را فروختم و… حالا از خودمان بپرسیم:

زمانی که این شرایط در گذشته را به یاد می‌آورند، حالشان خوب است؟ قطعاً نه!

و سؤال بعدی: وقتی که این موضوعات را یادآوری می‌کنند، شرایط مالی و… آن‌ها بهتر می‌شود؟ باز هم جواب منفی است.

بنابراین چرا باید حالمان را بد کنیم وقتی قرار نیست چیزی بهبود پیدا کند؟ با توجه به همین موضوع لطفاً در گذشته زندگی نکنید و از شرایط فعلی لذت ببرید. در غیر اینصورت سالهای بعد باید حسرت همین روزهای گذشته را بخورید.

رضایت از زندگی - تکنیک های شاد زیستن

 5_ تمرین شکرگزاری کنید

یکی دیگر از راه‌های ساده برای شاد بودن، انجام تمرینات شکرگزاری است. شاید در نگاه اول تصور کنید که این تکنیک خیلی خوبی نیست اما مطمئن باشید بعد از یک دوره 1 هفته‌ای انجام تمرین، دیدگاهتان به شدت نسبت به این موضوع تغییر پیدا می‌کند.

قبول کنید که همه ما انسان‌ها بهانه‌های زیادی برای شکرگزاری در زندگی داریم. با تمرین شکرگذاری ما به خودمان یادآور می‌شویم که چقدر نعمت و فراوانی اطرافمان وجود دارد. ما یاد می‌گیریم قدردان همین نعمت‌ها بوده از داشتنشان لذت ببریم.

اما چطور تمرین شکرگزاری کنیم؟ می‌توانید هر روز صبح بعد از بیدار شدن، 5 نعمتی که از خدا بابت داشتنشان سپاسگزارید را روی یک کاغذ یا دفترچه یادداشت موبایلتان بنویسید. همینطور می‌توانید هر شب قبل از خواب، به بهترین اتفاق روز فکر کرده و بابت آن از خدا شکرگزاری کنید. باز هم یادآوری می‌کنم که تا انجام یک هفته‌ای این تمرین، لطفاً در موردش قضاوت نکنید. اگر بازخورد خوبی از آن گرفتید، می‌توانید از کتاب فوق العاده «معجزه شکرگزاری« اثر«راندا برن« هم استفاده کنید.


بیشتر شاد شوید و رضایت از زندگی بیشتری را تجربه کنید: 

چگونه خود را ببخشیم و از زندگی لذت ببریم؟


 6_ تفریح‌های جدید امتحان کنید

همه ما یک سری تفریحات مشخص و تعیین شده همیشگی داریم. پارک رفتن، مسافرت به شمال، استخر و… یکی از تکنیک‌های شاد زیستن و خارج شدن از زندگی یکنواخت، امتحان کردن تفریح‌های جدید است.

ببینید با توجه به شرایط زمانی و مالی خودتان، چه تفریح‌هایی را می‌توانید امتحان کنید؟ تورهای یک یا دو روزه کویرگردی یا حتی رصد ستاره‌ها، مسافرت به مکان‌های جذاب و ناشناخته در ایران، تفریح‌های گروهی، بازی‌های جمعی و… یک لیست از این تفریح‌های جدید بسازید و به مرور امتحانشان کنید.

تکنیک های شاد زیستن - رضایت از زندگی بالا

 7_ خواسته‌های عقب افتاده قدیمی را انجام دهید

همه ما یک سری مشغله‌های ذهنی و کارهای عقب افتاده داریم. مثلاً من از بچگی دوست داشتم که به کلاس گیتار بروم، شاید شما به کلاس نقاشی علاقه‌مند باشید، یک نفر دیگر به آواز و…

زمانی که من و شما به این خواسته‌های قدیمی فکر می‌کنیم و در نهایت می‌بینیم که به آنها نرسیده‌ایم، از احساس شادمانیمان کم می‌کنیم. با توجه به همین موضوع، امروز متعهد شوید که مسیر رسیدن به یکی از خواسته‌های قدیمی خود را شروع کنید.

می‌توانید برای شروع در یک کلاس نقاشی کم‌هزینه ثبت نام کنید یا اصلاً با یک جمع دوستان برای یادگیری خودآموز آواز قرار بگذارید. این موضوع علاوه بر ایجاد حس شادمانی و رضایت، به شدت روی افزایش اعتماد به نفستان تأثیر دارد.

 8_ زمان روزانه برای تفریح داشته باشید

یک تفریح جذاب و خوب انتخاب کنید و از امروز زمانی را برای آن به صورت روزانه در نظر بگیرید. دقت کنید که این تفریح باید در درجه اول احساس خوبی به شما بدهد. در درجه دوم هم ترجیحاً تفریحی باشد که بتواند باعث رشدتان شود. به این صورت حس خوب زمان تفریح را چند برابر می‌کنید.

به عنوان مثال روزانه یک ساعت برای مدیتیشن یا یوگا زمان بگذارید. اگر به کتاب خواندن علاقه دارید، این هم تفریح خوبی است. همینطور مشاهده فیلم‌های مستند یا سینمایی «برتر« با زبان اصلی که به یادگیری زبان انگلیسی شما کمک می‌کند. با اختصاص دادن یک زمان به صورت روزانه برای تفریحی سالم، به خودتان در مقابل زحمت‌هایی که در طول روز می‌کشید، پاداش دهید.

 9_ به اندازه کافی استراحت کنید

خستگی و کسل بودن نقطه مقابل شاد زیستن است. زمانی که شما به دلیل کار زیاد احساس خستگی زیادی کنید، مطمئن باشید آنطور که باید نمی‌توانید به احساس لذت دست پیدا کنید. خوب خوابیدن یکی از راه‌های ساده برای شاد بودن است. پیشنهاد می‌کنم در 24 ساعت شبانه روز حداقل 7 الی 8 ساعت کامل بخوابید. (بیشتر بخوانیدتوصیه های کوتاه و راه های از بین بردن خستگی )

 10_ برنامه ریزی و هدف گذاری کنید

به طور کلی انجام هرکاری که به انسان احساس ارزشمند بودن بدهد، باعث افزایش حس شاد زیستن می‌شود. از جمله این کارها، هدف گذاری و علاوه بر آن، برنامه ریزی است.

زمانی که شما طبق اصول پیشرفته هدف گذاری کرده و به مرور به آنها دست پیدا کنید، احساس ارزشمندی زیادی را به دست می‌آورید. علاوه بر این زمانی که بتوانید بعد از مدتی برنامه ریزی مداوم و آزمون و خطا به یک برنامه صحیح دست پیدا کنید، زندگی‌تان بهتر و آرام‌تر از قبل جلو رفته و حس به شدت خوبی به دست می‌آورید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم که حتماً در مورد این 2 مفهوم اطلاعاتی کسب کنید.

یک پیشنهاد عالی: دوره ویدیویی 2 ساعته و رایگان هدف گذاری سایت ما می‌تواند خیلی از مفاهیم مهم در این مورد را به شما آموزش دهد؛ فاصله شما تا یک دوره و چندین مفهوم ارزشمند و فوق‌العاده، فقط یک کلیک است!

 11_ از اخبار بد دوری کنید

می‌دانید در دنیا چقدر اتفاقات جذاب و خوشایند در حال رخ دادن است؟ امروز در یکی از کشورهای آفریقایی در حدود چند هزار اصله درخت کاشته شد، چند روز قبل در همین تهران چند میلیون تومان برای آزادی زندانیان گلریزان کردند، در اروپا چند خیِر به فقرا کمک‌های میلیاردی کردند و چندین کودک کم‌توان به کمک مردم به کلاس‌های درس رفتند.

خب، کدام یکی از این اخبار خوب را در تلویزیون، رادیو یا شبکه‌های مجازی خوانده یا شنیده‌اید؟ هیچ کدام! اما به جای آنها چه چیزی را شنیده‌اید؟

در فلان حادثه مرگبار… در حادثه آتش سوزی کشورِ… در جنگِ… در اصل رسانه‌ها کاری به اخبار خوب ندارند، چون اخبار خوب خواهان ندارد! رسانه‌ها دوست دارند اخبار حاشیه‌ای را منتشر کرده تا مردم را به سمت خودشان جذب کنند.

زمانی که حدود 30 دقیقه از وقتتان را پای تلویزیون صرف می‌کنید و فقط اخبار بد و ناراحت کننده می‌بینید، انتظار دارید که بتوانید یک زندگی شاد را هم تجربه کنید؟ به نظر باید تا جای ممکن از این اخبار بد که هیچ کدام حتی کوچکترین کمکی هم به شما نمی‌کند، دوری کنید! از همین حالا شروع کرده و کانال‌ها و پیج‌های خبری اینستاگرام و تلگرام را مسدود کنید، پس از آن به مرور سراغ کم کردن عادت مشاهده تلویزیون بروید.

کلام آخر…

در نهایت و به عنوان کلام آخر، همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتم: 80 درصد از احساس رضایت و شادی شما ذهنی است و 20 درصد آن به شرایط بستگی دارد؛ بنابراین این شمایید که با توجه به نیمه پر یا خالی لیوان، در مورد آن 80 درصد تصمیم گیری می‌کنید.

امیدوارم از مطالعه مقاله تکنیک‌های شاد زیستن لذت برده باشید. با آرزوی موفقیت.

اگر احساس می‌کنید انگیزه‌تان برای زندگی در این روزها کم شده، تازه ترین و بهترین راه‌های حفظ و افزایش انگیزه را ببینید:

​​​​​​​​​​​​​​

فیلم سمینار «انگیزه»

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۵ دیدگاه دربارهٔ «تکنیک های شاد زیستن؛ 11 راه‌ ساده برای شاد بودن»

  1. سلام و عرض ادب
    موقعیکه روی گزینه فیلم سمینار «انگیزه» کلیک میکنم،برای من ارور ۴۰۴ نمایش داده میشود.
    ممنونم از تمامی عوامل مجموعه وزین بیشتر از یک

  2. سلام اقای ممبینی عزیز
    خیلی ممنون از کامنت شما.
    لطفا مرورگرتون رو عوض کنید یا کش مرورگرتون رو پاک کنید و دوباره امتحان کنید.
    ممنون از شما.

  3. سلام. ممنون بابت مطلب خوبتون. فقط خواهش می کنم فارسی رو پاس بدارید. چرا نوشتید گاها!؟ این کلمه رو از کدوم فرهنگ لغت در آوردید؟ لطفا اصلاح کنید و بگذارید مطالب بهمون بچشبه. ممنونم

  4. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    خیلی ممنون از کامنت شما.
    موضوعی که مطرح کردین اصلاح شد.
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید.

  5. ممنونم استاد بزرگ خیلی هم عالی تو حرفاتون گفتید شکر گزاری کنید خواستم بگم من اینکار هر روز و هر شب انجام دادم واقعا لذت بخش هستش حالم خیلی خوبه تو‌بدترین شرایط تسلیم خداوند میشم و خیلی حس خوبی دارم وقتی شکرگزاری میکنم خیلی مطالبتون عالی بود

  6. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    خیلی ممنون از کامنت شما.
    خوشحالیم که مقاله تکنیک های شاد زیستن براتون موثر و کاربردی بوده.
    ما رو در جریان موفقیت هاتون قرار بدین.
    موفق باشید.

  7. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام اقای باهوش عزیز
    خیلی ممنون از کامنت شما.
    لطفا یکبار با فیلتر شکن امتحان کنید.
    ممنون از همراهی شما.

  8. چکار کنم در اقیانوس اطلاعات حالت غرق شدگی بهمون دست نده و اطلاعات را به حافظه بلندمدت و ناخودآگاهمون و ژنمون انتقال بدیم .و چرا آموزش ها تغییر پایدار ایجاد نمیکنند

  9. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    پاسخ هر دو سوالتون مفصله ولی سعی میکنم که خلاصه به هر دو پاسخ بدم. در رابطه با سوال اول پیشنهاد ما «اولویت‌بندی»،«اعمال محدودیت»، «استفاده بهینه از زمان» و بعد از این سه تلاش برای عمق بخشیدن به آن چیزیه که در اولویت قرار دادیم و بخاطرش منابع دریافت اطلاعاتی‌مون رو محدود کردیم.
    در رابطه با آموزش و تغییر پایدار هم ما باید بپذیریم که اصولاً آموزش به تنهایی و به سادگی تغییر ایجاد نمی‌کنه، چه برسه به اینکه اون تغییر پایدار باشه. زمانی که صحبت از تغییر میشه، در واقع ما با الگوهای سفت‌وسخت روانی و موانع مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی روبرو‌ایم. آموزش برای تغییر ضروریه ولی کافی نیست. تمرین و تکرار و تلاش می‌تونه به ما در ایجاد تغییر کمک کنه. بعد از این مرحله باز ما با ایجاد عادت می‌تونیم تا حدودی اون تغییر رو پایدار کنیم. در هرحال ولی نباید اون موانع رو فراموش کنیم و دید ساده‌ای نسبت به ایجاد تغییر پایدار داشته باشیم.
    بیشتر ازیک نفر باشید.

  10. تفریح رفتن ، روابط اجتماعی داشتن ، برای افرادی که تا حدودی سلامت روان دارند باعث شادی میشه ، ولی افرادی که دچار مشکلات بیشتر سلامتی روان هستند مثل افسردگی و استرس واضطراب بیشتر اینجور کارها تاثیر کم وبه عنوان مسکن عمل می کنه کار بهتره ریشه ای حل بشه

  11. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که اهل مطالعه و یادگیری هستید.
    در چنین مواقعی برای حل ریشه مراجعه به یک تراپیست به این دسته از عزیزان پیشنهاد میشه؛ که مجموعه دیگر آقای بهرام پور، مجموععه پل در این زمینه فعالیت دارد.
    لینک سایت پل
    روزگارتون نیک؛ بیشتر ازیک نفر

  12. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که اهل مطالعه و یادگیری هستید.
    در چنین مواقعی برای حل ریشه مراجعه به یک تراپیست به این دسته از عزیزان پیشنهاد میشه؛ که مجموعه دیگر آقای بهرام پور، مجموععه پل در این زمینه فعالیت دارد.
    لینک سایت پل
    روزگارتون نیک؛ بیشتر ازیک نفر

اسکرول به بالا