بهترین شغل واقعاً چیست؟ آشنایی با مزایای مدرس بودن

سرفصل های مهم این مقاله

بهترین شغل واقعاً چیست؟ آشنایی با مزایای مدرس بودن

به نظر شما بهترین شغل چیست؟ هرکسی ممکن است در پاسخ به این سوال، چیزی بگوید؛ با این حال، ادعای بهترین شغل را داشتن باید منطقی و همراه با استدلال‌های گوناگون باشد. تدریس و آموزش دادن؛ چیزی که شما هم می‌توانید به‌راحتی آن را به عنوان شغل اصلی یا حتی شغل دوم خود برگزینید تا هم حال خودتان در آن خوب شود و هم دنیا را جای زیباتری برای زندگی کنید. در ادامه، در مورد شغل تدریس و به طور کلی آموزش دادن، نکات مهم و مزایای آن  را بیان می‌کنیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

 

بهترین شغل دنیا چیست؟ این فیلم از پیام بهرام‌پور را حتما تماشا کنید:

 

آموزش دادن و تدریس واقعاً یعنی چه؟

در سیستم آموزشی ما، معلمین و اساتید موقعی می‌فهمند ما چیزی را یاد گرفتیم که آن را حفظ کرده باشیم. باید بگوییم که این سبک یک سیستم آموزشی ناکارآمد است و متأسفانه اغلب چیزهایی که در آن یاد می‌گیریم، در زندگی کاربردی ندارند. اما آموزش واقعی که در آن یادگیری اتفاق می‌افتد، چیست؟

در گذشته، سواد و یادگیری به معنای توانایی خواندن و نوشتن بود. اکنون اما سازمان ملل تعریف جالبی از سواد ارائه کرده است که بسیار جامع و کاربردی است: با سوادی توانایی تغییر است و با سواد کسی است که بتواند با خوانده‌ها و آموخته‌هایش تغییری در زندگی خود ایجاد کند.

یعنی بتوانیم یاد بگیریم و آن تغییرات را در زندگی‌مان به کار ببریم. با این تعریف، هرگز نمی‌توان تحصیلات را معادل سواد داشتن دانست. ممکن است یک پزشک یا مهندس، بی‌سواد باشد و یک فرد دیگر که شغل چندان خوبی ندارد، یک باسواد تلقی شود.

 

چرا مدرس شویم؟ تدریس و آموزش، چه مزایایی دارد؟

 

مزایای آموزش دادن چیست؟

برخی از مهم‌ترین مزایای آموزش‌دهنده شدن و مدرس شدن را با هم مرور می‌کنیم:

 

1. دنیا جای قشنگ‌تری برای زندگی می‌شود

در سیستم آموزشی ما بسیاری از آموزش‌ها، غیر کاربردی بوده و آموزش‌های واقعاً کاربردی، هرگز به ما داده نشده است. با آموزش‌های حرفه‌ای می‌توانیم به خود و افراد دیگر کمک کنیم تا با همراهی هم دنیا را جای زیباتری برای زندگی کنیم.

شاید قدری شعارگونه یا رؤیایی به نظر برسد، اما اگر نگاهی به کشورهایی که سطح رضایت از زندگی بالایی دارند بیندازیم، می‌بینیم در نهایت همه چیز به آموزش ختم خواهد شد. هرچه آموزش‌ها حرفه‌ای‌تر و کابردی‌تر، سطح رضایت از زندگی افراد هم بالاتر. در نتیجه می‌توانیم اولین و شاید مهم‌ترین مزیت آموزش دادن را «زیباتر شدن دنیا برای زندگی» نام ببریم.

 

2. توسعه فردی و رشد شخصی با غوطه‌وری

اگر بخواهید در حیطه آموزش موفق شوید و پیشرفت کنید، باید اول از همه خودتان دائماً رشد کنید و یادگیری داشته باشید. در واقع آموزش دادن ما را مجبور می‌کند که خودمان رشد کنیم. تا خودمان پیشرفت نکنیم، اجازه نداریم به کسی آموزش بدهیم و این از مهم‌ترین مزایای آموزش دادن است. توسعه فردی از بهترین خاصیت‌های مدرس شدن است.

این بخش بسیار جذاب از ویدئو را نگاه کنید تا با استفاده از مفهوم «غوطه‌وری» ببینید چطور می‌توانید حال خودتان و دیگران را با آموزش خوب کنید

 

3. درآمد بالایی دارد!

به اینکه معلمین ما درآمد کمی دارند، نگاه نکنید. همین الان بسیاری از آموزش‌دهندگان حرفه‌ای، دوره‌ها، کارگاه‌ها و محصولات پرفروشی دارند که برایشان درآمدهای بسیار بالایی به همراه آورده است. کافی است نگاهی داشته باشید به مدرسان آزاد کشور، مخصوصاً آن‌هایی که به بحث بازاریابی اینترنتی مسلط هستند! خواهید دید که درآمد ماهانه چند ده میلیون اصلاً درآمد زیادی نیست.

درصد زیادی از درآمد این افراد، درامد غیرفعال است؛ یعنی حتی وقتی در خواب هم به سر می‌برند، محصولات، دوره‌ها و کارگاه‌هایشان دارد می‌فروشد و برایشان درآمد ایجاد می‌کند. آیا این دلیل جذابی برای آموزش‌دهنده شدن نیست؟

 

4. شهرت و جایگاه اجتماعی فوق‌العاده دارد

وقتی یک مدرس معروف شوید، صدها و هزاران نفر شما را خواهند شناخت و یکی از نیازهای مهم شما که نیاز به کسب شهرت و مقبولیت و محبوبیت است، پاسخ مناسبی دریافت خواهد کرد. در نتیجه میزان رضایت شما از زندگی به طرز عجیبی بالاتر خواهد رفت. البته تمام این مزایا به شرطی است که به اندازه کافی انگیزه داشته باشید، آموزش‌های حرفه‌ای ببینید و حاضر باشید زحمات زیادی در این مسیر بکشید.

حس خوبی است که در شبکه‌های اجتماعی هزاران نفر شما را دنبال کنند، منتظر یک فایل صوتی یا تصویری از شما باشند و با عشق و علاقه به پای صحبت‌های شما در کارگاه‌ها و دوره‌ها بنشینند. این‌طور نیست؟

 

5. ارتباطات قوی شکل خواهید داد

هیچ شغلی به اندازه فعالیت در حیطه آموزش، به شما این فرصت را نخواهد داد که با افراد مختلف و خصوصاً فرهیخته آشنا شوید. تمام کسانی که به دنبال آموزش هستند، افرادی هستند که به رشد شخصی و بهتر شدن خودشان اهمیت می‌دهند؛ بنابراین شما این فرصت را خواهید داشت که ارتباطات تازه‌ای شکل دهید، افراد با مهارت‌های متفاوت به پیش شما بیایند و شاید هم بتوانید محصولات، همکاری‌ها و کارهای مشترک مهمی را با هم کلید بزنید.

 

6. به دیگران کمک می‌کنید 

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای آموزش دادن این است که می‌توانید به دیگران کم کنید. حتی اگر بتوانید به «یک نفر» هم کمک کنید تا زندگی بهتر و رضایت بخشی بیشتری داشته باشد، گویی رسالتتان را انجام داده‌اید. حالا تصور کنید با دانش و مهارت‌هایتان این کار را برای صدها نفر انجام دهید.

با آموزش‌هایتان می‌توانید مطالب مهمی که سیستم آموزش‌ و پرورش کشورمان به مردم آموزش نداده را منتقل کنید و کمک کنید تا افراد زندگی بهتری داشته باشند. راستش را بخواهید، ما آمده‌ایم تا اثری از خود برجای بگذاریم و چه اثری از این بهتر که به دیگران کمک کنیم زندگی شادتری داشته باشند.

 

7. مسیر آموزش دادن، سراسر لذت است

اگرچه در مسیر موفقیت و تبدیل شدن به یک استاد و مدرس، کلی زحمت و تلاش لازم است، اما همین زحمات و تلاش‌ها حس لذتی به ما می‌دهد که تمام مسیر مدرس شدن را لذت‌بخش خواهد کرد. شما در تمام بخش‌های این کار حس خوبی دارید، زیرا هم به خود و هم به دیگران نفع می‌رسانید و کمک می‌کنید تا زندگی خودتان و دیگران بهتر و با کیفیت‌تر شود.

 

چرا سیستم آموزشی ایران، ضعیف و ناکارآمد است؟

 

چرا سیستم آموزشی ایران، ضعیف و ناکارآمد است؟

برای یک جامعه توسعه‌ یافته یا حتی درحال‌ توسعه، شاخص‌های بسیاری وجود دارد. یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های داشتن یک جامعه نوین و مدرن، داشتن یک نظام آموزشی متعالی است که هم منجر به رشد انسان‌ها شود و هم دنیا را جای زیباتری برای زندگی کند. اما متأسفانه در ایران چنین نیست. سیستم آموزشی ایران به دلایل متعددی دچار ناکارآمدی است که در زیر به چند مورد اشاره خواهیم کرد:

 

1- نبود آموزش برای مهارت‌های زندگی و سبک زندگی نوین

یکی از اصلی‌ترین ایرادات نظام آموزشی فعلی ایران، عدم آموزش‌های سبک زندگی و مهارت‌هایی است که هر روز با آن‌ها روبرو هستیم. شما یادتان می‌آید کسی مهارت‌های کنترل خشم را به شما آموزش داده باشد؟ راه‌اندازی کسب‌وکار چطور؟ کجای مدرسه و دبیرستان به ما یاد داده‌اند چطور کسب‌وکار راه بیندازیم؟ مهارت‌هایی مثل اعتمادبه‌نفس و رفع خجالت را چه؟ آیا آن‌ها را یاد گرفته‌اید؟

چه کسی به شما یاد داده که چگونه فن بیان قدرتمندی داشته باشید و خوب صحبت کنید؟ در کجای سیستم آموزشی به ما آموزش دادند که روش درست رفتار با همسر چگونه است و موقع بروز اختلاف باید چه کنیم؟ استعدادیابی را چطور؟ کسی به ما یاد داده که چگونه استعدادهایمان را کشف و شکوفا کنیم؟ و بسیاری از مهارت‌های دیگر که هرگز یادشان نگرفته‌ایم.

در عوض آموزش ما پر بود از مطالبی که دانستن یا ندانستنش هیچ سودی برایمان نداشته است. اینکه صادرات فولاد کشور آرژانتین بیشتر است یا کلمبیا، چه فرقی برایمان دارد؟

از مهدکودک تا دکترا چیزی به عنوان مهارت‌های زندگی وجود ندارد. وجود حجم بالایی از درس‌های غیر کاربردی و نبود هیچ درسی برای آموزش مهارت‌های سبک زندگی (مثل تصمیم‌گیری، مقابله با افسردگی، حفظ محیط‌زیست و…) متأسفانه میلیون‌ها ساعت و انرژی از وقت افراد و شهروندان ایرانی را به اتلاف کشانده است.

 

2- رفتار یکسان با دانش‌آموزان بدون توجه به تفاوت‌های ذاتی

ضعف دیگر نظام آموزشی ایران، بی‌توجهی به استعدادها یا تفاوت‌های افراد است. بچه‌هایی که وارد مدرسه می‌شوند از طبقات اجتماعی متفاوت‌اند و در شرایط متفاوتی بزرگ شده‌اند؛ اما در مدارس ما چقدر امکان پرورش استعداد وجود دارد؟ کدام مؤسسات استعدادیابی در ایران فعالیت می‌کنند؟

همین عدم توجه به تفاوت‌ها باعث می‌شود دانش‌آموز با دروس کاملاً مشترک وادار به حفظ و یادگیری مطالبی شوند که شاید اصلاً دوستشان نداشته باشند. خیلی از دانش‌آموزان یا دانشجویان اگر زمینه مساعدی برای پرورش استعدادهایشان داشتند احتمالاً به شعرا، نویسندگان، موزیسین‌ها، ورزشکاران و افراد ماهر در زمینه‌های تخصصی‌شان تبدیل می‌شدند.

 

3- آموزش در فضایی پر استرس و پرتنش

یکی از دلایل بی‌انگیزگی دانش‌آموزان و دانشجویان در ایران و یکی از ضعف‌های اصلی نظام آموزشی ایران، احساس استرس و اضطرابی است که توسط سیستم آموزشی به آن‌ها القا می‌شود. مصداق بزرگ این استرس، کنکور است که همه‌مان خاطره بدی از آن داریم!

از دیگر مصادیق استرس در نظام آموزشی، می‌توان به انتظارات بیش‌ از اندازه و غیرمنطقی اساتید و معلمان از دانش‌آموز، ایجاد رقابت‌های نابرابر و بیهوده و ناسالم بین دانش‌آموزان، محیط نامناسب مدرسه، مقررات خشک و بی‌انعطاف اشاره کرد.

 

4- عدم آموزش درست معلمین

وقتی معلمین ما به درستی آموزش نبینند، طبیعتاً همین آموزش‌های غلط را به نسل‌های بعد از خودشان هم آموزش می‌دهند. متأسفانه نه‌تنها در سطح دانش‌آموزشی و دانشجویی به درستی نیرو پرورش داده نمی‌شود، بلکه در سطوح بالاتر هم نیروی انسانی به خوبی پرورش نمی‌یابد و ده‌ها ایراد دیگر که سیستم آموزشی‌مان را غیر کارآمد و ناتوان ساخته است.

 

سخن پایانی

در مقاله‌ای که خواندید، تلاش کردیم شغل مدرس شدن و آموزش دهنده بودن را به شما معرفی کنیم. از مزایای کم‌نظیر این شغل برایتان گفتیم و در انتهای مقاله، از ضعف‌های سیستم آموزشی ایران برایتان تعریف کردیم. لطفا اگر نظر یا پیشنهادی دارید، در قسمت کامنت‌ها برایمان بنویسید.

 

چطور یک آموزش‌دهنده فوق حرفه‌ای شویم؟

دوره مدرسه استادی، یکی از بهترین دوره‌هاست که در آن نه‌تنها مهارت‌های یکه جایی در سیستم آموزشی ما نداشته‌اند را می‌آموزید، بلکه تبدیل به یک مدرس حرفه‌ای می‌شوید تا از راه آموزش هم حال خوبی داشته باشید و هم درآمد قابل‌توجهی از آن کسب کنید.

در این دوره شرکت کنید؛ روی تصویر زیر کلیک کنید:

آرمان مهراوران

آرمان مهراوران

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۱ دیدگاه دربارهٔ «بهترین شغل واقعاً چیست؟ آشنایی با مزایای مدرس بودن»

  1. مقاله فوق العاده ای بود. خیلی ممنونیم از سعید عباسی عزیز. که مثل همیشه ما رو با محتوای ارزشمند و جذاب خودش یک پله رشد داد.

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    حسین توکلی عزیز
    خوشحالیم که مقاله آشنایی با شغل مدرسی برای شما کاربردی بوده.
    ما رو در جریان موفقیت هاتون قرار بدید.
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

  3. درود به شما به استاد بهرام پور عزیز و مجموعه قدرتمند و پر انرژی بیشتر از یک نفر امیدوارم همیشه موفق و سربلند باشین سپاس فراوان از مطالب عالی تون فوق‌العاده پر محتوا و منظم ولی نمی‌دونم چرا من اهمال کاری می‌کنم و استفاده نمی‌کنم.

  4. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    چقدر خوب که برای یادگیریتون زمان می گذارید؛ تبریک به شما
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

اسکرول به بالا