نحوه برخورد با مدیر مغرور؟ چه کار کنیم؟

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

نحوه برخورد با مدیر مغرور؟ (یک سؤال از پیام)

یکی از شایع‌ترین گله‌ها و شکایت‌ها در محیط‌های کاری، مربوط به نوع رفتار مدیران است. خیلی از کارمندان، از نحوه رفتار مدیران بالادستی خودشان، رضایت خاطر ندارند و به دنبال راهی برای بهبود شرایط کاری هستند.

آیا این کار شدنی است. پاسخ مثبت است!

امروز، من، پیام بهرام پور با قسمت 17 «یک سؤال از پیام» در خدمت شما هستم. سؤال یکی از کاربران سایت:

«با سرپرستی که خیلی ریاست طلب و مؤدی هستش چطور باید رفتار کرد؟ مودش هی عوض میشه. گاهی خوبه گاهی بد. خوشش میاد هی بهت یادآوری کنه که رئیس کیه؟ آیا باید جوری که اون میخواد رفتار کنم؟ یا اتفاقاً برعکس یه جوری بهش یادآوری کنم که ازت حساب نمی‌برم؟»

پاسخ من را گوش کنید:

دانلود همین فایل صوتی

برای اینکه همه قسمت‌های «یک سؤال از پیام» را مشاهده کنید، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

 همه قسمت‌های «سؤال از پیام» 

 

 

نحوه رفتار با مدیر بدقلق

 

نکات کاربردی دیگر در رابطه با نحوه برخورد با مدیر مغرور

علاوه بر فایل صوتی بالا، به این نکات هم دقت کنید:

اول: تنها نیستید!

اگرچه کلاس‌ها و کارگاه‌های زیادی برای تربیت مدیران موفق برگزار می‌شود، اما کماکان عده زیادی از کارمندان نه فقط در ایران بلکه در سرتاسر جهان از دست مدیران و رفتارشان، گله می‌کنند.

فقط در کشور آمریکا، 56 درصد از کارکنان اعلام کرده‌اند که مدیریت سازمان یا شرکت‌شان رفتاری نامناسب دارد. منبع این آمار (+).

آماری دیگر که انجمن روانشناسی آمریکا منتشر کرده است هم نشان می‌دهد که در این کشور، 75 درصد از کارکنان، مواجهه با رئیس و حضور او را استرس‌آورترین بخش محیط کاری‌شان می‌دانند. (همان منبع)

بنابراین نکته اول این است که این یک موضوع مشترک تقریباً در تمامی دنیاست!


بخوانید: تفاوت های مدیر با رهبر؛ مدیر باشیم یا رهبر؟

بخوانید: 7 اشتباه مدیران ؛ چطور یک مدیر استثنائی شویم؟


دوم: چند روش برای نحوه برخورد با مدیر بی منطق یا مغرور!

 روش اول: همدردی کن!

همدردی یکی از نخستین گزینه‌هاست. البته کار سختی است اما شاید بد نباشد بدانید مدیران بداخلاق و مغرور و بی منطق، هوش هیجانی‌شان معمولاً پایین است؛ بنابراین سعی کنید با او همدردی کنید، پس از دست او ناراحت نشوید و سعی کنید رفتاری در پیش بگیرید که همدردی و همراهی‌تان با او را نشان می‌دهد. شاید نتوانید در رفتار مدیر بد خود تغییری ایجاد کنید اما با کنترل رفتارهای خود در برخورد با او، امکان مدیریت کردن وضعیت را به وجود خواهید آورد.

 روش دوم: حد و مرز تعیین کنید

اگر مدیری دارید که هر ساعت از شبانه‌روز با شما تماس می‌گیرد و انتظار دارد که سفرتان در تعطیلات را به‌خاطر شرکت در یک جلسه لغو کنید، حتماً باید برای او حد و مرزهایی تعیین کنید.

یکی از روش‌هایی که در این زمینه به کمک شما می‌آید، تمرین و تلاش برای «نه گفتن» است. از قبل، برای خود مجموعه‌ای از پاسخ‌ها را آماده داشته باشید.

مثلاً وقتی سرتان شلوغ است و از شما درخواست کاری می‌شود بابت انتخاب خود برای انجام کار بسیار خوشحال هستید اما بی تعارف بگویید که در حال حاضر، سرتان شلوغ است.

برای موقعیت‌هایی که از شما خواسته‌هایی بیش از حد یا در زمانی نامناسب دارند هم توضیحاتی آماده داشته باشید. مثلاً بگویید متأسفانه مهمانی خانوادگی دارید که حتماً باید به آن رسیدگی شود و زمان کافی ندارید.

اگر هم توانایی «نه گفتن» ندارید، مثلاً بگویید که روز جمعه این کار را انجام نخواهید داد اما تا عصر روز شنبه همه‌چیز آماده و تکمیل خواهد شد. همچنین، می‌توانید با لحن یا یادداشتی پر از اعتماد به نفس و شهامت، پیشنهاد و دستور کاری غیرمعقول را رد کنید.

نحوه رفتار با مدیر مغرور و مودی

 روش سوم: نظرتان را ابراز کنید!

دیدگاه خود در مورد شرایط خود را با صدای واضح به گوش مدیر برسانید. اجازه ندهید دلخوری‌های‌تان درباره بیش از حد کار کردن تا روز آخر در دل‌تان باقی بمانند. با مدیرتان صحبت کنید و دربارۀ نگرانی و مشکلات‌تان با او حرف بزنید، به او دربارۀ احساسی که در محیط کار دارید بگویید و در صورت امکان، راهکارهایی را مطرح کنید. حتی اگر مدیریت به خواسته‌های‌تان بی‌توجهی کند، باز هم پیش خود از تلاش‌تان برای بهبود وضعیت راضی خواهید بود.

 و روش چهارم: درخت نیستید، جابجا شوید!

اگر تمام این تلاش‌ها به نتیجه نرسید، باید به دنبال تغییری مهم و اساسی باشید. مثلاً به دنبال عوض کردن محل کارتان باشید. خوداشتغالی یا راه اندازی کسب و کار هم گزینه‌ای است که می‌توانید به آن فکر کنید. سلامت‌ روحی و جسمی‌تان را به‌خاطر یک مدیر بدقلق و محیط کار سمی به خطر نیندازید. یادتان باشد که ما مشاغل را ترک نمی‌کنیم بلکه مدیران بد را ترک می‌کنیم؛ حق همه ماست که با مدیرانی کار کنیم که الهام‌بخش هستند و شیوۀ رهبری و ایجاد انگیزه در کارکنان را به‌خوبی می‌دانند..

دوره‌ای شگفت انگیز و بسیار کاربردی به نام شهامت!

دوره شهامت تا به حال به 6 هزار نفر کمک کرده تا از دام خجالبت، نگرفتن حق، عدم اعتماد به نفس و از دست دادن فرصت ها نجات پیدا کنند.

روی لینک زیر کلیک کنید و درمورد این محصول بیشتر بدانید:

دوره شهامت

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا