نگرش مثبت؛ عامل موفقیت و آغازی برای رسیدن به ایده‌آل‌های زندگی (قسمت اول)

سرفصل های مهم این مقاله

نگرش مثبت چیست؟

چه اهمیتی دارد که نگرشمان مثبت و منفی باشد؟ چرا لازم است که به نگرشمان اهمیت بدهیم؟

این‌ها سوالاتی است که باید ذهن هر فردی را که می‌خواهد تغییری جدی در خود ایجاد کند به خودش مشغول کند، یک به یک به این سؤالات و حتی بیشتر از این سؤالات پاسخ می‌دهم و در این مسیر تکنیکهایی برای ایجاد نگرش مثبت تقدیم حضورتان می‌نماییم.

نگرش مثبت و منفی در افراد مختلف

در زندگی هرکسی معیارهایی وجود دارد و افراد بر اساس همین معیارهایی که برای خود ساخته‌اند، زندگی می‌کنند. به این معیارهای فردی «نگرش» می گویند، افراد در طول سال‌های زندگی با تجارب مختلفی که به دست می‌آورند، صاحب نگرش‌های مختلفی می‌شوند، در بعضی مسائل نگرش مثبت دارند و در بعضی مسائل نگرش منفی.

نگرش منفی

به نظر نگارنده، فرد فرد ما در طول زندگی همان‌طور که به زندگی ادامه می‌دهیم، در راستای تجربیاتی که به دست می‌آوریم، صاحب دیدگاه و نگرش هم می‌شویم، افرادی که در زندگی خود موارد منفی بیشتری را تجربه کرده‌اند ناخودآگاه نگرشی منفی به دنیا، زندگی و حتی آدمهای اطرافشان پیدا می‌کنند و این نگرش ملاک تصمیم گیری آن‌ها می‌شود. نکته مهم در «افراد با نگرش منفی» احساس عدم رضایتمندی از زندگی است.

اجاره دهید ماجرایی شخصی و کوتاه در این باره بگویم:
روز شنبه اول اسفند 1394 بود،‌ صبح ساعت پنج بیدار شدم، دوش گرفتم و جای شما خالی یک صبحانه لذیذ نوش جان کردم، مشغول انجام کارهایی شدم که برای آن روز برنامه ریزی کرده بودم، ایمیل‌های ارسالی توسط مخاطبان را بررسی و تعدادی را که لازم بود پاسخ بدهم انتخاب کردم.
یکی از مراجعانم که از طریق اینترنت با من در ارتباط بود و از آموزشهای من استفاده می‌کرد،‌ بعد از سه هفته انجام تمرینات برایم ایمیلی ارسال کرد که در آن نوشته بود «نگرش مثبت در من رشد کرده و احساس می‌کنم که دنیا شکل زیباتری به خود گرفته، گویی دیگر آن آدم منفی که قبلاً بودم نیستم؛ اما مشکلی دارم، اگر راستش را بگویم می‌ترسم که آن دیدگاه منفی گذشته دوباره سراغم بیاید، همه چیز برایم کوتاه مدت جذاب و زیبا باشد و من دوباره همان مهدی سابق بشوم، با این ترس چه کنم؟»
لازم است بگویم مهدی چند سالی مشکلات متعددی را تجربه کرده بود، ورشکستگی،‌ تقاضای طلاق، همسرش و به خاطر نداشتن توان پرداخت مهریه یکسال را در زندان گذرانده بود وچنین اتفاقاتی باعث شده بود به فردی با نگرش منفی تبدیل شود.
خوشبختانه مهدی بسیار پر تلاش است، اما یکی از مهارتهای مهمی که نیاز داشت «مدیریت خشم و عصبانیت» بود که در این مقاله به آن پرداخته‌ام و راهکارهایی را هم اضافه بر آموزشهای قبلی برایش به صورت یک فایل صوتی آماده کردم که از آنها استفاده کرد. اکنون مهدی عزیز ما همچنان نگرش مثبت دارد، ترس‌هایش بسیار کمتر شده و هر روز زندگی برایش هدیه‌هایی جدید به ارمغان می‌آورد.

نگرش-مثبت

نگرش مثبت

نگرش مثبت هم مانند نگرش منفی، با توجه به تجربیاتمان از دوران جنینی و نوزادی آغاز می‌شود و تا آخرین لحظه زندگیمان با این کالبد همچنان در ما شکل می‌گیرد.
نگرش مثبت نتیجه تجربه‌های مثبت هستند و برعکس نگرش منفی نتیجه تجربه‌های منفی.
تصور کنید مادری فرزند خود را با مهربانی کامل و عاشقانه سرپرستی می‌کند، به او رأس ساعت غذا می‌دهد، این کودک هرگز گرسنه نمی‌ماند، پوشکش به موقع عوض می‌شود، در طول روز بارها و بارها توسط والدین در آغوش گرفته و بوسیده می‌شود و هیچ چیزی کم ندارد و همه نیازهایش در حد استاندارد برآورده می‌شود.

حالا به نظر شما:

  • آیا در این کودک نگرش مثبت شکل نمی‌گیرد؟
  • آیا احساس نمی‌کند که زندگی چقدر لذت بخش است؟
  • آیا این نگرش مثبت در اینجا شکل نمی‌گیرد که مادر و پدر (سرپرستان بچه) چقدر عزیز و دوستداشتنی هستند؟
  • آیا این نگرش مثبت شکل نمی‌گیرد که من در امنیت و آرامش هستم؟ و هزاران، هزار نگرش مثبت دیگر.
  • حالا برای کودکی دیگر، شرایطی کاملاً برعکس را در نظر آورید و ببینید در آن کودک چه نگرشی شکل خواهد گرفت؟
  • آیا همه احساسات مثبت بالا که در یک کلمه نامش «نگرش مثبت» است در او ذره‌ای شکل می‌گیرد؟ کاملاً واضح هست که خیر، این کودک سیگنالی که از دنیای بیرون دریافت می‌کند، توأم با بی مهری، بی تفاوتی و سردی است.

این اتفاقها در بزرگسالی هم در افراد اثر می‌گذارد و شکل می‌گیرد، مانند مهدی که برایتان در بخشهای بالا توضیح دادم.

نگرش-مثبت

آیا دیگران باید به ما محبت کنند تا نگرش مثبت در ما ساخته شود؟

این سوالی بود که یکی از مخاطبان در سمینار از من پرسید، پاسخ این است: خیر!
ما انتخاب می‌کنیم که چه نوع نگرشی داشته باشیم، گاهی می‌بینید که آن فرزندی که پدر و مادر بسیار مهربان و مسئولیت پذیر داشته در بزرگسالی از عزت نفسی بسیار پایین برخوردار است و نگرش مثبت در او به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است و برعکس همان کودکی که متاسفانه سرپرستان مناسبی نداشته، در بزرگسالی و با تلاش فراوان اوضاع روانی خود را بهبود داده و به نگرش مثبت و عزت نفسی عالی دست یافته است.

نگرش مثبت به خود چگونه ساخته می‌شود؟

هرکدام از ما همیشه با خود در حال نجوا و گفتگو هستیم؛ انگار که فرد دومی با ما و در درون ما زندگی می‌کند و دائم نکاتی را به ما گوشزد می‌کند. این فرد دوم در واقع وجودی مستقل و فیزیکی ندارد، این صدا، همان صدای ذهن ماست که در مسیر زندگی خودمان به آن بال و پر داده‌ایم و با تاییدات خودمان او را رشد داده و بزرگ کرده‌ایم، در واقع نگرش منفی مثبت ما ارتباطی مستقیم با این «نجوای درونی» دارد.
حال با توجه به مدل فکری خودمان می‌توانیم صدای همراه و تأیید کننده داشته باشیم و یا صدایی آزار دهنده و منتقد.
این صدا را هر زمان که بخواهیم می‌توانیم تغییر دهیم، اگر این صدا نگرش منفی است و دائم از ما انتقاد می‌کند، می‌توانیم دیدگاه و نگرش مثبت را جایگزین آن نماییم.
بخش دوم این مقاله قرار است راهکارهای عملی و کاربردی‌تری برای شما به همراه داشته باشد.

محمدرضا رمضان نیا

محمدرضا رمضان نیا

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵۸ دیدگاه دربارهٔ «نگرش مثبت؛ عامل موفقیت و آغازی برای رسیدن به ایده‌آل‌های زندگی (قسمت اول)»

  1. سلام و عرض ادب من مطالبی را که در قسمت آخر مقاله نوشتید در کتاب ناپلئون هیل خواندم ولی متاسفانه توضیح بیشتری نداده و الان که اینجا دیدم مشتاق شدم ادامه این مبحث شما را ببینم. ایا براتون ممکنه بیشتر در این مورد که یک فکر مخالف در درون آدم وجود دارد و مانع از خواسته های مثبت او می شود توضیح بفرمائید؟

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    دوست عزیز سلام!
    توجه شما رو به مقالات زیر در زمینه مثبت اندیشی جلب می کنیم:
    چگونه افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنیم؟
    نگرش افراد کاریزماتیک چگونه است؟ مثبت نگری
    ۹ عادت ساده برای خوش بینی و مثبت ماندن در زندگی
    ما رو در جریان موفقیت های بیشترتون قرار بدین
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید.

  3. مطالبتون رو دوست داشتم واقعا نگرش مثبت در زندگی ما خیلی تاثیر گذاره اتفاقا داخل سایت دانشگاه کسب و کار خونده بودم که شاید همین نگرش خوب یا بد داشتن بتونه زندگی مارو عوض کنه بهترین فرصت هارو به بدترین تغییر بده یا بالعکس.

  4. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    چقدر خوب که اهل مطالعه و یادگیری هستید.
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید…

  5. از گذشته میتونیم درس بگیریم
    همیشه افرادی که بر روی خودشان کار میکردند موفق تر بودند .
    پس نگرش مثبت رو هم مهمه که خودمون بر خودمون اعمال کنیم .

  6. من با آدمای موفق زیادی صحبت کردم یکی از مواردی که باعث موفقیتشون شده بنظرم همین نگرش مثبت بوده

  7. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که اهل مطالعه مقاله هستید؛ امیدواریم در فرصت های بعدی نیز در خدمتتون باشیم.
    بیشتر ازیک نفر

  8. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که تو دنیای امروزی دغدغه آموزش و یادگیری دارید؛ موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  9. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که اهل محتوای آموزشی هستید؛ امیدواریم براتون کاربردی باشد.
    ممنونیم بابت همراهیتون؛ موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  10. من دوران کودکی ونوجوانی ام در زمان جنگ ایران وعراق بود و در مدرسه بسیاری از همکلاسی هایم آوارگان جنگ زده بودند که اصلا وضعیت خوبی نداشتند.در ان دوران فیلم هایی هم که برای ما نمایش داده میشد بسیار رعب انگیز بود .مدیر مدرسه ما فیلم بالاش را با دستگاه آپارات به ما نمایش داد وبرای اردو بچه های دبستانی را بعد از عملیات هایی مثل کربلای ۵ ووالفجر ۸ به بیمارستان برای عیادت مجروحان جنگی برد.الان که نزدیک به ۴۷ سال دارم توان و روحیه رفتن به چنین جایی را در خود نمی بینم خیلی از بچه های مدرسه ما دچار شب ادرای از روی ترس شده بودند!
    من در چنین شرایطی همیشه زمانیکه در مدرسه بودم فکر میکردم وقتی برگردم خانه مان خراب شده چراکه هر روز از تلویزیون میدیدم خانه مردم موشک خورده واطرافم پر بودند از کسانیکه علاوه بر خانه عزیزان وپدر ومادر خود را از دست داده بودند.من تازمانیکه پدرم زنده بود شبها هراسان از خواب بیدار میشدم ونگاه به اطرافم میکردم ببینم ایا خانواده ام زنده اندونفس میکشند؟این حس را به کسی نمیگفتم ولی تا آخرین لحظه عمر پدرم وقتیکه میدیدم پدرم نفس میکشد آرام میشدم ومیتوانستم بخوابم.هنوز هم در اعماق وجودم این احساس از دست دادن در من وجود دارد.به نوعی احساس کمبود تبدیل میشود!

  11. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سپاس بابت همراهی ارزشمندتون؛ امیدواریم در مقالات بعدی نیز در خدمتتون باشیم.
    بیشتر ازیک نفر

  12. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    خوشحالیم که همراه بیشتر ازیکی ها دغدغه رشد و یادگیری دارید؛ موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  13. من خیلی سعی میکنم نگرشم را مثبت کنم ونجواهای مثبت داشته باشم اما آنقدر در محیطی که زندگی میکنیم( ایران)بابت هر مسئله ای دچار تنش میشویم وآنقدر عدم ثبات به صورت آزار دهنده شده که ناخودآگاه دچار ناتوانی آموخته شده میشوم درحالیکه دخالتهای دولت است که باعث این اتفاقات میشود.وما را در هر جا که وارد میشویم دچار زیان میکند!تنها نتیجه ای که برایم دارد این است که آنقدر تلاش کردم کلی تجربه کسب کردم اما باز هم نجواهای منفی که در این شرایط دارم عزت نفسم را تخریب میکند!!!

  14. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که دغدغه رشد و تغییر دارید؛ همراهیتون برامون لذت بخش هست.
    پیشنهاد ما به شما مشاهده دوره رایگان جان سخت هست؛ این دوره در خصوص تاب آوری و اقدامات لازم جهت بهتر شدن حالمون راهکارهایی ارائه کرده است؛ شما از طریق لینک زیر می توانید رایگان به این محتوا دسترسی داشته باشید.
    دسترسی به دوره رایگان جان سختی
    بیشتر ازیک نفر

  15. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که همراهمون هستید و تو روزای اول سال جدید به فکر رشد فردیتون هستید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک؛ بیشتر ازیک نفر

اسکرول به بالا