مذاکره چیست؟ چند تکنیک عملی مذاکره در ایران

سرفصل های مهم این مقاله

مذاکره چیست؟ چند تکنیک عملی مذاکره در ایران

 

مذاکره (یا همان Negotiation) در تعریف امروزی به فرآیندی گفت‌وگو محور اطلاق می‌شود که روی یک موضوع مشخص به منظور  حل یک اختلاف یا رسیدن به منافع مشترک بین دو یا چند نفر یا گروه انجام می‌پذیرد.
البته در مورد مذاکره بارها و بارها تعاریف مختلفی ارائه می‌شود که می‌توان سالها به مطالعه تعاریف مذاکره پرداخت.

مفهوم مذاکره یا  امروزه برای ما کاملاً مشخص است و شاید بارها این کار را – درست یا غلط – انجام داده باشیم و مذاکره کرده باشیم اما قطعاً نیاز است که یک تعریف دقیق از مذاکره داشته باشیم:

 

«مذاکره در تعریف امروزی به فرآیندی گفت‌وگو محور اطلاق می‌شود که روی یک موضوع مشخص به منظور حل یک اختلاف یا رسیدن به منافع مشترک بین دو یا چند نفر یا گروه انجام می‌پذیرد»

 

 

در هر مذاکره اشخاص تعامل بسیار بیشتری دارند اما در موارد دیگر تعامل بسیار کمتر و البته تأخیری‌تر بوده است!

 

مذاکره چیست؟ چند تکنیک عملی مذاکره در ایران

 

در مذاکره شما باید خیلی حرفه‌ای برخورد کنید زیرا مذاکرات عموماً برای گرفتن امتیاز هستند و در مذاکره‌ای که شما تصمیم به شرکت در آن گرفته‌اید یا باید امتیاز بگیرید و یا باید امتیاز بدهید

 

قطعاً مذاکره‌ای خوش‌آیند است که بتوانید بیشترین امتیازات را بگیرید و کمترین امتیازات را بدهید و در عین حال طرف مقابل را نیز مایل به ادامه همکاری نگه دارد!
در روش‌ها و فنون مذاکره می‌آموزید که چطور یک جلسه را شروع کنید، پی بگیرید و به انتها برسانید، پیشنهادات خود را چطور  بیان کنید و در مقابل پیشنهادات طرف مقابل چه واکنشی نشان دهید و چطور در تله‌های مذاکره گرفتار نشوید!
هر فردی قطعاً در زندگی خود نیاز دارد که مذاکره بکند و باید حداقل‌های مذاکره را به خوبی بشناسد و بتواند از آن استفاده کند تا نسبت به افراد هم رده خود موفقیت‌ها و شرایط بهتری را کسب کند و از شرایط نیز بهترین استفاده را ببرد.
اگر فکر می‌کنید که شما در زندگی زیاد درگیر مذاکره نیستید و نیازی به آموزش آن ندارید پیشنهاد می‌کنم شرایط زیرا را بررسی کنید و ببینید که آیا در این شرایط دچار نشده‌اید و یا نخواهید شد؟

 

  1. ممکن است از مدرسه، دانشگاه یا محل کار در شُرُف اخراج باشید و بخواهید خود را نجات دهید…
  2. در جلسه خواستگاری بخواهید نیازها یا خواسته‌های خود را مطرح کنید….
  3. شرکتی که در آن کار می‌کنید از شما بخواهد با یک نهاد یا شرکت دیگر قرارداد ببنید…
  4. یک معلم هستید و از مدیر مدرسه درخواستی دارید.
  5. می‌خواهید جایی استخدام شوید و پیشنهادها و درخواست‌های خود را ارائه دهید….
  6. قصد ارائه یک طرح به مجموعه‌ای را دارید…
  7. این ترم در دانشگاه اگر مشروط شوید کارتان تمام است و معدل شما تنها به یک درس وابسته است و نیاز است که با استاد مذاکره کنید…
  8. در دادگاه از شما شکایتی شده و یا شکاتی مطرح کرده‌اید و می‌خواهید حقوق خود را بیان کنید…
  9. برای شرکت یا خودتان نیاز به وام دارید و لازم است که رئیس شعبه وارد مذاکره شوید….
  10. در شرکتتان مشتریان ناراضی دارید که می‌خواهند با شرکت رقیبتان کار را ادامه دهند و مجبورید با مذاکره – و گاهاً دادن امتیاز – آنها را راضی نگه دارید….
  11. یک نیروی بسیار کارکشته شما می‌خواهد از مجموعه کاری شما جدا شود اما او را برای مجموعه می‌خواهید و می‌دانید که توانمندی‌های او برای شرکت کاملاً ضروری است…

 

اجرای مذاکره

اگر کمی دنبال آموزش‌های مربوط به مذاکره باشید، مفاهیمی مثل استراتژی مذاکره، تکنیک‌ها و ترفندهای مذاکره و … را زیاد شنیده‌اید!

این که نحوه مذاکره شما چگونه باشد (برد برد یا برد – باخت) و یا از چه ترفندهای زیادی استفاده کنید موضوع بسیار گسترده‌ای است که لزوماً صحبت بحث ما نیست اما برای این که یک دید کلی نسبت به ترفندهای مذاکره پیدا کنید قصد دارم یکی از بدیهی‌ترین و البته متداول‌ترین تکنیک‌های مذاکره به نام استراتژی کالباسی را با شما مطرح کنم.

چطور مذاکره کنیم - تکنیک مذاکره کالباسی

 

چند تکنیک عملی مذاکره در ایران

در ادامه این نوشته قصد دارم چند تکنیک عملی مذاکره در ایران را با شما به اشتراک بگذارم

 

تکنیک اولین پیشنهاد در مذاکره

اولین تکنیکی که در این نوشته قصد دارم با شما مطرح کنم این است که اگر قرار است پیشنهادی رد و بدل شود این است که تحت هیچ شرایطی شما اولین پیشنهاد دهنده نباشید!

به این معنی که اگر شما هر پیشنهادی بدهید شخص مقابل قصد دارد بر اساس آن شروع به چانه زنی کند!

البته این در صورتی که شخص مقابل شما در چانه زنی توانایی نداشته باشد و یا توجیه نباشد گزینه خوبی نیست. مثلاً اگر می‌خواهید گفت و گویی در مورد حقوق داشته باشید اما شخص به دلیل این که توجیه نیست که حدود حقوق در چه حوالی است، ممکن است عدد بسیار پرت و نامربوطی را مطرح کند که اصلاً بحث را نابود کند!

 

 

 

 

تکنیک نداشتن اشتیاق در مذاکره

تکنیک دیگری که در مذاکره مورد استفاده قرار می گیرد این است که ما حتی اگر در جلسه اشتیاق داریم، اشتیاق خود را نشان ندهیم زیرا این موضوع این حس را در شخص مقابل ایجاد می‌کند که قدرت کافی دارد و احساس می کند که ما به نتیجه این گفت و گو نیاز داریم که نتیجه آن منفی خواهد شد.

 

مذاکره چیست؟ تکنیک های مذاکره حرفه ای در ایران

 

فن بیان در مذاکره با محمدرضا شعبانعلی

در این فایل صوتی، نکات مهمی از زبان محمدرضا شعبانعلی که خود یکی از قدیمی‌ترین آموزش دهندگان در زمینه مذاکره و فن بیان است، بیان شده که توجه شما را به آن جلب می کنیم:

 

 دانلود فایل صوتی

 

 

تکنیک استراتژی کالباسی در مذاکره چیست؟

در استراتژی کالباسی، دقیقاً از مکانیزم کالباس استفاده می‌شود!

یعنی افراد به جای این که یک قطعه کالباس بزرگ که بسیار بدمزه و دوست نداشتنی است را به فردی ارائه کنند، به لایه‌های نازک و البته خوشمزه تقسیم می‌کنند،اما در نهایت همان قطعه بزرگ کالباس را به او می‌دهند.

برای مثال شما به جای این که بگویید 600 میلیون تومان هزینه راه اندازی یک رستوان است، ابتدا بگویید که 200 میلیون هزینه جا، 120 میلیون تجهیزات و …

این ترفند در حقیقت باعث ایجاد یک خطای ذهنی ساده می‌شود تا ما یک چیز را بسیار بزرگ نبینیم.

 

مذاکره چیست؟ تکنیک های حرفه ای مذاکره با دیگران

 

به نظر شما برای اینکه یک مذاکره خوب داشته باشیم و به مذاکره کننده ای حرفه ای تبدیل شویم چه مهارت هایی را باید کسب کنیم؟ یکی از عناصر محبوب در مدیریت و کارآفرینی، مذاکره است.

توانایی مذاکره، یکی از مهم ترین مهارت هایی است که تاثیر کلیدی در موفقیت، کسب و کار و حرفه ما دارد. ما همواره برای شغل، حقوق، تبلیغات و منابعمان در حال مذاکره با مشتریان هستیم. حتی اگر بانکدار یا سرمایه گذار باشیم، به نوعی در حال مذاکره انجام دادن هستیم، البته از نوع یک طرفه.

 

 

 

 

مذاکره یکی از مهمترین مهارت هایی که تاثیر کلیدی در موفقیت دارد

اما چگونه مهارت های مذاکره را حفظ کنیم و ارتقا دهیم؟

 

6 تاکتیک موثر در انجام یک معامله صحیح

حتی بهترین مذاکره کنندگان هم در مواقعی در تله هایی گرفتار می شوند و دستیابی به سطوح بالای مهارت های مذاکره، کار چندان ساده ای نیست.

در این مقاله 6 تاکتیک موثر در انجام یک معامله صحیح را با هم مرور میکنیم:

 

اطلاعات را به اشتراک بگذاریم

اغلب ما وقتی به مراحل میانی مذاکره خوب نزدیک می شویم، محتاطیم و به قول معروف، ورق هایمان را رو نمی کنیم. شاید با خود فکر کنیم که این یک تاکتیک هوشمندانه است. اما اینکار نه تنها خوب نیست، بلکه با ایجاد حس بی اعتمادی، بر جریان مذاکرات تاثیر منفی می گذارد.

افراد تمایل دارند به اصطلاح «بازیگر» باشند، از هنجارهای متقابل پیروی کنند و با توجه به رفتار طرف مقابلشان، پاسخ دهند. اما اگر ما می خواهیم قابل اعتماد به نظر برسیم، باید این حس را خودمان با رد و بدل کردن اطلاعات به وجود بیاوریم.

مطالعات نشان داده‌اند که به اشتراک گذاری بعضی از اطلاعات (حتی زمانی که به مذاکره ربطی ندارد) نتایج خوبی به دنبال دارد. البته ما مجبور نیستیم همه ی کارت های خود را روی میز بگذاریم. می توانیم با اطلاعات ساده شروع کنیم. سرگرمی های ما، دغدغه های شخصی، امیدها و آرزوهای ما می توانند برای شروع مذاکرات در فضایی مثبت، موثر واقع شوند.

 

مذاکره موفق و تکنیک هایی برای معامله و مذاکره عالی

 

اولویت‌های خود را مشخص کنیم

معمولا وقتی مذاکره می‌کنیم، می‌دانیم چه مسائلی برایمان از همه مهم تر است. بهتر است نظمی به این مسائل بدهیم و آنها را رتبه بندی کنیم. به عنوان مثال، اگر در حال بستن قرار داد با یک مشتری هستیم، می توانیم رک و راست به او بگوییم که قیمت برای ما از همه چیز مهم تر است و اگر طرف مقابل قبول نکند، متاسفانه نمی توانیم معامله را ادامه دهیم.

روش مشابهی که توصیه می شود «مرتب‌سازی گزینه ها» نامیده می‌شود. به این صورت که گزینه ها را در یک جدول انعطاف پذیر قرار بدهیم تا اطلاعاتمان همیشه شفاف و در دسترس باشد. ضمنا با این روش می توانیم جدول خود را با جدول طرف مقابل مقایسه کنیم و مجموعه کاملی از گزینه های روی میز را به وجود بیاوریم. در مثال بالا، اگر مشتری نتواند با قیمت ما کنار بیاید، می توانیم به قول معروف سبک سنگین کنیم و در نهایت یا کمی قیمت مان را کاهش دهیم یا مذاکره را به اتمام برسانیم.

 

اولویت های خود در مذاکره را مشخص کنید

ارزش هدف را بدانیم و امیدوارانه جلو برویم!

یک مزایده را در نظر بگیریم. این ما هستیم که باید قیمت گذاری را شروع کنیم. اغلب ما وقتی وارد یک مزایده می شویم، اجازه می دهیم طرف مقابل آغاز کند. این مسئله برای ما عیب بزرگی است. بهتر است امیدوارانه و با اعتماد به نفس، آنچه که در ذهن داریم را بگوییم و منتظر باشیم که محور مزایده، حول قیمت پیشنهادی ما بگردد.

نکته حیاتی در اینجا، تحقیقات قبلی است. قیمت پیشنهادی ای که در بالا توضیح دادیم، از روی هوا نمی آید. ما بر اساس داده هایی که از قبل به دست آورده و شرایطی که پیش از مذاکره خوب سنجیده ایم، ارزش تعیین می کنیم. داشتن اطلاعات قبلی، علاوه بر  اعتماد به نفس و قدرت بیشتر، باعث می شود چیزی را از قلم نیندازیم.

 

هدف شما از مذاکره چیست؟ چرا مذاکره می کنیم؟

 

اولین پیشنهاد را ایجاد کنیم!

این توصیه، چندان متعارف نیست. در مذاکرات، اطلاعات برابر است با قدرت بهتر است قبل از مذاکره، تا حد امکان از طرف مقابل اطلاعات استخراج کنیم. تجربه ثابت کرده کسانی که پیشنهاد اول را با اعتماد به نفس ارائه می دهند، شرایط بهتری به دست می آورند و بنابر اصول روانشناسی، دست بالا را دارند. اغلب ما برای ارائه پیشنهاد اول، بی میلیم.

به دلیل اینکه فکر می کنیم طرف مقابل در این صورت به افراد دیگر مراجعه می کند. اما در حقیقت خیلی کم این اتفاق می افتد. وقتی قیمت بالاتری بگویید، خریدار روی نکات مثبت بیشتری متمرکز می شود. در حالی که قیمت های پایین، دارای بار منفی هم هستند. ضرب المثلی هست که می گوید: هیچ ارزانی ای بی علت نیست. یک خانه را در نظر بگیریم. وقتی قیمت بالایی داشته باشد، ما را وادار می کند تا روی نکات مثبت و مطلوبش تمرکز کنیم.

در حالی که با قیمت پایین، یک خانه بد، کوچک و در محله ای نامناسب در ذهن ما تداعی می شود. البته قیمت و پیشنهاد اولیه ی شما، نباید شوک آور و خیلی اغراق آمیز باشد. منطقی، اما کمی بالاتر!

چگونه مذاکره ای موفق داشته باشیم؟ تکنیک های مذاکره در ایران

 

 

مقابله نکنیم!

اگر به دلایلی، قادر به ارائه پیشنهاد اولیه نبودیم، باید سعی کنیم اثر طرف مقابل را خنثی و به قولی او را خلع سلاح کنیم. مبارزه ما باید بر اساس همان اطلاعاتی باشد که اگر میخواستیم پیشنهاد اول را بدهیم، از آن استفاده می کردیم. از این گفتگوها برای هدایت مکالمه به سمت اهدافمان می توانیم استفاده کنیم. بهتر است مراحل ابتدایی مذاکره را برای تست کردن پیشنهادات خود و طرف مقابل سپری کنیم. اگر پیشنهاد طرف مقابل نامعقول بود، باید خیلی راحت کاری کنیم که او متوجه این قضیه بشود و پیشنهادش را اصلاح کند.

 

پیشنهادات حساب شده، باعث نتایج برد-برد و مذاکره خوب می شود

هر خریدار می‌خواهد احساس کند که مذاکره خوب کرده است و هر فروشنده می‌خواهد احساس کند که او در معامله برنده شده است. ولی ما نباید اولین پیشنهاد را قبول کنیم، حتی اگر خواسته هایمان تامین شود. باید به مراحل بعدی وارد شویم و مجددا از طرف مقابل امتیازاتی بگیریم. اگر در مراحل اولیه پیشنهادات را قبول کنیم، نمی توانیم مطمئن باشیم که بهترین معامله را انجام داده ایم. ما هنوز از مراحل بالاتر آگاه نشده ایم که آن را با پیشنهادات اولیه مقایسه کنیم. مذاکره کنندگان خبره، بیشتر کار و تلاش می کنند تا نتایج بهتری از مذاکره بگیرند و ذهنشان از اینکه نتیجه ای ایده آل گرفته اند، راحت باشد.

 

برد-برد در مذاکره و تکنیک های مذاکرات موفق

 

مراحل مذاکره| یک مذاکره حرفه‌ای از چه مراحلی تشکیل شده؟

شاید اگر بخواهیم خیلی ساده این موضوع را بررسی کنیم، بتوانیم بگوییم که مراحل مذاکره عبارتند از:

  1. مرحله پیش از مذاکره که طراحی مذاکره در همین مرحله صورت می گیرد.
  2. مرحله مذاکره که اصل گفت و گوها و چانه زنی ها و انجام توافقیات در آن انجام می شود.
  3. مرحله بعدی نیز مرحله ای است که در آن پیگیری های لازم جهت اجرای توافقات صورت می گیرید.

بسیاری از مذاکره کنندگان تصور می کنند که مذاکره و اصول آن تنها از بخش دوم یعنی چانه زنی ها تشکیل شده است و از همین رو ممکن است حتی اگر این مرحله را با کیفیت قابل قبولی ارائه دهند، بازهم از مذاکره خود نتیجه مطلوب را کسب نکنند.

 

مراحل مذاکره - یک مذاکره حرفه‌ای از چه مراحلی تشکیل شده است؟

 

دو عنصر گفت و گو و توافق عناصر اصلی مذاکره را تشکیل می دهند و در حقیقت یک مذاکره موفق، مذاکره ای است که توافقی بر اثر گفت و گو شکل بگیرد (و البته شما به هدف خود در مذاکره رسیده باشید، یعنی بهترین امتیازها را عاید خود بکنید)

 

اهمیت مرحله پیش از مذاکره در مراحل مذاکره

باید دقت داشت که در مراحل مذاکره ، مرحله پیش از شروع مذاکره اهمیت بسیار زیادی دارد و این جمله را همیشه به خاطر داشته باشید که:

 

آماده نشدن برای چیزی، آماده شدن برای شکست است

 

آماده شدن در مرحله پیش از مذاکره می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کسب اطلاعات کافی در مورد موضوع مذاکره
  • یافتن شناخت کافی نسبت به فردی که با او مذاکره می‌کنیم
  • یافتن سوالات احتمالی
  • یافتن منافع احتمالی
  • پیدا کردن نقاط تاریک در صحبت خود
  • در نظر گرفتن صحبت‌ها و حد و مرزهای خود در صحبت
  • تعیین کردن چارچوب‌های گفت و گو

عموماً افراد حرفه‌ای این موارد را یا به صورت بسیار حرفه‌ای در ذهن خود پیاده سازی می‌کنند و یا این که آن را به صورت مکتوب می‌نویسند.

 

نکات کلیدی برای مذاکره موفق (پیام بهرام پور در برنامه وقت کار)

پیام بهرام پور در یکی از برنامه‌های وقت کار در شبکه دو سیما، در مورد نکات کلیدی یک مذاکره موفق صحبت کرد. این برنامه حاصل همکاری شبکه ایران کالا با سازندگان برنامه پایش است.

برای موفقیت در مصاحبه شغلی آمادگی لازم را دارید؟

مذاکره خود را به بدترین نحو ممکن از بین ببرید! ویدیو پیام بهرام پور را ببینید

گزیده‌ای از موضوعاتی که در ین برنامه گفته شد:

مذاکره چیست؟

چقدر با مفهم مذاکره آشنا هستید؟ در ابتدا می خواهیم به تعریف ساده ای از مذاکره بپردازیم و با این مفهوم به طور مختصری آشنا شویم. ما در طول روز دائما در حال مذاکره هستیم، بدون اینکه از آن اطلاع داشته باشیم، حتی وقتی با خود فکر می کنیم که چه کارهایی را در ابتدای روز باید انجام دهیم در حال مذاکره با خود هستیم. در مورد مذاکره بارها و بارها تعاریف مختلفی ارائه می‌شود که می‌توان سال ها به مطالعه تعاریف مذاکره پرداخت.

 

مفهوم مذاکره امروزه برای ما کاملاً مشخص است و شاید بارها این کار را درست یا غلط انجام داده باشیم و مذاکره کرده باشیم اما قطعاً نیاز است که یک تعریف دقیق از مذاکره داشته باشیم:

«مذاکره در تعریف امروزی به فرآیندی گفت ‌و گو محور اطلاق می‌شود که روی یک موضوع مشخص به منظور حل یک اختلاف یا رسیدن به منافع مشترک بین دو یا چند نفر یا گروه انجام می‌پذیرد»

 

negotiation - چطور یک مذاکره موفق داشته باشیم؟

 

چطور بدترین مذاکره را داشته باشیم؟

اگر می خواهید مذاکره خودتون را به بدترین نحو ممکن از بین ببرید فقط کافی ست که خودتان را برای مذاکره آماده نکنید. یکی از آسان ترین راه ها برای خراب کردن روند مذاکره آماده نبودن برای مذاکره است.

به همین سادگی! اما مطمئنا انتخاب شما این نیست که روند مذاکره تان با مشکل مواجه شود و شکست بخورید، در ویدیو بالا چند تکنیک ساده و کاربردی را برای برنده موفقیت در روند مذاکره گفته شده، حتما آن را مشاهده کنید.

 

آماده شدن برای یک مصاحبه استخدام

فرض کنید می خواهید یک مصاحبه استخدامی را با موفقیت پشت سر بگذارید، دلتان می خواهد مهارت های خودتان را به بهترین نحو ارائه دهید و استخدام شوید.

بدترین و البته ساده ترین کار ممکن برای موفق نشدن در مصاحبه این است که آمادگی لازم برای مذاکره را نداشته باشید. مثلا نیازها و ارزش های شرکت را به درستی مصاحبه نکنید و بدون مشخص کردن این عوامل وارد جلسه شوید.

در مذاکره اشتباه نکنیم

وقتی که می خواهیم شروع به مذاکره کنیم باید عوامل مورد بحث در مذاکره را شناسایی کنید. به عنوان مثال وقتی قصد فروش اتوموبیلی را دارید میزان کارکرد ماشین، سال تولید، شرکت، قیمت و عوامل دیگری که برایتان مهم هستند. ما باید قبل از مذاکره عوامل مهم و غیر مهم را مشخص کنیم. مانند جدول زیر:

مهم – ضروری – خوبه که باشه – مهم نیست

 

جدول مذاکره

 

فراموش نکنید اگر آمادگی قبل از مذاکره را نداشته باشید یعنی شکست را پذیرفته اید و وارد شدن به آن مذاکره برای شما سودی نخواهد داشت.

 

ساده‌ترین مذاکره – مذاکره برای تخفیف!

ساده‌ترین مذاکره‌ای که ما روزانه درگیر آن هستیم، مذاکره برای خرید کالاست. حالا چطور باید از فروشنده امتیاز بگیریم، کالای مورد نظر را با قیمت پایین تهیه کنیم و مذاکره خود لذت ببریم! ما هر روزه مذاکرات زیادی را انجام می‌دهیم اما یکی از ساده‌ترین مذاکراتی که هر روز با آن مواجه هستیم و البته برایمان بسیار پرکاربرد است، مذاکره برای خرید یک کالا است!

اجزای این مذاکره کاملاً مشخص است و شما باید ارزش یک کالا را بپرسید و سعی کنید با گرفتن امتیاز از طرف مقابل سعی کنیدد ارزش را تا حد ممکن پایین بیاورید! شما قصد خرید دارید و فروشنده هم قصد فروش! بنابراین کار بسیار ساده‌ای پیش رو داریم…

 

 

 

در اینجا قصد دارم در چند اصل کلی نکاتی را گوشزد کنم:

1. مراقب ذهنیت اولیه باشید

متأسفانه بسیاری از افراد دوست دارند خود را بسیار راحت یا به اصطلاح «لارج» نشان بدهند و به بیان دیگر دوست دارند کلاس بگزارند و با این تفکر که خود را از نظر مالی در جایگاه بالایی نمایش بدهند!

و این اشتباه مهلک باعث می‌شود که فروشنده با خیال راحت به شما بفروشد!

سعی کنید ضمن حفظ شخصیت نشان دهید که مبلغ خرید هرچه باشد برای شما مهم است و یا حداقل پولی که می‌پردازید بایدد ارزش کالا را داشته باشد.

 

2. قیمت مرجع را پایین بیاورید

باید قیمت مرجع ذهنی خودتان را در نظر فروشنده پایین بیاورید. مثلاً اگر یک پیراهن 100 هزارتومانی را پسنده کرده‌اید، مستقیماً آن را درخواست نکنید و یک پیراهن ارزان‌تر مثلاً 50 هزارتومانی را اول قیمت کنید تا قیمت مرجع از نظر فروشنده برای شما پایین‌تر بیاید!

 

3. گول قیمت‌های غیر رند را نخورید

یک ترفند فروشنده استفاده از قیمت‌های غیر رند مثلاً شصت‌هزار و سیصد تومان است! و احتمالاً به شما سیصدتومان تخفیف خواهد داد!! یک تخفیف غیر معقول بخواهید – البته نه در همه شرایط – تا ذهنیت فروشنده را نسبت به درخواست خود مشخص کنید. مثلاً برای همان لباس شصت‌هزار و سیصد تومانی می‌توانید درخواست 15 هزارتومان تخفیف کنید تا بتوانید 6-7 هزارتومانی تخفیف بگیرید.

 

4. انصراف خود را اعلام کنید

گاهی اوقات باید انصراف خود را اعلام کنید و البته نشان دهید که کالا را دوست داشتید اما توان خرید با این شرایط و قیمت را ندارید. اینن کار معمولاً خوب جواب می‌دهد اما به هر حال ممکن است نتیجه عکس بدهد!

 

5. جایگزینی برای تخفیف پیدا کنید

کار بسیار جالبی که من همیشه به عنوان تخفیف به فروشنده توصیه می‌کنم، گرفتن یک کالای دیگر به جای تخفیف است! مثلاً برایی خرید یک تبلت 500 هزار تومانی، قصد دارید 25 هزار تومان تخفیف بگیرد. من همیشه یک پیکیج نرم‌افزاری 50 هزارتومانی رو به فروشنده پیشنهاد می‌دهم و می‌گویم به جای تخفیف این را بر می‌دارم و فروشنده هم معمولاً خوشحال می‌پذیرد! بی‌خبر از این که اگر 25 هزار تومان تخفیف می‌داد منفعت بیشتری برایش داشت!

 

 

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا