تبلیغات گوگل چیست؟ همه چیز در مورد تبلیغات گوگل ادز

سرفصل های مهم این مقاله

LOVELY

دوره رایگان چطور جذاب و دوست‌داشتنی باشیم؟!

جذابیت بر اساس اصول روانشناسی!

تبلیغات گوگل چیست؟ همه چیز در مورد تبلیغات گوگل ادز

تصور کنید یک مجموعه آژانس گردشگری دارید، به عید سال جدید نزدیک شده‌ایم و شما هم به دنبال راهی هستید که در این مدت‌زمان آخر سال، تعداد زیادی مشتری پیدا کرده، تورهای خالی را پر کنید و به زبان خودمان؛ در این بازار گرم و پرسود پولی به جیب بزنید.

چه راهکارهایی در مقابل شما در این زمان کم وجود دارد؟ خب خیلی از رقیبان شما چندین سال پیش سایت‌های خودشان را طراحی کرده‌اند، آن را سئو کرده و الان در صفحات اول گوگل در حال کسب درآمدند؛ اما شما که یک سایت تازه کار دارید، چه راهی در مقابل خودتان می‌بینید؟ من جواب این سؤال را می‌دانم: بهترین راهکار در این لحظات تبلیغات گوگل است؛ اما این یعنی چی؟

تبلیغات گوگل چیست؟

تبلیغات گوگل چیست؟

شما با کمک تبلیغات گوگل یا همان سرویس گوگل ادز، می‌توانید با موتور جستجوی گوگل مذاکره کرده، روی کلمات مورد نظر به صفحات اول جستجو برسید، سپس در آنجا بابت هر کلیک کاربر هزینه‌ای را به گوگل بپردازید.

مثلاً اگر تا الان مخاطب با جستجو واژه «خرید تور استانبول» در نتیجه اول گوگل یکی از رقیبان شما را مشاهده می‌کرد، از امروز و به کمک تبلیغات google ads قرار است به جای او، شما را ببیند! اما چطور؟ طبق چه منطقی؟

تبلیغات گوگل چیست؟ همه چیز در مورد تبلیغات گوگل ادز

در اصل رقیب شما با استفاده از سئو و بهینه سازی سایت که یک فعالیت زمان‌بر و البته هزینه‌بر است به رتبه یک گوگل روی این کلمه رسیده؛ اما شما با پرداخت هزینه مستقیم به گوگل، روی این کلمه و دیگر کلمات در کمتر از یک روز به صفحه اول نتایج راه پیدا می‌کنید و هزاران مخاطب را به سایت خودتان جذب خواهید کرد. دقت کنید که این هزینه پرداختی شما، به ازای هر کلیک است و هزینه ثابتی نیست؛ یعنی بابت هر کلیک مخاطب در نتایج جستجو روی وب سایت شما، هزینه‌ای که با گوگل توافق کرده بودید از پنل گوگل ادوردز شما کسر می‌شود.



هزینه google ads چقدر است؟

اما گوگل در ازای دریافت چه مقدار هزینه‌ای است حاضر است شما را به صفحه اول ببرد؟ خب جواب این سؤال کاملاً به شما و کلمات کلیدی سایت شما بستگی دارد! در مورد نحوه دقیق قیمت‌گذاری و چگونگی کاهش هزینه‌های تبلیغات گوگل در ادامه مقاله توضیح می‌دهم اما به صورت خلاصه:

قیمت هر کلیک در سیستم تبلیغاتی گوگل، نسبت به سختی کلمات کلیدی تعیین می‌شود. به عنوان مثال، کلمه‌ای مثل «طراحی سایت» از جمله عبارت‌های سخت سئو در گوگل است.

تبلیغات گوگل چیست؟ همه چیز در مورد تبلیغات گوگل ادز چیست؟

با توجه به همین موضوع، ممکن است گوگل برای هر کلیک کاربر روی سایت شما در کلمه کلیدی طراحی سایت، قیمتی معادل 10، 15 یا حتی 20 هزار تومان هم در نظر بگیرد! در مقابل با توجه به اینکه عبارتی مثل «خرید میز و صندلی چرخ‌دار در تهران» یکی از کلمات کم رقابت است، شاید بتوانید با پرداخت هزینه هزار تومانی و حتی کمتر بابت هر کلیک در آن، از گوگل ادرودز استفاده کنید.



چه عواملی روی قیمت‌گذاری گوگل ادوردز تأثیر دارد؟ آموزش کاهش هزینه‌ها

ببینید، تعیین هزینه‌ها در سیستم تبلیغاتی گوگل یا همان گوگل ادوردز به صورت مذاکره‌ای است. این یعنی شما می‌توانید با کارشناسان گوگل بر سر کاهش قیمت مذاکره کنید؛ اما این‌طور نیست که هر چه فن بیان بهتر یا مهارت متقاعدسازی بیشتری داشته باشید، گوگل هم به طبع آن هزینه‌های تبلیغاتی‌تان را کاهش دهد! این موتور جستجو هم معیارهایی برای تعیین هزینه‌ها دارد.

مثلاً یکی از این معیارها، قدرت سئو سایت شماست! با توجه به اینکه گوگل دوست ندارد مخاطبانش در صفحات اول با وب سایت‌هایی برخورد کنند که محتوای آن‌ها از کیفیت پایینی برخوردار است، حاضر است در صورت افزایش کیفیت محتوا، ظاهر سایت و… به شما تخفیف بدهد.

این یعنی اگر قصد شما تبلیغ روی کلمه «آموزش سخنرانی و فن بیان» باشد، هرچه صفحه موردنظرتان نسبت به این واژه بهینه‌تر باشد، هزینه‌های تبلیغات گوگل هم کاهش پیدا می‌کند.

البته تنها راهکار کاهش هزینه در تبلیغات گوگل، بهینه سازی سایت نیست. یک راهکار دیگر این است که کمی بعد از راه‌اندازی تبلیغات گوگل، دوباره نسبت به کاهش قیمت‌ها مذاکره کنید.

تبلیغات گوگل چیست؟ همه چیز در مورد تبلیغات گوگل ادز

یا اینکه با بررسی بازخورد به‌دست‌آمده از تبلیغات، بعضی کلمات موجود را حذف کنید، انتخاب کنید که تبلیغاتتان در چه ساعتی از روز نمایش داده شود یا اصلاً برای کدام کاربران به نمایش درآید! بله به همین دقت شما می‌توانید همه چیز را در تبلیغات گوگل ادز هدفمند کنید. اصلاً بگذارید بخش بعدی مقاله را به مزیت‌های گوگل ادز و چگونگی هدفمندسازی تبلیغات اختصاص بدهیم:

چرا گوگل ادوردز؟ مزایای تبلیغات گوگل

 اولین موضوعی که باعث می‌شود وبمستران و مدیران سایت‌ها در سطح وب این‌قدر به استفاده از سیستم تبلیغاتی گوگل علاقه نشان بدهند، هدفمند بودن آن است! خب در مرحله اول زمانی که شما روی واژه «آموزش رفع خجالت» تبلیغات گوگل را فعال کنید، مطمئن هستید کاربرانی وب سایت شما را می‌بینند که به این مفهوم علاقه‌مند هستند.

تبلیغات گوگل چیست؟ همه چیز در مورد تبلیغات گوگل ادز

این یعنی بر خلاف تبلیغات محیطی، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و… تبلیغات گوگل کاربری را به سمت شما می‌آورد که 100 درصد نسبت به محتوا، محصول یا خدمات شما، علاقه‌مند است. احتمالاً کاربری که واژه آموزش رفع خجالت را در گوگل سرچ می‌کند، کاربری نیست که به دنبال مطالعه یک مقاله سرگرمی یا یک محتوا در مورد آموزش بازاریابی به سایت شما آمده باشد!

در مرحله دوم، شما می‌توانید تبلیغات گوگل را حتی از این هم هدفمندتر کنید؛ یعنی چه؟ یعنی اینکه بعد از مدتی متوجه می‌شوید کاربرانی که در ساعات 9 تا 4 ظهر به سایت شما سر می‌زنند، نرخ خرید کمتری از سایت دارند اما کاربران ورودی بین ساعات 5 عصر تا 9 شب بیشتر خرید می‌کنند. در اینجا تبلیغات گوگل را طوری تنظیم می‌کنید که صرفاً در همین زمان به کاربر نمایش داده شود.

همین‌طور متوجه می‌شوید که برخی از کاربران صرفاً برای سرگرمی و… واژه یا واژه‌های مورد نظر شما را در گوگل جستجو کرده، به سایتتان وارد می‌شوند و به این صورت بدون اینکه سودی برسانند، صرفاً بودجه تبلیغات گوگل ادوردزتان را کاهش می‌دهند. در اینجا مثلاً سیستم تبلیغات را طوری تنظیم می‌کنید که تبلیغاتتان صرفاً به کاربران بالای 20 سال، با جنسیت آقا و… نمایش داده شود.

از جمله قابلیت‌هایی که می‌توانید در google ads و برای هدفمندتر شدن تبلیغات از آن استفاده کنید، خصوصی سازی تبلیغات نسبت به:

 سن کاربران،

 مکان جغرافیایی آن‌ها،

 جنسیت،

 دستگاه مورد استفاده، (رایانه، تبلت و…)

 و حتی علایق آن‌هاست.

علاوه بر همه این‌ها می‌توانید تعیین کنید که تبلیغات شما صرفاً به کاربرانی نمایش داده شود که قبلاً به سایتتان سرزده‌اند اما هنوز خریدی از آن نداشته‌اند. (احتمال خرید این کاربران به دلیل آشنایی قبلی، بیشتر است) به این راهکار، سیستم ریمارکتینگ (بازاریابی مجدد) می‌گویند!



سؤال: تبلیغات گوگل صرفاً در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود؟

خب راستش را بخواهید تبلیغات گوگل به 2 دسته تقسیم می‌شود:

 دسته اول تبلیغاتی که در نتایج جستجو و نسبت به سرچ کاربر نمایش داده می‌شود. (Search Network) این همان چیزی است که تا اینجا در موردش حرف زدیم.

 دسته دوم تبلیغاتی که در سایت‌های طرف همکاری با گوگل نمایش داده خواهد شد. (Display Network) این همان چیزی است که در ادامه در موردش حرف می‌زنم:

ببینید در سطح وب، سایت‌هایی هستند که تنها روش درآمدی آن‌ها، دریافت تبلیغات است. وب سایتی مثل چطور، نمناک، بیتوته و… دارای هزاران مطلب در دسته‌بندی‌های مختلف هستند و بازدیدهای بالایی در طول روز به خودشان جذب می‌کنند.

در ادامه این سایت‌ها برای اینکه بتوانند به درآمد برسند، تبلیغات وب سایت‌های دیگر را در بخش‌های مختلف صفحاتشان نمایش می‌دهند. مثلاً سایت چطور با دریافت x هزار تومان، یک بنر تبلیغاتی از سایت بیشتر از یک را در کنار صفحه سایت خود به نمایش درمی‌آورد.

در این بین، وب سایت‌هایی هم هستند که بین ما و سایت چطور یک رابطه ایجاد می‌کنند. این سایت‌ها آژانس‌های تبلیغاتی واسط بین تبلیغ کننده و تبلیغ دهنده هستند.

در سطح وب غیرفارسی، گوگل به کمک سرویس گوگل ادسنس خود، این واسطه‌گری را انجام می‌دهد. این یعنی اگر من بخواهم تبلیغ سایتم را در وب سایت‌های پربازدید خارجی نمایش دهم، به جای یک شرکت تبلیغاتی ناآشنا، به سراغ گوگل ادسنس می‌روم و در آنجا نسبت به نیازی که دارم، وب سایت و رسانه خودم را انتخاب می‌کنم.

این نوعِ دیگری از تبلیغات گوگل است اما با توجه به اینکه ایران در لیست تحریم‌های این شرکت قرار دارد، گوگل ادسنس با سایت‌های ایرانی همکاری نمی‌کند؛ یعنی من نمی‌توانم به عنوان صاحب یک سایت ایرانی از گوگل ادسنس تبلیغات گرفته، در سایتم نمایش داده و درآمد داشته باشم؛ اما برعکس این حالت ممکن است.

آیا تبلیغات گوگل معایبی هم دارد؟

راستش را بخواهید، تبلیغات گوگل حداقل برای ما ایرانیان معایبی دارد. اول از همه اینکه ما ایرانی‌ها به دلیل افزایش شدید قیمت دلار مجبوریم هزینه‌های بسیار زیادی را برای استفاده از این تبلیغات پرداخت کنیم. شاید راه‌اندازی تبلیغات google ads روی کلمات یک کسب و کار خدماتی برای شرکتی در آمریکا، به اندازه راه‌اندازی این خدمات برای یک شرکت ایرانی هزینه‌بر نباشد.

تبلیغات گوگل چیست؟ همه چیز در مورد تبلیغات گوگل ادز

البته شاید هم بتوانیم این را یک فرصت بدانیم که به کمک آن از شر رقبای پولداری که قرار بود با تبلیغات گوگل همیشه در صدر نتایج باشند راحت شویم!

علاوه بر این، مورد و مسئله دوم موضوع تحریم‌هاست. گوگل به طور کلی شرکت‌های ایرانی را تحریم کرده. این یعنی ما حق داریم از تبلیغات گوگل برای وب سایت‌های خودمان استفاده کنیم اما حق نداریم به عنوان یک شرکت ایرانی با این شرکت بزرگ ارتباط داشته باشیم!

در اصل همه شرکت‌هایی که قصد دارند با گوگل ارتباط برقرار کنند و برای سایت خود یا دیگران تبلیغات ادوردز بگیرند، باید از برنامه‌های فیلترشکنی استفاده کنند که هویت آن‌ها را مخفی نگه دارد. جالب اینجاست که اگر در میانِ راه (زمانی که در سایت گوگل ادوردز هستید) فیلتر شکن شما خاموش و گوگل متوجه ایرانی بودنتان شود، تمامی تبلیغاتتان غیرفعال و حتی همه پولی که در این سیستم قرار داده‌اید هم بلوکه می‌شود!

چطور تبلیغات گوگل را راه‌اندازی کنیم؟

برای راه‌اندازی تبلیغات گوگل، صرفاً 2 راهکار در مقابل شما قرار دارد:

1_ با توجه به اینکه کار با سیستم گوگل ادوردز نیاز به آشنایی با زبان انگلیسی، مهارت فنی و… دارد، می‌توانید به کمک یک دوره جامع تبلیغات گوگل، مهارت‌های لازم را یاد گرفته و سپس خودتان اقدام به انجام این کار کنید.

2_ به همان دلیل گفته شده در مورد قبلی و عدم وجود مهارت کافی، این کار را به یک شخص یا شرکت ماهر بسپارید.

فقط دقت کنید که اگر انتخاب شما برون سپاری خدمات تبلیغات گوگل است، حتماً با شرکتی همکاری کنید که واقعاً به اعتبارشان مطمئن باشید؛ یعنی بدانید که آن‌ها تمامی هزینه‌های واقعی را به شما اعلام می‌کنند، برای کاهش هزینه‌ها زمان صرف کرده و در کل به فکر کیفیت خدمات و البته جیب‌تان هستند.

کلام آخر؛ سئو یا تبلیغات گوگل؟

و در نهایت این سوالی است که همیشه برای مخاطبان به وجود می‌آید! سئو کنیم یا از تبلیغات گوگل کمک بگیریم؟ به نظر من جواب مناسب این است:

برای رسیدن به اهدافتان باید هدف‌گذاری بلندمدت را روی سئو قرار بدهید؛ یعنی از همین حالا برای بهینه سازی سایتتان تلاش کنید؛ اما در ادامه و برای رسیدن سریع به برخی اهداف در نتایج گوگل، از تبلیغات گوگل کمک بگیرید. امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه دربارهٔ «تبلیغات گوگل چیست؟ همه چیز در مورد تبلیغات گوگل ادز»

  1. سلام واقعا مقاله جذابی بود.
    اگه بخام تجربه خودمو درباره تبلیغات گوگل یا همون گوگل ادز با شما در میان بذارم،باید بگم باید برای مدیریت کمپین های تبلیغاتیتون پیش یه شرکت معتبر و کار بلد برین.من خودم شرکت جی ادز و میهن سرپ وفامین ادزو بهتون گعرفی میکنم با هر ۳تا شرکت کار کردم و رضایت داشتم.

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    دوست عزیز سلام
    خوشحالیم که همراهانی چون شما داریم . ممنون که نظرات خود را با ما به اشتراک میگذارید.
    پیروز و بیشتر از یک نفر باشید.

اسکرول به بالا