24 راه مهم برای جلوگیری از تصمیم اشتباه در زندگی

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

24 راه مهم برای جلوگیری از تصمیم اشتباه در زندگی

آیا می شود از تصمیم اشتباه در زندگی جلوگیری کرد یا تصمیمات اشتباه بخشی از زندگی هستند؟

تصمیم اشتباه

بسیاری از افراد معتقدند که انتخاب‌های ضعیف و تصمیمات اشتباه بخشی از زندگی هستند. اگرچه تصمیم اشتباه در زندگی چیزی اجتناب ناپذیر است اما با یادگیری راه هایی، می توانیم تعداد آن ها را در زندگی به حداقل برسانیم.

به خصوص در مواقعی که تصمیمات سرنوشت  ساز می گیریم. تصمیماتی مثل معاملات بزرگ، مهاجرت، ازدواج، خدمت سربازی و نقاط عطف دیگر زندگی.

تنها راهی که می‌توانید از اثرات مخرب تصمیمات اشتباه در زندگی خود جلوگیری کنید، این است که در همان ابتدا یاد بگیرید از آن اجتناب کنید.

چرا تصمیم اشتباه در زندگی می گیریم؟

مغز ما تمایل دارد که انتخاب‌های ما را براساس سریع ترین راه اتخاذ کند. این راه های سریع اغلب باعث قضاوت شتابزده و اشتباه خواهند شد.

بنابراین متهم اول در تصمیمات اشتباه در زندگی مغز ماست! باید با یادگیری این راه ها به مغزمان نشان دهیم که همه چیز مرتب است و کنترل کامل آن را در اختیار داریم.

ما می توانیم به ذهنمان آموزش دهیم تا از این میان‌بر اجتناب کند و در تمام مدت انتخاب‌های بهتری داشته باشد…

تصمیم اشتباه در زندگی

24 راه برای جلوگیری از تصمیم اشتباه در زندگی

راه های زیر به همراه توضیحات مفصل حاکی از 24 راه موثر برای جلوگیری از اشتباه تصمیم گرفتن در زندگی است:

زمان را برای جستجوی «بهترین گزینه» هدر ندهید

کمال گرایی از مهم ترین متهمین گرفتن تصمیم اشتباه در زندگی است. داشتن انتخاب‌های زیادی عالی است اما فقط تا زمانی که اسیر کمال گرایی نشویم.

ما زمان زیادی را صرف جستجو به دنبال گزینه‌هایی می‌کنیم که اغلب مزایای فوق العاده ای نسبت به گزینه های دیگر ندارند.

در حقیقت ارزش آن را ندارند که زمانمان را به خاطرشان هدر بدهیم.

بر این اساس، هنگامی که درباره گزینه‌ها تحقیق می‌کنید، یک محدودیت زمانی برای خودتان تعیین کنید، و مطمئن شوید که از «ترس از تصمیم‌گیری» خود به عنوان یک «دستگاه هدر دادن زمان» یا به تعویق اندازی آن استفاده نمی‌کنید. 

مقاله زیر را هم برای تبدیل کمال گرایی منفی به مثبت بخوانید:

چطور کمال گرایی مثبت داشته باشیم؟

فکر نکنید که بقیه اطلاعات بهتری دارند

ما تمایل داریم فرض کنیم که همه می‌دانند و ما نمی دانیم!

بنابراین ممکن است استرس بگیریم و تلاش کنیم سریع به افراد دیگر برسیم. غافل از اینکه این شتاب زدگی همان طور که گفتیم منجر به تصمیم اشتباه در زندگی خواهد شد.

اقتصاددان رفتاری، متیو رابین می گوید نام این اثر،«اثر گله» است و می تواند انتخاب های نادرست را تداوم بخشد. اثر گله می گوید ما میزان تلاش یا دانایی دیگران را زیادی دست‌بالا می‌گیریم و تخمین می‌زنیم که آنها از ما برتر هستند.

در بسیاری از مواقع بقیه اندازه ما یا کمتر از ما می دانند. 

گاهی ناخودآگاه تصمیم بگیر…

نتایج یک تحقیق از دانشگاه آمستردام نشان می دهد هرچیزی مکان و زمان خاص خودش را دارد. وقتی پای انتخاب های پیچیده و دشوار به میان می آید گاهی بهتر است به ذهن ناخودآگاهمان اجازه دهیم کارهای سنگین را بر عهده گیرد.. البته که در مورد اقدام بر اساس افکار نسنجیده و احساسی می تواند نتایج بدی به دنبال داشته باشد.

تصمیمات اشتباه در زندگی

تصمیم گرفتن در زمانی که ذهنمان متمرکز نیست (البته به صورت عمدی)، می تواند تصمیم‌گیری را رضایت بخش تر و انتخاب ها را بهتر کند.

برای کنترل قدرت تصمیم‌گیری ناخودآگاه و جلوگیری از تصمیم اشتباه در زندگی مغز آگاه‌تان را با چرت زدن یا کار کردن روی چیز دیگری منحرف کنید.

مطمئن شوید فقط چیزی را که می‌خواهید ببینید، نمی‌بینید

وقتی ما اطلاعاتی غیرقطعی در دست داریم، احتمالا به گونه ای تفسیر می‌کنیم که آن‌چه هم اکنون در ذهن داریم یا می‌خواهیم، تایید شود.

این یک «خطای تصمیم گیری» و نام آن «جهت‌گیری تاییدی» است و باعث می‌شود ما بیش از اندازه نسبت به تصمیماتمان و انتخاب هایمان مطمئن شویم، علی‌رغم این واقعیت که ما برای این حالت اطمینان، دلیل واقعی و قطعی نداریم!

اگر متوجه شدید که یک اولویت برای انتخابی خاص دارید و ضمناً متوجه هستید که آن انتخاب آسان‌تر یا در دسترس تر است، ضروری است اطمینان حاصل کنید به طور ناخودآگاه اطلاعاتی را برای حمایت از چیزی که فقط «دلتان میخواهد درست باشد»، جمع نمی‌کنید.

تصور نکنید که همه در حد خودتان قابل اعتماد هستند

به شدت قابل اعتماد بودن یک جنبه منفی هم دارد: شما در ارزیابی این که آیا شخص دیگری به اندازه شما قابل اعتماد است یا نه اصلا عملکرد خوبی ندارید!

تصمیم های اشتباه در زندگی

با توجه به نظریه «اجماع نظر کاذب» ما معمولاً تصور می‌کنیم که افراد دیگر در یک موقعیت خاص رفتاری بسیار مشابه به رفتار ما خواهند داشت. یعنی اگر رفتاری صادقانه داشته باشیم، تصور می کنیم که همه کسانی که در اطراف‌مان هستند نیز رفتار صادقانه‌ای دارند، و اگر بخواهیم دروغ بگوییم، کل دنیا را دروغگو خواهیم دید!

این گرایش کماکان ادامه دارد، حتی وقتی اطلاعاتی مبنی بر غلط بودن آنها به‌دست آوریم. بنابراین اگر شما خیلی قابل اعتماد هستید، مراقب باشید که این ویژگی خود را به کسی که ممکن است شایسته آن نباشد، نسبت ندهید.

مقاله زیر را که به انضمام یک ویدئو تهیه شده است، از دست ندهید:

چرا تصمیم گیری مهم است ؟ +ویدئو

اجازه ندهید که اطلاعات بیش از حد، مسائل مهم را تحت الشعاع قرار دهند

در کتاب پرفروش مالکوم گلدول به نام«چشم بر هم زدن» یاد میگیریم که داشتن اطلاعات بیش از حد می‌تواند خسته‌کننده باشد. همچنین داشتن اطلاعات بیش از حد زیاد می‌تواند بدتر از این باشد که هیچ اطلاعاتی نداشته باشید!

به‌دست آوردن اطلاعات فراوان باعث می شود انتخاب آن‌چه مهم است، تقریبا غیرممکن شود.

آنجلیکا دیموکا استاد دانشگاه تمپل می گوید: «با افزایش تعداد انتخاب ها، تصمیم‌گیری آدم‌ها غیرمنطقی‌تر می‌شود».

تحلیل فلج‌کننده یک اثر جانبی احتمالی از داشتن اطلاعات بیش از حد است.

نتیجه گیری: روی کیفیت اطلاعاتی که به‌دست می‌آورید تمرکز کنید، نه کمیت آن.

برای جلوگیری از تصمیم اشتباه در زندگی به خودتان پاداش کوچک بدهید

وقتی تصمیم سختی می گیرید، (مثلا اینکه آیا در یک راه کوتاه مدت اما با بازدهی کم سرمایه‌گذاری کنید یا یک راه درازمدت با بازده بالاتر )  به خودتان پیشاپیش پاداش بدهید تا احتمال گرفتن تصمیم اشتباه کمتر شود.

تصمیم گرفتن به صورت اشتباه

نتیجه گیری:  هرگز قدرت هدیه و پاداش را دست کم نگیرید.

پیش‌بینی احتمال نتایج مختلف را تمرین کنید

یکی از بهترین راه های برای جلوگیری از تصمیم اشتباه در زندگی پیش بینی احتمال گرفتن تصمیم بد است. 

نتایج یک مطالعه در وال استریت ژورنال می گوید کسانی که وضعیت آب و هوا را پیش‌بینی می‌کنند یکی از باهوش‌ترین‌ها در زمینه مدیریت ریسک هستند.

به احتمال قوی به این دلیل که هواشناس ها، بر خلاف اغلب ‌ما، به طور مداوم باید احتمالات و درصدهایی را برای نتایج ممکن تعیین کنند. آنها به سرعت بازخورد پیش‌بینی‌های‌شان را می‌بینند. در نتیجه، آنها در زمینه نیازهایشان واقع‌بین‌تر هستند.

در میان ما افراد می توانند با تمرین، پیگیری آمار و یادگیری از اشتباهات قبلی دقت‌شان را در پیش بینی بهتر کنند.

برای جلوگیری از تصمیم اشتباه، یک میان‌وعده بخورید

گرسنه بودن با خوب فکر نکردن ارتباط مستقیم دارد.

خوردن یک نوشابه رژیمی مشکلی را حل نمی‌کند.

روی بامیستر روانشناس اجتماعی به نیویورک تایمز می گوید: «حتی خردمندترین آدم‌ها هم در زمان خستگی و پایین بودن گلوکز‌شان نمی‌توانند تصمیم های خوبی بگیرند. برای همین هم کسانی که واقعا عاقل هستند، نظم دهی مجدد به شرکت را در ساعت 4 بعدازظهر انجام نمی‌دهند. آنها تعهدات مهم شان را در طول ساعت استراحت انجام نمی‌دهند. اگر یک تصمیم باید در ساعات پایانی روز اتخاذ شود، آنها می‌دانند که نباید با معده خالی این کار را انجام بدهند.»

هنگامی که قند خونتان پایین است، مغز شما با شدت بیش‌تری نسبت به پاداش‌های فوری واکنش نشان می‌دهد، و کم‌تر احتمال دارد که چشم‌اندازهای بلند مدت را در اولویت قرار بدهد.

نتیجه گیری: میان وعده بخورید!

اجازه ندهید ترس از فقدان، سدی شود در راه انجام درست کارها

گلف بازان برتر جهان به طور متوسط بیش از یک میلیون دلار در سال از دست می‌دهند به دلیل یک سوگیری شناختی که «تنفر از باخت» نامیده می‌شود.

چطور اشتباه تصمیم نگیریم

به لحاظ منطقی، گلف بازان باید بسیار هوشیار باشند و بهترین ضربه ممکن را به توپ بزنند. زمانی که امتیازشان کم‌تر از تعداد ضربات تعیین شده‌است. اما آنها هوشیار نیستند. در واقع، دقت آنها هنگامی که در حال برنده شدن هستند در مقایسه با زمانی که در حال باختن هستند، به طرز معناداری کم‌تر است. زیرا بیزاری از باخت حالا بر آنها مستولی می شود: آنها فقط زمانی ضربات دقیق‌تر می‌زنند که چوب به طرز خطرناکی بالا رفته باشد.

نتیجه گیری: مثل گلف بازها نباشید. اجازه ندهید که نقاط عطفی مانند «بردن» یا «باختن» باعث تصمیم اشتباه در زندگی شود.

یادتان باشد: «قطار موفقیت‌ها» واقعی نیستند…

یک سوگیری شناختی به نام «توهم امتیازآوری» باعث می شود قدرت یک دوره برتری و در اوج بودن و موفق شدن را زیادی  دست بالا بگیریم.

این سوگیری به ما می گوید: «حالا که دارم برنده می شوم، پس چرا روی خط برنده‌ شدن نمانم؟»

چگونه درست تصمیم بگیریم؟

مشکل این است که، شیوه کار جهان این نیست، و فقط این که یک اتفاق رخ داده، به این معنی نیست که همیشه رخ خواهد داد. (اما لزوما به این معنا هم نیست که رخ دادن آن همیشگی نخواهد بود.)

متی رابین و دیمیتری وایانوس متخصصین اقتصاد رفتاری میگویند: «بسیاری از ما گرایش داریم اهمیت موفقیت‌های کوتاه‌ مدت را دست کم بگیریم، اما موفقیت‌های طولانی‌تر را زیادی دست بالا می گیریم!»

نتیجه گیری: بادقت گام بردارید، به خصوص وقتی همه چیز خوب پیش می‌رود…

مدیتیشن کمک‌تان می‌کند تا در برابر سوگیری «هزینه‌های نابرگشتی» مقاومت کنید

وقتی ما وقت و پول‌مان را در چیزی سرمایه گذاری کرده‌ایم، تمایل داریم پول بیش‌تر و وقت بیش‌تری در آن چیز سرمایه گذاری کنیم. حتی وقتی کاملا روشن است که سرمایه‌گذاری ما بازده مطلوبی ندارد.

اما محققان راهی کشف کرده‌اند برای غلبه بر سوگیری «هزینه‌های نابرگشتی». مدیتیشن!

 مدیتیشن به مردم کمک می‌کند گذشته را فراموش کنند و روی زمان حال تمرکز کنند.

شما لزوما نباید تمرین مدیتیشن را منظم انجام بدهید. حتی چند دقیقه مراقبه قبل از اتخاذ یک تصمیم بزرگ می‌تواند تاثیر بزرگی داشته باشد.

حواس‌تان به کلیشه‌ها باشد..

ما حتی زمانی که از کلیشه‌ها آگاهیم هم ممکن است قربانی آن شویم.

خطای گلف

در حالی که کلیشه ها اغلب بد هستند، حتی کلیشه های مثبت. پژوهشی از دانشگاه دوک نشان می‌دهد که کلیشه‌های مثبت به این دلیل که به احتمال زیاد باورهای کهنه می‌آفرینند مخرب اند.

فرضیات خود را زیر سوال ببرید.  هم فرضیات منفی و هم فرضیات مثبت. انتخاب‌های شما بر اساس حقایق هستند یا بر اساس کلیشه‌ها؟

تجزیه کردن یک موضوع ممکن است از آن‌چه در ابتدا به نظر می‌رسد، دشوارتر باشد، اما چیزی که اغلب اهمیت دارد این است که آگاهی گام اول است.

کتاب هنر شفاف اندیشیدن یکی از بهترین کتاب های دنیا در زمینه خطاهای شناختی است.

«تازه ترین»  اطلاعات را با «بهترین» اطلاعات اشتباه نگیرید

ما معمولا اهمیت بیش‌تری برای اطلاعاتی که اخیرا به‌دست آورده‌ایم قائلیم. چه مهم و جالب باشند و چه نباشند.

جورج لونشتاین متخصص اقتصاد رفتاری می‌گوید، «تازگی تاثیری قوی روی فرآیند تصمیم‌گیری دارد. ما توجه زیادی را معطوف اطلاعات جدید می‌کنیم و آن‌چه قدیمی‌تر است را کم‌ارزش تلقی می کنیم».

اریک استون روانشناس میگوید: « بخشی از مشکل این است که مغز نمی‌تواند برای پاره ای از اطلاعات فقط کمی اهمیت قائل شود. هنگامی که ما چیزی یاد می‌گیریم، می‌خواهیم در آن عمیق شویم.»

تصمیمات غلط در زندگی

برای جلوگیری از تصمیم گیری غلط در زندگی مطمئن شوید که بهترین اطلاعات را مد نظر دارید، نه تازه ترین آنها را.

از بیرون به قضیه نگاه کنید..

تال ایال از دانشگاه بن گوریون و نیکلاس اپلی از دانشگاه شیکاگو طی پژوهش‌هایی نشان دادند که  بسیاری از ما در پیش‌بینی این‌که سایر آدم‌ها ما را چطور می‌بینند، بسیار بد هستیم.

یعنی ما خودمان را با جزییات عالی ارزیابی می‌کنیم اما دیدگاهی که از دیگران داریم، بیش‌تر برداشت‌گرایانه است

به عبارت دیگر در حالی که خودمان را در دراز مدت بررسی می‌کنیم، معمولا دیگران را در لحظه می‌بینیم. (به همین دلیل است که شما هنوز هم در مورد آن زمانی که دچار لکنت زبان شدید، احساس شرم و خجالت دارید اما هیچ کس دیگری اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد).

با تغییر این دیدگاه‌ها و انتخاب زاویه دید دیگر، می‌توانید ایده بهتری داشته باشید.

چشم‌هایتان را ببنید تا تصمیماتی اخلاقی‌تر بگیرید

آدم‌ها هنگامی که با یک تصمیم مشکل مواجه هستند، اغلب چشم خود را برای یک لحظه می‌بندند تا تمرکز کنند.

تصمیم غلط در زندگی

این کار فقط یک عمل نمایشی نیست، مشخص شده که بستن چشم ها می‌تواند اثر واقعی و مثبتی روی تصمیم‌گیری‌ها داشته باشد.

یوجین کاروسو از دانشگاه شیکاگو و فرانسیسکا گینو از دانشگاه هاروارد می گویند: «بسته شدن چشم در زمان تصمیم‌گیری منجر به افزایش شبیه‌سازی ذهنی و واکنش‌های عاطفی بهتر به‌عمل تحت بررسی می‌شود.».

نتیجه گیری:

کسانی که با چشمان بسته تصمیم می گیرند احتمالا واکنش مثبت‌تری در برابر گزینه‌های اخلاقی، و واکنش منفی‌تری در برابر گزینه‌های غیراخلاقی دارند و کم‌تر دست به اقداماتی می‌زنند که تنها نفع شخصی داشته باشد.

گزینه‌های خود را به یک زبان خارجی در نظر بگیرید

سعی کنید گزینه‌های خود را به یک زبان خارجی ارزیابی کنید.  این راه خوبی برای جلوگیری از تصمیم اشتباه در زندگی است.

پژوهشگران دانشگاه شیکاگو پی بردند که آدم‌ها زمانی که به زبانی متفاوت با زبان خودشان تصمیم گیری کنند کمتر احساسی هستند و قدرت تحلیل بالاتری دارند.

این موضوع در نگاه اول، کمی احمقانه به نظر می رسد. اما محققین می گویند استفاده از زبان خارجی «فاصله شناختی و عاطفی بیش‌تری در مقایسه با زبان مادری ایجاد می‌کند.»

تصمیم های غلط در زندگی

احساس کنونی تان، احساس همیشگی شما نخواهد بود…

هنگامی که ما در حال تصمیم‌گیری در مورد آینده هستیم، فکر می‌کنیم که احساسی که درحال‌حاضر داریم همان احساسی است که برای همیشه خواهیم داشت.

این حالت «شکاف همدلی داغ سرد» نام دارد.

وقتی شما در حالت «سرد» هستید، طبیعتاً به احتمال بیشتری انتخاب‌های منطقی و قاطع می گیرید، درباره عملکردی که در آینده خواهید داشت، از موضوعات بی‌اهمیت (نه، من چیپس نخواهم خورد) گرفته تا موضوعات جدی (تصمیم برای عدم قبول شیمی درمانی طاقت‌فرسا برای این‌که چند ماه بیش‌تر عمر کنید).

مشکل این است که وقتی شما در حالت سرد هستید، تقریبا غیر ممکن است که بتوانید پیش‌بینی کنید در زمانی که «داغ» هستید چه احساسی خواهید داشت. وقتی آن حالت داغ ناگهان از راه می‌رسد، حتی ممکن است بهترین طرح‌ها مورد تردید قرار بگیرند.

برای جلوگیری از تصمیم غلط در زندگی به بدن‌تان گوش دهید

بدن واکنشی فیزیکی در مقابل وحشت یا استرس دارد. آدرنالین آزاد می کند، سرعت تنفس را بالا می برد و بخش‌های خاصی از بدن احساس فشردگی می کند.

تونی شوارتز می گوید:  به خصوص زمانی که شما احساس خشم یا ترس دارید- احتمالا قضاوت‌هایی ناگهانی خواهید داشت که ممکن است نادرست باشند. برای این مشکل راه‌حل ساده‌ای وجود دارد: زمانی که متوجه می‌شوید بدن‌تان قرار است چنین واکنشی از خود نشان بدهد، چشمان خود را ببندید، نفس بکشید، و زمانی را صرف این کنید که اقدام بعدی‌تان چه خواهد بود.

هدف شما در این‌جا این است که زمان بخرید تا وقتی که از لحاظ جسمی به اندازه کافی آرام شده‌اید که یک گزینه حساب‌شده انتخاب کنید.

کورکورانه به آمار و اعداد اعتماد نکنید

داده‌های بزرگ برای تعدادی از صنایع، انقلابی بوده‌اند. منابع جدید و تجزیه و تحلیل‌ها بیش‌تر از همیشه در مورد ترجیحات مشتری و فعالیت به ما آگاهی می‌دهند.

چگونه تصمیم غلط نگیریم؟

و باز هم داده‌ها می‌توانند خطرناک باشند .  پذیرش کورکورانه اعداد می‌تواند به اندازه نادیده گرفتن آنها بد باشد بهترین نگرش در این زمینه چیزی است که آن را «شک‌گرایی آگاهانه» می نامند. بدانید که داده‌ها چه معنایی دارند، اما به قضاوت خودتان اعتماد کنید.

بهترین انتخاب می‌تواند این باشد که هیچ انتخابی نداشته باشید

گاهی اوقات شما مجبوریدکه یک انتخاب داشته باشید. گاهی اوقات هم، مجبور نیستید انتخاب کنید. این امکان وجود دارد که انتخاب نکردن بهترین انتخاب شما باشد.

پژوهشگران کانادایی دریافتند که احتمال اتخاذ تصمیمات دارای ریسک بالا در مدیران زمانی بیش‌تر است که مجبور باشند بین دو گزینه پیچیده یکی را انتخاب کنند. اما زمانی که به آنها این گزینه نیز داده شد که می‌توانند هیچ انتخابی نداشته باشند، اغلب آنها «بیش‌تر فکر کردند و مشکلات را با پیامدهای منفی کم‌تری حل کردند.»

زمانی که شما بین دو گزینه گیر کرده‌اید و هیچ کدام درست به نظر نمی‌رسند، ارزش‌اش را دارد که خودتان بپرسید آیا لازم است درحال‌حاضر انتخابی داشته باشید؟ این راه خوبی برای جلوگیری از تصمیم گیری نادرست است.

چگونه افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنیم؟

اول از همه، مهم‌ترین تصمیم خود را بگیرید تا دچار درماندگی در تصمیم‌گیری نشوید

مغز خسته می‌شود و هرچه گزینه‌های بیش‌تری پیش‌ روی ما باشد، در انتخاب بهترین گزینه، بدتر عمل می‌کنیم.

به همین دلیل جلسات پشت سر هم تا این اندازه خسته‌کننده هستند: جان تیرنی از نیویورک تایمز می‌گوید،: «مهم نیست چقدر منطقی و منظم باشید، شما نمی‌توانید پشت سر هم تصمیم بگیرید بدون آن‌که هزینه بیولوژیکی آن را پرداخت کنید.»

رهبران و تصمیمات درست

وقتی شما از درماندگی در تصمیم‌گیری رنج می‌برید، ذهن‌تان می‌کوشد میان‌برهایی پیدا کند، و یکی ازاین دو چیز اتفاق می‌افتد. یا از روی میل و هوس عمل می کنید یا کلا دست به هیچ انتخابی نمی‌زنید. بر این اساس، تصمیم‌گیری‌های مهم‌تان را در ساعات اولیه روز انجام بدهید، قبل از این‌که قدرت تصمیم‌گیری‌تان رو به ضعف بگذارد.

برای ارزیابی بهتر نتایج، یک رویکرد «قبل از مرگ» داشته باشید

برای جلوگیری از تصمیم گیری غلط و یکی از شیوه‌های تصمیم‌گیری بهتر در کسب و کار این است که تصور کنید که یک سال گذشته‌است و حالا رو به عقب کار کنید.

این روش «قبل از مرگ» نام دارد و با توجه به کتاب باب ساتن، «پله پله تا تعالی: رسیدن به بیشتر بدون قانع بودن به کم‌تر» یکی از روش‌های مورد علاقه دانیل کانمان، برنده جایزه‌ی نوبل برای انجام کار درست است.

برای این کار، تیم خود را به دو گروه تقسیم کنید: یکی از آنها تصور می‌کند کاری که در حال بررسی آن هستید یک موفقیت فوق‌العاده بود، و تیم دیگر تصور می‌کند که یک فاجعه آشکار بوده. سپس از هر دو گروه بخواهید که علل موفقیت یا شکست را تجزیه و تحلیل کنند. با استفاده از قدرت «بینش پیش‌گویانه»  بهتر می‌توانید بر نقاط کور فائق شوید، خوش بینی بیش از حد را تعدیل کنید و شکاف بین تفکر کوتاه مدت و طولانی مدت را پر کنید.

برای جلوگیری از تصمیم اشتباه در زندگی خیلی خاص نباشید

وسوسه انگیز است که فرض کنیم تصمیم‌گیری‌های آشکار و قاطع و روشن بهترین نوع تصمیم‌گیری است.

اما نیاز به دقت در حقیقت می‌تواند منجر به هدر رفتن زمان و تصمیم‌گیری‌های غیرلازم و غیرضروری شود. اغلب، جزییات چندان مهم نیستند و هر چند این بر خلاف عقل سلیم است، اما وجود کمی ابهام می‌تواند کمک‌تان کند که تمرکزتان جلب گفت‌وگوهای هدفمندتر شود.

این ممکن است ظاهرا چندان رضایت‌بخش نباشد، اما همانطور که  باب فریش در هاروارد بیزنس ریویو استدلال می‌کند، بسیار بسیار موثرتر است.

برای جلوگیری از تصمیم اشتباه در زندگی یک طرح پشتیبانی داشته باشید

بسیار خب! به هر حال همه چیز مهیا شده است و شما در نهایت یک تصمیم می گیرید. با این حال، ترس شما از این‌که ممکن است انتخاب‌تان اشتباه باشد، باعث می‌شود که وارد عمل نشوید.

به جای آن‌که خشک‌تان بزند، یک طرح «ب» ایجاد کنید

مایک میات می گوید: «رهبران بزرگ می‌دانند تمام برنامه‌ها از ابعاد ثابت و متغیر ساخته شده‌اند. گاهی اوقات این متغیرها علیه شما عمل می‌کنند. رهبران هوشمند همیشه یک طرح احتمالی دارند زیرا می‌دانند گاهی اوقات شرایط، مرزهای منطق را زیر پا می‌گذارند و قابل کنترل نیستند. طرح ب یک طرح ناقص نیست.

داشتن یک طرح احتمالی بسیار حیاتی است. زمانی که قرار است یک تصمیم بزرگ اتخاذ کنید. اگر از قبل آماده باشید، در صورت بروز مشکل غافلگیر نمی‌شوید، حتی اگر شرایط آن‌طوری که در ابتدا امیدوار بودید، از آب درنیاید.

تصمیم گیری یک هنر است. تصمیم گیری یک مهارت بسیار کلیدی است. یکی از مهم ترین دلایل عدم موفقیت افراد این است که مهارت تصمیم گیری را جدی نمی گیرند و نمی دانند چقدر می توانند با یاد گیری این مهارت تصمیمات حیاتی و خوب بگیرند.

روی لینک زیر کلیک کتید و در مورد محصول فوق العاده تصمیم گیری  بیشتر بدانید:

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳ دیدگاه دربارهٔ «24 راه مهم برای جلوگیری از تصمیم اشتباه در زندگی»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    بهراد خیری عزیز سلام
    خوشحالیم که مقاله جلوگیری از تصمیم اشتباه در زندگی برای شما کاربردی بوده.
    ما رو در جریان موفقیت هاتون قرار بدید.
    موفق و بیشتر از سک نفر باشید …

  2. من که اشتباه کردم خونه کوچیکی داشتم رو فروختم دیگه نتونستم بخرم خونه از دستم رفت. الانم نه انگیزه تلاش دارم. نه روحیه. خدا خودش کمکم کنه امیدوارم

اسکرول به بالا