چطور لرزش صدایمان را در سخنرانی از بین ببریم؟

سرفصل های مهم این مقاله

چطور لرزش صدایمان را در سخنرانی از بین ببریم؟

حتما شما هم در سخنرانی ای شرکت کرده اید که سخنران خیلی کارکشته و حرفه ای نداشته و دائم صدایش می لرزد. حتی وقتی دانش آموز بوده اید، مشاهده کرده اید که برخی دانش آموزان جلوی معلم و موقع درس جواب دادن صدایشان می لرزد. خبر خوب این است که این ضعف را می توان بهبود بخشید و رفع کرد.

لرزش صدا یکی از ایراداتی است که ممکن است توجه حضار به آن جلب شود و نتوانید پیام هایتان را به خوبی به آنها منتقل کنید.

این نکات که در پایین به آن اشاره می شود، کمک می کند تا سخنرانی شما گیراتر شود و با هم کمی یاد بگیریم که چطور لرزش صدایمان را در سخنرانی از بین ببریم.

در انتهای این مقاله، محصولی فوق‌العاده به شما معرفی شده است برای از بین بردن لرزش صدا در هنگام حرف زدن و یا سخنرانی.

لرزش صدا در هنگام سخنرانی و صحبت کردن، باعث می شود تاثیر سخنانتان روی دیگران کم شود و قدرت لحن و کلامتان کم شود.

آیا لرزش صدا هنگام سخنرانی یا حرف زدن، نگران کننده است؟

اگر در هنگام سخنرانی صدایتان می لرزد نگران نباشید. هر مسئله ای، راه حلی دارد.

در ضمن افراد زیادی هستند که در جمع‌های کوچک یک یا دو نفره بسیار خوب و مسلط صحبت می‌کنند و در مذاکرات فوق‌العاده ظاهر می‌شوند اما موقع صحبت در جمع، صدای آنها دچار لرزش می‌شود!

حتی اگر شما به محتوای خود مطمئن باشید و بر آن تسلط داشته باشید اما اگر در بیان شما مشکلاتی باشد و مثلاً صدای شما بیش از حد بلرزد، می‌توانید مطمئن باشید که مخاطب احساس می‌کند که حرف مهمی برای گفتن ندارید.

چگونه لرزش صدایمان را در سخنرانی از بین ببریم؟

 

دلایل لرزش صدا در هنگام سخنرانی؟

 

لرزش صدا در هنگام سخنرانی ممکن است دو دلیل عمده داشته باشد:

1- یا محتوایی که آماده کرده اید خیلی قوی نیست و به آن باور و اعتقاد عمیق ندارید.

2- نحوه ارائه محتوا را بلد نیستید و برای آن تمرین کافی نکرده اید و تکنیک های آن را یاد نگرفته اید.

 

چگونه لرزش صدایمان را در سخنرانی از بین ببریم؟

چطور لرزش صدایمان را در سخنرانی از بین ببریم؟

 

واقعیت این است که از بین بردن لرزش صدا موقع حرف زدن، راه‌ها و تمرین‌های ساده‌ای دارد که اگر به خوبی انجام و تکرار کنیم، به سادگی از بین می‌رود.

 

تمرینات تنفسی و هوازی برای کنترل لرزش صدا

 

تنفس از دیافراگم برای به دست آوردن کنترل بیشتر تنفس.

چندبار جلوی آینه بایستید و به دقت به نوع تنفستان نگاه کنید. اگر در هنگام تنفس عمیق، شانه هایتان به بالا می آید، یعنی به جای دیافراگم، از ماهیچه‌ای که در شش‌هایتان وجود دارد، تنفس می‌کنید. برای اینکه تنفس عمیق داشته باشید، باید دم را به داخل بکشید به طوری که قفسه سینه‌تان به کمک شانه‌ها و سینه به جلو و به سمت بالا کشیده شود.

این حرکت باعث می‌شود لرزش صدایتان به شکل کاملاً محسوسی کاهش یابد. دیافراگم، یک ماهیچه است. مثل تمام ماهیچه‌های بدن از جمله بازو و پشت ساق پایتان نیاز به تمرین و ورزش دارد. هر چه ورزیده‌تر باشد، تاثیرات بهتری روی تنفس و در نهایت صدای شما خواهد گذاشت.

کلید اصلی نوع صدا و میزان لرزش صدای شما، به نوع تنفستان وابسته است؛ بنابراین، اول از همه روی شکل مناسب تنفس خود کار کنید.

تمرینات تنفسی و هوازی برای کنترل لرزش صدا

تقویت دیافراگم برای کاهش لرزش صدا

 

با شناخت دیافراگم و اینکه دقیقا در کجا قرار دارد، بهتر می توانید آن را تقویت کنید.

شما هروقت از حمام درمی آیید، دور خودتان حوله می اندازید. این بار این تمرین را برای دیافراگم خود امتخان کنید. حوله ای به دور کمر خود بپیچید و سعی کنید طوری نفس خود را به داخل بدهید که حوله باز شود.

برای این کار شانه و سینه شما باید ثابت بماند. وقتی از دیافراگم تنفس کنید، صدای شما بلندتر و رساتر می شود و لرزش صدایتان به طور محسوسی کم و کمتر می شود.

بازدم را طوری بیرون بدهید که تنفستان سریع تر شود.

به کمک دیافراگمتان، نفس خود را حبس کنید و سپس در حالی که دندان هایتان روی هم فشرده شده است، نفس را به بیرون بدهید. این کارها را در شرایطی انجام ندهید که کاملاً مستقیم و صاف ایستاده اید. این تمرین را برای 10 مرتبه انجام دهید. دیافراگم بااین کار قوی می شود و لرزش صدا کاهش می یابد.

دانلود فایل صوتی راز محبوبیت سخنرانان انگیزشی

تمریناتی برای گسترش وسعت صدا

برای اینکه در هنگام سخنرانی صدایتان نلرزد، تن و لحن صدایتان را افزایش دهید.

لرزش صدا در برخی از افراد باعث می شود که کلمات را شکسته بیان کنند. با انجام تمرینات زیر، از به وجود آمدن این مسائل جلوگیری کنید.

این آوا را تمرین کنید اما در هنگام سخنرانی آن را هرگز به کار نبرید: «اممم…امممم». منظور این است که فرض کنید یک چیز خیلی خوشمزه جلویتان گذاشته اند. در این هنگام میگویید: «اممممم…مممم چه غذای خوشمزه ای!»
حتما یادتان باشد که در هنگام تمرین این تکنیک، از دیافراگم به نحوی که در بالا اشاره شد، نفس بکشید. در خلال تنفس، این آواها را از دهان بیرون بدهید. 5 مرتبه این کار را تکرار کنید.

یک تمرین دیگر این است: چند بار پشت سر هم بگویید: «نِی نِی نِی».

هر بار که میگویید، صدایتان را بالاتر ببرید. بعد از آن سریع بگویید: «اووووووو… ای ی ی ی ی» و سعی کنید میزان صدایتان را در حین ادای این کلمات عحیب و غریب، کم و زیاد کنید.

بگویید: «ممممم….»؛ و این کار را تا زمانی که نفستان یاری می کند، تکرار کنید. در حین گفتن این آوا، به زنگ صدا در ناحیه دهان و حالت چهره دقت کنید. بازهم 5 بار این تمرین را تکرار کنید.

 

تقویت دیافراگم برای کاهش لرزش صدا

تمرینات زبانی برای بهبود لحن در کلام و عدم لرزش صدا

 

اگر واژه ها و کلمات به وضوح توسط شنونده شنیده شود، هیچ سوتفاهم دیداری و شنیداری پیش نمی آید. برای رسیده به این هدف، باید کلمات، آواها و واژه ها را واضح و روشن ادا کنید. این امر، مستلزم تمرینان فراوان است. هرچه در زمینه سخنرانی و فن بیان تمرین کنید، کم کرده اید.

تعدادی کلمه و واژه انتخاب کنید و با آنها جمله بسازید و تمرین کنید. به این شکل که عبارت چالش برانگیز و سختی را که انتخاب کرده اید، پشت سرهم و سریع ادا کرده و هیچ توقفی نداشته باشید. تکرار سریع کلمات را آنقدر ادامه دهید که کاملا شفاف و واضح به نظر برسد. در هر نقطه ای که کوچک ترین اشتباه را کردید، دوباره به ابتدا بروید و مجددا آغاز کنید. این به شما کمک می کند که کارتان را عالی عالی انجام دهید.

عبارات خیلی سختی را انتخاب و تکرار کنید. مثل:

«افسر ارشد ارتش اتریش!» و آن را 6 مرتبه سریع تکرار کنید.
«چسب، چیپس، سس» و مجددا چندبار تکرار کنید.
«سه کیسه سیر سه شیشه شیر!»
ﯾﻪ ﯾﻮﯾﻮﯼِ ﯾﻪ ﯾﻮﺭﻭﯾﯽ
سه دزد رفتن به بز دزدی ُ یه دزد یه بز دزدید ُ یه دزد دو بز دزدید
کانال کولر تالار تونل

و غیره…

روزنامه و مجله ها را با صدای بلند بخوانید

یکی از روش های عالی برای از بین بردن لرزش صدا، بلند حرف زدن در جمع است. در مواقعی که آرامش زیادی دارید، صحبت کنید و تجربه صحبت کردن در جمع را یه کاری آسان و ساده و عادی برای خود تبدیل کنید.

چیزی را تعریف کنید و در حین تعریف آن، از احساسات و بالا پایین شدن ها برای حذاب تر شدن صحبت ها استفاده کنید.

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از لرزش صدا، بلند حرف زدن در جمع است. در موقعیت‌هایی که آرامش بیشتری دارید حرف بزنید و تجربه صحبت کردن در جمع را به کاری عادی و آسان برای خود بدل کنید. چیزی را تعریف کنید و در حین تعریف کردن از احساسات و فراز و فرودها برای جذابیت ماجرا بهره بگیرید. این کار را پیش دوستان و کسانی که با آنها راحت ترید مثل اعضای خانواده، تمرین کنید.

جمع بندی «چطور لرزش صدایمان را از بین ببریم؟»

راه اول: تمرینات تنفسی و هوازی برای کنترل لرزش صدا

راه دوم: تقویت دیافراگم برای کاهش لرزش صدا

راه سوم: تمریناتی برای گسترش وسعت صدا

راه چهارم: تمرینات زبانی برای بهبود لحن در کلام و عدم لرزش صدا

مقاله‌های مرتبط با این مقاله: 

 

وقتی قبل سخنرانی سرما خوردیم و صدامون گرفته چیکار کنیم؟

چرا صدای خودمان را دوست نداریم؟

 

محصول مرتبط: دوره صداسازی

 

پشتیبانی بیشتر از یک

پشتیبانی بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا